ASP, PHP och sån där skit

Här diskuteras spel som bland annat anknyter till motorsport.
Zeke

Inlägg av Zeke »

Jag vet att det här på forumet kryllar av hackers (och annat löst folk också för den delen :grin: ) så jag tänkte se ifall det finns någon av er som har koll på detta.

På jobbet kör vi ett knippe olika databas-applikationer. Många av dem tröskas omkring i Access. Det är inget kul, men det behöver man väl knappast tala om. Dessutom blir vi tvungna att installera Access på varenda burk som behöver nå dem, och det är inte alltid på en snabb pc om man säger så.

För att råda bot på eländet funderar vi i ett första steg att försöka fixa till ett gränssnitt så att vi dem via IE (eller Opera eller vad f*n som helst). Detta innebär alltså ASP eller PHP, samt kanske i förlängningen att man för över databaserna till mySQL eller nåt sånt.

Men alltså, vilket av dem skall man satsa på tycker ni? ASP eller PHP? Vad skall man tänka på? Jag har förstått att det finns skillnader i vad de två klarar av, men jag har inte lyckats hitta någon sammanställning.

Så. Nu lutar jag mig tillbaka, trygg i förvissningen om att ni kommer att tala om allt jag behöver veta. :crazy:

//Zeke

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Här är ett svar på vad skillnaden är:
1. PHP vs. ASP?

ASP is not really a language in itself, it's an acronym for Active Server Pages, the actual language used to program ASP with is Visual Basic Script or JScript. The biggest drawback of ASP is that it's a proprietary system that is natively used only on Microsoft Internet Information Server (IIS). This limits it's availability to Win32 based servers. There are a couple of projects in the works that allows ASP to run in other environments and webservers: InstantASP from Halcyon (commercial), Chili!Soft ASP from Chili!Soft (commercial) and OpenASP from ActiveScripting.org (free). ASP is said to be a slower and more cumbersome language than PHP, less stable as well. Some of the pros of ASP is that since it primarily uses VBScript it's relatively easy to pick up the language if you're already know how to program in Visual Basic. ASP support is also enabled by default in the IIS server making it easy to get up and running. The components built in ASP are really limited, so if you need to use "advanced" features like interacting with FTP servers, you need to buy additional components.

Nu är det här taget ifrån PHP:s officiella FAQ, så det kan förstås ha en viss vinkling till förmån för PHP, men jag tycker nog det verkar stämma ganska bra.

Så om man inte skall göra allt för avancerade saker, redan kan Visual Basic och tänker köra IIS på Windowsservrar för all framtid så är ASP ett bra val, annars troligen PHP(som finns till alla plattformar och är fritt).

Zeke

Inlägg av Zeke »

ASP låter ju enkelt och bra för oss på alla sätt, men jag är tveksam till om det är det bästa i längden. Gissar dessutom att man kan uppnå mycket bättre prestanda med PHP, MySQL och Apache än en ren Microsoftlösning, oavsett vilken plattform man väljer i botten. Vi tänker sätta oss och labba lite senare när höstmörket kommer för att se om vi kan komma fram till något vettigt.

//Zeke