Åsikterna är många kring F1. Själv tillhör jag dem som gillar F1 av främst två orsaker, high-tech och att det så mycket handlar om samarbete o strategi inom teamen. Men, en lång period fram till för ett par år sedan så får jag erkänna att jag mest använde F1 som sömnpiller. För fy faen vad tråkigt det var. Det mest spännande på en F1-helg var att kolla sista fem minuterna på lördagskvalet.
Nu är det mycket bättre idag, därmed inte sagt att det inte går att förbättra. F1 kommer alltid att ha en stor hängiven publik, men som i alla sporter så är det viktigt att attrahera de där "engångsbesökarna -tittarna". O det är en publik som är vana att det är spänning i hela tävlingen och över hela fältet, alltid. Jag har aldrig haft en klar favoritförare eller team i F1, jag vill se bra race. Under den period när jag sov till F1 fick jag den genom att kolla på Indy, Nascar men framförallt motorcyklar i alla former. Nästan aldrig samma förare som dominerade på varje race (väljer att blunda för Doohanperioden i 500), ena gången segrare andra gången femtonde plats. Bland mina mindre motorintresserade kompisar så är det flera som de sista åren har fastnat för MotoGP. En del säger att det är för att förarna är så modiga, andra gillar det pga de många omkörningarna. Att just omkörningar gör mycket för spänningen håller jag med om. Men hur gör man F1 mer omköriningsvänligt? Ja nog handlar det om att FIA får ändra reglerna, om det sen är genom att minska downforce, däcken, bromsar eller något annat ja det kan nog kvitta. Jag skulle föredra det som gör att kostnaderna minskar mest, kanske ett aerodynamiskt paket som är samma för alla team och som man inte får utveckla/ändra!?
Jag kommer alltid att följa F1 oavsett vilka regler som kommer i framtiden, till syvende o sist är det kungaklassen inom all sport. Själv skall jag till Monza om tre veckor o kommer att ha lika mycket gåshud hela helgen oavsett om Schumacer vinner med 1 hundradel eller ett varv.
Var det inte Hemingway som sa "Det finns bara tre riktiga sporter, bergsklättring, tjurfäktning och motorsport. Allt annat är mest en lek!"?
Förslagen från F1 Racing
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att göra det lättare att göra omkörningar tror jag inte ökar spänningen ett smack. Det snabbare ekipaget kör om det långsammare för att därefter försvinna i fjärran. Bara för att man rent tekniskt underlättar att göra omkörningar betyder inte att det blir fler omkörningar.
Men - om man nu vill underlätta omkörningar är det inte på det tekniska plan et som en förändring behöver ske. Det är bara att ändra reglerna. Ta bort möjligheten att blockera, något som öht inte skedde på den gamla goda tiden, så kanske vi får se fler ombromsningar.
Återigen så hävdar jag att frågan om omkörnignar är långt ifrån den viktigaste när det gäller sportens framtid. Det som behövs är att få ned sporten på en nivå där folk kan börja indetifiera sig med sina favoritstall. Idag bedrivs F1 av ansiktslösa storbolag.
Sporten handlar dessutom mer om förfining av existerande teknologi vilket i sin tur innebär att det handlar om att fylla sina utvecklingsavdelningar med så många huvuden som budgeten tillåter. Det hela han blivit en fajt mellan företag. Ungefär lika upphetsande som att se Ericsson och Nokia göra upp om tätplatsen på börsen.
F1 behöver en genomgripande omstrukturering, inte tekniska lösningar som funkar lika bra som att ge nån med hjärntumör Alvedon mot huvudvärken.
Tärnström
Men - om man nu vill underlätta omkörningar är det inte på det tekniska plan et som en förändring behöver ske. Det är bara att ändra reglerna. Ta bort möjligheten att blockera, något som öht inte skedde på den gamla goda tiden, så kanske vi får se fler ombromsningar.
Återigen så hävdar jag att frågan om omkörnignar är långt ifrån den viktigaste när det gäller sportens framtid. Det som behövs är att få ned sporten på en nivå där folk kan börja indetifiera sig med sina favoritstall. Idag bedrivs F1 av ansiktslösa storbolag.
Sporten handlar dessutom mer om förfining av existerande teknologi vilket i sin tur innebär att det handlar om att fylla sina utvecklingsavdelningar med så många huvuden som budgeten tillåter. Det hela han blivit en fajt mellan företag. Ungefär lika upphetsande som att se Ericsson och Nokia göra upp om tätplatsen på börsen.
F1 behöver en genomgripande omstrukturering, inte tekniska lösningar som funkar lika bra som att ge nån med hjärntumör Alvedon mot huvudvärken.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad positiv du är, Tärnström!
Jo, det där med blockningen är verkligen mysko. Om man nu vill ha omkörningar så varför inte sätta ett stopp för den där Schumacher-regeln? Har någon förresten någonsin blivit fälld för att byta spår mer än en gång?
Om de är tillräckligt jämna så är det inte säkert att den bakom drar iväg för alltid när han kommer om. Däcken brukar ju ställa till det så att varvtiderna går lite upp och ner.
Ett problem med att kvala med racesetup är ju att den som har snabbast bil i kvalet även lär ha det under de första varven. Med ett "riktigt" kval så kan ju olika stall få till kvalinställningarna olika.
När det gäller high-tech och kostnader så kan man ju inte gärna förbjuda stallen att ta in sponsorpengar och de kommer alltid att göra av med alla pengar som de får in. Däremot kan man ju försöka minska betydelsen för varje ny miljon.
Angående simuleringar i dator vs. testning så kan simuleringar vara svindyra, så det blir nog knappast billigare. Jag har räknat CFD på datorer i kvartsmiljardklassen och man kommer att få bättre svar desto dyrare dator man köper, samt att personal och programvara inom det området inte är jättegratis. Däremot är inte simuleringarna lika exakta och den typ av aerodynamik som är runt F1-bilarna är inte lätt att räkna på, liksom att däcken också är väldigt olinjära och svåra att få till exakt vid en simulering. Det gör att ett testförbud kanske inte skulle spara in så väldigt mycket pengar, men det skulle öka graden av slump och eftersom de fattiga stallen ändå inte har råd att testa så mycket så kan det knappast bli sämre.
Jo, det där med blockningen är verkligen mysko. Om man nu vill ha omkörningar så varför inte sätta ett stopp för den där Schumacher-regeln? Har någon förresten någonsin blivit fälld för att byta spår mer än en gång?
Om de är tillräckligt jämna så är det inte säkert att den bakom drar iväg för alltid när han kommer om. Däcken brukar ju ställa till det så att varvtiderna går lite upp och ner.
Ett problem med att kvala med racesetup är ju att den som har snabbast bil i kvalet även lär ha det under de första varven. Med ett "riktigt" kval så kan ju olika stall få till kvalinställningarna olika.
När det gäller high-tech och kostnader så kan man ju inte gärna förbjuda stallen att ta in sponsorpengar och de kommer alltid att göra av med alla pengar som de får in. Däremot kan man ju försöka minska betydelsen för varje ny miljon.
Angående simuleringar i dator vs. testning så kan simuleringar vara svindyra, så det blir nog knappast billigare. Jag har räknat CFD på datorer i kvartsmiljardklassen och man kommer att få bättre svar desto dyrare dator man köper, samt att personal och programvara inom det området inte är jättegratis. Däremot är inte simuleringarna lika exakta och den typ av aerodynamik som är runt F1-bilarna är inte lätt att räkna på, liksom att däcken också är väldigt olinjära och svåra att få till exakt vid en simulering. Det gör att ett testförbud kanske inte skulle spara in så väldigt mycket pengar, men det skulle öka graden av slump och eftersom de fattiga stallen ändå inte har råd att testa så mycket så kan det knappast bli sämre.
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39
F1 står nog inför ett vägval.Antinge kör vi på och loppen blir intressant som att se målarfärg torka och framtida startfält på 6-8 bilar + minardi eller så måste det till stora begränsningar så att det blir mer som på 60-80 talet då småstall hade chans.Begränsa tex antalet medarbetare i depå för varje stall till tex 5.-6t så att däcksbyten blir kännbara. Tillåt enbilsstall tex som int byggt sin bil själva utan kör tex en fjolårsbil av någoit slag eller bilbyggare från en eller March på 70-talet som bygde bra F1- bilar som var till salu. Tving motorleverantöreran att sälja motorr eller serva minst 2stall. Detta är en lite av mina ideeer a men något måste göras tycker jag.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror att det är en farlig väg att gå, Lemon. Framförallt för att sporten riskerar att förlora sin identitet. Jag tycker att det är illa nog att man fipplar med poängräkningen. I korta loppet kan man kanske vinna en del fans, men när det visar sig att deltagarna kanske lyckas kringgå en regeländring så är det dags för nästa - det tar aldrig slut. I längden blir publiken bara förvirrad.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ni får ursäkta mina felstavningar, men mitt tangentbord är så utslitet att jag inte längre ser vissa bokstäver.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Så länge man inte gör saker som bestraffar den som är snabbast, typ viktlådor, omvänd startordning, etc., så tycker jag det är OK med engelsk startordning eftersom det fortfarande kommer att belöna den som är bäst i längden.
Regeländringar har man alltid gjort i F1, så det är ju inget nytt och säkert ingen fara heller så länge man hållar fast vid grundkonceptet, dit jag inte tycker att kvalen hör.
Regeländringar har man alltid gjort i F1, så det är ju inget nytt och säkert ingen fara heller så länge man hållar fast vid grundkonceptet, dit jag inte tycker att kvalen hör.