Håll gärna isär äpplen och päron...Nisse skrev:Jari skrev:Jari skrev:Den är fortfarande inget svar på det finska motorsportundret?
Jag tror att framgång föder framgång och så länge motorsport har en hög status i ett finskt samhälle medan Sverige dränks i fotboll till alla spyr, så finns det nog sponsorpengar och företag som letar fotbollsprofiler (förlåt, sätt att sponsra Zlatan, för någon egen har man varken tid eller lust att hitta) i Sverige, medan det finns företag i Finland som gärna har ett finger med i spelet om nästa Mika Häkkinen.
Jag tror inte pengar gör någon till en bättre förare, om nu det har nå't med den här saken att göra.
Hur får du ihop det här då?
Finsk dominans i racing... eller?
-
- Varnad
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Gösta skrev:Självklart gör dom det! Dom häller Hemohes i tanken.FerrariF1 skrev:Grannen i öst fifflar säkert...
Det tråkiga med Sverige (motorsportens bananrepublik nr 1) är att här satsar inte våra politiker på motorsportanläggningar. Det är nästan lite kriminellt att syssla med motorsport. Någon Svensk jeppe är 4 eller 5 eller om det till och med är 6 faldig världsmästare i grussprut med tvåhjulingar. Inte fan fick han något bragdguld. Att en tönt skuttar 3 steg några centimeter längre än någon annan blir förstasidestoff i hela bananrepublikens dagspress. .....Tyvärr så har du rätt....Motorsport måste ju va det mest politiskt inkorrekta som finns i Sverige......det var ju tal om att STCC skulle köra nåt stadslopp i sthlm,i Värtan med omnejd, men det röstade sthlmspartiet vänstern o miljöpartiet ned!
-
Sanningen om stadsloppet i Stockholm var att Stella Fare och de andra miljömupparna hade inget emot loppet utan var positiva. Det loppet föll på var dåligt intresse från svenska bilsportförbundet och deras inresenter.sisu skrev:Gösta skrev:Självklart gör dom det! Dom häller Hemohes i tanken.FerrariF1 skrev:Grannen i öst fifflar säkert...
Det tråkiga med Sverige (motorsportens bananrepublik nr 1) är att här satsar inte våra politiker på motorsportanläggningar. Det är nästan lite kriminellt att syssla med motorsport. Någon Svensk jeppe är 4 eller 5 eller om det till och med är 6 faldig världsmästare i grussprut med tvåhjulingar. Inte fan fick han något bragdguld. Att en tönt skuttar 3 steg några centimeter längre än någon annan blir förstasidestoff i hela bananrepublikens dagspress. .....Tyvärr så har du rätt....Motorsport måste ju va det mest politiskt inkorrekta som finns i Sverige......det var ju tal om att STCC skulle köra nåt stadslopp i sthlm,i Värtan med omnejd, men det röstade sthlmspartiet vänstern o miljöpartiet ned!
-
-
Har från en ganska säker källa hört hur det skulle hållas ett möte med dels arangörerna, politikerna, företagarna i området och bilsportsförbundets representanter. Alla dök tydligen upp utom folket från bilsportsförbundet. Som vanligt var det ont om tid och arangemanget rammlade ihop som ett korthus. Det här var inte i början av planeringen utan det här var i slutskedet när det mesta var klart.Cheever skrev:Altså, jag har ett svagt minne av att det var företagarna i det aktuella området som sa nej till loppet?
-
- Varnad
-
Att det var precis i slutskedet av förhandlingarna kommer jag också ihåg. Sen är det inte helt otroligt att det jag läste kom från någon motorsportsida, till exempel stcc.se och då var kanske inte informationen helt objektiv. Så det kan mycket väl vara så som du säger.Nisse skrev:Har från en ganska säker källa hört hur det skulle hållas ett möte med dels arangörerna, politikerna, företagarna i området och bilsportsförbundets representanter. Alla dök tydligen upp utom folket från bilsportsförbundet. Som vanligt var det ont om tid och arangemanget rammlade ihop som ett korthus. Det här var inte i början av planeringen utan det här var i slutskedet när det mesta var klart.Cheever skrev:Altså, jag har ett svagt minne av att det var företagarna i det aktuella området som sa nej till loppet?
I was misled and that is the way it went
-
-
-
vad är det för mening med att ha ett bilsportsförbund om det inte gynnar sporten. De är för mesiga, våga sattsa och ta risker!! Jag ringde dem för någon månad sedan och frågade lite om Grand Prix Masters, de hade ingen aning om vad det var. Då känner man tilllit för att de vet vad de håller på med och har goda kontakter och håller sig uppdaterade.
-
-
- Utvisad
-
Han är Tysk medborgare och tävlar med en Tysk licens. Hans far är född i Göteborg (där farfar studerade till veterinär då denna utbildning inte gick att få i Finland på den tiden)RaMiuS skrev:hmm är inte nico rosberg även han finsk, ni tycks inte nämna honom, endast kovalainen
Så svaret på din fråga är ett klart och otvetydigt Nej.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
hmm mm det var ju skönt att höra att han inte var finsk, det trodde jag eftersom endel medier iallafall skriver det, tror att självaste Janne Blomquist har sagt det till och med. Antar att han kommer representera Tyskland då i F1, vad representerade han i GP2Gösta skrev:Han är Tysk medborgare och tävlar med en Tysk licens. Hans far är född i Göteborg (där farfar studerade till veterinär då denna utbildning inte gick att få i Finland på den tiden)RaMiuS skrev:hmm är inte nico rosberg även han finsk, ni tycks inte nämna honom, endast kovalainen
-
Tyskland.RaMiuS skrev:hmm mm det var ju skönt att höra att han inte var finsk, det trodde jag eftersom endel medier iallafall skriver det, tror att självaste Janne Blomquist har sagt det till och med. Antar att han kommer representera Tyskland då i F1, vad representerade han i GP2Gösta skrev:Han är Tysk medborgare och tävlar med en Tysk licens. Hans far är född i Göteborg (där farfar studerade till veterinär då denna utbildning inte gick att få i Finland på den tiden)RaMiuS skrev:hmm är inte nico rosberg även han finsk, ni tycks inte nämna honom, endast kovalainen
Finns några hyfsat uttömmande topics om det här intressanta ämnet här på Forza om du söker lite...
-
LuckyStrike1 skrev:Keke Rosberg är väl född i Solna?
Det är möjligt att han blev. Men hans far studerade veterinärmedicin i Göteborg. Det var väl där han blev avlad
-
Källkritik och ifrågasättande av medier är inget som ligger dig varmt om hjärtat.RaMiuS skrev:hmm mm det var ju skönt att höra att han inte var finsk, det trodde jag eftersom endel medier iallafall skriver det, tror att självaste Janne Blomquist har sagt det till och med. Antar att han kommer representera Tyskland då i F1, vad representerade han i GP2Gösta skrev:Han är Tysk medborgare och tävlar med en Tysk licens. Hans far är född i Göteborg (där farfar studerade till veterinär då denna utbildning inte gick att få i Finland på den tiden)RaMiuS skrev:hmm är inte nico rosberg även han finsk, ni tycks inte nämna honom, endast kovalainen
Menar du att Janne Blomquist har ensamrätt på sanningen? Till och med påven blev av med sin ofelbarhet 1973, och broder Janne har fel lite då och då. Det beror inte på att han är okunnig utan på att vi är kunnigare.
-
Har han fel p g a att vi är mer kunniga?Gösta skrev:Janne har fel lite då och då. Det beror inte på att han är okunnig utan på att vi är kunnigare.
Hur kan vår kunskap påverka Janne att ha fel ibland... är det något parapsykologiskt fenomen iblandat i det här?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
Ja, det är det. Han tror säkert att 1 är 100 % mer än 0. Med lite god vilja så förstår jag vad den utsagan syftar på, även om den är fel. Jag vet att det är faktisgt fel men syftningen är "rätt." Samma med Janne. Han säger fel kurva ibland mm mm. Sådant får man förbise då helheten är utmärkt. Så nog kan Janne väldigt mycket, men han är inte ofelbar!Razor skrev:Har han fel p g a att vi är mer kunniga?Gösta skrev:Janne har fel lite då och då. Det beror inte på att han är okunnig utan på att vi är kunnigare.
Hur kan vår kunskap påverka Janne att ha fel ibland... är det något parapsykologiskt fenomen iblandat i det här?
-
Gösta skrev:Källkritik och ifrågasättande av medier är inget som ligger dig varmt om hjärtat.RaMiuS skrev:hmm mm det var ju skönt att höra att han inte var finsk, det trodde jag eftersom endel medier iallafall skriver det, tror att självaste Janne Blomquist har sagt det till och med. Antar att han kommer representera Tyskland då i F1, vad representerade han i GP2Gösta skrev: Han är Tysk medborgare och tävlar med en Tysk licens. Hans far är född i Göteborg (där farfar studerade till veterinär då denna utbildning inte gick att få i Finland på den tiden)
Menar du att Janne Blomquist har ensamrätt på sanningen? Till och med påven blev av med sin ofelbarhet 1973, och broder Janne har fel lite då och då. Det beror inte på att han är okunnig utan på att vi är kunnigare.
Det är ju inte så att jag utan anledning försöker ifrågasätta det som sägs i medier som låter naturligt. Jag vet att det finns finnländade i världen och om någon säger att en person är finsk varför skulle jag inte tro på det om jag inte hört någonting annat. Jag har alldrig hävdat att det ni påstår om Nico Rosberg är fel, tvärtom så är det ju onekerligen så att han är tysk och inte finsk inte minst för att han tydligen säger så själv.
-
Eeeehhh...
Fluktade igenom diskussionen här och har en stilla undran varför ni svenskar inte nämner Kenny Bräck?
Han borde väl få liiite kredit, eller?
Däremot känner jag inte till om svenska bilsportförbundet suttit på utedass för att få honom sponsrad...
Fluktade igenom diskussionen här och har en stilla undran varför ni svenskar inte nämner Kenny Bräck?
Däremot känner jag inte till om svenska bilsportförbundet suttit på utedass för att få honom sponsrad...
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
Kenny skall ha all credit för det han lyckats med. Däremot så är min personliga uppfattning att svenska bilsportförbundet genom sitt agerande jämfört med det finska bilsortförbundet hämmat än hjälpt svenskar ut i stora världen.Mr T skrev:Eeeehhh...
-
såg att nån tidigare nämnde Temmu Nyman (red bull) kan medela att haN fått sparken från red bull,, inte för han körde dåligt men han har inte utvecklats som dem ville,, då den unge amrikanen J Edwards var jämn snabb med honom i slutet,,
Nico Rosberg har ju faktiskt dubbelt medborgarskap ....
Nico Rosberg har ju faktiskt dubbelt medborgarskap ....
The Speed Was Okay But The Corner Was To Tight
-
-
Resultaten från Nordeuropeiska mästerskapen i karting som gick för ett par veckor sen i Norge, förutom ICC som gick i Göteborg i början på juli.
ICA
1 Jimmy Lindberg Sweden
2 Valtteri Bottas Finland
3 Matias Laine Finland
ICA-junior
1 Kevin Magnussen Denmark
2 Jesper Wernersson Sweden
3 Fredrik Blomstedt Sweden
Yamaha
1 Oscar Palm Sweden
2 Linus Olsson Sweden
3 Nicodemus Ahlin Sweden
Rotax Max
1 John Friberg Sweden
2 Johan Lindbrant Sweden
3 Ranno Kallas Estonia
ICC
1 Mathias Bergh Sweden
2 Mattias Ekman Sweden
3 David Söderlund Sweden
Utskåpning av Sverige som vanligt Tror det här var fjärde gången som Jimmy Lindberg blev nordisk/nordeuropeisk mästare. Ge killen en styrning i formelbil nu.
ICA
1 Jimmy Lindberg Sweden
2 Valtteri Bottas Finland
3 Matias Laine Finland
ICA-junior
1 Kevin Magnussen Denmark
2 Jesper Wernersson Sweden
3 Fredrik Blomstedt Sweden
Yamaha
1 Oscar Palm Sweden
2 Linus Olsson Sweden
3 Nicodemus Ahlin Sweden
Rotax Max
1 John Friberg Sweden
2 Johan Lindbrant Sweden
3 Ranno Kallas Estonia
ICC
1 Mathias Bergh Sweden
2 Mattias Ekman Sweden
3 David Söderlund Sweden
Utskåpning av Sverige som vanligt Tror det här var fjärde gången som Jimmy Lindberg blev nordisk/nordeuropeisk mästare. Ge killen en styrning i formelbil nu.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez