Gonzo skrev:Jag hade tänkt lämna denna diskution men efter att återigen nogrannt tittat igenom video-snuttet kring denna omkörning så framgår en detalj som inte diskuterats tidigare.
Farten för både JT o MS genom kurvan är betydligt långsammare än för bilarna bakom, framförallt DC tar in säkert 50 m här. Vad betyder detta..?
Jo att JT hade alla möjligheter att lämna plats men valde avsiktligt att preja MS av banan. Skulle MS bara bromsa ännu mer mitt i en sväng som några av er anser, en sån manöver leder troligtvis till oavsiktlig sladd i detta skede. MS förväntar sig givetvis att JT ska köra juste och lämna plats. När detta inte händer ser han sig tvingad att fortsätta utanför i hela kurvan, JT lämnar sen plats för MS och han kommer tillbaks på banan igen och accelererar om. Hela manövern är framtvingad av JT och är inte planerad av MS.
Kanske betalt o kvitterat av JT för startincidenten på Sepang.
Men vem förlorade mest på JT:s manöver, jo JT själv MS går om och DC är honom i haserna direkt som själv får smaka på JT:s medicin nästa varv, men den här gången släpper JT inte in DC så lätt, han fortsätter att hålla ytterspår och DC kommer knappt in på banan igen, nu är dock JT så frustrerad så han gör ett misstag och DC är om 2 kurvor efter.
För övrigt så kolla in starten i Melbournes GP, i fjärde kurvan passerar JT F.Alonso helt utanför banan eller om det är tvärtom, det är väl därför Renault varit ganska tysta i denna fråga......!!!!
Favör av att ha hemmabana? Troligtvis det är ju snarare regel än undantag i övriga världen utom i Sverige......!
Som jag ser det när jag kollar in videon så är det den vanliga gummisnoddseffekten som gör att du tycker att DC tar in på MS & JT. Man fullt naturligt tappar dom lite just för att dom slåss om placeringar. Det blir så gott som alltid så. Jag tycker att dina resonemang haltar en aning.
Angående gummisnoddseffekt. Igentligen är det väl inte så att man tar in respektive förlorar vid kurvorna. Om två bilar efter varandra kör med identiskt hastighetsmönster i ett kurvigt parti kommer tidskillnaden relativt varandra vara konstant. Men eftersom bilarna varierar hastigheten vid kurvorna varierar avståndet mellan dem. En sekund mellan två bilar i 100 km/h ger ett avstånd på cirka 28 meter. I sekund mellan bilarna i 50 km/h ger således ett avstånd på 14 m.
Man tar alltsås inte in respektive förlorar tidsmässigt kring en kurva om man kör identiskt som bilen framför.
Znillblix skrev:Angående gummisnoddseffekt. Igentligen är det väl inte så att man tar in respektive förlorar vid kurvorna. Om två bilar efter varandra kör med identiskt hastighetsmönster i ett kurvigt parti kommer tidskillnaden relativt varandra vara konstant. Men eftersom bilarna varierar hastigheten vid kurvorna varierar avståndet mellan dem. En sekund mellan två bilar i 100 km/h ger ett avstånd på cirka 28 meter. I sekund mellan bilarna i 50 km/h ger således ett avstånd på 14 m.
Man tar alltsås inte in respektive förlorar tidsmässigt kring en kurva om man kör identiskt som bilen framför.
Hade inte kunnat uttryckt det bättre själv, även om denna topic inte handlade om att defeniera uttrycket "gummisnoddseffekt" i racingsammanhang.