Försäsongstester 2004
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
apropå testerna:
Det var länge sedan man såg McLaren före nån av toppstallen......inte ens en månad kvar till start....ojojoj......hur skall det här sluta
Kanske blir det 4-17 och sen väntar vi på 4-19B som inte blir färdig så till säsongen 2005 ser det lovande ut med en helt ny 4-17C.
Det var länge sedan man såg McLaren före nån av toppstallen......inte ens en månad kvar till start....ojojoj......hur skall det här sluta
Kanske blir det 4-17 och sen väntar vi på 4-19B som inte blir färdig så till säsongen 2005 ser det lovande ut med en helt ny 4-17C.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Favorit i reprisguuben skrev:apropå testerna:
Det var länge sedan man såg McLaren före nån av toppstallen......inte ens en månad kvar till start....ojojoj......hur skall det här sluta
Kanske blir det 4-17 och sen väntar vi på 4-19B som inte blir färdig så till säsongen 2005 ser det lovande ut med en helt ny 4-17C.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Gonzo , du slarvar...ingen har skrivit om det här med 4-17c till2005......om jag kommer ihåg rätt (jag orkar inte kolla men kan inte ge dig rätt i.a.f. )Gonzo skrev:Favorit i reprisguuben skrev:apropå testerna:
Det var länge sedan man såg McLaren före nån av toppstallen......inte ens en månad kvar till start....ojojoj......hur skall det här sluta
Kanske blir det 4-17 och sen väntar vi på 4-19B som inte blir färdig så till säsongen 2005 ser det lovande ut med en helt ny 4-17C.
Man faller dit om mzn inte kollar in de små detaljerna.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
jag tror på gonzoguuben skrev:Gonzo , du slarvar...ingen har skrivit om det här med 4-17c till2005......om jag kommer ihåg rätt (jag orkar inte kolla men kan inte ge dig rätt i.a.f. )Gonzo skrev:Favorit i reprisguuben skrev:apropå testerna:
Det var länge sedan man såg McLaren före nån av toppstallen......inte ens en månad kvar till start....ojojoj......hur skall det här sluta
Kanske blir det 4-17 och sen väntar vi på 4-19B som inte blir färdig så till säsongen 2005 ser det lovande ut med en helt ny 4-17C.
Man faller dit om mzn inte kollar in de små detaljerna.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Gonzo skrev:Favorit i reprisguuben skrev:apropå testerna:
Det var länge sedan man såg McLaren före nån av toppstallen......inte ens en månad kvar till start....ojojoj......hur skall det här sluta
Kanske blir det 4-17 och sen väntar vi på 4-19B som inte blir färdig så till säsongen 2005 ser det lovande ut med en helt ny 4-17C.
Resonemanget är en "Favorit i repris"!guuben skrev: Gonzo , du slarvar...ingen har skrivit om det här med 4-17c till2005......om jag kommer ihåg rätt (jag orkar inte kolla men kan inte ge dig rätt i.a.f. )
Man faller dit om mzn inte kollar in de små detaljerna.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
Onsdag på Jerez:
Day 2 Fastest Times
Jenson Button (Lucky Strike B.A.R Honda) 1m 16.968s
Takuma Sato (Lucky Strike B.A.R Honda) 1m 17.273s
Franck Montagny (Renault) 1m 17.297s
Ralf Schumacher (Williams) 1m 17.337s
Marc Gene (Williams) 1m 17.390s
Jarno Trulli (Renault) 1m 17.408s
Kimi Raikkonen (McLaren) 1m 17.815s
Mark Webber (Jaguar) 1m 17.889s
David Coulthard (McLaren) 1m 17.955s
Luca Badoer (Ferrari) 1m 18.033s
Christian Klien (Jaguar) 1m 18.163s
Rubens Barrichello (Ferrari) 1m 18.245s
Filipe Massa (Sauber) 1m 18.909s
Giancarlo Fisichella (Jordan) 1m 19.249s
Nick Heidfeld (Sauber) 1m 20.091s
bar, bar och bar igen....Försökt leta reda på vad det är dom testar, men har ej hittat något.
Tisdagens tider från Jerez:
1. J. Button - BAR-Honda 006 - 1'17"712 - 80 laps
2. J. Trulli - Renault R24 - 1'17"864 - 64 laps
3. T. Sato - BAR-Honda 006 - 1'18"037 - 84 laps
4. L. Badoer - Ferrari F2003-GA - 1'18"268 - 87 laps
5. A. Wurz - McLaren-Mercedes MP4/19 - 1'18"442 - 69 laps
6. D. Coulthard - McLaren-Mercedes MP4/19 - 1'18"558 - 22 laps
7. F. Montagny - Renault R23 - 1'18"630 - 89 laps
8. C. Klien - Jaguar R5 - 1'19"279 - 82 laps
9. G. Fisichella - Sauber-Petronas C23 - 1'19"294 - 74 laps
10. F. Massa - Sauber-Petronas C23 - 1'19"462 - 94 laps
11. N. Heidfeld - Jordan-Ford EJ14 - 1'22"976 - 42 laps
12. G. Pantano - Jordan-Ford EJ14 - 1'23"156 - 16 laps
Renault (Trulli) testade bland annat stötdämpning på den nya R24:an
Day 2 Fastest Times
Jenson Button (Lucky Strike B.A.R Honda) 1m 16.968s
Takuma Sato (Lucky Strike B.A.R Honda) 1m 17.273s
Franck Montagny (Renault) 1m 17.297s
Ralf Schumacher (Williams) 1m 17.337s
Marc Gene (Williams) 1m 17.390s
Jarno Trulli (Renault) 1m 17.408s
Kimi Raikkonen (McLaren) 1m 17.815s
Mark Webber (Jaguar) 1m 17.889s
David Coulthard (McLaren) 1m 17.955s
Luca Badoer (Ferrari) 1m 18.033s
Christian Klien (Jaguar) 1m 18.163s
Rubens Barrichello (Ferrari) 1m 18.245s
Filipe Massa (Sauber) 1m 18.909s
Giancarlo Fisichella (Jordan) 1m 19.249s
Nick Heidfeld (Sauber) 1m 20.091s
bar, bar och bar igen....Försökt leta reda på vad det är dom testar, men har ej hittat något.
Tisdagens tider från Jerez:
1. J. Button - BAR-Honda 006 - 1'17"712 - 80 laps
2. J. Trulli - Renault R24 - 1'17"864 - 64 laps
3. T. Sato - BAR-Honda 006 - 1'18"037 - 84 laps
4. L. Badoer - Ferrari F2003-GA - 1'18"268 - 87 laps
5. A. Wurz - McLaren-Mercedes MP4/19 - 1'18"442 - 69 laps
6. D. Coulthard - McLaren-Mercedes MP4/19 - 1'18"558 - 22 laps
7. F. Montagny - Renault R23 - 1'18"630 - 89 laps
8. C. Klien - Jaguar R5 - 1'19"279 - 82 laps
9. G. Fisichella - Sauber-Petronas C23 - 1'19"294 - 74 laps
10. F. Massa - Sauber-Petronas C23 - 1'19"462 - 94 laps
11. N. Heidfeld - Jordan-Ford EJ14 - 1'22"976 - 42 laps
12. G. Pantano - Jordan-Ford EJ14 - 1'23"156 - 16 laps
Renault (Trulli) testade bland annat stötdämpning på den nya R24:an
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Mugello, 11th February
Circuit: Autodromo del Mugello, 5.245 km - short course 2.760 km
Driver: Michael Schumacher
Car: F2004
Weather: air temperature 7/10 °C, track temperature 7/11 °C; cloudy.
Second day of testing this week for Scuderia Ferrari Marlboro at the Mugello circuit. Michael Schumacher was on track today, working on a development programme with the F2004.
The German driver covered 83 laps, 4 of them on the short version of the track. The best time on the day was 1’19’’815.
Michael Schumacher continues testing at this circuit tomorrow.
Circuit: Autodromo del Mugello, 5.245 km - short course 2.760 km
Driver: Michael Schumacher
Car: F2004
Weather: air temperature 7/10 °C, track temperature 7/11 °C; cloudy.
Second day of testing this week for Scuderia Ferrari Marlboro at the Mugello circuit. Michael Schumacher was on track today, working on a development programme with the F2004.
The German driver covered 83 laps, 4 of them on the short version of the track. The best time on the day was 1’19’’815.
Michael Schumacher continues testing at this circuit tomorrow.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
Mer test-tider:
Jerez Torsdag:
1 MONTAGNY Renault 1m17.051s
2 SATO BAR 1m17.174s
3 TRULLI Renault 1m17.252s
4 MASSA Sauber 1m17.388s
5 FISI Sauber 1m17.391s
6 RAIKKONEN McLaren 1m17.529s
7 MONTOYA Williams 1m17.554s
8 BARRICHELLO Ferrari 1m17.667s
9 WEBBER Jaguar 1m17.717s
10 R.SCHUMACHER Williams 1m17.785s
11 DAVIDSON BAR 1m18.179s
12 KLIEN Jaguar 1m18.250s
13 WURZ McLaren 1m18.609s
14 HEIDFELD Jordan 1m19.449s
Montagny körde R23 och Trulli R24.
Renault fortsatt nöjda med testerna.
Ingen info från B.a.r.
Sauber fokuserade på kylnings-inställningar med tanke på loppet i Melbourne. Man testade även nya Bridgestone's-blandningar. När motorn i Fisichellas bil nått sitt önskade mil-tal bytte man den mot en ny.
Jerez Torsdag:
1 MONTAGNY Renault 1m17.051s
2 SATO BAR 1m17.174s
3 TRULLI Renault 1m17.252s
4 MASSA Sauber 1m17.388s
5 FISI Sauber 1m17.391s
6 RAIKKONEN McLaren 1m17.529s
7 MONTOYA Williams 1m17.554s
8 BARRICHELLO Ferrari 1m17.667s
9 WEBBER Jaguar 1m17.717s
10 R.SCHUMACHER Williams 1m17.785s
11 DAVIDSON BAR 1m18.179s
12 KLIEN Jaguar 1m18.250s
13 WURZ McLaren 1m18.609s
14 HEIDFELD Jordan 1m19.449s
Montagny körde R23 och Trulli R24.
Renault fortsatt nöjda med testerna.
Ingen info från B.a.r.
Sauber fokuserade på kylnings-inställningar med tanke på loppet i Melbourne. Man testade även nya Bridgestone's-blandningar. När motorn i Fisichellas bil nått sitt önskade mil-tal bytte man den mot en ny.
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
- Ort: Luleå
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De har ju sina egna testbanor i Italien, nära till fabriken där de kan testa det mesta.
Dessutom kan man ju fundera över om de tidigare år - pre-Schumacher - ville undvika att jämföra sig med andra stall för att inte visa hur långt efter de var och därmed unvika krigsrubriker i Italiensk press. Numera kan ju skälet vara det motsatta - undvika att visa de andra stallen exakt hur bra och snabba de egentligen är och istället överraska redan i Melbourne .... En liten egen personlig tanke.
Dessutom kan man ju fundera över om de tidigare år - pre-Schumacher - ville undvika att jämföra sig med andra stall för att inte visa hur långt efter de var och därmed unvika krigsrubriker i Italiensk press. Numera kan ju skälet vara det motsatta - undvika att visa de andra stallen exakt hur bra och snabba de egentligen är och istället överraska redan i Melbourne .... En liten egen personlig tanke.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Rubens Barrichello continued Ferrari's steady yet unspectacular tyre test programme today in testing. Although the Brazilian was still running in the F2003-GA, he believes that the groundwork will pay off come the opening race.
"It was very constructive, because what we've found he and in Barcelona we are building up to make a tyre selection for Melbourne for the new car," said Barrichello. "It was good to do so much running. The lap times do not present much, be when other dropped their pace we were able to run the same or faster times, so it was very encouraging. But it's hard to say what the others are doing.
"I'm pretty confident that Bridgestone will do a good job, but I know the new car is really good. The car is a little bit different [from last year], but I think it's a good car."
Ferrari also confirmed that it will not run its new car at Imola next week, ensuring that the F2004 will not go head-to-head against another car until the first practice session in Melbourne.
Som sagt Ferrari kommer inte att mäta F2004 mot andra bilar!!
Förrän Melbourne.
Källa www.theprancinghorse.co.uk
"It was very constructive, because what we've found he and in Barcelona we are building up to make a tyre selection for Melbourne for the new car," said Barrichello. "It was good to do so much running. The lap times do not present much, be when other dropped their pace we were able to run the same or faster times, so it was very encouraging. But it's hard to say what the others are doing.
"I'm pretty confident that Bridgestone will do a good job, but I know the new car is really good. The car is a little bit different [from last year], but I think it's a good car."
Ferrari also confirmed that it will not run its new car at Imola next week, ensuring that the F2004 will not go head-to-head against another car until the first practice session in Melbourne.
Som sagt Ferrari kommer inte att mäta F2004 mot andra bilar!!
Förrän Melbourne.
Källa www.theprancinghorse.co.uk
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
De va som tusan - intressant!F1-fan skrev:Rubens Barrichello continued Ferrari's steady yet unspectacular tyre test programme today in testing. Although the Brazilian was still running in the F2003-GA, he believes that the groundwork will pay off come the opening race.
"It was very constructive, because what we've found he and in Barcelona we are building up to make a tyre selection for Melbourne for the new car," said Barrichello. "It was good to do so much running. The lap times do not present much, be when other dropped their pace we were able to run the same or faster times, so it was very encouraging. But it's hard to say what the others are doing.
"I'm pretty confident that Bridgestone will do a good job, but I know the new car is really good. The car is a little bit different [from last year], but I think it's a good car."
Ferrari also confirmed that it will not run its new car at Imola next week, ensuring that the F2004 will not go head-to-head against another car until the first practice session in Melbourne.
Som sagt Ferrari kommer inte att mäta F2004 mot andra bilar!!
Förrän Melbourne.
Källa www.theprancinghorse.co.uk
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Det verkar som Ferrarin fungerar mycket bra!
Man hör inget om fel på bilen på testerna.
Eller så mörkar man eventuella fel, men det tror jag inte.
Ferrari verkar väldigt säkra på sitt paket.
Renaulten verkar också fungera felfritt och vara riktigt snabb till på köpet.
Ralf klagade lite på sin Williams som dras med lite småfel, han lyckades inte köra en racesimulation som var tänkt utan fick tydligen avbryta.
Men de lyckas säkert att rätta till detta till Melbourne.
Mclaren vet man inte var man har för tillfället.
Tydligen håller de på att testa en ny carbon växellåda som verkar krångla mycket.
Bar verkar vara snabba?
Man undrar var de har fått sin fart ifrån?
Är det någon som har tillgång till Bar:s tider på stinten så att man kan se om det bara är varv satta med lite bränsle?
Hursomhelst alla F-1 fantaster, Melbourne närmar sig och det ser ut att bli många stall som vill vara med och slåss om VM- titeln
Man hör inget om fel på bilen på testerna.
Eller så mörkar man eventuella fel, men det tror jag inte.
Ferrari verkar väldigt säkra på sitt paket.
Renaulten verkar också fungera felfritt och vara riktigt snabb till på köpet.
Ralf klagade lite på sin Williams som dras med lite småfel, han lyckades inte köra en racesimulation som var tänkt utan fick tydligen avbryta.
Men de lyckas säkert att rätta till detta till Melbourne.
Mclaren vet man inte var man har för tillfället.
Tydligen håller de på att testa en ny carbon växellåda som verkar krångla mycket.
Bar verkar vara snabba?
Man undrar var de har fått sin fart ifrån?
Är det någon som har tillgång till Bar:s tider på stinten så att man kan se om det bara är varv satta med lite bränsle?
Hursomhelst alla F-1 fantaster, Melbourne närmar sig och det ser ut att bli många stall som vill vara med och slåss om VM- titeln
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Största enskilda anledning till BARs förbättrade pace ligger med stor sannolikhet i däcksbytet från B-stone till Michelin!
Men det säger än så länge inget om hur snabba de kommer vara när den körs på race-distans.
---
OBS, detta är min uppfattning, vilket innebär att jag inte sitter på fakta i fallet.
Men det säger än så länge inget om hur snabba de kommer vara när den körs på race-distans.
---
OBS, detta är min uppfattning, vilket innebär att jag inte sitter på fakta i fallet.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Norbert Haug har gått ut och sagt i Bild att McLaren inte ansträngt sig för att göra bra tider i dom senaste testerna och dom definitivit kommer att vara med i Vm-striden.
Haug trodde också att även BAR ska kunna vara med och slåss om segrarna med dom fyra stora stallen.
Gårdagens testtider var ju hyfsade och idag har väl fler stall varit och testat på Valenicabanan.
Haug trodde också att även BAR ska kunna vara med och slåss om segrarna med dom fyra stora stallen.
Gårdagens testtider var ju hyfsade och idag har väl fler stall varit och testat på Valenicabanan.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
F1 testing Valencia day two (unofficial)
Pos Driver Chassis-engine Tyres Time Laps
1 Juan Pablo Montoya Williams-BMW M 1m09.103s 85
2 Jenson Button BAR-Honda M 1m09.467s 98
3 Christian Klien Jaguar M 1m09.514s 110
4 Takuma Sato BAR-Honda M 1m09.893s 67
5 Mark Webber Jaguar M 1m09.894s 144
6 Kimi Raikkonen McLaren-Mercedes M 1m10.219s 101
7 Ricardo Zonta Toyota M 1m10.250s 126
8 Anthony Davidson BAR-Honda M 1m10.299s 80
9 Marc Gene Williams-BMW M 1m10.301s 81
10 David Coulthard McLaren-Mercedes M 1m10.412s 92
11 Cristiano da Matta McLaren-Mercedes M 1m10.532s 74
Montoya satte varvrekord idag och da Matta körde visst för McLaren idag enligt autosport
Pos Driver Chassis-engine Tyres Time Laps
1 Juan Pablo Montoya Williams-BMW M 1m09.103s 85
2 Jenson Button BAR-Honda M 1m09.467s 98
3 Christian Klien Jaguar M 1m09.514s 110
4 Takuma Sato BAR-Honda M 1m09.893s 67
5 Mark Webber Jaguar M 1m09.894s 144
6 Kimi Raikkonen McLaren-Mercedes M 1m10.219s 101
7 Ricardo Zonta Toyota M 1m10.250s 126
8 Anthony Davidson BAR-Honda M 1m10.299s 80
9 Marc Gene Williams-BMW M 1m10.301s 81
10 David Coulthard McLaren-Mercedes M 1m10.412s 92
11 Cristiano da Matta McLaren-Mercedes M 1m10.532s 74
Montoya satte varvrekord idag och da Matta körde visst för McLaren idag enligt autosport
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
McLaren had their race crew today instead of the usual test team since the Woking-based squad wanted to go through a race simulation. Raikkonen's "race" was interrupted by a small fire during a pit stop while David Coulthard's MP4-19 engine broke before the end of the simulation. A difficult day for McLaren...
Dagens tester
Valencia - 18/02/04
1. J.P. Montoya - Williams-BMW FW26 - 1'09"103 - 85 laps
2. J. Button - BAR-Honda 006 - 1'09"467 - 98 laps
3. C. Klien - Jaguar R5 - 1'09"514 - 110 laps
4. T. Sato - BAR-Honda 006 - 1'09"893 - 67 laps
5. M. Webber - Jaguar R5 - 1'09"894 - 129 laps
6. K. Raikkonen - McLaren-Mercedes MP4/19 - 1'10"219 - 101 laps
7. R. Zonta - Toyota TF104 - 1'10"250 - 126 laps
8. A. Davidson - BAR-Honda 006 - 1'10"299 - 81 laps
9. M. Gené - Williams-BMW FW26 - 1'10"301 - 92 laps
10. D. Coulthard - McLaren-Mercedes MP4/19 - 1'10"412 - 74 laps
11. C. Da Matta - Toyota TF104 - 1'10"532 - 45 laps
Dagens tester
Valencia - 18/02/04
1. J.P. Montoya - Williams-BMW FW26 - 1'09"103 - 85 laps
2. J. Button - BAR-Honda 006 - 1'09"467 - 98 laps
3. C. Klien - Jaguar R5 - 1'09"514 - 110 laps
4. T. Sato - BAR-Honda 006 - 1'09"893 - 67 laps
5. M. Webber - Jaguar R5 - 1'09"894 - 129 laps
6. K. Raikkonen - McLaren-Mercedes MP4/19 - 1'10"219 - 101 laps
7. R. Zonta - Toyota TF104 - 1'10"250 - 126 laps
8. A. Davidson - BAR-Honda 006 - 1'10"299 - 81 laps
9. M. Gené - Williams-BMW FW26 - 1'10"301 - 92 laps
10. D. Coulthard - McLaren-Mercedes MP4/19 - 1'10"412 - 74 laps
11. C. Da Matta - Toyota TF104 - 1'10"532 - 45 laps
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
De spelar sina spel.....McLaren maskar "förmodligen" formen då. Ferrari håller sig på hemmaplan. Intressant det där om BAR, deras varvtider har ju konstant varit bra så det ligger nog en del i det. Intressant att se Jaguar lägga in hyfsade varvtider med, Klein o Webber körde tillsammans imponerande 239 varv idag...mest av alla vad jag kan se!Sami skrev:Norbert Haug har gått ut och sagt i Bild att McLaren inte ansträngt sig för att göra bra tider i dom senaste testerna och dom definitivit kommer att vara med i Vm-striden.
Haug trodde också att även BAR ska kunna vara med och slåss om segrarna med dom fyra stora stallen.
Gårdagens testtider var ju hyfsade och idag har väl fler stall varit och testat på Valenicabanan.
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Day 2 of testing - Mugello - 18th February 19:21pm GMT
Circuit: Autodromo del Mugello, 5.245 km - short course 2.760 km
Driver: Michael Schumacher
Car: F2004
Weather: air temperature 3/5 °C, track temperature 3/6 °C, cloudy then rain.
Second day of testing this week for Scuderia Ferrari Marlboro at the Mugello circuit. Michael Schumacher took to the track today, at the wheel of an F2004. The day’s programme centred on development of the new car.
Schumacher completed a total of 63 laps, with a quickest time of 1’19”060.
Testing continues at this circuit tomorrow, once again with Schumacher on track.
Dåligt väder verkar det som.
Circuit: Autodromo del Mugello, 5.245 km - short course 2.760 km
Driver: Michael Schumacher
Car: F2004
Weather: air temperature 3/5 °C, track temperature 3/6 °C, cloudy then rain.
Second day of testing this week for Scuderia Ferrari Marlboro at the Mugello circuit. Michael Schumacher took to the track today, at the wheel of an F2004. The day’s programme centred on development of the new car.
Schumacher completed a total of 63 laps, with a quickest time of 1’19”060.
Testing continues at this circuit tomorrow, once again with Schumacher on track.
Dåligt väder verkar det som.
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
It's a bit worrying, admits Kimi
19-02-2004
Some are actually asking whether McLaren is sandbagging, as the McLaren MP4-19 fails to live up to the kind of pace it was showing in tests at the end of last year. That said, as Patrick Head was so quick to point out at the launch of his own team's 2004 contender, those times were set using the 2003 aerodynamics.
However it's not just the lack of pace that has McLaren, its drivers and its fans worried, it's the number of other problems that the team has encountered since testing got underway this year.
The handling of the MP4-19 is said to be giving cause for concern, while there are serious concerns as regards the reliability of the engine, so much so that it's understood the team is willing to forsake out-and-out grunt in the hope of going the distance.
Having spent all of 2003 fighting the might of Ferrari and WilliamsF1, in a car that was essentially a year old, Kimi Raikkonen was hoping that his job might be a little easier this year and that his team would provide him with a car with which he could seriously challenge for the title.
With just over two weeks until the first race, he's worried.
"It's been hard to get a good idea of the car because we have some problems with it," he told the Financial Times. "We've not done enough running. It's not one specific problem, just things that take time to fix. We didn't have a good test in Barcelona. I don't know why because the test before in Valencia we went very quick. No one knows what was wrong. Of course it's a bit worrying because there is not long until the season starts."
"The new engine seems to have had problems from the beginning," he admits, "but they have a solution that is in the pipeline," says Raikkonen. "For most of the problems we have a solution, but it's just that fixing it can't happen in a week."
Verkar inte helt lovande
19-02-2004
Some are actually asking whether McLaren is sandbagging, as the McLaren MP4-19 fails to live up to the kind of pace it was showing in tests at the end of last year. That said, as Patrick Head was so quick to point out at the launch of his own team's 2004 contender, those times were set using the 2003 aerodynamics.
However it's not just the lack of pace that has McLaren, its drivers and its fans worried, it's the number of other problems that the team has encountered since testing got underway this year.
The handling of the MP4-19 is said to be giving cause for concern, while there are serious concerns as regards the reliability of the engine, so much so that it's understood the team is willing to forsake out-and-out grunt in the hope of going the distance.
Having spent all of 2003 fighting the might of Ferrari and WilliamsF1, in a car that was essentially a year old, Kimi Raikkonen was hoping that his job might be a little easier this year and that his team would provide him with a car with which he could seriously challenge for the title.
With just over two weeks until the first race, he's worried.
"It's been hard to get a good idea of the car because we have some problems with it," he told the Financial Times. "We've not done enough running. It's not one specific problem, just things that take time to fix. We didn't have a good test in Barcelona. I don't know why because the test before in Valencia we went very quick. No one knows what was wrong. Of course it's a bit worrying because there is not long until the season starts."
"The new engine seems to have had problems from the beginning," he admits, "but they have a solution that is in the pipeline," says Raikkonen. "For most of the problems we have a solution, but it's just that fixing it can't happen in a week."
Verkar inte helt lovande
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Valencia testing day 3:
Pos Driver Car Time Laps
1 Kimi Raikkonen (McLaren-Mercedes) 1m08.998s 69
2 Mark Webber (Jaguar) 1m09.096s 127
3 Ralf Schumacher (Williams-BMW) 1m09.406s 76
4 Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) 1m09.436s 119
5 David Coulthard (McLaren-Mercedes) 1m09.493s 105
6 Takuma Sato (BAR-Honda) 1m09.615s 92
7 Jenson Button (BAR-Honda) 1m09.706 81
8 Ricardo Zonta (Toyota) 1m10.092s 119
9 Anthony Davidson (BAR-Honda) 1m10.292s 52
10 Cristiano da Matta (Toyota) 1m10.733s 56
11 Christian Klien (Jaguar) 1m11.323s 124
Raikkonen snatches Monty's record
Valencia best gets taken by McLaren
Pos Driver Car Time Laps
1 Kimi Raikkonen (McLaren-Mercedes) 1m08.998s 69
2 Mark Webber (Jaguar) 1m09.096s 127
3 Ralf Schumacher (Williams-BMW) 1m09.406s 76
4 Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) 1m09.436s 119
5 David Coulthard (McLaren-Mercedes) 1m09.493s 105
6 Takuma Sato (BAR-Honda) 1m09.615s 92
7 Jenson Button (BAR-Honda) 1m09.706 81
8 Ricardo Zonta (Toyota) 1m10.092s 119
9 Anthony Davidson (BAR-Honda) 1m10.292s 52
10 Cristiano da Matta (Toyota) 1m10.733s 56
11 Christian Klien (Jaguar) 1m11.323s 124
Raikkonen snatches Monty's record
Valencia best gets taken by McLaren
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån aug 25, 2003 15:51
En fråga till er som är lite mer insatta. Dessa tester hur mycket säger dem egentligen? För en novis så känns det som att det är mycket svårt att avgöra vad som är relevanta racetider, för det är väl det som avgör? Jämna racetider med oilka mycket bränsle i bilen och med mer eller mindre slitna däck?
-- The Dude
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Egentligen så säger tiderna inte så mycket eftersom man inte vet hur mycket bränsle och hur däcken var när tiden sattes!
Det jag tycker är mest intressant är om de har kört många varv utan problem.
Fast det behöver inte betyda något det heller egentligen eftersom man inte vet vad de testar.
Men stall som konstant ligger i topp på träningslistan vad gäller tider och varv kan man räkna med att bli farliga framöver!
Det jag tycker är mest intressant är om de har kört många varv utan problem.
Fast det behöver inte betyda något det heller egentligen eftersom man inte vet vad de testar.
Men stall som konstant ligger i topp på träningslistan vad gäller tider och varv kan man räkna med att bli farliga framöver!
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 20:58
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 20:58
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Tydligen körde Michelin stallen med det senaste regndäcket.
Verkar vara ett klart framsteg i alla fall för Williams.
Men som sagt man kan aldrig veta säkert.
Williams kanske satte tiden med nya däck och lite soppa.
Kan förklara varför Mclaren var lite efter.
De kanske körde med mer bränsle kanske samma mängd som Ferrarin vilket skulle visa att Michelin inte är ikapp Bridgestone vad gäller regndäck
Vi får väl se hur tendensen ser ut efter morgondagens tester.
Hursomhelst är bara detta mina spekulationer eftersom det är nära på omöjligt att säga något baserat på tester.
Men i Melbourne kan vi få en vink om vilka stall som vill vara med och slåss om VM-titeln.
Jag längtar svårt nu
Verkar vara ett klart framsteg i alla fall för Williams.
Men som sagt man kan aldrig veta säkert.
Williams kanske satte tiden med nya däck och lite soppa.
Kan förklara varför Mclaren var lite efter.
De kanske körde med mer bränsle kanske samma mängd som Ferrarin vilket skulle visa att Michelin inte är ikapp Bridgestone vad gäller regndäck
Vi får väl se hur tendensen ser ut efter morgondagens tester.
Hursomhelst är bara detta mina spekulationer eftersom det är nära på omöjligt att säga något baserat på tester.
Men i Melbourne kan vi få en vink om vilka stall som vill vara med och slåss om VM-titeln.
Jag längtar svårt nu
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Imola - 25/02/04
1. M. Schumacher - Ferrari F2004 - 1'19"664 - 98 laps
2. D. Coulthard - McLaren-Mercedes MP4/19 - 1'20"928 - 69 laps
3. J.P. Montoya - Williams-BMW FW26 - 1'21"026 - 72 laps
4. R. Barrichello - Ferrari F2003-GA - 1'21"235 - 52 laps
5. C. Da Matta - Toyota TF104 - 1'22"162 - 69 laps
6. O. Panis - Toyota TF104 - 1'24"356 - 54 laps
Helt klart är att den nya Ferrarin snabb.
den formligen krossade tidigare varvrekord
1. M. Schumacher - Ferrari F2004 - 1'19"664 - 98 laps
2. D. Coulthard - McLaren-Mercedes MP4/19 - 1'20"928 - 69 laps
3. J.P. Montoya - Williams-BMW FW26 - 1'21"026 - 72 laps
4. R. Barrichello - Ferrari F2003-GA - 1'21"235 - 52 laps
5. C. Da Matta - Toyota TF104 - 1'22"162 - 69 laps
6. O. Panis - Toyota TF104 - 1'24"356 - 54 laps
Helt klart är att den nya Ferrarin snabb.
den formligen krossade tidigare varvrekord