Hej!
Har nyss köpt en MB 190 -84,
Hittade en spiraltråd (någotting) på vänster sidan på torpedväggen innanför batteriet som glödde,
vet någon vad det är och var felet är?
Har det något med att bilen hackar?
Han som sålde bilen trodde att det var membranet i förgasaren.
Men jag tror att felet är något elektriskt.
Tacksam för hjälp!
MVH: Christer
Merca-Problem?
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Hej, nu är man ju ute på hal is här, merca är inte min grej (var e alla mercafreeks när dom behövs?)
En gissning är att tråden du ser är ett förkopplingsmotstånd, det är det enda jag kan tänka mig, att den glöder antar jag kan bero på 2 saker. Antingen är något seriöst fel, eller så ska den glöda men i såfall saknas ju någon form av skyddskåpa över den, glödande trådar i motor rum tror jag inte ens Mercedes tillåter.
Är det ett förkopplingsmotstånd så skulle jag tro att det är för tändspolen.
Nu beskriver du ju inte felet så noga... men att en bil hackar kan ju ha många olika anledningar. För hemma mekaren är det ju oftast enklast och billigast att kolla att man har fräscsha tändprylar, fördelarlock, tändkablar, rotor, tändstift osv.. relativt lättmekat inte så dyrt och ofta skurken i dramat.
Hjälper inte detta ger man sig väl på förgasaren i ditt fall, då krävs ju större mek kunskaper, har du dom så visst kan det vara ett förgasarmembran, vissa förgasare har bränslenål som slits med åren, du kan ha delvis igensatta munstycken osv osv.
Andra orsaker är slitna kammar, feljusterad grund tändning, tjuvluft.. ja listan är lång.
Hoppas att du fått lite input hur som helst.
//mopar
En gissning är att tråden du ser är ett förkopplingsmotstånd, det är det enda jag kan tänka mig, att den glöder antar jag kan bero på 2 saker. Antingen är något seriöst fel, eller så ska den glöda men i såfall saknas ju någon form av skyddskåpa över den, glödande trådar i motor rum tror jag inte ens Mercedes tillåter.
Är det ett förkopplingsmotstånd så skulle jag tro att det är för tändspolen.
Nu beskriver du ju inte felet så noga... men att en bil hackar kan ju ha många olika anledningar. För hemma mekaren är det ju oftast enklast och billigast att kolla att man har fräscsha tändprylar, fördelarlock, tändkablar, rotor, tändstift osv.. relativt lättmekat inte så dyrt och ofta skurken i dramat.
Hjälper inte detta ger man sig väl på förgasaren i ditt fall, då krävs ju större mek kunskaper, har du dom så visst kan det vara ett förgasarmembran, vissa förgasare har bränslenål som slits med åren, du kan ha delvis igensatta munstycken osv osv.
Andra orsaker är slitna kammar, feljusterad grund tändning, tjuvluft.. ja listan är lång.
Hoppas att du fått lite input hur som helst.
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Arvika
Hej igen!On 2002-10-25 21:29, mopar wrote:
Hej, nu är man ju ute på hal is här, merca är inte min grej (var e alla mercafreeks när dom behövs?)
En gissning är att tråden du ser är ett förkopplingsmotstånd, det är det enda jag kan tänka mig, att den glöder antar jag kan bero på 2 saker. Antingen är något seriöst fel, eller så ska den glöda men i såfall saknas ju någon form av skyddskåpa över den, glödande trådar i motor rum tror jag inte ens Mercedes tillåter.
Är det ett förkopplingsmotstånd så skulle jag tro att det är för tändspolen.
Nu beskriver du ju inte felet så noga... men att en bil hackar kan ju ha många olika anledningar. För hemma mekaren är det ju oftast enklast och billigast att kolla att man har fräscsha tändprylar, fördelarlock, tändkablar, rotor, tändstift osv.. relativt lättmekat inte så dyrt och ofta skurken i dramat.
Hjälper inte detta ger man sig väl på förgasaren i ditt fall, då krävs ju större mek kunskaper, har du dom så visst kan det vara ett förgasarmembran, vissa förgasare har bränslenål som slits med åren, du kan ha delvis igensatta munstycken osv osv.
Andra orsaker är slitna kammar, feljusterad grund tändning, tjuvluft.. ja listan är lång.
Hoppas att du fått lite input hur som helst.
//mopar
Den glödande tråden var ett motstånd för kupefläkten.
Kamskedjan o kamdreve och släpskon är nytt.
Och membranet var helt.
Men jag tror nu att klanten eller klanten före hanom har sätt någon vakumslang fel, så jag får väl leta upp någon liknande bil o kolla på.
Jag söker nu för fullt efter något chema på vebben.
Christer
MB 190 W124 -84