Montoya !!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

El Scorcho skrev:Ni får tycka vad ni vill och jag tycker vad jag tycker..jag baserar inte mitt tyckande enbart efter känslor utan efter ett jävligt stort intresse för motorsport som jag har haft hela livet..även sen tiden före Michael Schumacher och långt tillbaka.

Racerbice..när Montoya vann CART var den inte en Kalle Anka serie..när Mansell gick över dominerade han inte fullständigt..han satt i ett av de bästa teamen och lyckades vinna serien i hård konkurrens..för Mansell var som allra bäst då..och han var en riktig racer. Visst..i Sverige kanske vi inte fattar vad Indy500 är för något..men det krävs något alldeles extra av en förare för att köra varv efter varv i 350-380 km/h i trafik..något som t.ex. Schumacher själv har sagt att han aldrig skulle göra...och visst det håller jag inte emot honom. Han är en fantastisk förare..själv skulle jag aldrig komma på tanken att köra Indy500..men det är ändå något enormt stort.

Det är en ganska allmänt och objektiv uppfattning att Montoya är en racer..tycka vad man vill om honom..han ger järnet..han bryr sig inte om att halva depån och sådär 14 förare står med mössan i hand och bockar och bugar när Schumacher är i närheten. Det uppskattar jag. Sporten behöver sånt..och sporten behöver konkurrens.
Kan inte annat än instämma faktiskt!!
RacerBice

Inlägg av RacerBice »

El Scorcho skrev:Och ja..Michael är en fantastisk förare...men varför måste det ena alltid utesluta att det finns andra fantastiska förare..? Hans främsta styrka ligger i förståelsen av bilen och setups och strategi men när det gäller attityd och respekt för fair play så är den absolut noll hos honom.
:-?

Men vänta nu......jag håller absolut med om att MS kör fränt och på gränsen till vad som är tillåtet ibland. Men det kan sägas om fler förare än bara MS. Och just därför är det kanske, kanske omöjligt att bli världsmästare idag utan den grundinställningen.

Framför allt är det dock besynnerligt att en som sitter och hyllar JPM samtidigt kritiserar MS för bristande känsla för fair-play. Montoya kör påfallande ofta på gränsen till det tillåtna, och ibland passerar han den. Han har en otrolig vinnarinstinkt som kommer till uttryck i hänsynslösa framfarter där han verkar helt ointresserad av vilka konsekvenser som kan drabba medtävlarna när han satsar bajset på att ta sig fram på banan.

Men fine, tuff körning i regelverkets gråzoner gör JPM intressant och kontroversiell och höjer honom över en viss mängd av just nu lite småtrista typer i sporten. Och konsekvensenligt har han därmed åtminstone en egenskap som eventuellt är nödvändig för att han ska kunna aspirera på att bli världsmästare.

Jag kan bara inte begripa varför alla JPM-påhejare (var och en till synes undantagslöst MS-hatare också) klagar hål i skallen på oss andra om MS osportsliga stunder när JPM är en precis lika god kålsupare han. DET är så urbota stenkorkat att även JAG måste utbrista BLÄ! :shake:

Nu kommer jag inte ventilera det här mer, Skorre, så om du säger ett endaste knyst till i ämnet så kommer du ha fått sista ordet. :roll:

:wave:
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

El Scorcho skrev:Ni får tycka vad ni vill och jag tycker vad jag tycker..jag baserar inte mitt tyckande enbart efter känslor utan efter ett jävligt stort intresse för motorsport som jag har haft hela livet..även sen tiden före Michael Schumacher och långt tillbaka.
Men El Scorcho, ett stort motorsportintresse delar väl alla här och det spelar ju ingen roll om intresset började innan Schumacher kom eller efter, det kan ju stå i direkt relation till hur gammal man är eller hur! Ingen klarar att separera bort känslor från sin bedömning helt och hållet (förutom en del övermänniskor kanske), alla blandar känslor med intresset mm i mixern och ut kommer en åsikt, mer eller mindre påverkad av det ena eller det andra.
El Scorcho skrev:Det är en ganska allmänt och objektiv uppfattning att Montoya är en racer..tycka vad man vill om honom..han ger järnet..han bryr sig inte om att halva depån och sådär 14 förare står med mössan i hand och bockar och bugar när Schumacher är i närheten. Det uppskattar jag. Sporten behöver sånt..och sporten behöver konkurrens
Vad är definitionen på objektivitet och är alla överrens om vad en "racer" är för något?
Personligen håller jag med dig om Montoya, han är en racer enligt din definition "ger järnet" precis som ex .Mika Häkkinen är/var. Mika bockade och bugade inte heller för Schumacher men jag skulle inte ens komma på tanken att placera Montoya på samma nivå som Mika. Det är skillnad på skillnad.
Att sporten behöver "racers" och konkurrens hållar jag dock med dig om fullkommligt.
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Angående JPM,Ms,Mika mm, alltså alla vinnare så är det lite som det är med "lyckade" tjuvar......
Är man tillräckligt fräck så lyckas man

och då menar jag inte att om man kör av någon av banan så är inte det att lyckas utan ett misslyckande
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Att köra av någon från banan är ett misslyckande, absolut.
Tänkte du på när JPM körde av Barrichello av banan förra året eller?
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Montoya/Barrichello förra året..jag såg en situtation där Ferraris nr 2 medvetet körde lustempo för att hindra en konkurrent..och det var inte direkt meningen att köra in i baken på honom..eller vad tror ni? det förstörde ju hela loppet för Montoya..men ok skit samma..

Det finns ju en annan förare som 94 och 97 tog ett rejält tag i ratten och försökte desperat köra av motståndaren eftersom det var en VM-titel på spel,-)
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Men håll med om att det fortfarande var misslyckat för JPM, även om orsaken var en annan!
Senna och MS mer eller mindre taktiska försök till avkörningar är ett misslyckande för sporten i första hand. För Senna och MS personligen så lyckades de varsin gång och MS misslyckades 1 gång, sett ur deras perspektiv, eller hur!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

klart det är misslyckande när man inte kan fullfölja..men när man kör på någon avsiktligt utan minsta tanke på att kunna fullfölja själv är det lite värre än i något man kan kalla racingincident..

men så skulle nog alla förare göra idag ifall det är årets sista tävling och avgörande för vm..vi har hamnat där.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Å andra sidan är avsiktliga avkörningar av en konkurrent ett tecken på svaghet..tycker jag..och det är ju något som herr världsmästare alltid får ta med sig..var det värt det egentligen..?
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Gonzo skrev:Att köra av någon från banan är ett misslyckande, absolut.
bl.a men även andra tillfällen MS har också gjort det t.ex
Användarens profilbild
Peppe

Inlägg av Peppe »

Boxerman skrev:
Gonzo skrev:Att köra av någon från banan är ett misslyckande, absolut.
bl.a men även andra tillfällen MS har också gjort det t.ex
Boxerman! Ett sällsynt men kärt återseende!

Peppe
FETT

Inlägg av FETT »

Det är konstigt att när Montoya ska köra om någon så hamnar ofta någon utanför banan. Kolla bara senaste lopet först så åkte han själv av och sen så tror jag det var trulli som blev utpressad brevid banan för att lämna plats. Det märkligaste är att ingen kritiserar honnom för hans kamikase körningar.. Kolla bara vilken otroligt kritik MS fick när han en enstaka gång tryckte ut truli på hockenheim förra året.

Toleransnivån helt klart bra mycket högre över vad vad JPM gör än vad MS och andra förare gör idag.

Vissa gnällde förra året över JPM stopp and go straff oki jag kan hålla med om att det var tvivelaktigt men samtidigt ser jag det som i hockey..det var en avvaktande utvisning baserad på tidigare fula småhändelser.

Så jag tycker att vi borde börja räkna hans omkörningar som innebär att någon måste gå av banan för att ge plats.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Vad är det för fel på hans fair play nuförtiden?

Vissa här inne verkar tro att det är omöjligt för en människa att ändra sig, den personen schumi var för 7! år sedan är nog inte riktigt samma som idag.

Angående att montoya inte kört någon av banan så kan jag väl säga att han har inte varit i F1 så länge heller :D
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

En lite notis
Montoya har 3 segrar på 53 starter, dvs om han fortsätter i samma stil kommer han att ha ungefär 12 stycken vid 200 körda lopp.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Bernie skrev:En lite notis
Montoya har 3 segrar på 53 starter, dvs om han fortsätter i samma stil kommer han att ha ungefär 12 stycken vid 200 körda lopp.
och :quest:

Han är i vart fall klasser bättre än sin klantiga stallkamrat som verkar köpt sin racinglicens av hobbex.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Montoya var den största otursgubben idag, 3:3 platsen hade han förtjänat när något mankemang kom emellan.

Idag tyckte jag synd om honom....
RacerBice

Inlägg av RacerBice »

Tyckte också lite synd om Montojojo, faktiskt. Fast mest beklagar jag att det aldrig blev någon kamp mellan honom och Knappen.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

är det någon här som tror att M. Schumacher skulle klå Montoya om de hade exakt samma bil..förutsättningar..? inte jag..
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Det beror hur du menar?

Över ett kvalvarv?
Ett helt lopp?
En säsong?

Över en säsong har Montoya inte en suck, däremot i enstaka lopp och kvalvarv. Montoya kan vara lika snabb säkert och kanske lite snabbare ibland men Monty är inte lika komplett, därför torskar han!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

El Scorcho skrev:är det någon här som tror att M. Schumacher skulle klå Montoya om de hade exakt samma bil..förutsättningar..? inte jag..
Tror du att Schumi skulle ha haft 3 segrar på 53 starter om hade suttit i Williams under samma period som Montoya?

1996 hade Schumi tre segrar i en helkass Ferrari F310, trots att det fanns säkert tre team som hade bättre bilar än Ferrari det året, ändå så tog han lika många segrar det året som Montoya har tagit under hela sin tid hos Williams.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Jag tror Montoya blir en ny Coulthard.
"You have 19 laps in which to build up a 25s lead," he told the German - and Schumacher duly obliged. With metronome like regularity he went faster and faster - it was awesome.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag vet faktiskt inte egentligen, tyckte bara det var en intressant tanke eftersom så många tycker om att döma ut Montoya. Montoya kom in i F1 2001, Schumacher kom väl in 1991 även om man kanske inte ska räkna det..nej..men 1992 och 1993 var han ju sådär..dvs det tog ett tag innan det tände till för honom och sedan var han bäst 94 och 95..ingen tvekan. Man kan ju tycka att Williams var lika överlägsna då som Ferrari är nu..kanske, men ärligt talat tror jag nästan Ferrari är ännu mer överlägsna idag. Och då är det inte så himla enkelt att köra sig till framgång. Det vore intressant med ett jämnare startfält helt enkelt. 1996 fanns det ju inte tre team bättre än Ferrari..? Vilka då..Williams var bättre än Ferrari..sen vet i fan..

Äh..jag ska inte vara så kategorisk..men jag tycker helt enkelt inte att Schumachers storhet innebär att andra förare är kassa..Montoya är den enda konkurrenten som Michael har respekt för..jag lovar..Han är hans ENDA konkurrent på banan idag..iaf tills McLaren bilen börjar fungera.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Ok, kanske var Maccarna inte så bra, men Williams och Bennetton var nog betydligt bättre än Ferrari, tänk på att Ross Brawn fortfarande jobbade hos Bennetton 1996 och att dom även hade dom riktiga Renault motorerna.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Japp, det tror jag. Tro att Schumi skulle slå Montoya med typ 7:3, dvs ta drygt dubbelt så många segrar som han... Montoya ligger i klass med DC och Rubens, varken mer eller mindre... visst, han kan vara skitsnabb i bland, men det kan de också... men i långa loppet har de ingen chans...
El Scorcho skrev:är det någon här som tror att M. Schumacher skulle klå Montoya om de hade exakt samma bil..förutsättningar..? inte jag..
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Håller med att Benetton var mycket bättre än ferrari 96. MS och irvine fick ju hålla huvudet på sne för att den skulle gå fortare , hur ofta händer det nu???

Har dock för mig att alesi och berger testade schumachers benetton från 95 och beskrev den som okörbar.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Så j-a dålig var inte Ferrarin 96..de hade en del mekaniska problem och fick bryta rätt mycket men de kom ju tvåa i konstruktörs-VM..iofs mycket pga Michaels insatser såklart.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Om Benettonbilen från 95 var okörbar är det ju konstigt att den var så överlägsen för det mesta..vilken virtuos han måste vara :P
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

When, in early 1996, Gerhard Berger and Jean Alesi first tested the Benetton in which Michael had won nine grand prix the previous year, they found it virtually undriveable. Both men spun several times, and admitted to being amazed by the B195's twitchiness. What was not in question, though neither Alesi nor Berger could access it, was the car's ultimate speed: its track record attested to that.
Sprint RS

Inlägg av Sprint RS »

Bernie skrev:When, in early 1996, Gerhard Berger and Jean Alesi first tested the Benetton in which Michael had won nine grand prix the previous year, they found it virtually undriveable. Both men spun several times, and admitted to being amazed by the B195's twitchiness. What was not in question, though neither Alesi nor Berger could access it, was the car's ultimate speed: its track record attested to that.
Kanske var anti-spin och launch control avstängda när Berger och Alesi fick låna bilen? :lol:
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ross Brawn var väl kvar..eller..? vet inte..men de kopplade väl bort alla inställningar för att jävlas och bygga en myt..
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

El Scorcho skrev:Ross Brawn var väl kvar..eller..? vet inte..men de kopplade väl bort alla inställningar för att jävlas och bygga en myt..
Börjar inte konspirationsteorierna gå lite överstyr? :wink:
Benetton försökte väl göra sitt bästa inför säsongen 1996 så då var det väl ingen bra idé att ställa till det för förarna. Schumi hade lämnat tiden i Benetton bakom sig då.
:crie:
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

k.k skrev:
El Scorcho skrev:Ross Brawn var väl kvar..eller..? vet inte..men de kopplade väl bort alla inställningar för att jävlas och bygga en myt..
Benetton försökte väl göra sitt bästa inför säsongen 1996 så då var det väl ingen bra idé att ställa till det för förarna. Schumi hade lämnat tiden i Benetton bakom sig då.
k.k det är väl uppenbart att de skojas bara!

Lustigt att ämnet är på tal i tråd som handlar om Montoya..........
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Tror att Montoya är lite allmänt sur just nu. :crazy:
Går inget vidare för honom i kampen om VM.
Att han efter årets slut skall gå till Mclaren som inte fick ut sin Mp4-18 på banan och Mp4-19 verkar få en tidig pensionering gör inte saken bättre.
Hittade detta på www.gp2003.com

All was not well between Juan Pablo Montoya and Ferrari at the Bahrain Grand Prix last weekend with the Colombian driver waging his own personal war with the Italian champions during the practice sessions leading up to the third round of the season.

As stated in the Our Spies in Bahrain report, the BMW WillaimsF1 driver was busy blocking Michael Schumacher in practice in order to spoil any chance of the six time champion setting a strong lap time.
Not one to sit back and deal with this sort of thing, Ferrari complained about Montoya’s actions. Charlie Whiting then summoned the Colombian to a meeting to discuss his actions.

Montoya readily admitted that he was guilty of the charge but he was doing so as a pay back for the Scuderia’s actions toward him in Malaysia where he believes Barrichello was told by Ferrari to hold him up in the final stint so that he couldn’t challenge Michael Schumacher, allegations that have been denied by the Brazilian.

No official action was taken, however Charlie did dish out a warning to the Williams driver…

”Never do that again.“
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

Gonzo skrev:
k.k skrev:
k.k det är väl uppenbart att de skojas bara!

Lustigt att ämnet är på tal i tråd som handlar om Montoya..........
Har jag påstått något annat? :x
:wink:

Angående Montoya:
Jag är säker på att Ferrari inte blockade honom. Och även om så hade varit fallet så skulle det ha varit väldigt oproffisionellt av honom att ge igen.
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Tycker att Montoya var mycket bra i sitt uppträdande efter växellådsproblemet.
Han kostade dessutom på sig ett leende.
Lyfter på hatten för dig Montoya :up:
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

F1-fan skrev:Tycker att Montoya var mycket bra i sitt uppträdande efter växellådsproblemet.
Han kostade dessutom på sig ett leende.
Lyfter på hatten för dig Montoya :up:
Lyfter på min hatt oxå och instämmer med föregående talare!
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Efter Imola sätter jag på mig hatten igen.

Montoya, nu har du gjort bort dig igen!
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Gonzo skrev:Efter Imola sätter jag på mig hatten igen.

Får väl säga att jag instämmer till fullo med föregående talare!!
Montoya detta var ett riktigt lågvatten märke utav dig :down:
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

F1-fan skrev:
Gonzo skrev:Efter Imola sätter jag på mig hatten igen.

Får väl säga att jag instämmer till fullo med föregående talare!!
Montoya detta var ett riktigt lågvatten märke utav dig :down:
Exakt F1-Fan!
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

7an har fått ett nytt smeknamn. "Montoya del toro" (alltså tjuren Montoya).

Varför?

Han blir galen när han ser något rött!!!! :lol: :lol:
redhot

Inlägg av redhot »

Som jag då, fast det gäller snarare när jag ser "blått" :D
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

snygg bild från bild.de

Bild
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

OK..jag tycker också det var lite löjligt, fast inte riktigt lika löjliga som flera av kommentarerna bland kärringarna här.
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

lol, Det är bra El Scorcho, sätt dit dom jävla torrbollarna :D !
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

El Scorcho skrev:OK..jag tycker också det var lite löjligt, fast inte riktigt lika löjliga som flera av kommentarerna bland kärringarna här.
Hade inte kunnat säga det bättre själv, kärringar!
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

Eh, jag trodde han pikade bl.a. dej Gonzo? om inte så är fallet så får jag ta tillbaka mitt stöd till El Scorchos inlägg
Användarens profilbild
Kilroyx

Inlägg av Kilroyx »

Gonzo skrev:
El Scorcho skrev:OK..jag tycker också det var lite löjligt, fast inte riktigt lika löjliga som flera av kommentarerna bland kärringarna här.
Hade inte kunnat säga det bättre själv, kärringar!
Dom e kärringar hela bunten :D
Jari, HELA Karelen har ALDRIG tillhört Finland.
Jari skrev:Vem har påstått att "hela karelen" har varit finskt?
Jari skrev:till och med östkarelen har hört till finland långt efter Nöteborg.
redhot

Inlägg av redhot »

Japp alla utom Anfran, han är ju riktigt vettig!
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

Nu ska bara Ralf ge tillbaka så är strykkedjan komplett. :D
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

lazyboy skrev:Eh, jag trodde han pikade bl.a. dej Gonzo? om inte så är fallet så får jag ta tillbaka mitt stöd till El Scorchos inlägg
Vaaaaa?