Ordningen återställd på Spa ?

All racing med "standardbilar".
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

HeHe, såg här på Forza att ordningen verkar vara återställd nere på Spa..
Trevligt med de röda madonnorna i främsta ledet :smile:


Resultat tidskval
1 Nicola Larini Alfa Romeo 156 2:34.201
2 Fabrizio Giovanardi Alfa Romeo 156 2:34.474
3 Jörg Müller BMW 320i 2:34.837
4 Fredrik Ekblom BMW 320i 2:35.295
5 Rickard Rydell Volvo S60 2:35.456

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fredrik lär rocka loss när det gäller. Bara han inte rockar ut i gruset i vanlig ordning.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-08-02 19:52, mopar wrote:
HeHe, såg här på Forza att ordningen verkar vara återställd nere på Spa..
Jo det är en bana som passar Alforna perfekt, men vi får hoppas att både Ekblom och Rydell kan peta ner dem några placeringar om inte i första racet så i det andra då man vänder på startordningen för de sex första om inte annat så behöver mästerskapet det.
Tog mig även friheten att flytta topicen till "rätt" ställe, det skrivs på tok fört lite här :hump:

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Warm-up Spa-Francorchamps ETCC

1. Dirk Müller, BMW, 2.49.687
2. Nicola Larini, Alfa, 2.49.826
3. Tom Coronel, BMW, 2.50.061
4. Rickard Rydell, Volvo, 2.50,283 :up:
5. Jörg Müller, BMW, 2.50.576
6. Tom Ferrier, Alfa, 2.51.122
7. Fredrik Ekblom, BMW, 2.51.379 :up:
8. Fabrizio Giovanardi, Alfa, 2.51.879
9. Duncan Huisman, BMW, 2.52.364
10.Pierre Yves Corthals, BMW, 2.52.805
11.Tommy Rustad, Nissan, 2.53.302

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Jaså Salo, håller du på Volvo och BMW i Etcc :wink:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Glöm inte att Schnitzer-bilarna har straffvikt.

Tärnström
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Bra att du flyttade topic salo.. jag fick se det när jag redan sänt iväg det så jag tänkte..va faen..
Någon som vet hur det gick idag?
För första loppet gick idag lördag väl? Jag var ju helt inställd på söndagslopp men jag antar att det blir svårt att köra första loppet samtidigt som GT kör 24timmars HeHe :grin:
Som någon nämnde så har ju några BMW straffvikt.. men Alforna dras fortfarande med den horribla varvtalsbegränsningen.. århundradets konstigaste regeländring enligt mig..
Måste kännas kul för dom andra Alfa förarna.. det är ju bara NordAlfa som haft snurr på sina bilar.. som tack så får nu alla andra Alfor harva ännu längre bak, mycket genomtänkt regeländring.
Hur som helst så ska det bli kul att se lopp nr2 imorgon.

//mopar

"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-08-03 12:05, Ozikahn wrote:
Jaså Salo, håller du på Volvo och BMW i Etcc :wink:
Ja vaa fan skall man göra man e ju svensk :angel:

Resultat ETCC Spa Francorchamps Race 1.

1. Larini,Alfa,
2. Müller,BMW, +0,272
3. Ekblom,BMW, +0,621 :up:
4. Rydell,Volvo,+14,941 :up:
5. Giovanardi,Alfa,+22,808
6. Corthals,BMW,+24,999
7. Ruberti,Alfa,+29,873
8. Cayrolle,Alfa,+30,372
9. Coronel,BMW,+30,629
10.Hanson,Volvo,+36,501
11.Rustad,Nissan,+37,666
12.Bernardoni,Alfa,+1.04.751
13.Sardelli,Honda,+1.06.514
14.Villamil,Alfa, 2 varv efter
15.Huisman,BMW, 4 varv efter

Resultat ETCC Spa-Francorchamps Race 2.

1. Jörg Müller,BMW
2. Rydell,Volvo,+2,377 :up:
3. Coronel,BMW,+4,530
4. Gené, BMW,+16,292
5. Ruberti,Alfa,+17,032
6. Hanson,Volvo,+27,350
7. Cayrolle,Alfa,+29,187
8. Ferrier,Alfa,+38,196
9. Sardelli,Honda, 1 varv efter
10.Giovanardi,Alfa,dito
11.Larini,Alfa,dito
12.Buncombe,Nissan,2 varv efter
13.Rustad,Nissan,5 varv efter

Fredrik Ekblom rasa kopplingen när starten gick i det andra racet

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Straffvikter inför nästa tävling på Pergusa
Jörg Müller 30kg
Rickard Rydell 20kg
Nicola Larini 10kg

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Blandad kompott alltså..

Trodde bara race1 gick idag och 2:an imorrn.. men det var alltså fel.. men jag kan ju just nu se oerhört spännande GT racing :sad:

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Nej båda racen gick idag, och nu har jag kladdat ner lite om de båda racen som finns till beskådning här https://f1.tauzero.se/?url=news&dept=OTHER&id=2180
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Var det en av de glada tyrolerfjantarna Müller som skuffade av Giovanardi i race 1..
Tror bestämt att det var så.. sedan bättrade han ju iofs på det genom att köra av banan själv också..

//mopar

"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Nja jag tror att han klara detta helt utan hjälp :wink:
Han var i ledning när han gick lite för tufft över den inre banmarkeringen och tappa greppet, kanan över banan ut i grusen stöter till skyddsräcket och slår sönder fronten.

Däremot så i det andra racet så gör BMW föraren Pierre-Yves Corthals samma misstag på samma ställe och träffar Larini hårt i vänstersidan.

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Hoppas du har rätt.. tyckte jag såg den fule tyskens spoiler knuffa in i Giovanardis bakände precis innan han tappade bilen.
Det skulle ju inte precis vara första gången dom ohyfsade tyskarna knuffar någon av banan..
Å andra sidan innan jag får det påpekat till mig så kan ju Giovanardi själv också.. minns hur han skyfflade Tarquini av banan flera gånger förra året. Men det är ju mer rätt.. han körde ju Japs :grin:

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Börjar hetta till lite i mästerskapet. Giovanardi har inte stått p å pallen på länge. Både Larini och Jörg Muller närmar sig bakifrån. Tycker också att Rydell har skrapat ihop en ansenlig mängd poäng. Ska man döma av rykten från Racingbaren kännetecknas Prodrives satsning av en viss ekonomisk försiktighet som har återspeglat sig i bland annat motorernas prestanda. Vi får anta att den strama budgeten beror på osäkerheten om seriens, och Volvos framtid i klassen. Med en fullskalig satsning tror jag att Rydell kommer att vara med och slåss om segrarna framöver.

Tärnström
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-08-05 12:32, mopar wrote:
Å andra sidan innan jag får det påpekat till mig så kan ju Giovanardi själv också..
Glöm inte vad han gjorde på med Rydell på Brno :crie: sen dess så har Rickard riktig dåliga vibbar så fort Giovanardi är i närheten.
Måste erkänna att jag jubla högt både när Giovanardi och Larini åkte av :rock:

Tärnan, på tal om mästerskapsställningen så ser det ut så här.

1. Fabrizio GIOVANARDI (Alfa - Team Nordauto) 86
2. Nicola LARINI (Alfa - Team Nordauto) 76
3. Jorg MULLER (BMW Team Deutschland) 61
4. Dirk MULLER (BMW Team Deutschland) 53
5. Rickard RYDELL (Volvo S60 Racing) 41
6. Fredrik EKBLOM (BMW - Team Belgium) 13
7. Jordi GENE (BMW - Team Spain) 8
8. Paulo Ruberti (Alfa - AGS Motorsport) 7
9. James HANSON (Volvo S60 Racing) 6
10. Tom CORONEL (BMW - Team GB) 5

Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Ja jag vet inte.. men själv tycker jag volvo och racing i samma andetag är något av en oxymoron...

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är ju det som är grejen. Precis som när de gav sig in i BTCC med herrgårdvagnen. Jävligt kaxigt. Jag tror att Volvo har kommit förbi det stadie där folk betraktade deras framgångar som en engångshändelse. Nu vet man att när VOlvo ger sig in i racing finns det anledning att se upp.

Tärnström
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Det var lite PR kupp över deras kombi äventyr, det var den bil som fick mest TV-tid utanför för själva racet.
Kan man inte vinna så får man se till att synas på annat sätt. Som ni kanske vet så är Prodrive officiellt en privat satsning, Volvo går med som tillverkare först nästa år.
Volvo hade tidigare lovat att komma med sex bilar men efter strul med sena regeländringar https://f1.tauzero.se/?url=news&dept=STCC&id=1108 som BMW i princip tvingade fram så drog Volvo tillbaka sin fabrikssatsning men Prodrive valde att driva två bilar själv.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Nu har jag sett helgens ETCC på massor av olika sändningar och kanaler, och en sak som slog mig var att samtliga expertkommentatorer redan har glömt bort viktregeln.

Alla var rörande överrens om att Alfa fått fart på skrotet igen och att Eklund äntligen är i kapp.
Ingen verkar ha tänkt på att de var de enda toppteamen som körde utan vikt. :roll:

Eller har jag missat att de har tagit bort den regeln?


Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Det stämmer att Mûller gänget hade straffvikt, men glöm inte att Alfa viktades upp samt blev kvar på sitt maxvarvtal medans Volvo och BMW fick ökat varvtal och ingen extra vikt.. Alforna åker numera med ½ viktlåda (+15kg)hela tiden.. väldigt rättvisa och bra regeländringar tycker jag.. :sad:
Svårt att ta den serien på allvar efter årets panikändringar av reglementet mitt i säsongen.

//mopar

"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Ett klart bevis på ju "fler kockar desto sämre soppa"

Den som har jobbat i Norge vet vad jag talar om.

Visst idén om att alla team skall vara med att bestämma låter vackert, men det funkar inte i verkligheten.
Det blir som i politiken, bara en massa kompromisser.

ETCC skulle behöva en Bernie, en stark ledare med ett visst ekonomiskt intresse av att serien frodas.

Men vi får väl hoppas att det tar sig!

Och att vi har sett nog av alla dessa Alfor och BMW:ar :wink:
I fortsättningen vill vi bara se en BMW med svenska flaggan och Volvoar på toppen! :grin:

Förresten, varför är Volvon så hög?
Har de någon regel om minsta markfrigång?
Det är ju inte traktorpulling (även om hisingetraktorn är med).
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Mopar:
Har du inte missuppfattat lite, eller är det jag som är ute och skejtar, men nog är det väl så att alla har lika mycket vikt nu för tiden, så både Alfa och Volvo fick höjd vikt, samt BMW sänkt? Förutom straffvikten som man får utgående ifrån resultatet i förra tävlingen.

Förut var det väl så att BMW:n vägde 30 kg mer, p.g.a. sin bakhjulsdrift. Men det var alltså en helt OK regel och inte orättvis? Hmm, undrar om det kan ha att göra med att Alfan har jordfräsdrift... :roll:

Jag tycker det är en klart rimlig regel att bilar med fler cylindrar får varva mer, det är ju lite iden med en sådan motor, som annars bl.a. har en högre inre friktion men kan ta igen det med högre varv. Däremot är det nog också rimligt att bakhjulsdrivna bilar får ett litet vikthandikapp, eftersom det går fortare än hasdriften. Frågan är bara vad som är rimligt, hur mycket högre skall de få varva och hur mycket högre vikt skall de ha. Svårt att säga, eftersom det beror på bana hur mycket man tjänar. Ett alternativ vore ju att tvinga alla att ha bakhjulsdrift samt lika många cylindrar. Det är väl så DTM gör, eller?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är inte ALfan i sig som är så jävla snabb, det är Nordauto som är duktiga på att skruva. Kolla var de andra Alforna håller hus nånstans efter regeländringen. Anledningen till det är att Nordauto har ett utvecklingsförsprång på de andra.

Sedan kan man ju tycka vad man vill omregeländringarna i sig. Problemet var att de kom mitt i säsongen.

Tärnström
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-08-09 12:39, AndersF1 wrote:
Ett alternativ vore ju att tvinga alla att ha bakhjulsdrift samt lika många cylindrar.
NEJ det är inget alternativ då blir det en enhetsklass som typ DTM :razz:


Alla bilarna väger nu samma vilket gör en enorm fördel för BMW i starten samt på kurviga banor typ Oschersleben, en bakhjulsdriven bil måste åtminstone med stående start var lite tyngre än sina framhjulsdrivna syskon.

När det gäller varvtalsökningen så säger man att detta är en kompensation för att tidigare reglerat lyfthöjden och att det var enklare att bara höja varvet än att konstruera om hela motorn. Men det är bara halva sanningen för 9000rpm passar BMW som fisken i vattnet då man i tidigare kört sina motorer på just 9000 rpm och därför har all möjlig data och komponenter som är anpassade för detta max varv. Men för Volvo så innebar de 250 varven ingenting direkt över natten.
Men helt klart så var man tvungen att göra något åt Alfa dominansen men att ändra mitt under sässongen och ändra förutsättningarna för teamen är allt annat än rättvist.
Man kunde infört viktstraffet som drabbar alla lika och var det så det inte räckte kunde man dubblat vikterna.
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Anders.. Jo du har nog rätt.. Vad jag menade var att Alfa fått 15kg pålägg mitt i säsongen... Jag vill ha täta jämna race precis som alla andra, så jag tycker det är trevligt att det blir tätt som nu senast. Men jag vänder mig emot att man ändrar regler mitt i säsongen och varvtalsändringen förstår jag inte alls.. Ingen tvingade väl BMW i detta fallet att använda rad6:a..
Hur som helst så är det ju som någon påpekade att Nordalfa lyckats med sina bilar och förare och dom får säkert till sina bilar till att bli konkurrenskraftiga även efter regeländringarna.. men för de övriga Alfateamen var det ju ridå nu.
Dessutom riskerar man ju nästa säsong att hamna i precis motsatt situation.. låt säga att BMW hittar storformen.. ska dom ta bort varvtalsreglementet igen då?
Jag håller med Salo om att vinst vikterna är mer än nog i touringbilsracing.. det skulle givetvis funnits med i reglementet från början. Stcc har ju visat att det fungerar mycket bra.
Hur som helst nu är ändringarna gjorda och vi får hoppas att dom funkar, sedan hoppas jag att Müllrarna hamnar sist i alla återstående race.. men det är ju min åsikt..

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"