M Scumacher straffas...........

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Verkar som vissa har missat att det bara var Schumacher som snurrade av under vinkande dubbel gulflagg. Andra snurrade inte då, utan får antas ha följt reglerna som gäller ....


Liksom att det bara vara Alonso som misslyckades undvika vrakspillrorna från Webbers bil och kraschade. Många före lyckades ta sig förbi lugnt och säkert ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Vid efterföljande snurrningar togs säkerhetsbilen omedelbart ut. Dom andra förarna fick således inte chansen att snurra under vinkande gulflagg.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

De andra förarna hade inte traktorer och funktionärer som jobbade vid sidan av banan å andra sidan ....

Hur som helst - FIA såg genom fingarna på de här två situationerna, så jag ränkar med att de dömer konsekvent och bara ger lite aja baja till framtida förare som inte saktar ner under dubbla gula vinkande flaggor
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Lemon skrev:Vid efterföljande snurrningar togs säkerhetsbilen omedelbart ut. Dom andra förarna fick således inte chansen att snurra under vinkande gulflagg.
Var det bara Schumacher som körde förbi den kurvan på just det varvet? Resten av fältet hade väl ungefär precis exakt samma förutsättning om nu inte Schumacher var ensam på banan just då.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

LuckyStrike1 skrev:Verkar som vissa har missat att det bara var Schumacher som snurrade av under vinkande dubbel gulflagg.
Och det verkar som om än fler har missat att visad hänsyn till dubbla gulflaggor faktiskt inte enbart innebär "att inte åka av banan"..
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev: jag ränkar med att de dömer konsekvent

In your dreams, vi vet alla att andra regler gäller för Ferrari och MS :lol:
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

Cuscino skrev:
LuckyStrike1 skrev: jag ränkar med att de dömer konsekvent

In your dreams, vi vet alla att andra regler gäller för Ferrari och MS :lol:
Det funkar ju annars bra att bara vinka lite slentrianmässigt under gulflagg, så slipper man sänka tempot. Även om föraren inte sitter i en Ferrari.. :roll:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

pUs skrev:
LuckyStrike1 skrev:Verkar som vissa har missat att det bara var Schumacher som snurrade av under vinkande dubbel gulflagg.
Och det verkar som om än fler har missat att visad hänsyn till dubbla gulflaggor faktiskt inte enbart innebär "att inte åka av banan"..
Citat Max Mosley
when Michael Schumacher went off - at the time there was a crane moving a car - there were double waved yellow flags and double waved yellow flags means, slow right down, be prepared to stop.
Om man kör av banan så har man ju uppenbarligen inte saktat ner och varit beredd på att stanna direkt. Då har man istället kört fortare än vad förhållandena krävt, och som en följd också kört fortare än man kan kontrollera i en situation där regelboken kräver att man ska ha full kontroll och vara beredd på att stanna.

Bara en förare körde av när det var dubbla vinkande gula flaggor och funktionärer i arbete vid sidan av banan ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

manson skrev:....kan man flyga till månen så bode man väl kunna lösa detta.....
Och gräva en tunnel under Hallands ås. Är du säker på att man kan flyga till månen? Eller är det en bluff från NASA? :-?
Jag kom inte sist!
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

LuckyStrike1 skrev:
Om man kör av banan så har man ju uppenbarligen inte saktat ner och varit beredd på att stanna direkt. Då har man istället kört fortare än vad förhållandena krävt
Vilket fortfarande inte förhindrar att man faktiskt väger in de rådande förhållande i bedömningen, som man också gjort. Jag antar att du inte ondgör dig över hur Jenson Button "körde fortare än förhållandena krävde" i samband med sin avåkning under SafetyCar-fasen på Monza 2000, men likväl seglade han av banan i sakta mak.

Faktum är att en förare kan "sakta ner" och ändå med facit i hand ha legat över gränsen - på samma sätt som en chansning lika gärna kunde lönat sig alldeles utmärkt, eftersom ditt kriterium uppenbarligen endast är avåkningar och ingenting annat...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det var inga vinkande dubbla gulflaggor som kräver att föraren ska kunna stanna och iaktta försiktighet eftersom det är hindepå/vid sidan av banan när bland annat Button körde av - då var det race under grönflagg utan funktionärer vid sidan av banan, Det var inget regelbrott - Schumachers avåkning var.

Hur svårt kan det vara? Om förhållanden är svåra, desto viktigare är det ju att föraren iakttar den där försiktigheten som krävs vid dubbla gulflaggor. Det är inte en förmildrande omständighet - är det svåra förhållanden, desto viktigare att följa regeln.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

Jag kan i och för sig tillägga att jag mycket väl inser att Michael begick ett fel som inte tog det lugnare under dubbel gulglagg, men jag inser också att inte en jävel hade gnällt om han kört i princip lika fort utan att åka av.

Och med hänsyn till att förhållandena på det aktuella stället var minst sagt bedrövliga, ser jag sålunda inte vad han borde straffas för.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

LuckyStrike1 skrev: Hur svårt kan det vara? Om förhållanden är svåra, desto viktigare är det ju att föraren iakttar den där försiktigheten som krävs vid dubbla gulflaggor.
:roll: Om jag då dristar mig till att påstå att Kimi höll ett minst lika högt tempo som Michael på det aktuella stället, anser du att han också borde bestraffas? Eller är det fortfarande enbart avåkningen du hakar upp dig på? :lol:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är ju ett alternativ - bestraffa alla som åkte förbi gulflaggen bara för att en förare snurrade där .... :roll:

Ingen annan förare utsatte ju funktionärerna för fara eftersom de höll sig på banan .....

I så fall kan vi ju bestraffa alla som passerade Webbers olycksplats utan att ställa till med något bara för att Alonso kraschade där .... :roll:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

pUs skrev:Jag kan i och för sig tillägga att jag mycket väl inser att Michael begick ett fel som inte tog det lugnare under dubbel gulglagg, men jag inser också att inte en jävel hade gnällt om han kört i princip lika fort utan att åka av.

Och med hänsyn till att förhållandena på det aktuella stället var minst sagt bedrövliga, ser jag sålunda inte vad han borde straffas för.
Men nu körde han för fort och åkte av på ett ställe på banan där det rådde en situation som klart och tydligt kräver av föraren att sakta ner så mycket att han kan och är beredd på att stanna .....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Såg du någon förare som körde så sakta vid kurva tre att han kunnat stanna om så behövdes? :roll:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Men hallå!
Självklart bör man fixa till den där förbenade kurvan till en annan gång och visst är det banarrangörernas fel at det var vatten i kurvan men det är ju inte DET vi diskuterar. Man får ju utgå ifrån den situation som rådde där och då. Om man gör det fattar jag inte hur ni bara kan argumentera emot att MS gjorde FEL!!! Som AndersF1 sa så kanske andra också borde ha saktat ned mer, FINE, men det förtar inte att MS gjorde fel, fel fel. Kan man inte inse det är man lika objektiv som en lyktstolpe!
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Vadå fel, Maestro hade bara otur. Tycker att han körde ut ur tävlingen är straff nog. Är det någon som ska straff så är det dom usla banarrangörerna. Men att det skulle bli så här kunde man ju räkna ut med arslet när dom kör rejs i en bananrepublik. För nått år sen var det ju reklamskyltar som trillade ner på banan. Hade en sån trillat ner på Schumi hade väl Lucy mfl hävdat att det var Schumachers fel och att han skulle straffas för det.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

urspårning lr vad ska man säga :D


The End 8)
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Visst, MS har aldrig gjort och kommer göra nåt fel, det håller jag med om.

Men kom inte och säg att det var arrangörernas fel. Ska inte dessa överbetalda primadonnor till förare klara av att köra igenom en vattenpöl utan "hjälp" av en SC? Vad betalar man dem annars för?
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Ankan skrev:urspårning lr vad ska man säga :D


The End 8)
Håller fullständigt med. Ingen ide' att älta detta mer då alla håller stenhårt på sin ståndpunkt. Jag glömde ju att MS är ofelbar!! Det har vi ju verkligen sett de senaste racen :lol: :lol: :lol:
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Jag tycker det skulle vart löjligt o bestraffa vem det än vart som åkt av i den kurvan. Och Ms är inte ofelbar. löjligt o ens hävda det.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lemon skrev: För nått år sen var det ju reklamskyltar som trillade ner på banan. Hade en sån trillat ner på Schumi hade väl Lucy mfl hävdat att det var Schumachers fel och att han skulle straffas för det.
Nu är du lite väl löjlig tycker jag ... men när argumenten tryter ...?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lemon skrev:Såg du någon förare som körde så sakta vid kurva tre att han kunnat stanna om så behövdes? :roll:
Jag såg bara en förare som körde av under gulflaggsituationen .... Schumi kanske var den enda som körde snabbare än vad han klarade av i den situationen ....

Men du kanske tycker att man ska bestraffa även de förare som inte kör av när en förare kör av? :roll:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

LuckyStrike1 skrev:Men nu körde han för fort och åkte av på ett ställe på banan där det rådde en situation som klart och tydligt kräver av föraren att sakta ner så mycket att han kan och är beredd på att stanna .....
Som sagt, Lucy, såg du någon förare som körde så sakta att han kunnat stanna vid det aktuella tillfället? :roll:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

dubblett
Senast redigerad av pUs den tis apr 22, 2003 21:45, redigerad totalt 3 gånger.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

LuckyStrike1 skrev: Ingen annan förare utsatte ju funktionärerna för fara eftersom de höll sig på banan .....
Jag är inte säker på vad du ville få fram här, om det var ett misslyckat försök till ironi, eller fullt allvar. I vilket fall som helst sammanfattade du dina arguments ihålighet på ett väldigt bra sätt! :lol: :up:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag såg ingen annan situation där funktionärerna var i fara under loppet utom just denna .....

Ni gjorde det tydligen ... de rosafärgade glasögonen måste passa riktigt bra :roll:

Jag antar att alla andra förare som passerade Webbers vrakdelar också borde bestraffats om Alonso skulle ha bestraffats också :roll:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

LuckyStrike1 skrev:Jag såg ingen annan situation där funktionärerna var i fara under loppet utom just denna .....

Ni gjorde det tydligen ... de rosafärgade glasögonen måste passa riktigt bra :roll:

Jag antar att alla andra förare som passerade Webbers vrakdelar också borde bestraffats om Alonso skulle ha bestraffats också :roll:
Men dom andra tog sig ju förbi? Nu baktalar du dig själv.
Du sa ju att dom som inte vattenplana inte skulle straffas men du vill att dom andra som tog sig förbi vrakspillrorna ska bestraffas? :quest: :quest: :quest:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Var Lucy:s inlägg verkligen så svårt att förstå, Ankan? Han visade ju hur idiotiska era argument är genom att påvisa vilka löjliga konsekvanser det skulle få om det användes i andra situationer än där "guden" Schumi är inblandad.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

pUs skrev:
LuckyStrike1 skrev: Hur svårt kan det vara? Om förhållanden är svåra, desto viktigare är det ju att föraren iakttar den där försiktigheten som krävs vid dubbla gulflaggor.
:roll: Om jag då dristar mig till att påstå att Kimi höll ett minst lika högt tempo som Michael på det aktuella stället, anser du att han också borde bestraffas? Eller är det fortfarande enbart avåkningen du hakar upp dig på? :lol:
Avåkningen är ett bevis på att Schumi höll ett högre tempo än vad han klarade av. Var har du beviset på att Kimi höll ett högre tempo än han klarade av? Om du mot förmodan skulle få fram nåt annat än dina egna fantasier så tycker jag absolut att Kimi också bör bestraffas.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

AndersF1 skrev: Avåkningen är ett bevis på att Schumi höll ett högre tempo än vad han klarade av. Var har du beviset på att Kimi höll ett högre tempo än han klarade av? Om du mot förmodan skulle få fram nåt annat än dina egna fantasier så tycker jag absolut att Kimi också bör bestraffas.
Safetycar släpper fältet vid varv 23.

Under det 25:e varvet:

1) Montoya åker av i utgången av Curva do Sol.
2) Kort därefter under samnma varv gör Pizzonia likaledes och parkerar Jagularen lite snyggt därintill.

3) Gulflaggor.

Registrerade varvtider på varv 24 - 25 - 26 - 27 för täten:

DC: 1:25.498 / 1:24.947 / 1:24.688 / 1:25.721
KR: 1:25.131 / 1:25.336 / 1:25.405 / 1:32.809
MS: 1:25.459 / 1:25.042 / 1:25.003 / krasch

Safetycar ute först till varv 27, direkt efter Michaels avåkning.

De snabbaste varven noterades på 23 + 24 av Kimi, 25 + 26 + 27 av DC.
Man kan naturligtvis diskutera huruvida MS hade för små marginaler för sitt aktuella material, men oavsett vilket du kan knappast påstå att någon av Mclarenförarna "saktade ner". Kimis (och i ännu högre grad Davids) tempo var bevisligen ytterst konstant under en lång period - såväl innan som under gulflaggorna - jag kan ge dig fler varvtider om du misstänker att det faktumet är något jag fantiserat ihop. Observera också att gulflaggorna var ute en ganska lång period medans Montoya + Pizzonias parkeringsplatser städades upp.

Sen är det naturligtvis inget bevis för att att Kimi eller David höll ett högre tempo än vad dom "klarade av". Men det är inte heller definitionen på hur förarna ska hantera dubbla gulflaggssituationer.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Coulthard och Kimi kunde i sitt tempo ta sig säkert förbi funktionärerna - bevisat av att de inte körde av.

Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.

Förare och bilar klarar olika tempo i olika situationer. Anser ni verkligen på allvar att t.ex Coulthard och Kimi skulle ha bestraffats om Schumacher fått ett straff, bara för att deras varvtider var ganska lika varandra?

Kimi klarade av att hålla det tempo han höll eftersom han till skillnad från Schumacher kunde hålla bilen på banan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Hannu#111
Inlägg: 111
Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
Ort: Salem

Inlägg av Hannu#111 »

pUs skrev:
AndersF1 skrev: Avåkningen är ett bevis på att Schumi höll ett högre tempo än vad han klarade av. Var har du beviset på att Kimi höll ett högre tempo än han klarade av? Om du mot förmodan skulle få fram nåt annat än dina egna fantasier så tycker jag absolut att Kimi också bör bestraffas.
Safetycar släpper fältet vid varv 23.

Under det 25:e varvet:

1) Montoya åker av i utgången av Curva do Sol.
2) Kort därefter under samnma varv gör Pizzonia likaledes och parkerar Jagularen lite snyggt därintill.

3) Gulflaggor.

Registrerade varvtider på varv 24 - 25 - 26 - 27 för täten:

DC: 1:25.498 / 1:24.947 / 1:24.688 / 1:25.721
KR: 1:25.131 / 1:25.336 / 1:25.405 / 1:32.809
MS: 1:25.459 / 1:25.042 / 1:25.003 / krasch

Safetycar ute först till varv 27, direkt efter Michaels avåkning.

De snabbaste varven noterades på 23 + 24 av Kimi, 25 + 26 + 27 av DC.
Man kan naturligtvis diskutera huruvida MS hade för små marginaler för sitt aktuella material, men oavsett vilket du kan knappast påstå att någon av Mclarenförarna "saktade ner". Kimis (och i ännu högre grad Davids) tempo var bevisligen ytterst konstant under en lång period - såväl innan som under gulflaggorna - jag kan ge dig fler varvtider om du misstänker att det faktumet är något jag fantiserat ihop. Observera också att gulflaggorna var ute en ganska lång period medans Montoya + Pizzonias parkeringsplatser städades upp.

Sen är det naturligtvis inget bevis för att att Kimi eller David höll ett högre tempo än vad dom "klarade av". Men det är inte heller definitionen på hur förarna ska hantera dubbla gulflaggssituationer.

Glöm inte här att McLaren hade mer mönster i sina däck (mer åt regndäcks hållet) medans Ferrari hade valt en mer Intermediate däck på sina bilar. :)
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

Nej, jag tycker inte att någon ska bestraffas eftersom förhållandena var minst sagt exceptionella. Således är jag mycket nöjd med den sportsliga bedömningen. Det jag efterlyser är bara lite mer konsekvens i resonemangen. :up:
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Kan vi börja med o avskriva namnet Guden schumi för det är fan i mej inte och det har han bevisat. :finger: :finger:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Coulthard och Kimi kunde i sitt tempo ta sig säkert förbi funktionärerna - bevisat av att de inte körde av.

Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.

Förare och bilar klarar olika tempo i olika situationer. Anser ni verkligen på allvar att t.ex Coulthard och Kimi skulle ha bestraffats om Schumacher fått ett straff, bara för att deras varvtider var ganska lika varandra?

Kimi klarade av att hålla det tempo han höll eftersom han till skillnad från Schumacher kunde hålla bilen på banan.
PÅ vilket sätt bevisar detta att Kimi och DC körde säkert? Det kanske hade räckt med minsta möjliga sak för att skicka av dem också... de kanske driftade genom hela pölen...

Visst, MS åkte av... men bara för att de andra lyckades hålla sig på banan betyder inte att de körde säkert.

Är du verkligen så förblindad av MS-hat att du inte kan se att även andra kanske inte följde regeln?

Ta som exempel en högfartskurva i karting... finns inte en chans i helvete att man hinner stanna eller väja trots att man om inget oförutsett inträffar tar sig igenom kurvan utan problem...

Vad jag vill säga med det är att varken DC eller Kimi nog hade kunnat stanna säkert mitt i den kurvan...

Nu får vi ju tacka gudarna för att MS besitter den körskicklighet han gör som lyckades ställa bilen på ett säkert sätt.

JPM eller nån annan klåpare hade ju enbart varit passagerare i det fallet...

Det är troligen det som de ansvariga tog i beaktande när de valde att inte tilldöma bestraffning...

/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

LuckyStrike1 skrev:...i en situation där regelboken kräver att man ska ha full kontroll och vara beredd på att stanna...
LuckyStrike1 skrev:Coulthard och Kimi kunde i sitt tempo ta sig säkert förbi funktionärerna - bevisat av att de inte körde av.

Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.
LuckyStrike.. först hette det ju att förarna i princip var skyldiga att hålla ett så lågt tempo att dom skulle kunna stanna vid den aktuella platsen. Men nu räcker det tydligen med att "inte köra av". Hur ska du ha det, vilken definition är det du åberopar egentligen? Är det kanske en för Michael, men en för övriga förare :P
Senast redigerad av pUs den ons apr 23, 2003 10:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Ankan skrev:Kan vi börja med o avskriva namnet Guden schumi för det är fan i mej inte och det har han bevisat. :finger: :finger:
Ja visst, för med fem titlar, flest segrar etc etc... så måste han ju fortfarande bevisa att han är den bäste föraren...

Det finns ju fullt av förare idag som har presterat lika bra och bättre...


Detta påminner om ramaskriet när Pavarotti sjöng flaskt en gång...

Ingen är ju perfekt... men MS lär komma närmast av alla F1-förare...

/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Kanske inte för dig, Ankan, men för många andra som inte verkar kunna erkänna att han någonsin gjort nåt fel.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

pUs skrev:Är det kanske en för Michael, men en för övriga förare :P
Det trodde jag var din uppfattning?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

pUs skrev:
LuckyStrike1 skrev:Coulthard och Kimi kunde i sitt tempo ta sig säkert förbi funktionärerna - bevisat av att de inte körde av.

Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.
Men Lucky, förut hette det ju att förarna i princip var skyldiga att hålla ett så lågt tempo att dom skulle kunna stanna vid den aktuella platsen. Nu räcker det tydligen med att "inte köra av". Hur ska du ha det, vilken definition är det du åberopar egentligen? Är det kanske en för Michael, men en för övriga förare :P
Egentligen är det väl Montoyas fel, för hade inte han klåpat av sig så hade ju traktorn och funktionärena kanske inte varit där...

När börjar förresten Montoya leverera? Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga... Lucy undviker tydligen att svara... :D När ska han börja köra ifrån Raffe? För även om Williamsen inte är så bra så ska han ju i alla fall vara bättre än stallkamraten, eller hur?

/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

AF1: Har inte du snickerier att göra istället för att sprida dynga här? ;)

BTW: Topfielden är tydligen nere på 5100 på nåt ställe enligt min kompis Robban...

Nu kan vi väl lägga den här diskussionen åt sidan... det viktiga är ju ändå att JPM återigen inte verkar lyckas och att Maestro nu visar var skåpet ska stå... den lille finnen får inga fler segrar i år och Maestro tar sin sjätte i höst...

Ska vi enas om det? :wave:

/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

AndersF1 skrev:
pUs skrev:Är det kanske en för Michael, men en för övriga förare :P
Det trodde jag var din uppfattning?
Nix. Visst vore det kul om hela Formel1 bara var en enda stor konspiration för att ge Michael så många segrar som möjligt, men han är tillräckligt stark för att vinna av egen kraft.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

pUs skrev: Sen är det naturligtvis inget bevis för att att Kimi eller David höll ett högre tempo än vad dom "klarade av".
Nej, just det, därför är din uppfattning att också andra körde osäkert där helt en produkt av dina egna fantasier, eller hur?

En del förare hade för övrigt en tendens att köra på innerkanten/linjen, vilket troligen inte var så bra för greppet. Dessutom kan man hålla ett annat, tillfälligt rakare, spår igenom vattenpölen om man inte vill snurra av om man får vattenplaning. Sedan tillkommer saker som olika bra grepp p.g.a. annorlunda setup, däck, etc., så varvtider säger inte allt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

pUs skrev:
LuckyStrike1 skrev:...i en situation där regelboken kräver att man ska ha full kontroll och vara beredd på att stanna...
LuckyStrike1 skrev:Coulthard och Kimi kunde i sitt tempo ta sig säkert förbi funktionärerna - bevisat av att de inte körde av.

Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.
LuckyStrike.. först hette det ju att förarna i princip var skyldiga att hålla ett så lågt tempo att dom skulle kunna stanna vid den aktuella platsen. Men nu räcker det tydligen med att "inte köra av". Hur ska du ha det, vilken definition är det du åberopar egentligen? Är det kanske en för Michael, men en för övriga förare :P
Vad är egentligen skillnaden? Två av förarna höll ett tempo i vilket de kunde kontrollera bilen vilket man får förutsätta att de också kan stanna bilen. En förare höll ett tempo i vilket han inte kunde kontrollera bilen.

Ska man bestraffa Kimi och DC också, blir det ju på indicier och inte bevis och det är ju inte en särskilt hållbar situation.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

pUs skrev:Hur ska du ha det, vilken definition är det du åberopar egentligen? Är det kanske en för Michael, men en för övriga förare :P
Jag vill ha en definition för samtliga förare, men får inbtrycket av att du gärna vill ha en för Schumacher och en för övriga.

Alonso och Schumacher bröt båda mot regler i Brasiliens GP men fick inte någon bestraffning och det anser jag vara fel. Det är möjligt att fler förare enligt tiderna körde lika fort som Schumacher förbi gulflaggorna, men bara en förare körde av och man kan ju inte kollektivt bestraffa de andra för det
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

AndersF1 skrev:
pUs skrev: Sen är det naturligtvis inget bevis för att att Kimi eller David höll ett högre tempo än vad dom "klarade av".
Nej, just det, därför är din uppfattning att också andra körde osäkert där helt en produkt av dina egna fantasier, eller hur?
Nej. Varvtiderna är en realitet, samt en mycket rättvisande spegling av det aktuella tempo en viss förare hållit under en viss period. Detta har inget som helst med fantasi att göra - att du väljer att tolka dom annorlunda än jag är väl heller inte särskilt oväntat. Dock hade det givetvis varit mkt intressantare med sektortider, men det är svårare att komma över.

Dessutom är det inte min uppfattning att någon körde "osäkert" i utgången av den kurvan. Jag har påpekat flera gånger att jag är riktigt nöjd med faktumet att ingen blev bestraffad, det är bara ert ständiga hyckleri och selektiva åberopande av regler endast när det passar agendan, som jag finner roande. :wink:
Senast redigerad av pUs den ons apr 23, 2003 11:09, redigerad totalt 2 gånger.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

LuckyStrike1 skrev:
Jag vill ha en definition för samtliga förare, men får inbtrycket av att du gärna vill ha en för Schumacher och en för övriga.
Det vill du. Och du har gett två alternativ, som skiljer sig ganska radikalt från varandra..
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

pUs skrev:
AndersF1 skrev:
pUs skrev: Sen är det naturligtvis inget bevis för att att Kimi eller David höll ett högre tempo än vad dom "klarade av".
Nej, just det, därför är din uppfattning att också andra körde osäkert där helt en produkt av dina egna fantasier, eller hur?
Nej. Varvtiderna är en realitet, samt en mycket rättvisande spegling av det aktuella tempo en viss förare hållit under en viss period.
Visst är varvtiderna en realitet som speglar tempot över ett varv, men det är inget bevis för att någon kört för nära gränsen i en viss kurva, eller hur? Om man kör av är det däremot ett klart bevis att man kört över gränsen. Håller du med om det eller inte?

Någonstans måste man då dra straffgränsen, men frågan är var. Jag tycker man skall bestraffa de som bevisligen kört över sin förmåga, i stort sett oavsett orsak. Kan möjligen vara nån extrem situation när man absolut inte alls har del i vad som hände - en åskådare skjuter sönder däcken eller nåt annat.

Andra tycker att man skall bestraffa alla som inte väldigt tydligt dragit ned på tempot. Klart rimligt men lite svårt att bevisa hur mycket man skall dra ned på tempot och hur långt ifrån sin egen gräns de olika förarna kört. Så av praktiska skäl är det svårt att gå på sådana kriterier.

Men tydligen tycker en del att man inte skall bestraffas alls, t.o.m. inte ens när man kör av och nästan träffar funktionärerna. Varför då ha kvar en regel som man inte alls kan bestraffas för? Eller är det helt enkelt så att man inte bör bestraffas om man heter Michael Schumacher? Om det gällt någon annan förare och jag och andra skrivit att han bör bestraffas för sin tydliga överträdelse så hade ingen reagerat, liksom ingen reagerade på det jag skrev om Alonso, men så fort det gäller Schumi så är det andra regler som skall tillämpas - löjligt.