Sato kraschade Lotus 49:an i Monaco

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ingen överraskning direkt men Sato lyckades krascha reliken.

Tärnström
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Jordan driver Takuma Sato's debut at the Monaco circuit in the third edition of the Grand Prix Historique de Monaco, a race made up of historical cars going back to the golden era of automobile racing, came to an abrupt end on Saturday when a touch with the wall at the swimming pool damaged his Lotus 1968 49B, putting the young Japanese driver out of contention for Sunday's race.

At the time of the incident, Taku was enjoying the streets of Monte Carlo, gaining valuable experience ahead of next weekend's Formula one event. However, the streets were slippery with oil and he was carrying just a little too much power into the corner and although his car wasn't badly damaged, the team doesn't have any spare parts on hand to make it drivable for today's race.

"It was very, very slippery where it occurred. I was really enjoying it and the power was ok but there was just so much oil and I was perhaps carrying too much speed into the corner," Taku explained on his official website. “Unfortunately [Classic Team Lotus] don't have any spare parts here. It's such a shame but whenever I race I drive hard and want to do well. The only way to learn a circuit is to drive to the maximum.”

Despite his disappointment at the abrupt end to his weekend, Taku did the two things he set out to do, have fun and get acquainted with the famous Monaco track. Now he is looking forward to next weekend's F1 event where hopefully he will give his fans a reason to smile.

“Anyway my objectives this weekend were to learn this circuit and to have some fun and I have managed both of those. I am very grateful though to have been given this opportunity and would like to thank the team for their support. They have done a fantastic job,” he added. “Conditions were very, very bad today. I think it will help me a lot as the circuit is so unique. It's just a shame it wasn't dry. I am really looking forward to the Monaco GP now though, especially after my big accident last week at the A1 Ring. Physically I am fine and although my knee is a bit sore hopefully I can give my fans something to cheer about next weekend."

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Heja Sato! Du förtjänade verkligen Alesis plats i Jordan.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

On 2002-05-19 19:30, regenmeister wrote:
It's such a shame but whenever I race I drive hard and want to do well. The only way to learn a circuit is to drive to the maximum.”
Så brukar jag säga när jag kör GPL. Men där finns det reservdelar till Lotus 49:an...
MikeSolo

Inlägg av MikeSolo »

Nå'n som är förvånad? Hur KUNDE man sätta en sådan relik i händerna på Sato???

Hur många varv grejjar han nästa vecka I Moncao? Ett? Två?

Arghhh! :sad:
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

På tal om GPL så skulle ju Sato behöva SHIFT+R mest hela tiden... Jag kanske skulle skicka honom en box och tala om för honom att inte förstöra dyrgripar...
Användarens profilbild
Jocke

Inlägg av Jocke »

Bilarna är byggda för att köras hårt och om man inte kör hårt med dom kan man lika gärna stunta i att köra över huvud taget. Klart det händer incidenter men om man inte förväntade sig det skulle dom stå och damma på museer.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men herregud, Sato kan ju inte ratta en trampebil runt Monte Carlos gator utan att kvadda!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Visst ska bilarna köras hårt men inte fan tror jag att ägaren var införstådd med att Sato skulle lära sig banan och testa var gränserna gick.

Om jag ägde bilen skulle jag först ha sett till att Sato hade fått testa på en annan bana där det går att åka av utan skador. Sato har aldrig kört en bil med så lite grepp i förhållande till hästar. Det behövs övning. Tänk på att vi talar 400 kusar och mönstrade däck. Det är inte direkt en Formel Ford vi talar om.

Tärnström
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Lotusen var ju dessutom känd för att vara nervös.

Tärnström
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Jag skulle inte låna ut min gamla Ford till Sato ens... :cool:

Men ändå varför kan han inte skärpa sig? Det borde ju vara möjligt för en F1-förare att ta sig runt utan att sabba bilen. Men han kanske är alldeles totalt bortskämd med att bara få en ny bil direkt.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

On 2002-05-19 23:54, JTarnstrom wrote:
Tänk på att vi talar 400 kusar och mönstrade däck.
Tärnström
Det är ju skillnad mot dagens 800+hk och mönstrade däck? :dance:
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Herregud Sato är ju ett SKÄMT!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Kört sönder en Lotus 49!
Världen snyggaste racerbil alla kategorier.

FLYTTA ER!!!

JAG VILL SLÅ HONOM!!!!!

/Jan
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Han har väl bara krökt en hjulupphängning eller nåt, inte kvaddat den helt. :smash:
minardi

Inlägg av minardi »

On 2002-05-19 23:21, Jocke wrote:
Bilarna är byggda för att köras hårt och om man inte kör hårt med dom kan man lika gärna stunta i att köra över huvud taget. Klart det händer incidenter men om man inte förväntade sig det skulle dom stå och damma på museer.
Då skulle dom nog inte ha kört över huvud taget för det var riktigt usla kvaltider, nästan en minut långsammare än moderna bilar. Verkar lite väl stor skillnad tycker jag. Till mitt försvar kan jag väl säga att jag bara har sett tiderna, inte hur vädret var alltså. Regnade det under kvalet?
MikeSolo

Inlägg av MikeSolo »

Har för mig att det regnade en del, åtminstone innan kvalet. Dessutom var det - i alla fall enligt Sato - mycket olja på banan.

Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Tycker iofs inte att man skall dra alla över en kam.. men har det någonsin funnits en duktig Japan i F1?
Tora Takagi var ju kanske inte helt genomrutten, men han var allt bra kass. Och innan honom var den där andre långsamme crashkungen som jag glömt vad han hette..
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Är det någon som tror att Sato kommer klara att komma i mål i ett enda grandprix i år? Han verkar ju inte ens ångerfull...en bortskämd japan???
9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har för mig att han gått i mål i ett lopp i år ... niondeplats eller nåt. Forzas utmärkta resultatservice kan säkert hjälpa till :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

On 2002-05-21 16:51, LuckyStrike1 wrote:
Har för mig att han gått i mål i ett lopp i år ... niondeplats eller nåt. Forzas utmärkta resultatservice kan säkert hjälpa till :wink:
Med betoning på GÅTT då antar jag... :lol:
Användarens profilbild
gasone

Inlägg av gasone »

Eddie Jordan i depån idag:
Takuma Sato is a popular driver, mainly because his Mum can get Game Boy Advance games before they're released in the UK.
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Inte mycket skada här inte,
Bild

/Viktor
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Skadan kanske inte blev så stor men det var väl bara en fråga om tur. Chassit kan ta en jäkla skada om man sliter av hjulupphängningen om leder och annat inte lossnar från sina fästpunkter utan i ställer river emd sig delar av chassit. Ser ut att ha varit en hygglig avåkning ändå. Jag skulle inte ens sätta min Peugeot i händerna på Sato.

Tärnström
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Klasiska bilar krashas hela tiden (typ...), och många värre än såhär, utan att någon klagar, nu klagar alla bara för att det var Sato som körde. Om det hade varit en okänd amatörförare hade ingen klagat.

/Vikor
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Jag tycker inte att problemet är att han kraschade den "gamla reliken" utan snarare att problemet är att han inte kan hålla bilarna kvar på banan!

Är det någon som vet om Sato har lyckats genomföra en enda racing-helg utan att krascha sin bil med skador som följd?
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Hade han hållit sig på banan, så hade han fått åka loppet oxå och fått den där extra träningen på Monacos gator som han ville ha. Det var ju därför som han ställde upp på att köra Lotusen, eller?
Jag kom inte sist!