Äh, han tar ju bara ett lite rakare spår genom chikanen. Du skulle ha skällt ut Kimi om han hade gett Hamilton fritt spelrum där.JTarnstrom skrev:Kimi trycker ju ut Hamilton på utsidan och det är inte tillåtet enligt reglementet.

http://www.youtube.com/watch?v=kYNAB6xIbx8Lemon skrev:Är det någon som har videolänk till starten så man kan se hur Kimi utnyttjar att köra utanför banan för att komma om Massa?olag skrev:http://www.youtube.com/watch?v=AmL9ODG1ZPYKuopio skrev:Är det inte bättre att diskutera vad som egentligen hände istället för "Åhh nu ska jag sluta titta på F1!"?
Finns det nån video på situationen ute nånstans?
Man ser ju att Hamilton vägrar ge upp fast han är en halv billängd bakom.olag skrev:http://www.youtube.com/watch?v=AmL9ODG1ZPYKuopio skrev:Är det inte bättre att diskutera vad som egentligen hände istället för "Åhh nu ska jag sluta titta på F1!"?
Finns det nån video på situationen ute nånstans?
Det var ju Massa som gjorde en miss i Eau Rouge. Kimi hade definitivt lägre fart i backen ner.olag skrev:http://www.youtube.com/watch?v=kYNAB6xIbx8Lemon skrev:Är det någon som har videolänk till starten så man kan se hur Kimi utnyttjar att köra utanför banan för att komma om Massa?olag skrev: http://www.youtube.com/watch?v=AmL9ODG1ZPY
F1bloggen.se rekommenderar jagMycket klipp och skoj på den sidan.
Visst, men då borde man väl rimligen tolka efterspelet med det i åtanke. Att Hamilton genade hade ju inte att göra med att han ville skaffa sig en unfair advantage, det var ju ett resultat av att Kimi skaffade sig en unfair advantage.ANFRAN skrev:Äh, han tar ju bara ett lite rakare spår genom chikanen. Du skulle ha skällt ut Kimi om han hade gett Hamilton fritt spelrum där.JTarnstrom skrev:Kimi trycker ju ut Hamilton på utsidan och det är inte tillåtet enligt reglementet.
Det såg skumt ut, innan Eau Rouge var Kimi flertalet billängder bakom och efter kurvan var han uppe i växellådan.ANFRAN skrev:Det var ju Massa som gjorde en miss i Eau Rouge. Kimi hade definitivt lägre fart i backen ner.olag skrev:http://www.youtube.com/watch?v=kYNAB6xIbx8Lemon skrev: Är det någon som har videolänk till starten så man kan se hur Kimi utnyttjar att köra utanför banan för att komma om Massa?
F1bloggen.se rekommenderar jagMycket klipp och skoj på den sidan.
Jo, jag ser det nu. Men faktum är att Kimi bara brakar rätt fram i hårnålen utan att förlora något på det. Frågan är var någonstans i fältet, och hur långt bakom Massa, Kimi skulle vara om han tvingats bromsa hårt för att inte missa chikanen. Nu var ju Kimi i gott sällskap då det var en 5-6 andra bilar som gjorde likadant, men helt rättvist känns det inte.ANFRAN skrev:Det var ju Massa som gjorde en miss i Eau Rouge. Kimi hade definitivt lägre fart i backen ner.
Massa sa ju att han missbedömde och trodde att det var blötare än det var och därmed tog han det lite mer piano och Kimi körde ikapp och förbi.PeppeF1 skrev:Det såg skumt ut, innan Eau Rouge var Kimi flertalet billängder bakom och efter kurvan var han uppe i växellådan.ANFRAN skrev:Det var ju Massa som gjorde en miss i Eau Rouge. Kimi hade definitivt lägre fart i backen ner.olag skrev: http://www.youtube.com/watch?v=kYNAB6xIbx8
F1bloggen.se rekommenderar jagMycket klipp och skoj på den sidan.
De visade just omkörningen på TV4. Jag tycker faktiskt inte att Kimis fördel var unfair. Hamilton låg helt enkelt inte tillräckligt långt fram för att ha gjort sig förtjänt av ett spår genom chikanen. De låg jämsides, Kimi låg på innern och chikanen var hans.JTarnstrom skrev:Visst, men då borde man väl rimligen tolka efterspelet med det i åtanke. Att Hamilton genade hade ju inte att göra med att han ville skaffa sig en unfair advantage, det var ju ett resultat av att Kimi skaffade sig en unfair advantage.ANFRAN skrev:Äh, han tar ju bara ett lite rakare spår genom chikanen. Du skulle ha skällt ut Kimi om han hade gett Hamilton fritt spelrum där.JTarnstrom skrev:Kimi trycker ju ut Hamilton på utsidan och det är inte tillåtet enligt reglementet.
Som jag sa i andra topicen, man har alltid brakat rakt fram där - sen om dom har kortat rakan och gjort en avåkningszon, visst men det enda som stoppar tillräckligt är den betongmur som står lite längre bort. Varför skulle det feresten inte vara rättvist att köra utanför en kurva? Har inte sett att det skulle vara otillåtet? Ve som helst kunde ha tagit det spåret och många gjorde det också under loppet precis som du sa... Förstår inte riktigt grejen.Lemon skrev:Jo, jag ser det nu. Men faktum är att Kimi bara brakar rätt fram i hårnålen utan att förlora något på det. Frågan är var någonstans i fältet, och hur långt bakom Massa, Kimi skulle vara om han tvingats bromsa hårt för att inte missa chikanen. Nu var ju Kimi i gott sällskap då det var en 5-6 andra bilar som gjorde likadant, men helt rättvist känns det inte.ANFRAN skrev:Det var ju Massa som gjorde en miss i Eau Rouge. Kimi hade definitivt lägre fart i backen ner.
Jag kan hjälpa till:Talbo skrev:olag skrev:Talbo skrev: Det är väl ganska så uppenbart vad jag menar eller... Straffet är välförtjänat och därav mitt uttryck.
Nu är jag inte med på vad du menar
Det finns inget i reglerna som nämner något om att man ska förtjäna utrymme på banan. Hamilton var jämsides med Kimi in i kurvan och det skulle de inte ha varit om Kimi hade varit tvungen att hålla en sådan fart att bägge skulle kunna komma igenom chikanen. Men givet den fart Kimi tog med sig in i kurvan trängde han ut Hamilton. Jag kan inte se att Hamilton skaffade sig en orättvis fördel.ANFRAN skrev:De visade just omkörningen på TV4. Jag tycker faktiskt inte att Kimis fördel var unfair. Hamilton låg helt enkelt inte tillräckligt långt fram för att ha gjort sig förtjänt av ett spår genom chikanen. De låg jämsides, Kimi låg på innern och chikanen var hans.JTarnstrom skrev:Visst, men då borde man väl rimligen tolka efterspelet med det i åtanke. Att Hamilton genade hade ju inte att göra med att han ville skaffa sig en unfair advantage, det var ju ett resultat av att Kimi skaffade sig en unfair advantage.ANFRAN skrev: Äh, han tar ju bara ett lite rakare spår genom chikanen. Du skulle ha skällt ut Kimi om han hade gett Hamilton fritt spelrum där.
Men det spelar egentligen ingen roll, för:
1. Hamilton genade över en asfalterad avåkningszon
2. Omkörningen i La Source byggde på Hamiltons genande genom chikanen
3. Att bestraffa Hamilton efter en målgång som Kimi ändå hade kraschat bort sig från är fånigt
/Domarn
Ja... Nä... Jag håller med. Det är ju nackdelen med att ha asfalt utanför banan. (Kan de inte smörja in den första halvmetern asfalt med vaselin?)Lemon skrev:Jo, jag ser det nu. Men faktum är att Kimi bara brakar rätt fram i hårnålen utan att förlora något på det. Frågan är var någonstans i fältet, och hur långt bakom Massa, Kimi skulle vara om han tvingats bromsa hårt för att inte missa chikanen. Nu var ju Kimi i gott sällskap då det var en 5-6 andra bilar som gjorde likadant, men helt rättvist känns det inte.ANFRAN skrev:Det var ju Massa som gjorde en miss i Eau Rouge. Kimi hade definitivt lägre fart i backen ner.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.Pastis skrev:Exakt, här gäller det mycket större saker. Man måste vara jävligt blåögd för att inte inse att sådana här domslut på sikt riskerar hela skiten.Cheever skrev:Vad har det med någonting att göra?Axelsson skrev:
Får man byta spår 3 gånger längs camel rakan?
Jag gillar att regler följs, men att ändra resultatet efter en sån här kaostävling kan bara bli ett rejält bakslag för sporten.
Är det svårt att tänka med båda hjärnhalvorna? Min ena är jätteglad att VM-striden blir jämnare, medan den andra gråter för reglerna tolkas olika varje gång. Vi kan aldrig mera veta hur domarna ska döma, utan kommer att få sitta och vänta på de slutgiltiga resultaten. Det vore bättre om de hade prisutdelning av föregående lopp innan starten av nästa, då blir det mindre "fel". Trodde vi skulle slippa förra årets skandaler.
NÄÄÄ!!Talbo skrev:platt skrev:Jag för står inget ting? Det ända jag såg i loppet som impade på mig var HK när han dundrade om Piguten, Den omkörningen var skön eller? Jag kommer att minnas denolag skrev:
Såg du inte den sista delen av loppet när regnet föll ?
Nja. Alltså, jag säger såhär: Om Kimi hade gett Hamilton rejält med utrymme, då hade han varit snäll – så snäll att Flavio hade gett honom kicken om han hade suttit i en Renault.JTarnstrom skrev:Det finns inget i reglerna som nämner något om att man ska förtjäna utrymme på banan. Hamilton var jämsides med Kimi in i kurvan och det skulle de inte ha varit om Kimi hade varit tvungen att hålla en sådan fart att bägge skulle kunna komma igenom chikanen. Men givet den fart Kimi tog med sig in i kurvan trängde han ut Hamilton. Jag kan inte se att Hamilton skaffade sig en orättvis fördel.
Reglerna talar mer om att man måste lämna utrymme till konkurrenterna, att man inte får tränga någon åt vare sig det ena eller andra hållet i en kurva.
Visst, men då finns det ingen anledning att klaga på det som hände sedan.ANFRAN skrev:Nja. Alltså, jag säger såhär: Om Kimi hade gett Hamilton rejält med utrymme, då hade han varit snäll – så snäll att Flavio hade gett honom kicken om han hade suttit i en Renault.JTarnstrom skrev:Det finns inget i reglerna som nämner något om att man ska förtjäna utrymme på banan. Hamilton var jämsides med Kimi in i kurvan och det skulle de inte ha varit om Kimi hade varit tvungen att hålla en sådan fart att bägge skulle kunna komma igenom chikanen. Men givet den fart Kimi tog med sig in i kurvan trängde han ut Hamilton. Jag kan inte se att Hamilton skaffade sig en orättvis fördel.
Reglerna talar mer om att man måste lämna utrymme till konkurrenterna, att man inte får tränga någon åt vare sig det ena eller andra hållet i en kurva.
det känns som jag hejar på fel stall i bland, det känns som mitt favorit stall är förföljt av en jäkla massa elände och förföljelse.AndersF1 skrev:Jaha, då kan ju McLaren bereda sig på att förlora ytterligare minst 6 p.JTarnstrom skrev:McLaren överklagar. Kom som ett brev på posten.
Förmodligen ryker konstruktörstiteln all världens väg... Nej, jag vet inte vad jag ska säga. Jag har försökt att stå emot alla konspriationsteorier som påstår att FIA går Ferraris vägar men nu tror jag fan i mig att jag kommer att sälla mig till kritikerna, om inte FIA kommer till ett annat beslut förstås.AndersF1 skrev:Jaha, då kan ju McLaren bereda sig på att förlora ytterligare minst 6 p.JTarnstrom skrev:McLaren överklagar. Kom som ett brev på posten.
Znilleblix ge med dig av dit namn till domarna detta är pinsamt .Znillblix skrev:Jag blir spyfärdig av detta usla straff. Mcl är ju förfan förföljda av Fia.
Hur fan kan de säga att han tjänade på geningen. Innan geningen låg de jämnsides. . Efter geningen är han är bredvid kimi på utsidan och byter till insidan genom att gå bakom genom att släppa av. Där tar han bortdet eventuella momentum han i detta påstådda fall ha tjänat på geningen. han kör om genom att bromsa sig förbi.
Helt klart en bunt € som har bestämt utfallet av detta
Nu skall jag gå och kräkas lite till.
Hamilton var mycket snabbare än Kimi på vått underlag hela loppet. Inte konstigt att han kom om Kimi så lätt efter han släppt han.....Znillblix skrev:Jag blir spyfärdig av detta usla straff. Mcl är ju förfan förföljda av Fia.
Hur fan kan de säga att han tjänade på geningen. Innan geningen låg de jämnsides. . Efter geningen är han är bredvid kimi på utsidan och byter till insidan genom att gå bakom genom att släppa av. Där tar han bortdet eventuella momentum han i detta påstådda fall ha tjänat på geningen. han kör om genom att bromsa sig förbi.
Helt klart en bunt € som har bestämt utfallet av detta
Nu skall jag gå och kräkas lite till.
FIA = Ferrari International AssistanceJTarnstrom skrev:Förmodligen ryker konstruktörstiteln all världens väg... Nej, jag vet inte vad jag ska säga. Jag har försökt att stå emot alla konspriationsteorier som påstår att FIA går Ferraris vägar men nu tror jag fan i mig att jag kommer att sälla mig till kritikerna, om inte FIA kommer till ett annat beslut förstås.AndersF1 skrev:Jaha, då kan ju McLaren bereda sig på att förlora ytterligare minst 6 p.JTarnstrom skrev:McLaren överklagar. Kom som ett brev på posten.
Ja, och det är en trend som sprider sig. Det är inte bara chikaner och La Source som är felkonstruerade. Finns alldeles för mycket asfalt utanför banan nuförtiden. Att bromsa på sig och köra långt utanför banan ska straffa sig långt mer än det gör idag tycker jag, givetvis utan att äventyra förarnas säkerhet.Transalp skrev:Om man kan gena och tjäna på det så är banan felkonstruerad.
Joo. Om man ser det som två (eller tre) moment som bedöms var för sig.JTarnstrom skrev:Visst, men då finns det ingen anledning att klaga på det som hände sedan.ANFRAN skrev:Nja. Alltså, jag säger såhär: Om Kimi hade gett Hamilton rejält med utrymme, då hade han varit snäll – så snäll att Flavio hade gett honom kicken om han hade suttit i en Renault.JTarnstrom skrev:Det finns inget i reglerna som nämner något om att man ska förtjäna utrymme på banan. Hamilton var jämsides med Kimi in i kurvan och det skulle de inte ha varit om Kimi hade varit tvungen att hålla en sådan fart att bägge skulle kunna komma igenom chikanen. Men givet den fart Kimi tog med sig in i kurvan trängde han ut Hamilton. Jag kan inte se att Hamilton skaffade sig en orättvis fördel.
Reglerna talar mer om att man måste lämna utrymme till konkurrenterna, att man inte får tränga någon åt vare sig det ena eller andra hållet i en kurva.
Olag ska vi välkomna Tärnström i klubben ? Vi får över väga detolag skrev:FIA = Ferrari International AssistanceJTarnstrom skrev:Förmodligen ryker konstruktörstiteln all världens väg... Nej, jag vet inte vad jag ska säga. Jag har försökt att stå emot alla konspriationsteorier som påstår att FIA går Ferraris vägar men nu tror jag fan i mig att jag kommer att sälla mig till kritikerna, om inte FIA kommer till ett annat beslut förstås.AndersF1 skrev: Jaha, då kan ju McLaren bereda sig på att förlora ytterligare minst 6 p.
Jag håler med dig!Lemon skrev:Ja, och det är en trend som sprider sig. Det är inte bara chikaner och La Source som är felkonstruerade. Finns alldeles för mycket asfalt utanför banan nuförtiden. Att bromsa på sig och köra långt utanför banan ska straffa sig långt mer än det gör idag tycker jag, givetvis utan att äventyra förarnas säkerhet.Transalp skrev:Om man kan gena och tjäna på det så är banan felkonstruerad.
Exakt.Kuopio skrev:Han tog en lång sväng första kurvan och på näst sista varvet i regnet så var han ute några gånger pga. fästet (med Hamilton) , och det är "utnyttjade "avåkningszonerna" ganska friskt genom hela tävlingen" enligt dig??menthol skrev:Efter starten i nedförsbacken mot Eau Rouge var han ute och tog ett vidare spår och fick bra fart upp mot backen. I slutet när det började regna var han även då väldigt mycket ute i "avåkningszonerna".Kuopio skrev: Utveckla?.
I denna var det plats. Kimi varva tom en förare i samma chikan och fick plats.Eau Rouge skrev:Jag kan inte säga att Kimi gör något direkt fel när Hamilton försöker komma förbi. Kimi är klart före in i chikanen eftersom Hamilton ligger på utsidan, klart som sjutton Kimi väljer spår och styr in först eftersom han ligger före Hamilton. Hamilton blir inte utträngd utan han väljer att gena för att Kimi som ligger före in ger honom någon plats - någon Kimi inte väl behöver om han redan styrt in och valt spår i kurvan? Hade egentligen bara varit för Hamilton att inse att slaget var förlorat och backat av. Två bliar får normalt sett inte plats i en chikan.
Som jag minns det så har väl LH oxå fått lite hjälp av banpersonalen att komma iväg igen va ?platt skrev:Jag håler med dig!Lemon skrev:Ja, och det är en trend som sprider sig. Det är inte bara chikaner och La Source som är felkonstruerade. Finns alldeles för mycket asfalt utanför banan nuförtiden. Att bromsa på sig och köra långt utanför banan ska straffa sig långt mer än det gör idag tycker jag, givetvis utan att äventyra förarnas säkerhet.Transalp skrev:Om man kan gena och tjäna på det så är banan felkonstruerad.
Mer grus utan för banerna och inga personal som kan puta ut dig ingen som dom gjorde med skomakaren.