lågprofildäck
-
- Inlägg: 112
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Skövde, Svea Rike
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Regler...
Jag såg någon racer svara på den frågan på TV, Flash eller Kenny.
F1 har väl en regel som säger max 13 tums fälgar.
Det blir inte mycket till omkrets på sådana med lågprofil.
Medans STCC har 19 tum (eller vad det nu är) för att de vill ha så stora bromsskivor som möjligt (och för att reglerna tillåter det). Då måste man ju ha lågprofil för att få in hjulen under skärmarna.
Jag har också för mig att man har lite högre profil på formelbilar för att kompensera för den nästan obefintliga fjädringen.
Men vad vet jag? Mina däck är ju 33 tum höga, det blir väl en profil på 200
Jag såg någon racer svara på den frågan på TV, Flash eller Kenny.
F1 har väl en regel som säger max 13 tums fälgar.
Det blir inte mycket till omkrets på sådana med lågprofil.
Medans STCC har 19 tum (eller vad det nu är) för att de vill ha så stora bromsskivor som möjligt (och för att reglerna tillåter det). Då måste man ju ha lågprofil för att få in hjulen under skärmarna.
Jag har också för mig att man har lite högre profil på formelbilar för att kompensera för den nästan obefintliga fjädringen.
Men vad vet jag? Mina däck är ju 33 tum höga, det blir väl en profil på 200
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Ursäkta en korkad fråga, men var går gränsen för "lågprofil"?
Som G-Town sa så är fälgarna i F1 begränsade till c:a 13 tum (328 - 332 mm), hjulets totala diameter till 660 mm (torrdäck) och hjulets bredd måste ligga mellan 305 och 355 mm (framhjul).
Om jag inte har missförstått det här med däckprofiler helt så definieras väl den procentuella profilen som däckets höjd delat med däckets bredd? Vilket i sin tur ger för handen att ett framdäck i F1 har en profil som ligger mellan 54% och 46%. 45-profil är väl inte direkt högprofil, även om det kanske inte är "äkta" lågprofil (vad nu det är?) så är det väl ändå ganska nära?
Som G-Town sa så är fälgarna i F1 begränsade till c:a 13 tum (328 - 332 mm), hjulets totala diameter till 660 mm (torrdäck) och hjulets bredd måste ligga mellan 305 och 355 mm (framhjul).
Om jag inte har missförstått det här med däckprofiler helt så definieras väl den procentuella profilen som däckets höjd delat med däckets bredd? Vilket i sin tur ger för handen att ett framdäck i F1 har en profil som ligger mellan 54% och 46%. 45-profil är väl inte direkt högprofil, även om det kanske inte är "äkta" lågprofil (vad nu det är?) så är det väl ändå ganska nära?
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
Jag har för mig att det har diskuterats förr, och anledningen, om jag inte minns helt fel, skulle kunna ligga i den enorma påfrestning och värme ett F1-däck utsätts för. Ett "lågprofildäck" skulle inte hålla.
Det är vad jag har för mig i alla fall.
Sedan är ju inte eltejpsdäck speciellt snygga. Ju högre profil desto snyggare (inom rimliga gränser).
Och en bil går ju som bekant inte snabbare än den ser ut.
Det är vad jag har för mig i alla fall.
Sedan är ju inte eltejpsdäck speciellt snygga. Ju högre profil desto snyggare (inom rimliga gränser).
Och en bil går ju som bekant inte snabbare än den ser ut.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jo, dett har vi diskuterat förut.
Om reglerna vore fria så vore lågprofildäck defenitivt att föredra på en F1:a. Om fälghöjden vore fri skulle nog F1-bilarna minst ha 20-tums fälgar med extgremt låg profil. Fjädringen skulle naturligtvis behöva anpassas.
Med begränsad max fälg-höjd (380mm = ca 15 tum tror jag att det är) så skulle dock däck med extremt låg profil bli för små. Större diameter på däcket ger bättre grepp eftersom anläggningsytan blir större + totalt sätt mer gummi att slita på.
Vad kallar man lågprofil? Idag kan man väl nästan säga att 65-prfil är standard. Allt under detta skulle jag kalla för lågprofil. En F1-a tror jag har ungefär 50-profil.
På 70-talet så var 82-profil standard. Ex 175-14 har en höjd som är 82% av 175mm. När lågprofildäcken kom på 70-talet så räknades allt under 82% som lågprofil. För dessa däck, med lägre profil än 82%, började man ange profilen i dimensionen. På 70-talet Första årsmodellerna av Lamborginhi Countach var tex utrustade med lågprofilsdäcket 205/70-14, en dimension som också användes av tex Mercedes på de starkaste varianterna av S-klass och SL. Porche 911 Turbo 1976 (?) var väl nästa steg tror jag, tror den hade Pirelli P7 60-profil bak.
Om reglerna vore fria så vore lågprofildäck defenitivt att föredra på en F1:a. Om fälghöjden vore fri skulle nog F1-bilarna minst ha 20-tums fälgar med extgremt låg profil. Fjädringen skulle naturligtvis behöva anpassas.
Med begränsad max fälg-höjd (380mm = ca 15 tum tror jag att det är) så skulle dock däck med extremt låg profil bli för små. Större diameter på däcket ger bättre grepp eftersom anläggningsytan blir större + totalt sätt mer gummi att slita på.
Vad kallar man lågprofil? Idag kan man väl nästan säga att 65-prfil är standard. Allt under detta skulle jag kalla för lågprofil. En F1-a tror jag har ungefär 50-profil.
På 70-talet så var 82-profil standard. Ex 175-14 har en höjd som är 82% av 175mm. När lågprofildäcken kom på 70-talet så räknades allt under 82% som lågprofil. För dessa däck, med lägre profil än 82%, började man ange profilen i dimensionen. På 70-talet Första årsmodellerna av Lamborginhi Countach var tex utrustade med lågprofilsdäcket 205/70-14, en dimension som också användes av tex Mercedes på de starkaste varianterna av S-klass och SL. Porche 911 Turbo 1976 (?) var väl nästa steg tror jag, tror den hade Pirelli P7 60-profil bak.
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
I instruktionsboken till SAAB 99 -83 står att läsa att dom femväxlade varianterna är utrustade med lättrullande lågprofildäck av typen Pirelli P8 i dim 185/65-15. Numera kör man ju på bekväma 185/70-14 på DKWn, dom kallas inte för lågprofil i instruktionboken till den bilen som är från 85.
Jag kom inte sist!