Är det nån som kört alla lopp ett helt år förut?

Kungaklassen av motorsport...
Ankan

Inlägg av Ankan »

Bara undra eftersom MS bil har 100% tillförlitlighet än.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

1954 fullföljde Fangio samtliga lopp. Låt vara att han delade bil med en annan förare vid ett tillfälle och att vi räknar bort Indy 500 smo ingick i mästerskapet på den tiden.

1963 svarade Jim Clark för nio pallplaceringar på raken.

1987 hade Piquet nio pallplatser på raken, dock av genomsnittligt lägre valör än Clark.

1988 hade Senna sex segrar på åtta lopp samt två andraplatser.

1999 tog IRvine poäng i tio lopp på raken.

2000 tog Häkkinen poäng i tolv lopp på raken.

2001-2002 Schumacher har tagit poäng i 18 lopp på raken. Han har stått på pallen de 15 senaste loppen.

Vi får nog konstatera att det är ett rekord som kommer att stå sig under vår livstid.

Vore kul om fler kunde gräva fram lite "streaks" från historien.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fullföljde inte Olivier Panis alla lopp under 94 års säsong, hans debutsäsong?

Sen fullföljde ju Jean Alesi alla lopp ifjol - utom tyvärr det allra sista. Så omöjligt är det inte med 100 % tillförlitlighet under en säsong, det kommer vi att se igen. Men att göra det med de resultat Schumacher har gjort i år blir inte gjort i en kappvändning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tsktsktsk. De där rekorden kommer att fara all världens väg innan vi vet ordet av. Kanske har vi redan skådat ynglingens första stapplande steg som skall göra det, eller också inte. Men visst kommer dom att ryka.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-08-19 14:01 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-08-19 12:49, JTarnstrom wrote:

Tärnström
Inget är för evigt Färskrom, inte ens för gamlingar som du :wink:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Om det blir utedassägarsonen från vår f.d östra rikshalva som slår Maestros rekord så ska jag äta upp en av mina Dekror.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-08-19 14:00, Jari wrote:
Kanske har vi redan skådat ynglingens första stapplande steg som skall göra det, eller också inte. Men visst kommer dom att ryka.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-08-19 14:01 ]</font>

Den ynglingen kommer tyvär att stappla vidare om han finns kvar under Ron´s vingar.

KIMI till Ferarri NU.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-08-19 14:05, zz wrote:
KIMI till Ferarri NU.
Du tror väl inte att MS skulle tillåta dem att ta in en så snabb kille som co-driver? Det blir så pinsamt med alla Österrike-manövrar...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pinsamt? Det är ju det racing går ut på enligt zz.

Tärnström
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Visst är det så. zz gillar ju lagaspekten i manövrar som Österrike i år ....

Gäst

Inlägg av Gäst »

Han behöver något läroår för att blomma ut, vem kan vara bättre läromästare än en snart 6 faldig världsmästare.

Skratta Er lyckliga att ni lever i Schumachers tid.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-08-19 12:49, JTarnstrom wrote:
Vad sägs om Jim Clark 1965?
Han vann de sex första loppen han ställde upp i och säkrade därmed titeln. Teoretisk kortast möjliga tid, då han inte körde i Monaco, utan var då i USA och vann Indy 500. Helt sanslöst, speciellt i en bil som inte var helt överlägsna de andra i fältet. Den ende förutom Jim Clark som lyckades ta sig upp på podiet i en Lotus-Climax det året var Mike Spence som tog en tredjeplats i Mexicos GP och då efter att över halva fältet brutit. I de övriga tre loppen som Jim Clark ställde upp i 1965 bröt han med mekaniska problem. I de 9 loppen startade han ifrån pole 6 ggr och ifrån 2:a-plats på gridden i de återstående 3.
Undrar om någon uppvisat en sådan förardominans nåt år som Jim Clark 1965?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Skulle vara kul att se lopp från tiden Jim Clark körde - han verkar ju efter allt man har läst ha varit en riktig baddare till att köra.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Här är lite mer om Jim Clark 1965:
http://www2.eis.net.au/~bramwell/1965.htm
Han vann även Tasman Cup det året, samt franska F2-mästerskapen, sportvagnslopp, touringcar-lopp och ett antal andra lopp han ställde upp i. Då körde han ju ändå mot förare som Brabham, Hill, Gurney, Rindt, Stewart, etc.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu är vintersäsongen räddad - jag ska beställa videofilmer från Jim Clarks säsonger och sitta och gotta mig åt. Duke Video borde ju ha lite filmer om det tycker man ...

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-08-19 14:43, zz wrote:
Han behöver något läroår för att blomma ut, vem kan vara bättre läromästare än en snart 6 faldig världsmästare.

Skratta Er lyckliga att ni lever i Schumachers tid.
Faktum är att, och jag håller med Ron Dennis när han säger att Kimi är mogen att slåss om VM-titeln när som helst, om han bara hade en bil som tillät det. Frankrike visade för mig klart och tydligt att Schumi inte har mycket kvar att lära ut. Ungerns GP däremot visade att det finns en hel del Kimi kan lära ut till ganska många om omkörningar.
Jag menar, jösses!?! Det han gjorde på Montoya är faktiskt teoretiskt omöjligt, speciellt på Ungern. Snacka om iskallt beräknande när han går upp på yttern i en skarp vänster, i det smutsiga spåret 800 meter innan han vet att det är dags att svänga åt hans håll. Montoya blir så paff att han glömmer att svänga...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-08-20 05:30, Jari wrote:

Faktum är att, och jag håller med Ron Dennis när han säger att Kimi är mogen att slåss om VM-titeln när som helst, om han bara hade en bil som tillät det.
Så förvånad jag är att du gör det :roll:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-08-20 09:29 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-08-20 05:30, Jari wrote:

Montoya blir så paff att han glömmer att svänga...
För att kunna komma ihåg något krävs att man har ett lagringsmedium för det som skall kommas ihåg, samt att ens intellektuella ragleringsnivå tillåter en att processa den informationen.

Det är stor skillnad på "sensomotoriskt beteendemönster" dvs instinkter, och "intellektuell regleringsnivå" förmågan att utifrån givna förutsättningar fatta rationella beslut. Är inte helt övertygad ännu om att JPM har förmågan att agera enligt båda beteendemönstren.

I den första gruppen hittar man organismer som "amöba", "toffeldjur", "manet" mfl, i den andra gruppen återfinns avsevärt högre stående organismer som "bläckfisk", "orm", "padda" samt "apa".
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jodå, du håller verkligen diskussioner på bra och mogna nivåer du ....

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Bara en liten fråga som inte handlar så mycket om Montoyas körning, mina åsikter om grabben är nog redan klara för alla..

Jag satt bara och funderade på om Ferrari hade ännu mera att ge i söndags...jag menar om Schumi kan köra FYRA SEKUNDER! snabbare på det ena varvet så borde det kunna gå ännu snabbare om han fick lite fler varv på sig.
Det jag ville fråga var ...Tror Ni att de skulle kunna komma ner på 1.15 tider för då kör de ju betydligt snabbare i Racet än vad vissa gör i kvalet....
Gäst

Inlägg av Gäst »

LS1, jag diskuterar inte, jag bara förklarar skillnaden i den problematik som broder jari beskrev. :wink:

(var inte så jä-la känslig)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag är inte känslig, jag konstaterade bara nivån på "diskussionen" ... du ska för övrigt bjuda mig på lunch idag så det så.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Varför får jag aldrig bjuda? :mad:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Okay - du ska bjuda mig på lunch imorgon Jari :wink:

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-08-19 15:50, LuckyStrike1 wrote:
Nu är vintersäsongen räddad - jag ska beställa videofilmer från Jim Clarks säsonger och sitta och gotta mig åt. Duke Video borde ju ha lite filmer om det tycker man ...
Indy 500 -66 är kul, där Clark av många ansågs ha vunnit, men blev officiell tvåa. Många tyckte att de tappade bort ett varv för honom. Chapman hade nåt strul med Ford om sponsring(tror att alla Ford-pengar gick till Gurney) så de fick lite ont om pengar och fick inte heller till bilen riktigt utan den var tydligen ganska hemsk. Clark gör iallafall en jäkligt snygg 720 utan att braka in i muren och efter att ha återtagit ledningen gör han en 360, men kan även nu köra vidare till en officiell andraplats.

En konstig sak med Indy 500 på den tiden var att de amerikanska teamen oftast körde på alkohol, men de europeiska på bensin. Dessutom körde de ju med gastubin nåt år också. Tydligen inte så strängt reglemente förr...

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Nu är vintersäsongen räddad - jag ska beställa videofilmer från Jim Clarks säsonger och sitta och gotta mig åt. Duke Video borde ju ha lite filmer om det tycker man ...
Blev det några Clark-rullar?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Fan där påminde du mig om en sak - det stod på önskelistan till julen men ingen gav mig några :cry: ... får unna mig en rejäl bunt sommarpresenter istället.

Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

[quote="Anonymous"]Tsktsktsk. De där rekorden kommer att fara all världens väg innan vi vet ordet av. Kanske har vi redan skådat ynglingens första stapplande steg som skall göra det, eller också inte. Men visst kommer dom att ryka.
quote]

Jag tror och hoppas verkligen för allas skull att dessa rekord inte kommer slås. Nästa generation kommer ha riktigt svårt för det, det är många som är riktigt bra på G nu och de kommer inte låta någon dominera som Schummi.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Kan ligga lite i det, FIA lär sätta stopp för det....

En sak till, schumi har en så stark personlighet och det krävs det säkert för att nå dit han har gjort.