...efter några månaders frånvaro från Forza föranledd av ilska över den typ av personförföljelse och andra lågtstående aktiviteter som bedrivits här, kan jag konstatera att läget nu verkar ha förvärrats.
Fortfarande sitter samma löjliga figurer och trumfar över varandra med sina s.k. expertkunskaper, förnedrar professionella yrkesmän utan att visa ens en antydan till respekt, sitter och gnabbas och tjattrar om fullständiga trivialiteter som inte en vettig jävel är intresserad av och dessutom övergår i personangrepp i mer eller mindre omilda former på de som yttrar en annan åsikt än angriparen. Men nu har dessutom personförföljelserna börjat dyka upp som konkreta uttryck för redaktionsmedlemmarnas ställningstagande. Då har det gått långt. Riktigt jävla långt.
När jag läste Anfans Schumi-artikel/krönika och debatten som uppstod kring den, blev jag rent ut sagt förbannad. I och för sig på företrädare för flera läger, kan tilläggas (utom de som likt jag aktivt velat visa sitt avståndstagande i förhållande till beteendet). Framför allt upprörs jag dock av vissa redaktionsmedlemmars reaktioner på kritiken (som verkligen inte var särskilt saklig den heller i alla delar).
Att Anfans tonfall, tonläge och ordval var fullständigt oursäktligt redan för en genomsnittlig tyckare på forumet ska vara självklart för vem som helst. Och i sin egenskap av redaktionsmedlem måste Anfan dessutom förstå att han när han publicerar texter någon annanstans än på ett forum uppfattas som en representant för redaktionen, oavsett om han kallar texten för "artikel" eller "Anfans personliga dasspapper". När han nu inte insåg detta, borde det för redaktionen varit lika självklart att man åtminstone (i avsaknad av granskningsresurser) ska i efterhand ta avstånd från den berörda medlemmens uttryckssätt och åsikter. T.ex. skulle de väl gjort så (hoppas jag!) om Anfan särskilt framhållit i sin "krönika" att "Schumi är ett nazistsvin och hans föräldrar mördade judar under andra världskriget". Ett extremt exempel, ja, men någonstans går gränsen och jag tycker definitivt att den passerats av Anfan.
Att dessutom avlägsna den berörda texten, be de som berörts om ursäkt, ge en intern tillsägelse till Anfan och genomlysa rent allmänt problemet för att tillse att skribenterna hos Forza tänker till innan de slänger ur sig vilken skit som helst (oavsett vem av F1-förarna som står på tur att kölhalas) är åtgärder som man ska kunna kräva av en seriös nyhetsredaktion.
Jag hoppades första gången jag klev in här (efter att ha hört en del superlativer ute i cyberrymden) att Forzas var ett mer öppet forum med lite större genomströmning, samt framför allt med ett sakligt meningsutbyte. Men till sist, inte bara p g a Anfan-incidenten utan efter en närmare studie av de senaste veckornas debatter här, måste jag konstatera att Forza-forumet inte är något annat än redaktionsmedlemmarnas och deras närmsta polares egen lilla sandlåda. Så tro mig, JAG kommer ALDRIG tillbaka igen. Fuck you all!
Vissa saker man läser gillar man andra saker gillar man inte. Ska det vara en naturlig balans borde den ligga på ca. 50% av fallen. Helt utan att ge uttryck för några personliga åsikter har jag ett par följdfrågor;
1. Borde Forza ge efter för en visserligen verbal minoritet med fascistiska fasoner och börja censurera?
2. Bör Forza Motorsport eller Forzas medlemmar var för sig stå för sina åsikter och tro på den läsarundersökning som gjordes i samband med nämnd krönika?
Vad är annars konsekvenserna?
Vissa saker man läser gillar man andra saker gillar man inte. Ska det vara en naturlig balans borde den ligga på ca. 50% av fallen. Helt utan att ge uttryck för några personliga åsikter har jag ett par följdfrågor;
1. Borde Forza ge efter för en visserligen verbal minoritet med fascistiska fasoner och börja censurera?
2. Bör Forza Motorsport eller Forzas medlemmar var för sig stå för sina åsikter och tro på den läsarundersökning som gjordes i samband med nämnd krönika?
Vad är annars konsekvenserna?