On 2003-02-22 10:04, Pastis wrote:
Vad jag menar är att man skippar den platta botten och inför mindre venturikanaler. Nu är inte jag någon aerodynamiker, men jag har läst en del om det. Annars får man väl införa en minivariant av "ground effect" bilarna med kjolar. Dagens stora diffuser tillsammans med bakvingarna stör ju bakomvarande bil så att omkörningar nästan är omöjliga.
Diffusorn fungerar enligt samma princip som en venturi-tunnel. Den blir dock inte så effektiv pga att
1) bilen saknar kjolar och det blir ingen tunnel
2) Själva upp-böjen baktill blir pga reglementet relativt kort
Man skulle ju kunna tänka sig en standardiserad venturi-tunnel. Jag kan tänka mig att dagens diffosor skapar väldigt mycket störd luft i jämförelse med en liten men effektiv venturi-tunnel. Ett alternavit vore ju som du nämner att tillåta en venturi-kanal under bilen, och förbjuda diffusorn. Med hjälp av väl avvägda mått på venturi-arangemanget skulle man kanske junna ådstakomma bilar med samma downforce men mindre störd luft.
Detta skulle dock kräva i stort sett ett standardiserad down-force, vilket jag av princep inte riktigt gillar. Dagens reglemente ger en hel del aerodynamiska friheter, från och med 30cm bakom bakaxeln får man göra hur man vill.
Då tror jag det är bättre att ha ett helt plant underrede ända tills bilen slutar. Då skulle all downforce komma från vingarna. Jag tror att det skulle underlätta omkörningar. Enligt vad jag har läst (jag är inte heller någon aerodynamiker) så är grund-problemet med dagens bilar är att dom har för lågt luftmotstånd i förhållande till downforcen. Vingar ger mycket högre luftmotstånd än en diffusor eller venturi-tunnel med motsvarande downforce.
Föresten, en intressant detalj hos Ferraris nya bil är att 2003_bilen har en betydligt bredare diffusor än 2002-bilen.