Schumacher klar för Mercedes

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag e beredd att hålla med dig silver, RB är snabba på kvalet men Mac och ev ferrari kan utmana i loppen dock känns det som de får slita mer för att få fart i bilen...
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Silverkatten skrev:Nja, Red Bull är ganska överlägsna... i kvalet. Men under race kanske vi har en eller ett par utmanare, vilket är kul.
Om RBs bilar pajar kanske vi har en eller två utmanare, annars kommer det se ut som i Valencia är jag rädd...
Ferrari.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Santde du säger att Newey e en jävel på att bygga bilar men kombinationen Byrne, Brawn och todt tillsammans med MS lyckades ju faktiskt slå honom men visst.....det tog5 år....och den tiden har de inte på sig idag.
Nja, visserligen tog det fem år för honom att vinna titeln men det berodde nog inte så mycket på att bilen var sämre. Kom ihåg att han var en "Villenueve-knuff" från titeln 1997 vilket var andra säsongen i Ferrari.
1998 var han också med i leken som ende egentliga utmanare till Häkkinen, och 1999 hade Ferrari en bättre bil än Neweys McLaren men ett benbrott kom emellan.

Chansen finns alltså att Mercedes har fått ordning på sina gremlins till nästa säsong och kan vara med på allvar.

Och en annan sak, Rory Byrnes bilar höll "alltid" medan Neweys bilar har en förmåga att gå sönder helt eller delvis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Men först ska han väl ändå vara snabbare än sin stallkamrat som dras med samma material? :D
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Skall bli spännande att se om Michael fortsätter som de senaste loppen att göra en riktigt bra start.. är faktiskt imponerad av att gubben trots tre års frånvaro hänger han med hyffsat. Är ingen rejser men därimot jobbar jag som grävmaskinist där man är tvungen att göra många saker samtidigt och jag kan lova att det tar ett tag att få in den riktiga finkänslan igen efter typ semestern :D
Att testandet är borta är nog väldigt stor nackdel för honom att få tillbaka den riktiga finkänslan då det bara är rejshelger kvar.
Michael testade ju extremt mycket då han var som bäst.
Loppet idag verkar väl mest bestå i att se om Vettel eller Webber vinner...kan man hoppas på en liten åskskur mitt i loppet som livar upp lite?? :)
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:Men först ska han väl ändå vara snabbare än sin stallkamrat som dras med samma material? :D
To finish first, first you have to finish, som en kär gammal britt brukade uttrycka sig. Så visst. Men jag tänkte väl mer på Mercedes i allmänhet än Schumi i synnerhet.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

F1-fan :up:

Jari visst har Nico gjort ett bättre jobb än ms i år o de syns ju inte minst på poängen. Dock så hade de ju lite olika förutsättningar med sig in i årets säsong och precis som f1-fan skrev så påverkar nog begränsandet av testandet ms till en viss del. Hade de fått testa obegränsat är jag säker på att han hade varit den som övat mest...

Jögga: Sant men 97 och 98 var ju maccarna bättre men det var ju då schumi gjorde några superlopp tillsammans med smart strategi från Ross och tog några vinster ändå. Sen 99 var ju ett speciellt år som han säkert vunnit men de var ju inte fören 00 som han vann och de är väl det man får gå på även om ferrari vann konstruktörsvm 99 för första gången på 20 år eller nåt sånt. Men visst ms hade tror de var 3 säsonger då han inte bröt pga av tekniska problem hockenheim 01 eller 02 tror jag de var fram till 04 eller nåt sånt. Byrne hade en grym tillförlitlighet och när han de väl kom upp ifart ändrade ju FIA reglerna bara för att inte Ferrari/schumi skulle fortsätta sin dominans. 05 var ju bilen bra men de var däcken som strulade, 06 var bilen bra halva säsongen och de var ju rätt tight mellan honom och alonso...men de är små marginaler som gör om man blir hyllad eller sågad. Hade schumi haft flytet de senaste två loppen och plockat två 5e platser hade ju snacket varit ett helt annat men det som folk ser till är ju vad man faktiskt presterar på pappret!
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Idag gjorde Nico en riktigt bra insats och Michael matchade hans tider fösta stinten...men varför gå in så tidigt??? Nicos taktik att stanna ute fyra varv till visade sig vara klart bäst. Denna bilen passar honom uppenbarligen inte alls eller så är han ringrostig..tror på en kombination tyvärr! Se på Massa som inte alls hänger med efter ett halvårs frånvaro :o
Tänk då om Kimi skulle få för sig att komma tillbaka :o Då skulle vi få se honom långt bak i fältet kanske rent av upp och ner :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Schumi får nog ta på sig detta resultatet själv. Han sa över radion att han var snabbare än de framför honom men när han kom ut ur depån så gjorde han ett misstag på sitt utvarv och tappade tid istället för att tjäna de 2-3 placeringar som han hade tänkt sig och detta avgjorde hans chanser från att bli topp fem till att bli 9a istället.

Nico körde prickfritt och ska ha en eloge.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Vet inte om det är Schumacher fel eller stallets... men Schumacher har väldiga bekymmer med sin bil just nu det känns inte som att han har hundra koll på den. Hoppas verkligen att de kan använda resten av säsongen till att ta fram nästa års bil så att vi får se riktigt fin racing från MS då istället.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tycker de e klantigt att byta däck då man vet att han har svårt med tempen de första varven..
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Silverkatten skrev:Vet inte om det är Schumacher fel eller stallets... men Schumacher har väldiga bekymmer med sin bil just nu det känns inte som att han har hundra koll på den. Hoppas verkligen att de kan använda resten av säsongen till att ta fram nästa års bil så att vi får se riktigt fin racing från MS då istället.
Bilen duger bevisligen aldeles utmärkt att ta pallplatser med, så en annan ursäkt kan va på sin plats. Om det sen är klantigt att byta däck för att de blir varma, eller något annat fel vet ju inte jag förstås.
Det finns bara en sanning. Schumi har passerat bäst före datum med flera år och blir varken yngre eller snabbare.
En gång i tiden var han riktigt bra, men det är dags att tänka på refrängen nu.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jari jag hoppas du har fel men jag vet inte...jag tror att de skulle betyda ycket för honom om han fick nåt bra resultat så han fick lite självförtroende igen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Crazy F1 skrev:Jari jag hoppas du har fel men jag vet inte...jag tror att de skulle betyda ycket för honom om han fick nåt bra resultat så han fick lite självförtroende igen.
Nä, jag tror inte självförtroendet är hans problem heller.
Bra resultat kräver att han först är snabbare än Nico och då spelar varken motor eller chassit så stor roll. Förutsättningarna är åtminstone väldigt likvärdiga. Om de så slåss om näst sista plats så bestämmer den inbördes ordningen vem som är vem...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hmm de e ju sant men ett gott självförtroende kan väl vara det som gör att man satsar den där extra tiondelen som gör att du blir lite snabbare inte sant?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Hmm de e ju sant men ett gott självförtroende kan väl vara det som gör att man satsar den där extra tiondelen som gör att du blir lite snabbare inte sant?
Han får lära sig svenska och läsa alla de många ursäkterna här om varför han inte presterar så får han självförtroende igen ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja han får väl göra det :-?
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:
Silverkatten skrev:Vet inte om det är Schumacher fel eller stallets... men Schumacher har väldiga bekymmer med sin bil just nu det känns inte som att han har hundra koll på den. Hoppas verkligen att de kan använda resten av säsongen till att ta fram nästa års bil så att vi får se riktigt fin racing från MS då istället.
Bilen duger bevisligen aldeles utmärkt att ta pallplatser med, så en annan ursäkt kan va på sin plats. Om det sen är klantigt att byta däck för att de blir varma, eller något annat fel vet ju inte jag förstås.
Det finns bara en sanning. Schumi har passerat bäst före datum med flera år och blir varken yngre eller snabbare.
En gång i tiden var han riktigt bra, men det är dags att tänka på refrängen nu.
Man kan konstatera att Schumi och bilen inte kommer helt överrens, men taktiken läggs upp och sen får man hoppas att den funkar som planerat. En lite överambitiös manöver och "hey presto" så har man passerats av två gossar.

Största felet är att han inte kvalar bättre, om han startat topp 5 hade han/stallet kunnat använda bilen och taktiken på ett bättre sätt. Å andra sidan lyckades ju Alonso och Massa kasta bort en 3:e och en 7:e startposition med en av fältets bästa bilar, så helt enkelt är det inte när man är i trafik.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Med tanke på att den här osympatiske mannen av många betraktas som alla tiders störste racerförare, guds gåva till mänskligheten osv så är det minst sagt anmärkningsvärt att strängen kommit att handla om jämförelser med Rosberg (en duktig men inte anmärkningsvärt begåvad F1-förare), otur, "dåligt kval", självförtroende, dålig bil, fel taktik osv. Om Nico klarar att slåss om podieplatser till och från borde väl MS alltid ligga med i toppen?
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Cuscino skrev:Med tanke på att den här osympatiske mannen av många betraktas som alla tiders störste racerförare, guds gåva till mänskligheten osv så är det minst sagt anmärkningsvärt att strängen kommit att handla om jämförelser med Rosberg (en duktig men inte anmärkningsvärt begåvad F1-förare), otur, "dåligt kval", självförtroende, dålig bil, fel taktik osv. Om Nico klarar att slåss om podieplatser till och från borde väl MS alltid ligga med i toppen?
Statistiskt sett är han ju det, oavsett vad man tycker om honom eller hur han presterat i år. Men han vore ju omänsklig om han klev in vid 41, efter tre säsonger i hängmattan och, piskade skiten ur världseliten.

Eller rättare sagt, det skulle ju innebära att övriga förare i F1 inte är mycket att ha.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

När man skjutit sig i foten går det inte över av att skjuta sig i den andra också Jögga.
Ta av dig skygglapparna och inse fakta. Han behöver inte forumdeltagare som killen här:
http://www.youtube.com/watch?v=kHmvkRoEowc
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:När man skjutit sig i foten går det inte över av att skjuta sig i den andra också Jögga.
Ta av dig skygglapparna och inse fakta. Han behöver inte forumdeltagare som killen här:
Så du menar att om jag tar av mig imaginära skygglappar så inser jag att Schumi vid 41 borde vinna? Eller hur menar du nu?

Eller du kanske bara hade otur när du tänkte :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jögga skrev:
Jari skrev:När man skjutit sig i foten går det inte över av att skjuta sig i den andra också Jögga.
Så du menar att om jag tar av mig imaginära skygglappar så inser jag att Schumi vid 41 borde vinna? Eller hur menar du nu?

Nej, men du sa själv att det vore omänskligt att kliva in i F1-toppen vid 41 och vinna, trots att det är precis det som är alla F1-förares mål "or bust".
Är han inte där för att vinna ska han lämna över till någon yngre talang som inte är mätt.
Detta är F1, inte ett museum för avdankade föredettingar.
Men en sak till, även han sitter i en av fältets bästa bilar. Hade inte [Schumacher] vart så långsam hade det varit jämnt skägg mellan Mercedes och Ferrari. Det skiljer faktiskt bara 8 poäng mellan Rosberg och Alonso och tror du Nico är lika bra som Oviedos stolthet eller ska bilen ges mer credd?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Synd at det är Nico som kallas Britney, annars hade den videon kunnat bli hur bra som helst om Skummakarn...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:
Jögga skrev:

Nej, men du sa själv att det vore omänskligt att kliva in i F1-toppen vid 41 och vinna, trots att det är precis det som är alla F1-förares mål "or bust".
Är han inte där för att vinna ska han lämna över till någon yngre talang som inte är mätt.
Men en sak till, även han sitter i en av fältets bästa bilar. Hade inte [Schumacher] vart så långsam hade det varit jämnt skägg mellan Mercedes och Ferrari. Det skiljer faktiskt bara 8 poäng mellan Rosberg och Alonso och tror du Nico är lika bra som Oviedos stolthet eller ska bilen ges mer credd?
Men, snälla....
Gäller det för alla andra också, isåfall bör ju Massa t.ex. kasta in handduken å det snaraste.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Likaså även alonso sett till förra loppet men det går verkligen inte Ferraris väg i år heller och Ferrarin är nog bättre än Mercan de är jag övertygad om men de har ju slarvat bort bra placeringar i det stallet i år. Alonso skulle väl minst blivit trea i söndags t.ex så snabb var han ju.

Jögga: visst är kvalet ett stort problem och det är ju(delvis) därför som taktiken inte fungerar i racen men kvalet är ju en del av sporten och klarar han inte av det så blir det ju tufft att ta farmskjutna placeringar.

Detta kanske är en dålig jävförelse men de gånger han slutat loppet före rosberg så har han väl även kvalat före honom eller? Och de loppen har han inte haft "problem eller gjort misstag".

Saken är nog den att han är lika snabb som Nico i racen men han gör ju misstag och det gör inte NICO och man räknar ju trots allt ALLA varv. De skulle vara intressant att se resultatet mellan dem om båda hade en problemfri helg utan misstag. Då skulle det nog vara hugget som stucket.
Men misstagen RÄKNAS och där måste schumi städa till sig lite!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Cuscino, jag tycker inte att schumi är speciellt osympatisk längre....eller vet du nåt som vi andra inte vet?

Jag tycker han är tråkigt överdrivet sympatisk istället! :quest:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jögga skrev:
Jari skrev:
Jögga skrev: Så du menar att om jag tar av mig imaginära skygglappar så inser jag att Schumi vid 41 borde vinna? Eller hur menar du nu?

Men, snälla....
Gäller det för alla andra också, isåfall bör ju Massa t.ex. kasta in handduken å det snaraste.
Jaha? Massa är 29 år och jag är helt övertygad om att han själv tror han kan vinna VM en dag, men att Ferrari håller isär honom och Alonso så mycket idag att hela teamet lider av det. Jag tror också att Massa måste försöka hitta lite av den motivation han hade med Schumi och Kimi om han vill köra kvar i längden för just nu är han fööööör dålig. Han kanske inte vill hjälpa Alonso för mycket och tror han kan köra et mellanår till?
Se resultat för bevis.
Men visst, jag tror inte heller att han kan ha för många mellanår till innan det är bye bye.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Citat av schumi

""I'm pretty happy with myself," he said. "We have made a few mistakes and there are some things we can improve, but all in all ... I don't think there are many who can return after a three year break at the age of 41."

Detta är sant för att vara 41 så är han bra troligtvis bättre än vad många andra i världen någonsin kommer vara men det är ju inte det saken gäller utan det handlar ju om han kan komma tillbaka till hur bra han var innan...men han kanske inte ser det så.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker den officiella f1sidan gör en bra summering

http://www.formula1.com/news/features/2010/7/11038.html
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

http://en.espnf1.com/mercedes/motorspor ... 25304.html

Även ännu ett vettigt inlägg av Ross Brawn tror han sätter huvudet å spiken här.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:http://en.espnf1.com/mercedes/motorspor ... 25304.html

Även ännu ett vettigt inlägg av Ross Brawn tror han sätter huvudet å spiken här.
Detta bevisar väl bara att Den Gamle inte klarar av bil och däck som inte är till 100% tillrättalagda för hans preferenser. :idea:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Fan PC. Det är väl en jävla tur att Schumi kör, för vem skulle du annars författa 99.7% av dina inlägg om?

Du verkar ju till och med gilla honom lite...

:D
Ferrari.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Eau Rouge skrev:Fan PC. Det är väl en jävla tur att Schumi kör, för vem skulle du annars författa 99.7% av dina inlägg om?

Den här säsongen har Dass-mannen gått ganska obemärkt förbi vilket retar hans fans. Ganska förståerligt.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Dass-mannen kör väl rally i år?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lemon skrev:Dass-mannen kör väl rally i år?
Jag vet inte i vilken tråd eller hur det blev som det blev, men jag tror du vet innerst inne vem som är Dass-mannen 8)

Snubben med taskigt ölsinne har vi glömt sen länge, åtminstone jag när jag säger vi.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag hade för mig att det var Kimi som växte upp med ett ute-dass. Det är möjligt att jag har missat något, men var hittar du kopplingen Schumacher och dass någonstans?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lemon skrev:Jag hade för mig att det var Kimi som växte upp med ett ute-dass. Det är möjligt att jag har missat något, men var hittar du kopplingen Schumacher och dass någonstans?
Det var i en Der, Das, Die- diskussion någonstans som han återföddes från Farouk till Dass-man, jag är oskyldig som vanligt.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Eller så handlar det om att han missat tre års utveckling som de andra förarna varit med om och därför har svårt att anpassa sig för du kan väl inte mena att de 15 första åren av hans karriär så var däcken specialanpassade för schumi?

Karln var ju känd för att kunna anpassa sig till olika förhållanden då....
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Crazy, det förstår väl vem som helst att Schumis facit är ett resultat av överlägsna bilar, skräddarsydda däck, favorisering av FIA, bakbundna teamkamrater mm.
Var det inte Ecclestone som hade ett vad om att han kunde göra vem som helst till världsmästare en gång i början på 90-talet?

:wink:
Ferrari.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Tycker att Schummies återkomst är ett av årets glädjeämnen. Han gör allt vad han kan, för att man inte ska glömma bort hur han var förr i tiden.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
PC:

Eau Rouge skrev:Fan PC. Det är väl en jävla tur att Schumi kör, för vem skulle du annars författa 99.7% av dina inlägg om?

Jag älskar att hata den mannen, det har jag redan etablerat.
Men vad skall man annars tjata om här? Om jag försöker dra igång en diskussion om teknik, som däck t.ex. så dör tråden efter bara några inlägg, så...

...och Gösta har det varit ganska tyst ifrån... till nu vill säga. Fördomarna och förolämpningarna har gjort sitt återtåg på Forza...
Senast redigerad av PC: den mån aug 02, 2010 19:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Crazy F1 skrev:Eller så handlar det om att han missat tre års utveckling som de andra förarna varit med om och därför har svårt att anpassa sig för du kan väl inte mena att de 15 första åren av hans karriär så var däcken specialanpassade för schumi?

Vad en bra bil kan göra med en chaufför är väl förra årets Brawn ett typexempel på. Button och Barrichello ser väl knappast ut som några mästarämnen jämfört med sina kollegor i år.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
PC:

Nisse skrev:
Crazy F1 skrev:Eller så handlar det om att han missat tre års utveckling som de andra förarna varit med om och därför har svårt att anpassa sig för du kan väl inte mena att de 15 första åren av hans karriär så var däcken specialanpassade för schumi?

Vad en bra bil kan göra med en chaufför är väl förra årets Brawn ett typexempel på. Button och Barrichello ser väl knappast ut som några mästarämnen jämfört med sina kollegor i år.
...och den bilen har ju Skummen gjort ett bra jobb med att "vidareutveckla". :aha:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Eau Rouge :)

PC, jag har misstagit mig, idag går det inte att bygga om en bil på samma sätt mitt under säsongen som mer eller mindre är gjord för en annan förare med helt annan körstil. Därför väljer jag att uttala mig efter nästa säsong. Kommer han ha lika svårt att hänga med då så kommer jag att erkänna att du har rätt men i detta läget och som det sett ut i år så tycker ja inte det är rättvist att göra det.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Desperationen finns kvar, dvs allt är som vanligt här. Ingen som vill uttala sig om mordförsöket på Barrichello?
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Läste det också. Tre riktigt fula saker, de andra är väl inte så mycket att prata om och han blev ju även bestraffad för mycket. 94 är det egentligen ett under att han van med tanke på att han körde två lopp mindre än alla andra.... 95 så förstår jag inte varför de nämner, han körde tufft men det var blött och det kan inte varit lätt att hantera det på slicks.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Någon på F1-live som inte hade något att göra? :D

Inte nog med att han blev utesluten i Italien och Portugal -94, han blev dessutom diskvalificerad i England och på Spa. Alla dessa race vann dessutom Damon Hill, så den killen fick många gratispoäng. Klarar man ändå inte att vinna VM trots att motståndaren GER bort poäng till höger och vänster är man nog inte förtjänt av en VM-titel.

Att ens nämna Silverstone -94, Adelaide -94, Spa -95, Monaco -06 och Monaco -10 tyder på att författaren är ganska enögd.
Ferrari.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Trodde först att det var en lista över de värsta tilltagen genom F1 hisorien "Hall of shame". Men det här är ju bara vanlig enkel Schumacher baching.

Schumacher har kanske ett par tilltag som platsar i "Hall of Shame", framför allt Jerez.
Alonso har ju Crashgate (även om det kanske inte direkt var hans fel) som jag rankar betydligt högre.