Regler
-
-
-
-
Jag begriper faktiskt inte det här. Säkerhetsbilen kommer ut för att banan är blockerad eller för att funktionärer behöver arbeta på banan under säkra förhållanden. Varför ska man då låta varvade bilar cirkla runt banan ett extra varv utan säkerhetsbil? Hur tänker de? Om det nu är så förbannat viktigt att ledarbilarna måste slippa varvningar vid omstarten, och om varvningar vid omstarten kan leda till nya krascher, då är det väl bättre om de som ska varvas lägger sig längst bak i kön bakom säkerhetsbilen och förlorar ett varv? Jag får inte ihop det.
-
-
-
Problemet de vill komma åt är att en som precis blivit varvad av ledaren, säg 11 placerade, hamnar ett helt varv efter 10an trots att de kanske bara låg sekunder ifrån varandra innan.
Men det sker alltså på bekostnad av att de på ledarvarvet förlorar "trackposition".
Hur gör de med de som är två varv efter? Får de åka runt två gånger? Blir ett väldigt snurrande och åkande... kommer säkert ta minst två extra SC-varv för att reda ut det där.
Men det sker alltså på bekostnad av att de på ledarvarvet förlorar "trackposition".
Hur gör de med de som är två varv efter? Får de åka runt två gånger? Blir ett väldigt snurrande och åkande... kommer säkert ta minst två extra SC-varv för att reda ut det där.
-
Ponera att Kimi precis varvat Rosberg och varvet innan även Glock,di Resta och Kobayashi. Nu närmar han sig Kovalainen som ligger mellan honom och ledande Vettel. Plötsligt blir det en SC-situation och Kova ligger "i vägen". Skulle då Kovalainen få lägga sig bakom Kobayashi skulle han tappa fyra positioner. Kanske inte jättestor betydelse för mästerskapet men det har ju funnits lopp där väldigt få bilar legat på ledarvarvet och poängstrid kan förekomma på "varv2".ANFRAN skrev:Positioner mot de nyss varvade? Nä, några positionsförändringar blir det väl inte? Eller... Nu gör du mig osäker.
Kanske skulle Kova kunna få "blueflag one car" som info på displayen?
-
Jag förstår precis.
Det scenariot som man vill åt som jag har förstått det hela är:
Förare A leder, men är hårt uppvaktad av förare B och ev förare C, förare A varvar förare D och ev E utan att B eller C hinner göra det innan någon klåpare kraschar så att SC kommer ut när SC år in.
I det läget har inte förare D eller E minsta lilla intresse (och kan förmodligen inte det heller) av att hänga på ledaren (A) som då kan skaffa sig en betryggande ledning som han inte hade innan SC kom ut.
I och med den nya regeln kan utmanare B & C fortsätta sätta press på ledaren, voila.
Det scenariot som man vill åt som jag har förstått det hela är:
Förare A leder, men är hårt uppvaktad av förare B och ev förare C, förare A varvar förare D och ev E utan att B eller C hinner göra det innan någon klåpare kraschar så att SC kommer ut när SC år in.
I det läget har inte förare D eller E minsta lilla intresse (och kan förmodligen inte det heller) av att hänga på ledaren (A) som då kan skaffa sig en betryggande ledning som han inte hade innan SC kom ut.
I och med den nya regeln kan utmanare B & C fortsätta sätta press på ledaren, voila.
I was misled and that is the way it went
-
Nej det är inte det läget som är problemet. För det första så är det inte mer än rätt att ledaren som tappat sitt försprång så tillbaka lite i omstarten. Och för det andra så kan Koba bara släppa alla som är på ledarvarvet.Fredrik i Trollhättan skrev: Ponera att Kimi precis varvat Rosberg och varvet innan även Glock,di Resta och Kobayashi. Nu närmar han sig Kovalainen som ligger mellan honom och ledande Vettel. Plötsligt blir det en SC-situation och Kova ligger "i vägen". Skulle då Kovalainen få lägga sig bakom Kobayashi skulle han tappa fyra positioner. Kanske inte jättestor betydelse för mästerskapet men det har ju funnits lopp där väldigt få bilar legat på ledarvarvet och poängstrid kan förekomma på "varv2".
Problemet är alltså som sagt om vi har två varvade förare som har en tätfight men som råkar bli splitade av ledare. Då kan det bli riktigt orättvist - hamna ett varv bakom den man låg sekunder bakom innan SC.
-
-
Det problemet jag beskrev löses knappast med blåflagg. Ofta byggs avståndet till en stor del upp innan start/mål när blåbären ligger och såsar eller tar position mot andra varvade förare.Silverkatten skrev:I era senarion där varvade förare är i vägen hade det räckt med att blåflagg gäller direkt när SC går in (vilket det inte riktigt gjorde förra säsongen). Det är alltså rätt lätt fixat på andra sätt.
-
Ah, du menar så. Jag tänkte ju att Kimi helt enkelt skulle få köra förbi Kovalainen bakom säkerhetsbilen. Vettel och Kimi först i kön på ledarvarvet, och Kovalainen–Rosberg–Glock–di Resta–Kobayashi sist i kön. Och däremellan hamnar då... förarna som... ännu inte har varvats av Vettel. De får köra ett varv för att komma fram till kön och sedan köra förbi de varvade bilarna. Och då skulle Kovalainen kunna förlora nästan ett helt varv till den sista föraren som inte blivit varvad. Jag tror att det var så jag tänkte.Fredrik i Trollhättan skrev:Ponera att Kimi precis varvat Rosberg och varvet innan även Glock,di Resta och Kobayashi. Nu närmar han sig Kovalainen som ligger mellan honom och ledande Vettel. Plötsligt blir det en SC-situation och Kova ligger "i vägen". Skulle då Kovalainen få lägga sig bakom Kobayashi skulle han tappa fyra positioner. Kanske inte jättestor betydelse för mästerskapet men det har ju funnits lopp där väldigt få bilar legat på ledarvarvet och poängstrid kan förekomma på "varv2".ANFRAN skrev:Positioner mot de nyss varvade? Nä, några positionsförändringar blir det väl inte? Eller... Nu gör du mig osäker.
-
-
Antagligen för att man har försökt fixa alla andra icke-existerande problem också. Med DRS och konstiga gummiblandningar osv...Jögga skrev:Varför ska dom fixa ett icke-existerande problem? Det är en del av sporten att hantera trafik, vare sig den uppkommer i full fart eller bakom en säkerhetsbil. Vissa är bra på det, andra inte så värst.
-
Kovalainen kanske ligger trea i mitt exempel.Silverkatten skrev:Nej det är inte det läget som är problemet. För det första så är det inte mer än rätt att ledaren som tappat sitt försprång så tillbaka lite i omstarten. Och för det andra så kan Koba bara släppa alla som är på ledarvarvet.
Problemet är alltså som sagt om vi har två varvade förare som har en tätfight men som råkar bli splitade av ledare. Då kan det bli riktigt orättvist - hamna ett varv bakom den man låg sekunder bakom innan SC.
-
Blåflagg är ju synnerligen ineffektivt när bilarna ligger tätt ihop. Varken flaggvakterna eller förarna har ju någon aning om vem blåflaggen vänder sig mot. Borde gå att fixa på elektronisk väg. Jag menar datorn i racekontrollen har ju järnkoll på läget och skulle ju kunna skicka info till bilarna direkt vid SC.Silverkatten skrev:I era senarion där varvade förare är i vägen hade det räckt med att blåflagg gäller direkt när SC går in (vilket det inte riktigt gjorde förra säsongen). Det är alltså rätt lätt fixat på andra sätt.
-
Det måste lösas genom att man blir informerad om vilken bil man ska lägga bakom och inte så att alla som är mellan ledarvarvsbilarna tvingas backa ner sist i kön. Så Kovalainen lägger sig bakom Raikkönen och bilarna ligger i positionsordning. Som reglerna är nu skulle Kova få köra förbi Vettel och lägga sig sist i kön nästan ett varv före Glock, di Resta och Koba som han före SC-perioden bara var några sekunder före.Fredrik i Trollhättan skrev: Kovalainen kanske ligger trea i mitt exempel.
-
-
Ett sätt att straffa ledaren av racet dubbelt med hjälp av en SC.
Första steget mot planerade SC sent i racet ...
Skönt att F1 fortsätter sin över 10 år långa tradition av att lösa problem som inte finns.
Första steget mot planerade SC sent i racet ...
Skönt att F1 fortsätter sin över 10 år långa tradition av att lösa problem som inte finns.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Så du menar att en varvad förare ska starta om på samma varv som ledaren strax bakom eller menar du att "extravarvet" inte skulle räknas?PC: skrev:Jag förstår inte det problematiska här.
SC fångar in ledarbilen, fältet trycks ihop och de som har blivit varvade åker förbi ledarbilen och fyller på sist.
Återstarten blir då med de inbördes positioner man hade i racet när SC kom ut.
En förare kan ju varvad utan att för den delen vara utom tävlan. Kanske fick man en punktering i starten och linkat runt ett varv och kommer ut precis bakom ledaren. Vid SC skulle man då få köra förbi ledaren och ansluta fältet igen.
Generellt tycker jag alla förslag med bilar som jagar runt banan under SC är dåliga förslag. Det finns ju ett syfte med SC. Säg att det är sent i loppet och flera bilar måste runt...
-
-
Och ligger man tre varv efter borde man få köra förbi SC-kön tre gånger. Det måste vara rättvist för alla vid omstarten.PC: skrev:Jag förstår inte det problematiska här.
SC fångar in ledarbilen, fältet trycks ihop och de som har blivit varvade åker förbi ledarbilen och fyller på sist.
-
-
Så sant! Om inte annat får man väl säga att det är rätt konsekvent i alla fallCheever skrev:Antagligen för att man har försökt fixa alla andra icke-existerande problem också. Med DRS och konstiga gummiblandningar osv...Jögga skrev:Varför ska dom fixa ett icke-existerande problem? Det är en del av sporten att hantera trafik, vare sig den uppkommer i full fart eller bakom en säkerhetsbil. Vissa är bra på det, andra inte så värst.
-
Där det är hinder visas gulflagg, den gäller inte mindre för att SC är på banan.Fredrik i Trollhättan skrev: Generellt tycker jag alla förslag med bilar som jagar runt banan under SC är dåliga förslag. Det finns ju ett syfte med SC. Säg att det är sent i loppet och flera bilar måste runt...
Om det är farligt att köra fort på resten av banan så kan man rödflagga...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
Jisses...ANFRAN skrev:Och ligger man tre varv efter borde man få köra förbi SC-kön tre gånger. Det måste vara rättvist för alla vid omstarten.PC: skrev:Jag förstår inte det problematiska här.
-
- Varnad
-
-
Som du resonerar behövs det ju aldrig någon SC. Bara att hänga ut den gula flaggan....PC: skrev:Där det är hinder visas gulflagg, den gäller inte mindre för att SC är på banan.Fredrik i Trollhättan skrev: Generellt tycker jag alla förslag med bilar som jagar runt banan under SC är dåliga förslag. Det finns ju ett syfte med SC. Säg att det är sent i loppet och flera bilar måste runt...
-
...och som en del resonerar här så behövs inte regelmakarna på FIA. Det är bara att kontakta Forzas forum så blir det så bra...Fredrik i Trollhättan skrev:Som du resonerar behövs det ju aldrig någon SC. Bara att hänga ut den gula flaggan....PC: skrev:Där det är hinder visas gulflagg, den gäller inte mindre för att SC är på banan.Fredrik i Trollhättan skrev: Generellt tycker jag alla förslag med bilar som jagar runt banan under SC är dåliga förslag. Det finns ju ett syfte med SC. Säg att det är sent i loppet och flera bilar måste runt...
-
Hur tänkte du nu?Jari skrev:Japp, är du varvad så ska det va svartflagg och position efter dem som är kvar. Annars kan ju faktiskt en varvad vinna över en som faktiskt bryter en bit senare in i loppet...
Om det nu är så att Vettel har seglat upp och varvatt c.a 20 bilar och det händer ibland, ska dom 20 slöfockarna bil diskade då?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Varnad
-
FIA klargör Skummiregeln:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/96883
Det här var också solklart:
Jag hänger inte med riktigt?This will only apply to cars that were lapped at the time they crossed the Line at the end of the lap during which they crossed the first Safety Car line for the second time after the safety car was deployed.
-
Inte jag heller. Om man inte var varvad när man passerade linjen (mållinjen antar jag) på det varv man passerade första SC-skylten så vore det ju märkligt om man får passera hela fältet och tjäna ett varvCheever skrev:FIA klargör Skummiregeln:
Jag hänger inte med riktigt?This will only apply to cars that were lapped at the time they crossed the Line at the end of the lap during which they crossed the first Safety Car line for the second time after the safety car was deployed.
Den som kör om efter att SC-skylten hängs ut brukar ju tämligen omgående bli bestraffad, så den som skrev texten hade väl en massa bokstäver över
Edit: dom vill förstås försäkra sig om att ingen som går i depå under SC och tappar ett varv tar chansen och kör om igen. Resultatet skulle då kunna bli att föraren tjänade placeringar på att ta stoppet och sen köra om konkurrenter som stannat ute.
-
Men hallå, exakt det där inlägget skulle ju jag göra!Cheever skrev:FIA klargör Skummiregeln:
Det är verkligen ett fantastiskt klargörande, som en if-sats från helvetet. Jag orkar inte nysta i det utan inväntar klargörandet av klargörandet.
-
- Varnad
-
Var inte så Negativ nu Jari, Ny säsong snart tänk positivtJari skrev:Klargörande!
Allt suger!
Slut klargörande!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Äh de ändrar sånt de inte behöver ändra. De senaste är ju att de nu ska ändra reglerna för omkörningar.
Den senaste regeln säger att det är okej att byta spår och gå tillbaka till racinglinjen så länge det finns plats för en bil utanför....SUCK, snart vill de väll att bilen framför ska stanna vid vägkanten då någon försöker köra om. I år har det väl knappast varit något problem att ta sig förbi bortsett från en gång och det var då Hamilton slogs mot Schumi på Monza och det berodde ju mycket på att han gick på varvstoppet och inte på att reglerna var dåliga. För övrigt behövde button ett varv på sig för att ta sig förbi så det gick ju uppenbarligen att köra förbi ändå.
FIA lägg ner för fan!
Den senaste regeln säger att det är okej att byta spår och gå tillbaka till racinglinjen så länge det finns plats för en bil utanför....SUCK, snart vill de väll att bilen framför ska stanna vid vägkanten då någon försöker köra om. I år har det väl knappast varit något problem att ta sig förbi bortsett från en gång och det var då Hamilton slogs mot Schumi på Monza och det berodde ju mycket på att han gick på varvstoppet och inte på att reglerna var dåliga. För övrigt behövde button ett varv på sig för att ta sig förbi så det gick ju uppenbarligen att köra förbi ändå.
FIA lägg ner för fan!
-
- Varnad
-
Ska du skapa en egen Kimi tråd att skriva i dåJari skrev:Klart jag vill tänka positivt, men nu ska dessutom hela detta års postande ske i en och samma tråd. =)platt skrev:Var inte så Negativ nu Jari, Ny säsong snart tänk positivtJari skrev:Klargörande!
Allt suger!
Slut klargörande!
Har du bokat Monza nu? Nu när det finns något att se
-
Det är väl att förenkla lite mycket!Crazy F1 skrev:I år har det väl knappast varit något problem att ta sig förbi bortsett från en gång och det var då Hamilton slogs mot Schumi på Monza och det berodde ju mycket på att han gick på varvstoppet och inte på att reglerna var dåliga. För övrigt behövde button ett varv på sig för att ta sig förbi så det gick ju uppenbarligen att köra förbi ändå.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Tycker du verkligen det Krasse? Jag har under mina 17år som jag kollat f1 aldrig tyckt det varit lättare att köra om än vad det är nu. Trots det så ändras reglerna mer nu än vad de gjorde i början. Eller i början ändrade de mer för säkerhetens skull och nu är det mer för att man ska få se omkörningar.
-
Jag håller med om att det är lättare att köra om nu i F1, och det tycker jag är bra.
Det jag menade var att när Button kom ifatt Schumcher så gjorde MS ett misstag som gjorde det mycket lättare för Button att komma om. Mercedesen är snabb rakt fram vilket gör den svår att komma förbi.
Jörgen
Det jag menade var att när Button kom ifatt Schumcher så gjorde MS ett misstag som gjorde det mycket lättare för Button att komma om. Mercedesen är snabb rakt fram vilket gör den svår att komma förbi.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
-