Kimi slutade men börjar igen!

Kungaklassen av motorsport...
CYD

Inlägg av CYD »

Razor skrev:Slutsatsen blir alltså att vi inte kan dra någon slutsats om läget.
Ha, ha -det är din slutsats Razor.

Min samlade bedömning är att de är nära att sluta ett avtal.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Robertsons hävdar att det är förhandlingarna mellan McLaren och Mercedes om deras framtid tillsammans som gör att det drar ut på tiden.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Min samlade bedömning är att Kimi "I'm only in it for the money" inte kommer att köra F1 nästa år, eller nåt annat år heller för den delen.

Hade McLaren verkligen velat ha honom hade de bjudit ordentligt för det. Som det är nu, så är det ingen som helst vits för dem att välja honom före t.ex. Heidfeld som kommer att göra ett bättre jobb åt dem.

Ärligt talat förstår jag Kimi. Varför acceptera en lön som är en bråkdel av vad man haft innan, med all den förödmjukelse det innebär, för att sedan bli frånåkt så det visslar om det av stallets försteförare?

Han har pengar så det räcker, så varför? Som det är nu har han en liten skara desillusionerade fans, varför tappa dem också genom att få brallorna helt neddragna?

Vi andra, som verkligen älskar sporten F1, ser fram emot en härlig säsong nästa år.
Senast redigerad av EnzoF1 den ons nov 11, 2009 15:26, redigerad totalt 1 gång.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det ryktas om att Button förhandlar med McLaren eftersom Brawn inte kan möta hans lönekrav. Brawn har själv uttalat sig och han har sagt att han är 99 procent säker på att Button kör för hans stall nästa år - om lönekraven sänks.

Självklart kan detta vara ett sätt för Button att öka pressen i förhandlingarna men de 6 millar som han vill ha är ingenting för något av de större stallen, i synnerhet som de får en världsmästare. Jag tror att han kan vara hyperintressant för McLaren. Visserligen kommer han att åka på storstryk av Hamilton, men han kommer att plocka poäng och han kommer initialt att ha ett stort marknadsföringsvärde.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Brawn och McLaren har betydligt större utmaningar nu och det gäller vem som får Mercedespengarna. Brawn har skrivit på med Mercedes för två år vilket Whitmarsh borde ha kunnat stoppa och detta kan kosta Martin hans jobb och det ryktas till och med om att Ron är på väg tillbaka.
Inga förare går före den dispyten.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nu kan man ju anta att Mercedes borde vara angelägna att behålla Button i Brawn med tanke på deras intressen i stallet och förmodligen är detta något Button vill utnyttja i förhandlingarna, men det kan också vara så att Button är intressant för McLaren av samma anledning, att de kan snuva Mercedes på konfekten. Hur som helst lär inte McLaren ha några problem att gå Button till mötes när det gäller hans lönekrav och detta utan hjälp från Mercedes. Brawn däremot verkar inte sitta i riktigt samma sits.

Ur Buttons perspektiv lär knappast McLaren utgöra ett sämre sportsligt alternativ för hans del.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Eller så vill Button bara jävlas med Kimi. Eller så är det McLaren som vill sätta press på Kimi att sänka sina lönekrav.

Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

JTarnstrom skrev:Eller så vill Button bara jävlas med Kimi. Eller så är det McLaren som vill sätta press på Kimi att sänka sina lönekrav.
Det senaste jag läste var att Kimi skulle få 5m euro från McLaren (+de 10m kan skulle få från Ferrari) om han kör, alternativt 17m euro om han inte kör alls.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, vi vet ju inte hur buden ligger. Det har figurerat siffror på 30 miljoner dollar, är siffran nu nere i cirka 6-7 miljoner dollar så har han fått gå ned ordentligt. Heidfeld ryktas vara med i budgivningen och ska ligga något under. Button ligger väl i samma härad som Kimi ungefär. McLaren har ett bra förhandlingsläge. Ska Kimi köra för dem lär han torska ett antal miljoner jämfört med att sitta på arslet och titta på när de andra kör. Det var nog inte riktigt så han och Robertson hade tänkt det.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ojjojjoj då...
Här fanns det många insatta i avdelningen vem har koll på ryktena.
Jag tror de vill försäkra sig om dels vem som ska bestämma i toppen och om de har en motor innan de börjar dela ut pengar till förare.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:Button ligger väl i samma härad som Kimi ungefär.
Button ska ha begärt 8 miljoner euro av Brawn.
Brawn uppges inte vilja gå över 6 miljoner men erbjuder istället Button möjligheten att ta in personliga sponsorer.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Razor skrev:
JTarnstrom skrev:Button ligger väl i samma härad som Kimi ungefär.
Button ska ha begärt 8 miljoner euro av Brawn.
Brawn uppges inte vilja gå över 6 miljoner men erbjuder istället Button möjligheten att ta in personliga sponsorer.
Pund, ska det vara... inte euro.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, det är inga stora pengar det handlar om i vilket fall som helst, alltså, skillnaderna mellan de förare som är ute på marknaden. För Kimi måste det vara ett rejält bakslag. Hans värde har ju sjunkit som en sten.

Jag vidhåller att Heidfeld måste vara det klokaste alternativet för McLaren. Han har visserligen kvalat betydligt sämre än Kubica men det har han tagit igen i racen med råge. För Heidfeld har det väl varit svårt att få värme i däcken under kvalen, precis som för Button. Det kan förstås vara en nackdel men nästa säsong är det nya förutsättningar som gäller och är det en sak vi har sett så är det att Heidi har förmågan att få ut mesta möjliga ur bilen under race.

Jag skulle dock inte ha något emot att se Kimi i McLaren, hellre det än att han slutar, men jag är tveksam till om så kommer att ske. Gör det inte det så beror det på bristande motivation hos honom, eller åtminstone så är det så han uppfattas (och det är hans jobb att se till att folk uppfattar honom rätt. Här går inte att förlägga ansvaret för tolkningen på mottagaren).

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag håller med om Heidfeld, jag skulle gärna se honom hos McLaren.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Peppe, det verkar inte som att somliga bryr sig om något annat än det de snurrat in på själva. Somliga snackar fortfarande om Heidfeld som om han vore något mer än en tysk Fisichella.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Vi har ju dessutom lämnat ämnet i denna felaktiga namngivna tråd, som självklart skulle kallats "Kimi får sparken".

Ska man tolka situationen nu, så är väl den rimliga slutsatsen att Kimi anses vara iskall på marknaden. Ingen verkar vilja betala ens en bråkdel av det Kimi anser sig själv vara värd.

I slutänden får vi väl se vem som kör F1 nästa år, men det lutar väl åt att både Fisichella såväl som Heidfeld får betalt för att köra F1 nästa år, men inte Kimi.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Peppe, det verkar inte som att somliga bryr sig om något annat än det de snurrat in på själva. Somliga snackar fortfarande om Heidfeld som om han vore något mer än en tysk Fisichella.
Det kunde ju vara betydligt värre, han kunde ju vara en tysk Kovalainen.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Peppe, det verkar inte som att somliga bryr sig om något annat än det de snurrat in på själva. Somliga snackar fortfarande om Heidfeld som om han vore något mer än en tysk Fisichella.
Jaha, och ha tre gånger så många poäng menar du? Det vore ju kontraproduktivt mot det jag velat säga i så fall.
Kovalainen var ju till och med bättre än Heidfeld, så varför byta ut ett inom stallet populärt löfte mot en föredetting?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:
Razor skrev:
Jaha, och ha tre gånger så många poäng menar du? Det vore ju kontraproduktivt mot det jag velat säga i så fall.
Kovalainen var ju till och med bättre än Heidfeld, så varför byta ut ett inom stallet populärt löfte mot en föredetting?
Tänk så mycket du skriver men så lite du förstår ...

Kovalainen har under sina tre år i F1 kört i toppstall, något som Heidfeld aldrig har gjort.

Kovalainen har dessutom en vana att få ordentligt med pisk av sina stallkamrater.

Heidfeld var dessutom bättre än Kimi när de körde tillsammans i Sauber, om jag nu ska sänka mig till din argmentationstekniska nivå.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kovalainen kör i toppstall för att han ansågs vara ett större löfte än QuickShit. End of story.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Kovalainen kör i toppstall för att han ansågs vara ett större löfte än QuickShit. End of story.
Förväntningar som han definitivt inte har infriat.

Quick-Nick har i alla fall lyckats hålla sig kvar i F1 i tio säsonger, något som Kovalainen inte kommer att lyckas med, han ska vara glad om han lyckas komma upp i hälften så många säsonger i F1 som Heidfeld.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jag är osäker på att Heidfelt har vad som krävs. Om Mclaren ska vinna titeln så måste de ha två toppförare, det räcker inte med en som slåss i mitten av fältet.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Pepparkvarnen skrev:Jag är osäker på att Heidfelt har vad som krävs. Om Mclaren ska vinna titeln så måste de ha två toppförare, det räcker inte med en som slåss i mitten av fältet.
Hamilton och Button!

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

EnzoF1 skrev:
Pepparkvarnen skrev:Jag är osäker på att Heidfelt har vad som krävs. Om Mclaren ska vinna titeln så måste de ha två toppförare, det räcker inte med en som slåss i mitten av fältet.
Hamilton och Button!
Jag tror Button gör klokast i att stanna i Brawn.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Ja, Button mår nog bäst av att stanna hos Brawn.

Kova har ju varit en total besvikelse. Trodde väldigt mycke på honom innan han kom till F1.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Kimi Raikkonen’s management team visited McLaren’s Technology Centre on Wednesday as guests of Martin Whitmarsh, itv.com/f1 has learned.

Steve and David Robertson were seen in conversation with the McLaren team principal while walking around parts of the squad’s Woking base.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Angående Heidfeld så kan vi konstatera att han kört F1 i ganska många år nu och det i sig själv är ett bra betyg från de som i själva verket begriper det här, d.v.s. teamen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Fredrik i Trollhättan skrev:Angående Heidfeld så kan vi konstatera att han kört F1 i ganska många år nu och det i sig själv är ett bra betyg från de som i själva verket begriper det här, d.v.s. teamen.
Ja, han är en utmärkt "also ran" som plockar lite ströpoäng här och där när de andra går på lunch...
Hans tid är snart full och Kovalainen har förvisso inte sett helt hundra ut denna säsong men får idel lovord från teamet och alla han jobbat med till skillnad från gnällspiken "jag är snabbare än Kimi-Nick".
Kovalainen kommer köra i många år till, men han får nog köra i ett mellanteam igen ett tag nu i början.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Rosberg är ju också tysk och han är nog en bättre förare än Heidfelt, fast Mercedes kanske vill ha honom i Brawn istället, och Kimi kör för Mclaren.

Kovalainen har bevisat att han inte har vad som krävs för att köra i de bra teamen, så han får nog sikta in sig på nåt av de nya teamen, eller satsa på touring istället.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:
Razor skrev:
När var Kovalainen egentligen bättre än Heidfeld?
Anser du att det var en prestation av Kovalanien att knipa tre poäng mer än Heidfeld i år när Kovalainen fick stryk av sin stallkamrat med mer än 100% samtidigt som Heidfeld slog sin stallkamrat, i en bil som var avsevärt sämre än McLaren i år?
Eller var det de övriga åren de har kört mot varandra, då Heidfeld totalt tog 38 poäng mer än Kovalainen som körde i bilar som var kapabla att utmana om WDC?

Kovalainen är nog tyvärr bland de största besvikelserna i F1 på senare år, vilket är synd för grabben verkar vara en hygglig prick som dessutom beter sig schysst på banan.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pepparkvarnen skrev:Rosberg är ju också tysk och han är nog en bättre förare än Heidfelt, fast Mercedes kanske vill ha honom i Brawn istället, och Kimi kör för Mclaren.
Rosberg har i alla fall större utvecklingspotential och han sitter troligtvis välförtjänt i en Brawn nästa säsong.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

PeppeF1 skrev:Kimi Raikkonen’s management team visited McLaren’s Technology Centre on Wednesday as guests of Martin Whitmarsh, itv.com/f1 has learned.

Steve and David Robertson were seen in conversation with the McLaren team principal while walking around parts of the squad’s Woking base.
Ja, och idag var Jenson Button och hans manager, Richard Goddard, på besök hos McLaren.

Äntligen!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Så det blir alltså Button i Mclaren och Kimi i Brawn eller också så blir det tvärt om.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

BulgariskTV (!) :D säger att Kimi har skrivit på för McLaren. Men man kanske ska ta det med en nypa salt.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

El Scorcho skrev:BulgariskTV (!) :D säger att Kimi har skrivit på för McLaren. Men man kanske ska ta det med en nypa salt.
Snarare en hela finskt. :D och lite firande http://www.youtube.com/watch?v=y0QmfohNQEQ :D
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nisse skrev:
El Scorcho skrev:BulgariskTV (!) :D säger att Kimi har skrivit på för McLaren. Men man kanske ska ta det med en nypa salt.
Snarare en hela finskt. :D och lite firande http://www.youtube.com/watch?v=y0QmfohNQEQ :D
Det sitter faktiskt några svenskar där också (de som har tjejer).

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Såg häromkvällen att Kimi under den "misslyckade" säsongen 2008 lyckades köra ihop 10 av de snabbaste varven. Det är rätt anmärkningsvärt. Rätt bra jobbat. Klicka på länken Enzo så får du ett skrivbordsunderlägg som heter duga :)

http://www.formula1.com/results/season/ ... _laps.html
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Hur många hade han i år då?

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

El Scorcho skrev:Såg häromkvällen att Kimi under den "misslyckade" säsongen 2008 lyckades köra ihop 10 av de snabbaste varven. Det är rätt anmärkningsvärt. Rätt bra jobbat. Klicka på länken Enzo så får du ett skrivbordsunderlägg som heter duga :)

http://www.formula1.com/results/season/ ... _laps.html
Oj då... då måste Kimi har slagit sin stallkamrat det året...

Ferrari var säkert jättenöjda över de snabbaste varven, så nöjda att de behåller honom som förare... eller, kanske inte...

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Razor skrev:Hur många hade han i år då?
Det vet du väl? :) 0 verkar det som. Vettel vann på 3st - samma som Webber men nån mer andraplats.

Det anmärkningsvärda är antalet (och att han inte fick mer poäng för besväret - av en rad anledningar) - 10 är tangerat rekord, han hade 10st 2005 och det hade även Schumacher 2004.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Är väl inte så konstigt att Kimi inte får utdelning på sina snabbaste varv eftersom han sätter dem i slutet av loppet. Då är nämligen bilarna utspridda med 10-20sekunders mellanrum. De flesta tycker då att det är helt meningslöst att fresta motorerna för snabbaste varv, ja förutom Kimi då. :o
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

El Scorcho skrev:
Det vet du väl? :) 0 verkar det som.
Massa hade ett, d v s oändligt många procent fler än vad Kimi hade.

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Silverkatten skrev:Är väl inte så konstigt att Kimi inte får utdelning på sina snabbaste varv eftersom han sätter dem i slutet av loppet. Då är nämligen bilarna utspridda med 10-20sekunders mellanrum. De flesta tycker då att det är helt meningslöst att fresta motorerna för snabbaste varv, ja förutom Kimi då. :o
Fast man måste ändå vara rätt snabb för att sätta snabbaste varv. Man hade ju hoppat till ifall det var nån nästan lika snabb förare som hade satt dem som Heidfeld, Button osv... :) Tror han inte fick chansen att vara med ett par gånger heller 2008. Canada kändes nog ordentligt t.ex.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Razor skrev:
El Scorcho skrev:
Det vet du väl? :) 0 verkar det som.
Massa hade ett, d v s oändligt många procent fler än vad Kimi hade.
Japp - inte illa heller. Monaco av alla banor. Det blir nog väldigt underhållande att se Ferrari nästa säsong.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Senaste ryktet säger att Heidfeld och Rosberg går till Brawn GP som kommer att ägas till 75% av Mercedes, som i sin tur gör sig av med sina 40% i McLaren och att Vodafone trycker på för att Button ska få den andra sitsen hos McLaren.

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det kanske finns fler som vill betala för att Kimi inte ska köra.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Första pusselbiten i det här pusslet kommer nog idag när Mercedes har haft den utannonserade presskonferensen om sitt framtida engagemang inom F1.

Äntligen!
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Razor skrev:Första pusselbiten i det här pusslet kommer nog idag när Mercedes har haft den utannonserade presskonferensen om sitt framtida engagemang inom F1.
Första pusselbiten känns som länge sedan den kom, förhoppningsvis är vi frame vid den 3e-4e av de sista pusselbitarna?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det beror ju på vilket pussel man syftar på.

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ska bli intressant att se vem av Button och Kimi som McLaren kommer att välja. Kommer Kimi/Robertsons strategi att gå till historien som en av de mest misslyckade?