SINGAPORE GP 2011 - SINGAPORE CITY. Lopp 14 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Pepparkvarnen skrev:Det där var inte champagnegaloppen, det var overtyren från carmen.
Jag orkar aldrig se så länge nuförtiden, men dom lirade fel låt alltså? Kan bli dyrt det ;)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Cheever skrev:Skulle inte det undersökas efter loppet?
Det stämmer har jag för mig!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Du har blandat ihop det Cheever :) rosbergs incident blev avskriven och Kovalianen efter loppet.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

>Kollade på snabbaste varv listan och schumis snabbaste på varv 26 var 1.53.0 och Ros 1.54.3 på varv 42, det skiljer ju väldigt mycket och det brukar ju gå snabbare allt vad racet lider. SÅ detta race hade schumi bra mycket mer fart och det syntes på varvtiderna då han var i snitt 9 tiondelar snabbare än Rosberg efter deras stopp.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Är det inte så att Mercedesen är snabb på nya däck men man kan snabbt fördärva däcken om man överkör? Dessutom hjälper det inte hur snabb man är om man försöker köra över i stället för förbi!

Jörgen
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

Vettel är i en klass för sig, men jag tycker att även Button går från klarhet till klarhet. En stark återhämtning efter två raka DNF i somras, och en välförtjänt andraplats i VM just nu. :up:

Hamiltons bravader börjar bli rätt förutsägbara. När han var på väg att komma ikapp Massa konstaterade jag att det inte kommer att sluta lyckligt, och det gjorde det ju inte heller. :D

Force India var bra idag, och jag tycker också att det var starkt av Kovalainen att hålla Petrov bakom sig! :up:
PerP

Inlägg av PerP »

Hamilton verkar ha ett ont öga till Massa för han försöker hela tiden förstöra för denne. Att försvara hans idiotkörning i kvalet går inte, och hans fula påkörning idag var inte vacker.

Men bestraffningarna är inte konsekventa. Rosbergs utknuffning av Perez borde också renderat i straff och hade gjort det om tysken vore svart...

Jag tycker Massa förtjänar uppmuntran och mitt medlidande med honom har bara växt de senaste veckorna. Han definerar det fina med den här sporten, så mitt strå till stacken är att hedra honom är att använda honom på avataren. Vi borde ha massa Massa i F1!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Krasse visst är det så att den är snabb på nya däck men schumi varvtider var genomgående så pass mycket snabbare än Nicos och det är ju onormalt stor skillnad att det ska vara 8 tiondelar per varv eller mer faktiskt. Schumi låg på 1.54 tider och nico på 1.55 och 1.56 då han kom ikapp Perez.

PerP- Det är det jag försökt påtala, domarna är inte konsekventa i sin bedömning och det måste vara ett helvete att vara förare och veta att det som är okej ett lopp inte är det nästa lopp....

Force India hade bra fart absolut, tycker dock att Nico borde kunnat tagit båda men så är det ibland, det är små marginaler som gäller.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Ingen som reagerar över att Hamilton ligger på yttern om Massa när han svänger på denne och således kunde valt att "köra lite mer rakt fram"... fått en dålig tid och varit tvungen att köra om ett par kurvor/varv senare.

Medans Rosberg ligger på innern när han kör in i <Name here> (Koba?). Och således inte kunde välja att göra något när greppet inte räckte till!

Förövrigt är alla utom Vettel för dåliga. Varför kunde inte button fått gå för "The yellow mix" fyra varv tidigare? Töööntigt!
Användarens profilbild
Zwonk

Inlägg av Zwonk »

http://www.youtube.com/watch?v=mITJ4HukeqU

Massa: "Well done, very good job."
Lewis: "Don't touch me."

:D
PerP

Inlägg av PerP »

Såg det, härligt jobbat av Massa!
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Zwonk skrev:http://www.youtube.com/watch?v=mITJ4HukeqU

Bättre att knuffas där än på banan!
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Fp730a skrev:Ingen som reagerar över att Hamilton ligger på yttern om Massa när han svänger på denne och således kunde valt att "köra lite mer rakt fram"... fått en dålig tid och varit tvungen att köra om ett par kurvor/varv senare.

Medans Rosberg ligger på innern när han kör in i <Name here> (Koba?). Och således inte kunde välja att göra något när greppet inte räckte till!

Förövrigt är alla utom Vettel för dåliga. Varför kunde inte button fått gå för "The yellow mix" fyra varv tidigare? Töööntigt!
Helt rätt det, går inte jämför fallet Rosberg med Hamiltons. Som du säger så hade Hamilton alla möjligheter att undvika olyckan om han hade velat. Skönt att han fick sitt straff.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Zwonk skrev:http://www.youtube.com/watch?v=mITJ4HukeqU

Solklart vem av dom där två som är mest avslappnad psykiskt...
Massa är cool och Hamilton som en huggorm du just trampat på.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Helt idiotiskt av Massa att avbryta intervjun för att provocera Lewis..
Saknar de gamla mästarna...
PerP

Inlägg av PerP »

Lenny skrev:Helt idiotiskt av Massa att avbryta intervjun för att provocera Lewis..
Helt idiotiskt av Lewis att inte avbryta omkörningen av Massa...

Klart som fan Massa blir förbannad på Lewis!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Lewis fick ju dock ett straff det som är tråkigt är ju att detta drabbade massa .
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

PerP skrev:
Lenny skrev:Helt idiotiskt av Massa att avbryta intervjun för att provocera Lewis..
...eller så var det idiotiskt av Massa att inte lämna plats när han, i stort sett, visste på förhand hur det hela skulle avlöpa.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
PerP

Inlägg av PerP »

PC: skrev:
PerP skrev:
...eller så var det idiotiskt av Massa att inte lämna plats när han, i stort sett, visste på förhand hur det hela skulle avlöpa.
Hallå det är en racingtävling ingen jävla utbildning i att köra säkert i stadstrafik. Att mediokra förare som Schumi och mediokra bilar som den Rosberg kör låter sig agera rundningsmärken kan förstås, men Massa är en lika duktig chaffis som Hamilton och bilen är marginellt sämre, så det finns ingen mening att flytta på sig bara för att H är inne i en livskris (orsakad av dålig behandling ifrån bandomarna samt sin galne fader och frånvarande manager plus alla rasister). Egentligen är det tragiskt att se hans missar och vad det orsakar hos andra.
Han har vissa problem men förhoppningsvis går dessa att lösa!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

PerP skrev:
I så fall måste det ju vara ännu mer idiotiskt av inte bara Massa utan alla andra att ställa upp till start när de vet att Hamilton är där ...

Bäst bara att låta bli och låta honom köra ensam.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

LuckyStrike1 skrev:
PerP skrev: Helt idiotiskt av Lewis att inte avbryta omkörningen av Massa...
I så fall måste det ju vara ännu mer idiotiskt av inte bara Massa utan alla andra att ställa upp till start när de vet att Hamilton är där ...

Kan bara hoppas att somliga bara är ironiska.. :wink:

Det var väl knappast oväntat att Massa ville ge Lewis en näsbränna,,
,,Lewis körde om nästan alla på vägen fram,, somliga två gånger..
Knappast slumpen som gör att det var just Massa han fastnade på..

Massa av i dag duger bara som stoppkloss bakom Alonso,, och jag är den förste att beklaga detta..
Olyckan + att leva i skuggan av Alonso har inte varit bra för Felipe..
Saknar de gamla mästarna...
PerP

Inlägg av PerP »

Det handlar väl inte om hurvida Massa är en bra förare. Lewis andra omkörningar kom av att han blev förbisläppt då alla ansåg sig chanslösa pga överlägsen bil och aggressiv kröning. Massa var den enda som inte gav sig och då blev han påkörd. Naturligtvis hade de andra också blivit påkörd om de inte aktat på sig.

Massa är väl inte lika bra som förut, men han har samtidigt haft oflyt.
Senast redigerad av PerP den tis sep 27, 2011 19:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lenny skrev:
LuckyStrike1 skrev:
PC: skrev: ...eller så var det idiotiskt av Massa att inte lämna plats när han, i stort sett, visste på förhand hur det hela skulle avlöpa.

Kan bara hoppas att somliga bara är ironiska.. :wink:

Det var väl knappast oväntat att Massa ville ge Lewis en näsbränna,,
,,Lewis körde om nästan alla på vägen fram,, somliga två gånger..
Knappast slumpen som gör att det var just Massa han fastnade på..

Massa av i dag duger bara som stoppkloss bakom Alonso,, och jag är den förste att beklaga detta..
Olyckan + att leva i skuggan av Alonso har inte varit bra för Felipe..
Jag är den förste att dissa Massa men när det gäller den här "incidenten" är det väl knappast något tvivel om att det var Hamilton som var den som orsakade att både hans och Massas lopp blev förstörda?

Ham fick dessutom straff för det, inget som ger Massa tillbaka positionen han hade och inte heller direkt konstigt att han markerar när han får se Lewis blir intervjuad. Förvånande att han inte lappar till ordentligt :D Det var bättre på Salazars tid ;)
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Cheever skrev:Det var bättre på Salazars tid ;)
http://www.youtube.com/watch?v=8JogHiSR5P4
Detta? :roll:

Jörgen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Intressant att schumi är en medioker förare och Rosberg sitter i en medioker bil....så vitt jag vet skiljer det visserligen 10 p mellan dem men det syns ju rätt tydligt vem som har haft mest fart av dem de senaste loppen iaf...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Krassegrand skrev:

Jörgen
Precis :D Piquet var lite lätt irriterad.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Cheever skrev:
Krassegrand skrev:

Jörgen
Precis :D Piquet var lite lätt irriterad.
Ja det var rätt kul!
PerP

Inlägg av PerP »

Crazy F1 skrev:Intressant att schumi är en medioker förare och Rosberg sitter i en medioker bil.....
Schumis misstag i helgen visade att han inte tillhör de bästa skomakarna längre...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

ok, vad är din åsikt om Hamilton då?

Har han någonsin varit bland de bästa?
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Hamilton är en snabb förare som är kass på att läsa situationer. Till en viss del har han otur, men han är för het och sticker in nosen både här och där.

Helgens incident är ett bra exempel. Han visste att han var snabbare och skulle kunna ta sig om Massa. Han borde också ha vetat att han inte kunde köra om på yttern i den böjen, men lik förbaskat väljer han att ligga så nära att han blir av med vingen. Släpp av en meter till och vänta på nästa läge istället.

Massa gjorde helt rätt när han täckte upp på innern, han ska inte ge bort en placering. Även han insåg säkert att Hamilton skulle ta sig om förr eller senare, men hans jobb är inte att hjälpa Hamilton utan att ta så mycket poäng han bara kan för Ferrari. Kan det hjälpa Alonso är det ju en bonus.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Håller med om det där Jögga men jag håller inte med ovanstående förare om att schumi är helt slut eller rättare sagt en medioker förare. Han e ju inte så snabb som han var men han verkar ha tillräckligt med fart i sig för att ligga på denna nivån. Visserligen var det klantigt att köra in i Perez men sånt här händer tyvärr ibland i F1 och Webber gjorde ju en liknande sak förra året på Kovalainen så det är lätt hänt.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Åsikter om kvalitén på förare är ju subjektiv, så alla har rätt i nån mening.
Huruvida Schumi kan dominera en säsong kanske vi aldrig får veta, men det är lättare att se bra ut när man ligger i ledning och har en bekväm lucka jämfört med när man ska ta sig fram i trafik och slåss om placeringar.

Schumi har många gånger sett obekväm ut nere i fältet, även under glansdagarna. Ta Kina 2004 som exempel, bedrövlig tävling trots fältets bästa bil.

Dock tycker jag att han sett bättre ut på senare tid, och med en bättre bil tror jag nog att han skulle kunnat slåss om pallen eller segrar.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Det är ju sant förvisso, under hans senare år från 96 kan man säga så slogs han mest i toppen iaf om topp 5 platser regelbundet och det är självklart att det är lättare att hamna i problem om man är i mitten av fältet än i toppen. Han reaktionsförmåga lär väl inte ha blivit bättre med åldern heller :wink:

Hurvida han skulle kunna vinna vm låter jag vara osagt även om jag personligen är övertygad om att han skulle kunna slåss om både pallplatser och segrar om Mercedersen var snabbare för så dåligt kör han inte. Jag ser det största problemet som att han måste hålla sig från problem för då kör han ju rätt snabbt. Skillnaden med Ros är att han kör smartare på det sättet men sen kan man ju vända på det, schumi har klantat bort 3 framvingar i år och ändå ligger han bara 10 p bakom så det känns som det finns lite sparkapital. Tror han brutit 5 lopp i år mot rosbergs 3.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:jag personligen är övertygad om att han skulle kunna slåss om både pallplatser och segrar om Mercedersen var snabbare
Damon Hill har vunnit 1 VM.
Det finns många "mediokra" förare som kunde vinna VM med rätt bil!

Jörgen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Japp men jag tror inte att det finns någon medioker förare som vunnit mer än tre titlar då känns det som att föraren måste ha något speciellt, om man däremot vunnit sju titlar så är jag övertygad om att den föraren måste varit rätt speciell för annars sitter man inte i det materialet så länge.

Idag läste jag att Byrne kommer tillbaka......Till ferrari dock så var det med den drömmen att få se honom i Merceders borta. Undrar hur Ferrari lyckades med det. Det ska bli mycket intressant att se om han nu tillsammans med alo kan utveckla snabba bilar.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Även om Schumi gått från Virtuos till hyffsat kvick så kör han bättre och attackerar på ett annat sätt nu jämfört med förra säsongen. Då var det mer glida med och ha det nice. Lite kromad armbåge så att säga.

btw så får man väl bättre reaktioner efter 40 :whistle:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ojdå, då är han ju snart i form :)

Jag håller med dig, jag tycker schumi är betydligt snabbare i år och det har ju synts på banan helt klart, jag tror faktiskt han gått om Rosberg i ren fart men den stora skillnaden i år är att Rosberg hållit sig från problem mer än MS och därav så är han före i tabellen.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Det ska bli mycket intressant att se om han nu tillsammans med alo kan utveckla snabba bilar.
Ja det ska bli intressant! :youpi: :dance2: :clap: :sun:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Frågan är hur lång tid de behöver på sig, Ferrari har ju resurserna om man säger så.

Jag funderar på hur Ferrari har råd med det de gör för så många bilar säljer de ju inte och FIAT går väl inte så bra heller.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Frågan är hur lång tid de behöver på sig, Ferrari har ju resurserna om man säger så.

Jag funderar på hur Ferrari har råd med det de gör för så många bilar säljer de ju inte och FIAT går väl inte så bra heller.
Philip Morris, Santander, Shell, Ethiad, Mubadala etc.
För att inte tala om Bernie och TV-pengarna. Ferrari och Fiat petar säkert in en del själva, men dom har nog sitt på det torra.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jaha tänkte inte på de sponsorerna....Jag läste någonstans att Marlboro petade till 300 000 000 då schumi körde för stallet...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Krassegrand skrev:
Crazy F1 skrev:jag personligen är övertygad om att han skulle kunna slåss om både pallplatser och segrar om Mercedersen var snabbare
Damon Hill har vunnit 1 VM.
Det finns många "mediokra" förare som kunde vinna VM med rätt bil!
Kallar du Damon medioker?
Efter vilken skala då?
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Titta på vilka resultat han har gjort utanför Williams!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Crazy F1 skrev:Jaha tänkte inte på de sponsorerna....Jag läste någonstans att Marlboro petade till 300 000 000 då schumi körde för stallet...
Altria (PM) köpte i princip in Schumacher i Ferrari, jag grävde i det där när det var aktuellt och man hade ett upplägg med ett bolag i Schweiz som i princip drev Scuderia Ferrari för att slippa insyn. Jag misstänker att PM:s del är mindre idag, men det är antagligen fortfarande ganska stora summor man betalar.

För övrigt går det hyfsat För FIAT vad jag kunde se senast jag kollade.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Krassegrand skrev:Titta på vilka resultat han har gjort utanför Williams!
Ja?

Nu är inte jag någon större Hill-fan men att kalla honom medioker är väl ändå att ta i? Vem rankar du som bättre?
Visst han hade ju inget rykte som omkörningskung direkt och kunde ha problem i trafik, men vass som få när han hade fritt spår och vinna VM gör man inte om man är medioker, inte på min skala i alla fall. Även om Williams var dominerande just då.
Användarens profilbild
Krassegrand

Inlägg av Krassegrand »

Cheever skrev:Vem rankar du som bättre?
De som körde i Williams strax före och efter honom. Kolla på resultaten som Williams gjorde från -92 till -97. Damon hamnade mitt i ett flyt i och med att Senna dog.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Cheever skrev:
Crazy F1 skrev:Jaha tänkte inte på de sponsorerna....Jag läste någonstans att Marlboro petade till 300 000 000 då schumi körde för stallet...
Altria (PM) köpte i princip in Schumacher i Ferrari, jag grävde i det där när det var aktuellt och man hade ett upplägg med ett bolag i Schweiz som i princip drev Scuderia Ferrari för att slippa insyn. Jag misstänker att PM:s del är mindre idag, men det är antagligen fortfarande ganska stora summor man betalar.

För övrigt går det hyfsat För FIAT vad jag kunde se senast jag kollade.
Visst lär PM lägga mindre pengar på Ferrari idag, men det lär vara en rejäl säck med pengar trots allt. Dom heter ju allt Scuderia Ferrari Marlboro, och för att vara med i namnet brukar man väl vara huvudsponsor, eller!?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

JO det stämmer säkert, men jag visste inte om ett företag som heter Altria.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Altriagruppen äger Philip Morris USA. Altria hette tidigare Philip Morris Companies Inc. och Marlboro är ett märke hos Philip Morris USA.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ahaa glagklart!