Årets vinterdäck
-
-
Jag fick inte ha smalare däck än 225 enl. BMW, så då är det ju inte så mycket att göra om man vill köra lagligt. Men jag har däremot inga problem med att jag blir stående i backar. Igår gick det alldeles utmärkt att köra i oplogade uppförsbackar med nära 2 dm kramsnö, förutom att det blev lite egen plogning med frontspoilern, som kanske inte var så bra. Då är dubbdäcken ändå inne på tredje vintern. Det är skoj med bakhjulsdrift.
Men visst är däcken egentligen alldeles för breda, vilket främst märks på styrningen och lite i sidogrepp. Det blir lätt understyrning och det går inte att köra fort i kurvor, men det tuggar på förvånandsvärt bra i uppförsbackarna.
Men visst är däcken egentligen alldeles för breda, vilket främst märks på styrningen och lite i sidogrepp. Det blir lätt understyrning och det går inte att köra fort i kurvor, men det tuggar på förvånandsvärt bra i uppförsbackarna.
-
Är det verkligen olagligt att köra med för smala däck?? Jag trode att det bara var för breda däck som var olagligt (p g a risk med kontakt med karossen, fara för de utanför bilen (!), samt de extra påfrestningar på t ex hjullager).AndersF1 skrev:Jag fick inte ha smalare däck än 225 enl. BMW, så då är det ju inte så mycket att göra om man vill köra lagligt.
-
-
Man behöver inte bry sig om helbilsgodkännandet vad det gäller vinterdäck.
Svenska byråkrater kom efter mycket om och men fram till att det inte var bra för trafiksäkerheten att hålla strikt på det tramset på vintern.
Rullomkretsen på däcken däremot måste vara inom +/-5%.
/ Tommi
Svenska byråkrater kom efter mycket om och men fram till att det inte var bra för trafiksäkerheten att hålla strikt på det tramset på vintern.
Rullomkretsen på däcken däremot måste vara inom +/-5%.
/ Tommi
Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
-
När jag köpte mina vinterdäck för tre år sedan fanns det inte mycket att välja på i 17" (16" får inte plats pga bromsarna). Nu finns det dock både smalare däck (tex 205/50-17) och dubbdäck.Kaha skrev:Jovisst om du monterar skidor (235) på bilen så...
Jag blir så trött på detta fåniga mode att ha extremt breda vinterdäck.
Föreseten så krockade jag i Onsdags. Vet inte om jag kan skylla på däcken, men jag skulle alla fall göra en u-sväng när jag skulle parkera. Kopplade ur anti-spinn och gasade runt men lyckades på något sätt köra in i trottoarkanten med framhjulet . Hur klantig kan man bli? Blev ett stort märke på fälgen + att något hände med framvagnen, man måste styra ca klockan 2 för att bilen ska gå rakt fram. Så nu står den på Bernats bil, dom skall kolla den idag vad som har hänt med framvagnen men det blir hur som helst ett föräkringsärende med 4,500 + bonusförlust. Härmed ovar jag att aldrig mer stänga av ESP!!!
-
Det är ju så kul med bakhjulsdrivna bilar... är det det där som kallas körglädje?Joakim Quensel skrev:Föreseten så krockade jag i Onsdags. Vet inte om jag kan skylla på däcken, men jag skulle alla fall göra en u-sväng när jag skulle parkera. Kopplade ur anti-spinn och gasade runt men lyckades på något sätt köra in i trottoarkanten med framhjulet . Hur klantig kan man bli? Blev ett stort märke på fälgen + att något hände med framvagnen, man måste styra ca klockan 2 för att bilen ska gå rakt fram. Så nu står den på Bernats bil, dom skall kolla den idag vad som har hänt med framvagnen men det blir hur som helst ett föräkringsärende med 4,500 + bonusförlust. Härmed ovar jag att aldrig mer stänga av ESP!!!
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
Det kostar att ligga på topp!Razor skrev:
Det är ju så kul med bakhjulsdrivna bilar... är det det där som kallas körglädje?
En kompis, som visserligen åker framhjulsdrivet, lyckades sladda in bakhjulet i en trottoarkant och slog sönder bakvagnen - no gain without pain.
Du är bara avis på oss som sladdar oss genom tillvaron.
-
Du menar att ni är lite sliriga?AndersF1 skrev:Du är bara avis på oss som sladdar oss genom tillvaron.
Faktum är att jag har lyckats med i stort sett samma manöver som J Quensel med en framhjulsdriven bil (VW Passat). Det resulterade i en knäckt plåtfälg och en något (milt uttryckt) rubbad framvagnsinställning
Jag får väl skylla det på att jag var ung och oförstörd... nu är jag bara och.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Här kan man åka utan att riskera att köra in i trottoarkanter:
http://motorklubben.expressen.se/public ... px?aid=592
Säkert skoj!
http://motorklubben.expressen.se/public ... px?aid=592
Säkert skoj!
-
Tja, besökt trottoarkanter har väl alla gjort någon gång i sitt liv oavsett framhjulsdrig, bakhjudrift eller fyrhjulsdrift. Det hör till grundutbildningen.
Åkte i Göstas framhjulsdrivna bil till Malmö i torsdags. Tänk vilken körglädje den resan hade skänkt med bakhjuldrift ....
Åkte i Göstas framhjulsdrivna bil till Malmö i torsdags. Tänk vilken körglädje den resan hade skänkt med bakhjuldrift ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
-
Ja, lite så och det kändes väldigt obekvämt för mig.
Det var skönt när jag hemma kunde sätta mig i min Bayernproducerade produkt. Den som är vald mot bättre vetande, som dessa bilar alltid väljs av unga omgona killar med bakåtvänd keps. Något jag har lärt mig av den självutnämnda expertisen på området. Bilen som framförs med dubbfria vinterdäcke vilket är helt kasst och värdelöst. Som inte alls har något berättigande. Men den är bakhjulsdriven vilket jag har förstått ska vara fantastiskt underhållande på väg till Konsum.
Men det var inte det jag skulle skriva. Jag skulle bara skriva att den är helt i avsaknad av kromade backspeglar. Det ger en simpel och snikaktig känsla som jag känner mig mer bekväm med än den lyxiga glamouren jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.
För övrigt totalt snö, is och halkfritt i Malmö i helgen. Sommardäcksväder.
Det var skönt när jag hemma kunde sätta mig i min Bayernproducerade produkt. Den som är vald mot bättre vetande, som dessa bilar alltid väljs av unga omgona killar med bakåtvänd keps. Något jag har lärt mig av den självutnämnda expertisen på området. Bilen som framförs med dubbfria vinterdäcke vilket är helt kasst och värdelöst. Som inte alls har något berättigande. Men den är bakhjulsdriven vilket jag har förstått ska vara fantastiskt underhållande på väg till Konsum.
Men det var inte det jag skulle skriva. Jag skulle bara skriva att den är helt i avsaknad av kromade backspeglar. Det ger en simpel och snikaktig känsla som jag känner mig mer bekväm med än den lyxiga glamouren jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.
För övrigt totalt snö, is och halkfritt i Malmö i helgen. Sommardäcksväder.
-
- Utvisad
Ja, förutsatt att det var varmare än ca. 5 grader. Annars är det dubbdäcksväder oavsett väglag! Om det nu är bra grepp man är ute efter!LuckyStrike1 skrev: För övrigt totalt snö, is och halkfritt i Malmö i helgen. Sommardäcksväder.
Men jag inser att bra väggrepp inte står högt på din prioritetslista, för du hade väl 18-tummare på din bil???
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
5,5 grader när jag var ute och körde i helgen ialla fall. Men de dubbfria fungerade finfint om än inte lika trevliga som sommardäcken.
Härliga tider strålande tider precis som varje vinter. Men så är man ju utrustad med feel-for-grip också.
Härliga tider strålande tider precis som varje vinter. Men så är man ju utrustad med feel-for-grip också.
-
- Utvisad
Ja då är det på gränsen... men kallare än +5 så börjar sommardäckens prestanda falla betänkligt, men detta är ju kalla fakta och det brukar du ju inte bry dig om i andra fall, så varför här?LuckyStrike1 skrev:5,5 grader när jag var ute och körde i helgen ialla fall. Men de dubbfria fungerade finfint om än inte lika trevliga som sommardäcken.
Jag skulle kunna upplysa dig om varför 3-serien (och då främst 320 med 2,2 motor) inte funkar med bredare däck än standard, men jag orkar helt enkelt inte. Ibland gör du dig onödigt korkad, varför förstår jag inte då du ibland verkar ganska vettigt, men när det gäller BMW och vinterdäck verkar du ha låst in vettet och samhällsansvaret i handsfacket.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Eftersom jag sedan tre veckor kör på mina utmärkta dubbfria vinterdäck så är jag nöjd även vid grader under 5 och 0. Det var jag ialla fall ifjol när jag traskade på genom snöstormen i mellan- och Syd-Sverige under julhelgen.
I övrigt har jag nog aldrig påstått att min bil skulle fungera varken bättre eller sämre på de däck jag har valt. Har vi någonsin haft en sådan diskussion, och vet du ens vad det är för dimension på mina sommardäck? Jag vet det knappt själv, utan måste kolla först innan jag kan säga det. Just nu är de förvarade hos däckverkstaden - skulle gissa att det är 215-dimension på sommardäcken, men jag är inte alls säker.
Vet bara att de ger förvånanssvärt bra grepp även i ösregn, och jag är väldigt nöjd med dem. Har bara kört bilen på bana en gång, men även där fungerade de utmärkt. Ger även bra grepp i torrt väglag, i motorvägsfart, i stadskörning ... ja, jag är nog bara helt enkelt nöjd med mina sommardäck också. Men jag har nog aldrig hävdat att de är det bästa valet vad jag kan erinra mig.
Jag är bara nöjd helt enkelt. Det finns säkert bättre alternativ, det finns säkert också sämre alternativ.
Så är det med det. Att du inte är nöjd med mina däcksval känns som något jag kan leva med. Att du alltid kommer att ha åsikter om det, och gå på så här hårt är något jag förväntar mig av dig.
I övrigt har jag nog aldrig påstått att min bil skulle fungera varken bättre eller sämre på de däck jag har valt. Har vi någonsin haft en sådan diskussion, och vet du ens vad det är för dimension på mina sommardäck? Jag vet det knappt själv, utan måste kolla först innan jag kan säga det. Just nu är de förvarade hos däckverkstaden - skulle gissa att det är 215-dimension på sommardäcken, men jag är inte alls säker.
Vet bara att de ger förvånanssvärt bra grepp även i ösregn, och jag är väldigt nöjd med dem. Har bara kört bilen på bana en gång, men även där fungerade de utmärkt. Ger även bra grepp i torrt väglag, i motorvägsfart, i stadskörning ... ja, jag är nog bara helt enkelt nöjd med mina sommardäck också. Men jag har nog aldrig hävdat att de är det bästa valet vad jag kan erinra mig.
Jag är bara nöjd helt enkelt. Det finns säkert bättre alternativ, det finns säkert också sämre alternativ.
Så är det med det. Att du inte är nöjd med mina däcksval känns som något jag kan leva med. Att du alltid kommer att ha åsikter om det, och gå på så här hårt är något jag förväntar mig av dig.
-
- Utvisad
Läs ditt eget inlägg Lucy! Du skrev att det var sommardäcksväder och svarade sedan att det var kring 5 grader.
Ett sådant inlägg från dig tyder på en stor okunskap om däck!
Ett sådant inlägg från dig tyder på en stor okunskap om däck!
-
Ja, alltid provocerar och retar det någon och jag fick hugg på kroken på en gång.
Ska för övrigt komma med en rättelse - la om till vinterdäck för två veckor sen först, inte tre veckor som jag först påstod. Hoppas den felaktiga uppgiften inte vållat ett stort obehag.
/Nöjd sommar- och vinterdäcksägare
Ska för övrigt komma med en rättelse - la om till vinterdäck för två veckor sen först, inte tre veckor som jag först påstod. Hoppas den felaktiga uppgiften inte vållat ett stort obehag.
/Nöjd sommar- och vinterdäcksägare
-
-
- Utvisad
Gummit i sommardäck börjar hårdna vid ca. 5 plusgrader. Självklart antar jag varierar detta mellan olika däckstillverkare.Joakim Quensel skrev:Enzo, jag tror inte på att vinterdäck ger bättre vägegenskaper än sommardäck vid låga plussgrader och tort väglag. Visst är det säkert så att sommardäckens egenskaper försämras när temperaturen sjunker, men inte såpass att de är sämre än vinterdäck. Visa mig någon referens i så fall.
Vid ännu kallare temperaturer blir sommardäck i princip som hockeypuckar
Se gärna vad Gislaved/Continental säger om detta: http://www.conti-online.com/generator/w ... en_se.html
Skjut inte mig, jag är bara budbärare...
-
Var uppe i Sundsvall i helgen och käka julbord och träffade lite vänner som bor djupare inne i skogarna. Själv åkte jag tåg men de från skogarna körde bil, pratade med dem senare. 5 plusgrader och storm på vintervägar är inte något för dubbfritt. Ett par fick ställa bilen några km från sitt hem då de inte tog sig fram sista biten (dubbfria vinterdäck). Har själv råkat ut för det ibland, man får binda fast bilskrället på gårdsplanen om den inte skall glida iväg.
-
- Utvisad
Äsch, det beror bara på att de inte kan köra bil. Dubbfritt är överlägset på det underlaget vet du väl... de går ju så tyst och fint. Kan man inte bromsa bilen på våt glansis med friktionsdäck så beror det bara på dåliga chaffisarNisse skrev:Var uppe i Sundsvall i helgen och käka julbord och träffade lite vänner som bor djupare inne i skogarna. Själv åkte jag tåg men de från skogarna körde bil, pratade med dem senare. 5 plusgrader och storm på vintervägar är inte något för dubbfritt. Ett par fick ställa bilen några km från sitt hem då de inte tog sig fram sista biten (dubbfria vinterdäck). Har själv råkat ut för det ibland, man får binda fast bilskrället på gårdsplanen om den inte skall glida iväg.
-
-
- Varnad
Jag körde 54 mil i sthlms län i natt och vi hade inte någonstans behov av dubbdäck.EnzoF1 skrev:Dubbdäck behövs inte i södra Sverige:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Snöstorm i Skåne sedan ett par dagar.
Den bakhjulsdrivna BMW:n med dubbfria vinterdäck fungerar utmärkt hittills. Grepp hela tiden, både vid acceleration, kurvtagning och bromsning.
Oj oj oj ... detta är väl tionde året i rad med dubbfria vinterdäck och jag är fortsatt nöjd och glad med denna utmärkta uppfinning.
Sen är det ju roligt att koppla ifrån antispinnsystemet emellanåt ... oj oj oj även då finns det massor av grepp.
Fantastiskt.
Den bakhjulsdrivna BMW:n med dubbfria vinterdäck fungerar utmärkt hittills. Grepp hela tiden, både vid acceleration, kurvtagning och bromsning.
Oj oj oj ... detta är väl tionde året i rad med dubbfria vinterdäck och jag är fortsatt nöjd och glad med denna utmärkta uppfinning.
Sen är det ju roligt att koppla ifrån antispinnsystemet emellanåt ... oj oj oj även då finns det massor av grepp.
Fantastiskt.
-
- Varnad
-
Åker till Skåne Fredagen 30´de December. Självfallet åker jag dubbfritt.
Liksom LS1 så kopplar jag ur de elektroniska hjälpmedlen för att få lite spänning i tillvaron.
En ytligt bekant sa att folk som kör både fyrhjulsdrivet och dubbat är ovilliga att använda hjärnan bakom ratten!!!!!!!
Liksom LS1 så kopplar jag ur de elektroniska hjälpmedlen för att få lite spänning i tillvaron.
En ytligt bekant sa att folk som kör både fyrhjulsdrivet och dubbat är ovilliga att använda hjärnan bakom ratten!!!!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Utvisad
Tänk, jag har ännu inte använt någon av bilens krockkuddar eller haft behov av säkerhetsbälte. Självklart är det alltså bättre att inte montera vare sig krockkuddar eller säkerhetbälte i bilarna. Det är ju uppenbart sämre.
Jag ska sluta bälta barnen, har ju ännu inte krockat så varför ska de sitta fast i bilen.
Jag ska nog börja köra onykter också, har ju ännu aldrig hänt nåt så det är väl bara att köra på...
Se, med rätt inställning blir livet mycket lättare. Det gäller att skita i andras väl och ve så blir det lättare för mig.
Jag ska sluta bälta barnen, har ju ännu inte krockat så varför ska de sitta fast i bilen.
Jag ska nog börja köra onykter också, har ju ännu aldrig hänt nåt så det är väl bara att köra på...
Se, med rätt inställning blir livet mycket lättare. Det gäller att skita i andras väl och ve så blir det lättare för mig.
-
- Varnad
-
- Utvisad
Vem kör XC90?Jari skrev:EnzoF1 skrev: Jag kör XC90 för att:
Det gäller att skita i andras väl och ve så blir det säkrare för mig.
Men det är klart, kör man gammal bakhjulsdriven bil, utan hjälpsystem, utan fullgoda däck och dessutom som dömd grov rattfyllerist... tja... vad ska man säga???
Som sagt Jari, har man kört så full som du så har man förbrukat sin rätt att klanka ned på andra i trafiksäkerhetsfrågor.
-
I går, på väg hem från stan, såg jag tre bilar i diket samt en som hade försökt köra igenom ett träd... av någon märklig anledning var alla fyra bilarna bakhjulsdrivna; lika delar BMW och Mercedes.
Undrar om det kan vara bakhjulsdriften som ställer till det? Nej, vänta lite... varenda lapp kör ju Mercedes och de brukar ju kunna hålla sig på vägen; men å andra sidan så kör ju de med dubbade vinterdäck...
Undrar om det kan vara bakhjulsdriften som ställer till det? Nej, vänta lite... varenda lapp kör ju Mercedes och de brukar ju kunna hålla sig på vägen; men å andra sidan så kör ju de med dubbade vinterdäck...
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Vad är det för hjälpsystem du behöver för att ersätta ett bra huvud?EnzoF1 skrev:Vem kör XC90?Jari skrev:EnzoF1 skrev: Jag kör XC90 för att:
Det gäller att skita i andras väl och ve så blir det säkrare för mig.
Men det är klart, kör man gammal bakhjulsdriven bil, utan hjälpsystem, utan fullgoda däck och dessutom som dömd grov rattfyllerist... tja... vad ska man säga???
Som sagt Jari, har man kört så full som du så har man förbrukat sin rätt att klanka ned på andra i trafiksäkerhetsfrågor.
ABS?
Jo, jag har det.
Diffbroms?
Jo, jag har det också.
Alla nya vinterdäck säljs som fullgoda, vare sig de är dubbade eller odubbade och som sagt, jag har fortfarande inte stött på något väglag där jag skulle ha saknat dubbdäck denna vinter. Å andra sidan har jag ju bara kört motsvarande fem av dina helvintrar än så länge.
Senast redigerad av Jari den ons jan 04, 2006 04:29, redigerad totalt 1 gång.
-
- Varnad
Körs inte dessa bilar också av människor från andra kulturer där man inte växer upp med snö om vintrarna?Razor skrev:I går, på väg hem från stan, såg jag tre bilar i diket samt en som hade försökt köra igenom ett träd... av någon märklig anledning var alla fyra bilarna bakhjulsdrivna; lika delar BMW och Mercedes.
Och, har inte dessa ynglingar också ibland ett behov av att få visa upp sina statusprylar och deras förträfflighet?
Jag stöter i alla fall numera ofta på såna om nätterna och förvånas över hur få de är i dikena...
En sak till, du som är mattegeni:
Hur delar man tre på två lika delar?
-
Jag vet ingenting om vilka som hade kört dessa bilar, jag kan bara konstatera att det endast var bakhjulsdrivna bilar som låg i diket.
Varför skulle jag dela tre i två lika delar och dessutom så är det väl du som är mattegeniet här?
Varför skulle jag dela tre i två lika delar och dessutom så är det väl du som är mattegeniet här?
Äntligen!
Äntligen!
-
Det var nog ett bra tag sedan en E34 var att betrakta som en statuspryl men jag tror mig veta vilken kategori förare du syftar på och jag kan väl inte göra så mycket annat än att hålla med.Jari skrev:Och, har inte dessa ynglingar också ibland ett behov av att få visa upp sina statusprylar och deras förträfflighet?
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Jag körde hem en sån där från nattåget från Sundsvall.Razor skrev:Det var nog ett bra tag sedan en E34 var att betrakta som en statuspryl men jag tror mig veta vilken kategori förare du syftar på och jag kan väl inte göra så mycket annat än att hålla med.Jari skrev:Och, har inte dessa ynglingar också ibland ett behov av att få visa upp sina statusprylar och deras förträfflighet?
Han berättade hur han fått sladd på sin 330 BMW i 170 och voltat 7 gånger.
Han ansåg sig ha haft tur som inte haft bilbältet på, då det med någon sorts sannolikhet hade minskat hans chanser till överlevnad.
-
- Utvisad
Berätta mer om hur mycket mer du kört på vinterväglag hittills i år då?Jari skrev:Vad är det för hjälpsystem du behöver för att ersätta ett bra huvud?EnzoF1 skrev:Vem kör XC90?Jari skrev:
ABS?
Jo, jag har det.
Diffbroms?
Jo, jag har det också.
Alla nya vinterdäck säljs som fullgoda, vare sig de är dubbade eller odubbade och som sagt, jag har fortfarande inte stött på något väglag där jag skulle ha saknat dubbdäck denna vinter. Å andra sidan har jag ju bara kört motsvarande fem av dina helvintrar än så länge.
Försök då att tänka på att jag just kommit hem från Norrbotten. Där är vägarna kanske lite halare än vad du någonsin kört på.
Jag skulle snarare säga så att det är jag som har vana av vinterväglag och inte du. Du påstår ju själv att det bara råder "riktigt" vinterväglag några timmar varje vinter.
Jari, som vanligt så saknar du både underlag och vett för att föra denna diskussion vidare. Du får väl fortsätta att köra på Vasagatan och andra "rena" gator och tro att det är representativt för resten av Sverige och låta oss andra som lever utanför dina lilla bubbla använda våra egna ögon.
Jag skulle skratta gott åt att sig dig på riktig vinterväg nån gång, antingen kröp du fram i 20-30 km/h eller så låg du i diket efter 500 meter. Jag har ju som sagt sett på egen hand vad din körkänsla räcker till... eftersom du inte kan avhålla dig från att snurra på torr asfalt med slicks gång på gång så förstår jag inte hur du skulle kunna hålla dig på vägen i halka.
Men jag har faktiskt en förklaring till att du kör med dubbfritt. Eftersom du anpassar farten till underlaget och däcken (dvs, kör långsammare) så tjänar du ju mer på varje körning eftersom den tar längre tid - med andra ord kör du upp dina kunder.
Enda förklaringen till saken...
-
- Utvisad
Jari skrev:hur man delar nåt PÅ tv lika delar förstår jag överhuvudtaget inte... hur man delar tre I två lika delar är dock enkelt, det blir 1,5.Razor skrev:...tre bilar i diket samt en som hade försökt köra igenom ett träd... av någon märklig anledning var alla fyra bilarna bakhjulsdrivna; [lika delar] BMW och Mercedes.
En sak till, du som är mattegeni:
Hur delar man tre på två lika delar?
Men vart Jari är på väg med sitt inlägg vette gudarna i alla fall...
Kan du förklara vad du menar Jari?
Razors inlägg helt helt logiskt och korrekt... nåt man sällan om ens aldrig kan säga om dina!
-
-
-
Det finsn i och för sig en chans, eller risk, att det blir en halv bil om den får närkontakt med ett träd.
Men det var ju fyra bilar till att börja med, och de kan man ju dela i två lika delar .. per bil.
Och märke.
Men det var ju fyra bilar till att börja med, och de kan man ju dela i två lika delar .. per bil.
Och märke.
-
- Varnad
Ytterligare en riktig praktgroda.EnzoF1 skrev:Jari skrev:Vad är det för hjälpsystem du behöver för att ersätta ett bra huvud?EnzoF1 skrev: Vem kör XC90?
ABS?
Jo, jag har det.
Diffbroms?
Jo, jag har det också.
Alla nya vinterdäck säljs som fullgoda, vare sig de är dubbade eller odubbade och som sagt, jag har fortfarande inte stött på något väglag där jag skulle ha saknat dubbdäck denna vinter. Å andra sidan har jag ju bara kört motsvarande fem av dina helvintrar än så länge.Den sträcka du tillryggalagt från Norrbotten och ner till fjollträsk har jag tillryggalagt fyra gånger i år redan och för alla som inte är blinda eller döva har vi haft snö och is så att det mycket väl kan kallas vinterväglag i sthlm.Berätta mer om hur mycket mer du kört på vinterväglag hittills i år då?
Försök då att tänka på att jag just kommit hem från Norrbotten. Där är vägarna kanske lite halare än vad du någonsin kört på.
Det finns inte en chans att du i någon håla i Norrbotten skulle kunna ett enda väglag som inte finns någonstans inom sthlms län och jo, jag har kört där med stor sannolikhet.
Att du inte vill svara på mina frågor begriper jag. Du har inga bra svar helt enkelt. Att du sen slår ifrån dig med såna här idiotiska påståenden understryker bara det faktumet att du inte har den blekaste om vad du egentligen snackar om.
Ett exempel följer om en stund...Du är ett riktigt blåbär när det gäller vana jämfört med mig på alla vägar oavsett vilka underlag.Jag skulle snarare säga så att det är jag som har vana av vinterväglag och inte du. Du påstår ju själv att det bara råder "riktigt" vinterväglag några timmar varje vinter.Här kommer då exemplet:Jari, som vanligt så saknar du både underlag och vett för att föra denna diskussion vidare. Du får väl fortsätta att köra på Vasagatan och andra "rena" gator och tro att det är representativt för resten av Sverige och låta oss andra som lever utanför dina lilla bubbla använda våra egna ögon.
Tror du att jag och mina kunder bara vill åka Vasagatan från ända till ända och sen tillbaks?
Jag kör 50 mil om dagen och det på samtliga underlag och har fortfarande inte stött på´någon av de få timmarna på året där ett dubbdäck skulle göra någon särskild stor skillnad mot de däck jag kör på nu.
Jag drog upp en bil på dubbdäck med mina odubbade senast i natt i Farsta.Ett fullständigt patetiskt uttalande.Jag skulle skratta gott åt att sig dig på riktig vinterväg nån gång, antingen kröp du fram i 20-30 km/h eller så låg du i diket efter 500 meter. Jag har ju som sagt sett på egen hand vad din körkänsla räcker till... eftersom du inte kan avhålla dig från att snurra på torr asfalt med slicks gång på gång så förstår jag inte hur du skulle kunna hålla dig på vägen i halka.
Att prova en illa balanserad gokart på bana går knappast att jämställa med vanligt trafikbeteende.Enda förklaringen till saken...Men jag har faktiskt en förklaring till att du kör med dubbfritt. Eftersom du anpassar farten till underlaget och däcken (dvs, kör långsammare) så tjänar du ju mer på varje körning eftersom den tar längre tid - med andra ord kör du upp dina kunder.
Väglag som väglag kör jag ifrån dig med mina odubbade däck...
-
Under gårdagen så hade en del uppskattat om det suttit lite dubbar i däcken.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=508978
http://www.expressen.se/index.jsp?a=508978
-
- Utvisad
Du har haft två chanser Jari och misslyckats på båda!Jari skrev:Ytterligare en riktig praktgroda.EnzoF1 skrev:Jari skrev: Vad är det för hjälpsystem du behöver för att ersätta ett bra huvud?
ABS?
Jo, jag har det.
Diffbroms?
Jo, jag har det också.
Alla nya vinterdäck säljs som fullgoda, vare sig de är dubbade eller odubbade och som sagt, jag har fortfarande inte stött på något väglag där jag skulle ha saknat dubbdäck denna vinter. Å andra sidan har jag ju bara kört motsvarande fem av dina helvintrar än så länge.Den sträcka du tillryggalagt från Norrbotten och ner till fjollträsk har jag tillryggalagt fyra gånger i år redan och för alla som inte är blinda eller döva har vi haft snö och is så att det mycket väl kan kallas vinterväglag i sthlm.Berätta mer om hur mycket mer du kört på vinterväglag hittills i år då?
Det finns inte en chans att du i någon håla i Norrbotten skulle kunna ett enda väglag som inte finns någonstans inom sthlms län och jo, jag har kört där med stor sannolikhet.
Att du inte vill svara på mina frågor begriper jag. Du har inga bra svar helt enkelt. Att du sen slår ifrån dig med såna här idiotiska påståenden understryker bara det faktumet att du inte har den blekaste om vad du egentligen snackar om.
Ett exempel följer om en stund...Du är ett riktigt blåbär när det gäller vana jämfört med mig på alla vägar oavsett vilka underlag.Jag skulle snarare säga så att det är jag som har vana av vinterväglag och inte du. Du påstår ju själv att det bara råder "riktigt" vinterväglag några timmar varje vinter.Här kommer då exemplet:Jari, som vanligt så saknar du både underlag och vett för att föra denna diskussion vidare. Du får väl fortsätta att köra på Vasagatan och andra "rena" gator och tro att det är representativt för resten av Sverige och låta oss andra som lever utanför dina lilla bubbla använda våra egna ögon.
Tror du att jag och mina kunder bara vill åka Vasagatan från ända till ända och sen tillbaks?
Jag kör 50 mil om dagen och det på samtliga underlag och har fortfarande inte stött på´någon av de få timmarna på året där ett dubbdäck skulle göra någon särskild stor skillnad mot de däck jag kör på nu.
Jag drog upp en bil på dubbdäck med mina odubbade senast i natt i Farsta.Ett fullständigt patetiskt uttalande.Jag skulle skratta gott åt att sig dig på riktig vinterväg nån gång, antingen kröp du fram i 20-30 km/h eller så låg du i diket efter 500 meter. Jag har ju som sagt sett på egen hand vad din körkänsla räcker till... eftersom du inte kan avhålla dig från att snurra på torr asfalt med slicks gång på gång så förstår jag inte hur du skulle kunna hålla dig på vägen i halka.
Att prova en illa balanserad gokart på bana går knappast att jämställa med vanligt trafikbeteende.Enda förklaringen till saken...Men jag har faktiskt en förklaring till att du kör med dubbfritt. Eftersom du anpassar farten till underlaget och däcken (dvs, kör långsammare) så tjänar du ju mer på varje körning eftersom den tar längre tid - med andra ord kör du upp dina kunder.
Väglag som väglag kör jag ifrån dig med mina odubbade däck...
Jari, du är en praktidiot av första rangen! Du är inte ens en medelmåttig chaufför och även om du säkert har en god gatkännedom i Stockholm så gör det knappast dig till en bra chaufför. Du har ett bevisat uselt omdöme, du kör som en kratta när du närmar dig (nåja) gränsen och har absolut ingen insikt om dina egna begränsningar.
Jag skulle tippa att du tillhör bilförarnas absoluta bottenskikt!
Trots att du kör en hel del så verkar du inte ta till dig något, precis som allt annat du tar dig till.
Be till din gud att du aldrig råkar stå framför min bil för jag kommer inte att bromsa... jag kommer att göra din familj och övriga världen en stor tjänst.
Jösses, du är den största mest korkade pajas jag någonsin träffat på. Om jag inte träffat dig i verkligheten så skulle jag tro att du bara drev med alla.
-
- Utvisad
Illa balanserad gokart??? Varför snurrade ingen annan med den då?
Du får väl ta upp det med gokartens ägare, han verkade ju nöjd.
Jari, fortsätt skylla ifrån dig du. Du är en loser hur mycket du än urskuldar dig!
Du får väl ta upp det med gokartens ägare, han verkade ju nöjd.
Jari, fortsätt skylla ifrån dig du. Du är en loser hur mycket du än urskuldar dig!