2004 års Ferrarimodell

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

The new Ferrari has already passed its major FIA crash tests and is expected to make its testing debut later this week at Fiorano with Michael Schumacher at the wheel. The team's test programme will then continue throughout February at Fiorano, Mugello and Imola.

(OJDÅ)

Görs dessa kraschtester helt och hållet simultant med datorprogram - Mclaren hade ju problem förra året att klara kraschtestet och det medförde ju även att "allt gick åt skogen" med nya bilen.
Görs det inga som helst kraschtester av bilarna "in situ" - exempelvis där ramen och förarbrunnen är som på en "riktig bil" (d.v.s. förövrigt avskalad) som i personbilskraschtester ?
Jag trodde att "riktiga" tester gjordes :o
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Tror knappast att en nos (framvinge) kan bli "revolutionerande". Det är ju tiondelar man jagar i den här sporten.
Och efter det här året kanske williams skrotar sin ide' och går tillbaka till den gamla nosen...fast det tror inte jag.

Diggar den skarpt!! :up:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

FredrikF1 skrev:Tror knappast att en nos (framvinge) kan bli "revolutionerande". Det är ju tiondelar man jagar i den här sporten.
Och efter det här året kanske williams skrotar sin ide' och går tillbaka till den gamla nosen...fast det tror inte jag.

Diggar den skarpt!! :up:
Då tror vi likadant, den blir inte revolutionerande!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Vad är det som säger att de bilar som premiärvisats kommer att se ut så hela säsongen?

Tidigare har man ju gjort förändringar av framvingar, barge boards etc. från tävling till tävling, så varför hålla på med detta nagelfarande av hur bilarna ser ut innan ens man ens kommit till första race?

Eftersom man i stort sett kan byta bil mitt under säsong så verkar allt detta skärskådande ganska meningslöst.

Men, det är ju bara vad jag tycker...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Ingenting säger att de kommer se exakt likadana ut, snarare tvärtom, de kommer förändras som du säger så där vet jag inte vad du syftar på!

PC, skärskådanade av F1 är ju det vi håller på med här på forumet inte sant? Det är en föränderlig process som pågår under bilens hela livstid men speciellt innan säsongsstart där folk har olika uppfattning om vad som är bra eller ej!

Har du några bättre F1 ämnen så kan vi säkert traggla dem åt dig oxå!
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Jag tror ändå nya Ferrarin kan bli bra, minns att dom hade problem med framvagnen förra året. Har dom lyckats åtgärda det, lättare vikt, lägre tyngdpunkt e.tc så kan det ju bara bli bra :)

Ang Williams nos så tror jag dom går tillbaka till det gamla konceptet efter i år.

en fråga oxå, varför gjuter dom inte in framvingen i nosen? allså, att man gör nosen så låg att framvingen kan fästas direkt på den. då måste man ju minska luftmotståndet men då kanske kylningen blir lidande?

Hmm, varför vägen den 605kg. Ferrari som toppstall kan väl knappast ha några problem med o få ner den på 600kg om den var lättare än förra årets bil. snacka om o baktala sig själva. säga att årets bil är lättare när den är 5kg tyngre.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Williams kommer inte att byta nos, men bli inte förvånad ifall Ferrari gör det :)

Bild

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LOL skrev:Williams kommer inte att byta nos, men bli inte förvånad ifall Ferrari gör det :)/ :D
Så elakt, ha ha :up:

Ankan:
Såg att vissa siter tagit upp det där med ökad vikt....de bara det att de missat en liten detalj, för F2004 inkluderas (test)förare vikt(?) vilket inte angetts tidigare.

Alltså bilen väger 599 kg (inkl vatten o olja) + Luca Badoer som inte kan väga mer än 6 kg, då stämmer det. :lol:
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Då blir det ungefär 600- lucas vikt om jag förstått detta rätt?
Användarens profilbild
Peppe
Inlägg: 177
Blev medlem: mån apr 07, 2003 00:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Peppe »

Det är väl klart att Ferrari kommer att kopiera Williams nos! Det är därför de i pressen försöker att skapa aceptans att vi inte skall bli förvånande om bilen kommer att ändra utseende.......då särskilt nosen...

Peppe
Användarens profilbild
Black Star
Inlägg: 20
Blev medlem: mån okt 20, 2003 00:48
Ort: Sthlm

Inlägg av Black Star »

Kanske du får rätt om nosen Peppe, men Scuderia hade väl redan provat iden och tyckte väl att den inte passade dem.
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

haha, den gamla bilen slår varv rekord :D den duger än den gamla spättan :crazy:

Blir kul o se tiderna med den nya bilen sen :)
lazyboy
Inlägg: 105
Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
Ort: Luleå

Inlägg av lazyboy »

Det borde väl inte skilja så otroligt mycket mellan den gamla och nya bilen så här i början, speciellt när bilarna ändå är så lika :D :horny: .
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

FredrikF1 skrev:Någon som vet om den nya motorn är smalare än förra årets??
Man kanske gjort som renault och bytt till 72 graders vinkel?
Que? Alla kör nu med 90 grader.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Fast Renault RS24 motorn verkar ha 72 grader. :D

Bild
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

F1 team Ferrari has admitted a 'close' relationship with rivals Sauber. Last week, reports did the rounds that Sauber's new C23, which boasts a Ferrari-made engine and gearbox, was a 'direct copy' of the Maranello-built F2003-GA.

'You know we share information,' Ferrari chief Jean Todt admitted on Monday at his team's new-car launch. 'We have our engineers talking to one another.'

Todt mused confidence that supplying Sauber with same-spec engines this season and - for the first time - the gearbox, will 'help them be more competitive.

'And we can also share some more information together,' Jean, who insisted that Peter Sauber still pays for the privilege of Ferrari custom, continued.

Speculation is also doing the rounds, partly confirmed by Todt at the F2004 launch on Monday, that Ferrari might pay Sauber to run a third-car on Fridays. Jean Todt noted, 'Don't forget [Sauber] are also using Bridgestone tyres.'

OBSERVERA sista stycket! hmmmmmmmmmmm :roll:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jag tycker vi fortsätter med ämnet om "Ferraris och Saubers samarbete" på topic "Sauber C23-(GA) Lanserad" som redan diskuterar detta!

MVH
/Gonzo
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Gonzo:

Du ser hur pass irriterande det är när topics fladdar omkring i olika ämnen, man har inte en aning om var/vad som skrivs tillslut....

Vi får bli ideella forumpoliser, utan modereringsrätt, med rätt att peka åt rätt håll :lol:

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Äntligen har bilen rullat! :P
De är mycket nöjda med bilen som kändes bra från första metern.
56:835 körde han på Fiorano.
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

F1-fan
Inlägg: 223
Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12

Inlägg av F1-fan »

Snabbare än F2003-GA var vid sin debut !!
Lovar gott :up:
F1-fan
Inlägg: 223
Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12

Inlägg av F1-fan »

DATE: DRIVER: CAR: WEATHER: TIME:
11/02/03 M. Schumacher F2003-GA Sunny 0:57.045
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Edit:
Innehållet borttaget p.g.a. att F-1 fan och jag skrev samtigt om samma sak.
Senast redigerad av guuben den lör jan 31, 2004 06:13, redigerad totalt 3 gånger.
F1-fan
Inlägg: 223
Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12

Inlägg av F1-fan »

Rekordet ifjol på Fiorano !
29/03/03 M. Schumacher F2003 GA Clear 0:56.338
www.theprancinghorse.co.uk är bra om man vill ha koll på Ferrari :up:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Ferrari lär ha sänkt tyngdpunkten (centre of gravity) med hela 15 mm på F2004, enbart denna förändring i sig gör F2004 till en bättre bil jämfört med sin föregångare!
Jag gissar att Ferrari som ifjol tappade mot b la Renault i lågfartskurvor kommer i år fungera markant bättre i just dessa sektorer.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

30 January, Fiorano - Italy
Place Driver Team Time laps
1 M. Schumacher Ferrari (F2004) 0.56.835 - 34+6varv på e.m.
2 L. Badoer Ferrari (F2003-GA) 0.57.311 - 79


Och som jämförelse lite tider från 2003 säsongs inledning:

Results of 14/02/2003
Weather : dry track (morning), dry track (afternoon)
01 M. Schumacher Ferrari F2003-GA 0'56''786 - 96
________________________________________________
Results of 29/03/2003
Weather : dry track (morning), dry track (afternoon)
01 M. Schumacher Ferrari F2003 0'56''338 - 90

Vi får se hur det går framåt för 2004:n - jag hoppas förstås på noll framsteg.
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Idag kom han närmare rekordet.
56,4 körde han idag.
Snart ryker de :)
Fast nästa vecka ska de ju köra i Spanien....
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Han hade tydligen inte kört klart när jag såg inslaget.
Han har tagit varvrekordet nu:
56”279. :D

Ganska bra med tanke på att det är svinkallt och inte är direkta idealförhållanden där nere just nu...
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Sänkning idag igen:
55:999

Sänkning med över 3 tiondelar o detta i Januari redan.
Och det bästa av allt. Bilen höll 700 km utan de minsta problem!! :D :D
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Låter bra det, men ang bilen, sitter backspeglara fast i sidepodsen eller med ett stag??
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Stämmer detta faktiskt:
Barrichello har inte ännu testkört f 2004:n? (alltså före den 5 februari)
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

ÅÅh så taskigt av Ferrari och Ross om det stämmer, Barri får dras med F2003GA medans Mackan får ratta
NYA snabba F2004, så trött Barri måste va på dem, . :lol: :lol:
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Det är lite synd om Barrichello..han var väldigt bra en gång..frågan är ifall han hinner få upp farten i tid..

Är det ingen annan än jag som tycker att F1 skulle vara så mycket roligare med två nya förare i Ferrari? Två som inte har haft sina toppar redan...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Alternative standings for 2003.
Based on av points taken in finished race, if everybody completed all 16 races!

(2) 1. Kimi Raikkonen...........112
(3) 2. Juan Pablo Montoya...101
(1) 3. Michael Schumacher.....99
(4) 4. Rubens Barrichello.......95
(6) 5. Fernando Alonso..........80
(7) 6. David Coulthard...........74
(5) 7. Ralf Schumacher...........71

Denna lista ger en uppfattning om hur slutställningen kunde ha slutat.
Listan bekräftar dessutom Kimis överlägsna jämnhet, men oxå att det inte räcker i sig.
Faktum är att Kimi står i en klass för sig i denna jämförelse, sen kommer 7:an Pablo, MS och Rubens i en egen division.

Rubens är fortfarande med i allra högsta grad, om Ferrari ger honom en bil som håller (2 haverier) och Rubens
vet att hålla sig på banan (2 avåkningar) + (1 kollision) så är han med.
Michael Schumacher gjorde 1 avåkning förra året som ledde till att han fick bryta, han fullföljde alltså 15 av
16 lopp, Rubens 11 av 16!

Nya förare i Ferrari, jo det vore kul!
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Detta var den löjligaste lista jag sett :lol: :lol: :lol: :lol:

Sverige-Finland i Hockey.
40-32
(Förutsatt att alla skott på mål går in) :-?
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Det är uppenbart att alla inte förstår vitsen med att denna typ av statistik.
Utgångspunkten är att ifrån dessa uppgifter skapa sig en uppfattning om förarens genomsnittliga prestation.
Det är INTE ett sätt att visa att någon annan borde ha vunnit!

Närliggande exempel:
Mika Hakkinen skrev:Ralf is much too inconsistent for someone who's driven more than 100 grands prix,
I hope he'll look at statistics like that and admit to himself that, overall, he just wasn't good enough last year."
Utifrån statistik kan man dra en del logiska slutsatser, dock inga allomfattande sanningar!

Men du kan ta en funderare på varför statistik "skott på mål" i över huvud taget förs!
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Skott på mål är en sak.
Men hur vet man vart folk hade slutat om de var kvar på banan?
Om Kimi kraschar på 1:a varvet exempelvis.
Räknar de då med att kan ska komma 1:a om han kraschar i ledning?
Listan säger ju inget!
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Tifosi, det är ok om du inte förstår! Men jag ska försöka förklara!
Först av allt måste du förstå hur jag kom fram till de redovisade siffrorna.
"Based on av points taken in finished race, if everybody completed all 16 races!"
Dvs poängen har räknats fram utifrån ett genomsnittligt värde baserat på antal poäng/(slutförda)race för varje förare. Detta genomsnittligt värde multipliceras med det maximala antal race 16 st, (Undantagen är Ralf som inte pga av skada endast hade möjlighet att köra 15 race.) detta ger den alternativa tabellen.

Exemplel: Kimi, slutpoäng 91. 91/13x16=112
Tifosi skrev:Skott på mål är en sak.
I grunden använder man dem på samma sätt, att ifrån statistiken försöka dra slutsaster om bl a tendenser.
Tifosi skrev:Men hur vet man vart folk hade slutat om de var kvar på banan? Om Kimi kraschar på 1:a varvet exempelvis.
- Frågan är inte relevant.
Tifosi skrev:Räknar de då med att kan ska komma 1:a om han kraschar i ledning?
- Frågan är inte relevant.
Tifosi skrev:Listan säger ju inget!
- Förutsättningen är given; att man begriper vad som jämförs!

Det är kanske ointressant för en del att granska denna typ av statistik men för mig många andra tror jag det ändå ger en ganska rättvis bild, utifrån tidigare redovisad utgångspunkt. Nu får jag säkert ovett för att det är just jag som för in formler här, men denna formel måste väl ändå betraktas som mycket simpel.
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Ok,

Visste inte hur man räknat fram listan, men tar man antalet slutföra lopp & snittpoängen på de & räknar upp så är det ju inte en sån tokig lista :)

My misstake.
Användarens profilbild
Kilroyx
Inlägg: 553
Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
Ort: Stockholm

Inlägg av Kilroyx »

Gonzo din förädare, komma med en massa matte, här, på forssa, hur kan du?? :D
Har du blivit kompis med AF1 helt plöätsligt eller???? :D :D

J/K, fast det behöver jag ju inte skriva....
Jari, HELA Karelen har ALDRIG tillhört Finland.
Jari skrev:Vem har påstått att "hela karelen" har varit finskt?
Jari skrev:till och med östkarelen har hört till finland långt efter Nöteborg.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jaså, tycker du det.
Tycker dock att min "matte" är betydligt mer "folklig" än AF1s.
Allt hänger på hur man framhäver matrialet.
Tillbaka till Ferrari!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Mera statistik!
Jag älskar att kolla statistik -sen är det en annan sak att man kan (nästan?) alltid presentera saker så att "målet uppnås".
För mig spelar det ingen roll vem som för in den hit :-)
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Jovisst man kan "nästan" alltid med statistikens hjälp bevisa något man är ute efter, men bara nästan.
Här är det uppenbart att mitt syfte inte varit så eftersom det är Kimi i topp och inte David!
Mitt syfte och mål med detta är att objektivt visa förarnas genomsnittliga prestation, under förra säsongen, med förbehåll för
alla yttre faktorer som b la avåkningar, haverier, kollisioner, teamorder med mera!
Förbehållen är ytterst viktiga att hålla i minnet när man drar sina tendensiösa slutsatser.

PS
Tyvärr kom 7:an Pablo på andra plats i denna lista, en effekt som jag inte önskade!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Gonzo skrev:Tyvärr kom 7:an Pablo på andra plats i denna lista, en effekt som jag inte önskade!
7:an :-?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Sju:an = Juan :crazy:
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Ok! :oops:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Det är också en fråga om hur man vill tyda statistiken..t.ex. var Kimi jämn förra året..MEN han hade förtvivlat svårt att vinna lopp..han var jämn..men lite trist..

Nu tycker jag Kimi är bra..och han gjorde verkligen mesta möjliga av förra årets ganska dåliga McLaren bil..

Sen kan man titta på Montoya..han fick bryta ett par lopp mer..men när han är med är han oftast med i absoluta toppen..samma sak med Ralf..men skillnaden är att Ralf gör fler förarmisstag.

Jag tror det blir en kamp främst mellan Ferrari och Williams i år igen..Visst..McLaren var med lite förra året..men ändå inte på något sätt..det var inte McLaren som var farligast för Ferrari.
Goran
Inlägg: 115
Blev medlem: tis okt 14, 2003 20:58

Inlägg av Goran »

El Scorcho skrev:Det är också en fråga om hur man vill tyda statistiken..t.ex. var Kimi jämn förra året..MEN han hade förtvivlat svårt att vinna lopp..han var jämn..men lite trist..

Nu tycker jag Kimi är bra..och han gjorde verkligen mesta möjliga av förra årets ganska dåliga McLaren bil..

Sen kan man titta på Montoya..han fick bryta ett par lopp mer..men när han är med är han oftast med i absoluta toppen..samma sak med Ralf..men skillnaden är att Ralf gör fler förarmisstag.

Jag tror det blir en kamp främst mellan Ferrari och Williams i år igen..Visst..McLaren var med lite förra året..men ändå inte på något sätt..det var inte McLaren som var farligast för Ferrari.
Men i år tror jag Mclaren kommer att minst lika bra som Ferrari och Williams även om dom hade stora problem på det senaste testet.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Faktum är att dessa tre förare alla slutförde lika många lopp [13]!

Brutna lopp
Kimi Raikkonen............[3] (1 Haveri, 2 Kollisioner)
Juan Pablo Montoya....[3] (1 Avåkning, 2 Haverier)
Ralf Schumacher..........[3] (1 Avåkning, 1 Kollision, 1 Startar ej)

- Ralf måste samla ihop sig, hoppar kråka i tabellen.
- 7:an Pablo måste bli ännu jämnare men hade oxå otur med 2 haverier.
- Kimi hade ännu mer otur som blev avkörd 2 gånger men måste framförallt förbättra sin kval statistik.

Av statistiken framgår dock inte de kollisioner och avåkningar som ej resulterat i brutna lopp, ej heller misslyckade kval.
Dessa faktorer är ju minst lika viktiga, här "tappas" placeringar och en massa viktiga poäng.