Såg ut att uppfylla säkerhetskraven rätt bra på de röda bilarna i alla fall. Kanske var det bara en Minardi-mekaniker som klantade sig vid depåstoppen...groovesnus skrev:2 st bakdäck exploderade på Bridgestonebilar i racet. Nu måste FIA ta tag i detta. Uppenbarligen tillverkar Bridgestone däck som inte uppfyller säkerhetskraven i F1.
FRANKRIKES GP 2005
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Re: Däckskandalen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Ang Minardis däcksproblem så tippar jag att Minardi valde Bridgestones mjukare däck. Därför kunde minardi hänga med Jordan. Dock höll inte däcken.
MS sa i början av helgen att bridgestone har ett nytt snabbt däck men han var osäker på att använda det då det måste hålla hela loppet och man får inte byta efter kvalet.
Lite intressant att Montoya valde hårt Michelin och KR det mjuka.
Undrar vad Alonso hade ?
Dock verkade det mjuka Michelin hålla bra då KR satte 16 varv på näst sista varvet.
Kanske har Bridgestone gått lite närmre gränsen och Michelin ökat marginalen något detta race. Borde vara så.
Tycker man om konspirationsteorier kan man spekulera i att:
Studdart kan nu peka finger åt Max.
Montoya slog inte KR. RD är nöjd?
MS sa i början av helgen att bridgestone har ett nytt snabbt däck men han var osäker på att använda det då det måste hålla hela loppet och man får inte byta efter kvalet.
Lite intressant att Montoya valde hårt Michelin och KR det mjuka.
Undrar vad Alonso hade ?
Dock verkade det mjuka Michelin hålla bra då KR satte 16 varv på näst sista varvet.
Kanske har Bridgestone gått lite närmre gränsen och Michelin ökat marginalen något detta race. Borde vara så.
Tycker man om konspirationsteorier kan man spekulera i att:
Studdart kan nu peka finger åt Max.
Montoya slog inte KR. RD är nöjd?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Så här sa Hisao Suganuma från Bridgestone:Geer skrev:Ang Minardis däcksproblem så tippar jag att Minardi valde Bridgestones mjukare däck. Därför kunde minardi hänga med Jordan. Dock höll inte däcken.
och så här sa StoddartThe valve cap on both their left rear tyres was not replaced during their pitstops and this caused their tyres to deflate.
It's disappointing that both cars retired today as the result of the valve caps not being refitted to the left rear tyres after the drivers' second pit stops. In co-operation with our tyre partner, Bridgestone, we will be investigating the issue further, to understand why it happened and to ensure there is no repeat of the problem.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
*NOT*!!!Jari skrev:Om alla bilar startar kommer Schumi inte på pallen.
Synd bara att Montoya inte får utmana utan att han måste uppehållas i depån så att Kimi ska komma om. Nu körde ju Montoya sönder skrotet så det spelade väl ingen roll i just detta fall.. men faktum kvarstår att Montoya inte får rejsa om det...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Bra tippatGösta skrev:Jag tror att michelin (probobly the worst tyre in the world) har ökat marginalerna på sina skitdäck vilket leder till att de är ca 0,7 sek långsammare än de var innan USA vilket leder till följande tabell.
Ferrari 1 + 2
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Apropå bitterhetEnzoF1 skrev:Jag e inte bitter...Jari skrev:Om alla bilar startar kommer Schumi inte på pallen.
I morgon EM ligger Schumi före Kimi i mästerskapet...
Insiktsfull tippning
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Re: Däckskandalen
...och att Bridgestone inte drar sig för att låta bilarna åka på demgroovesnus skrev:2 st bakdäck exploderade på Bridgestonebilar i racet. Nu måste FIA ta tag i detta. Uppenbarligen tillverkar Bridgestone däck som inte uppfyller säkerhetskraven i F1.
Fullständigt livsfarligt och någon måste sätta stopp för detta genast.
Fick de inte Mesigs mail från början av Juni?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hmm... mitt tips var inte långt ifrån heller, bara ett OM ifrån!Jari skrev:Såååååå himla långt ifrån var det ju inte. Det var betydligt närmare än Enzos tips i alla fall.Razor skrev:Du hade rätt igen, som vanligt.Jari skrev:Kör Michelinbilarna kommer Schumi inte på pallen.
Dvs lika nära som ditt!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
En fundering bara. Körde Montoya med samma motor som från USA:s GP (iofs blev det väl inte så många mil där, men ändå...)
I så fall verkar McKrill ha problem med tillförlitligheten hos motorerna...både Kimis och Montoyas motor packade ju ihop i så fall...
I så fall verkar McKrill ha problem med tillförlitligheten hos motorerna...både Kimis och Montoyas motor packade ju ihop i så fall...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06
Båda bröt väl i USA (kom inte i mål i alla fall). Så rimligen har dom haft nya motorer. Oroväckande med Kimis motor, för Montoya var det hydrauliken som pajade.EnzoF1 skrev:En fundering bara. Körde Montoya med samma motor som från USA:s GP (iofs blev det väl inte så många mil där, men ändå...)
I så fall verkar McKrill ha problem med tillförlitligheten hos motorerna...både Kimis och Montoyas motor packade ju ihop i så fall...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Var inte Kimis motor, den som pajade alltså, en ny spec eller liknande?groovesnus skrev:Båda bröt väl i USA (kom inte i mål i alla fall). Så rimligen har dom haft nya motorer. Oroväckande med Kimis motor, för Montoya var det hydrauliken som pajade.EnzoF1 skrev:En fundering bara. Körde Montoya med samma motor som från USA:s GP (iofs blev det väl inte så många mil där, men ändå...)
I så fall verkar McKrill ha problem med tillförlitligheten hos motorerna...både Kimis och Montoyas motor packade ju ihop i så fall...
Men det var det jag menade, bådas motorer pajade ju faktiskt...
Nu var det kanske tur för Kimi att hans pajade tidigt, för han kom ju faktiskt tvåa med ny motor...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
så rackans rörigt det här med motorerna - jag vet inte om alla Michelinstall kunde starta Frankrikes GP med nya motorer. Rimligen borde de kunnat det eftersom de rent tekniskt bröt USA:s GP ... samtidigt finns det ju numera någon luddigt formulerad medning om att man inte får bryta av taktiska skäl för att kunna byta motor eller vad det står ....
Hur som helst - vad gäller McLaren så kommer väl Montoya nu att ha ny motor i Storbrittaniens GP, medan Kimi kör med samma motor där som på Magny-Cours.
Hur som helst - vad gäller McLaren så kommer väl Montoya nu att ha ny motor i Storbrittaniens GP, medan Kimi kör med samma motor där som på Magny-Cours.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det är inte två t:n i Storbritannien!LuckyStrike1 skrev:så rackans rörigt det här med motorerna - jag vet inte om alla Michelinstall kunde starta Frankrikes GP med nya motorer. Rimligen borde de kunnat det eftersom de rent tekniskt bröt USA:s GP ... samtidigt finns det ju numera någon luddigt formulerad medning om att man inte får bryta av taktiska skäl för att kunna byta motor eller vad det står ....
Hur som helst - vad gäller McLaren så kommer väl Montoya nu att ha ny motor i Storbrittaniens GP, medan Kimi kör med samma motor där som på Magny-Cours.
Men det är två t:n i bitter dock!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, du verkar lite bitter tycker jag. Men det kan inte vara lätt när man går ut så hårt som du, tippar så fel och får se sitt stall så förnedrat för varje lopp som går.
I år ställer man sig bara en fråga: vem kommer att varva Schumacher först i loppet - Kimi eller Alonso?
I år ställer man sig bara en fråga: vem kommer att varva Schumacher först i loppet - Kimi eller Alonso?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06
Jo, Kimi fick en ny motor med ny spec, den pajade på fredagen. Tydligen hade dom bara en sådan motor, den han fick som ersättning var av den gamla specen.EnzoF1 skrev: Var inte Kimis motor, den som pajade alltså, en ny spec eller liknande?
Men det var det jag menade, bådas motorer pajade ju faktiskt...
Nu var det kanske tur för Kimi att hans pajade tidigt, för han kom ju faktiskt tvåa med ny motor...
Således får Kimi köra Silverstone med sin gamla motor (med gamla specen) och Montoya får en ny (med nya specen)
http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=91629
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Så McLaren kör med förste- och andreförare precis som Ferrari då, där de bästa och nyaste delarna går till försteföraren?groovesnus skrev:Jo, Kimi fick en ny motor med ny spec, den pajade på fredagen. Tydligen hade dom bara en sådan motor, den han fick som ersättning var av den gamla specen.EnzoF1 skrev: Var inte Kimis motor, den som pajade alltså, en ny spec eller liknande?
Men det var det jag menade, bådas motorer pajade ju faktiskt...
Nu var det kanske tur för Kimi att hans pajade tidigt, för han kom ju faktiskt tvåa med ny motor...
Således får Kimi köra Silverstone med sin gamla motor (med gamla specen) och Montoya får en ny (med nya specen)
http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=91629
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Har inte både Alonso och Schumi redan varvat Kimi i år?LuckyStrike1 skrev:Ja, du verkar lite bitter tycker jag. Men det kan inte vara lätt när man går ut så hårt som du, tippar så fel och får se sitt stall så förnedrat för varje lopp som går.
I år ställer man sig bara en fråga: vem kommer att varva Schumacher först i loppet - Kimi eller Alonso?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Förnedrat??? Jag tycker Ferrari ligger på en riktigt bra tredjeplats med bra kontakt till tvåan och ettan.LuckyStrike1 skrev:Ja, du verkar lite bitter tycker jag. Men det kan inte vara lätt när man går ut så hårt som du, tippar så fel och får se sitt stall så förnedrat för varje lopp som går.
I år ställer man sig bara en fråga: vem kommer att varva Schumacher först i loppet - Kimi eller Alonso?
Särskilt fel tippade jag inte heller...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
En lite skillnad dock: i år har väl mig veterligen de kört med samma grejer. Det är McLaren som sysslat med att framhäva enbart den ene föraren. Jag är bara övertygad om att Montoya gjort ett bättre jobb om han fått de förutsättningar som Kimi fått...LuckyStrike1 skrev:Så McLaren kör med förste- och andreförare precis som Ferrari då, där de bästa och nyaste delarna går till försteföraren?groovesnus skrev:Jo, Kimi fick en ny motor med ny spec, den pajade på fredagen. Tydligen hade dom bara en sådan motor, den han fick som ersättning var av den gamla specen.EnzoF1 skrev: Var inte Kimis motor, den som pajade alltså, en ny spec eller liknande?
Men det var det jag menade, bådas motorer pajade ju faktiskt...
Nu var det kanske tur för Kimi att hans pajade tidigt, för han kom ju faktiskt tvåa med ny motor...
Således får Kimi köra Silverstone med sin gamla motor (med gamla specen) och Montoya får en ny (med nya specen)
http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=91629
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det är klart att jag förstod, men eftersom jag en gång i tiden har jobbat på ett statligt verk så blev jag ju som jag vart, som de säger i lapphelvetet...EnzoF1 skrev:Nu är du överdrivet nitisk. Jag tror du förstod!
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men det är poängen som räknas, och jag tycker som sagt att både McKrill och Ferrari har bra kontakt med ledaren i konstruktörsmästerskapet!Cuscino skrev:1.21 efter segraren kan väl inte vara annat än förnedrande för ett stall som dominerat så totalt de senaste åren?EnzoF1 skrev:Förnedrat??? Jag tycker Ferrari ligger på en riktigt bra tredjeplats med bra kontakt till tvåan och ettan.
I förra loppet slog Ferrari både McKrill och Renault med ca 90 minuter - det är förkrossande det!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jaja, huvudsaken är att Lucy hade fel!Razor skrev:Det är klart att jag förstod, men eftersom jag en gång i tiden har jobbat på ett statligt verk så blev jag ju som jag vart, som de säger i lapphelvetet...EnzoF1 skrev:Nu är du överdrivet nitisk. Jag tror du förstod!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Från planet-F1:
Precis så trevligt var det att se loppet tillsammans med Gösta faktisktA lot of people thought he had captured pole with just ten laps of fuel. The sickening moment for Ferrari fans would have been when Michael dived into the pits first and the tifosi were staring at the fact that Alonso was stunningly quick based on nothing but stunning quickness.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån jul 04, 2005 23:17
En fråga ang Frankrikes gp.
Varför är kvaltiderna så mycket bättre än snabbaste varvtiderna under loppet?
Exempel:
Alonzo gör 1.14.4 på kvalet men bara 1.16.4 som snabbast varv i loppet.
Trulli 1.14.5 i kvalet mot 1.17.8 i loppet.
I snabb titt ger att de flesta är 2-3 sek snabbare i kvalet. Någon som är insatt och vet varför? Hörde att Elgh och Blomqvist diskuterade varför Alonzo var 1,5 sek snabbare per varv än Trulli i början av loppet vilket iofs är intressant, men varför är alla förare långsammare i loppet?
Varför är kvaltiderna så mycket bättre än snabbaste varvtiderna under loppet?
Exempel:
Alonzo gör 1.14.4 på kvalet men bara 1.16.4 som snabbast varv i loppet.
Trulli 1.14.5 i kvalet mot 1.17.8 i loppet.
I snabb titt ger att de flesta är 2-3 sek snabbare i kvalet. Någon som är insatt och vet varför? Hörde att Elgh och Blomqvist diskuterade varför Alonzo var 1,5 sek snabbare per varv än Trulli i början av loppet vilket iofs är intressant, men varför är alla förare långsammare i loppet?
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Du behöver nog fler om för att ens komma i närheten av "lika rätt".EnzoF1 skrev:Hmm... mitt tips var inte långt ifrån heller, bara ett OM ifrån!Jari skrev:Såååååå himla långt ifrån var det ju inte. Det var betydligt närmare än Enzos tips i alla fall.Razor skrev: Du hade rätt igen, som vanligt.
Dvs lika nära som ditt!
För det första hade du en Ferrari 1-2:a och dessutom Friesacher på pallen. Inte nog med det, du "visste" också att Schumi skulle vara före Kimi idag i tabellen.
Jag begriper inte hur du räknar. Mitt tips var fel på en enda position på banan, trea i stället för fyra och det enbart på grund av Juans oförklarliga fel på bilen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kan inte däcken spela in? De satsar mer under kvalet, men skulle de köra så under loppen skulle däcken ta slut mycket snabbt.GPWC skrev:Annan mapping av motorn bl a skulle jag gissa.Olle skrev: Varför är kvaltiderna så mycket bättre än snabbaste varvtiderna under loppet?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ett OM räcker: Om Kimis blåst motorn, eller Om Schumi inte hållts upp av Trulli, eller flera andra alternativ!Jari skrev:Du behöver nog fler om för att ens komma i närheten av "lika rätt".EnzoF1 skrev:Hmm... mitt tips var inte långt ifrån heller, bara ett OM ifrån!Jari skrev: Såååååå himla långt ifrån var det ju inte. Det var betydligt närmare än Enzos tips i alla fall.
Dvs lika nära som ditt!
För det första hade du en Ferrari 1-2:a och dessutom Friesacher på pallen. Inte nog med det, du "visste" också att Schumi skulle vara före Kimi idag i tabellen.
Jag begriper inte hur du räknar. Mitt tips var fel på en enda position på banan, trea i stället för fyra och det enbart på grund av Juans oförklarliga fel på bilen.
När satte jag Friesacher på pallen???
Du "visste" ju att Schumi inte skulle hamna på pallen.
Men men, med facit i hand är jag fortfarande en bättre tippare än dig sett under de senaste åren. Även en blind träffar rätt nån gång och denna gång hade du inte helt åt helvete fel...
Tyvärr tror jag aldrig att du kommer att få rätt i ditt "mannen att slå"-påstående och att ditt hår kommer att växa i evig tid. Dock kan jag anse att du får klippa dig den dag Kimi slutar köra F1, och den dagen kan komma ganska fort.
Var inte bitter Jari. Jag inser att det är tungt att se att Ferrari börjar komma ikapp och snart är helt om Kimi och då hjälper inga depåstrategier eller stallorder från McLarens sida. Kampen i år kommer att stå mellan Alonso och Schumacher och sedan får du önska och drömma så mycket du vill. Synd bara att Montoya inte får rejsa om det! Han har betydligt bättre förutsättningar än en liten blek som tydligen har foton på Ron Dennis spelandes golf med djävulen eller nåt!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vem hatar Kimi???FZ skrev:Snacka om enformig och förutsägbar människa... Pust...EnzoF1 skrev:... bla, bla ,bla, Kimi sopa, bla bla, bla, McKrill,bla, bla, Montoya bätttre, bla, bla,bla, Kimi inte leverera, bla, bla...
Och, ja just det... Hata Kimi
Hellre enformig och förutsägbar än idiot!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
En förklaring skulle jag gissa är att däcken ju är som fräschast just under kvalvarvet. Sen slits de ju för varje varv.Olle skrev:En fråga ang Frankrikes gp.
Varför är kvaltiderna så mycket bättre än snabbaste varvtiderna under loppet?
Exempel:
Alonzo gör 1.14.4 på kvalet men bara 1.16.4 som snabbast varv i loppet.
Trulli 1.14.5 i kvalet mot 1.17.8 i loppet.
I snabb titt ger att de flesta är 2-3 sek snabbare i kvalet. Någon som är insatt och vet varför? Hörde att Elgh och Blomqvist diskuterade varför Alonzo var 1,5 sek snabbare per varv än Trulli i början av loppet vilket iofs är intressant, men varför är alla förare långsammare i loppet?
Sen spelar nog banförhållanden in en hel del - vinden t.ex. Magny-Cours är en av de vindkänsliga banorna där vinden påverkar bilen en hel del.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån jul 04, 2005 23:17
Geer skrev:Enligt Todt var alla bilar långsammare under loppet p.g.av värmen.
(lägre downforce och mindre syre i luften)
Motor och däck spelar säkert också en liten roll.
Geer
Ok, det var nog värmen som var största faktorn. Det var det Elgh var inne på också.
Är det möjligt att de mappat om motorn? jag trodde inte man fick ändra något på bilen mellan kval och race...
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån jul 04, 2005 23:17
Jag tror inte däcken är förklaringen. I så fall borde de bästa varvtiderna gjorts tidigt i loppet när däcken fortfarande är fräscha. Nu gjorde de flesta sin bästa tider i mitten av loppet (varv 20-40). Och Trulli gjorde sin snabbaste tid ännu senare - på varv 67 av 70.LuckyStrike1 skrev:En förklaring skulle jag gissa är att däcken ju är som fräschast just under kvalvarvet. Sen slits de ju för varje varv.Olle skrev:En fråga ang Frankrikes gp.
Varför är kvaltiderna så mycket bättre än snabbaste varvtiderna under loppet?
Exempel:
Alonzo gör 1.14.4 på kvalet men bara 1.16.4 som snabbast varv i loppet.
Trulli 1.14.5 i kvalet mot 1.17.8 i loppet.
I snabb titt ger att de flesta är 2-3 sek snabbare i kvalet. Någon som är insatt och vet varför? Hörde att Elgh och Blomqvist diskuterade varför Alonzo var 1,5 sek snabbare per varv än Trulli i början av loppet vilket iofs är intressant, men varför är alla förare långsammare i loppet?
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag tycker inte Ferrari är ett endaste dugg närmare McLaren och Renault. De andra stallen däremot har inte lyckats utveckla sina bilar lika snabbt som ovan nämnda. Och sen har ju Renault en Jean Alesi kopia i Fisichella (snabb ibland...långsam ibland och misslyckas ofta) vilket man också can säga om Montoya den senaste tiden (sorgligt nog för han har kapacitet).
Jag tror stallen ställer in sina motorer och allt för maximal effekt och det är det som gör tidsskillnaderna. Jag tror inte på teorin att hettan gör så stor skillnad som Eje vill låta påskinna. Vi har inte sett det innan så det finns ingen anledning att det är så nu heller. Det som är skillnad är att vi har ett helt annat reglemente nu och det är därför vi ser sådant som vi gör nu.
Jag tror stallen ställer in sina motorer och allt för maximal effekt och det är det som gör tidsskillnaderna. Jag tror inte på teorin att hettan gör så stor skillnad som Eje vill låta påskinna. Vi har inte sett det innan så det finns ingen anledning att det är så nu heller. Det som är skillnad är att vi har ett helt annat reglemente nu och det är därför vi ser sådant som vi gör nu.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån jul 04, 2005 23:17
Är du säker på att vi inte sett det innan?Flatspot skrev: Jag tror stallen ställer in sina motorer och allt för maximal effekt och det är det som gör tidsskillnaderna. Jag tror inte på teorin att hettan gör så stor skillnad som Eje vill låta påskinna. Vi har inte sett det innan så det finns ingen anledning att det är så nu heller. Det som är skillnad är att vi har ett helt annat reglemente nu och det är därför vi ser sådant som vi gör nu.
Teorin om maxade motorer i kvalen håller inte riktigt tycker jag. I så fall skulle väl tiderna alltid vara bättre på kvalen om de yttre faktorerna (väder o vind) är lika? I Canada t.ex. var vinnare snabbare i racet (Kimi 1.15.9 i kvalet mot 1.14.4 i racet) och i Nurburgring likaså (Alonzo 1.31.1 i kval mot 1.30.7 i racet). Har inte orkat kolla längre tillbaka på andra race, men kan inte minnas att det varit så stora skillnader i tiderna mellan kval o race som i Frankrike, så yttre faktorer är troligaste orsaken i mina öron, inte bilarnas motorer eller däck.
Jag håller nog på värmen som orsak tillsvidare...
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån jul 04, 2005 23:17
Pacecar-knappen har jag hört talas om och det låter väl rimligt att man kan ha en motsvarande knapp för att ge tillfälligt mer effekt. Men om föraren har möjlighet att mappa om under racet till "kvalinställningen", så borde man ju se förare som mappar om tillfälligt under kritiska situationer under racet, ex strax före depåstopp eller i slutet av loppet för att göra riktigt snabba varv. Och i Frankrike såg vi inte en enda förare som ens var i närheten av sin kvaltid.GPWC skrev:Tja eftersom de har en mappning bara för pacecar-förhållanden så förutsätter jag att de får göra det så länge det är föraren som bestämmer.Olle skrev:
Är det möjligt att de mappat om motorn? jag trodde inte man fick ändra något på bilen mellan kval och race...
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Som LS1 skriver, däcken ger bäst grepp när de är nya. Sen tappar de snabbt till en sämre, hyfsat konstant, nivå - och ibland kan man ju t.o.m. se att de fungerar sämre mot slutet av kvalvarvet.Olle skrev:Jag tror inte däcken är förklaringen. I så fall borde de bästa varvtiderna gjorts tidigt i loppet när däcken fortfarande är fräscha. Nu gjorde de flesta sin bästa tider i mitten av loppet (varv 20-40). Och Trulli gjorde sin snabbaste tid ännu senare - på varv 67 av 70.LuckyStrike1 skrev: En förklaring skulle jag gissa är att däcken ju är som fräschast just under kvalvarvet. Sen slits de ju för varje varv.