Sauber C23-(GA) Lanserad.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
Det tråkiga med sauber är att dom bygger sin bil efter en annan bils spec. DÅ är det inte lätt att komma med egna ide'er eftersom man hela tiden sneglar på vad Ferrari håller på med för stunden. Nej! bättre då att försöka utveckla sin egen bil och lära sig förstå all data man får in för att sedan kunna förfina bilens alla egenskaper.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Barcelona tests: (Glock och Webber körde ut med mindre haveri som följd)
1. R.Schumacher Williams 1.15,710 80
2. J.P.Montoya Williams 1.15,822 85
3. F.Alonso Renault 1.15,896 88 Gamla R 23
4. R.Barrichello Ferrari 1.15,994 60
5. L.Badoer Ferrari 1.16,989 59
6. J.Trulli Renault 1.17,046 59 Nya R 24 41 varv
7. T.Sato BAR 1.17,082 90
8. A.Davidson BAR 1.17,309 83
9. F.Massa Sauber 1.17,776 61
10. R.Zonta Toyota 1.17,965 83
11. C.da Matta Toyota 1.18,101 15
12. T.Glock Jordan 1.19,625 54
13. C.Klien Jaguar 1.19,781 41
14. M.Webber Jaguar 1.20,384 10
och Valencia där McLaren var ensamma:
1. A.Wurz McLaren 1.10,526 45 laps
2. P.de la Rosa McLaren 1.10,571 65
1. R.Schumacher Williams 1.15,710 80
2. J.P.Montoya Williams 1.15,822 85
3. F.Alonso Renault 1.15,896 88 Gamla R 23
4. R.Barrichello Ferrari 1.15,994 60
5. L.Badoer Ferrari 1.16,989 59
6. J.Trulli Renault 1.17,046 59 Nya R 24 41 varv
7. T.Sato BAR 1.17,082 90
8. A.Davidson BAR 1.17,309 83
9. F.Massa Sauber 1.17,776 61
10. R.Zonta Toyota 1.17,965 83
11. C.da Matta Toyota 1.18,101 15
12. T.Glock Jordan 1.19,625 54
13. C.Klien Jaguar 1.19,781 41
14. M.Webber Jaguar 1.20,384 10
och Valencia där McLaren var ensamma:
1. A.Wurz McLaren 1.10,526 45 laps
2. P.de la Rosa McLaren 1.10,571 65
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Varvtiderna från ett test är totalt värdelösa enligt mig, få av teamen kör med en setup för banan, olika bränslemängder och testande av nya delar, tiderna säger inte vem som är snabbast så i mina ögon är det dumt att sitta och jämföra tider.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Visst har du på sått och vis rätt men eftersom det inte finns så mycket annat spännande att kolla in så får man gör ett articifiellt spänningsmoment med dessa tider.Styggve skrev:Varvtiderna från ett test är totalt värdelösa enligt mig, få av teamen kör med en setup för banan, olika bränslemängder och testande av nya delar, tiderna säger inte vem som är snabbast så i mina ögon är det dumt att sitta och jämföra tider.
Å andra sidan: Ifall det slås nya banrekord (på bana med samma utförande som förut) så visst säger det ändå en hel del - ett inte helt misslyckat konsept i.a.f. på den (nya) bilens konstruktion.
Sen tror jag (helt ovetande om sanningen) att endel stall slår till kanske med jäkligt bra tider med bilar som (kanske) inte uppfyller kraven på en regelmässigt utförd bil - ex. kan bränslet vara "olagligt".
Faktist så TROR jag att det finns en massa psykologi i dessa "förtävlingar" och sålunda prestera tider som skall imponera på övriga stall och sponsorer.
Hela världens börsmarknad styrs i mångt och mycket med hjälp av och på grund av den psykologiska faktorn så jag TROR det även gäller Formel1-businessen.
Jag satte in inlagan för att här kunde man göra en jmf på nya och gamla konsept och sålunda tyckte jag dessa tider hade ett litet större s.k. mervärde.
Men OK du har rätt - jag skall inte skicka sådant här material i fortsättningen.....man kan ju faktiskt själv söka upp tiderna och diverse noteringar samt anmärkningar med specifik testkörning på olika formel1-siter och inte ta upp onödig plats här på Forzas forum.
Senast redigerad av guuben den ons jan 21, 2004 08:54, redigerad totalt 4 gånger.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Hur som helst kan man inte i detta skede dra några absoluta slutsatser av tiderna. Vem tror ex. att den gamla Renaulten är snabbare än den nya? Det där med psykologin stämmer nog i generella drag, men de är nog alla medvetna om det vilket förtar effekten. Vad gäller att imponera på ev. framtida arbetsgivare så är det nog snarare från de riktiga tävlingarna som de tittar på statestiken + en massa andra saker.
I detta skede så framgår nog mest goda indikationer på vad som skall komma skall, så långt kan man nog sträcka sig sig mest.
I detta skede så framgår nog mest goda indikationer på vad som skall komma skall, så långt kan man nog sträcka sig sig mest.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Är du säker på att jordan har starkast varumärke efter Ferrari? tycker att McLaren och Williams borde ha lite bättre rykte, men det är bara en känsla.PC: skrev:Jordan lyckades väldigt bra med (Honda-) Mugen-morötter.
Sen skulle Stora Honda lägga sig i och leverera Väldigt Bra Motorer.
Det var då det började gå utför med Jordan. Sen har man ju tappat diverse viktiga nyckelpersoner (kanske till följd av detta...), ändå tycker jag att det är strongt av EJ att fortfarande vara med på banan.
Så skäll inte på ett stall som verkligen kämpar för att vara med. Var är t.ex. Arrows eller Prost idag?
För övrigt så är Jordan det snyggaste teamet och är det starkaste varunamnet i F1, efter Ferrari givetvis...
Dom har iofs haft en rad ekonomiska nederlag, typ affärsdealen med Vodafone som inte blev av, stämningen mot dem sedan som de förlora, förlusten av Honda motorer, inge Deutche Post samt DHL. Om dom skulle få en större budget igen skulle jag vara säker på att det skulle åter ta sin starka position som ett av stallen i top 5 likt dom va i slutet av 90 talet.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jordan är ett starkt varumärke, mycket beroende på EJ´s person och framtoning. Detta märker man mera av på de Brittiska öarna där han märks både i tid och otid. Där ses han som en entreprenör i samma anda som Richard Branson (Virgin) och britterna älskar personer som jobbar sig nerifrån och upp.
Av denna anledning finns det sportdrycker, vodkadrinkar, cyklar osv. med Jordans distinkta färg och typsnitt.
Kort sagt; Jordan framstår som både roligare, hippare och snyggare än andra team, en livsstil om man så tycker.
Själv gillar jag Jordan p.g.a. att de slår ur underläge och har lyckats väldigt bra tidigare med de medel man haft till sitt förfogande.
Bara det faktum att Jordan överlevt den katastrofala fabriks-Honda-eran visar ju på att de har ett starkt marknadsvärde.
Jag hoppas bara att de överlever den, för mig, lite tråkiga storkoncern-eran som vi är inne i nu. Men jag är skeptisk...
Av denna anledning finns det sportdrycker, vodkadrinkar, cyklar osv. med Jordans distinkta färg och typsnitt.
Kort sagt; Jordan framstår som både roligare, hippare och snyggare än andra team, en livsstil om man så tycker.
Själv gillar jag Jordan p.g.a. att de slår ur underläge och har lyckats väldigt bra tidigare med de medel man haft till sitt förfogande.
Bara det faktum att Jordan överlevt den katastrofala fabriks-Honda-eran visar ju på att de har ett starkt marknadsvärde.
Jag hoppas bara att de överlever den, för mig, lite tråkiga storkoncern-eran som vi är inne i nu. Men jag är skeptisk...
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Re: Sauber C23-(GA) Lanserad.
Styggve, Peter Sauber förnekar ditt påstående bestämt men erkänner likheterna av särskilda orsaker.Styggve skrev: Ja så var den lanserad, det som alla trodde, årets Sauber är förra årets Ferrari. Dock med årest Ferrari motor.
Tråkigt att man inte fick se nåt nytt bara.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Jo det är sant. Men det är OMÖJLIGT så att C23 år en helt egen skapelse utan något som helst inflytande av Ferrari. Samma framvinge, barge-boards side pods in i minsta detalj. Övre armarna på främre upphägningen är identisk!
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Utan fakta så blir det ju som sagt bara ren spekulation, att Peter Sauber själv förnekar att det är en kopia måste man väl ändå respektera!
Med tanke på att de använder Ferraris motor/växellåda bakre hjulupphängning + Bridegestone-däck samt i viss mån delar förare för däckstester, så finns det goda orsaker att härma vinnaren från förra året.
Men det kan oxå finnas en "hidden agenda" mellan Ferrari och Sauber, vem vet?
Man måste väl ändå utgå ifrån att Ferrari inte vill dela med sig av alla hemligheter, Sauber kan ju bli för snabb!
Med tanke på att de använder Ferraris motor/växellåda bakre hjulupphängning + Bridegestone-däck samt i viss mån delar förare för däckstester, så finns det goda orsaker att härma vinnaren från förra året.
Men det kan oxå finnas en "hidden agenda" mellan Ferrari och Sauber, vem vet?
Man måste väl ändå utgå ifrån att Ferrari inte vill dela med sig av alla hemligheter, Sauber kan ju bli för snabb!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Ja men det här stinker Concordski... industrispionage med andra ord vilket jag inte tror Sauber nyttjar på Ferrari. Ska göra ett bildkollage sen med närbilder på detaljer som överrensstämmer med varnadra.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Sami: Finns det något belägg för att Ferrari skulle ha givit Sauber sina ritningar, jag har inte kunna hitta någon sån info på nätet.
Styggve: Bilarna är säkert jättelika, men det bevisar fortfarande inte att de skulle vara exakt lika, eller hur. Varför skulle industrispionage vara alternativet till att de fått ritningarna?
Styggve: Bilarna är säkert jättelika, men det bevisar fortfarande inte att de skulle vara exakt lika, eller hur. Varför skulle industrispionage vara alternativet till att de fått ritningarna?
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Jag har heller ALDRIG skrivit att dom är exakt lika, däremot har jag skrivit att C23 är bygg efter ritningarna till F2003-GA med vissa modifitkationer såsom airboxfenan och bakvingen.Gonzo skrev:Sami: Finns det något belägg för att Ferrari skulle ha givit Sauber sina ritningar, jag har inte kunna hitta någon sån info på nätet.
Styggve: Bilarna är säkert jättelika, men det bevisar fortfarande inte att de skulle vara exakt lika, eller hur. Varför skulle industrispionage vara alternativet till att de fått ritningarna?
missa du det eller?vilket jag inte tror Sauber nyttjar på Ferrari.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Det är väl ganska klart vad du påstår här, eller hur! Finns det något belägg för detta påstående om att de fått ritningarna? Men ok du har inte påstått att de är exakt lika. Den skulle inte ens fått starta om de byggt en exakt kopia beroende på nya regler!Styggve skrev:Vänta nu!
Jag hoppas ni vet att det är F2003-GA, Ferrari fjolårsbil det är som ni ser på bilden. Sauber har fått ritningarna från Ferrari sedan man inlett ett djupare sammarbete, började 99 med motor och nu även på chassie sidan.
Nu skriver du inte exakt vilka ritningar du anser att Ferrari givit Sauber, men jag har svårt att tro att de skulle lämnat ut samtliga ritningar för hela chassit med tillbehör men vissa ritningar måste de säkert få tillgång till, de som anknyter till motorn o växellådaspaketet. Övriga är ju svårt att uttala sig om.
Fast mest intressant vore ju att få reda på fakta om hur djupt samarbetet egentligen sträcker sig!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Jag kan tänka mig att på grund av att Massa körde hela förra säsongen visste han för mycket om Ferrari. Det var lika bra att ge över ALLA ritningar på bilen och på så sätt få en del hållhakar på Sauber, som kan ses som ett sammarbete.
Sauber i sin tur fick möjligheten att göra vad dom ville med ritningar, utveckla den lite aerodynamiskt så att den skulle passa de nya reglerna. För vad som har ändrats är ju bara Bakvingen så vitt jag vet.
Det är vad jag tror. Sen så vill säkert Ferrari se Massa i någon av deras bilar om ett par år.
Sauber i sin tur fick möjligheten att göra vad dom ville med ritningar, utveckla den lite aerodynamiskt så att den skulle passa de nya reglerna. För vad som har ändrats är ju bara Bakvingen så vitt jag vet.
Det är vad jag tror. Sen så vill säkert Ferrari se Massa i någon av deras bilar om ett par år.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Jag tycker inte din teori håller!
Att överföra en testförares kunskaper om en bil till ritningar av så hög kvalitet (vilket jag tror i princip är omöjligt) att det skulle vara lika bra för Ferrari lämna ut dess ritningar står inte i rimlig relation till varandra!
"OM" Sauber fått tillgång till samtliga ritningar så "tror jag" att den rimligaste orsaken till detta är av affärsmässig karaktär.
Men såvitt jag vet så har Sauber inte tillgång till Ferraris ritningar av fjolårsbilen, även om det ser ut som så!
Och som sagt, mest intressant vore ju att få reda på fakta om hur djupt samarbetet egentligen sträcker sig!
Att överföra en testförares kunskaper om en bil till ritningar av så hög kvalitet (vilket jag tror i princip är omöjligt) att det skulle vara lika bra för Ferrari lämna ut dess ritningar står inte i rimlig relation till varandra!
"OM" Sauber fått tillgång till samtliga ritningar så "tror jag" att den rimligaste orsaken till detta är av affärsmässig karaktär.
Men såvitt jag vet så har Sauber inte tillgång till Ferraris ritningar av fjolårsbilen, även om det ser ut som så!
Och som sagt, mest intressant vore ju att få reda på fakta om hur djupt samarbetet egentligen sträcker sig!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Ne ska jag vara helt ärlig så tror jag väl inte direkt på det heller men det kan vara lite bidragande. Men huvudsakligen är det det väl så att Ferrari vill ha ett farmar team samtidigt som Sauber gärna vill ha bra prylar att åka med.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Känns som om "sanningen" om deras sammarbete kommer fram mer och mera.
http://www.f1racing.net/news.php?ID=67938
http://www.f1racing.net/news.php?ID=67938
Källa www.f1racing.net'You know we share information,' Ferrari chief Jean Todt admitted on Monday at his team's new-car launch. 'We have our engineers talking to one another
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Åsså tog denna diskussion om det är tillåtet eller inte slut:
The FIA has no objections to Ferrari and Sauber collaborating in testing and Grand Prix Friday practice sessions because the rules allow it, the governing body clarified today.
...
Speculations in the media the last couple of days suggested some of the Michelin teams were unhappy about the possibility of Ferrari and Sauber collaborating, and may appeal to the FIA against this. However, an FIA spokesman told Atlas F1 the governing body will not intervene in such an arrangement.
FIA+Ferrari=Sant?
Börjar tveksamheterna om FIAs opartiskhet redan nu?
Jag har inget sagt, dock har jag en känsla av att andra vill ta ton....
/
The FIA has no objections to Ferrari and Sauber collaborating in testing and Grand Prix Friday practice sessions because the rules allow it, the governing body clarified today.
...
Speculations in the media the last couple of days suggested some of the Michelin teams were unhappy about the possibility of Ferrari and Sauber collaborating, and may appeal to the FIA against this. However, an FIA spokesman told Atlas F1 the governing body will not intervene in such an arrangement.
FIA+Ferrari=Sant?
Börjar tveksamheterna om FIAs opartiskhet redan nu?
Jag har inget sagt, dock har jag en känsla av att andra vill ta ton....
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tor jan 29, 2004 20:51
Blir så trött på allt tjafs om att Ferrari hjälper Sauber. Är alla McLaren fan lika avundsjuka som Ron Denis eller?
Varför skall man alltid vända o vrida på allt så att det blir till nackdel för Ferrari..??
Det är väl bra att dom stora stallen hjälper dom små fattiga. Borde man inte diskutera varför inte Mclaren/Wiliams hjälper dom andra två privat teamen Jordan O Minardi....
Jag tycker dom andra teamen borde lägga ner sin energi på att utveckla sin bil istället för att gnälla på andra..
Kolla på Renault tex dom ger ut en massa info om teknik o pågående projekt medans visa andra bara gnäller om skumma orättvisor o konspirationsteorier mm..
Varför skall man alltid vända o vrida på allt så att det blir till nackdel för Ferrari..??
Det är väl bra att dom stora stallen hjälper dom små fattiga. Borde man inte diskutera varför inte Mclaren/Wiliams hjälper dom andra två privat teamen Jordan O Minardi....
Jag tycker dom andra teamen borde lägga ner sin energi på att utveckla sin bil istället för att gnälla på andra..
Kolla på Renault tex dom ger ut en massa info om teknik o pågående projekt medans visa andra bara gnäller om skumma orättvisor o konspirationsteorier mm..
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Jaha, jag har inte läst något om att Ron eller Frank skulle ha sagt något om Saubers och Ferraris så kallade samarbete. Kanske är det så att vissa Ferrarifans är så bittra och griniga så att dom fantiserar ihop saker som dom sedan blir irriterade över och låter det sedan gå ut över Williams och McLarenfans.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Alla de där spekulationerna FIA+Ferrari känns lite uttjatade, varför inte lägga till Sauber där oxå? FIA+Ferrari+Sauber!!!!
Ska man vara riktigt petig Sami så påstår inte Fett att Frank har något med den saken att göra, endast att han tycker Mclaren och Williams borde hjälpa andra fattiga stall! Så vari ligger fantasin egentligen...men borde vi inte begrava de där spekulationerna tills någon har fakta att presentera, pga av dess "känsliga" karaktär!
Personligen så förstår jag att vissa "Michelin" stall inte ser med blida ögon på Ferraris och Saubers samarbete!
Ska man vara riktigt petig Sami så påstår inte Fett att Frank har något med den saken att göra, endast att han tycker Mclaren och Williams borde hjälpa andra fattiga stall! Så vari ligger fantasin egentligen...men borde vi inte begrava de där spekulationerna tills någon har fakta att presentera, pga av dess "känsliga" karaktär!
Personligen så förstår jag att vissa "Michelin" stall inte ser med blida ögon på Ferraris och Saubers samarbete!
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Ja, det kan säkert vara jobbigt ständigt läsa att Ferrari har diverse fördelar genom FIA, men det har ändå varit relativt lugnt med sådant prat här på forza(Senaste tiden).
Ferrari samarbetar inte med Sauber för Saubers skull´, utan för sin egen skull, men Sauber lär nog må bra av samarbete. Det är möjligt att dom andra toppstallen anammar den stilen i framtiden, om det verkar lyckat. Nuff said!
Ferrari samarbetar inte med Sauber för Saubers skull´, utan för sin egen skull, men Sauber lär nog må bra av samarbete. Det är möjligt att dom andra toppstallen anammar den stilen i framtiden, om det verkar lyckat. Nuff said!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Sauber sammarbetar inte heller för ferraris vinning utan sin egen dom med.Sami skrev:Ja, det kan säkert vara jobbigt ständigt läsa att Ferrari har diverse fördelar genom FIA, men det har ändå varit relativt lugnt med sådant prat här på forza(Senaste tiden).
Ferrari samarbetar inte med Sauber för Saubers skull´, utan för sin egen skull, men Sauber lär nog må bra av samarbete. Det är möjligt att dom andra toppstallen anammar den stilen i framtiden, om det verkar lyckat. Nuff said!
Vi är ju svenskar! Det är ju fult att ha fördel och att ha pengar.Varför skall man alltid vända o vrida på allt så att det blir till nackdel för Ferrari..??
Sen så skulle jag säkert kunna tänka mig att det ligger en viss fakta brist i vissa utalande, absolut inte alla för att klagandet om Ferraris lyckande med regeländringen kanske var befodrad. Men egentligen hade inte ferrari fel i vad i vad de tyckte(i mitt tycke), men det var ju på det att man tillämpa regeln i brinnande slutskede av F1, som man kan klaga på.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
Ferrari verkar fundera på att använda en ny innovativ kylare (rundade på framsidan) som Sauber tagit fram.
Det är tydligen Ferraris ide' från början, men Sauber har utvecklat den vidare.
Fördelarna med kylaren verkar vara bättre aerodynamik, eftersom man kan hålla ner storleken på den utan att förlora yta på framsidan.
Dom har sen tidigare erkänt att dom kommer att hjälpa Ferrari med kylningen. Ferrari i sin tur förser Sauber med data från däckstester.
Källa: http://www.thescuderia.net/
Det är tydligen Ferraris ide' från början, men Sauber har utvecklat den vidare.
Fördelarna med kylaren verkar vara bättre aerodynamik, eftersom man kan hålla ner storleken på den utan att förlora yta på framsidan.
Dom har sen tidigare erkänt att dom kommer att hjälpa Ferrari med kylningen. Ferrari i sin tur förser Sauber med data från däckstester.
Källa: http://www.thescuderia.net/