Storbritanniens GP

Kungaklassen av motorsport...
Audi Sportsline

Inlägg av Audi Sportsline »

ANFRAN skrev:Äh, Jan-Erik Berggren har ju skrivit om F1 i Expressen hur länge som helst nästan (nåja). Och visst, det är väl kul att BAR och Renault har tagit Williams och McLarens plats som utmanarstall. Och det hade ju kunnat bli en jämn och spännande avslutning mellan de fyra stallen. Synd bara att Ferrari är med...
Så länge det inte finns en svensk ordinarie förare i f1 så kommer sporter
typ allsvensk fotboll eller 100mtr stavhopp att komma i första hand...
Ordinarie=ej testharvare!!!!! Sad but true.
Ekström, skit i rally karriären... efter DTM=F1.
M-Ekström rules!!!!!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag talade med Eje Elgh igår och han sa för övrigt det som någon här redan har nämnt. "Det spelar ingen roll vilken strategi som Rubens är på, han kommer ändå alltid att vara långsamare än Schumacher och anledningen till det är att han inte har förmågan att se till att STARTEGIN FUNKAR I PRAKTIKEN", en ganska så bra sammanfattning måste jag säga.

Sedan sa han att de killarna han trodde på i framtiden var Alonso, Kimi och Button, Montoya var INTE med i resonemangen!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Nä, Montoya blir ju tyvärr aldrig någon världsmästare.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jag tror inte heller att Montoya blir världsmästare. Han är för ojämn och kan inte tygla sin killerinstinkt, vilken är kul och bra för F1, men inte för honom själv...
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Kul att andra äntligen fått upp ögonen och insett att JPM inte är av det rätta virket.(så trött på att höra alla besserwissers lovord)

Enda positiva är att han bjuder publiken på en snygg 360 då o då. :)

/S
"All bleeding eventually stops."
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tja Montoya har väl bara haft en "bra" säsong och det var väl förförra året. Då bjöd han på ett par snygga omkröningar ska sägas och det var några snygga bataljer mellan Schumi och honom, men idag så ser han väldigt blek ut och han har verkligen inte förmågan att få med sig stallet i rätt riktning för Williams går ju kräftgång.
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Cuscino skrev:
F1-fan skrev: Tycker att Eriks artikel var begåvad så du måste vara ett geni eller underbarn
Mycket möjligt. Men att påstå att Årets F1-säsong är den bästa på många år är ju bara löjligt. Speciellt som just förra säsongen verkligen var den bästa på länge. Men den aktuella journalisten kanske inte hade börjat följa F1 då.
Håller med dig att årets säsong inte är den bästa men mycket av det andra är inte alls dumt :crazy:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

ANFRAN skrev:
Lemon skrev:Q: (Mike Doodson - Mike Doodson and Associates) If you had the choice again would you do the same strategy?
RB: (Laughs) But if I knew the fuel level of everyone right now then I would probably have changed but if I had to do it all over again and not knowing the details again, I probably would have made the pressures of my tyre differently, and I wouldn’t have done it again, yes, no problem.
Va? Ja eller nej eller njaejoej eller jo, självklart inte?
Man kanske kan säga att Rubens svamlade på rätt bra i sina "svar"... :roll:
Men han verkar ha lärt sig sin plats bra: -Fot Rubens!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Med rätt bil och förutsättningar, typ årets Ferrari skulle även Montoya bli världsmästare, liksom halva startfältet iofs. När en i mitt tycke ganska medelmåttig förare som Rubens kan ligga klar tvåa i VM med sämre förutsättningar än teamettan så är det nog ingen tvekan om att minst halva startfältet skulle bli världsmästare som teametta i årets Ferrari, med en omkörningsförbjuden slav vid sin sida...
Montoya har dessutom blivit mästare i ett flertal serier, så varför inte i F1? Jag tyckte t.ex. inte att Mansell var en särskilt smart förare som alltid sparade på materialet, men han blev ju världsmästare han också. I en inte allt för dålig bil skall sägas... Vissa anser väl inte heller Villeneuve jr. för att vara en taktisk mästare, men det gick ju vägen det också.

Jag tycker att väldig många överskattar förarens betydelse när det går bra. Om jag inte skulle ha följt F1 alls de senaste 3 åren och inte visste nåt om förarna så skulle jag ändå gissa på Ferrari som vinnare eftersom de helt enkelt har de överlägset bästa förutsättningarna. Men visst, marginalerna är inte jättestora så missar de eller däckstillverkaren något och föraren t.ex. sjabblar, som ifjol, så är inte försprånget så stort längre.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Jag talade med Eje Elgh igår och han sa för övrigt det som någon här redan har nämnt. "Det spelar ingen roll vilken strategi som Rubens är på, han kommer ändå alltid att vara långsamare än Schumacher och anledningen till det är att han inte har förmågan att se till att STARTEGIN FUNKAR I PRAKTIKEN", en ganska så bra sammanfattning måste jag säga.

Sedan sa han att de killarna han trodde på i framtiden var Alonso, Kimi och Button, Montoya var INTE med i resonemangen!
Om man hade frågat Eje ifjol så hade han aldrig nämnt Button. Sådana här förutsägelser är väldigt säsongsbetonade i en matrialsport som F1. Ifjol såg inte Button ut som en världsmästare - och Bernie sa också att han inte trodde button kan bli världsmästare. I år har Bernie offentligt bett Button om ursäkt för det uttalandet och konstaterat att Button är en blivande världsmästare.

Det är lite farligt att göra så tvärsäkra uttalanden - som AndersF1 skrev: I årets Ferrari kan halva startfältet bli världsmästare och de tre nämnda här ovan samt Ralf Schumacher och David Coulthard och JUarno Trulli skulle alla kunna vinna VM i Schumachers sits. Kanske inte lika överlägset, men en titel skulle det bli.

Jag instämmer nog vad Nigel Roebuck på Autosport svarar ang. Montoya:
I can't recall any occasion on which Montoya has 'whined that it's unfair Schumacher gets all the praise', I must say, although it's true that he does not see him as the unsurpassable superstar, and has reminded us more than once that Michael has comfortably the fastest (as well as emphatically the most reliable) car in the business.

I think there's no doubt that when JPM joined the Williams F1 race team in 2001 (after a two-year spell in the USA, during which he won both the CART Championship and the Indianapolis 500), he expected to win more than three races in (almost) four seasons, and it's a fact that Williams-BMW competitiveness has varied very considerably over that time.

That said, I'm the first to concede that Juan is not the world's greatest when it comes to set-up, and nor, I think, does he have the all-round commitment of Schumacher. For that matter, neither do any of his colleagues.

On talent, I think Montoya is as good as there is, and I understand the criticism that 'he relies too much on it'. That worked for him in CART, where pure driving ability could compensate for an average car rather more than in F1. He knows precisely how quick he is, and I think it frustrates him enormously that he doesn't have a car anywhere near as good as Michael's. Simple as that. If he were in the other Ferrari, I fancy he would indeed be 'earning some praise for himself', as you put it. But that, of course, could never happen: Michael would never allow it...
Montoya har en fantastisk talang, kanske den största talangen av alla på den här sidan om Kimi. Men han litar för mycket på sin talang för det har funkat för honom i tidigare serier: F3, F3000, CART o.s.v. men i F1 räcker inte det.

Att han förlitat sig för mycket på sin talang gör att han säkert har missat att lära sig så mycket om inställningar av bilar som han nu skulle ha nytta av i F1. Han har dessutom kunnat kompensera tidigare för en dålig bil med att helt enkelt köra förbi problemet - vilket inte fungerar i F1 idag och som ett resultat är han van att förvänta sig en färdig produkt från mekar och ingenjörer han kan racea med. Lite grann av en modern Ronnie Peterson skulle man kunna säga: fantastisk talang, men dålig på att justera en dålig bil till att bli bättre - och Williams har sedan 2001 haft ojämna bilar och stallet är klart vilset när det gäller bildesign. Den bästa motorn kan bara ta ett stall en bit på vägen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Lycky Strike, visst har du rätt i att sånna här förutsägelser ofta är säsongsbunda, folk ser mest vad som händer "just nu".

...Om vi vänder lite på det...Jag tror Schumi hade haft betydligt bättre chanser att vinna Wm eller åtminstånde vara klar tvåa i mästerskapet än både Trulli, Button och Montoya i respektive bilar som de kör nu och det är nog de flesta överens om, han skulle kanske inte vinna, men han skulle absolut vara med och fightas om segrar i istort sett varenda lopp.
Den förmågan har han, men som vi ser så lyckas inte de nämda förarna med det.

Att köra en snabb bil fort det kan väl alla, det har du rätt i, men att kunna utnyttja de lägen som dyker upp och använda dem till sin fördel har inte lika mycket med bilen att göra, utan det är precision och strategiskt tänkande + att kunna ta fram det där lilla extra just NÄR det behövs som räknas och där slår ingen Schumacher. Jag är fullkomligt övertygad om att ingen förare i startfältet hade vunnit 10/11 LOPP i år i samma bil som schumi!!! 10/11, det är helt sjukt när jag tänker på det...Du säger att RB inte har samma förutsättningar, vad är det som är sämre för honom? Har han en sämre bil eller?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Alltså, för att rätta mig själv: om Montoya kör fältets överlägset bästa bil är det klart att han kan bli världsmästare. Men det känns inte som att han kommer hamna i den situationen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Lycky Strike, visst har du rätt i att sånna här förutsägelser ofta är säsongsbunda, folk ser mest vad som händer "just nu".

...Om vi vänder lite på det...Jag tror Schumi hade haft betydligt bättre chanser att vinna Wm eller åtminstånde vara klar tvåa i mästerskapet än både Trulli, Button och Montoya i respektive bilar som de kör nu och det är nog de flesta överens om, han skulle kanske inte vinna, men han skulle absolut vara med och fightas om segrar i istort sett varenda lopp.
Den förmågan har han, men som vi ser så lyckas inte de nämda förarna med det.
Jag håller med - Schumacher är den bästa föraren. Men jag tror inte att han som förare är så överlägsen som många just nu gör gällande. Visst skulle han lyckas bättre hos Williams än de nuvarande förarna, det tror nog jag också. Men han är inte en gud - se hur lång tid det tog för honom att slutligen vinna ett VM för Ferrari. Inte ens Schumacher är bättre än det material han har förfogande över.

Sen tror jag inte han skulle klarat av att vinan VM i t.ex. årets Williams, så länge årets Ferrari var med körd av två andra förare som t.ex Button/Kimi/Alonso/Montoya. Mot någon av dessa fyra i årets Ferrari skulle Schumacher inte ha en chans i årets Williams/Renault/BAR.

Att köra en snabb bil fort det kan väl alla, det har du rätt i, men att kunna utnyttja de lägen som dyker upp och använda dem till sin fördel har inte lika mycket med bilen att göra, utan det är precision och strategiskt tänkande + att kunna ta fram det där lilla extra just NÄR det behövs som räknas och där slår ingen Schumacher. Jag är fullkomligt övertygad om att ingen förare i startfältet hade vunnit 10/11 LOPP i år i samma bil som schumi!!! 10/11, det är helt sjukt när jag tänker på det...Du säger att RB inte har samma förutsättningar, vad är det som är sämre för honom? Har han en sämre bil eller?
Nu vet jag inte om jag har sagt att Rubens inte har samma förutsättningar som Schumacher? Jag är övertygad om att han har likadan bil som Schumacher, men jag är också övertygad om att Schumacher alltid får de senaste och bästa grejerna först.

Rubens har ett andreförarkontrakt hos Ferrari, det är Schumacher som ska vinna och Rubens som ska backa upp honom. Att hävda något annat är lite löjligt tycker jag. Enbart förekomsten av sådana kontrakt och förutsättningar tror jag ialla fall skadar lite av moralen i ett stall. Det kan inte vara kul att var mekaniker och ingenjör på Rubens bil och veta att man tillhör "andrasorteringen" i stallet. Alla små dumma misstag på Rubens bil tycker jag vittnar om det - man koncentrera sig det där lilla extra när man arbetar med en förare som SChumacher. Då glömmer man inte att ta u fyra däck i depåstoppet, man glömmer inte ta undan domkraften på startgridden, man dubbelkollar allt inför GP-helgen en gång extra o.s.v ...

Samtidigt är inte Rubens enligt min mening tillräckligt bra för att förtjäna ett kontrakt med delad försteförarstatus i stallet. Han är en hyfsad genomsnittlig F1-förare, men inte något speciellt. En gång tyckte jag att han var en riktigt snabb förare: särskilt under tiden hos Stewart. Men hans många medelmåttiga körningar i Ferrarin i år får mig att ifrågasätta hans motivation och skicklighet. Så dålig är inte Ferrarin att det bara är Schumacher som kan vinna i den - jag tror att många förare kan vinna i årets överlägsna Ferrari. Men många gånger i år har Ferrarin inte alls sett särskilt överlägsen ut i Rubens händer ....

Rubens förtjänar den klara andraposition han har. Hans största begränsning är varken andreförarkontrakt, lata mekaniker eller sämre bil utan helt enkelt hans egna talang.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kan ju också vara så att årets Ferrari egentligen inte alls är nåt bra utan kanske precis så bra som Rubens visar att den är och att framgångarna beror just på att MS är en 'gud' bakom ratten... ;)

Jag tror icke för ett ögonblick på att Rubens har nåt uttalat andreförarkontrakt som du så bergsäkert påstår. Har du nåt belägg för det får du gärna lägga fram dem.
Budo

Inlägg av Budo »

Håller helt och hållet med EnzoF1 och luckystrike1. Däremot så fattar jag inte att AndersF1 verkligen tror att halva griden hade kunnat ta VM med årets Ferrari.
Minns du inte förra året då ferrari paketet var alls inte det bästa, men ändå så klarade ju MS av VM med hela 6 segrar?
Killen har helt enkelt det lilla extra som gör han så mycket mer framgångsrik än alla de andra.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

EnzoF1 skrev:Kan ju också vara så att årets Ferrari egentligen inte alls är nåt bra utan kanske precis så bra som Rubens visar att den är och att framgångarna beror just på att MS är en 'gud' bakom ratten... ;)

Jag tror icke för ett ögonblick på att Rubens har nåt uttalat andreförarkontrakt som du så bergsäkert påstår. Har du nåt belägg för det får du gärna lägga fram dem.
Om du har belägg för att Ferrarin är en ganska medelmåttig bil, så kan jag ta fram belägg för Rubens andreförarkontrakt. Ska vi säga så? ;)

Schumacher är en fantastisk förare, och ihopparad med en så fantastiskt överlägsen bil som årets Ferrari blir det en oslagbar kombination - vilket vi också sett bevis på i år.

Jag tror inte för ett ögonblick att Rubens är anställd för något annat syfte än att hjälpa Michael och se till att vara tillräckligt bra för att Ferrari ska vinna WCC - vilket han med nöd och näppe klarar. Ska vi gissa på att det blir en Rubensseger efter att Schumachers titel är säkrad ...?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Du skriver ganska tvärsäkert att Rubens har ett uttalat andreförarkontrakt. Jag undrar bara vad du grundar det påståendet på då alla officiella källor säger att ett sådant kontrakt inte finns.

Jag säger inte att årets Ferrari är en medelmåtta, tvärtom tillhör den det absoluta toppskiktet, men att den skulle vara särskilt mycket bättre än Renaulten, BAR:en och de övriga är ganska osannolikt. Jag är övertygad om att MS skulle vinna även i en BAR eller en Renault (med lite inkörning och personlig anpassning så klart).

Om nu Ferrarin vore så fantastiskt överlägsen så skulle ju Rubens ligga hack i häl precis hela tiden, eller hur?

Men åter till andreförarkontrakten då, jag blir så trött på alla konspirationer. Har Rubens egentligen fått släppa fram MS nån gång den senaste tiden? Vem av de två förarna stod egentligen för den senaste förbisläppningen? Om jag inte missminner mig var det ju faktiskt MS som släppte om (nåja) Ruben i USA förra året. Att de två förarna däremot står under order att inte köra varandra av banan med idiotiska manövrar är nog ganska klart, och det har nog ingen nåt emot heller. Men det var ganska länge sedan Rubens fich agera "andreförare".

Om det nu existerat renodlade andreförarkontrakt i Ferrari borde ju t.ex. Irvine ha snackat lite om det nu. Tvärtom så fick han ju åtnjuta föresteförarstatus 99 - det rimmar lite illa med dina hypoteser. Rubens har ju bevisligen vunnit lopp föra MS, hur får du ihop det med ett renodlat andreförarkontrakt.

Vad gäller mina påstående så det ju faktiskt inte påståenden utan bara hypoteser, se mitt inlägg "Kan ju också vara så.." medans du låter helt tvärsäker i ditt inlägg - det är en viss skillnad.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

EnzoF1 skrev:Men åter till andreförarkontrakten då, jag blir så trött på alla konspirationer. Har Rubens egentligen fått släppa fram MS nån gång den senaste tiden?
Den sortens agerande efter stallorder är förbjudet sedan förra säsongen. Vilket förklarar Ferraris "nya approach" som Ross Brawn pratade om häromveckan.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

EnzoF1 skrev:
Har du något belägg för motsatsen? Ett par A1-ring visar klart och tydligt att Rubens har en andreförarroll i Ferrari och eftersom han lydde antar jag att det även återpeglar sig i hans kontrakt.
Som sagt, har du något som tyder på motsatsen?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

EnzoF1 skrev:D
Jag säger inte att årets Ferrari är en medelmåtta, tvärtom tillhör den det absoluta toppskiktet, men att den skulle vara särskilt mycket bättre än Renaulten, BAR:en och de övriga är ganska osannolikt.
Varför är det osannolikt att stallet med de bästa resurserna presterar den bästa bilen? Ferrari har flest och bäst vindtunnlar, störst CFD-avdelning, de har det största motorutvecklingcentret med en lång obruten utveckling av F1-motorer, fullständigt utvecklings- och produktionscenter inom murarna som varit igång i flera år, de är det enda stallet med egen testbana alldeles intill anläggningen och de testar klart mest. Varför skulle de då inte konstruera de bästa bilarna?
Är det osannolikt att Williams är bättre än Minardi också? :roll: