Schumacher världsmästare!!! (beklagar sorgen, Jari)
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00
Grattis Schumi till en femte VM-titel. Grattis vill jag även säga till en fantastiskt fin seger på Magny-Cours. När nu titeln är bärgad hur lång tid skall vi behöva vänta på ditt beslut att tacka för dig?
Tecken på att det är på väg?
Kvalen (förlorar t.o.m mot Spagettichello),
Retligheten mot media. (Han slog en fotograf med hjälmen i lördags.)
Stressymptomen. (köra över den vita linjen med hans kapacitet att kontrollera?)
Kontrollera känslorna. Han såg ut att vara på väg att bli rörd, men blev istället svart i synen. Det är inte ens roligt längre.
De yngre jagar honom allt hårdare och snart är dom i kapp och förbi. Dags att sluta medans man är på topp?
Tecken på att det är på väg?
Kvalen (förlorar t.o.m mot Spagettichello),
Retligheten mot media. (Han slog en fotograf med hjälmen i lördags.)
Stressymptomen. (köra över den vita linjen med hans kapacitet att kontrollera?)
Kontrollera känslorna. Han såg ut att vara på väg att bli rörd, men blev istället svart i synen. Det är inte ens roligt längre.
De yngre jagar honom allt hårdare och snart är dom i kapp och förbi. Dags att sluta medans man är på topp?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Man får ju verkligen hoppas han inte gör en Häkkinen och stannar två säsonger för länge och blir ihågkommen ??? som en föredetting. Men jag tror också att han slutar efter sin 7:e WDC.On 2002-07-22 05:03, Jari wrote:
De yngre jagar honom allt hårdare och snart är dom i kapp och förbi. Dags att sluta medans man är på topp?
Men snart ikapp??? De är ju inte ens i närheten? Mer överlägsen än så här kan man ju knappast vara?
Ska verkligen Kimi inte kunna vinna fast Maestor är med i fältet? Vem som än vinner om Maestor lägger hjälmen på hyllan kommer alltid att vara nr 2 och deras segrar inte värda något.
/E
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Oavsett bile eller inte, jag tycker att MS varit rätt så överlägsen i år, och trots att Jari hävdar att de yngre nosar honom i baken så leder han ganska så övertygande... så längre de inte nosar närmare än så här kan vi nog se fram emot två WDC till innan han möjligen lägger av 2004.On 2002-07-22 10:12, Ozikahn wrote:
Överlägsen? Jo det är ju till och med den lille fete Barrichello i den bilen, som för övrigt har varit lika snabb som [Schumacher]. Så [Schumacher] kan tacka sin bil för snabbheten är inget särskillt hos honom. Nä ska de vara med nästa år, så får de satsa på den snabbare Barrichello.
Jag vet att Jari önskar innerligt att Maestro ska lägga av så att Kimi ska få en chans... men vad är det i så fall värt. Mika bangade ur när han insåg sig besegrad och Maestro krossar alla dagens förare. Självklart kommer nån annan att vinna när Maestro lägger av, men hur mycket blir det då värt???
Ungefär som att Jari hävdar att han är snabbast av alla Forza-medlemmar - när han är den ende från Forza som kör...
Nån dag ska jag komma och varva honom (bara inte AF1 kommer samtidigt, för då blir jag tvåa, den d-en tränar lite för hårt för mig, men jag har ju två knoddar så jag tappoar ju lite där...
/E
/E
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad var det nu Michael sa?...several attacks with Kimi who drove a fantastic race? Och;
I don't think the pressure, that much, was the problem for Kimi because if you don't see the oil, you don't see it and that's it, wherever you brake. I was obviously warned by seeing his problem, so I was reacting a little bit to it and that was my opportunity.
Jag skulle vilja veta vad Schumi sa innan presskonferensen till Kimi. Han såg ut att vilja diskutera mycket , medan Kimi bet ihop.
I don't think the pressure, that much, was the problem for Kimi because if you don't see the oil, you don't see it and that's it, wherever you brake. I was obviously warned by seeing his problem, so I was reacting a little bit to it and that was my opportunity.
Jag skulle vilja veta vad Schumi sa innan presskonferensen till Kimi. Han såg ut att vilja diskutera mycket , medan Kimi bet ihop.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu kan ni sluta hoppas, pojkar. Killen ni älskar att hata tänker plåga er ett tag till
Michael Schumacher has set his sights on a record sixth world championship.
Schumacher equalled Juan Manuel Fangio’s long-standing benchmark of five world titles at Magny-Cours. Now the German wants to claim the record for himself outright.
He said: "I have the hunger to win a sixth title but the reason is not just so that it beats Juan Manuel Fangio's record.
"I just love good racing and winning races and championships.
Michael Schumacher has set his sights on a record sixth world championship.
Schumacher equalled Juan Manuel Fangio’s long-standing benchmark of five world titles at Magny-Cours. Now the German wants to claim the record for himself outright.
He said: "I have the hunger to win a sixth title but the reason is not just so that it beats Juan Manuel Fangio's record.
"I just love good racing and winning races and championships.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1252
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Problemet för Damon var att han (lite orättvist) jämfördes med just Schumacher, det blev närmast komplexartat för den gode Hill under 1995. Jag tror inte att det blir en likadan story när Michaels karriär lider mot sitt slut.On 2002-07-22 16:20, Ozikahn wrote:
mja, han kommer göra som HIll 99. Det kommer bli underbart att skåda
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tror du inte att Schumacher kommer att jämföras med Hill alltså?On 2002-07-22 16:28, pUs wrote:
Problemet för Damon var att han (lite orättvist) jämfördes med just Schumacher, det blev närmast komplexartat för den gode Hill under 1995. Jag tror inte att det blir en likadan story när Michaels karriär lider mot sitt slut.
Apropå Hill och 1999. Jag läste i senaste Autosport att Hill på Hockenheim det året sa till Coulthard "I can't do this anymore" och såg riktigt nere ut. Inte den bästa uppladdningen införe årets snabbaste lopp direkt ...
Att Hill inte bara la av där och då - pengar hade han ju så det räckte ialla fall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stureby
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Schumacher var lite opolerad för 10 år sen, inte så konstigt med tanke på att f1 var nytt för honom.
Kimi liksom Montoya är snabba men lite opolerade fortfarande, liksom Schumacher var då. Kan de fortsätta utvecklas, lära sig av sina misstag och arbeta hårdare och hårdare - javisst. Det roliga är att jag tror vi kan se fram emot 10 års stridigheter och rivalitet mellan Kimi och Montoya. Dvs, vi kommer att ha två förare som har det där lilla extra och som kan utmana varandra istället för en som dominerar som vi har vant oss vid på sistone.
Det är ialla fall min förhoppning.
Kimi liksom Montoya är snabba men lite opolerade fortfarande, liksom Schumacher var då. Kan de fortsätta utvecklas, lära sig av sina misstag och arbeta hårdare och hårdare - javisst. Det roliga är att jag tror vi kan se fram emot 10 års stridigheter och rivalitet mellan Kimi och Montoya. Dvs, vi kommer att ha två förare som har det där lilla extra och som kan utmana varandra istället för en som dominerar som vi har vant oss vid på sistone.
Det är ialla fall min förhoppning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stureby
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nog tycker jag att Kimi är betydligt mer polerad än vad Montoya är om man väger in deras respektive erfarenhet inom formelbilsracing. Jag är djupt imponerad av den unge finländarens prestationer, förutom när det gäller val av stall , och anser att han kör betydligt mer vårdat än vad Montoya gör.On 2002-07-22 17:00, LuckyStrike1 wrote:
Kimi liksom Montoya är snabba men lite opolerade fortfarande, liksom Schumacher var då.
JPM är duktigt, talangfull och har utvecklingspotential men frågan är om inte Kimi har än mer potential och det tillsammans med en hel del kyla, något som JPM verkar sakna, och som säkerligen kommer att ta honom långt inom F1.
-
- Inlägg: 2677
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Västerås, Sweden
Hoppas bara inte Kimi kommer grubla för mycket över den missade chansen. Man så klart att han var irriterad på att han gjort en sådan miss. Bara han inte över reagerar och överkör. Men han verkar vara mycket mera mogen än Montoya te x så det blir nog inget problem.
Det var roligt att se DC så glad igen.
Grattis till schumi en underbar säsong , må den fortsätta länge.
Det var roligt att se DC så glad igen.
Grattis till schumi en underbar säsong , må den fortsätta länge.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kan bara hålla med! JPM är fortfarande alldeles för opolerad och är inte tillräckligt cool. Visst är han snabb, men det räcker inte i dagens F1. Kimi däremot har ett lugn som JPM aldrig kommer att få.On 2002-07-22 23:25, Razor wrote:
Nog tycker jag att Kimi är betydligt mer polerad än vad Montoya är om man väger in deras respektive erfarenhet inom formelbilsracing. Jag är djupt imponerad av den unge finländarens prestationer, förutom när det gäller val av stall , och anser att han kör betydligt mer vårdat än vad Montoya gör.
JPM är duktigt, talangfull och har utvecklingspotential men frågan är om inte Kimi har än mer potential och det tillsammans med en hel del kyla, något som JPM verkar sakna, och som säkerligen kommer att ta honom långt inom F1.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Förutom Nurburgring - vad har Montoya gjort för opolerade misstag som inte har berott på sunk-chassit och piss-däcken undrar jag? Han är ju en av säsongens stadigaste poängplockare trots att Williams har strulat till det med chassit.On 2002-07-23 08:43, Pastis wrote:
Kan bara hålla med! JPM är fortfarande alldeles för opolerad och är inte tillräckligt cool. Visst är han snabb, men det räcker inte i dagens F1. Kimi däremot har ett lugn som JPM aldrig kommer att få.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, han ställer ju upp i alla lopp... är inte det opolerat så säg! Sedan kan man ju tänka sig att man anpassar sin körstil efter omständigheterna. Om nu Raffe kunde åka undan i helgen så borde ju han ha kunnat det, eller hur? Nej, nu förnedrades han igen av sin stallkompis - vi kan ju bara spekulera i hur långt före Raffe hade varit om han nu inte hindrats av uppenbara stallorder...On 2002-07-23 12:30, LuckyStrike1 wrote:
Förutom Nurburgring - vad har Montoya gjort för opolerade misstag som inte har berott på sunk-chassit och piss-däcken undrar jag? Han är ju en av säsongens stadigaste poängplockare trots att Williams har strulat till det med chassit.
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Huddinge
Montys race-prestationer i år:
Det började i Australien där schumi gled förbi lite lätt på insidan efter start-mål-rakan. Iofs hade Monty tagit sig förbi Schumi, men det var under en flygande omstart, det är vi vana med att se (Interlagos '00). Kan detta vara en vana han snappat upp i cart-serien
Starten i Malaysia var inte den bästa. Inte från nått håll.
Starten i Interlagos var nog sämst.
Sen körde han lite för tätt och fick noskonen sönderslagen i San Marino.
Spanien körde han bra, även om han kom i mål 36 sekunder efter Schumi.
Österrike var bra det med (fast även där kom han i mål långt efter röda bilarna).
Monaco och Kanada kan man ju bråka om det var bilen som pajjade för honom eller om han pushade den för hårt. Allt jag kan säga i den diskussionen är bara - Hockeheim 2001.
Nurburgring ville vi ju inte prata om.
Storbrittanien, njae, däck kanske inte han kan göra så mycket åt och det var det onekligen vad som avgjorde.
Och så Frankrike där han av någon anledning tappade grymt mycket, både till Schumi och DC som fick drive-throughs båda två och till Kimi och hade torskat mot Ralf (även han med en drive through) om han bara ville ta sig förbi. Har vi hört någon bortförklaring av det?
Sen kan ni klaga på Schumi som korsade en banmarkering med en decimeter eller två...
För att inte vara helt rödfärgad måste jag erkänna att även jag satt och hejjade på att Kimi skulle vinna i söndax. Dels för att han förtjänade det för en bra körning men oxå för att förlänga den lilla dramatiken som är kvar till Hockenheim, en "ny" bana för alla förare.
/Stoff
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: stoff den 2002-07-23 16:22 ]</font>
Det började i Australien där schumi gled förbi lite lätt på insidan efter start-mål-rakan. Iofs hade Monty tagit sig förbi Schumi, men det var under en flygande omstart, det är vi vana med att se (Interlagos '00). Kan detta vara en vana han snappat upp i cart-serien
Starten i Malaysia var inte den bästa. Inte från nått håll.
Starten i Interlagos var nog sämst.
Sen körde han lite för tätt och fick noskonen sönderslagen i San Marino.
Spanien körde han bra, även om han kom i mål 36 sekunder efter Schumi.
Österrike var bra det med (fast även där kom han i mål långt efter röda bilarna).
Monaco och Kanada kan man ju bråka om det var bilen som pajjade för honom eller om han pushade den för hårt. Allt jag kan säga i den diskussionen är bara - Hockeheim 2001.
Nurburgring ville vi ju inte prata om.
Storbrittanien, njae, däck kanske inte han kan göra så mycket åt och det var det onekligen vad som avgjorde.
Och så Frankrike där han av någon anledning tappade grymt mycket, både till Schumi och DC som fick drive-throughs båda två och till Kimi och hade torskat mot Ralf (även han med en drive through) om han bara ville ta sig förbi. Har vi hört någon bortförklaring av det?
Sen kan ni klaga på Schumi som korsade en banmarkering med en decimeter eller två...
För att inte vara helt rödfärgad måste jag erkänna att även jag satt och hejjade på att Kimi skulle vinna i söndax. Dels för att han förtjänade det för en bra körning men oxå för att förlänga den lilla dramatiken som är kvar till Hockenheim, en "ny" bana för alla förare.
/Stoff
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: stoff den 2002-07-23 16:22 ]</font>
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Spekulationer och spekulationerOn 2002-07-23 16:17, stoff wrote:
Montys race-prestationer i år:
Det började i Australien där schumi gled förbi lite lätt på insidan efter start-mål-rakan. Iofs hade Monty tagit sig förbi Schumi, men det var under en flygande omstart, det är vi vana med att se (Interlagos '00). Kan detta vara en vana han snappat upp i cart-serien
Det enda felet på Montoyas start var ju att SChumacher körde på honom vilket tydligen aldrig kan vara Schumachers fel ...Starten i Malaysia var inte den bästa. Inte från nått håll.
Ja starten var väl inte så kass men vad som sen inträffade i kurva 3 var väl inte så imponerandeStarten i Interlagos var nog sämst.
Han slog väl inte sönder något på Imola?Sen körde han lite för tätt och fick noskonen sönderslagen i San Marino.
Tja ingen annan var närmre ialla fall .. svårt att se att det är ett misstag.Spanien körde han bra, även om han kom i mål 36 sekunder efter Schumi.
Samma där, hur är det ett misstag att vara bästa icke-Ferrari i år undrar jag?Österrike var bra det med (fast även där kom han i mål långt efter röda bilarna).
Vaddå Hockenheim 2001? Menar du när Ralf helt felaktigt fick för sig att Montoya körde sönder motorn? En kommentar Patrick Head för övrigt helt avfärdade. Men du kanske tror mer på Ralf än Patrick Head i den situationen? Att alla ingenjörer i F1 är helt ense om att en förare inte kan köra sönder en modern F1-motor är tydligen något helt oväsentligt när det handlar om att racka ner på Montoya ...Monaco och Kanada kan man ju bråka om det var bilen som pajjade för honom eller om han pushade den för hårt. Allt jag kan säga i den diskussionen är bara - Hockeheim 2001.
Vilka vi då? Varför inte?Nurburgring ville vi ju inte prata om.
Jag trodde allt var Montoyas fel?Storbrittanien, njae, däck kanske inte han kan göra så mycket åt och det var det onekligen vad som avgjorde.
Näää Montoya pysslar inte med bortförklaringar. Stallet själva säger att de valde fel däck till båda bilarna vilket skulle vara anledningen till båda bilarnas dåliga tider i loppet. Det finns väl flera anledningar till att Montoya tappade så mycket mer än Ralf. Två kan vara:Och så Frankrike där han av någon anledning tappade grymt mycket, både till Schumi och DC som fick drive-throughs båda två och till Kimi och hade torskat mot Ralf om han bara ville ta sig förbi. Har vi hört någon bortförklaring av det?
1: Montoya hade andra inställningar på bilen vilket slet mer på däcken. Kan förklaras av att man justerade framvingen (tror jag det var) i hans första depåstopp ...
2: Montoya är en av de sämsta förarna i fältet som efter säsongens slut får sparken av Williams och aldrig borde ha fått en superlicens till att börja med. En lite hårddragen förklaring kanske men i olika former en väldigt populär åsikt på detta forum.
Vad har det med saken att göra egentligen????????Sen kan ni klaga på Schumi som korsade en banmarkering med en decimeter eller två...
Det gjorde jag med. Kimi var loppets stjärna, tyvärr räckte det inte hela vägen fram den här gången.För att inte vara helt rödfärgad måste jag erkänna att även jag satt och hejjade på att Kimi skulle vinna i söndax. Dels för att han förtjänade det för en bra körning men oxå för att förlänga den lilla dramatiken som är kvar till Hockenheim, en "ny" bana för alla förare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Okay.On 2002-07-23 16:17, EnzoF1 wrote:
Du behöver ju lite sanningar i din fantasivärld...
Faan Lucy, jag har alldeles för mycket att göra för att smasha dina upplagda bollar... du får nästa ge dig nu, annars måste jag ta upp detta med din arbetsgivare.
/E
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Huddinge
Älskar debatter som går övertstyr bara för man håller på ena eller andra laget
Australien : "Spekulationer och spekulationer"
Det är ingen spekulation att Schumi gjorde en fin omkörning av Monty.
Malaysia : "Det enda felet på Montoyas start var ju att SChumacher körde på honom"
Har du testat att bromsa på kerbs och jämfört det med bromsförmågan på riktig bana? Där schumi blev tvingad att köra fanns det inte mycket grepp, därför gick det som det gick. Om Monty trängde ut Schumi för mycket eller om Schumi borde bromsat tidigare låter jag experterna bråka om, jag såg det som en kul incident bara.
Interlagos: "Ja starten var väl inte så kass men vad som sen inträffade i kurva 3 var väl inte så imponerande"
Okej, my bad, var inte i starten. Men det var väl inte i någon kurva heller, var ju i slutet av en raka.
San Marino : "Han slog väl inte sönder något på Imola?"
Brainfade från mig, jag kom inte ihåg så jag kollade in Daily F1's review och där stod det så. Jag kommer faktiskt bara ihåg det loppet för en enda roliga grej, en viss varvning, annars var det väl årets tråkigaste lopp?
Spanien : "Tja ingen annan var närmre ialla fall .. svårt att se att det är ett misstag"
Inte alls, men hade det inte varit för en vinge som flög av och andra tekniska problem vette fan om han kommit 3a. Men det gjorde han, inget att klaga på alls.
Österrike : "Samma där, hur är det ett misstag att vara bästa icke-Ferrari i år undrar jag? "
Inget misstag alls, jag försökte bara vara snäll och ge honom lite credit för det förtjänar han.
Monaco & Kanada : "Vaddå Hockenheim 2001? Menar du när Ralf helt felaktigt fick för sig att Montoya körde sönder motorn? En kommentar Patrick Head för övrigt helt avfärdade"
Att Head skulle säga "våran nya chaffis i år är så het på gröten att han bränner ena BMW motorn efter den andra" är lika troligt som att höra Todt säga "Barrichello är lika bra förare som Schumi" eller höra Dennis säga "vi blev helt enkelt ärligt slagna idag".
Statistiken talar sitt språk, och den säger att Montoya har bränt fan så många fler motorer än Ralf har.
Nurburgring : "Vilka vi då? Varför inte"
Det var du som sade "förutom i Nurburgring", därför trodde jag du såg det som ett uppenbart misstag, men visst ; Misstag 1 - bråka med fel Schumacher i första kurvan ; Misstag 2 - Låta Barren komma förbi så lätt ; Misstag 3 - Låta schumi komma förbi, inte fullt lika lätt, men ändå förbi ; misstag 4 - ligga ute så länge med en set-up och däck han inte trivdes med ; misstag 5 - uppenbarligen att helt bomma svängen och ta ut en annan förare på köpet
Frankrike : "Näää Montoya pysslar inte med bortförklaringar"
Jag sade inte att han gjorde det, jag förväntar mig bara tt någon (Theissen, Berger, Head, Williams, Ralf, anybody!) ska säga något om varför han blev så långsam och varför inte Ralf körde förbi honom.
"Det gjorde jag med. Kimi var loppets stjärna, tyvärr räckte det inte hela vägen fram den här gången."
Helt klart! Såg även det som självklart att Barren skulle få vinna Nurburgring eftersom Schumi gjorde sin lilla utflykt, och Barren körde ett felfritt race. Men visst var jag lite orolig för en repris...
/Stoff
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: stoff den 2002-07-23 22:09 ]</font>
Australien : "Spekulationer och spekulationer"
Det är ingen spekulation att Schumi gjorde en fin omkörning av Monty.
Malaysia : "Det enda felet på Montoyas start var ju att SChumacher körde på honom"
Har du testat att bromsa på kerbs och jämfört det med bromsförmågan på riktig bana? Där schumi blev tvingad att köra fanns det inte mycket grepp, därför gick det som det gick. Om Monty trängde ut Schumi för mycket eller om Schumi borde bromsat tidigare låter jag experterna bråka om, jag såg det som en kul incident bara.
Interlagos: "Ja starten var väl inte så kass men vad som sen inträffade i kurva 3 var väl inte så imponerande"
Okej, my bad, var inte i starten. Men det var väl inte i någon kurva heller, var ju i slutet av en raka.
San Marino : "Han slog väl inte sönder något på Imola?"
Brainfade från mig, jag kom inte ihåg så jag kollade in Daily F1's review och där stod det så. Jag kommer faktiskt bara ihåg det loppet för en enda roliga grej, en viss varvning, annars var det väl årets tråkigaste lopp?
Spanien : "Tja ingen annan var närmre ialla fall .. svårt att se att det är ett misstag"
Inte alls, men hade det inte varit för en vinge som flög av och andra tekniska problem vette fan om han kommit 3a. Men det gjorde han, inget att klaga på alls.
Österrike : "Samma där, hur är det ett misstag att vara bästa icke-Ferrari i år undrar jag? "
Inget misstag alls, jag försökte bara vara snäll och ge honom lite credit för det förtjänar han.
Monaco & Kanada : "Vaddå Hockenheim 2001? Menar du när Ralf helt felaktigt fick för sig att Montoya körde sönder motorn? En kommentar Patrick Head för övrigt helt avfärdade"
Att Head skulle säga "våran nya chaffis i år är så het på gröten att han bränner ena BMW motorn efter den andra" är lika troligt som att höra Todt säga "Barrichello är lika bra förare som Schumi" eller höra Dennis säga "vi blev helt enkelt ärligt slagna idag".
Statistiken talar sitt språk, och den säger att Montoya har bränt fan så många fler motorer än Ralf har.
Nurburgring : "Vilka vi då? Varför inte"
Det var du som sade "förutom i Nurburgring", därför trodde jag du såg det som ett uppenbart misstag, men visst ; Misstag 1 - bråka med fel Schumacher i första kurvan ; Misstag 2 - Låta Barren komma förbi så lätt ; Misstag 3 - Låta schumi komma förbi, inte fullt lika lätt, men ändå förbi ; misstag 4 - ligga ute så länge med en set-up och däck han inte trivdes med ; misstag 5 - uppenbarligen att helt bomma svängen och ta ut en annan förare på köpet
Frankrike : "Näää Montoya pysslar inte med bortförklaringar"
Jag sade inte att han gjorde det, jag förväntar mig bara tt någon (Theissen, Berger, Head, Williams, Ralf, anybody!) ska säga något om varför han blev så långsam och varför inte Ralf körde förbi honom.
"Det gjorde jag med. Kimi var loppets stjärna, tyvärr räckte det inte hela vägen fram den här gången."
Helt klart! Såg även det som självklart att Barren skulle få vinna Nurburgring eftersom Schumi gjorde sin lilla utflykt, och Barren körde ett felfritt race. Men visst var jag lite orolig för en repris...
/Stoff
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: stoff den 2002-07-23 22:09 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Överstyr vet jag inte men kul är detOn 2002-07-23 22:06, stoff wrote:
Älskar debatter som går övertstyr bara för man håller på ena eller andra laget
Nää jag tänkte snarare på att spekulationen hur Montoya tog sig förbi i omstarten. Fighten dem två emellan var kul ochren.Australien : "Spekulationer och spekulationer"
Det är ingen spekulation att Schumi gjorde en fin omkörning av Monty.
Då borde Schumi inte ha åkt upp på curbsen och försökt bromsaaa då. För mig var den incidenten inte någons fel utan något som händer när man tävlar mot varandra. Att Montoya skulle straffas för den var ett verk av den partiske biografägaren från Bombay som jag nu hoppas har gjort sitt på en motorsportbanan utanför Indiens gränser.Malaysia : "Det enda felet på Montoyas start var ju att SChumacher körde på honom"
Har du testat att bromsa på kerbs och jämfört det med bromsförmågan på riktig bana? Där schumi blev tvingad att köra fanns det inte mycket grepp, därför gick det som det gick. Om Monty trängde ut Schumi för mycket eller om Schumi borde bromsat tidigare låter jag experterna bråka om, jag såg det som en kul incident bara.
Ingången till kurva, rakan eller i kurvan... Montoya borde ha vetat bättre än att tro att Schumacher inte åker från sida till sida ... Montoyas misstag att felbdeömma SchumacherInterlagos: "Ja starten var väl inte så kass men vad som sen inträffade i kurva 3 var väl inte så imponerande"
Okej, my bad, var inte i starten. Men det var väl inte i någon kurva heller, var ju i slutet av en raka.
Ett sömnpiller som inte blev bättre av att man satt på plats kan jag intyga. Men växlingarna på BAR bilarna var kul att höraSan Marino : "Han slog väl inte sönder något på Imola?"
Brainfade från mig, jag kom inte ihåg så jag kollade in Daily F1's review och där stod det så. Jag kommer faktiskt bara ihåg det loppet för en enda roliga grej, en viss varvning, annars var det väl årets tråkigaste lopp?
Tänker du på Kimi så var han ju bakom både Montoya, Ralf och Coulthard när vingen föll av. Har svårt att se hur det kunde ha påverkat Montoyas tredjeplats alls.Spanien : "Tja ingen annan var närmre ialla fall .. svårt att se att det är ett misstag"
Inte alls, men hade det inte varit för en vinge som flög av och andra tekniska problem vette fan om han kommit 3a. Men det gjorde han, inget att klaga på alls.
Det var Montoyas "oräkneliga misstag" jag trodde vi diskuteradeÖsterrike : "Samma där, hur är det ett misstag att vara bästa icke-Ferrari i år undrar jag? "
Inget misstag alls, jag försökte bara vara snäll och ge honom lite credit för det förtjänar han.
Barrichellos bil har gått sönder oftare än Schumachers. Kimis bil har gått sönder oftare än Coulthards. Trullis bil har gått sönder oftare än Buttons. Kör de också sönder materialet alltså? Montoya har haft två motorras i år - att vilken förare som helst i fältet skulle kunna köra sönder en moderna F1 motor idag med automatväxlar och annat är rent och skärt skitsnack faktiskt. Hade det varit Montoyas fel att motorn gick på Hockenheim, inte skulle Head ha avfärdat Ralfs korkade kommentarer efteråt som han gjorde ialla fall. Han hade inte berört ämnet överhuvudtaget.Monaco & Kanada : "Vaddå Hockenheim 2001? Menar du när Ralf helt felaktigt fick för sig att Montoya körde sönder motorn? En kommentar Patrick Head för övrigt helt avfärdade"
Att Head skulle säga "våran nya chaffis i år är så het på gröten att han bränner ena BMW motorn efter den andra" är lika troligt som att höra Todt säga "Barrichello är lika bra förare som Schumi" eller höra Dennis säga "vi blev helt enkelt ärligt slagna idag".
Statistiken talar sitt språk, och den säger att Montoya har bränt fan så många fler motorer än Ralf har.
Montoyas misstag på Nurburgring var incidenten med Coulthard. Ferraribilarna gick inte att göra något åt - vi snackar 4-5 sekunder snabbare per varv som mest under den tävlingen!!! I starten undvek han snarare en olycka genom att hålla tillbaka när Ralf kom stormande. Möjligen kan man väl kalla starten ett misstag eftersom han inte kom iväg från linjen tillräckligt snabbt. Kan också förklaras av att han hade en tyngre bil.Nurburgring : "Vilka vi då? Varför inte"
Det var du som sade "förutom i Nurburgring", därför trodde jag du såg det som ett uppenbart misstag, men visst ; Misstag 1 - bråka med fel Schumacher i första kurvan ; Misstag 2 - Låta Barren komma förbi så lätt ; Misstag 3 - Låta schumi komma förbi, inte fullt lika lätt, men ändå förbi ; misstag 4 - ligga ute så länge med en set-up och däck han inte trivdes med ; misstag 5 - uppenbarligen att helt bomma svängen och ta ut en annan förare på köpet
Som jag sa - det enda Williams eller BMW har sagt var att man på båda bilarna valde fel däck till loppet. Man trodde på varmare väder till söndagen än vad det blev och valde de hårdare däcken. McLaren ska ha kört på de mjukare. Inget annat men med tanke på att man gjorde justeringar i depåstoppet så tyder det väl på att man missade i inställningarna på Montoyas bil så den helt enkelt slet mer däck.Frankrike : "Näää Montoya pysslar inte med bortförklaringar"
Jag sade inte att han gjorde det, jag förväntar mig bara tt någon (Theissen, Berger, Head, Williams, Ralf, anybody!) ska säga något om varför han blev så långsam och varför inte Ralf körde förbi honom.
Många var oroliga för den reprisen men till skillnad från fiaskot i Österrike så vågade Ferrari den här gången inte stå för sin taktik, bara dagar för FIA förhöret ..."Det gjorde jag med. Kimi var loppets stjärna, tyvärr räckte det inte hela vägen fram den här gången."
Helt klart! Såg även det som självklart att Barren skulle få vinna Nurburgring eftersom Schumi gjorde sin lilla utflykt, och Barren körde ett felfritt race. Men visst var jag lite orolig för en repris...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Huddinge
"Överstyr vet jag inte men kul är det "
Och eftersom jag är rejält urtråkad på jobbet fortsätter jag väl då.
Australien: "Fighten dem två emellan var kul ochren."
Jo, men visst var det en liten miss hur han tog den där kurvan som gav Schumi chansen att ta sig förbi? Och snurrade inte han en gång innan oxå, nere i kurva tre? Har för mig det var han...
Malaysia : "Då borde Schumi inte ha åkt upp på curbsen och försökt bromsaaa då. För mig var den incidenten inte någons fel utan något som händer när man tävlar mot varandra."
Jag tycker det var lite extremt att ge honom ett straff för det, men jag ser det fortfarande som ett misstag. Hade han legat längre in på banan hade förmodligen samma sak hänt, men då kunde ingen skylt på honom. Ska vi likna detta med Österrike 2001, fast där var det omvänt, Monty kom på tok för snabbt och vägrade låta schumi komma förbi och körde båda två av banan.
Interlagos : "Montoya borde ha vetat bättre än att tro att Schumacher inte åker från sida till sida ... Montoyas misstag att felbdeömma Schumacher"
Oavsett hur många gånger jag ser reprisen så tycker jag inte att Schumi åker sida till sida. Från utgången ur Senna glider han stadigt åt vänster (hans vänster), och sen glider han in till höger framåt slutet av rakan för att ta nästa kurva. Och det hängde inte Monty med i. Misstag att tro att schumi skulle ta den kurvan, Descida do Lago, liggandes på insidan!
Spanien : "Tänker du på Kimi så var han ju bakom både Montoya, Ralf och Coulthard när vingen föll av. Har svårt att se hur det kunde ha påverkat Montoyas tredjeplats alls"
Vart låg Kimi efter första depåstoppen i Frankrike? Han låg "därbak" jämfört med MS, JPM, DC och RS. Men så gick det som det gick med resten.
Bilar som går sönder : "Barrichellos bil har gått sönder oftare än Schumachers."
Det är skilnad mellan att en bil inte ens kommer iväg från starten och alla andra problem som Barren råkat ut för och att rent av spränga en motor i ett moln av rök, vilket är så jag vant mig av att se Monty, från hans debut i Australien.
Nurburgring : "Montoyas misstag på Nurburgring var incidenten med Coulthard. Ferraribilarna gick inte att göra något åt - vi snackar 4-5 sekunder snabbare per varv som mest under den tävlingen!!!"
Och du tror att det var en olyckshändelse att det var så? Ferraribilarna är väl inte så överlägsna, då skulle dom konstant stå i pole. Ser det som mer troligt att dom har fel set-up och/eller däck, och vem bestämmer över set-up:pen?
Barren fick vinna : "Många var oroliga för den reprisen men till skillnad från fiaskot i Österrike så vågade Ferrari den här gången inte stå för sin taktik, bara dagar för FIA förhöret.."
Eller så insåg dom helt enkelt att schumi har en så betryggande ledning av det spelar ingen roll, någon som inte var fallet i Österrike. Men ett felfritt race från Barren säkrade den vinsten. Och ett felfritt race av Kimi skulle gett honom en vinst.
Och ett felfritt race av Monty kommer ge honom en bättre och mer välförtänt vinst än den han har. För det kan väl inte vara kul att veta att man vunnit ett race där halva fältet inte ens ville starta, speciellt då inte hans stallkompis eller regerande världmästaren.
/Stoff
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: stoff den 2002-07-24 08:25 ]</font>
Och eftersom jag är rejält urtråkad på jobbet fortsätter jag väl då.
Australien: "Fighten dem två emellan var kul ochren."
Jo, men visst var det en liten miss hur han tog den där kurvan som gav Schumi chansen att ta sig förbi? Och snurrade inte han en gång innan oxå, nere i kurva tre? Har för mig det var han...
Malaysia : "Då borde Schumi inte ha åkt upp på curbsen och försökt bromsaaa då. För mig var den incidenten inte någons fel utan något som händer när man tävlar mot varandra."
Jag tycker det var lite extremt att ge honom ett straff för det, men jag ser det fortfarande som ett misstag. Hade han legat längre in på banan hade förmodligen samma sak hänt, men då kunde ingen skylt på honom. Ska vi likna detta med Österrike 2001, fast där var det omvänt, Monty kom på tok för snabbt och vägrade låta schumi komma förbi och körde båda två av banan.
Interlagos : "Montoya borde ha vetat bättre än att tro att Schumacher inte åker från sida till sida ... Montoyas misstag att felbdeömma Schumacher"
Oavsett hur många gånger jag ser reprisen så tycker jag inte att Schumi åker sida till sida. Från utgången ur Senna glider han stadigt åt vänster (hans vänster), och sen glider han in till höger framåt slutet av rakan för att ta nästa kurva. Och det hängde inte Monty med i. Misstag att tro att schumi skulle ta den kurvan, Descida do Lago, liggandes på insidan!
Spanien : "Tänker du på Kimi så var han ju bakom både Montoya, Ralf och Coulthard när vingen föll av. Har svårt att se hur det kunde ha påverkat Montoyas tredjeplats alls"
Vart låg Kimi efter första depåstoppen i Frankrike? Han låg "därbak" jämfört med MS, JPM, DC och RS. Men så gick det som det gick med resten.
Bilar som går sönder : "Barrichellos bil har gått sönder oftare än Schumachers."
Det är skilnad mellan att en bil inte ens kommer iväg från starten och alla andra problem som Barren råkat ut för och att rent av spränga en motor i ett moln av rök, vilket är så jag vant mig av att se Monty, från hans debut i Australien.
Nurburgring : "Montoyas misstag på Nurburgring var incidenten med Coulthard. Ferraribilarna gick inte att göra något åt - vi snackar 4-5 sekunder snabbare per varv som mest under den tävlingen!!!"
Och du tror att det var en olyckshändelse att det var så? Ferraribilarna är väl inte så överlägsna, då skulle dom konstant stå i pole. Ser det som mer troligt att dom har fel set-up och/eller däck, och vem bestämmer över set-up:pen?
Barren fick vinna : "Många var oroliga för den reprisen men till skillnad från fiaskot i Österrike så vågade Ferrari den här gången inte stå för sin taktik, bara dagar för FIA förhöret.."
Eller så insåg dom helt enkelt att schumi har en så betryggande ledning av det spelar ingen roll, någon som inte var fallet i Österrike. Men ett felfritt race från Barren säkrade den vinsten. Och ett felfritt race av Kimi skulle gett honom en vinst.
Och ett felfritt race av Monty kommer ge honom en bättre och mer välförtänt vinst än den han har. För det kan väl inte vara kul att veta att man vunnit ett race där halva fältet inte ens ville starta, speciellt då inte hans stallkompis eller regerande världmästaren.
/Stoff
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: stoff den 2002-07-24 08:25 ]</font>
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men snälla Lucy, självklart kan föraren påverka motorns hållbarhet. Om man ständigt varvar ur den till varvtalsstopp lär det ju slita mer än att växla något tidigare. Se till exempel hur Maestro och Barri tar ned tempot något när de har en betryggande ledning, de växlar mycket tidigare. Utan att vara expert på hur en F1-rova är uppbyggd känner jag mig ganska säker på att ett lugnare körsätt är skonsammare för motorn.
Att man däremot inte kan övervarva en motor är en sak, jag antar att de flesta motorer har övervarvningsskydd.
Ett aggresivt körsätt sliter kanske mer på upphängningar som ger vibrationer in till motorfästen, lager etc...
Självklart har föraren stor del i rasen. Det är väl som att bilarna tål lättare toucher med varandra men åker man i för hårt så pajjar nåt.
Men det är kul att se dig försvara Montoyas klåperier med hull och hår.
/E
Att man däremot inte kan övervarva en motor är en sak, jag antar att de flesta motorer har övervarvningsskydd.
Ett aggresivt körsätt sliter kanske mer på upphängningar som ger vibrationer in till motorfästen, lager etc...
Självklart har föraren stor del i rasen. Det är väl som att bilarna tål lättare toucher med varandra men åker man i för hårt så pajjar nåt.
Men det är kul att se dig försvara Montoyas klåperier med hull och hår.
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vadå? menar du verkligen att en motor inte slits mer av höga varv? Jag tror det i alla fall. En lägra varvad motor håller väl ändå i fler timmar än samma motor på maxvarv... i alla fall tror jag det. Varför skulle stallen annars ställa ned varvtalsstoppet för bilarna ibland, bara för skojs skull eller (med undantag av Rubens som troligen får de justeringarna ibland... )On 2002-07-24 10:53, LuckyStrike1 wrote:
Okay, upplys mig om mer då ...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Förstår inte varför du kaxar dig . Var det inte du som skrev att en förare inte kan köra sönder en motor?
Citat: "Montoya har haft två motorras i år - att vilken förare som helst i fältet skulle kunna köra sönder en moderna F1 motor idag med automatväxlar och annat är rent och skärt skitsnack faktiskt."
Kan du utveckla ditt resonemang där lite? Jag köper inte ditt påstående om att F1-motorer ska vara så "skottsäkra".
Jag försöker diskutera men du klarar tydligen inte att man anser att Montoya faktiskt kan göra fel! Lite trist, för du sänker dig till samma nivå som pajasarna på fria ordet.
Jag försökte faktiskt få till en seriös diskussion här, men det verkar som du bara vill hålla dig på vår "vanliga" fotledshöga nivå och det är väl OK för mig med!
/E
Citat: "Montoya har haft två motorras i år - att vilken förare som helst i fältet skulle kunna köra sönder en moderna F1 motor idag med automatväxlar och annat är rent och skärt skitsnack faktiskt."
Kan du utveckla ditt resonemang där lite? Jag köper inte ditt påstående om att F1-motorer ska vara så "skottsäkra".
Jag försöker diskutera men du klarar tydligen inte att man anser att Montoya faktiskt kan göra fel! Lite trist, för du sänker dig till samma nivå som pajasarna på fria ordet.
Jag försökte faktiskt få till en seriös diskussion här, men det verkar som du bara vill hålla dig på vår "vanliga" fotledshöga nivå och det är väl OK för mig med!
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kaxar mig inte. Har bara insett att det inte går att föra en diskussion med dig alternativt att jag är väldigt okunnig. Så jag undrade bara om du visste mer (förutom motorrasteorin) som du skulle vilja upplysa mig om när det gäller F1. Det var allt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu växlar de ju inte upp själva annat än i undantagsfall(när de t.ex. leder stort eller av annan anledning inte har någon förhoppning om att ändra sin position och därför växlar upp tidigare än normalt). Så det är fortfarande svårt att säga att det är förarens fel att motorn inte håller. Håller den inte för normal körning, alltså full järn i 30 mil, så är det "fel"(de tar t för mycket hk eller liknande) på motorn.On 2002-07-24 09:17, EnzoF1 wrote:
Men snälla Lucy, självklart kan föraren påverka motorns hållbarhet. Om man ständigt varvar ur den till varvtalsstopp lär det ju slita mer än att växla något tidigare. Se till exempel hur Maestro och Barri tar ned tempot något när de har en betryggande ledning, de växlar mycket tidigare.
När det gäller att Headd inte skulle klaga på Montoya är väl inte otänkbart, han klagade ju på och tillrättavisade Ralfs anmärkning. Dessutom är nog Head en av de minst politiskt korrekta personerna i F1-depån och brukar nog kunna säga vad han tycker, även om det ibland går ut över sina förare. Williams är väl inte känt för att vara ett stall där förare med klent psyke trivs helt bra...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vem säger att du är okunnig (annat med glimten i ögat avseende vissa förarpreferenser). Du kan säkert jättemycket om F1, men du borde väl kunna försvara dina påståenden om att det inte går att köra sönder en F1-motor.On 2002-07-24 12:21, LuckyStrike1 wrote:
Kaxar mig inte. Har bara insett att det inte går att föra en diskussion med dig alternativt att jag är väldigt okunnig. Så jag undrade bara om du visste mer (förutom motorrasteorin) som du skulle vilja upplysa mig om när det gäller F1. Det var allt.
Självklart har jag ingen insideinformation om BMW:s F1-motorer, men jag tillämpar sunt förnuft i mina teorier.
Om det betyder att du inte kan föra en diskussion så beror det nog mer på dig än mig. Din taktik påminner lite om Jaris, släng ut en mass kit och strunta sedan i att argumentera för dem. Jag kan iofs häva ur mig en del också men försöker ändå visa på nån form av underlag, även om de säkert är heltokiga ibland.
Men du kanske passar bättre med ryggdunkarna på fria ordet, vad vet jag?
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag har argumenterat så mycket att jag nu har tröttnat på det och därför lägger ner den här "diskussionen". Jag inser nämligen att den inte kommer att leda någon annanstans än till att en massa utrymme här tas upp i onödan. Jag har min åsikt, du har din och så är det med det.
För övrigt får du gärna ge mig din åsikt om när du tror att Montoya får sparken från Williams
För övrigt får du gärna ge mig din åsikt om när du tror att Montoya får sparken från Williams
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
OK,
då vet jag det.
Då går det alltså inte att köra sönder en F1-motor.
Och det enbart för att du säger det!
Självklart skulle en sådan här diskussion kunna leda någonstans... man kan diskutera lagrens påfrestningar, kolvhastigheter, slitage på cylinderväggar etc... men du väljer att inte diskutera utan bara slänga ur dig "sanningar".
D-t trist inställning tycker jag...
/E
då vet jag det.
Då går det alltså inte att köra sönder en F1-motor.
Och det enbart för att du säger det!
Självklart skulle en sådan här diskussion kunna leda någonstans... man kan diskutera lagrens påfrestningar, kolvhastigheter, slitage på cylinderväggar etc... men du väljer att inte diskutera utan bara slänga ur dig "sanningar".
D-t trist inställning tycker jag...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag kan inte diskutera kolvars förslitning etc för jag kan för lite om det. Då är det bättre att låta bli eller hur? I sådana tekniska frågor förlitar jag mig mycket på de experter inom F1 och vad de säger. Jag har letat och letat men jag har inte hört en enda som har sagt att de motorras Montoya har haft beror på förarmisstag. Jag har heller inte hittat någon som har sagt att det är förarna som idag kör sönder en modern F1-motor. Den enda som har sagt det är faktiskt Ralf Schumacher och ingen annan.
Jag har letat efter citat bland stallchefer, tekniska chefer, mekaniker och ingenjörer. Jag har letat bland opartiska (dvs sådana som idag används som experter och inte längre jobbar för något stall) före detta mekaniker och ingenjörer. T.ex Steve Matchett och Alan Jenkins som jobbar för F1 Racing och Autosport numera. Jag har letat bland erfarna F1-journalister som t.ex Peter Windsor. Jag har lusläst artiklar och reportage från personer med stor insikt i F1 paddocken som Anthony Rowlinson, Nigel Roebuck, Mark Hughes, Tom Clarkson m.fl. men inte hittat något där heller. Personer som Fredrik Ekblom har heller inte sagt att det är möjligt. Tro mig, jag har verkligen letat för skulle det vara sant är det väldigt intressant och lägger till en ny dimension för hur en modern F1-förare blir framgångsrik. Men jag har inte hittat något alls och då är jag, med mina mycket begränsade tekniska kunskaper ekonom som jag är, benägen att luta åt teorin att förarna idag inte är orsaken till motorhaverier. Kanske har jag inte letat tillräckligt noga, kanske har jag varit förblindad av förarsympatier (vilket jag inte brukar vara) men så är det. Men jag är intresserad av att ta del av sådan information om den finns och jag letar vidare. Men tills dess så köper jag inte teorin från vissa här att Montoya är orsaken till att BMW-motorn går sönder bara för att Ralf sa det efter Hockenheim ifjol. Jag vill ha lite mer på fötterna än så.
Jag har letat efter citat bland stallchefer, tekniska chefer, mekaniker och ingenjörer. Jag har letat bland opartiska (dvs sådana som idag används som experter och inte längre jobbar för något stall) före detta mekaniker och ingenjörer. T.ex Steve Matchett och Alan Jenkins som jobbar för F1 Racing och Autosport numera. Jag har letat bland erfarna F1-journalister som t.ex Peter Windsor. Jag har lusläst artiklar och reportage från personer med stor insikt i F1 paddocken som Anthony Rowlinson, Nigel Roebuck, Mark Hughes, Tom Clarkson m.fl. men inte hittat något där heller. Personer som Fredrik Ekblom har heller inte sagt att det är möjligt. Tro mig, jag har verkligen letat för skulle det vara sant är det väldigt intressant och lägger till en ny dimension för hur en modern F1-förare blir framgångsrik. Men jag har inte hittat något alls och då är jag, med mina mycket begränsade tekniska kunskaper ekonom som jag är, benägen att luta åt teorin att förarna idag inte är orsaken till motorhaverier. Kanske har jag inte letat tillräckligt noga, kanske har jag varit förblindad av förarsympatier (vilket jag inte brukar vara) men så är det. Men jag är intresserad av att ta del av sådan information om den finns och jag letar vidare. Men tills dess så köper jag inte teorin från vissa här att Montoya är orsaken till att BMW-motorn går sönder bara för att Ralf sa det efter Hockenheim ifjol. Jag vill ha lite mer på fötterna än så.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish