M Scumacher straffas...........
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Verkar som vissa har missat att det bara var Schumacher som snurrade av under vinkande dubbel gulflagg. Andra snurrade inte då, utan får antas ha följt reglerna som gäller ....
Liksom att det bara vara Alonso som misslyckades undvika vrakspillrorna från Webbers bil och kraschade. Många före lyckades ta sig förbi lugnt och säkert ...
Liksom att det bara vara Alonso som misslyckades undvika vrakspillrorna från Webbers bil och kraschade. Många före lyckades ta sig förbi lugnt och säkert ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De andra förarna hade inte traktorer och funktionärer som jobbade vid sidan av banan å andra sidan ....
Hur som helst - FIA såg genom fingarna på de här två situationerna, så jag ränkar med att de dömer konsekvent och bara ger lite aja baja till framtida förare som inte saktar ner under dubbla gula vinkande flaggor
Hur som helst - FIA såg genom fingarna på de här två situationerna, så jag ränkar med att de dömer konsekvent och bara ger lite aja baja till framtida förare som inte saktar ner under dubbla gula vinkande flaggor
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Var det bara Schumacher som körde förbi den kurvan på just det varvet? Resten av fältet hade väl ungefär precis exakt samma förutsättning om nu inte Schumacher var ensam på banan just då.Lemon skrev:Vid efterföljande snurrningar togs säkerhetsbilen omedelbart ut. Dom andra förarna fick således inte chansen att snurra under vinkande gulflagg.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Citat Max MosleypUs skrev:Och det verkar som om än fler har missat att visad hänsyn till dubbla gulflaggor faktiskt inte enbart innebär "att inte åka av banan"..LuckyStrike1 skrev:Verkar som vissa har missat att det bara var Schumacher som snurrade av under vinkande dubbel gulflagg.
Om man kör av banan så har man ju uppenbarligen inte saktat ner och varit beredd på att stanna direkt. Då har man istället kört fortare än vad förhållandena krävt, och som en följd också kört fortare än man kan kontrollera i en situation där regelboken kräver att man ska ha full kontroll och vara beredd på att stanna.when Michael Schumacher went off - at the time there was a crane moving a car - there were double waved yellow flags and double waved yellow flags means, slow right down, be prepared to stop.
Bara en förare körde av när det var dubbla vinkande gula flaggor och funktionärer i arbete vid sidan av banan ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vilket fortfarande inte förhindrar att man faktiskt väger in de rådande förhållande i bedömningen, som man också gjort. Jag antar att du inte ondgör dig över hur Jenson Button "körde fortare än förhållandena krävde" i samband med sin avåkning under SafetyCar-fasen på Monza 2000, men likväl seglade han av banan i sakta mak.LuckyStrike1 skrev:
Om man kör av banan så har man ju uppenbarligen inte saktat ner och varit beredd på att stanna direkt. Då har man istället kört fortare än vad förhållandena krävt
Faktum är att en förare kan "sakta ner" och ändå med facit i hand ha legat över gränsen - på samma sätt som en chansning lika gärna kunde lönat sig alldeles utmärkt, eftersom ditt kriterium uppenbarligen endast är avåkningar och ingenting annat...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var inga vinkande dubbla gulflaggor som kräver att föraren ska kunna stanna och iaktta försiktighet eftersom det är hindepå/vid sidan av banan när bland annat Button körde av - då var det race under grönflagg utan funktionärer vid sidan av banan, Det var inget regelbrott - Schumachers avåkning var.
Hur svårt kan det vara? Om förhållanden är svåra, desto viktigare är det ju att föraren iakttar den där försiktigheten som krävs vid dubbla gulflaggor. Det är inte en förmildrande omständighet - är det svåra förhållanden, desto viktigare att följa regeln.
Hur svårt kan det vara? Om förhållanden är svåra, desto viktigare är det ju att föraren iakttar den där försiktigheten som krävs vid dubbla gulflaggor. Det är inte en förmildrande omständighet - är det svåra förhållanden, desto viktigare att följa regeln.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag kan i och för sig tillägga att jag mycket väl inser att Michael begick ett fel som inte tog det lugnare under dubbel gulglagg, men jag inser också att inte en jävel hade gnällt om han kört i princip lika fort utan att åka av.
Och med hänsyn till att förhållandena på det aktuella stället var minst sagt bedrövliga, ser jag sålunda inte vad han borde straffas för.
Och med hänsyn till att förhållandena på det aktuella stället var minst sagt bedrövliga, ser jag sålunda inte vad han borde straffas för.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Om jag då dristar mig till att påstå att Kimi höll ett minst lika högt tempo som Michael på det aktuella stället, anser du att han också borde bestraffas? Eller är det fortfarande enbart avåkningen du hakar upp dig på?LuckyStrike1 skrev: Hur svårt kan det vara? Om förhållanden är svåra, desto viktigare är det ju att föraren iakttar den där försiktigheten som krävs vid dubbla gulflaggor.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är ju ett alternativ - bestraffa alla som åkte förbi gulflaggen bara för att en förare snurrade där ....
Ingen annan förare utsatte ju funktionärerna för fara eftersom de höll sig på banan .....
I så fall kan vi ju bestraffa alla som passerade Webbers olycksplats utan att ställa till med något bara för att Alonso kraschade där ....
Ingen annan förare utsatte ju funktionärerna för fara eftersom de höll sig på banan .....
I så fall kan vi ju bestraffa alla som passerade Webbers olycksplats utan att ställa till med något bara för att Alonso kraschade där ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Men nu körde han för fort och åkte av på ett ställe på banan där det rådde en situation som klart och tydligt kräver av föraren att sakta ner så mycket att han kan och är beredd på att stanna .....pUs skrev:Jag kan i och för sig tillägga att jag mycket väl inser att Michael begick ett fel som inte tog det lugnare under dubbel gulglagg, men jag inser också att inte en jävel hade gnällt om han kört i princip lika fort utan att åka av.
Och med hänsyn till att förhållandena på det aktuella stället var minst sagt bedrövliga, ser jag sålunda inte vad han borde straffas för.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Men hallå!
Självklart bör man fixa till den där förbenade kurvan till en annan gång och visst är det banarrangörernas fel at det var vatten i kurvan men det är ju inte DET vi diskuterar. Man får ju utgå ifrån den situation som rådde där och då. Om man gör det fattar jag inte hur ni bara kan argumentera emot att MS gjorde FEL!!! Som AndersF1 sa så kanske andra också borde ha saktat ned mer, FINE, men det förtar inte att MS gjorde fel, fel fel. Kan man inte inse det är man lika objektiv som en lyktstolpe!
Självklart bör man fixa till den där förbenade kurvan till en annan gång och visst är det banarrangörernas fel at det var vatten i kurvan men det är ju inte DET vi diskuterar. Man får ju utgå ifrån den situation som rådde där och då. Om man gör det fattar jag inte hur ni bara kan argumentera emot att MS gjorde FEL!!! Som AndersF1 sa så kanske andra också borde ha saktat ned mer, FINE, men det förtar inte att MS gjorde fel, fel fel. Kan man inte inse det är man lika objektiv som en lyktstolpe!
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vadå fel, Maestro hade bara otur. Tycker att han körde ut ur tävlingen är straff nog. Är det någon som ska straff så är det dom usla banarrangörerna. Men att det skulle bli så här kunde man ju räkna ut med arslet när dom kör rejs i en bananrepublik. För nått år sen var det ju reklamskyltar som trillade ner på banan. Hade en sån trillat ner på Schumi hade väl Lucy mfl hävdat att det var Schumachers fel och att han skulle straffas för det.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu är du lite väl löjlig tycker jag ... men när argumenten tryter ...?Lemon skrev: För nått år sen var det ju reklamskyltar som trillade ner på banan. Hade en sån trillat ner på Schumi hade väl Lucy mfl hävdat att det var Schumachers fel och att han skulle straffas för det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag såg bara en förare som körde av under gulflaggsituationen .... Schumi kanske var den enda som körde snabbare än vad han klarade av i den situationen ....Lemon skrev:Såg du någon förare som körde så sakta vid kurva tre att han kunnat stanna om så behövdes?
Men du kanske tycker att man ska bestraffa även de förare som inte kör av när en förare kör av?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Som sagt, Lucy, såg du någon förare som körde så sakta att han kunnat stanna vid det aktuella tillfället?LuckyStrike1 skrev:Men nu körde han för fort och åkte av på ett ställe på banan där det rådde en situation som klart och tydligt kräver av föraren att sakta ner så mycket att han kan och är beredd på att stanna .....
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag är inte säker på vad du ville få fram här, om det var ett misslyckat försök till ironi, eller fullt allvar. I vilket fall som helst sammanfattade du dina arguments ihålighet på ett väldigt bra sätt!LuckyStrike1 skrev: Ingen annan förare utsatte ju funktionärerna för fara eftersom de höll sig på banan .....
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag såg ingen annan situation där funktionärerna var i fara under loppet utom just denna .....
Ni gjorde det tydligen ... de rosafärgade glasögonen måste passa riktigt bra
Jag antar att alla andra förare som passerade Webbers vrakdelar också borde bestraffats om Alonso skulle ha bestraffats också
Ni gjorde det tydligen ... de rosafärgade glasögonen måste passa riktigt bra
Jag antar att alla andra förare som passerade Webbers vrakdelar också borde bestraffats om Alonso skulle ha bestraffats också
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Men dom andra tog sig ju förbi? Nu baktalar du dig själv.LuckyStrike1 skrev:Jag såg ingen annan situation där funktionärerna var i fara under loppet utom just denna .....
Ni gjorde det tydligen ... de rosafärgade glasögonen måste passa riktigt bra
Jag antar att alla andra förare som passerade Webbers vrakdelar också borde bestraffats om Alonso skulle ha bestraffats också
Du sa ju att dom som inte vattenplana inte skulle straffas men du vill att dom andra som tog sig förbi vrakspillrorna ska bestraffas?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Avåkningen är ett bevis på att Schumi höll ett högre tempo än vad han klarade av. Var har du beviset på att Kimi höll ett högre tempo än han klarade av? Om du mot förmodan skulle få fram nåt annat än dina egna fantasier så tycker jag absolut att Kimi också bör bestraffas.pUs skrev:Om jag då dristar mig till att påstå att Kimi höll ett minst lika högt tempo som Michael på det aktuella stället, anser du att han också borde bestraffas? Eller är det fortfarande enbart avåkningen du hakar upp dig på?LuckyStrike1 skrev: Hur svårt kan det vara? Om förhållanden är svåra, desto viktigare är det ju att föraren iakttar den där försiktigheten som krävs vid dubbla gulflaggor.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Safetycar släpper fältet vid varv 23.AndersF1 skrev: Avåkningen är ett bevis på att Schumi höll ett högre tempo än vad han klarade av. Var har du beviset på att Kimi höll ett högre tempo än han klarade av? Om du mot förmodan skulle få fram nåt annat än dina egna fantasier så tycker jag absolut att Kimi också bör bestraffas.
Under det 25:e varvet:
1) Montoya åker av i utgången av Curva do Sol.
2) Kort därefter under samnma varv gör Pizzonia likaledes och parkerar Jagularen lite snyggt därintill.
3) Gulflaggor.
Registrerade varvtider på varv 24 - 25 - 26 - 27 för täten:
DC: 1:25.498 / 1:24.947 / 1:24.688 / 1:25.721
KR: 1:25.131 / 1:25.336 / 1:25.405 / 1:32.809
MS: 1:25.459 / 1:25.042 / 1:25.003 / krasch
Safetycar ute först till varv 27, direkt efter Michaels avåkning.
De snabbaste varven noterades på 23 + 24 av Kimi, 25 + 26 + 27 av DC.
Man kan naturligtvis diskutera huruvida MS hade för små marginaler för sitt aktuella material, men oavsett vilket du kan knappast påstå att någon av Mclarenförarna "saktade ner". Kimis (och i ännu högre grad Davids) tempo var bevisligen ytterst konstant under en lång period - såväl innan som under gulflaggorna - jag kan ge dig fler varvtider om du misstänker att det faktumet är något jag fantiserat ihop. Observera också att gulflaggorna var ute en ganska lång period medans Montoya + Pizzonias parkeringsplatser städades upp.
Sen är det naturligtvis inget bevis för att att Kimi eller David höll ett högre tempo än vad dom "klarade av". Men det är inte heller definitionen på hur förarna ska hantera dubbla gulflaggssituationer.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Coulthard och Kimi kunde i sitt tempo ta sig säkert förbi funktionärerna - bevisat av att de inte körde av.
Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.
Förare och bilar klarar olika tempo i olika situationer. Anser ni verkligen på allvar att t.ex Coulthard och Kimi skulle ha bestraffats om Schumacher fått ett straff, bara för att deras varvtider var ganska lika varandra?
Kimi klarade av att hålla det tempo han höll eftersom han till skillnad från Schumacher kunde hålla bilen på banan.
Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.
Förare och bilar klarar olika tempo i olika situationer. Anser ni verkligen på allvar att t.ex Coulthard och Kimi skulle ha bestraffats om Schumacher fått ett straff, bara för att deras varvtider var ganska lika varandra?
Kimi klarade av att hålla det tempo han höll eftersom han till skillnad från Schumacher kunde hålla bilen på banan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån feb 17, 2003 01:00
- Ort: Salem
pUs skrev:Safetycar släpper fältet vid varv 23.AndersF1 skrev: Avåkningen är ett bevis på att Schumi höll ett högre tempo än vad han klarade av. Var har du beviset på att Kimi höll ett högre tempo än han klarade av? Om du mot förmodan skulle få fram nåt annat än dina egna fantasier så tycker jag absolut att Kimi också bör bestraffas.
Under det 25:e varvet:
1) Montoya åker av i utgången av Curva do Sol.
2) Kort därefter under samnma varv gör Pizzonia likaledes och parkerar Jagularen lite snyggt därintill.
3) Gulflaggor.
Registrerade varvtider på varv 24 - 25 - 26 - 27 för täten:
DC: 1:25.498 / 1:24.947 / 1:24.688 / 1:25.721
KR: 1:25.131 / 1:25.336 / 1:25.405 / 1:32.809
MS: 1:25.459 / 1:25.042 / 1:25.003 / krasch
Safetycar ute först till varv 27, direkt efter Michaels avåkning.
De snabbaste varven noterades på 23 + 24 av Kimi, 25 + 26 + 27 av DC.
Man kan naturligtvis diskutera huruvida MS hade för små marginaler för sitt aktuella material, men oavsett vilket du kan knappast påstå att någon av Mclarenförarna "saktade ner". Kimis (och i ännu högre grad Davids) tempo var bevisligen ytterst konstant under en lång period - såväl innan som under gulflaggorna - jag kan ge dig fler varvtider om du misstänker att det faktumet är något jag fantiserat ihop. Observera också att gulflaggorna var ute en ganska lång period medans Montoya + Pizzonias parkeringsplatser städades upp.
Sen är det naturligtvis inget bevis för att att Kimi eller David höll ett högre tempo än vad dom "klarade av". Men det är inte heller definitionen på hur förarna ska hantera dubbla gulflaggssituationer.
Glöm inte här att McLaren hade mer mönster i sina däck (mer åt regndäcks hållet) medans Ferrari hade valt en mer Intermediate däck på sina bilar.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
PÅ vilket sätt bevisar detta att Kimi och DC körde säkert? Det kanske hade räckt med minsta möjliga sak för att skicka av dem också... de kanske driftade genom hela pölen...LuckyStrike1 skrev:Coulthard och Kimi kunde i sitt tempo ta sig säkert förbi funktionärerna - bevisat av att de inte körde av.
Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.
Förare och bilar klarar olika tempo i olika situationer. Anser ni verkligen på allvar att t.ex Coulthard och Kimi skulle ha bestraffats om Schumacher fått ett straff, bara för att deras varvtider var ganska lika varandra?
Kimi klarade av att hålla det tempo han höll eftersom han till skillnad från Schumacher kunde hålla bilen på banan.
Visst, MS åkte av... men bara för att de andra lyckades hålla sig på banan betyder inte att de körde säkert.
Är du verkligen så förblindad av MS-hat att du inte kan se att även andra kanske inte följde regeln?
Ta som exempel en högfartskurva i karting... finns inte en chans i helvete att man hinner stanna eller väja trots att man om inget oförutsett inträffar tar sig igenom kurvan utan problem...
Vad jag vill säga med det är att varken DC eller Kimi nog hade kunnat stanna säkert mitt i den kurvan...
Nu får vi ju tacka gudarna för att MS besitter den körskicklighet han gör som lyckades ställa bilen på ett säkert sätt.
JPM eller nån annan klåpare hade ju enbart varit passagerare i det fallet...
Det är troligen det som de ansvariga tog i beaktande när de valde att inte tilldöma bestraffning...
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
LuckyStrike1 skrev:...i en situation där regelboken kräver att man ska ha full kontroll och vara beredd på att stanna...
LuckyStrike.. först hette det ju att förarna i princip var skyldiga att hålla ett så lågt tempo att dom skulle kunna stanna vid den aktuella platsen. Men nu räcker det tydligen med att "inte köra av". Hur ska du ha det, vilken definition är det du åberopar egentligen? Är det kanske en för Michael, men en för övriga förareLuckyStrike1 skrev:Coulthard och Kimi kunde i sitt tempo ta sig säkert förbi funktionärerna - bevisat av att de inte körde av.
Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.
Senast redigerad av pUs den ons apr 23, 2003 10:34, redigerad totalt 1 gång.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja visst, för med fem titlar, flest segrar etc etc... så måste han ju fortfarande bevisa att han är den bäste föraren...Ankan skrev:Kan vi börja med o avskriva namnet Guden schumi för det är fan i mej inte och det har han bevisat.
Det finns ju fullt av förare idag som har presterat lika bra och bättre...
Detta påminner om ramaskriet när Pavarotti sjöng flaskt en gång...
Ingen är ju perfekt... men MS lär komma närmast av alla F1-förare...
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Egentligen är det väl Montoyas fel, för hade inte han klåpat av sig så hade ju traktorn och funktionärena kanske inte varit där...pUs skrev:Men Lucky, förut hette det ju att förarna i princip var skyldiga att hålla ett så lågt tempo att dom skulle kunna stanna vid den aktuella platsen. Nu räcker det tydligen med att "inte köra av". Hur ska du ha det, vilken definition är det du åberopar egentligen? Är det kanske en för Michael, men en för övriga förareLuckyStrike1 skrev:Coulthard och Kimi kunde i sitt tempo ta sig säkert förbi funktionärerna - bevisat av att de inte körde av.
Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.
När börjar förresten Montoya leverera? Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga... Lucy undviker tydligen att svara... När ska han börja köra ifrån Raffe? För även om Williamsen inte är så bra så ska han ju i alla fall vara bättre än stallkamraten, eller hur?
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
AF1: Har inte du snickerier att göra istället för att sprida dynga här?
BTW: Topfielden är tydligen nere på 5100 på nåt ställe enligt min kompis Robban...
Nu kan vi väl lägga den här diskussionen åt sidan... det viktiga är ju ändå att JPM återigen inte verkar lyckas och att Maestro nu visar var skåpet ska stå... den lille finnen får inga fler segrar i år och Maestro tar sin sjätte i höst...
Ska vi enas om det?
/E
BTW: Topfielden är tydligen nere på 5100 på nåt ställe enligt min kompis Robban...
Nu kan vi väl lägga den här diskussionen åt sidan... det viktiga är ju ändå att JPM återigen inte verkar lyckas och att Maestro nu visar var skåpet ska stå... den lille finnen får inga fler segrar i år och Maestro tar sin sjätte i höst...
Ska vi enas om det?
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, just det, därför är din uppfattning att också andra körde osäkert där helt en produkt av dina egna fantasier, eller hur?pUs skrev: Sen är det naturligtvis inget bevis för att att Kimi eller David höll ett högre tempo än vad dom "klarade av".
En del förare hade för övrigt en tendens att köra på innerkanten/linjen, vilket troligen inte var så bra för greppet. Dessutom kan man hålla ett annat, tillfälligt rakare, spår igenom vattenpölen om man inte vill snurra av om man får vattenplaning. Sedan tillkommer saker som olika bra grepp p.g.a. annorlunda setup, däck, etc., så varvtider säger inte allt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad är egentligen skillnaden? Två av förarna höll ett tempo i vilket de kunde kontrollera bilen vilket man får förutsätta att de också kan stanna bilen. En förare höll ett tempo i vilket han inte kunde kontrollera bilen.pUs skrev:LuckyStrike1 skrev:...i en situation där regelboken kräver att man ska ha full kontroll och vara beredd på att stanna...LuckyStrike.. först hette det ju att förarna i princip var skyldiga att hålla ett så lågt tempo att dom skulle kunna stanna vid den aktuella platsen. Men nu räcker det tydligen med att "inte köra av". Hur ska du ha det, vilken definition är det du åberopar egentligen? Är det kanske en för Michael, men en för övriga förareLuckyStrike1 skrev:Coulthard och Kimi kunde i sitt tempo ta sig säkert förbi funktionärerna - bevisat av att de inte körde av.
Schumacher kunde inte ta sig förbi funktionärerna säkert - bevisat av att han körde av.
Ska man bestraffa Kimi och DC också, blir det ju på indicier och inte bevis och det är ju inte en särskilt hållbar situation.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag vill ha en definition för samtliga förare, men får inbtrycket av att du gärna vill ha en för Schumacher och en för övriga.pUs skrev:Hur ska du ha det, vilken definition är det du åberopar egentligen? Är det kanske en för Michael, men en för övriga förare
Alonso och Schumacher bröt båda mot regler i Brasiliens GP men fick inte någon bestraffning och det anser jag vara fel. Det är möjligt att fler förare enligt tiderna körde lika fort som Schumacher förbi gulflaggorna, men bara en förare körde av och man kan ju inte kollektivt bestraffa de andra för det
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nej. Varvtiderna är en realitet, samt en mycket rättvisande spegling av det aktuella tempo en viss förare hållit under en viss period. Detta har inget som helst med fantasi att göra - att du väljer att tolka dom annorlunda än jag är väl heller inte särskilt oväntat. Dock hade det givetvis varit mkt intressantare med sektortider, men det är svårare att komma över.AndersF1 skrev:Nej, just det, därför är din uppfattning att också andra körde osäkert där helt en produkt av dina egna fantasier, eller hur?pUs skrev: Sen är det naturligtvis inget bevis för att att Kimi eller David höll ett högre tempo än vad dom "klarade av".
Dessutom är det inte min uppfattning att någon körde "osäkert" i utgången av den kurvan. Jag har påpekat flera gånger att jag är riktigt nöjd med faktumet att ingen blev bestraffad, det är bara ert ständiga hyckleri och selektiva åberopande av regler endast när det passar agendan, som jag finner roande.
Senast redigerad av pUs den ons apr 23, 2003 11:09, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Visst är varvtiderna en realitet som speglar tempot över ett varv, men det är inget bevis för att någon kört för nära gränsen i en viss kurva, eller hur? Om man kör av är det däremot ett klart bevis att man kört över gränsen. Håller du med om det eller inte?pUs skrev:Nej. Varvtiderna är en realitet, samt en mycket rättvisande spegling av det aktuella tempo en viss förare hållit under en viss period.AndersF1 skrev:Nej, just det, därför är din uppfattning att också andra körde osäkert där helt en produkt av dina egna fantasier, eller hur?pUs skrev: Sen är det naturligtvis inget bevis för att att Kimi eller David höll ett högre tempo än vad dom "klarade av".
Någonstans måste man då dra straffgränsen, men frågan är var. Jag tycker man skall bestraffa de som bevisligen kört över sin förmåga, i stort sett oavsett orsak. Kan möjligen vara nån extrem situation när man absolut inte alls har del i vad som hände - en åskådare skjuter sönder däcken eller nåt annat.
Andra tycker att man skall bestraffa alla som inte väldigt tydligt dragit ned på tempot. Klart rimligt men lite svårt att bevisa hur mycket man skall dra ned på tempot och hur långt ifrån sin egen gräns de olika förarna kört. Så av praktiska skäl är det svårt att gå på sådana kriterier.
Men tydligen tycker en del att man inte skall bestraffas alls, t.o.m. inte ens när man kör av och nästan träffar funktionärerna. Varför då ha kvar en regel som man inte alls kan bestraffas för? Eller är det helt enkelt så att man inte bör bestraffas om man heter Michael Schumacher? Om det gällt någon annan förare och jag och andra skrivit att han bör bestraffas för sin tydliga överträdelse så hade ingen reagerat, liksom ingen reagerade på det jag skrev om Alonso, men så fort det gäller Schumi så är det andra regler som skall tillämpas - löjligt.