Giovanardi, Ekblom & BMW

All racing med "standardbilar".
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

I och med att det är klart att Giovanardi lämnar Alfa Romeo nästa säsong (vi pratar ETCC) så vore ju allt annat än att han går till BMW vara en sensation. Giovanardi blir ju då fabriksförare hos BMW får man förmoda.

BMW har idag fem fabriksförare - Montoya och Ralf i F1 samt Dirk och Jorg Muller samt Ekblom i ETCC. Svensken har ju i år varit utlånad av tyska BMW till det belgiska BMW teamet och inför nästa år sägs ju Ekbloms kontrakt med BMW ligga löst till. Synd för Fredrik som förtjänar ett fabrikskontrakt med en tillverkare för BMW. Om inte BMW bestämmer sig för att ha 6 fabriksförare till nästa säsong - var tar då Ekblom vägen tror ni? Vore det inte något för Volvo att ha både Rydell och Ekblom i Volvobilarna nästa säsong? Rent PR-mässigt låter det inte som en dålig idé tycker jag, och hur som helst så borde de ju byta ut James Hanson till nästa säsong. Nackdelen är väl två svenska förare i ett stall med en svensk (nåja) bil ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Ryktet placerar faktiskt inte Giovanardi i en fabriksbil utan i en av BMW Spaniens bilar.
Vad som är sant och inte får vi vänta och se.

När det gäller Ekblom så var tävlingen i Portugal mycket viktig för han, BMW motorsports representanter var på plats och de torde vara nöjda med vad de såg av vår svenske propeller förare :wink:
Två svenska förare i Volvos fabriksteam tror jag inte vi får uppleva Rickard är den perfekta föraren och PR killen för Volvo, lugn, sansad, familjefar, perfektionist och genuint svensk detta är precis vad Volvos budskap vill stå för.
Men passar inte även Ekblom in på detta också? Jo det må va hänt men Prodrive och Volvos marknadsavdelning kommer att vilja ha en förare från England eller i värsta fall någon från en annan av deras viktiga marknader. Men om vi får ytterligare ett privat Volvoteam så skulle det ev. finns plats till han men Ekblom är en BMW människa han har för starka band till BMW för att kunna byta. Sen placerar ryktena Ekblom i en BMW i STCC nästa år och då är det ju liksom helt kört.
Men vem skall köra de röda primadonnorna som lär vara på väg till Sverige :crazy:

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo ... fast Ekblom är ju som fabriksförare placerad i BMW Belgiens stall så .... han kan ju fortfarande tappa fabrikskontraktet till Giovanardi även om denne inte kommeratt sitta i en av Schnitzer bilarna

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Ja Ekblom är utlånad för att man inte ville släppa han, men regerande mästaren borde man vilja ha i sitt eget team.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo ... så om Giovanardi går till Schnitser stallet, vem lämnar? Troligen Dirk som kanske placeras i något annat BMW team men behåller fabrikskontraktet. Frågan är då som sagt, vill man även ha Ekblom under fabrikskontrakt men utlånad till något annat team nästa säsong?

Jag hoppas bara att Ekblom inte kör STCC, för då är han tyvärr inte ledig för F1-helgerna på Canal Digital där han gör ett kanonjobb.

Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Fredrik Ekblom utan racesits i ETCC.

Det var verkligt trist att inte få fortsätta hos Bart som jag trivdes bra hos och vice versa har jag förstått. Bart ville ha ett tvåbilsteam med en engelsman (Priaulx)och mig som skulle fortsätta köra för BMW Team Belgium var det tänkt. Men så ändrade sig belgarna och ville ha en belgisk förare, vilket jag i för sig förstår. Därmed var jag ute i kylan!