Volvo lägger ned

All racing med "standardbilar".
Zetor

Inlägg av Zetor »

Volvo slutar med ETCC och STCC enligt radiosporten
Flash och Rydell utan styrning just nu
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Makalöst! Undrar vad som ligger bakom detta? Flash Engineering har ju alldeles nyss slutit nytt avtal med Telia införnästa säsong. Det här beslutet är fattat med mycket kort framförhållning.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Undrar vad som händer med de Volvo-bilar som körts i ETCC i år? Finns det någon fler serie än ETCC och STCC som kör enligt det reglementet nästa år? Kanske någon som kör med dem privat i STCC?

Hur är det med Audi då, de har väl inga bilar för det nya reglementet?

Har inte Volvo varit med och betalat en del av TV-sändningarna ifrån STCC, undrar hur det går med det? Men TV4-kontraktet skrevs väl under för ett litet tag sedan, så det kanske klarar sig ändå.

Tråkigt med ETCC också, om det vill sig illa så har vi varken Volvo eller några svenska förare i ETCC nästa år. Då är ju frågan hur intressant det blir att sända för SVT. Dessutom frågetecken för Kenny i CART, så vilken motorsport skall SVT sända nästa år? DTM vore kul, men det var väl kört, eller?

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-10-30 17:02, JTarnstrom wrote:
Det här beslutet är fattat med mycket kort framförhållning.
Det är ju svårt att veta. Det kanske var beslutat för länge sedan, men man ville avvakta tills t.ex. STCC fått sitt TV4-avtal och Flash fått sitt Telia-avtal. När jag såg en intervju med Rydell för ett tag sedan så verkade han ha väldigt bra koll på alla nya team som ev. skulle köra i ETCC nästa år, men aningen mer svävande om Volvo. Kanske redan var ute efter ny arbetsgivare? Kanske Rydell i Seat nästa år?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Rydell har nog körning om han vill, i standardsvagnsserier är han eftertraktad.

Kul med Flash ... nu kanske den dåliga förloraren måste lägga av :wink:

Trist med Volvo ... lite märkligt att man lägger av efter bara en säsong i ETCC
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Underligt och trist. Kanske kapar ford F1 stallet Jaguar härnäst. För det borde ju kosta mer en det smaka eller vad volvos argument var :???:

Rydell och Flash borde gå till DTM och sedan kan väl någon svensk kanal börja visa DTM :cool:
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Väntar med spänning på ZZ's inlägg....

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Känns underligt att lägga av med STCC också, det borde väl gå att göra en hyfsad säsong med Flash och det här årets bilar från ETCC. Fast det kanske är så det blir, en privat sattning från Flash.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ser mörkt ut. Ringde upp Volvo och fick detta besked:

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news ... &dept=STCC

Jag kommer att jaga "Flash" och Christian Dahl i morgon för deras kommentarer.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-10-30 18:14, Sami wrote:
Underligt och trist. Kanske kapar ford F1 stallet Jaguar härnäst. För det borde ju kosta mer en det smaka eller vad volvos argument var :???:

Rydell och Flash borde gå till DTM och sedan kan väl någon svensk kanal börja visa DTM :cool:
Vem bryr sig om vad Flash gör? (förutom Flash själv)

Men Rydell i DTM är en lysande idé ... hela DTM är en lysande idé :up:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Salo hade koll på varför SVT nobbade DTM. Tydligen ville inte de svenska importörerna vara med och slanta för att visa DTM. Synd, för den serien har vad som behövs. Profiler, håriga kärror och tuffa fajter.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Aha så det är samme Tärnström som snackar i pole position :grin: :wink:

Du som är inblandad i tv kan väl försöka få dem att ändra sig angående DTM? ETCC lär väl inte kännas lika intressant för SVT nu när Volvo struntar i det. För inte har väl Rydell och Ekblom skrivit på för att köra Etcc än? Ska svt visa cart även nästa år? Det verkade ju som att Kenny Bräck skulle gå till IRL när man såg och lyssnade på pole position. Cart lär ha ett riktigt mörkt år 2003 :sad: Synd att de ska förlora mot en värdelös serie vid namn IRL som har apfula bilar...
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Jag lägger också ned.
Är det någon som vill köpa en 245 -91 eller en P1800 -66?
/Jan - sur
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Sami, normalt är jag inte så dyster som jag har varit den senaste tiden här på forumet men för min del är det här den djupaste svacka motorpsorten har varit i sedan jag började intressera mig för det någon gång på slutet av 60-talet. Jag önskar jag visste mer om sändningar av motorsport. Jag vet inte ens sådant som jag inte får vidarebefodra. Så lite vet jag. Jag vill också se DTM. Så mycket vet jag.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

mmmmm förstår vad du menar. Jag har inte heller tyckt om årets motorsport varit så toppen. F1 2002 vart mest ett slötittande helt utan puls. Jag brukade alltid ha enorm puls inför ett race och under starten vart nog pulsen 200! Efter några lopp i år så vart man mest likgiltig under loppen.

Cartserien har ju blivit sämre de sista tre-fyra åren och i år verkade det mest handla om klantigheter och pacecars... Trist.

Det positiva har varit Kimi Räikkönen Ny finsk raket. Ok han var med 2001 också men då var det ingen McLaren.
:up:
Marcus Grönsholms Rally guld :up:
Etcc som bjudit på massa kul underhållning :up:
Björn Wirdheims framgångar i F3000 :up:

Racingen 2003 blir säkert en rejäl uppsving från 2002.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Sami den 2002-10-30 22:51 ]</font>
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Rally! Där sa du något. Jag skulle gärna se mer live-sändningar med rally. Det skulle kunna bli riktigt bra sändningar med jämförelsetider, split-screen, intervjuer direkt efter målgång. Tyvärr har jag svårt för att engagera mig i eftersändningar men jag tycker ändå att eurosport har gjort ett gott jobb den här säsongen.

CART är ändå på väg åt rätt håll. Frågan är bara om förändringarna har kommit försent. Dock har de två senaste klavertrampen inte gynnat seriens trovärdighet. Jag tänker på Miami, som aldrig skulle ha fått köras på den banan, och Surfers, som borde ha rödflaggats. På sikt tror jag att CART har bättre förutsättingar till tillfrisknande än vad F1 har. IRL:s övertag tror jag inte kommer att hålla så länge till. Ökande kostnader och enbart ovaler är ett koncept som aldrig kommer att locka de bästa förarna. CART behöver hitta ett "blått band", sin egen motsvarighet till Indy 500. Frågan är hur man skapar ett sådant evenemang när det krävs traditioner som en ingående komponent.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-10-30 21:57, JTarnstrom wrote:
Sami, normalt är jag inte så dyster som jag har varit den senaste tiden här på forumet men för min del är det här den djupaste svacka motorpsorten har varit i sedan jag började intressera mig för det någon gång på slutet av 60-talet. Jag önskar jag visste mer om sändningar av motorsport. Jag vet inte ens sådant som jag inte får vidarebefodra. Så lite vet jag. Jag vill också se DTM. Så mycket vet jag.

Tärnström
Det intressanta är bara att du är betydligt mer negativ i tonen i fråga om F1 än CART ... trots att F1:s problem ter sig fjuttiga jämfört med CART:s enorma problem ...

Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Otroligt trist för Svensk Racing!
De subventionerade ju racingen med 30 mille per år genom Flash, vilket i långa loppet kommer alla till godo vad det gäller begagnade delar till vrakpris.

Men det finns ju tre färdigbyggda ETCC bilar, och ingen har sagt att inga Volvo bilar skall köras i privat regi i ETCC (ännu).

Har de tröttnat på Flash´s hetlevrade utspel på banan?

Man kanske inte skall kasta sten på motståndarna när man har ett gulkantat kontrakt (famför kameran i alla fall).

Jäkligt trist i alla fall.

Det känns nästan som om Flash kände till detta...

Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

On 2002-10-31 08:52, G-town wrote:
Men det finns ju tre färdigbyggda ETCC bilar, och ingen har sagt att inga Volvo bilar skall köras i privat regi i ETCC (ännu).
Det är precis vad de har sagt. Inga bilar ska köras i privat regi. Jag undrar varför de är så tydliga med att säga detta om de inte vill stänga dörren för fortsatt tävlande i Sverige.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Förutom de uppgifter jag själv har fått genom att ringa upp Volvo pekar även andra intervjuer på att de tre ETCC-bilarna inte kommer att köras. Nednastående är saxat från Racingbaren, källa okänd:

- Prodrive har byggt tre bilar som står i England just nu. Volvo äger alla tre och vi planerar att ta hem dem till Sverige, säger Christer Gustavsson presstalesman på Volvo Personvagnar AB.
Vad som blir av bilarna är inte klart. Inte mer än att det inte är aktuellt att sälja dem till något privatteam varken i Sverige eller utomlands.
- Vi drar oss ur helt från ETCC och STCC. Bilarna kommer inte säljas till någon.

Tärnström

Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Det är egentligen ganska dåligt om STCC förtvinar för att en (visserligen ganska stor) sponsor drar sig ur.
Man har ju byggt upp intresset för STCC under flera år, med stor hjälp av Volvo, och man tycker ju att dessa professionella team skulle klara av att intressera andra företag för denna typen av verksamhet.

ProDrive kan ju faktiskt bygga fler S-60 om man Flash absolut vill åka Volvo.

Man måste ju inte ha fabrikens (eller importörens) stöd, bara man har pengar så går ju det mesta att lösa.
Andra grenar och klasser (eller team) jobbar ju på det sättet?

Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror att Flash Engineering hellre söker ett långsiktigt samarbete med en partner av Volvos kaliber än att driva ett par Volvo-bilar. Vore jag i Flash kläder skulle jag undra varför jag skulle göra Volvo den tjänsten.

Tärnström

Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Jojo, men om alla potentiella importörer redan är involverade så måste man kanske driva i egen reg, och Prodrive har ju redan en del ETCC-vana.

Vad hände förresten med Nissan i Sverige?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-30 17:02, JTarnstrom wrote:
Makalöst! Undrar vad som ligger bakom detta?
Tärnström
Några sandsäckar, lite jantelag och skittråkigt sätt att tävla med bilar på.

Vad var det jag sade Tärskrom? Riktig racing skall gynna vinnare inte missgynna dom för den heliga underhållningens skull. Jag älskade se tex stavhopp när Sergei Bubka hoppade fast han alltid vann.

RIP stcc

:grin:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Inte fan är STCC dött! Nu gäller det att bygga nytt inför framtiden. Om STCC kan överleva detta kanske man till och med står ännu starkare inför framtiden när man itne behöver lita till Volvo.

Tärnström

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-30 19:17, mopar wrote:
Väntar med spänning på ZZ's inlägg....

//mopar

Vad finns det att säga mopar.

Konstaterar följande:

Flash är för fet för köra tävlingsbil.
Han är en dålig förlorare. Fast stcc är skräddarsytt för honom och delvis av honom så visar han sin usla körförmåga och pöbelaktiga uppträdande i samband med tävlingarna.

Kommer någon att egentligen sakna skräpet? Det går ju 13 lingonserier på dussinet av denna form av sunkracing. Dom poppar upp som svampar ur jorden och försvinner lika fort.

Tror inte att motorintresserade vill se konstlad spänning. Tror att folk är klokare än vad dessa självupptagna och inskränkta föredettingar (flash, mfl)föreställer sig. USA´s gp var avsevärt mer spännande än hela stcc sässongen sammantaget. Klart som korvspad att volvo inte vill betala för denna klubb för inbördes beundran med sitt anhang av stcc groupies som stcc är.

Lägg ner skiten och satsa på en hockeyrink åt ungdommar på landsorten där banorna idag finns.

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag förstår inte hur man kan älska F1 men samtidigt förakta all annan motorsport som ZZ verkar göra.

Att man rangordna de olika klasserna är en sak. Men att verka tycka alll annan motorsport är skräp är en gåta?
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Visste väl att man kunde lita på ZZ

Förresten.. skulle inte SAAB in i ETCC?
Kan ni ju hålla på trollhätteknallertarna i stället :grin:

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mycket enkelt min käre same.

Tävlingsformen hyllar segraren i stället för att bestraffa denne. Vem som blir tvåa eller tjugotvåa är fullständigt ointressant. Man slipper wunderbaum´s, rävsvansar, rosa tärningar, hembränt på dunk, träskor med dynga, kaffe på termos, syntetiska bränslen, blaskig öl, pizza som läktarlunch, ovalbanor, mm.

Alla har exakt samma möjligheter att bli bra/bäst. Det gäller att attrahera en generös sponsor, bygga en bra bil, anställa en bra förare och en stallchef med sinne för taktik. Man begränsas inte av att alla har lika dålig bil och en lika dålig motor. Seger leder inte till bestraffning utan till ännu mera klirr i kassan.

Det är detta som gjort F1 till den utan jämförelse största och mest långlivade formelklassen. xtcc och andra lingonklasser kommer och går.

Om du gillar fotboll, när såg du en div 7 match senast?
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

On 2002-11-03 20:55, zz wrote:

Tävlingsformen hyllar segraren i stället för att bestraffa denne. Vem som blir tvåa eller tjugotvåa är fullständigt ointressant. Man slipper wunderbaum´s, rävsvansar, rosa tärningar, hembränt på dunk, träskor med dynga, kaffe på termos, syntetiska bränslen, blaskig öl, pizza som läktarlunch, ovalbanor, mm.
Jag var på Hungaroring i år och jag både åt pizza och drack blaskigt öl på läktaren.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Pepparkvarnen, men du hade väl åtminstone frack och vita handskar då du drack och åt sådant primitivt som bara tilltalar de snusande neandertalarna i träskor... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-11-03 21:14, Pepparkvarnen wrote:
Jag var på Hungaroring i år och jag både åt pizza och drack blaskigt öl på läktaren.
Där ser du själv, vissa saker ändrar man inte över en natt, det tog människor många år att bli civiliserade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-11-03 21:38, Sami wrote:
Pepparkvarnen, men du hade väl åtminstone frack och vita handskar då du drack och åt sådant primitivt som bara tilltalar de snusande neandertalarna i träskor... :wink:

Om så vore fallet så skulle hälften kunna vara förlåtet. :grin:
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

On 2002-11-03 02:44, Sami wrote:
Jag förstår inte hur man kan älska F1 men samtidigt förakta all annan motorsport som ZZ verkar göra.

Att man rangordna de olika klasserna är en sak. Men att verka tycka alll annan motorsport är skräp är en gåta?
Det är ingen gåta, zz är inte och har aldrig varit intresserad av motorsport och racing. Han är bara intresserad av F1-snobberi. Så enkelt är det.
Jag kom inte sist!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu vet jag inte om F1 är snobbigt eller inte. Föreställer mig att god smak inte har något med snobberi att göra utan är allmängiltigt i den kulturella miljö man lever i. Dock är skillnaden mellan mitt och JBS motorintresse diametralt olika. Han tycks svälja allt utan urskilljning, vilket resulterar i att en hel del skit följer med ner i gapet. Jag väljer med omsorg det som jag anser vara bra, håller hög kvalité och har lite stil och finess.

Lyckans vägar är som synes många, var och en får själv välja.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-11-04 10:11, JBS wrote:
Det är ingen gåta, zz är inte och har aldrig varit intresserad av motorsport och racing.
En ganska träffande beskrivning faktiskt ...

Gäst

Inlägg av Gäst »

JBS och LS1, det är inte oväntat att redaktionsmedlemmarna har identisk åsikt och håller med varandra i sann rysk partikongressanda. Har ni hört med Tärnström vad ni skall tycka och tänka och vad som är den "officiella" policyn på Forza? :barf:

Akta Er, jag kan börja uppfatta Er som seriösa om ni skulle ha olika uppfattning. :grin:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men vaddå, du är ju helt ointresserad av all form av motorsport och racing som inte kallas för F1? Vad är det som är så konstigt att ha samma åsikt om det, det är ju lika självklart som att solen går upp på morgonen och ner på kvällen.

Det är väl inget ryskt att hålla med om självklarheter heller?

Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

On 2002-11-04 11:12, zz wrote:
Han tycks svälja allt utan urskilljning...
Vilket är en ganska bra beskrivning på oss motorskallar. :smile:

Allt som har en motor över det vanliga eller som har extrema köregenskaper är vad som får pumpen att ticka för oss :horny:.

En människa med genuint motorintresse skulle aldrig försitta chansen att provköra en ångvält, skogsmaskin, långtradare eller en Formel Ford :youpi:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-11-04 11:12, zz wrote:
Han tycks svälja allt utan urskilljning
Ja och? All motorsport har sitt berättigande. Åtminstone för oss racingfans. Man ska inte jämföra olika racingserier med varandra, utan istället njuta av dem var för sig. F1 har sina goda och dåliga sidor, liksom NASCAR, CART, IRL, xTCC, DTM, Rally, MotoGP m.m m.m m.m ..... jag har behållning på olika sätt från dem alla.

Du avskyra alltihop utom F1 utan att ens sätta dig in i någon av dem innan du avfärdar dem. Så vi är helt enkelt olika eller hur?

Användarens profilbild
G-town

Inlägg av G-town »

Här är ytterligare en fartgren som en sann entusiast måste gilla.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inga problem med att ni gillar all motorsport, det verkar vara ni som har problem med mitt smala motorintresse.

LS1, självfallet har de olika klasserna sitt existensberättigande även om jag personligen inte uppskattar det lika mycket som ni. Det är väl bara att fortsätta att njuta av utbudet som serveras.

Det som gör mig lite småirriterad är reglementet i vissa klasser. Om man tog bort det som jag anser som fjanteri och artificiell publikfrieri så skulle kanske även jag slå ett getöga på stcc. Men att sjunka så lågt att titta på något som körs på ovaler, med syntetiskt bränsle och där alla åskådarna har var sin gul flagga skulle vara att sjunka för lågt.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-11-03 20:55, zz wrote:
Det är detta som gjort F1 till den utan jämförelse största och mest långlivade formelklassen. xtcc och andra lingonklasser kommer och går.
NASCAR är ju äldre än F1, betyder det att du också tycker om det? :smile:
Förövrigt är väl ovalbaneracing närmare hundra år vid det här laget, så där har du tradition. Det bör väl göra dem till den äldsta formen av banor endast avsedda att tävla på?

Om man inte höll med i JBS:s analys över ditt motorsportintresse så vore det ju som att neka till att 1+1=2 i "vanlig" matematik med basen 10. Nu är du ju inte enda Ferrari-fan som endast bryr dig om F1 när det gäller motorsport, så helt unik är du trots allt inte, zz - bara lite. :smile:

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag håller med zz. Sunkrejsing är ingenting för mig heller.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

On 2002-10-30 23:01, JTarnstrom wrote:

CART är ändå på väg åt rätt håll.
Betyder det att vi slipper dom fåniga depåstoppsreglerna som fick mitt intresse att sjunka ytterligare?
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-11-04 16:57, AndersF1 wrote:
Om man inte höll med i JBS:s analys över ditt motorsportintresse så vore det ju som att neka till att 1+1=2 i "vanlig" matematik med basen 10.

Du är heller inte på något sätt unik. Du är väl redaktionsmedlemm och håller därmed per automatik med dom övriga red medlemmarna. Rättning i ledet.

Fler än jag som tycker att tex maneter är söta? :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Näe nu jävvvvvlarrrrr!!!!!!!
Ta hit ditt lurviga ansikte skall jag ta dig i öronen, pöjk!
Bara för att man är medlem i redaktionen behöver man väl inte vara ryggradslös?
Min är dessutom dubbelförstärkt på alla sidor.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-11-06 06:37 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jari, är det inte lite väl långsökt att associera maneter med ryggradslöshet?

(Jag är lite imponerad av din slutledningsförmåga) :wink:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

ZZ du påminner väldigt mycket om Basil Fawlty. No Riff Raff please! Only Formula one!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det finns allätare och så finns det finsmakare. Var och en väljer själv.

Men att komma med någon infantil inställning som "jag gillar allt som brummar" "tät racing" "spännande lopp" mm är skitsnack. Man kan låtsas vad som helst, det är alltid någon som tror en.