Jag försöker argumentera för att 2005 för Midland är ett år som inte finns - de är bara intresserade av en sak för 2005: att inte gå back.JTarnstrom skrev:Jag vet inte riktigt vad det är du försöker argumentera för, Lucky. Är Midlands strategi som du beskriver den bra? Eller har jag fel? Vilken strategi vore i dina ögon den bästa, min eller Schnaiders?
Sedan förstår jag inte alls ditt påstående om att långsiktiga realtioner inte är en del av F1. Red Bull-Sauber, McLaren-Mercedes... i hur många år har B&H, Allianz, Marlboro varit med i leken?
Ett antal av Jordans personal har ju redan lämnat stallet. Om nu 2006 är det år som räknas måste man ju för fan ha grundat ordentligt i år.
Tärnström
Den ursprunliga planen var att ha ett helt nytt stall, från start, klart till 2006. I och med köpet av Jordans stall i år ligger de redan långt före den planen.
Istället för att ägna 2005 åt att bygga upp en organisation, en fabrik, en infrastruktur, säkra motorleveranser, skaffa sponsorer, betala $50 miljoner i handpenning till FIA och mycket mer har de redan allt detta på plats. Allt fick de i köpet av Jordan, till 100%. De kan nu sätta en bock för det i kanten och Dallara får mer andrum i byggandet av nästa års bil.
De har årets Jordan att utgå ifrån och att studera (och lära av misstag). De har både folk och vindtunnel på plats, och de kan redan nu inleda diskussioner med Toyota om en fortsättning istället för att hitta någon att diskutera med ang. ett nytt motoravtal.
För 2005 spelar det ingen som helst roll hur det går, de ligger redan före i planen. I och med att köpet blev klart så sent, kan de istället för att slänga ut dyra pengar på förare låta förarnas sponsorer betala för kalaset.
I och med det har de råd att senare i år anställa en duktig och erfaren testförare när nya bilen för 2006 är klar att testa. Tills dess kan Karthikeyan och Monteiro leka med sina sponsorspengar i årets Jordan (som på papperet inte verkar så lovande). Varför betala dyra pengar för en erfaren förare för att köra en (baserat på förra året) usel Jordanbil?
Köpet av Jordan i Januari är den bästa grunden för 2006 Midland kunde ha drömt om. Utan det köpet, hade jag ialla fall ansett läget för 2006 som hopplöst. Nu finns det ett litet hopp. På så vis har de gjort alla rätt hitills.
Det är mina argument. Med tanke på alternativet, tycker jag Midlands strategi är vettig. Alternativet var att inte tävla i år, men lägga ner hundratals miljoner på att bygga något helt nytt. De har högst troligt fått Jordanstallet billigare än vad det hade kostat att starta upp något helt nytt från starten.
Midlands strategi för 2005 tycker jag alltså är helt ok. Om de går in i 2006 med samma strategi blir jag däremot orolig för stallet. Då tror jag inte de blir långlivade. Men för 2005 skulle jag se det som direkt ansvarslöst att lägga dyrbara miljoner på en förare, när pengarna istället kan köpa vindtunneltid, sponsorsjakt och säkrat motorkontrakt för 2006 med t.ex. Toyota. Särskilt med tanke på det inte särskilt imponerande utbudet av erfarna F1-förare utan sponsorer som står till buds nu i Februari månad.
Apropå långsiktiga relationer: det är trevligt att ha i F1, men det är en dröm som är förunnad toppstallen. För små stall som Jordan idag och Minardi sedan alltid är situationen sådan att det handlar om att överleva i bästa fall de närmaste 12 månaderna.
Att prata om vikten av långsiktiga relationer för dem, är lite grann som att diskutera anställandet av F1-förare som Schumacher till att vara betalda och exklusiva krönikörer för Forza Motorsport. Det vore en höjdare utan några fel ... förutom den lilla detaljen att det är något som i bästa fall ligger många, många år framåt i tiden och är praktiskt omöjligt idag.
Angående Jordan-personal som försvinner: har det stor betydelse för Midland? I den ursprungliga planen skulle de ha startat något helt eget, och kunde inte ha räknat med Jordanpersonal alls. Varje Jordananställd som stannar är en bonus. Den enda hitills vad jag vet som har slutat är Mark Smith (var det så han hette från Renault?) av de stora namnen.
I det sammanhanget bör kanske nämnas att Smith var bunden i ett avtal mellan GAscoyne och Renault att inte gå till TOyota när Gascoyne gick dit - direkt från Renault. Men i och med SMiths anställningsavtal med Jordan under 1 månad, gällde den klausulen inte längre, och han var fri att gå till sin gamla chef Gascoyne hos Toyota. Där finns Smith idag. Jag tror inte han hade tänkt arbeta för Jordan en endaste sekund. Det var bara en väg att gå till Toyota - Gascoyne gjorde likadan när han gick från Jordan till Renault.