Straffvikt i ETCC
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Ny regel i ETCC.
The ETCC organisation has decided to introduce a weight penalty system similar to the ones in BTCC and STCC. The system will be introduced after the two rounds at Anderstorp. This means that the most successful driver at Anderstorp will have 30 kilos in Oschersleben. The second placed driver will get 20 kilos and the third placed driver 10 kilos. The ballast's will then be recalculated after each weekend, that means there will be no addictions nor reductions, just new ballast's.
Antar att man vill få ner farten på Alforna..
//mopar
The ETCC organisation has decided to introduce a weight penalty system similar to the ones in BTCC and STCC. The system will be introduced after the two rounds at Anderstorp. This means that the most successful driver at Anderstorp will have 30 kilos in Oschersleben. The second placed driver will get 20 kilos and the third placed driver 10 kilos. The ballast's will then be recalculated after each weekend, that means there will be no addictions nor reductions, just new ballast's.
Antar att man vill få ner farten på Alforna..
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8527
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Så har det ju nästan alltid varit i standardvagnsracing tyvärr. Rätt märklgit egentligen att det är så vanligt just där när det är helt obefintligt inom formelbilsracing ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Jag är lite mixad..
Fördelen är att man får betydligt tätare och jämnare race.. man slipper defileringslopp där en ointaglig ledare bara cruisar runt banan medveten om att han när som helst kan öka tempot.
Å andra sidan går det ju ut på att vara bäst.. varför man inte borde straffas.
Jag har åkt en hel del på STCC och jag måste säga att systemet faktiskt fungerar..
//mopar
Fördelen är att man får betydligt tätare och jämnare race.. man slipper defileringslopp där en ointaglig ledare bara cruisar runt banan medveten om att han när som helst kan öka tempot.
Å andra sidan går det ju ut på att vara bäst.. varför man inte borde straffas.
Jag har åkt en hel del på STCC och jag måste säga att systemet faktiskt fungerar..
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Man får se det som en del av tävlingen helt enkelt. Jag har inget emot det. Det är fortfarande det bästa ekipaget som vinner sett över en hel säsong. Att racen är jämna däremellan är bara en fördel. Alforna håller ju på att segra ihjäl serien om inget görs. De har ju ett litet utvecklingsförsprång till de andra. BMW var sent ute med sina bilar och Volvo gör ju en nystart.
Tärnström
Tärnström
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8527
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Vad är det för fel på vikt handikappsystem?
Det enda det innebär är ju att fler förare har möjlighet att blanda sig i toppstriden och reglerna är ju lika för alla och teamen vet förutsättningarna innan de anmäler sig.
Pastis, om man vill ha jämna lopp men samtidigt många olika varumärken hur gör man då?
Enhetsklasser är sömnpiller vänta bara tills du får se dem på Anderstorp, enda sättet att liva upp det är att placera en duktig färgstark förare längst bak i fältet. Lått Tommy Kristoffersson starta sist och Flash näst sist då blir det åka av
Det enda det innebär är ju att fler förare har möjlighet att blanda sig i toppstriden och reglerna är ju lika för alla och teamen vet förutsättningarna innan de anmäler sig.
Pastis, om man vill ha jämna lopp men samtidigt många olika varumärken hur gör man då?
Enhetsklasser är sömnpiller vänta bara tills du får se dem på Anderstorp, enda sättet att liva upp det är att placera en duktig färgstark förare längst bak i fältet. Lått Tommy Kristoffersson starta sist och Flash näst sist då blir det åka av
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Mercedes 563p
Ferrari 327p
Mercedes 563p
Ferrari 327p
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Nu skall du inte vara skitviktigOn 2002-05-31 16:46, JBS wrote:Måste handikapsystemet vara vikt? Kan det inte vara ovikt? Eller måste man vika det för att det ska få plats?On 2002-05-31 16:28, Salo wrote:
Vad är det för fel på vikt handikappsystem?
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Mercedes 563p
Ferrari 327p
Mercedes 563p
Ferrari 327p
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Man viker sig för FIAs och stalledningens vilja och ger bort segrar och sånt.On 2002-05-31 17:12, llowgren wrote:Man viker ju för att det ska bli tätt raceingOn 2002-05-31 16:46, JBS wrote:
Måste handikapsystemet vara vikt? Kan det inte vara ovikt? Eller måste man vika det för att det ska få plats?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: llowgren den 2002-05-31 17:12 ]</font>
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Detta gäller väl inte ETCC eller...?On 2002-05-31 16:28, Salo wrote:
Vad är det för fel på vikt handikappsystem?
Det enda det innebär är ju att fler förare har möjlighet att blanda sig i toppstriden och reglerna är ju lika för alla och teamen vet förutsättningarna innan de anmäler sig.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 233
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Alla dom här "tcc" sunklingonserieracerförarewannebees är bara trams. Man bygger en bra bil utifrån dom förutsättningar som alla har, man ser till att bilen är snabbast. Vad händer??
Man bestraffas med en sandsäck så att ens chanser att vinna igen minskar??
Trodde att det gällde att vara snabbast???????
Det är en skitkonstruktion så att väldigt misslyckade förare skall kunna vinna över bara misslyckade förare och människor som tror sig förstå racingens psykologi skall betala för spektaklet så att både misslyckade förare och deras vänner de väldigt misslyckade förarna skall ha råd att fortsätta köra. Hela kalaset betalas av en okunnig publik som är så till den milda grad okunnig att dom inte har förstånd att förstå hur okunniga dom egentligen är. Dessutom köper SVT in skräpet och gör på så sätt att en skadad stuntman som förstår racing lika bra som tcc publiken har ett välavlönat jobb via sitt nystartade produktionsbolag samt slipper göra dyra egna eller inköpta kvalitetsproduktioner.
Mera dålig underhållning till den okunniga pöbeln.
Man bestraffas med en sandsäck så att ens chanser att vinna igen minskar??
Trodde att det gällde att vara snabbast???????
Det är en skitkonstruktion så att väldigt misslyckade förare skall kunna vinna över bara misslyckade förare och människor som tror sig förstå racingens psykologi skall betala för spektaklet så att både misslyckade förare och deras vänner de väldigt misslyckade förarna skall ha råd att fortsätta köra. Hela kalaset betalas av en okunnig publik som är så till den milda grad okunnig att dom inte har förstånd att förstå hur okunniga dom egentligen är. Dessutom köper SVT in skräpet och gör på så sätt att en skadad stuntman som förstår racing lika bra som tcc publiken har ett välavlönat jobb via sitt nystartade produktionsbolag samt slipper göra dyra egna eller inköpta kvalitetsproduktioner.
Mera dålig underhållning till den okunniga pöbeln.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Ytterligare ett inlägg från en som tydligen helt saknar intresse för motorsport hur kommer det sig att du överhuvudtaget kom på iden att intressera dig för F1?
Du har aldrig funderat över vad de som kör de uppgjorda racen som du lovordar har kört tidigare i sin karriär?
Vilket är bäst? klara regler som talar om vikttillägg för topp tre eller stallorder och torpederingar som man tillämpar i finrummet?
Om du med ordet okunnig menar korkad så tycker jag nästan att det passar bättre på dig för någon mer enkelspårig och trögsynt människa vet i fan om jag träffat.
Du har aldrig funderat över vad de som kör de uppgjorda racen som du lovordar har kört tidigare i sin karriär?
On 2002-06-01 23:15, zz wrote:
Man bestraffas med en sandsäck så att ens chanser att vinna igen minskar??
Vilket är bäst? klara regler som talar om vikttillägg för topp tre eller stallorder och torpederingar som man tillämpar i finrummet?
Jo det är just vad det handlar om inom motorsport (undantaget F1 då ) för oftast så är det vinnaren som är först i mål och således har han kört snabbast. Tänk om denna enkla regel även hade gällt din ögonsten.Trodde att det gällde att vara snabbast???????
Om du med ordet okunnig menar korkad så tycker jag nästan att det passar bättre på dig för någon mer enkelspårig och trögsynt människa vet i fan om jag träffat.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Mercedes 563p
Ferrari 327p
Mercedes 563p
Ferrari 327p
Någon blev visst lite upprörd?
Är det mitt fel att tcc intresset är lika stort som en fotbollsmatch mellan bökeberga och ruttninge? Är det mitt fel att raggarna från borlänge tittar på det och tycker det är kul? Vad har jag för skuld till att jantelagen gäller i tcc?
Jag gillar enkelspårig racing, den i gräddfilen.
"Vilket är bäst? klara regler som talar om vikttillägg för topp tre eller stallorder och torpederingar som man tillämpar i finrummet?"
Självklart tycker jag att stallorder är bäst. Det drabbar fördelningen inom stallet och inte mellan stallen? Har du missat poängen med 2 bilar i samma stall?????????
"Ytterligare ett inlägg från en som tydligen helt saknar intresse för motorsport hur kommer det sig att du överhuvudtaget kom på iden att intressera dig för F1?"
Av den enkla anledningen att segrar premieras med massor av sponsorpengar och inte hämmas av sandsäckar. Dessutom är F1 lite flärdfullt, inga stinkande "wunderbaum" inga rävsvansar, inga rosa tärningar, inget hembrännt på kullarna kring banan mm mm.
Vad är det med trassel i backfickan och mineralolja under naglarna som du gillar???
Är det mitt fel att tcc intresset är lika stort som en fotbollsmatch mellan bökeberga och ruttninge? Är det mitt fel att raggarna från borlänge tittar på det och tycker det är kul? Vad har jag för skuld till att jantelagen gäller i tcc?
Jag gillar enkelspårig racing, den i gräddfilen.
"Vilket är bäst? klara regler som talar om vikttillägg för topp tre eller stallorder och torpederingar som man tillämpar i finrummet?"
Självklart tycker jag att stallorder är bäst. Det drabbar fördelningen inom stallet och inte mellan stallen? Har du missat poängen med 2 bilar i samma stall?????????
"Ytterligare ett inlägg från en som tydligen helt saknar intresse för motorsport hur kommer det sig att du överhuvudtaget kom på iden att intressera dig för F1?"
Av den enkla anledningen att segrar premieras med massor av sponsorpengar och inte hämmas av sandsäckar. Dessutom är F1 lite flärdfullt, inga stinkande "wunderbaum" inga rävsvansar, inga rosa tärningar, inget hembrännt på kullarna kring banan mm mm.
Vad är det med trassel i backfickan och mineralolja under naglarna som du gillar???
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vikttilläg och omvända startfält är det jag har emot standardvagnsracing. Om man inte behöver tillämpa det inom formelbilsracing, varför måste man då tillämpa det inom standardvagnsracing?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Vem har sagt att det inte behövs innom formelbilsracing. Tänk vad kul F1 skulle vara om Minardi och Jaguar kunde vara med och slåss om pallplatser ibland. Och tänk vilken utmaning att se till att vara snabbast med viktlådan full av bly.
F3000 är ju en enhetsklass, och där behövs inte omvänd startordning och vikttillägg. F3000 brukar vara riktigt kul att se på.
F3000 är ju en enhetsklass, och där behövs inte omvänd startordning och vikttillägg. F3000 brukar vara riktigt kul att se på.
Jag kom inte sist!
Samma reglemente gäller även för Minardi och Jaguar. Om dom bara ser till att anställa rätt människor, bygger en bra bil, har en bra förare så vipps är dom med i toppen. Skall andra stall bestraffas för att dom gör ett bra jobb???? Titta på Williams tex. Sunkbilar och sunkförare 98-99. Idag så är det ett vinnarstall utan att dom andra fått sandsäckar.
Jantelagsfasoner.
Premiera de bra stallen i stället. Vikten skall läggas på dom som inte hänger med så att dom stimuleras att göra ett bättre jobb.
F3000 drar ingen jättepublik precis. Brukar vara si sådär 25% beläggning på läktarna. Jag förstår att herr JBS tycker det är kul. Det krävs att man är lättroad och har låga krav på underhållning, vipps så är F3000 jättekul.
Jantelagsfasoner.
Premiera de bra stallen i stället. Vikten skall läggas på dom som inte hänger med så att dom stimuleras att göra ett bättre jobb.
F3000 drar ingen jättepublik precis. Brukar vara si sådär 25% beläggning på läktarna. Jag förstår att herr JBS tycker det är kul. Det krävs att man är lättroad och har låga krav på underhållning, vipps så är F3000 jättekul.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
On 2002-06-02 15:58, JBS wrote:
Ytteligare ett bevis för att herr zz inte är intresserad av motorsport och racing,
Du har inte läst många poäng juridik JBS!
Din indiciekedja är ytterst svag och dina "bevis" ohållbara.
Jag tar varken del av pengarna (snarare bidrar med) eller lever ett glamouröst liv, dessutom låter jag mig inte imponeras av varken pengar eller glamour.
Var har du dina bevis??
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Irriterad moui?? Inte mycket.On 2002-06-02 18:08, JBS wrote:
Ooops, någon verkar irriterad. Ibland är du nästen förutsägbar zz.
Du gillar urskiljningslöst allt som brummar, det gör inte jag.
Skulle jag bli irriterad för att det finns människor med dålig smak och avsaknad av stil och finess? Inte ett dugg.
Du gillar det du gillar och jag gillar det jag gillar, mycket enkelt.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Låter trist tycker jag. Vad är det för kul att se en snabb bil bli gjord långsammare pga av extravikt.... jag föredrar ärliga fighet istället för konstgjorda fighter på banan. Om nån har lyckats bygga en överlägsen bil eller kör överlägset snabbare ska denne också premieras för det, inte straffas för det.On 2002-06-02 11:46, JBS wrote:
Vem har sagt att det inte behövs innom formelbilsracing. Tänk vad kul F1 skulle vara om Minardi och Jaguar kunde vara med och slåss om pallplatser ibland. Och tänk vilken utmaning att se till att vara snabbast med viktlådan full av bly.
F3000 är ju en enhetsklass, och där behövs inte omvänd startordning och vikttillägg. F3000 brukar vara riktigt kul att se på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Lucky, då blir ju dom som inte utvecklar bilen tillräckligt bra och inte har bra förare jätteledsna. Det är väl inte deras fel att dom inte har full koll på prylarna. Det är så många prylar att hålla reda på så dom blir alldeles förviradde, och förvirrade människor gör inget bra jobb, tänk på det du. Då är det bättre att dom som inte är förvirrade får en sandsäck i bagaget så att dom också blir förvirrade, då blir ju alla lika ledsna och allting är rättvist. Sen höjer vi skatten och är lika glada ändå.On 2002-06-02 20:09, LuckyStrike1 wrote:
Om nån har lyckats bygga en överlägsen bil eller kör överlägset snabbare ska denne också premieras för det, inte straffas för det.
Fy på dig Lucky, hur kan du tycka att det inte skall vara rättvist för alla. Dom som är snabba måste vara solidariska med dom som inte är det, annars kan ju några bilar bli jättesnabba och då blir dom som inte är lika snabba kanske ledsna.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Upprörd vet jag inte om jag vill hålla med om, gillar bara inte att bli idiotförklarad men det är kanske något du har vant dig vid.On 2002-06-02 01:05, zz wrote:
Någon blev visst lite upprörd?
Jo jag har nog missat poängen med två bilar i samma team, jag trodde i min enfald att man körde med två bilar för att tillsammans samla märkespoäng, men du menar att man har två bilar för att en skall vinna när den andre är snabbare??Självklart tycker jag att stallorder är bäst. Det drabbar fördelningen inom stallet och inte mellan stallen? Har du missat poängen med 2 bilar i samma stall?????????
Har även bestämt för mig att du i en annan topic sagt att du ogilla stallorder lika mycket som jag men vinden har kanske vänt, om du har glömt vad du skrivet så skall jag försöka leta upp inlägget.
Nu vet jag inte om det är just trasslet som jag gillar men helt klart så tycker jag det är trevligt att kunna gå runt bland bilarna på gridden snacka lite med förarna som fortfarande har båda fötterna på jorden.Vad är det med trassel i backfickan och mineralolja under naglarna som du gillar???
Dessutom är F1 lite flärdfullt, inga stinkande "wunderbaum" inga rävsvansar, inga rosa tärningar, inget hembränt på kullarna kring banan mm mm.
Här är jag tvungen att ge dig lite medhåll helt klart så är F1 lite flärdfyllt men det är liksom något som har växt fram allteftersom själva racingen trängs bort. Även jag har faktiskt sett F1 live och jag kan garantera att det fanns en del alkohol på campingen/kullarna runt banan och ända anledningen till att det inte var hembränt torde vara det låga priset på äkta vara.
LS1 anledningen att man inte behöver tillämpa handikappsystem inom formelbils racingen är kanske att de flesta använder samma material utom då F1.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Mercedes 563p
Ferrari 327p
Mercedes 563p
Ferrari 327p
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Men i F1 använder man inga handikappssystem Salo ....
Jag älskar i grunden all racing - sen har jag också kritik mot all slags racing. Inom standardvagnar tycker jag att det är hemskt trist att förarna inte verkar kunna köra ett helt varv utan att de kör in i varandra jämt och ständigt och att det är en del av racing, att de bästa bestraffas för att man ska ha en artificiellt jämn racing att visa upp för monopol-TV och att man alltmer går mot löjligt svaga bilar i det nya ETC reglementet ...
Standardvagnsracing skulle vara mer som nuvarande DTM minus handikappsystem, det vore något
Jag älskar i grunden all racing - sen har jag också kritik mot all slags racing. Inom standardvagnar tycker jag att det är hemskt trist att förarna inte verkar kunna köra ett helt varv utan att de kör in i varandra jämt och ständigt och att det är en del av racing, att de bästa bestraffas för att man ska ha en artificiellt jämn racing att visa upp för monopol-TV och att man alltmer går mot löjligt svaga bilar i det nya ETC reglementet ...
Standardvagnsracing skulle vara mer som nuvarande DTM minus handikappsystem, det vore något
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Nej jag antydde nästan det använder samma material utom då F1 detta gör ju att teamen och även konstruktörerna tävlar mot varandra och det är ju av godo och gör F1 lite onikt.On 2002-06-03 01:11, LuckyStrike1 wrote:
Men i F1 använder man inga handikappssystem Salo ....
Men hur länge tror du att 10-12 team kommer att orka med dessa kostnaderna? Redan nu så pratar ju Bernie Ecclestone om tre till fyra bilar per märke och om då typ Ferrari är överlägsna vem vill då leasas en McLaren eller Toyota ? Nej då kommer alla att villa tävla med en Ferrari och de kan inte leverera bilar till hela fältet alltså måste man på något sätt jämna till bilarna, hemska tanke men varför inte lite extra vikt
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Mercedes 563p
Ferrari 327p
Mercedes 563p
Ferrari 327p
On 2002-06-03 09:06, Salo wrote:
Men hur länge tror du att 10-12 team kommer att orka med dessa kostnaderna?
Dom har orkat med kostnaderna sedan 1950, dvs i ca 52 år.
Hur många konstgjorda sunkracing ligor har poppat upp och dött under den tiden???
Orsaken till att dessa ligor kommer och går är att de är artificiella i sin uppläggning, det handlar inte om att vara snabbast utan att vara rättvisast.
Vid nästa OS så tycker jag att vissa jätteduktiga löpare, höjdhoppare, längdhoppare mm skall ha små sandsäckar fästa kring anklarna så att det blir lite rättvisare. Om man låtit Carl Lewis och Marion Jones springa med ca 2-3 kilos vikt kring anklarna så skulle kanske några löpare från Grönland haft chans att vinna. Världen är bra orättvis.
Jag tycker även att Jan Zeleznys (ev felstavat) spjut skulle ha vägt några hundra gram mer än dom andras, då skulle spjuttävlingen varit intressant. Fy för all världens orättvisor.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Säg inte för mycket nu zz - så som det ser ut i F1 nu med biltillverkarna så är framtiden för F1 inte helt odelat ljus. Det är tyvärr en av likheterna mellan standardvagnsserier och F1 - när biltillverkare kliver in i stort antal rusar kostnaderna iväg innan de till slut blir så höga att tillverkarna beslutar sig över en natt för att göra något annat, och så står man där med en kraschad serie ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Vid nästa OS hoppas jag att det amerikanska friidrottslandslaget bromsar sin 400m löpare som är snabbast och släpper fram sin "förstelöpare" till seger. Gärna strax före mål. Och det ska gärna ses som normalt av både jänkarna och dom andra lagens bossar. Utom någon gnällig boss för engelsmännen.
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Försök inte Lucy, zz vet bäst.On 2002-06-03 10:33, LuckyStrike1 wrote:
Säg inte för mycket nu zz - så som det ser ut i F1 nu med biltillverkarna så är framtiden för F1 inte helt odelat ljus. Det är tyvärr en av likheterna mellan standardvagnsserier och F1 - när biltillverkare kliver in i stort antal rusar kostnaderna iväg innan de till slut blir så höga att tillverkarna beslutar sig över en natt för att göra något annat, och så står man där med en kraschad serie ...
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
ZZ verkar tycka att det som är populärast är bäst, men det är ju inte nödvändigtvis sant, kolla hur populärt fotboll är...
Annars skulle jag nog tro att touringcar-racing generellt är populärare i Europa än formelbilsracing, det är nog bara F1 som är ett undantag.
När det gäller trassel i bakfickan och flärd i F1, så är det ju bara att kolla hur det var de första 25 åren. En massa trassel i bakfickan, även om det kanske även då fanns viss flärd. Dessutom kan jag påminna om de kraftigt berusade österrikarna som satt bredvid oss på A1 ifjol. Det är möjligt att de inte drack hembränt, men det beror nog mer på alkoholpriserna i Österrike. Ett F1-lopp i Sverige så kommer nog det hembrända fram också. Så om jag förstått zz rätt så är F1 ifrån 80 och framåt den enda racing man kan titta på, allt annat är/har varit sunk.
Ett tips till alla er som inte gillar touringbils-racing: Strunta i att titta på det! Eller finns det nåt sorts tvång som gör att ni måste kolla på det?
Som sagt, bästa ekipaget vinner nog serien ändå, trots straffvikter. Det är ju en given regel och nåt som bara gör racingen tätare, vilket för det stora flertalet även ger en intressantare och roligare upplevelse, oavsett hur orättvist det är. Utan handikappsystemet skulle det ju mycket väl kunna bli så att nåt märke och nån förare drar ifrån, vilket troligen skulle leda till mindre publik och därmed mindre sponsorintresse, etc., vilket troligen skulle leda till att STCC och andra liknande serier försvann, eller blev helt amatörbaserade. Därmed även minskat allmänt racingintresse. Vem tjänar på det?
När det gäller enhetsklasser vs. F1, så är det ju bara en gradskillnad. Vissa klasser kräver att allt är lika, som F3000, medans andra kräver samma motor, men tillåter olika chassin, etc., men alla inklusive F1 har ju begränsningar. I F1 gäller ju t.ex. en massa tekniska regler som man måste hålla sig inom, som 10 cylindrar, 3-liters motor, minst 600 kg, inte täckta hjul, etc. Egentligen är ju inte skillnad mot t.ex. CART så där jättestor, bara att det finns mer pengar inom F1 och en gradskillnad friare reglemente.
Var inte det gamla Can-Am reglementet t.ex. ännu friare än F1? Men så fick de ju monsterbilar som Porsche 917-30 Can-Am, som väl gjorde över 400 km/h på rakorna och sades ha någonstans kring 1500 hk.
Annars skulle jag nog tro att touringcar-racing generellt är populärare i Europa än formelbilsracing, det är nog bara F1 som är ett undantag.
När det gäller trassel i bakfickan och flärd i F1, så är det ju bara att kolla hur det var de första 25 åren. En massa trassel i bakfickan, även om det kanske även då fanns viss flärd. Dessutom kan jag påminna om de kraftigt berusade österrikarna som satt bredvid oss på A1 ifjol. Det är möjligt att de inte drack hembränt, men det beror nog mer på alkoholpriserna i Österrike. Ett F1-lopp i Sverige så kommer nog det hembrända fram också. Så om jag förstått zz rätt så är F1 ifrån 80 och framåt den enda racing man kan titta på, allt annat är/har varit sunk.
Ett tips till alla er som inte gillar touringbils-racing: Strunta i att titta på det! Eller finns det nåt sorts tvång som gör att ni måste kolla på det?
Som sagt, bästa ekipaget vinner nog serien ändå, trots straffvikter. Det är ju en given regel och nåt som bara gör racingen tätare, vilket för det stora flertalet även ger en intressantare och roligare upplevelse, oavsett hur orättvist det är. Utan handikappsystemet skulle det ju mycket väl kunna bli så att nåt märke och nån förare drar ifrån, vilket troligen skulle leda till mindre publik och därmed mindre sponsorintresse, etc., vilket troligen skulle leda till att STCC och andra liknande serier försvann, eller blev helt amatörbaserade. Därmed även minskat allmänt racingintresse. Vem tjänar på det?
När det gäller enhetsklasser vs. F1, så är det ju bara en gradskillnad. Vissa klasser kräver att allt är lika, som F3000, medans andra kräver samma motor, men tillåter olika chassin, etc., men alla inklusive F1 har ju begränsningar. I F1 gäller ju t.ex. en massa tekniska regler som man måste hålla sig inom, som 10 cylindrar, 3-liters motor, minst 600 kg, inte täckta hjul, etc. Egentligen är ju inte skillnad mot t.ex. CART så där jättestor, bara att det finns mer pengar inom F1 och en gradskillnad friare reglemente.
Var inte det gamla Can-Am reglementet t.ex. ännu friare än F1? Men så fick de ju monsterbilar som Porsche 917-30 Can-Am, som väl gjorde över 400 km/h på rakorna och sades ha någonstans kring 1500 hk.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Dessutom tycker jag det skall ha mycket större betydelse vilka stavar stavhopparna har. De som har den bästa staven skall vinna och inte den bäste stavhopparen. Då blir det viktigaste vem som har den bästa PR-avdelningen och kan skrapa ihop mest pengar, eller möjligen rikaste farsan. I det senare fallet blir det även viktigt med hårda stallorder så inte en bättre hoppare inom stavteamet tillåts hoppa högre. Samma skall förstås även gälla i spjut och andra grenar där det kan vara tillämpbart. Det borde bli ett betydligt roligare OS.On 2002-06-03 10:34, JBS wrote:
Vid nästa OS hoppas jag att det amerikanska friidrottslandslaget bromsar sin 400m löpare som är snabbast och släpper fram sin "förstelöpare" till seger. Gärna strax före mål. Och det ska gärna ses som normalt av både jänkarna och dom andra lagens bossar. Utom någon gnällig boss för engelsmännen.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Jag frågade inte hur länge de hade orkat, utan hur länge tror du att småteamen orkar bära dessa enorma kostnader som de stora elefanterna trissar upp?On 2002-06-03 10:18, zz wrote:
Dom har orkat med kostnaderna sedan 1950, dvs i ca 52 år.
Tyvärr väldigt många och varför detta sker är nog inte så enkelt, BTCC blev så populärt och lönsamt att det blev interna stridigheter och även FIA ville ha del av kakan, vad händer jo det blir en splitring biltillverkarna lämnar och allt som var så stort dagen innan är helt plötsligt tillbaka på ruta ett igen. Men ETCC mästerskapet finns kvar och även det startade på 50 talet.Hur många konstgjorda sunkracing ligor har poppat upp och dött under den tiden???
Nu rusar du iväg igen, om man skall jämföra dessa idrottsmän med någon motorsportgren så bör de bli en enhetsklass och där har man inga sandsäckar eller dyligt.Vid nästa OS så tycker jag att vissa jätteduktiga löpare, höjdhoppare, längdhoppare mm skall ha små sandsäckar fästa kring anklarna så att det blir lite rättvisare. Om man låtit Carl Lewis och Marion Jones springa med ca 2-3 kilos vikt kring anklarna så skulle kanske några löpare från Grönland haft chans att vinna. Världen är bra orättvis.
Jag tycker även att Jan Zeleznys (ev felstavat) spjut skulle ha vägt några hundra gram mer än dom andras, då skulle spjuttävlingen varit intressant. Fy för all världens orättvisor.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Mercedes 563p
Ferrari 327p
Mercedes 563p
Ferrari 327p