Man får ju verkligen hoppas han inte gör en Häkkinen och stannar två säsonger för länge och blir ihågkommen ??? som en föredetting. Men jag tror också att han slutar efter sin 7:e WDC.On 2002-07-22 05:03, Jari wrote:
De yngre jagar honom allt hårdare och snart är dom i kapp och förbi. Dags att sluta medans man är på topp?
Oavsett bile eller inte, jag tycker att MS varit rätt så överlägsen i år, och trots att Jari hävdar att de yngre nosar honom i baken så leder han ganska så övertygande... så längre de inte nosar närmare än så här kan vi nog se fram emot två WDC till innan han möjligen lägger av 2004.On 2002-07-22 10:12, Ozikahn wrote:
Överlägsen?Jo det är ju till och med den lille fete Barrichello i den bilen, som för övrigt har varit lika snabb som [Schumacher]. Så [Schumacher] kan tacka sin bil för snabbheten är inget särskillt hos honom. Nä ska de vara med nästa år, så får de satsa på den snabbare Barrichello.
Problemet för Damon var att han (lite orättvist) jämfördes med just Schumacher, det blev närmast komplexartat för den gode Hill under 1995. Jag tror inte att det blir en likadan story när Michaels karriär lider mot sitt slut.On 2002-07-22 16:20, Ozikahn wrote:
mja, han kommer göra som HIll 99. Det kommer bli underbart att skåda![]()
Tror du inte att Schumacher kommer att jämföras med Hill alltså?On 2002-07-22 16:28, pUs wrote:
Problemet för Damon var att han (lite orättvist) jämfördes med just Schumacher, det blev närmast komplexartat för den gode Hill under 1995. Jag tror inte att det blir en likadan story när Michaels karriär lider mot sitt slut.
Nog tycker jag att Kimi är betydligt mer polerad än vad Montoya är om man väger in deras respektive erfarenhet inom formelbilsracing. Jag är djupt imponerad av den unge finländarens prestationer, förutom när det gäller val av stallOn 2002-07-22 17:00, LuckyStrike1 wrote:
Kimi liksom Montoya är snabba men lite opolerade fortfarande, liksom Schumacher var då.
Kan bara hålla med! JPM är fortfarande alldeles för opolerad och är inte tillräckligt cool. Visst är han snabb, men det räcker inte i dagens F1. Kimi däremot har ett lugn som JPM aldrig kommer att få.On 2002-07-22 23:25, Razor wrote:
Nog tycker jag att Kimi är betydligt mer polerad än vad Montoya är om man väger in deras respektive erfarenhet inom formelbilsracing. Jag är djupt imponerad av den unge finländarens prestationer, förutom när det gäller val av stall, och anser att han kör betydligt mer vårdat än vad Montoya gör.
JPM är duktigt, talangfull och har utvecklingspotential men frågan är om inte Kimi har än mer potential och det tillsammans med en hel del kyla, något som JPM verkar sakna, och som säkerligen kommer att ta honom långt inom F1.
Förutom Nurburgring - vad har Montoya gjort för opolerade misstag som inte har berott på sunk-chassit och piss-däcken undrar jag? Han är ju en av säsongens stadigaste poängplockare trots att Williams har strulat till det med chassit.On 2002-07-23 08:43, Pastis wrote:
Kan bara hålla med! JPM är fortfarande alldeles för opolerad och är inte tillräckligt cool. Visst är han snabb, men det räcker inte i dagens F1. Kimi däremot har ett lugn som JPM aldrig kommer att få.
Tja, han ställer ju upp i alla lopp... är inte det opolerat så säg!On 2002-07-23 12:30, LuckyStrike1 wrote:
Förutom Nurburgring - vad har Montoya gjort för opolerade misstag som inte har berott på sunk-chassit och piss-däcken undrar jag? Han är ju en av säsongens stadigaste poängplockare trots att Williams har strulat till det med chassit.
Spekulationer och spekulationerOn 2002-07-23 16:17, stoff wrote:
Montys race-prestationer i år:
Det började i Australien där schumi gled förbi lite lätt på insidan efter start-mål-rakan. Iofs hade Monty tagit sig förbi Schumi, men det var under en flygande omstart, det är vi vana med att se (Interlagos '00). Kan detta vara en vana han snappat upp i cart-serien
Det enda felet på Montoyas start var ju att SChumacher körde på honom vilket tydligen aldrig kan vara Schumachers fel ...Starten i Malaysia var inte den bästa. Inte från nått håll.
Ja starten var väl inte så kass men vad som sen inträffade i kurva 3 var väl inte så imponerandeStarten i Interlagos var nog sämst.
Han slog väl inte sönder något på Imola?Sen körde han lite för tätt och fick noskonen sönderslagen i San Marino.
Tja ingen annan var närmre ialla fall .. svårt att se att det är ett misstag.Spanien körde han bra, även om han kom i mål 36 sekunder efter Schumi.
Samma där, hur är det ett misstag att vara bästa icke-Ferrari i år undrar jag?Österrike var bra det med (fast även där kom han i mål långt efter röda bilarna).
Vaddå Hockenheim 2001? Menar du när Ralf helt felaktigt fick för sig att Montoya körde sönder motorn? En kommentar Patrick Head för övrigt helt avfärdade. Men du kanske tror mer på Ralf än Patrick Head i den situationen? Att alla ingenjörer i F1 är helt ense om att en förare inte kan köra sönder en modern F1-motor är tydligen något helt oväsentligt när det handlar om att racka ner på Montoya ...Monaco och Kanada kan man ju bråka om det var bilen som pajjade för honom eller om han pushade den för hårt. Allt jag kan säga i den diskussionen är bara - Hockeheim 2001.
Vilka vi då? Varför inte?Nurburgring ville vi ju inte prata om.
Jag trodde allt var Montoyas fel?Storbrittanien, njae, däck kanske inte han kan göra så mycket åt och det var det onekligen vad som avgjorde.
Näää Montoya pysslar inte med bortförklaringar. Stallet själva säger att de valde fel däck till båda bilarna vilket skulle vara anledningen till båda bilarnas dåliga tider i loppet. Det finns väl flera anledningar till att Montoya tappade så mycket mer än Ralf. Två kan vara:Och så Frankrike där han av någon anledning tappade grymt mycket, både till Schumi och DC som fick drive-throughs båda två och till Kimi och hade torskat mot Ralf om han bara ville ta sig förbi. Har vi hört någon bortförklaring av det?
Vad har det med saken att göra egentligen????????Sen kan ni klaga på Schumi som korsade en banmarkering med en decimeter eller två...
Det gjorde jag med. Kimi var loppets stjärna, tyvärr räckte det inte hela vägen fram den här gången.För att inte vara helt rödfärgad måste jag erkänna att även jag satt och hejjade på att Kimi skulle vinna i söndax. Dels för att han förtjänade det för en bra körning men oxå för att förlänga den lilla dramatiken som är kvar till Hockenheim, en "ny" bana för alla förare.
Okay.On 2002-07-23 16:17, EnzoF1 wrote:
Du behöver ju lite sanningar i din fantasivärld...
Faan Lucy, jag har alldeles för mycket att göra för att smasha dina upplagda bollar... du får nästa ge dig nu, annars måste jag ta upp detta med din arbetsgivare.
/E
Överstyr vet jag inte men kul är detOn 2002-07-23 22:06, stoff wrote:
Älskar debatter som går övertstyr bara för man håller på ena eller andra laget
Nää jag tänkte snarare på att spekulationen hur Montoya tog sig förbi i omstarten. Fighten dem två emellan var kul ochren.Australien : "Spekulationer och spekulationer"
Det är ingen spekulation att Schumi gjorde en fin omkörning av Monty.
Då borde Schumi inte ha åkt upp på curbsen och försökt bromsaaa då. För mig var den incidenten inte någons fel utan något som händer när man tävlar mot varandra. Att Montoya skulle straffas för den var ett verk av den partiske biografägaren från Bombay som jag nu hoppas har gjort sitt på en motorsportbanan utanför Indiens gränser.Malaysia : "Det enda felet på Montoyas start var ju att SChumacher körde på honom"
Har du testat att bromsa på kerbs och jämfört det med bromsförmågan på riktig bana? Där schumi blev tvingad att köra fanns det inte mycket grepp, därför gick det som det gick. Om Monty trängde ut Schumi för mycket eller om Schumi borde bromsat tidigare låter jag experterna bråka om, jag såg det som en kul incident bara.
Ingången till kurva, rakan eller i kurvan... Montoya borde ha vetat bättre än att tro att Schumacher inte åker från sida till sida ... Montoyas misstag att felbdeömma SchumacherInterlagos: "Ja starten var väl inte så kass men vad som sen inträffade i kurva 3 var väl inte så imponerande"
Okej, my bad, var inte i starten. Men det var väl inte i någon kurva heller, var ju i slutet av en raka.
Ett sömnpiller som inte blev bättre av att man satt på plats kan jag intyga. Men växlingarna på BAR bilarna var kul att höraSan Marino : "Han slog väl inte sönder något på Imola?"
Brainfade från mig, jag kom inte ihåg så jag kollade in Daily F1's review och där stod det så. Jag kommer faktiskt bara ihåg det loppet för en enda roliga grej, en viss varvning, annars var det väl årets tråkigaste lopp?
Tänker du på Kimi så var han ju bakom både Montoya, Ralf och Coulthard när vingen föll av. Har svårt att se hur det kunde ha påverkat Montoyas tredjeplats alls.Spanien : "Tja ingen annan var närmre ialla fall .. svårt att se att det är ett misstag"
Inte alls, men hade det inte varit för en vinge som flög av och andra tekniska problem vette fan om han kommit 3a. Men det gjorde han, inget att klaga på alls.
Det var Montoyas "oräkneliga misstag" jag trodde vi diskuteradeÖsterrike : "Samma där, hur är det ett misstag att vara bästa icke-Ferrari i år undrar jag? "
Inget misstag alls, jag försökte bara vara snäll och ge honom lite credit för det förtjänar han.
Barrichellos bil har gått sönder oftare än Schumachers. Kimis bil har gått sönder oftare än Coulthards. Trullis bil har gått sönder oftare än Buttons. Kör de också sönder materialet alltså? Montoya har haft två motorras i år - att vilken förare som helst i fältet skulle kunna köra sönder en moderna F1 motor idag med automatväxlar och annat är rent och skärt skitsnack faktiskt. Hade det varit Montoyas fel att motorn gick på Hockenheim, inte skulle Head ha avfärdat Ralfs korkade kommentarer efteråt som han gjorde ialla fall. Han hade inte berört ämnet överhuvudtaget.Monaco & Kanada : "Vaddå Hockenheim 2001? Menar du när Ralf helt felaktigt fick för sig att Montoya körde sönder motorn? En kommentar Patrick Head för övrigt helt avfärdade"
Att Head skulle säga "våran nya chaffis i år är så het på gröten att han bränner ena BMW motorn efter den andra" är lika troligt som att höra Todt säga "Barrichello är lika bra förare som Schumi" eller höra Dennis säga "vi blev helt enkelt ärligt slagna idag".
Statistiken talar sitt språk, och den säger att Montoya har bränt fan så många fler motorer än Ralf har.
Montoyas misstag på Nurburgring var incidenten med Coulthard. Ferraribilarna gick inte att göra något åt - vi snackar 4-5 sekunder snabbare per varv som mest under den tävlingen!!! I starten undvek han snarare en olycka genom att hålla tillbaka när Ralf kom stormande. Möjligen kan man väl kalla starten ett misstag eftersom han inte kom iväg från linjen tillräckligt snabbt. Kan också förklaras av att han hade en tyngre bil.Nurburgring : "Vilka vi då? Varför inte"
Det var du som sade "förutom i Nurburgring", därför trodde jag du såg det som ett uppenbart misstag, men visst ; Misstag 1 - bråka med fel Schumacher i första kurvan ; Misstag 2 - Låta Barren komma förbi så lätt ; Misstag 3 - Låta schumi komma förbi, inte fullt lika lätt, men ändå förbi ; misstag 4 - ligga ute så länge med en set-up och däck han inte trivdes med ; misstag 5 - uppenbarligen att helt bomma svängen och ta ut en annan förare på köpet
Som jag sa - det enda Williams eller BMW har sagt var att man på båda bilarna valde fel däck till loppet. Man trodde på varmare väder till söndagen än vad det blev och valde de hårdare däcken. McLaren ska ha kört på de mjukare. Inget annat men med tanke på att man gjorde justeringar i depåstoppet så tyder det väl på att man missade i inställningarna på Montoyas bil så den helt enkelt slet mer däck.Frankrike : "Näää Montoya pysslar inte med bortförklaringar"
Jag sade inte att han gjorde det, jag förväntar mig bara tt någon (Theissen, Berger, Head, Williams, Ralf, anybody!) ska säga något om varför han blev så långsam och varför inte Ralf körde förbi honom.
Många var oroliga för den reprisen men till skillnad från fiaskot i Österrike så vågade Ferrari den här gången inte stå för sin taktik, bara dagar för FIA förhöret ..."Det gjorde jag med. Kimi var loppets stjärna, tyvärr räckte det inte hela vägen fram den här gången."
Helt klart! Såg även det som självklart att Barren skulle få vinna Nurburgring eftersom Schumi gjorde sin lilla utflykt, och Barren körde ett felfritt race. Men visst var jag lite orolig för en repris...
Vadå? menar du verkligen att en motor inte slits mer av höga varv? Jag tror det i alla fall. En lägra varvad motor håller väl ändå i fler timmar än samma motor på maxvarv... i alla fall tror jag det. Varför skulle stallen annars ställa ned varvtalsstoppet för bilarna ibland, bara för skojs skull eller (med undantag av Rubens som troligen får de justeringarna ibland...On 2002-07-24 10:53, LuckyStrike1 wrote:
Okay, upplys mig om mer då ...
Nu växlar de ju inte upp själva annat än i undantagsfall(när de t.ex. leder stort eller av annan anledning inte har någon förhoppning om att ändra sin position och därför växlar upp tidigare än normalt). Så det är fortfarande svårt att säga att det är förarens fel att motorn inte håller. Håller den inte för normal körning, alltså full järn i 30 mil, så är det "fel"(de tar t för mycket hk eller liknande) på motorn.On 2002-07-24 09:17, EnzoF1 wrote:
Men snälla Lucy, självklart kan föraren påverka motorns hållbarhet. Om man ständigt varvar ur den till varvtalsstopp lär det ju slita mer än att växla något tidigare. Se till exempel hur Maestro och Barri tar ned tempot något när de har en betryggande ledning, de växlar mycket tidigare.
Vem säger att du är okunnig (annat med glimten i ögat avseende vissa förarpreferenser). Du kan säkert jättemycket om F1, men du borde väl kunna försvara dina påståenden om att det inte går att köra sönder en F1-motor.On 2002-07-24 12:21, LuckyStrike1 wrote:
Kaxar mig inte. Har bara insett att det inte går att föra en diskussion med dig alternativt att jag är väldigt okunnig. Så jag undrade bara om du visste mer (förutom motorrasteorin) som du skulle vilja upplysa mig om när det gäller F1. Det var allt.