Suzuki-Värsting
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Förutsatt att föraren har pungkulor stora som medecinbollar, samt att cykeln håller sig på backen, så är 439 km/h med 417 hästar fullt möjligt.
I dessa farter så är max hastighet med mycket god approximation en direkt funktion av hästkrafter och luftmotstånd. Detta förusatt naturligtvis att MCn har korrekt utväxling. En standard Hayabusa gör med 175 hästar 321 km/h enligt Suzuki själva. Med 417 hästar så ökar den teoretiska topp-farten med tredje roten ur 417/175 = 426 km/h, alltså något lägre än påstådda 439 km/h. Turbo-hojen är dock sänkt, och man har säkert plockat bort backspeglarna (behövs nog inte ), så det är nog troligt att luftmotståndet är något lägre än original.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-05-17 00:14 ]</font>
I dessa farter så är max hastighet med mycket god approximation en direkt funktion av hästkrafter och luftmotstånd. Detta förusatt naturligtvis att MCn har korrekt utväxling. En standard Hayabusa gör med 175 hästar 321 km/h enligt Suzuki själva. Med 417 hästar så ökar den teoretiska topp-farten med tredje roten ur 417/175 = 426 km/h, alltså något lägre än påstådda 439 km/h. Turbo-hojen är dock sänkt, och man har säkert plockat bort backspeglarna (behövs nog inte ), så det är nog troligt att luftmotståndet är något lägre än original.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-05-17 00:14 ]</font>
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I de hastighterna(500 km/h) är inte luftmotståndskoefficienten, CD, konstant längre, eftersom man får kompressionseffekter. Så de får nog tungt om de skall upp i 500 km/h bara genom att öka hästarna. Det är betydligt mer givande att fixa till aerodynamiken genom nån helkapslad cigarrkåpa, eller liknande. En bekant innehar det officiella världsrekordet för fyrhjulingar med en motor på 351-500 cc och det fordonet hade ett luftmotstånd som understiger backspegelns på en vanlig bil. De hade tyvärr nåt fel på motorn, men behövde visst bara ca 20 hk för att slå världsrekordet. Så rekommendationen är nog att satsa mer på luftmotsåndet än att öka hk ännu mer, för det kan bli jobbigt.
Vad menas förresten med deras första målsättning, tänker de köra på bakhjulet i 350 km/h? För att slå officiella världsrekord måste man väl köra en km eller så, på en viss bestämd vägsträcka, åt båda hållen inom en viss tid. Så hur tusan kör man på bakhjulet i en km i 350 km/h? Är de/han/hon totalt skruvade eller har jag missuppfattat nåt?
Vad menas förresten med deras första målsättning, tänker de köra på bakhjulet i 350 km/h? För att slå officiella världsrekord måste man väl köra en km eller så, på en viss bestämd vägsträcka, åt båda hållen inom en viss tid. Så hur tusan kör man på bakhjulet i en km i 350 km/h? Är de/han/hon totalt skruvade eller har jag missuppfattat nåt?
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Saxat från Zatzy:
10...9...8...7...6...5...4...3...2...1...
Äntligen så är det klart, onsdagen den 22 maj så bär det av till Arlanda flygplats för att slå dom sista världs rekorden för min del, om vädergudarna tilllåter detta förståss...
Målsättning,att komma så nära dessa gränser som möjligt:
*1 person på bakhjulet 350km/h...
*2 personer på bakhjulet 200mph (321,8km/h)...
*3 personer på bakhjulet 300km/h...
*4 personer på bakhjulet 250km/h (person nr4, "AMBER/Gladiatorerna")...
*5 personer på bakhjulet 200km/h+...
*stoppie 210km/h...
*stålskor efter turbo Busan 300km/h...
Vad tror ni på denna site, tror ni att vi lyckas med våran satsning???
Mvh,
No1...
__________________
No fear...
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1394
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ingen som ska dra dit och kolla? Ta massor med kort i så fall och lägg ut här.
Saxat vidare från zatzy.com:
"Om bara vädret tillåter mig att köra så kommer du som någon skrev att få "käka upp" ditt medelande (ler o skrattar)...
Skämt o sido- har redan ett kontrakt med luftfarts verket att få genomföra mina rekordförsök på den nya banan, bana 3...
Vad beträffar vår motorcykels power så kan jag bara medela att den på bakhjulet/rullande landsvägen lämnade 417hk förra hösten, och vad den lämnar nu efter diverse modifieringar vet jag faktiskt inte, men absolut mer...
Hoppas självklart på en fin dag för detta så att jag kan lägga rekord hjälmen på hyllan och därefter ägna min tid till lill grabben...
No1..."
Saxat vidare från zatzy.com:
"Om bara vädret tillåter mig att köra så kommer du som någon skrev att få "käka upp" ditt medelande (ler o skrattar)...
Skämt o sido- har redan ett kontrakt med luftfarts verket att få genomföra mina rekordförsök på den nya banan, bana 3...
Vad beträffar vår motorcykels power så kan jag bara medela att den på bakhjulet/rullande landsvägen lämnade 417hk förra hösten, och vad den lämnar nu efter diverse modifieringar vet jag faktiskt inte, men absolut mer...
Hoppas självklart på en fin dag för detta så att jag kan lägga rekord hjälmen på hyllan och därefter ägna min tid till lill grabben...
No1..."
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Längst ner på sidan om Turbo-busan så står det att ägaren till hojjen är Nina FÜrstenhoff.On 2002-05-17 15:36, AndersF1 wrote:
Vem är det som kör?
När jag var och kollade på Stockholm Open (den årliga Streetracing som tidigare hölls nattetid på gatan) någon gång i mitten av 90-talet så vann en kille som jag har för mig hette hette Furstenhoff. Kanske är Nina hans fru, och han föraren?
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00