Apropå BMW...

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

EnzoF1 skrev:Ta AWD:n. Du har tillbaka pengarna när du säljer bilen om inte annat. Fundera på en XC70. Den har Business-paket som standard vilket gör prisskillnaden minimal om du ändå ska ha den utrustningen. Dessutom står XC:n ännu bättre i pris som begagnad.
Du kanske inte har nytta av AWD så ofta, men när det behövs så är det suveränt.
XC70 är ju så jävla ful med sin kraftiga plastnos att jag nog avstår.

Såg på försäljningstatistiken att AWD säljer som bara fan. Inte nog med det, XC90 har numera gått om V70 i försäljning! Otroligt... även om XC90 är en skitbra bil, så är den dyr och för de flesta ägarna en helt onödig "skrytleksak". Visst kunde jag köpa en sådan om jag ville, men ids inte och har ingen lust att åka SUV. Är helt enkelt för snål och ekonomisk av mig, inte minst med tanke på vad däcken kostar till en XC90...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:Inga problem. Din 530 automat ligger på närmare 11 sek (10,8 enligt BMW själva, mer enligt tillförlitliga tester) till 100 km/h med automat (när den var ny) min ligger under 10 sek... Med tanke på att min har minst alla hästar kvar och dina möjligen har 140 av de dryga 180 kvar så är matchen avgjord i förtid.

Med tanke på att båda har automat så ligger förarens insats i att hålla gaspedalen nedtryckt tillräckligt hårt. Är det dessutom det minsta halt så hinner jag upp i 100 innan du kommer upp i 50.

Vill du fortsätta göra dig till åtlöje????

Som sagt, kom igen när du har verkliga kunskaper i ämnet.

Jag har ingen fantastisk acceleration, men den hänger av din kebabmobil när som helst...
Jari skrev:Du kan gärna prova din fantastiska acceleration mot min snart 16 år gamla BMW, Enzo...
För det är väl en av de där månaderna nu va?
Bla bla bla, vill du vänta tills det är snö och is innan du vågar komma över snackstadiet.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Pastis skrev:Har även tänkt lite på D5-motorn, men har aldrig haft en diesel och tvekar därför...
Vad är det som får dig att tveka angående diesel?

Det som avgjorde för vår del när vi valde diesel var dels bränsleekonomin och dels vridmomentet eftersom vi ofta drar släp med tjänstevikt på drygt 1400 kg.

Med korta, årliga körsträckor så är diesel inget bra alternativ rent ekonomiskt sett, p g a den höga fordonsskatten (vi betalar >6 000:-/år) men kör man minst 3 500 - 4 000 mil/år så är diesel ett vettigt alternativ.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

När det gäller diesel, kan jag bara instämma med rekommendationen.

Kör- och motormässigt är det överlägset bensinalternativet, och dagens moderna dieslar är suveräna. Såväl körglädje som ekonomi, driftsäkerhet och komfort.

Kör man mer än 3,000 mil per år lönar sig dieselalternativet, annars inte. Det pga straffbeskattningen av dieselbilar i det här landet.

En undersökning som gjordes nyligen visade att över 70% av sveriges bilägare skulle välja diesel istället för bensin om det var samma fordonsskatt på de båda.

Halvera antalet bensinstopp, betala mindre varje gång man tankar och ha ett överlägset vridmoment.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Så typiskt Sverige att skatta "ihjäl" diesel. Det var skillnad förr när de gamla dieslarna spydde ut rök och os. Ibland kommer jag inte upp till över 3000 mil, så med nuvarande fordonskatt så är det lite osäkert att jag tjänar på att skaffa en diesel. Körsträckan varierar mycket från år till år, men är aldrig under 2500.

Någon som vet ifall man arbetar på att sänka dieselskatten?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Pastis skrev:Någon som vet ifall man arbetar på att sänka dieselskatten?
Det är eventuellt en sänkning på gång, i så fall är det en differentierad skatt med utgångspunkt på utsläppen.
Sänker man fodonsskatten så kommer nog bränlseskatten att höjas på diesel.

Brytpunkten för när diesel blir ett ekonomiskt försvarbart alternativ varierar lite på vilken bil man pratar om. Förbrukning och skatt är ju olika på olika bilar och den varierar också beroende på aktuellt skatteläge och aktuella bränlsepriser. För vår del så låg brytpunkten runt dryga 3 000 mil/år 2002. Vi kör en Citroën Xantia HDi 2.0 Kombi -99
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Med en XC90 går breakeven vid ca 1200 mil om året. Dock är prestanda inte riktigt jämbördiga... dvs jämfört mellan D5 och 2.5T.
LuckyStrike1 skrev:När det gäller diesel, kan jag bara instämma med rekommendationen.

Kör- och motormässigt är det överlägset bensinalternativet, och dagens moderna dieslar är suveräna. Såväl körglädje som ekonomi, driftsäkerhet och komfort.

Kör man mer än 3,000 mil per år lönar sig dieselalternativet, annars inte. Det pga straffbeskattningen av dieselbilar i det här landet.

En undersökning som gjordes nyligen visade att över 70% av sveriges bilägare skulle välja diesel istället för bensin om det var samma fordonsskatt på de båda.

Halvera antalet bensinstopp, betala mindre varje gång man tankar och ha ett överlägset vridmoment.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Som sagt, du gör bara bort dig mer och mer... varför skulle just din 15 år gamla 530 vara sååå mycket snabbare än alla andra 530 i världen???

Jag skiter i om du presenterar ett excelark där du visar att du kört din 530 i 285 km/h och accat 0-100 på 4,3 sekunder. När du tvingas visa nåt i verkligheten brukar sanningen komma fram.

Vad vill du uppnå egentligen? Mina bakljus kan du se på bild på webben...

Spar du pengarna på bensinen och så mår samtidigt miljön lite bättre av att slippa blåröken från din motor när den gamla lådan ska lägga i tvåan...

Som sagt, vad får du ut av att bli överbevisad???
Jari skrev:
EnzoF1 skrev:Inga problem. Din 530 automat ligger på närmare 11 sek (10,8 enligt BMW själva, mer enligt tillförlitliga tester) till 100 km/h med automat (när den var ny) min ligger under 10 sek... Med tanke på att min har minst alla hästar kvar och dina möjligen har 140 av de dryga 180 kvar så är matchen avgjord i förtid.

Med tanke på att båda har automat så ligger förarens insats i att hålla gaspedalen nedtryckt tillräckligt hårt. Är det dessutom det minsta halt så hinner jag upp i 100 innan du kommer upp i 50.

Vill du fortsätta göra dig till åtlöje????

Som sagt, kom igen när du har verkliga kunskaper i ämnet.

Jag har ingen fantastisk acceleration, men den hänger av din kebabmobil när som helst...
Jari skrev:Du kan gärna prova din fantastiska acceleration mot min snart 16 år gamla BMW, Enzo...
För det är väl en av de där månaderna nu va?
Bla bla bla, vill du vänta tills det är snö och is innan du vågar komma över snackstadiet.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Men ta vanliga AWD då?!?! ;)

Den ser ju likadan ut. Priskillnaden har du nog nästan garanterat igen och du får då en bil som du enkelt kan ställa upp lite med gasen (i alla fall känns min mer "bakhjulsdriven" när det är halt...). 2,5T är en pärla till motor. Tar du sedan Business Plus-paketet har du all utrustning du behöver...
Pastis skrev:
EnzoF1 skrev:Ta AWD:n. Du har tillbaka pengarna när du säljer bilen om inte annat. Fundera på en XC70. Den har Business-paket som standard vilket gör prisskillnaden minimal om du ändå ska ha den utrustningen. Dessutom står XC:n ännu bättre i pris som begagnad.
Du kanske inte har nytta av AWD så ofta, men när det behövs så är det suveränt.
XC70 är ju så jävla ful med sin kraftiga plastnos att jag nog avstår.

Såg på försäljningstatistiken att AWD säljer som bara fan. Inte nog med det, XC90 har numera gått om V70 i försäljning! Otroligt... även om XC90 är en skitbra bil, så är den dyr och för de flesta ägarna en helt onödig "skrytleksak". Visst kunde jag köpa en sådan om jag ville, men ids inte och har ingen lust att åka SUV. Är helt enkelt för snål och ekonomisk av mig, inte minst med tanke på vad däcken kostar till en XC90...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

EnzoF1 skrev:Men ta vanliga AWD då?!?! ;)

Den ser ju likadan ut. Priskillnaden har du nog nästan garanterat igen och du får då en bil som du enkelt kan ställa upp lite med gasen (i alla fall känns min mer "bakhjulsdriven" när det är halt...). 2,5T är en pärla till motor. Tar du sedan Business Plus-paketet har du all utrustning du behöver...
Vanliga V70 är betydligt snyggare och stilrenare än XC70 enligt min smak.

Kan säga att det lutar åt en V70 AWD 2.5T, men ska i alla fall räkna på ekonomin med D5.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Jag är nyligen en mycket nöjd ägare till Volvos sista bakhjulsdrivna prestigevagn från 1998, en fullutrustad Volvo V90 med 3.0 liters I6-motor och 204HK. Den är toppen för mig som kör +20 mil om dagen.

Den jag fick tag på har gått nu 22000 mil men är i näranog nyskick.
/Jan
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Farsan har en Volvo 945 1998 eller 1999 med 170 hästar turbon + automatiskt nivåreglering som bara går och går. Många har kommenterat den och vi kommer troligtvis att aldrig göra oss av med den. Suverän att dra husvagn och släp med den!
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Jag investerade i en bensinvärmare på 5 KW som jag kan starta med mobiltelefonen. Perfekt nu på vintern när jag har bilen ute på parkeringen hela dan :)
/Jan
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

jajo skrev:Jag investerade i en bensinvärmare på 5 KW som jag kan starta med mobiltelefonen. Perfekt nu på vintern när jag har bilen ute på parkeringen hela dan :)
/Jan
Perfekt! Vad hittar du sådana?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

En besserwisserkommentar:
Det är den procentuellt breda effektkurvan i en diesel som ger kraft ifrån låga varv, liksom samma fenomen i stora, lågvarviga, motorer. Vridmomentet är helt ointressant, eftersom en 250-hästars högvarvig Honda har samma vridmoment på bakhjulen i 100 km/h som en 250-hästars lågvarvig dieselturbo. Vridmomentet ändrar man med växellåda och slutväxel, men effekten är densamma, förutom lite förluster.

Däremot brukar stora lågvarviga motorer ha högt vridmoment, men det har inget med saken att göra.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Pastis skrev:Farsan har en Volvo 945 1998 eller 1999 med 170 hästar turbon + automatiskt nivåreglering som bara går och går. Många har kommenterat den och vi kommer troligtvis att aldrig göra oss av med den. Suverän att dra husvagn och släp med den!

Hade en hisingentraktor (945 Turbo, 170 hk), den bästa bil jag haft. :up:

Tycker att du seriöst skall överväga dieselvarianten. Jag var oerhört nöjd med min Passat 1,9 TDI.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:En besserwisserkommentar:
.
Jag är inte det minsta förvånad! Du låter som en dålig kopia av "pay" på ett annat forum!!!!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Gösta skrev:
AndersF1 skrev:En besserwisserkommentar:
.
Jag är inte det minsta förvånad! Du låter som en dålig kopia av "pay" på ett annat forum!!!!
Jag tycker att vi besserwissrar är ett tråkigt ouppskattat släkte som folk skulle visa lite mer hänförelse när de blir tillrättalagda och upplysta till högre kunskapssfärer.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Pastis skrev:
jajo skrev:Jag investerade i en bensinvärmare på 5 KW som jag kan starta med mobiltelefonen. Perfekt nu på vintern när jag har bilen ute på parkeringen hela dan :)
/Jan
Perfekt! Vad hittar du sådana?
Eberspächer har såna.
http://www.eberspaecher.se/download/manualer.pdf
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:En besserwisserkommentar:
Det är den procentuellt breda effektkurvan i en diesel som ger kraft ifrån låga varv, liksom samma fenomen i stora, lågvarviga, motorer. Vridmomentet är helt ointressant, eftersom en 250-hästars högvarvig Honda har samma vridmoment på bakhjulen i 100 km/h som en 250-hästars lågvarvig dieselturbo. Vridmomentet ändrar man med växellåda och slutväxel, men effekten är densamma, förutom lite förluster.

Däremot brukar stora lågvarviga motorer ha högt vridmoment, men det har inget med saken att göra.
Ahhm chans att lära sig ngt nytt idag :)

Så en diesel är starkare, men det är inte pga det högre vridmomentet för det försvinner på vägen ut på drivhjulen där vridmomentet är det samma för bensin och dieselbil ...i princip. Men istället har en dieselmotor en bredare effektkurva, som gör att den är starkare över ett bredare varvtalsregister. Är det så du menar?

Så när t.ex. motorpressen slänger sig med att Bil X:s högre vridmoment gör att den är starkare så är det inte korrekt. Vridmomentet på drivhjulen är ändå detsamma. Har jag förstått det här rätt?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
AndersF1 skrev:En besserwisserkommentar:
Det är den procentuellt breda effektkurvan i en diesel som ger kraft ifrån låga varv, liksom samma fenomen i stora, lågvarviga, motorer. Vridmomentet är helt ointressant, eftersom en 250-hästars högvarvig Honda har samma vridmoment på bakhjulen i 100 km/h som en 250-hästars lågvarvig dieselturbo. Vridmomentet ändrar man med växellåda och slutväxel, men effekten är densamma, förutom lite förluster.

Däremot brukar stora lågvarviga motorer ha högt vridmoment, men det har inget med saken att göra.
Ahhm chans att lära sig ngt nytt idag :)

Så en diesel är starkare, men det är inte pga det högre vridmomentet för det försvinner på vägen ut på drivhjulen där vridmomentet är det samma för bensin och dieselbil ...i princip. Men istället har en dieselmotor en bredare effektkurva, som gör att den är starkare över ett bredare varvtalsregister. Är det så du menar?

Så när t.ex. motorpressen slänger sig med att Bil X:s högre vridmoment gör att den är starkare så är det inte korrekt. Vridmomentet på drivhjulen är ändå detsamma. Har jag förstått det här rätt?
Ja, exakt.
Vridmomentet kan du förändra hur du vill genom en växellåda, men effekten är alltid densamma. Efter växellådan kommer t.ex. ett helt annat vridmoment om du kör på 1:an än på 5:an, trots samma varvtal, effekt och vridmoment i motorn, men effekten som kommer ur växellådan är densamma oavsett växel.

Edit:
Dessutom är effektkurvan främst procentuellt bred och inte nödvändigtvis bred i absoluta tal. Om man t.ex. har 70% av effekten i ett intervall av 2000 rpm, så känns det betydligt bredare om det är mellan 1500-3500 rpm, än om det är mellan 15 000-17 000 rpm, eftersom det tar upp en procentuellt större del av det totala registret.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:
Gösta skrev:
AndersF1 skrev:En besserwisserkommentar:
.
Jag är inte det minsta förvånad! Du låter som en dålig kopia av "pay" på ett annat forum!!!!
Jag tycker att vi besserwissrar är ett tråkigt ouppskattat släkte som folk skulle visa lite mer hänförelse när de blir tillrättalagda och upplysta till högre kunskapssfärer.

Så sant, så sant.

Respekt för inlägget. :up:
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:
AndersF1 skrev:En besserwisserkommentar:
Det är den procentuellt breda effektkurvan i en diesel som ger kraft ifrån låga varv, liksom samma fenomen i stora, lågvarviga, motorer. Vridmomentet är helt ointressant, eftersom en 250-hästars högvarvig Honda har samma vridmoment på bakhjulen i 100 km/h som en 250-hästars lågvarvig dieselturbo. Vridmomentet ändrar man med växellåda och slutväxel, men effekten är densamma, förutom lite förluster.

Däremot brukar stora lågvarviga motorer ha högt vridmoment, men det har inget med saken att göra.
Ahhm chans att lära sig ngt nytt idag :)

Så en diesel är starkare, men det är inte pga det högre vridmomentet för det försvinner på vägen ut på drivhjulen där vridmomentet är det samma för bensin och dieselbil ...i princip. Men istället har en dieselmotor en bredare effektkurva, som gör att den är starkare över ett bredare varvtalsregister. Är det så du menar?

Så när t.ex. motorpressen slänger sig med att Bil X:s högre vridmoment gör att den är starkare så är det inte korrekt. Vridmomentet på drivhjulen är ändå detsamma. Har jag förstått det här rätt?
Ja, exakt.
Vridmomentet kan du förändra hur du vill genom en växellåda, men effekten är alltid densamma. Efter växellådan kommer t.ex. ett helt annat vridmoment om du kör på 1:an än på 5:an, trots samma varvtal, effekt och vridmoment i motorn, men effekten som kommer ur växellådan är densamma oavsett växel.

Edit:
Dessutom är effektkurvan främst procentuellt bred och inte nödvändigtvis bred i absoluta tal. Om man t.ex. har 70% av effekten i ett intervall av 2000 rpm, så känns det betydligt bredare om det är mellan 1500-3500 rpm, än om det är mellan 15 000-17 000 rpm, eftersom det tar upp en procentuellt större del av det totala registret.

Min "tjejhoj" H-D, XL1200C har fjuttiga 57 Hk men ett vridmoment på 108 Nm. (ändrat av fabrik till andra vipparmar och ventiler. Så kallat "screaming eagle" paket) Ändå hänger jag inte med snubbarna med motorer på 250-650 cc (då skall vi inte tala om snubbarna med riskokare på samma slagvolym som jag har ) som bara har 50 hk och fjuttiga 50-60 nm??? Det kan inte enbart bero på vikten. Jag är ju inte lövtunn utan väger som en riktig "karl" skall göra. Ca 0,1 Ton. Kan det bero på att dom varvar sina motorer till 6000-10000 rpm och jag fjösar knappt upp i 4500??????
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:Nu är ju inte ens BMW själva nöjda med designen, därav den sidledesbefordringen av Chris Bangle.

7-serien blev ju så misslyckad att man fick göra om den. Andelen 7-serie i klassen minskar ju dessutom.

Jag måste dock erkänna att 5-serie touring ser mycket bättre ut än sedanen. Interiören är ju en ergonomisk katastrof dessutom.

BMW tog till sig av kritiken vilket syns i nya 3-serie. I-drive är inte standard och jag tror att majoriteten kommer att välja att INTE ha systemet, vilket ju talar sitt tydliga språk.

Ökningen i Sverige beror nog främst på en ökande konjuktur samt generösa rabatter från BMW:s sida. Man rear ju t.ex. ut 320 till förmånliga priser samt att man registrerat in många bilar innan årsskiftet som alltså säljs som 04:or...
Sedan säljs det ju en del SUV:ar också...
Ja just det...
http://www.germancarfans.com/news.cfm/n ... bmw/1.html
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Som BMW-ägande datakonsult kan man dessutom parkera lite som man vill, vilket är ett stort plus... :roll:
http://www.ltz.se/artikel_standard.php? ... ning_2=142
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

- Jag har inte dåligt samvete för att jag tar platsen för någon handikappad. De måste också lära sig att vänta, säger han.
Ja jäklar ..... men tja, han säger ju åtminstone vad han tycker
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Inlägg av FerrariF1 »

angående fyrhjulsdrift
Ni som kommer från södra sverige kanske inte har så stor användning av det men under den tid jag har haft körkort så har jag känt att fyrhjulsdrit skulle sitta fint i ett antal tillfällen.

Med awd så blir ju bilkörningen säkrare under vinterhalvåret så det är nog värt att investera i om man vill leva lite säkrare, speciellt om man trycker lite extra på gasen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Vi bilägares stora undersökning visar återigen att BMW är den bil deras ägare är mest nöjda med.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Inlägg av FerrariF1 »

Kan ju vara att BMW ägare tycker att det är en status att äga och därför det höjda betyget i undersökningen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

En post hade väl räckt?
Aaah, du tgo bort den. Bra.
Tja kolla gärna vilka bilar som är med och hur man frågat...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Ja utan tvekan, men det säger inte vilken bil som är bäst, eller som har bäst driftssäkerhet. Sådan statistik hittar man hos bilprovningen och t.ex. hso tyska ADAC.

Vad man som ägare upplever som bäst kan vara helt andra saker. Man kanske är supernöjd med statusen som varumärket ger. Man kanske gillar körglädjen etc etc, sedan kanske skiten går sönder oftare än andra bilar men man har överseende med det.
Jari skrev:Vi bilägares stora undersökning visar återigen att BMW är den bil deras ägare är mest nöjda med.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bästa bilen är Toyota - alltid i topp i sådana undersökningar.

Jag är nöjd med min BMW som nu ska säljas.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jag körde runt i en ny Corolla förra veckan och den var både ful och tråkig. Den hade absolut noll körglädje. Jag ogillar Toyotas korta säten som gör att man blir trött i benen efter tag. Den fick mig att känna mig medelålders...

Men dom är säkert jättebra om man enbart vill ha en tillförlitilig bil för transport från punkt A till punkt B.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Det är stor skillnad på körglädje och kvalitet.

Alla utom Jari vet att japanska bilar, och då främst Toyota, ligger i topp vad gäller driftssäkerhet och kvalitet.

Vad gäller korta säten så är det nästan bara Volvo och Saab som har säten gjorde för resliga nordbor...
Sami skrev:Jag körde runt i en ny Corolla förra veckan och den var både ful och tråkig. Den hade absolut noll körglädje. Jag ogillar Toyotas korta säten som gör att man blir trött i benen efter tag. Den fick mig att känna mig medelålders...

Men dom är säkert jättebra om man enbart vill ha en tillförlitilig bil för transport från punkt A till punkt B.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Bara bullshit. Det från en kille som borde veta, men aldrig haft råd att prova en riktig bil.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Säger mr 530i /89...

Det som retar dig Jari är att jag som har råd att välja använder skallen när jag väljer bil. Jag trodde ett av BMW:s stora försäljningsargument var att de inte var så dyra att äga?


Jari skrev:Bara bullshit. Det från en kille som borde veta, men aldrig haft råd att prova en riktig bil.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Nej, du har inte råd att välja, försök inte.
Vad försäljningsargumenten är, vet jag inte, men inte fan är BMW framställt som något billighetsalternativ nåntans?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tacka fan för det, med de reparationskostnaderna man får på köpet
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Apropå BMW ja ... nu ska min 320 2.2 liters -01 väck. En sån här skönhet ska väl kunna säljas snabbt .... (även om 18-tumsw hjulen på bilden inte ingår.

Bild
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

FerrariF1 skrev:angående fyrhjulsdrift
Ni som kommer från södra sverige kanske inte har så stor användning av det men under den tid jag har haft körkort så har jag känt att fyrhjulsdrit skulle sitta fint i ett antal tillfällen.

Med awd så blir ju bilkörningen säkrare under vinterhalvåret så det är nog värt att investera i om man vill leva lite säkrare, speciellt om man trycker lite extra på gasen.
Det största problemet med många som har fyrhjulsdrift är att de inte begriper att deras bil stannar precis lika illa som en tvåhjulsdriven när det gått lite för fort.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Tomas_Boden
Inlägg: 155
Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
Ort: Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Hmm alla som är anti BMW, har ni kört nån bil som är körgladare än en 6 serie Csi, M3, Z07,M5, eller en personlig favorit jag har ägt själv, 3.0an? Det var en 77a, då får man se tillbaka och jämföra med andra bilar jag kört i samma storlek och årsmodell, typ en Jagga eller en Mercedes. Redan då var BMW främst på körglädje, och det fortsätter bara.

Sen att japaner håller kvalitet. Lexus, det är ju en Toyota? Kan en toyota vara lyxig och inte plastig?

Det är ju en japansk bil. Jag kör ju amerikanskt, men en Lexus skulle inte jag föredra. Det är ju ännu mer kvalitéts bristande och plastigt. Sen att de har en viss mekanisk pålitlighet upp till 29000 mil är ju sant.

BMW har ju alltid legat främst i bilvärlden vad gäller körglädje. Samspelet mellan framförallt deras raka sexor och växellådor, till exempel Getrag Racing lådan är ju oslagbar, så är det ju bara... 8) Och tysk innovativ kvalité kan man inte komma undan, den är främst, och den betalar folk för...
Sen en Boom bland ungdomar vad gäller japs bilar, kan vi tacka Fast and the furious för, där karamell färgade japaner åker runt. Jag håller definitivt på Cannonball Run och Nu blåser vi snuten istället :up:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Köp tysk lyx och lär känna din verkstad

av Eric Lund, eric@automobil.se



“Dörrarna gick inte att stänga på vintern. Efter garantireparation uppstod samma fel morgonen efter. Under en fjällresa fick hela familjen gå i och ur bilen genom höger bakdörr. Bagageluckan öppnades av sig själv var 30:e sekund, baktorkaren skrapade sönder lacken, dörrlisterna trillade av och vid två tillfällen dog bilen, såvitt jag begriper på grund av bristande batterikapacitet.”



Så kan det gå när man köper en lågbudgetbil med taskigt kvalitetsrenommé. Men läsaren som mejlat dessa rader gav sig inte – han köpte en till likadan bil eftersom han verkligen var förtjust i modellen. ”Vid första kylan samma sak – dörrarna gick inte att stänga och bilen dog två gånger. Bogsering till verkstadens 'expresservice', det tog dem fem dagar att ladda batteriet. Det var inget garantijobb påstod de; hyrbilar, bärgning, batteri kostade mig 6000 kronor.”
Som sagt, att köpa billigt kan bli dyrt. Problemet är bara att den här läsaren inte hade köpt billigt, han hade köpt en nästan ny BMW X5 4,4 av en märkeshandlare. Han har även ägt en 745i ur senaste generationen: ”Lårstöden på stolarna ramlade loss och det var ideliga elproblem. Dynamic Drive-funktionen gav felmeddelanden och missljud hela tiden, men BMW-verkstaden hittade inget fel.”
Tyvärr är BMW i gott sällskap när det gäller att servera sur mjölk på gräddhyllan. Det sägs att Mercedes slagit till reträtt under utvecklingen av nya S-klass – många av de tekniska nymodigheter som var planerade har spolats för att man inte kunnat säkerställa driftsäkerheten. Istället har man lagt all kraft på att höja kvaliteten.
Det lär behövas, flera Mercedes-bilar som jag själv kommit i kontakt med på senare år har drabbats av mystiska elfel, i värsta fall så allvarliga att bilarna blivit okörbara. Vår systertidning, Vi Bilägare, har upprepade gånger rapporterat om praktiskt taget nya Mercedes-bilar som rostar.
För ett bilmärke som byggt hela sitt renommé på att göra bilar av högre kvalitet än alla andra måste detta vara en dödens väg att gå. Hur tänker de ekonomer som ger sig på bilarnas kvalitet först av allt när det ska sparas pengar hos Mercedes? I bästa fall har det varit stillestånd i hjärnkontoren, i värsta fall är det ett utslag av kallhamrad cynism och en lek inte bara med varumärkets värde utan framför allt kundernas pengar.
Men det handlar inte bara om pengar. BMW och Mercedes är märken som älskas högt och rent av många bilentusiaster. Att ha det förhållandet till sina kunder är något som merparten av världens biltillverkare bara kan drömma om.
BMW och Mercedes ska inte ens behöva antyda sin kvalitetsnivå i reklamen, köparna av deras bilar ska helt enkelt kunna förutsätta att det är toppnivå rakt igenom. Hur ska annars de väl tilltagna prislapparna motiveras? Med prestige? ”Dynamiska egenskaper”? Avancerad teknik? Marknadsföringen kan presentera vilka jönserier som helst – om inte bilarna håller den kvalitet som köparna kan förvänta sig blir “dynamiska egenskaper” enbart parodi.
Men inte för entusiasterna som älskar BMW och Mercedes.

------------------------------------------------------------------
Ganska huvudet på spiken enligt min mening...
...det måste ha varit Lexusbatteri i den bilen...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
westerberg
Inlägg: 176
Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38

Inlägg av westerberg »

EnzoF1 skrev: Tyvärr är BMW i gott sällskap när det gäller att servera sur mjölk på gräddhyllan.

Eller missade jag nåt?? :D
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"

Richard Britton. Macau GP 2004
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag vet fler som varit missnöjda med sina bilar...
Den överväldigande majoriteten verkar dock nöjda och glada och så länge jag får vad jag betalar för är jag det också.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jag är spekulant på en begangnad BMW 520. Ett riktigt gubbåk. Den är inte särskilt snabb men jag tycker den är bekväm komfortmaskin.

Är BMW 520 en vettig bil, eller är det att kasta pengarna i sjön?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Annars kan du nog få en 330i -03 till ett bra pris...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

:roll: nja, den där bilen är jag nog inte intresserad av, för den verkar inte helt pålitlig.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Razor skrev:Annars kan du nog få en 330i -03 till ett bra pris...
Som man ropar får man svar...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Den där Arvin verkar ju vara allmänt knepig. Varför vägrar han byta sitt missfoster mot en annan begangnad BMW? :o