Hur ska det gå för Kid Curry och Tiago?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Jag vet inte riktigt vad det är du försöker argumentera för, Lucky. Är Midlands strategi som du beskriver den bra? Eller har jag fel? Vilken strategi vore i dina ögon den bästa, min eller Schnaiders?

Sedan förstår jag inte alls ditt påstående om att långsiktiga realtioner inte är en del av F1. Red Bull-Sauber, McLaren-Mercedes... i hur många år har B&H, Allianz, Marlboro varit med i leken?

Ett antal av Jordans personal har ju redan lämnat stallet. Om nu 2006 är det år som räknas måste man ju för fan ha grundat ordentligt i år.

Tärnström
Jag försöker argumentera för att 2005 för Midland är ett år som inte finns - de är bara intresserade av en sak för 2005: att inte gå back.

Den ursprunliga planen var att ha ett helt nytt stall, från start, klart till 2006. I och med köpet av Jordans stall i år ligger de redan långt före den planen.

Istället för att ägna 2005 åt att bygga upp en organisation, en fabrik, en infrastruktur, säkra motorleveranser, skaffa sponsorer, betala $50 miljoner i handpenning till FIA och mycket mer har de redan allt detta på plats. Allt fick de i köpet av Jordan, till 100%. De kan nu sätta en bock för det i kanten och Dallara får mer andrum i byggandet av nästa års bil.

De har årets Jordan att utgå ifrån och att studera (och lära av misstag). De har både folk och vindtunnel på plats, och de kan redan nu inleda diskussioner med Toyota om en fortsättning istället för att hitta någon att diskutera med ang. ett nytt motoravtal.

För 2005 spelar det ingen som helst roll hur det går, de ligger redan före i planen. I och med att köpet blev klart så sent, kan de istället för att slänga ut dyra pengar på förare låta förarnas sponsorer betala för kalaset.

I och med det har de råd att senare i år anställa en duktig och erfaren testförare när nya bilen för 2006 är klar att testa. Tills dess kan Karthikeyan och Monteiro leka med sina sponsorspengar i årets Jordan (som på papperet inte verkar så lovande). Varför betala dyra pengar för en erfaren förare för att köra en (baserat på förra året) usel Jordanbil?

Köpet av Jordan i Januari är den bästa grunden för 2006 Midland kunde ha drömt om. Utan det köpet, hade jag ialla fall ansett läget för 2006 som hopplöst. Nu finns det ett litet hopp. På så vis har de gjort alla rätt hitills.

Det är mina argument. Med tanke på alternativet, tycker jag Midlands strategi är vettig. Alternativet var att inte tävla i år, men lägga ner hundratals miljoner på att bygga något helt nytt. De har högst troligt fått Jordanstallet billigare än vad det hade kostat att starta upp något helt nytt från starten.

Midlands strategi för 2005 tycker jag alltså är helt ok. Om de går in i 2006 med samma strategi blir jag däremot orolig för stallet. Då tror jag inte de blir långlivade. Men för 2005 skulle jag se det som direkt ansvarslöst att lägga dyrbara miljoner på en förare, när pengarna istället kan köpa vindtunneltid, sponsorsjakt och säkrat motorkontrakt för 2006 med t.ex. Toyota. Särskilt med tanke på det inte särskilt imponerande utbudet av erfarna F1-förare utan sponsorer som står till buds nu i Februari månad.

Apropå långsiktiga relationer: det är trevligt att ha i F1, men det är en dröm som är förunnad toppstallen. För små stall som Jordan idag och Minardi sedan alltid är situationen sådan att det handlar om att överleva i bästa fall de närmaste 12 månaderna.

Att prata om vikten av långsiktiga relationer för dem, är lite grann som att diskutera anställandet av F1-förare som Schumacher till att vara betalda och exklusiva krönikörer för Forza Motorsport. Det vore en höjdare utan några fel ... förutom den lilla detaljen att det är något som i bästa fall ligger många, många år framåt i tiden och är praktiskt omöjligt idag.

Angående Jordan-personal som försvinner: har det stor betydelse för Midland? I den ursprungliga planen skulle de ha startat något helt eget, och kunde inte ha räknat med Jordanpersonal alls. Varje Jordananställd som stannar är en bonus. Den enda hitills vad jag vet som har slutat är Mark Smith (var det så han hette från Renault?) av de stora namnen.

I det sammanhanget bör kanske nämnas att Smith var bunden i ett avtal mellan GAscoyne och Renault att inte gå till TOyota när Gascoyne gick dit - direkt från Renault. Men i och med SMiths anställningsavtal med Jordan under 1 månad, gällde den klausulen inte längre, och han var fri att gå till sin gamla chef Gascoyne hos Toyota. Där finns Smith idag. Jag tror inte han hade tänkt arbeta för Jordan en endaste sekund. Det var bara en väg att gå till Toyota - Gascoyne gjorde likadan när han gick från Jordan till Renault.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

"Jag försöker argumentera för att 2005 för Midland är ett år som inte finns - de är bara intresserade av en sak för 2005: att inte gå back.

"De har årets Jordan att utgå ifrån och att studera (och lära av misstag). De har både folk och vindtunnel på plats, och de kan redan nu inleda diskussioner med Toyota om en fortsättning istället för att hitta någon att diskutera med ang. ett nytt motoravtal."

Och det är här de gör sin stora miss. Hur ska man kunna lära när man saknar referenser? Ett gäng blinda som försöker leda varandra...

"För 2005 spelar det ingen som helst roll hur det går, de ligger redan före i planen. I och med att köpet blev klart så sent, kan de istället för att slänga ut dyra pengar på förare låta förarnas sponsorer betala för kalaset."

De kanske ligger före planen, men frågan är hur de bäst skyddar den investering de redan har gjort. De har ju köpt skiten, varför inte maximera utkomsten av det de satsar? Obegripligt resonemang från både dig och Schnaider.

"I och med det har de råd att senare i år anställa en duktig och erfaren testförare när nya bilen för 2006 är klar att testa. Tills dess kan Karthikeyan och Monteiro leka med sina sponsorspengar i årets Jordan (som på papperet inte verkar så lovande). Varför betala dyra pengar för en erfaren förare för att köra en (baserat på förra året) usel Jordanbil?"

Därför att Dallara inte har bygg en F1:a på massvis av år. Därför att det med en gammal bil fortfarande går att testa saker för framtiden. Därför att den nya personalen ska lära sig att arbeta ordentligt. Därför att processer behövs sättas på plats. Därför, därför, därför... När den nye testföraren, som vi inte ett vet ett smack om, kommer in blir det ju han som får börja med rätta till det som har blivit fel under säsongen. Det verkar vara ett ineffektivt utnyttjande.

"Köpet av Jordan i Januari är den bästa grunden för 2006 Midland kunde ha drömt om. Utan det köpet, hade jag ialla fall ansett läget för 2006 som hopplöst. Nu finns det ett litet hopp. På så vis har de gjort alla rätt hitills."

Förutom att de inte utnyttjar den möjlighet de har att få en ännu bättre start 2006... Och att inte utnyttja alla möjligheter straffar sig i längden."

"Det är mina argument. Med tanke på alternativet, tycker jag Midlands strategi är vettig. Alternativet var att inte tävla i år, men lägga ner hundratals miljoner på att bygga något helt nytt. De har högst troligt fått Jordanstallet billigare än vad det hade kostat att starta upp något helt nytt från starten. "

Om det var så att man verkligen hade krut nog att ge sig in i F1 från scratch så låter den tomma plånbok du beskriver som ett påhitt. Var är siffrorna? Vet vi att de miljoner Curry och Monteiro verkligen var oumbärliga för att överleva?

"Apropå långsiktiga relationer: det är trevligt att ha i F1, men det är en dröm som är förunnad toppstallen. För små stall som Jordan idag och Minardi sedan alltid är situationen sådan att det handlar om att överleva i bästa fall de närmaste 12 månaderna."

Återigen, Jordan har haft ett mångårigt samarbete med B&H... Och återigen, vad är det du vet om Midlands ekonomi som inte vi andra vet? Jag har inte läst några siffror som får mig att dra andra slutsatser än att det finns gott om pengar - om viljan och det smarta tänkandet fick råda.

"Att prata om vikten av långsiktiga relationer för dem, är lite grann som att diskutera anställandet av F1-förare som Schumacher till att vara betalda och exklusiva krönikörer för Forza Motorsport. Det vore en höjdare utan några fel ... förutom den lilla detaljen att det är något som i bästa fall ligger många, många år framåt i tiden och är praktiskt omöjligt idag."

Dålig jämförelse. Även för oss gäller att bygga långikktiga relationer. Att anställa Schumacher är inte nödvändigt för det. Att göra det man kan göra är nödvändigt och det är just det Midland undviker att göra i en missriktad tro att man redan vet hur man ska jobba.

"Angående Jordan-personal som försvinner: har det stor betydelse för Midland? I den ursprungliga planen skulle de ha startat något helt eget, och kunde inte ha räknat med Jordanpersonal alls. Varje Jordananställd som stannar är en bonus. Den enda hitills vad jag vet som har slutat är Mark Smith (var det så han hette från Renault?) av de stora namnen. "

Självklart har det betydelse. Du jämför hela tiden med ett scenario där de skulle ha startat från scratch 2006. Det i sig utgör inget argument för att man inte ska ta tillfället i akt att göra det bästa av 2005. Jag anser inte att de gör det bästa av 2005 genom att köra med rookies. Att de dessutom tar in en ännu mer oerfaren förare för testrollen är ju fullständigt obegripligt. Eftersom jag i likhet med dig inte tror att speciellt mycket krut kommer att spillas på att få Jordankärran att gå fortare så handlar det om tester för framtiden. Lycka till, säger jag bara.

"I det sammanhanget bör kanske nämnas att Smith var bunden i ett avtal mellan GAscoyne och Renault att inte gå till TOyota när Gascoyne gick dit - direkt från Renault. Men i och med SMiths anställningsavtal med Jordan under 1 månad, gällde den klausulen inte längre, och han var fri att gå till sin gamla chef Gascoyne hos Toyota. Där finns Smith idag. Jag tror inte han hade tänkt arbeta för Jordan en endaste sekund. Det var bara en väg att gå till Toyota - Gascoyne gjorde likadan när han gick från Jordan till Renault"

Jag känner till den historien. Men osm jag har förstått det är det även andra som har slutat. Det är inte bara toppnamnen som är av betydelse.


Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Spontant och utan direkt någonting alls att bygga det på mer än ren intuition så verkar Midlands ha fel inställning - fast jag vet inte..kanske är det Jordan som har haft det de senaste åren. Från att ha varit ett bra stall gick de till ett skitstall på ett par år.

Midlands verkar..nja..alltså anställer man två så dåliga förare när det finns otroligt många bättre att välja och vraka bland så har man 1) dålig koll eller 2) dolda motiv
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tärnström - Du har inte fel i det du skriver (lika lite som jag tycker jag har fel i det jag skriver iofs också ;))

Men vilka förare finns egentligen tillgängliga på marknaden i år, så här sent, som är mer erfarna (dvs som redan har F1-erfarenhet) och samtidigt har sponsorer bakom sig att ta med sig till stallet?

Pizzonia - inga sponsorer
Zonta - inga sponsorer (och Toyota har tidigare sagt att de inte vill släppa honom)
Davidson - inga sponsorer (och BAR vill inte släppa honom)
Wirdheim - inga sponsorer (och trots allt relativt begränsad F1-erfarenhet...?)
De la Rosa - inga sponsorer (och McLaren har sagt att de inte vill släppa honom)
Salo - inga sponsorer (och bunden till Maserati, plus vill han ens?)
Wurz - inga sponsorer (och bunden till McLaren)

o.s.v.

Behöver stallet sponsorer från förare?

Tja, sålt till Midland sent in på försäsongen. Senaste åren har de haft behov av sponsrade förare, eller ansett sig ha behov.

Midland Group har mkt pengar - sant. Men vore det smart av Schaider att tömma Midland på mycket pengar för hans "lekprojekt" i F1? Frågan är om styrelsen ens tillåter det. Plus: Eddie Jordan är svinrik privat - men hans F1-stall har haft problem med ekonomin. Det kan höra ihop med talesättet: "hur blir man miljonär på motorsport? Man startar med en miljard..." eller så ser man till att hålla en klar gräns mellan egna pengar, och F1-stallets pengar som är någon annans pengar. Någon annan är i det här fallet företag, som av en eller annan anledning tycker F1 är en bra marknadsföringsplattform värt at investera hundratals miljoner i.

(har alltid varit intresserad av att veta hur sponsorer i F1 tänker och räknar hem sin investering. Har aldrig riktigt tyckt att marknadsföringspotentialen i F1 är så stor, som folk inom F1 och motorsport försöker hävda. Summorna är helt enkelt hisnande höga, och hur mycket mediautrymme får man? Jag vet att koncernen jag arbetar i inte direkt saknar pengar, snarare har de mer pengar än någon annan koncern. Men de hade möjligheten att sponsra Ferrari nyligen som titelsponsor, men kom snabbt fram till att investeringen var på tok för stor i förhållande till vad man fick. Man köpte OS istället för X antal år, och lät Vodafone ge Ferrari pengar istället)

Utan biltillverkarstöd är det lite som att spela roulette utan en statistisk metod att lägga in privata förmögenheter i våghalsiga projekt som F1-stall utan biltillverkarstöd.

Men låt oss säga att de inte behöver sponsorer från förare - låt oss leka med tanken att de av en eller annan anledning redan i år, med 1 månads förberedelser, som av ett mirakel hittar egna pengar för ett års F1-budget. Vilka förare är egentligen tillgängliga?

Av dem ovan är det väl egentligen bara Wirdheim i så fall - plus Pizzonia nu kanske. Frågan är om han vill sätta sig i en kass F1:a igen. Sist gick det ju inte så bra...

Jag väljer att avvakta sågningen av Midland ett tag. Även om jag inte tror att projektet är långsiktigt, så ger jag det nog en liten chans. Om de under året anställer en testförare med F1-erfarenhet för tester av nästa års bil, och till 2006 väljer en vettigare förare line-up rent sportsligt (då de också har lyckats bygga upp en egen sponsorsportfölj), då tycker jag de är på rätt väg i rätt tid.

Om de nästa år kör med Curry-Nam-Nam och Boris Jeltsin-aktiga förare .... tja, då är det inte många år kvar av de projektet. Då kan vi istället vända blickarna mot Dubai F1 och se om vi får se F1-förare med gamla MB-motorer och en turban tryckt över hjälmen.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Men alltså..även om förarna har med sig pengar så är det 2st clowner de har anställt. Inget stall med självaktning skulle gå ut och stolt presentera de här..

Ifall man tittar på andra förare så finns det betydligt mer intressanta förare från F3000 eller CART-serien som imponerar..men Midlands bryr sig inte om det. Det känns mer som ett marknadsföringsprojekt för att öppna "nya" marknader..liksom..kommer det inte nån kines in snart som har kört lite gocart..? det är väl på tiden..
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag erkänner jag vet inte vem som har sponsorpengar eller inte..men bara för att nämna förare som är betydligt mer intressanta så är det egentligen bara att titta på namn som Bourdais, Wirdheim, Junquiera, Da Matta..eller lite ovanligare lösningar kanske från nån annan serie men som är en vinnare.

Sen kan man fråga sig ifall ett team som siktar på något bra egentligen ska behöva ha förare som betalar för sig. I ett målmedvetet team så sköter man sånt själva.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Salo har personliga sponsorer om han behöver, men ligger knappast på "pay for a drive"-listan längre.
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

El Scorcho skrev:Men alltså..även om förarna har med sig pengar så är det 2st clowner de har anställt. Inget stall med självaktning skulle gå ut och stolt presentera de här..

Ifall man tittar på andra förare så finns det betydligt mer intressanta förare från F3000 eller CART-serien som imponerar..men Midlands bryr sig inte om det. Det känns mer som ett marknadsföringsprojekt för att öppna "nya" marknader..liksom..kommer det inte nån kines in snart som har kört lite gocart..? det är väl på tiden..
Både Karthikeyan och Monteiro är duktiga förare så jag tycker att Midland gjorde ett bra val.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Men är de bättre än Björn, Salo, Montagny, Liuzzi osv?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Till skillnad från Kimi, så uppfyller de ialla fall FIA:s alla formella krav på en Superlicens inför F1-debuten och får en riktig Superlicens, och inte en provisorisk som bara gäller ett lopp i taget.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Ja, fy faaaan för den där jävla Kimi!


allvarligt talat...
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Ja, fy faaaan för den där jävla Kimi!


allvarligt talat...

Sant, supa sig full och dräggla omkring samt uppföra sig så illa att man blir utslängd från en porrklubb. Porrklubbsgäster brukar slängas in, Kimi han är den ende mig veterligen som blivit utslängd. :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag har också blivit utslängd, men jag kommer aldrig berätta varför. ;)
Jämfört med en gangbang av svenska hockeygorillor på en plakat 21-årig bimbo på spelarhotellet ter sig Kimis brott fruktansvärt allvarligt, eller hur?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Men hockeykillarna har ju inte begått nåt brott. Däremot klassas ju Kimis agerande som brott i Sverige. Bl a förargelesväckande beteende och annat. Möjligen skulle man kunna tala om trolöshet mot huvudman m m.

Kimis agerande kommer alltid att vara värre och mer förkastligt. Han är en dålig männisika och det är även hans fans som försvarar honom.


Jari skrev:Jag har också blivit utslängd, men jag kommer aldrig berätta varför. ;)
Jämfört med en gangbang av svenska hockeygorillor på en plakat 21-årig bimbo på spelarhotellet ter sig Kimis brott fruktansvärt allvarligt, eller hur?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Det här är fantastiskt forum. Alla trådar handlar förr eller senare om Kimi Räikkönen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Det finns de som inte kan skriva om annat...
Jaså, Enzo har nu deklarerat hockeygrabbarna oskyldiga? Varför fick de inte spela då, och varför sparkas de ur sina lag?
Varför kommer dessa tre herrar inte kunna nämna sina namn utan att bli föremål för stening för all framtid i Sverige? Är det för att svenskar anser det rätt att döma folk till för evigt eller är det för att deras brott faktiskt hade ett 21-årigt flickoffer?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Sami skrev:Det här är fantastiskt forum. Alla trådar handlar förr eller senare om Kimi Räikkönen.
Det blir ju så, lite som Nirvana... ingen som själv spelar nåt instrument tycker de är nåt vidare, men alla med noll koll gillar dem ;)

Men annars kan det ju vara så att det blir kul att diskutera en förare som skämmer ut sig offentligt, som inte levererar trots en enorm hype etc etc... visst blir det kul med färgklickar i F1, men har det med sporten att göra...nja!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Deras brott består enligt mig i att de framstått som urusla föredömen för barn och ungdomar, samt i det att de, tycker jag, har en skyldighet att sköta sig inför landskamper etc.

Det var ingen som tvingande in dem i hotellrummet med den där tjejen (vad jag vet i alla fall) så de får stå sitt kast. Så enkelt är det. De kunde ha valt att leva ett vanligt liv. Hade de kört truck på Icas lager och släpat upp en brud på rummet hade ingen fått veta det, nu är de mer eller mindre offentliga (jag hade aldrig hört talas om dem) och får stå sitt kast. Så enkelt är det.

De är hur som helst inte befunna skyldiga till nåt brott enligt Sveriges lag ännu, även om de möjligen gjort sig skyldiga till nån form av avtalsbrott med sponsorer eller liknande...

De sparkas ur sina lag och landslaget för att de medför dålig publicitet. Det är ju inte nån självklar rätt för dem att spela i sina lag, eller hur?

Enkelt uttryckt, killarna har betalt och ett ansvar att sköta sig, precis som Kimi har.
Jari skrev:Det finns de som inte kan skriva om annat...
Jaså, Enzo har nu deklarerat hockeygrabbarna oskyldiga? Varför fick de inte spela då, och varför sparkas de ur sina lag?
Varför kommer dessa tre herrar inte kunna nämna sina namn utan att bli föremål för stening för all framtid i Sverige? Är det för att svenskar anser det rätt att döma folk till för evigt eller är det för att deras brott faktiskt hade ett 21-årigt flickoffer?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Åter till ämnet! Kan inte påstå att Monteiro och Curry ser ut att vara mogna uppgiften. Första testet på Barcelona tillsammans med andra bilar och de är fullständigt akterseglade.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och Fernando Alonso är klar världsmästare i år - han var snabbast på testet igår :up:

Schumacher och Ferrari slutar visst bara tia i årets VM för övrigt? Allt enligt samma test :)

Men visst, jag hoppas att Minardi klår Jordan i år, och de verkar ialla fall ha förarna för det. Förhoppningsvis också bilen.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

LuckyStrike1 skrev:Och Fernando Alonso är klar världsmästare i år - han var snabbast på testet igår :up:
HA, det blir Fisichella som tar hem kampen om bästa Renultförare i VM 2005. Alonso kommer att få det bra mycket svettigare med Fisichella än han hade det med Trulli.

Det ska förhoppningsvis bli en njutning att följa Renault i år.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tycker att Minardis föraruppställning ser bra mycket bättre ut än Jordans. Erfarenhetsmässigt är det ingen större skillnad på de respektive förarparen men Albers och Friesacher är betydligt yngre och bör kunna utvecklas lite mer.

Friesacher har väl inte direkt imponerat på mig i F3000 men med fyra säsonger i klassen bör han kunna anpassa sig snabbt till F1.

TÄrnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Minardi börjar komma ikapp sin ursprungliga plan nu, som helt rycktes sönder efter WTC 11 september. Den påverkan det fick på flygindustrin förstörde mycket av Paul Stoddarts flygbolag som var grunden till finansieringen av Minardis långsiktiga plan.

Man har sedan dess försökt komma tillbaka till startpunkten, och nu tror jag man närmar sig. Friesacher är väl ungefär som Monteiro och Karthikeyan, jag ser ingen större skillnad på de tre. Ungefär samma erfarenhet och tidigare resultat i stort sett. Om en förare är 25 eller 28 tror jag inte har någon som helst betydelse.

Albers däremot är ett lite extra lovande löfte. Det ska bli kul att se vad Minardis 2005-bil kan göra från Imola och framåt.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det är nog första gången som jag känner att jag är nyfiken på hur det ska gå för Minardi och även när små, små förhoppningar
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

LuckyStrike1 skrev:Om en förare är 25 eller 28 tror jag inte har någon som helst betydelse. .
Åldern i sig har ingen större betydelse. Det är var man befinner sig i karriören som är avgörande. Curry och Monteiro borde har harvat för länge. De borde ha tagit steget långt tidigare. Om de nu är så lovande så borde ju någon annan ha hunnit upptäcka dessa guldklimpar innan Midland plockade upp dem.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Det kan hända att dessa herrar får stå över om det mexikanska F1-loppet skjuts upp. Narain skrev på i och med att Indiens GP blev klart och nån turk skrev väl på med skapligt stall i F3000 i och med att Istambul blev klart som arrangör. Någon som ser något mönster? Att Ungern hade en F1-förare i fjol fick de betala dyrt för. Hoppas att alla inte betalar fullt så dyrt...
Hur trovärdigt är dessa inhopp i samband med stora lanseringar i anslutning?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:
LuckyStrike1 skrev:Om en förare är 25 eller 28 tror jag inte har någon som helst betydelse. .
Åldern i sig har ingen större betydelse. Det är var man befinner sig i karriören som är avgörande. Curry och Monteiro borde har harvat för länge. De borde ha tagit steget långt tidigare. Om de nu är så lovande så borde ju någon annan ha hunnit upptäcka dessa guldklimpar innan Midland plockade upp dem.

Tärnström
Särskilt lovande tror jag inte de är, har ju redan sagt att jag håller med dig där. Särskilt katastrofala tror jag heller inte de är å andra sidan. Lite grann som Friesacher som harvat i F3000 i minst fyra år nu, med någon enstaka vinst.
Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 53
Blev medlem: ons feb 02, 2005 21:16

Inlägg av Kim »

Han kanske inte har haft en lysande kariär. Men jag tycker att han alltid kört frisk. Underhållande att titta på. Jag tror inte att FRIESACHER kommer att stanna vid sidan av banan när han blir blå flaggad så som en viss dansk gjorde när han körde för Minardi.

Race Career

1990-1997 Karting, races in various local, national and international competitions

1998 Formula Campus Series (France), 3rd place overall

1999 French F3 Championship, Class B, 3rd place overall

2000 German F3 Championship, 6th place overall (2 wins, 2 pole positions)

2001 FIA F3000 International Championship, Red Bull Jr Team, 13th place overall (3 top-6 finishes)

2002 FIA F3000 International Championship, Red Bull Jr Team, 10th place overall (2nd Monaco)

2003 FIA F3000 International Championship, Red Bull Jr Team/Coloni, 5th place overall (1st Hungary)

2004 FIA F3000 International Championship, Super Nova/Coloni, 5th place overall (1st Hungary)

2005 FIA Formula 1 World Championship, Race Driver Minardi Cosworth
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Friesacher är väl att betrakta som snabb, om än en aning inkonsekvent.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Som Karthikeyan och Monteiro då med andra ord...

Karthikeyan anses ju just vara snabb, men inkonsekvent. Hans CV är väl inte helt olikt Friesachers meritmässigt egentligen?