FRANKRIKES GP 2005

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner Frankrikes GP 2005

Michael Schumacher
11
27%
Rubens Barrichello
1
2%
Fernando Alonso
6
15%
Giancarlo Fisichella
0
Inga röster
Kimi Räikkönen
17
41%
Juan Pablo Montoya
3
7%
Nick Heidfeld
0
Inga röster
Mark Webber
0
Inga röster
Jenson Button
0
Inga röster
Takuma Sato
0
Inga röster
Jarno Trulli
1
2%
Ralf Schumacher
0
Inga röster
David Coulthard
0
Inga röster
Christian Klien
2
5%
 
Antal röster: 41

PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Re: Däckskandalen

Inlägg av PS »

groovesnus skrev:2 st bakdäck exploderade på Bridgestonebilar i racet. Nu måste FIA ta tag i detta. Uppenbarligen tillverkar Bridgestone däck som inte uppfyller säkerhetskraven i F1.
Såg ut att uppfylla säkerhetskraven rätt bra på de röda bilarna i alla fall. Kanske var det bara en Minardi-mekaniker som klantade sig vid depåstoppen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Enligt Minardi var det så - en mekaniker glömde skruva tillbaka locket efter att ha kollat lufttrycket i depåstoppet, för båda bilarna
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Hmm... jag tycker att det låter som att det snart finns ett jobb ledigt hos Minardi?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Ang Minardis däcksproblem så tippar jag att Minardi valde Bridgestones mjukare däck. Därför kunde minardi hänga med Jordan. Dock höll inte däcken.

MS sa i början av helgen att bridgestone har ett nytt snabbt däck men han var osäker på att använda det då det måste hålla hela loppet och man får inte byta efter kvalet.

Lite intressant att Montoya valde hårt Michelin och KR det mjuka.
Undrar vad Alonso hade ?
Dock verkade det mjuka Michelin hålla bra då KR satte 16 varv på näst sista varvet.

Kanske har Bridgestone gått lite närmre gränsen och Michelin ökat marginalen något detta race. Borde vara så.

Tycker man om konspirationsteorier kan man spekulera i att:
Studdart kan nu peka finger åt Max. :argue:
Montoya slog inte KR. RD är nöjd? :bad:
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Geer skrev:Ang Minardis däcksproblem så tippar jag att Minardi valde Bridgestones mjukare däck. Därför kunde minardi hänga med Jordan. Dock höll inte däcken.
Så här sa Hisao Suganuma från Bridgestone:
The valve cap on both their left rear tyres was not replaced during their pitstops and this caused their tyres to deflate.
och så här sa Stoddart
It's disappointing that both cars retired today as the result of the valve caps not being refitted to the left rear tyres after the drivers' second pit stops. In co-operation with our tyre partner, Bridgestone, we will be investigating the issue further, to understand why it happened and to ensure there is no repeat of the problem.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Om alla bilar startar kommer Schumi inte på pallen.
:read: *NOT*!!! :roll:

Synd bara att Montoya inte får utmana utan att han måste uppehållas i depån så att Kimi ska komma om. Nu körde ju Montoya sönder skrotet så det spelade väl ingen roll i just detta fall.. men faktum kvarstår att Montoya inte får rejsa om det...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Syftar du på att Montoyas depåstopp i Frankrike tog 0,624 sec. längre tid ?
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Var inte rönnbären lika mogna som i staterna? Eller det kanske för att Schumis trend vänt neråt? :doh:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Jag tror att michelin (probobly the worst tyre in the world) har ökat marginalerna på sina skitdäck vilket leder till att de är ca 0,7 sek långsammare än de var innan USA vilket leder till följande tabell.

Ferrari 1 + 2 :up:
Bra tippat :up:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Om alla bilar startar kommer Schumi inte på pallen.
Jag e inte bitter...

I morgon EM ligger Schumi före Kimi i mästerskapet... :D
Apropå bitterhet ;)

Insiktsfull tippning :up: :D ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Pepparkvarnen skrev:
Jari skrev:Om alla bilar startar kommer Schumi inte på pallen.
Det där tror du ju inte ens på själv.
Jodu, synd att Montoyotas bil inte höll ända hem...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Kör Michelinbilarna kommer Schumi inte på pallen.
Du hade rätt igen, som vanligt.
Såååååå himla långt ifrån var det ju inte. Det var betydligt närmare än Enzos tips i alla fall.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Re: Däckskandalen

Inlägg av Jari »

groovesnus skrev:2 st bakdäck exploderade på Bridgestonebilar i racet. Nu måste FIA ta tag i detta. Uppenbarligen tillverkar Bridgestone däck som inte uppfyller säkerhetskraven i F1.
...och att Bridgestone inte drar sig för att låta bilarna åka på dem :x
Fullständigt livsfarligt och någon måste sätta stopp för detta genast.
Fick de inte Mesigs mail från början av Juni?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
Razor skrev:
Jari skrev:Kör Michelinbilarna kommer Schumi inte på pallen.
Du hade rätt igen, som vanligt.
Såååååå himla långt ifrån var det ju inte. Det var betydligt närmare än Enzos tips i alla fall.
Hmm... mitt tips var inte långt ifrån heller, bara ett OM ifrån!

Dvs lika nära som ditt!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

En fundering bara. Körde Montoya med samma motor som från USA:s GP (iofs blev det väl inte så många mil där, men ändå...)

I så fall verkar McKrill ha problem med tillförlitligheten hos motorerna...både Kimis och Montoyas motor packade ju ihop i så fall...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
groovesnus
Inlägg: 123
Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06

Inlägg av groovesnus »

EnzoF1 skrev:En fundering bara. Körde Montoya med samma motor som från USA:s GP (iofs blev det väl inte så många mil där, men ändå...)

I så fall verkar McKrill ha problem med tillförlitligheten hos motorerna...både Kimis och Montoyas motor packade ju ihop i så fall...
Båda bröt väl i USA (kom inte i mål i alla fall). Så rimligen har dom haft nya motorer. Oroväckande med Kimis motor, för Montoya var det hydrauliken som pajade.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

groovesnus skrev:
EnzoF1 skrev:En fundering bara. Körde Montoya med samma motor som från USA:s GP (iofs blev det väl inte så många mil där, men ändå...)

I så fall verkar McKrill ha problem med tillförlitligheten hos motorerna...både Kimis och Montoyas motor packade ju ihop i så fall...
Båda bröt väl i USA (kom inte i mål i alla fall). Så rimligen har dom haft nya motorer. Oroväckande med Kimis motor, för Montoya var det hydrauliken som pajade.
Var inte Kimis motor, den som pajade alltså, en ny spec eller liknande?
Men det var det jag menade, bådas motorer pajade ju faktiskt...
Nu var det kanske tur för Kimi att hans pajade tidigt, för han kom ju faktiskt tvåa med ny motor...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

så rackans rörigt det här med motorerna - jag vet inte om alla Michelinstall kunde starta Frankrikes GP med nya motorer. Rimligen borde de kunnat det eftersom de rent tekniskt bröt USA:s GP ... samtidigt finns det ju numera någon luddigt formulerad medning om att man inte får bryta av taktiska skäl för att kunna byta motor eller vad det står ....

Hur som helst - vad gäller McLaren så kommer väl Montoya nu att ha ny motor i Storbrittaniens GP, medan Kimi kör med samma motor där som på Magny-Cours.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:så rackans rörigt det här med motorerna - jag vet inte om alla Michelinstall kunde starta Frankrikes GP med nya motorer. Rimligen borde de kunnat det eftersom de rent tekniskt bröt USA:s GP ... samtidigt finns det ju numera någon luddigt formulerad medning om att man inte får bryta av taktiska skäl för att kunna byta motor eller vad det står ....

Hur som helst - vad gäller McLaren så kommer väl Montoya nu att ha ny motor i Storbrittaniens GP, medan Kimi kör med samma motor där som på Magny-Cours.
Det är inte två t:n i Storbritannien!

Men det är två t:n i bitter dock!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, du verkar lite bitter tycker jag. Men det kan inte vara lätt när man går ut så hårt som du, tippar så fel och får se sitt stall så förnedrat för varje lopp som går.

I år ställer man sig bara en fråga: vem kommer att varva Schumacher först i loppet - Kimi eller Alonso? ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

EnzoF1 skrev:Det är inte två t:n i Storbritannien!
Jo, men inte tre ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
groovesnus
Inlägg: 123
Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06

Inlägg av groovesnus »

EnzoF1 skrev: Var inte Kimis motor, den som pajade alltså, en ny spec eller liknande?
Men det var det jag menade, bådas motorer pajade ju faktiskt...
Nu var det kanske tur för Kimi att hans pajade tidigt, för han kom ju faktiskt tvåa med ny motor...
Jo, Kimi fick en ny motor med ny spec, den pajade på fredagen. Tydligen hade dom bara en sådan motor, den han fick som ersättning var av den gamla specen.

Således får Kimi köra Silverstone med sin gamla motor (med gamla specen) och Montoya får en ny (med nya specen)

http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=91629
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

groovesnus skrev:
EnzoF1 skrev: Var inte Kimis motor, den som pajade alltså, en ny spec eller liknande?
Men det var det jag menade, bådas motorer pajade ju faktiskt...
Nu var det kanske tur för Kimi att hans pajade tidigt, för han kom ju faktiskt tvåa med ny motor...
Jo, Kimi fick en ny motor med ny spec, den pajade på fredagen. Tydligen hade dom bara en sådan motor, den han fick som ersättning var av den gamla specen.

Således får Kimi köra Silverstone med sin gamla motor (med gamla specen) och Montoya får en ny (med nya specen)

http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=91629
Så McLaren kör med förste- och andreförare precis som Ferrari då, där de bästa och nyaste delarna går till försteföraren?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Ja, du verkar lite bitter tycker jag. Men det kan inte vara lätt när man går ut så hårt som du, tippar så fel och får se sitt stall så förnedrat för varje lopp som går.

I år ställer man sig bara en fråga: vem kommer att varva Schumacher först i loppet - Kimi eller Alonso? ;)
Har inte både Alonso och Schumi redan varvat Kimi i år?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Ja, du verkar lite bitter tycker jag. Men det kan inte vara lätt när man går ut så hårt som du, tippar så fel och får se sitt stall så förnedrat för varje lopp som går.

I år ställer man sig bara en fråga: vem kommer att varva Schumacher först i loppet - Kimi eller Alonso? ;)
Förnedrat??? Jag tycker Ferrari ligger på en riktigt bra tredjeplats med bra kontakt till tvåan och ettan.

Särskilt fel tippade jag inte heller...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:
groovesnus skrev:
EnzoF1 skrev: Var inte Kimis motor, den som pajade alltså, en ny spec eller liknande?
Men det var det jag menade, bådas motorer pajade ju faktiskt...
Nu var det kanske tur för Kimi att hans pajade tidigt, för han kom ju faktiskt tvåa med ny motor...
Jo, Kimi fick en ny motor med ny spec, den pajade på fredagen. Tydligen hade dom bara en sådan motor, den han fick som ersättning var av den gamla specen.

Således får Kimi köra Silverstone med sin gamla motor (med gamla specen) och Montoya får en ny (med nya specen)

http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=91629
Så McLaren kör med förste- och andreförare precis som Ferrari då, där de bästa och nyaste delarna går till försteföraren?
En lite skillnad dock: i år har väl mig veterligen de kört med samma grejer. Det är McLaren som sysslat med att framhäva enbart den ene föraren. Jag är bara övertygad om att Montoya gjort ett bättre jobb om han fått de förutsättningar som Kimi fått...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:
EnzoF1 skrev:Det är inte två t:n i Storbritannien!
Jo, men inte tre ;)
Nu är du överdrivet nitisk. Jag tror du förstod!

:saw:
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

EnzoF1 skrev:Förnedrat??? Jag tycker Ferrari ligger på en riktigt bra tredjeplats med bra kontakt till tvåan och ettan.
1.21 efter segraren kan väl inte vara annat än förnedrande för ett stall som dominerat så totalt de senaste åren?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

EnzoF1 skrev:Nu är du överdrivet nitisk. Jag tror du förstod!
Det är klart att jag förstod, men eftersom jag en gång i tiden har jobbat på ett statligt verk så blev jag ju som jag vart, som de säger i lapphelvetet...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Cuscino skrev:
EnzoF1 skrev:Förnedrat??? Jag tycker Ferrari ligger på en riktigt bra tredjeplats med bra kontakt till tvåan och ettan.
1.21 efter segraren kan väl inte vara annat än förnedrande för ett stall som dominerat så totalt de senaste åren?
Men det är poängen som räknas, och jag tycker som sagt att både McKrill och Ferrari har bra kontakt med ledaren i konstruktörsmästerskapet!

I förra loppet slog Ferrari både McKrill och Renault med ca 90 minuter - det är förkrossande det!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:
EnzoF1 skrev:Nu är du överdrivet nitisk. Jag tror du förstod!
Det är klart att jag förstod, men eftersom jag en gång i tiden har jobbat på ett statligt verk så blev jag ju som jag vart, som de säger i lapphelvetet...
Jaja, huvudsaken är att Lucy hade fel!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Så McLaren kör med förste- och andreförare precis som Ferrari då, där de bästa och nyaste delarna går till försteföraren?
Precis, till helgen är det Montoya eftersom han kvalade ut Kimi med flera placeringar i Frankrike. McLaren har insett vem som sitter inne med all fart. :D
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Om alla bilar startar kommer Schumi inte på pallen.
Jag e inte bitter...

I morgon EM ligger Schumi före Kimi i mästerskapet... :D
Apropå bitterhet ;)

Insiktsfull tippning :up: :D ;)
Bra inlägg! :up:


:lol: :lol:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Från planet-F1:
A lot of people thought he had captured pole with just ten laps of fuel. The sickening moment for Ferrari fans would have been when Michael dived into the pits first and the tifosi were staring at the fact that Alonso was stunningly quick based on nothing but stunning quickness.
Precis så trevligt var det att se loppet tillsammans med Gösta faktiskt :)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Olle
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 04, 2005 23:17

Inlägg av Olle »

En fråga ang Frankrikes gp.

Varför är kvaltiderna så mycket bättre än snabbaste varvtiderna under loppet?

Exempel:
Alonzo gör 1.14.4 på kvalet men bara 1.16.4 som snabbast varv i loppet.
Trulli 1.14.5 i kvalet mot 1.17.8 i loppet.

I snabb titt ger att de flesta är 2-3 sek snabbare i kvalet. Någon som är insatt och vet varför? Hörde att Elgh och Blomqvist diskuterade varför Alonzo var 1,5 sek snabbare per varv än Trulli i början av loppet vilket iofs är intressant, men varför är alla förare långsammare i loppet?
Användarens profilbild
GPWC
Inlägg: 196
Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
Ort: Oben...

Inlägg av GPWC »

Olle skrev: Varför är kvaltiderna så mycket bättre än snabbaste varvtiderna under loppet?
Annan mapping av motorn bl a skulle jag gissa.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:
Razor skrev: Du hade rätt igen, som vanligt.
Såååååå himla långt ifrån var det ju inte. Det var betydligt närmare än Enzos tips i alla fall.
Hmm... mitt tips var inte långt ifrån heller, bara ett OM ifrån!

Dvs lika nära som ditt!
Du behöver nog fler om för att ens komma i närheten av "lika rätt".
För det första hade du en Ferrari 1-2:a och dessutom Friesacher på pallen. Inte nog med det, du "visste" också att Schumi skulle vara före Kimi idag i tabellen.
Jag begriper inte hur du räknar. Mitt tips var fel på en enda position på banan, trea i stället för fyra och det enbart på grund av Juans oförklarliga fel på bilen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

GPWC skrev:
Olle skrev: Varför är kvaltiderna så mycket bättre än snabbaste varvtiderna under loppet?
Annan mapping av motorn bl a skulle jag gissa.
Kan inte däcken spela in? De satsar mer under kvalet, men skulle de köra så under loppen skulle däcken ta slut mycket snabbt.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:
Jari skrev: Såååååå himla långt ifrån var det ju inte. Det var betydligt närmare än Enzos tips i alla fall.
Hmm... mitt tips var inte långt ifrån heller, bara ett OM ifrån!

Dvs lika nära som ditt!
Du behöver nog fler om för att ens komma i närheten av "lika rätt".
För det första hade du en Ferrari 1-2:a och dessutom Friesacher på pallen. Inte nog med det, du "visste" också att Schumi skulle vara före Kimi idag i tabellen.
Jag begriper inte hur du räknar. Mitt tips var fel på en enda position på banan, trea i stället för fyra och det enbart på grund av Juans oförklarliga fel på bilen.
Ett OM räcker: Om Kimis blåst motorn, eller Om Schumi inte hållts upp av Trulli, eller flera andra alternativ!

När satte jag Friesacher på pallen???

Du "visste" ju att Schumi inte skulle hamna på pallen.

Men men, med facit i hand är jag fortfarande en bättre tippare än dig sett under de senaste åren. Även en blind träffar rätt nån gång och denna gång hade du inte helt åt helvete fel...

Tyvärr tror jag aldrig att du kommer att få rätt i ditt "mannen att slå"-påstående och att ditt hår kommer att växa i evig tid. Dock kan jag anse att du får klippa dig den dag Kimi slutar köra F1, och den dagen kan komma ganska fort.

Var inte bitter Jari. Jag inser att det är tungt att se att Ferrari börjar komma ikapp och snart är helt om Kimi och då hjälper inga depåstrategier eller stallorder från McLarens sida. Kampen i år kommer att stå mellan Alonso och Schumacher och sedan får du önska och drömma så mycket du vill. Synd bara att Montoya inte får rejsa om det! Han har betydligt bättre förutsättningar än en liten blek som tydligen har foton på Ron Dennis spelandes golf med djävulen eller nåt!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Enligt Todt var alla bilar långsammare under loppet p.g.av värmen.
(lägre downforce och mindre syre i luften)

Motor och däck spelar säkert också en liten roll.

Geer
Användarens profilbild
FZ
Inlägg: 141
Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15

Inlägg av FZ »

EnzoF1 skrev:... bla, bla ,bla, Kimi sopa, bla bla, bla, McKrill,bla, bla, Montoya bätttre, bla, bla,bla, Kimi inte leverera, bla, bla...

Och, ja just det... Hata Kimi
Snacka om enformig och förutsägbar människa... Pust...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

FZ skrev:
EnzoF1 skrev:... bla, bla ,bla, Kimi sopa, bla bla, bla, McKrill,bla, bla, Montoya bätttre, bla, bla,bla, Kimi inte leverera, bla, bla...

Och, ja just det... Hata Kimi
Snacka om enformig och förutsägbar människa... Pust...
Vem hatar Kimi???

Hellre enformig och förutsägbar än idiot!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Olle skrev:En fråga ang Frankrikes gp.

Varför är kvaltiderna så mycket bättre än snabbaste varvtiderna under loppet?

Exempel:
Alonzo gör 1.14.4 på kvalet men bara 1.16.4 som snabbast varv i loppet.
Trulli 1.14.5 i kvalet mot 1.17.8 i loppet.

I snabb titt ger att de flesta är 2-3 sek snabbare i kvalet. Någon som är insatt och vet varför? Hörde att Elgh och Blomqvist diskuterade varför Alonzo var 1,5 sek snabbare per varv än Trulli i början av loppet vilket iofs är intressant, men varför är alla förare långsammare i loppet?
En förklaring skulle jag gissa är att däcken ju är som fräschast just under kvalvarvet. Sen slits de ju för varje varv.

Sen spelar nog banförhållanden in en hel del - vinden t.ex. Magny-Cours är en av de vindkänsliga banorna där vinden påverkar bilen en hel del.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Olle
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 04, 2005 23:17

Inlägg av Olle »

Geer skrev:Enligt Todt var alla bilar långsammare under loppet p.g.av värmen.
(lägre downforce och mindre syre i luften)

Motor och däck spelar säkert också en liten roll.

Geer

Ok, det var nog värmen som var största faktorn. Det var det Elgh var inne på också.

Är det möjligt att de mappat om motorn? jag trodde inte man fick ändra något på bilen mellan kval och race...
Olle
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 04, 2005 23:17

Inlägg av Olle »

LuckyStrike1 skrev:
Olle skrev:En fråga ang Frankrikes gp.

Varför är kvaltiderna så mycket bättre än snabbaste varvtiderna under loppet?

Exempel:
Alonzo gör 1.14.4 på kvalet men bara 1.16.4 som snabbast varv i loppet.
Trulli 1.14.5 i kvalet mot 1.17.8 i loppet.

I snabb titt ger att de flesta är 2-3 sek snabbare i kvalet. Någon som är insatt och vet varför? Hörde att Elgh och Blomqvist diskuterade varför Alonzo var 1,5 sek snabbare per varv än Trulli i början av loppet vilket iofs är intressant, men varför är alla förare långsammare i loppet?
En förklaring skulle jag gissa är att däcken ju är som fräschast just under kvalvarvet. Sen slits de ju för varje varv.
Jag tror inte däcken är förklaringen. I så fall borde de bästa varvtiderna gjorts tidigt i loppet när däcken fortfarande är fräscha. Nu gjorde de flesta sin bästa tider i mitten av loppet (varv 20-40). Och Trulli gjorde sin snabbaste tid ännu senare - på varv 67 av 70.
Flatspot
Inlägg: 196
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Flatspot »

Jag tycker inte Ferrari är ett endaste dugg närmare McLaren och Renault. De andra stallen däremot har inte lyckats utveckla sina bilar lika snabbt som ovan nämnda. Och sen har ju Renault en Jean Alesi kopia i Fisichella (snabb ibland...långsam ibland och misslyckas ofta) vilket man också can säga om Montoya den senaste tiden (sorgligt nog för han har kapacitet).

Jag tror stallen ställer in sina motorer och allt för maximal effekt och det är det som gör tidsskillnaderna. Jag tror inte på teorin att hettan gör så stor skillnad som Eje vill låta påskinna. Vi har inte sett det innan så det finns ingen anledning att det är så nu heller. Det som är skillnad är att vi har ett helt annat reglemente nu och det är därför vi ser sådant som vi gör nu.
Användarens profilbild
GPWC
Inlägg: 196
Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
Ort: Oben...

Inlägg av GPWC »

Olle skrev:
Är det möjligt att de mappat om motorn? jag trodde inte man fick ändra något på bilen mellan kval och race...
Tja eftersom de har en mappning bara för pacecar-förhållanden så förutsätter jag att de får göra det så länge det är föraren som bestämmer.
Olle
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 04, 2005 23:17

Inlägg av Olle »

Flatspot skrev: Jag tror stallen ställer in sina motorer och allt för maximal effekt och det är det som gör tidsskillnaderna. Jag tror inte på teorin att hettan gör så stor skillnad som Eje vill låta påskinna. Vi har inte sett det innan så det finns ingen anledning att det är så nu heller. Det som är skillnad är att vi har ett helt annat reglemente nu och det är därför vi ser sådant som vi gör nu.
Är du säker på att vi inte sett det innan?

Teorin om maxade motorer i kvalen håller inte riktigt tycker jag. I så fall skulle väl tiderna alltid vara bättre på kvalen om de yttre faktorerna (väder o vind) är lika? I Canada t.ex. var vinnare snabbare i racet (Kimi 1.15.9 i kvalet mot 1.14.4 i racet) och i Nurburgring likaså (Alonzo 1.31.1 i kval mot 1.30.7 i racet). Har inte orkat kolla längre tillbaka på andra race, men kan inte minnas att det varit så stora skillnader i tiderna mellan kval o race som i Frankrike, så yttre faktorer är troligaste orsaken i mina öron, inte bilarnas motorer eller däck.

Jag håller nog på värmen som orsak tillsvidare...
Olle
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 04, 2005 23:17

Inlägg av Olle »

GPWC skrev:
Olle skrev:
Är det möjligt att de mappat om motorn? jag trodde inte man fick ändra något på bilen mellan kval och race...
Tja eftersom de har en mappning bara för pacecar-förhållanden så förutsätter jag att de får göra det så länge det är föraren som bestämmer.
Pacecar-knappen har jag hört talas om och det låter väl rimligt att man kan ha en motsvarande knapp för att ge tillfälligt mer effekt. Men om föraren har möjlighet att mappa om under racet till "kvalinställningen", så borde man ju se förare som mappar om tillfälligt under kritiska situationer under racet, ex strax före depåstopp eller i slutet av loppet för att göra riktigt snabba varv. Och i Frankrike såg vi inte en enda förare som ens var i närheten av sin kvaltid.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Olle skrev:
LuckyStrike1 skrev: En förklaring skulle jag gissa är att däcken ju är som fräschast just under kvalvarvet. Sen slits de ju för varje varv.
Jag tror inte däcken är förklaringen. I så fall borde de bästa varvtiderna gjorts tidigt i loppet när däcken fortfarande är fräscha. Nu gjorde de flesta sin bästa tider i mitten av loppet (varv 20-40). Och Trulli gjorde sin snabbaste tid ännu senare - på varv 67 av 70.
Som LS1 skriver, däcken ger bäst grepp när de är nya. Sen tappar de snabbt till en sämre, hyfsat konstant, nivå - och ibland kan man ju t.o.m. se att de fungerar sämre mot slutet av kvalvarvet.