Skandal - Hamilton bestulen på segern

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:Kimi trycker ju ut Hamilton på utsidan och det är inte tillåtet enligt reglementet.
Äh, han tar ju bara ett lite rakare spår genom chikanen. Du skulle ha skällt ut Kimi om han hade gett Hamilton fritt spelrum där. ;)
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Lemon skrev:
olag skrev:
Kuopio skrev:Är det inte bättre att diskutera vad som egentligen hände istället för "Åhh nu ska jag sluta titta på F1!"?
Finns det nån video på situationen ute nånstans?
http://www.youtube.com/watch?v=AmL9ODG1ZPY
Är det någon som har videolänk till starten så man kan se hur Kimi utnyttjar att köra utanför banan för att komma om Massa?
http://www.youtube.com/watch?v=kYNAB6xIbx8

F1bloggen.se rekommenderar jag :up: Mycket klipp och skoj på den sidan.
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Kan det vara ett sammanträffande att Enzo är i regionen?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

olag skrev:
Kuopio skrev:Är det inte bättre att diskutera vad som egentligen hände istället för "Åhh nu ska jag sluta titta på F1!"?
Finns det nån video på situationen ute nånstans?
http://www.youtube.com/watch?v=AmL9ODG1ZPY
Man ser ju att Hamilton vägrar ge upp fast han är en halv billängd bakom.
Istället för att lägga sig bakom så tar han och genar istället och kommer före.

Men är det verkligen det som tittade på? Är väl släppningen som är lite tveksam, lägger sig direkt bakom och uttnytjar streamingen och är tillbaka och fightas om platsen tiondelen senare.

Men straffet känns ändo för hårt, vilka andra alternativ finns det egentligen förutom böter och nedflyttning på gridden nästa lopp?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Hamilton föll för trycket igen. Precis som förra året gör han bort sig i avgörande situationer. Nu bröt han mot reglerna och får betala priset helt rättvist efteråt för det.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

olag skrev:
Lemon skrev:
Är det någon som har videolänk till starten så man kan se hur Kimi utnyttjar att köra utanför banan för att komma om Massa?

Det var ju Massa som gjorde en miss i Eau Rouge. Kimi hade definitivt lägre fart i backen ner.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:Kimi trycker ju ut Hamilton på utsidan och det är inte tillåtet enligt reglementet.
Äh, han tar ju bara ett lite rakare spår genom chikanen. Du skulle ha skällt ut Kimi om han hade gett Hamilton fritt spelrum där. ;)
Visst, men då borde man väl rimligen tolka efterspelet med det i åtanke. Att Hamilton genade hade ju inte att göra med att han ville skaffa sig en unfair advantage, det var ju ett resultat av att Kimi skaffade sig en unfair advantage.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

är det inte bättre om man inte har några Jä......la domare över huvudtaget så att dom kan göra upp man mot man
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

ANFRAN skrev:
olag skrev:
Lemon skrev: Är det någon som har videolänk till starten så man kan se hur Kimi utnyttjar att köra utanför banan för att komma om Massa?

Det var ju Massa som gjorde en miss i Eau Rouge. Kimi hade definitivt lägre fart i backen ner.
Det såg skumt ut, innan Eau Rouge var Kimi flertalet billängder bakom och efter kurvan var han uppe i växellådan.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

ANFRAN skrev:Det var ju Massa som gjorde en miss i Eau Rouge. Kimi hade definitivt lägre fart i backen ner.
Jo, jag ser det nu. Men faktum är att Kimi bara brakar rätt fram i hårnålen utan att förlora något på det. Frågan är var någonstans i fältet, och hur långt bakom Massa, Kimi skulle vara om han tvingats bromsa hårt för att inte missa chikanen. Nu var ju Kimi i gott sällskap då det var en 5-6 andra bilar som gjorde likadant, men helt rättvist känns det inte.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Talbo

Inlägg av Talbo »

Rättvisan har segrat...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

PeppeF1 skrev:
ANFRAN skrev:
olag skrev: http://www.youtube.com/watch?v=kYNAB6xIbx8

Det såg skumt ut, innan Eau Rouge var Kimi flertalet billängder bakom och efter kurvan var han uppe i växellådan.
Massa sa ju att han missbedömde och trodde att det var blötare än det var och därmed tog han det lite mer piano och Kimi körde ikapp och förbi.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Talbo skrev:Rättvisan har segrat...
:quest:
Användarens profilbild
Talbo

Inlägg av Talbo »

olag skrev:
Det är väl ganska så uppenbart vad jag menar eller... Straffet är välförtjänat och därav mitt uttryck.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

olag skrev:
Jag för står inget ting? Det ända jag såg i loppet som impade på mig var HK när han dundrade om Piguten, Den omkörningen var skön eller? Jag kommer att minnas den :up:
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Talbo skrev:
olag skrev:
Det är väl ganska så uppenbart vad jag menar eller... Straffet är välförtjänat och därav mitt uttryck.
:wall:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Att straffet var välförtjänt kan man ju tycka, om man nu ogillar Hamilton så mycket, men knappast av den anledning som domarna anger.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:
ANFRAN skrev:
Visst, men då borde man väl rimligen tolka efterspelet med det i åtanke. Att Hamilton genade hade ju inte att göra med att han ville skaffa sig en unfair advantage, det var ju ett resultat av att Kimi skaffade sig en unfair advantage.
De visade just omkörningen på TV4. Jag tycker faktiskt inte att Kimis fördel var unfair. Hamilton låg helt enkelt inte tillräckligt långt fram för att ha gjort sig förtjänt av ett spår genom chikanen. De låg jämsides, Kimi låg på innern och chikanen var hans.

Men det spelar egentligen ingen roll, för:
1. Hamilton genade över en asfalterad avåkningszon
2. Omkörningen i La Source byggde på Hamiltons genande genom chikanen
3. Att bestraffa Hamilton efter en målgång som Kimi ändå hade kraschat bort sig från är fånigt

/Domarn
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lemon skrev:
ANFRAN skrev:Det var ju Massa som gjorde en miss i Eau Rouge. Kimi hade definitivt lägre fart i backen ner.
Jo, jag ser det nu. Men faktum är att Kimi bara brakar rätt fram i hårnålen utan att förlora något på det. Frågan är var någonstans i fältet, och hur långt bakom Massa, Kimi skulle vara om han tvingats bromsa hårt för att inte missa chikanen. Nu var ju Kimi i gott sällskap då det var en 5-6 andra bilar som gjorde likadant, men helt rättvist känns det inte.
Som jag sa i andra topicen, man har alltid brakat rakt fram där - sen om dom har kortat rakan och gjort en avåkningszon, visst men det enda som stoppar tillräckligt är den betongmur som står lite längre bort. Varför skulle det feresten inte vara rättvist att köra utanför en kurva? Har inte sett att det skulle vara otillåtet? Ve som helst kunde ha tagit det spåret och många gjorde det också under loppet precis som du sa... Förstår inte riktigt grejen.
Användarens profilbild
Talbo

Inlägg av Talbo »

platt skrev:
olag skrev:
Jag för står inget ting? Det ända jag såg i loppet som impade på mig var HK när han dundrade om Piguten, Den omkörningen var skön eller? Jag kommer att minnas den :up:

Såg du inte den sista delen av loppet när regnet föll ?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

McLaren överklagar. Kom som ett brev på posten.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:McLaren överklagar. Kom som ett brev på posten.
Nähä ;)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Bra, hoppas vi får vänta i 3-4 veckor nu! Det här skapar spänning och det är bra. ;) NOT

OBS Ovanstående skrivet med IRONI!
Bild
Användarens profilbild
Talbo

Inlägg av Talbo »

olag skrev:
Talbo skrev:
olag skrev: :quest:

Nu är jag inte med på vad du menar
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Talbo skrev:
olag skrev:
Talbo skrev: Det är väl ganska så uppenbart vad jag menar eller... Straffet är välförtjänat och därav mitt uttryck.

Nu är jag inte med på vad du menar
Jag kan hjälpa till:
Ni har olika uppfattning.

Tur att det finns lite riktig racing att titta på, det är feresten gulflagg nu så att man fylla på glaset :up:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:
ANFRAN skrev: Äh, han tar ju bara ett lite rakare spår genom chikanen. Du skulle ha skällt ut Kimi om han hade gett Hamilton fritt spelrum där. ;)
De visade just omkörningen på TV4. Jag tycker faktiskt inte att Kimis fördel var unfair. Hamilton låg helt enkelt inte tillräckligt långt fram för att ha gjort sig förtjänt av ett spår genom chikanen. De låg jämsides, Kimi låg på innern och chikanen var hans.

Men det spelar egentligen ingen roll, för:
1. Hamilton genade över en asfalterad avåkningszon
2. Omkörningen i La Source byggde på Hamiltons genande genom chikanen
3. Att bestraffa Hamilton efter en målgång som Kimi ändå hade kraschat bort sig från är fånigt

/Domarn
Det finns inget i reglerna som nämner något om att man ska förtjäna utrymme på banan. Hamilton var jämsides med Kimi in i kurvan och det skulle de inte ha varit om Kimi hade varit tvungen att hålla en sådan fart att bägge skulle kunna komma igenom chikanen. Men givet den fart Kimi tog med sig in i kurvan trängde han ut Hamilton. Jag kan inte se att Hamilton skaffade sig en orättvis fördel.

Reglerna talar mer om att man måste lämna utrymme till konkurrenterna, att man inte får tränga någon åt vare sig det ena eller andra hållet i en kurva.
Senast redigerad av JTarnstrom den sön sep 07, 2008 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Lemon skrev:
Ja... Nä... Jag håller med. Det är ju nackdelen med att ha asfalt utanför banan. (Kan de inte smörja in den första halvmetern asfalt med vaselin?)
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Men i kurvan där LH kört om KR så knuffar KR på LH är det tillåtet?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Pastis skrev:
Cheever skrev:
Axelsson skrev:
Får man byta spår 3 gånger längs camel rakan?
Vad har det med någonting att göra?
Jag gillar att regler följs, men att ändra resultatet efter en sån här kaostävling kan bara bli ett rejält bakslag för sporten.
Exakt, här gäller det mycket större saker. Man måste vara jävligt blåögd för att inte inse att sådana här domslut på sikt riskerar hela skiten.

Är det svårt att tänka med båda hjärnhalvorna? Min ena är jätteglad att VM-striden blir jämnare, medan den andra gråter för reglerna tolkas olika varje gång. Vi kan aldrig mera veta hur domarna ska döma, utan kommer att få sitta och vänta på de slutgiltiga resultaten. Det vore bättre om de hade prisutdelning av föregående lopp innan starten av nästa, då blir det mindre "fel". Trodde vi skulle slippa förra årets skandaler. :down:
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?

Sedan Fuskmacher tack och lov försvann så tycker jag inte speciellt illa om Ferrari längre, utan hoppas faktiskt att Massa vinner årets VM, men nog är det bra trist med all uppenbar favorisering.

Dessutom undrar jag varför F1-domarna i stort sett aldrig använder sig av den regel som säger att man är skyldig att lämna utrymme till andra i kurvor? De verkar snarare leva kvar i tiden när först in i kurvan har rätt till den och den andre måste backa av.

Vad det gäller att ta en omväg eller genväg så skall man hålla sig på banan. Gör man inte det och tjänar på det, så skall man bestraffas om man inte släpper tillbaks igen, oavsett om man tog en omväg eller genade. Undantaget om man som i Lewis fall blir utträngd. Visst, kanske svårt att hålla sitt spår i blötan för den som i Kimis fall, trycker av någon, men då får han även finna sig i att bli omkörd av någon som tvingas gena. Även misstag skall bestraffas, då reglerna inte kräver något uppståt.

Angående vingel så gjorde både Kimi först och sedan Lewis sig skyldig till fler spåvalsändringar än den enda tillåtna, liksom en del andra förare. Varför inte fälla förarna för de solklara regelbrotten, så det blir slut på det farliga och omkörningshindrande beteendet?

Visst, organisationer för inbördes beundran där det snarare är arselslickande än kompetens som belönas skall man förstås inte vänta sig mycket av, men ändå tråkigt låg kvalite på domarkåren.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jaha, då kan ju McLaren bereda sig på att förlora ytterligare minst 6 p.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Talbo skrev:
platt skrev:
olag skrev: :quest:

Såg du inte den sista delen av loppet när regnet föll ?
NÄÄÄ!!
Jag hade Gäster som inte var intresserade av denna eminenta sport, så dom var lite irriterade av mig när jag sprang mellan datorn och teven och mina gäster när jag skrek så blev dom lite oroliga om jag hade blivit galen så jag fick sätta mig ner med dessa tråkiga gäster
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:Det finns inget i reglerna som nämner något om att man ska förtjäna utrymme på banan. Hamilton var jämsides med Kimi in i kurvan och det skulle de inte ha varit om Kimi hade varit tvungen att hålla en sådan fart att bägge skulle kunna komma igenom chikanen. Men givet den fart Kimi tog med sig in i kurvan trängde han ut Hamilton. Jag kan inte se att Hamilton skaffade sig en orättvis fördel.

Reglerna talar mer om att man måste lämna utrymme till konkurrenterna, att man inte får tränga någon åt vare sig det ena eller andra hållet i en kurva.
Nja. Alltså, jag säger såhär: Om Kimi hade gett Hamilton rejält med utrymme, då hade han varit snäll – så snäll att Flavio hade gett honom kicken om han hade suttit i en Renault.
Användarens profilbild
Znillblix

Inlägg av Znillblix »

Jag blir spyfärdig av detta usla straff. Mcl är ju förfan förföljda av Fia.

Hur fan kan de säga att han tjänade på geningen. Innan geningen låg de jämnsides. . Efter geningen är han är bredvid kimi på utsidan och byter till insidan genom att gå bakom genom att släppa av. Där tar han bortdet eventuella momentum han i detta påstådda fall ha tjänat på geningen. han kör om genom att bromsa sig förbi och inte för at han hade fått mer fart nånstans.

Helt klart en bunt € som har bestämt utfallet av detta

Nu skall jag gå och kräkas lite till.
Senast redigerad av Znillblix den sön sep 07, 2008 19:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ANFRAN skrev:
JTarnstrom skrev:Det finns inget i reglerna som nämner något om att man ska förtjäna utrymme på banan. Hamilton var jämsides med Kimi in i kurvan och det skulle de inte ha varit om Kimi hade varit tvungen att hålla en sådan fart att bägge skulle kunna komma igenom chikanen. Men givet den fart Kimi tog med sig in i kurvan trängde han ut Hamilton. Jag kan inte se att Hamilton skaffade sig en orättvis fördel.

Nja. Alltså, jag säger såhär: Om Kimi hade gett Hamilton rejält med utrymme, då hade han varit snäll – så snäll att Flavio hade gett honom kicken om han hade suttit i en Renault.
Visst, men då finns det ingen anledning att klaga på det som hände sedan.

Transalp

Inlägg av Transalp »

Om man kan gena och tjäna på det så är banan felkonstruerad.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

AndersF1 skrev:
det känns som jag hejar på fel stall i bland, det känns som mitt favorit stall är förföljt av en jäkla massa elände och förföljelse.
Dom är bäst men falskt rakar spel själper dom hela tiden :(
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

AndersF1 skrev:
Förmodligen ryker konstruktörstiteln all världens väg... Nej, jag vet inte vad jag ska säga. Jag har försökt att stå emot alla konspriationsteorier som påstår att FIA går Ferraris vägar men nu tror jag fan i mig att jag kommer att sälla mig till kritikerna, om inte FIA kommer till ett annat beslut förstås.

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Znillblix skrev:Jag blir spyfärdig av detta usla straff. Mcl är ju förfan förföljda av Fia.

Hur fan kan de säga att han tjänade på geningen. Innan geningen låg de jämnsides. . Efter geningen är han är bredvid kimi på utsidan och byter till insidan genom att gå bakom genom att släppa av. Där tar han bortdet eventuella momentum han i detta påstådda fall ha tjänat på geningen. han kör om genom att bromsa sig förbi.

Znilleblix ge med dig av dit namn till domarna detta är pinsamt .
Jag börjar snart att titta dam korg poll
Senast redigerad av platt den sön sep 07, 2008 19:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Znillblix skrev:Jag blir spyfärdig av detta usla straff. Mcl är ju förfan förföljda av Fia.

Hur fan kan de säga att han tjänade på geningen. Innan geningen låg de jämnsides. . Efter geningen är han är bredvid kimi på utsidan och byter till insidan genom att gå bakom genom att släppa av. Där tar han bortdet eventuella momentum han i detta påstådda fall ha tjänat på geningen. han kör om genom att bromsa sig förbi.

Hamilton var mycket snabbare än Kimi på vått underlag hela loppet. Inte konstigt att han kom om Kimi så lätt efter han släppt han.....
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Transalp skrev:Om man kan gena och tjäna på det så är banan felkonstruerad.
Fast chikaner är ju ofta saker som ska sänka farten på raksträckor...
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

JTarnstrom skrev:
AndersF1 skrev:
Förmodligen ryker konstruktörstiteln all världens väg... Nej, jag vet inte vad jag ska säga. Jag har försökt att stå emot alla konspriationsteorier som påstår att FIA går Ferraris vägar men nu tror jag fan i mig att jag kommer att sälla mig till kritikerna, om inte FIA kommer till ett annat beslut förstås.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Ja, och det är en trend som sprider sig. Det är inte bara chikaner och La Source som är felkonstruerade. Finns alldeles för mycket asfalt utanför banan nuförtiden. Att bromsa på sig och köra långt utanför banan ska straffa sig långt mer än det gör idag tycker jag, givetvis utan att äventyra förarnas säkerhet.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:
ANFRAN skrev:

Visst, men då finns det ingen anledning att klaga på det som hände sedan.
Joo. Om man ser det som två (eller tre) moment som bedöms var för sig.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

olag skrev:
JTarnstrom skrev:
AndersF1 skrev: Jaha, då kan ju McLaren bereda sig på att förlora ytterligare minst 6 p.
Olag ska vi välkomna Tärnström i klubben ? Vi får över väga det :lol:
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Jag kan inte säga att Kimi gör något direkt fel när Hamilton försöker komma förbi. Kimi är klart före in i chikanen eftersom Hamilton ligger på utsidan, klart som sjutton Kimi väljer spår och styr in först eftersom han ligger före Hamilton. Hamilton blir inte utträngd utan han väljer att gena för att Kimi som ligger före in ger honom någon plats - någon Kimi inte väl behöver om han redan styrt in och valt spår i kurvan? Hade egentligen bara varit för Hamilton att inse att slaget var förlorat och backat av. Två bliar får normalt sett inte plats i en chikan.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Lemon skrev:
Ja, och det är en trend som sprider sig. Det är inte bara chikaner och La Source som är felkonstruerade. Finns alldeles för mycket asfalt utanför banan nuförtiden. Att bromsa på sig och köra långt utanför banan ska straffa sig långt mer än det gör idag tycker jag, givetvis utan att äventyra förarnas säkerhet.
Jag håler med dig!
Mer grus utan för banerna och inga personal som kan puta ut dig ingen som dom gjorde med skomakaren.
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Kuopio skrev:
menthol skrev:
Kuopio skrev: Utveckla?.
Efter starten i nedförsbacken mot Eau Rouge var han ute och tog ett vidare spår och fick bra fart upp mot backen. I slutet när det började regna var han även då väldigt mycket ute i "avåkningszonerna".
Han tog en lång sväng första kurvan och på näst sista varvet i regnet så var han ute några gånger pga. fästet (med Hamilton) , och det är "utnyttjade "avåkningszonerna" ganska friskt genom hela tävlingen" enligt dig??
Exakt.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Eau Rouge skrev:Jag kan inte säga att Kimi gör något direkt fel när Hamilton försöker komma förbi. Kimi är klart före in i chikanen eftersom Hamilton ligger på utsidan, klart som sjutton Kimi väljer spår och styr in först eftersom han ligger före Hamilton. Hamilton blir inte utträngd utan han väljer att gena för att Kimi som ligger före in ger honom någon plats - någon Kimi inte väl behöver om han redan styrt in och valt spår i kurvan? Hade egentligen bara varit för Hamilton att inse att slaget var förlorat och backat av. Två bliar får normalt sett inte plats i en chikan.
I denna var det plats. Kimi varva tom en förare i samma chikan och fick plats.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Nä, jag tycker att Jackie Stewart ska få vara enhällig domare i chikanskandalen. Nån som vet vad gnällgubben har att säga?
Användarens profilbild
Talbo

Inlägg av Talbo »

platt skrev:
Lemon skrev:
Jag håler med dig!
Mer grus utan för banerna och inga personal som kan puta ut dig ingen som dom gjorde med skomakaren.
Som jag minns det så har väl LH oxå fått lite hjälp av banpersonalen att komma iväg igen va ?