Gokart-NM - framtida stjärnor?

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Gokart-NM - framtida stjärnor?

Inlägg av AndersF1 »

De fyra bästa de sex(Edit: tre i originalinlägget) senaste åren i de olika klasserna:
2005:
ICC: 1. Anders Krohn (N), 2. Mathias Bergh (S), 3. David Söderlund (S), 4. Martin Muszkowski (S)
FA: 1. Philip Forsman (S), 2. Nikolaj Böllingtoft (DK), 3. Anders Karlén (S), 4. Martin Jessing (DK)
ICA: 1. Jimmy Lindberg (S), 2. Joel Johansson (S), 3. Sonny Persson (S), 4. Andreas Fasberg (DK)
ICAj: 1. Marcus Ericsson (S), 2. Felix Rosenqvist (S), 3. Johan Jokinen (DK), 4. Jesper Rossler (S)

2004:
ICC: 1. Mattias Ekman (S), 2. Daniel Johansson (S), 3. David Söderlund (S), 4. Stefan Karlsson (S)
FA: 1. Jimmy Lindberg (S), 2. Rasmus Haugaard (DK), 3. Christoffer Nygaard (DK), 4. Stian Paulsen (N)
ICA: 1. Philip Forsman (S), 2. Tommy Prosi (S), 3. Miika Hirsimäki (SF), 4. Dennis Petersen (DK)
ICAj: 1. Michael Christensen (DK), 2. Jaakko Kainulainen (SF), 3. Valtteri Bottas (SF), 4. Jenni Kurki-Suonio (SF)

2003:
ICC: 1. Jonas Norrman (S), 2. Kalle Ahonen (SF), 3. Victor Herling (S), 4. Tero Tomppo (SF)
FA: 1. Stian A. Sørlie (N), 2. Patrik Styf (SF), 3. Juho Annala (SF), 4. Juha Putz (SF)
ICA: 1. Sami Erkkilä (SF), 2. Tommy Prosi (S), 3. Aleksi Mustonen (SF), 4. Anders Krohn (N)
ICAj: 1. Robin Andersson (S), 2. Daniel Roos (S), 3. Tuomas Leino (SF), 4. Philip Forsman (S)

2002:
ICC: 1. Kjelle Zetterström (S), 2. Einar Lie (N), 3. Stefan Olsson (S), 4. Hasse Zetterström (S)
FA: 1. Stian A. Sørlie (N), 2. Martin Svendsen (S), 3. Christian Jørgensen (DK), 4. Sonny Persson (S)
ICA: 1. Micke Ohlsson (S), 2. Dennis Petersen (DK), 3. Erik Kristiansen (N), 4. Stefan Wass (S)
ICAJ: 1. Christian Kronegård (S), 2. Marcus Offason (S), 3. Philip Forsman (S), 4. Nichlas Severin (S)

2001:
ICC: 1. Stefan Olsson (S), 2. Rikard Bengtsson (S), 3. Daniel Johansson (S), 4. Robert Lindström (S)
FA: 1. Jussi Kohtala (SF), 2. Sonny Persson (S), 3. Marko Asmer (SF), 4. Christian Bakkerud (DK)
ICA: 1. Christian Jörgensen (DK), 2. Martin Svendsen (S), 3. Tommy Herou (S), 4. Rene Hoff (DK)
ICAJ: 1. Jimmy Lindberg (S), 2. Nikolaj Böllingtoft (DK), 3. Mikael Granberg (S), 4. Rasmus Haugaard (DK)

2000:
ICC: 1. Stefan Karlsson (S), 2. Rickard Bengtsson (S), 3. Stefan Olsson (S), 4. John Stambäck (S)
FA: 1. Heikki Kovalainen (SF), 2. Ronnie Bremer (DK), 3. Mikko Marjosalmi (SF), 4. Alexander Storckenfeldt (S)
ICA: 1. Rikard Svensson (S), 2. Sören Pedersen (DK), 3. Martin Henriksson (S), 4. Joakim Andersson (S)
ICAJ: 1. Sebastian Hohenthal (S), 2. Johnny Back (S), 3. Dennis Petersen (DK), 4. Christoffer Nygaard (DK)

Nationsfördelning:
1a: 16 (S), 3 (SF), 3 (N), 2 (DK)
2a: 14 (S), 3 (SF), 1 (N), 6 (DK)
3a: 12 (S), 7 (SF), 1 (N), 4 (DK)
4a: 12 (S), 3 (SF), 2 (N), 7 (DK)
To: 54 (S), 16 (SF), 7 (N), 19 (DK)

Trots stor svensk dominans ser det inte riktigt likadant ut när det gäller att åka på stora internationella tävlingar, t.ex. EM:
Till EM 2002:
ICA: Sverige 2, Danmark 14, Finland 7, Norge 0
ICAJ: Sverige 7, Danmark 9, Finland 6, Norge 2

Till EM-finalen i ICA tog sig 1 svensk(Martin Svendsen) och en finne. Till ICAJ-finalen tog sig 1 svensk(Daniel Roos) och 1 dansk.
Nordeuropa-finalen vanns förresten av en svensk i ICAJ, Daniel Roos före en belgare på andra, en dansk på tredje och en annan svensk, Philip Forsman, på fjärdeplats. I ICA blev det en belgare på första, svenskt(Jimmy Lindberg) på andra, ryskt på tredje och dansk på fjärde.

Kul och se om några av de här hamnar i de större internationella klasserna framöver. Men det troliga är väl att det blir nån av de 4 finnarna, eller möjligen nån dansk. Kovalainen och Bremer kör ju t.ex. redan Brittiska F3. Svenskarna kan möjligen få köra i toppen i ETCC, DTM samt nån sportbilsklass, men helst inte med toppstyrning...
Senast redigerad av AndersF1 den fre aug 12, 2005 23:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nu skall vi se hur det har gått hittills för det här gänget.
Storckenfeldt och Hohenthal kör BrFR och med framgång. Kovalainen kör i toppen GP2. Bremer kommer jag inte ihåg vad han gör i år, men det är kanske nån av serierna i USA, va?
Stian A. Sørlie kör BrFBMW.
Micke Ohlsson kör kanske nordiska FR?
Kronegård och Daniel Roos kör FF i svenska och NEZ-serierna. Ros vann premiärtävlingen, snabbaste varv och pole, samt tvåa i den andra tävlingen. Skall bli kul att se hur det går i helgen i Finland.
De andra har jag ingen koll på vad de gör.
Så ingen F1-stjärna ännu, men bland en del av de som körde bra i NM 2000 ser det ändå inte allt för illa ut.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Bremer kommer jag inte ihåg vad han gör i år, men det är kanske nån av serierna i USA, va?
Stallkamrat med Wirdheim i HVM.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Storckenfelt och Hohentahl känns lovande.

Men det är ändå en slående skillnad - de är kvar inte särskilt många steg ovanför go-cart medan Kovalainen kör i serien under F1 med Renault support och Ronnie Bremer kör Champ Car ....

Kul uppföljning för övrigt :up:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

AndersF1 skrev:Nu skall vi se hur det har gått hittills för det här gänget.
Storckenfeldt och Hohenthal kör BrFR och med framgång. Kovalainen kör i toppen GP2. Bremer kommer jag inte ihåg vad han gör i år, men det är kanske nån av serierna i USA, va?
Stian A. Sørlie kör BrFBMW.
Micke Ohlsson kör kanske nordiska FR?
Kronegård och Daniel Roos kör FF i svenska och NEZ-serierna. Ros vann premiärtävlingen, snabbaste varv och pole, samt tvåa i den andra tävlingen. Skall bli kul att se hur det går i helgen i Finland.
De andra har jag ingen koll på vad de gör.
Så ingen F1-stjärna ännu, men bland en del av de som körde bra i NM 2000 ser det ändå inte allt för illa ut.
Marko Asmer kör för sitt hemland Estland nuförtiden och leder brittiska F3. I samma serie ligger Christian Bakkerud fyra.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Storckenfelt och Hohentahl känns lovande.

Men det är ändå en slående skillnad - de är kvar inte särskilt många steg ovanför go-cart medan Kovalainen kör i serien under F1 med Renault support och Ronnie Bremer kör Champ Car ....

Kul uppföljning för övrigt :up:
Kovalainen är ju tre år äldre än Storckenfelt och Hohentahl, så de har väl tid på sig.
De gick vidare till FF som 16-17-åringar, medan Kovalainen var 20 när han tog steget upp till formelbil. Även de med tidig F1-karriär väntade ändå ett tag med att kliva upp till formelbil, som Kimi som körde kart tills han var 20. Alonso och Button var 18 när de började med formelbil.

Även om det inte är så mycket dyrare att åka formelbil mot att åka internationell kart, så är jag inte heller så säker på att det verkligen är bättre i det långa loppet att tidigt byta till formelbil. Visst, en ICA/FA-kart har mycket mer grepp och betydligt reaktionssnabbare, så på det sättet liknar de inte riktigt formelbilar i de lägre serierna och det är förstås viktigt att träna på det man skall bli bra på. Men frågan är om det inte är lättare att gå mot bilar med långsammare reaktioner än tvärtom, så omställningen är kanske inte så besvärlig?

Den stora fördelen som jag ser det med att köra nån eller ett par säsongen till i kart är den stora mängden raceträning. Kör man SM, 4-5 av de största tävlingarna i Sverige, att par nordiska tävlingar, Viking Trophy, EM, kanske VM, italienska öppna, samt italienska vinterserien så blir det ju med alla kvalheat, förfinaler och finaler kanske 80 riktigt hårda och jämna race per år. Kör man SM i FF så blir det 10 heat per år och dessutom betydligt mindre testning och träning. Späd på det med 4 race till om man kör NEZ-serien. Så det kan ha betydelse om man kör 2-3 säsonger ICA eller 4-5 säsonger.

Inte helt självklart vad som är det bästa karriärvalet, tycker jag.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Sen tror jag det är hårdare konkurrens i karting än i formelbil i och med att det är fler som kör karting. I dom tyngsta klasserna finns det dessutom några som hållit sig i toppen i många år vilket garanterar jämnt motstånd varje säsong. I formelbil verkar dom flesta bara köra typ 2-3 år i varje klass innan dom går över till något annat.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Uppdaterat med årets resultat, som förhoppningsvis skall vara rätt med tidstillägg och annat.
Total svensk dominans som vanligt, vilket i vanlig ordning knappast leder någonstans när det gäller högre divsioner av racing.
Bland de 4 bästa i de fyra internationella klasserna så var det 11 svenskar, 4 danskar, 1 norrman och ingen finne.
Sverige har alltså bra många fler topp 4-placeringar än vad de andra har tillsammans (54 vs. 42) och dubbelt så många 1:a-placeringar än vad de andra har tillsammans. Så dels är toppen mycket bättre än för de andra och dels är bredden på toppen bättre. Tråkigt bara att det inte leder vidare.