Vilket exempel? Det om biltillverkarnas negativa inverkan på motorsporten? Eller?On 2002-06-03 10:37, LuckyStrike1 wrote:
JBS - mitt exempel kan tillämpas ganska tydligt på soppan CART vs IRL för övrigt
Straffvikt i ETCC
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Boyz, "Life is going to suck when you grow old, but it sucks pretty bad right now"
ZZ verkar tycka att det som är populärast är bäst, men det är ju inte nödvändigtvis sant, kolla hur populärt fotboll är...
Jag har inga som helst gemensama refferensramar med fotbollspöbeln. Pratar inte ens samma språk, har andra vanor, annan umgängeskrets, annan uppväxt, andra dryckesvanor, mm mm.
ZZ verkar tycka att det som är populärast är bäst, men det är ju inte nödvändigtvis sant, kolla hur populärt fotboll är...
Jag har inga som helst gemensama refferensramar med fotbollspöbeln. Pratar inte ens samma språk, har andra vanor, annan umgängeskrets, annan uppväxt, andra dryckesvanor, mm mm.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Japp det exemplet. Visst finns det massor av faktorer till varför det ser ut som det gör för CART och jag tror nog också att det ska lösa sig. Men biltillverkarna har ju inte direkt hjälpt till genom att bara rusa iväg så där i sista sekundOn 2002-06-03 11:35, JBS wrote:
Vilket exempel? Det om biltillverkarnas negativa inverkan på motorsporten? Eller?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
WRC har ju inte heller direkt någon konkurrent, liksom F1 inte heller har någon världsomspännande konkurrent.
Problemet med andra serier är ju att biltillverkarna oftast kan gå till någon likvärdig serie med sina pengar och resurser, om de tror att de får ut mer där. När det gäller Rally och F1 finns ju inte direkt något jämbördigt, så därför kommer nog de serierna att klara sig inom överskådlig tid.
Kan man som SEB satsa 200 miljoner på att segla jorden runt i nån obskyr tävling som huvuddelen av världens befolkning skiter fullständigt i, så kan man nog som biltillverkare satsa några hundra miljoner till på en serie som ger ofantlig uppmärksamhet över hela världen. Formel 1 är ju inte bara en serie, utan ett begrepp, liksom Rolls Royce och en del andra varumärken.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-06-03 14:40 ]</font>
Problemet med andra serier är ju att biltillverkarna oftast kan gå till någon likvärdig serie med sina pengar och resurser, om de tror att de får ut mer där. När det gäller Rally och F1 finns ju inte direkt något jämbördigt, så därför kommer nog de serierna att klara sig inom överskådlig tid.
Kan man som SEB satsa 200 miljoner på att segla jorden runt i nån obskyr tävling som huvuddelen av världens befolkning skiter fullständigt i, så kan man nog som biltillverkare satsa några hundra miljoner till på en serie som ger ofantlig uppmärksamhet över hela världen. Formel 1 är ju inte bara en serie, utan ett begrepp, liksom Rolls Royce och en del andra varumärken.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-06-03 14:40 ]</font>
Dr Anders F1,. är helt övertygad om att Volvo Ocean Race följs med stort intresse världen över. Efter F1, Ishockey så är WOR det "ballaste" som finns.On 2002-06-03 14:39, AndersF1 wrote:
Kan man som SEB satsa 200 miljoner på att segla jorden runt i nån obskyr tävling som huvuddelen av världens befolkning skiter fullständigt i,
_________________
/Anders
Kolla läget här http://www.volvooceanrace.com/homepage.html , en delsträcka kvar och Assa-Abloy kan slå Ilbruck på fingrarna.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Inga jantelagar och rättvisefasoner här inte.
Båten får ha en viss längd, masthöjd, riggtyp mm, sen är det bara att bygga och segla. Ju mer man vinner desto bättre.
Enligt era favoritregler skulle Ames Sports Too väga 2 kilo, ha en mast på 150 meter, en segelyta på ett par tusen kvadratmeter och göra 300 knop.
Båten får ha en viss längd, masthöjd, riggtyp mm, sen är det bara att bygga och segla. Ju mer man vinner desto bättre.
Enligt era favoritregler skulle Ames Sports Too väga 2 kilo, ha en mast på 150 meter, en segelyta på ett par tusen kvadratmeter och göra 300 knop.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker nog att DTM har ett roligare reglemente, som ger lite mer fart i bilarna. Både STCC och ETCC ser lite väl slött ut ibland, speciellt på TV. Dessutom slipper man väl bråk av typen hur mycket straffvikt man bör ha på bakhjulsdrivna bilar relativt framhjulsdrivna. Eftersom ingen av bilarna har särskilt lika uppförande och prestanda relativt originalbilarna, så är väl huvudsaken att karossen ser hyfsat lika ut, så reklambudskapet går fram. Läste i en intervju med Ekström i DN att en DTM-bil var lika dyr som en STCC-bil, ca 5 milj., så kostnaden bör inte heller vara något problem.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Racingbilar ska per definition vara bakhjulsdrivna och befriade från straffvikt. Trist att det ska in så mycket budgetracing numera - DTM reglementet vore ju en perfekt internationell standardvagnsserie. ETCC känns lite väl trist och slött att titta på tycker jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
DTM är lite av en enhetsklass, alla bilarna skall ha bakhjulsdrift, samma växellåda samma spec. på motorn detta gör att det liksom är lite lättare att få bilarna likvärdiga.On 2002-07-15 12:53, AndersF1 wrote:
Jag tycker nog att DTM har ett roligare reglemente, som ger lite mer fart i bilarna. Dessutom slipper man väl bråk av typen hur mycket straffvikt man bör ha på bakhjulsdrivna bilar relativt framhjulsdrivna. Eftersom ingen av bilarna har särskilt lika uppförande och prestanda relativt originalbilarna, så är väl huvudsaken att karossen ser hyfsat lika ut, så reklambudskapet går fram.
Men jag gillar konceptet att åskådaren skall kunna känna igen hela både motor, växellåda och övriga komponenter och inte enbart karossen. Siluett racing hade vi även på 70-talet och det var häftigt i sig men hade inte mycket med standardvagns racing att göra och DTM är väldigt likt detta som koncept.
Om man vill se likvärdiga muskelbilar så är väll Camarocup perfekt, men likväl så är intresset mycket större för STCC och ETCC. Konstigt men publiken begriper kanske inte bättre.
Att införa samma vikt för fram och bakhjulsdrivna bilar som man nu gjort i ETCC visar på fullständigt hjärnsläpp om man nu inte vill styra över alla till bakhjulsdrift, men då måste reglementet ändras och eftersom det inte skulle gynna BMW så blir det nog inget.Racingbilar ska per definition vara bakhjulsdrivna och befriade från straffvikt
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
DTM är väl inte direkt en serie som saknar åskådare och anhängare. Det brukar väl iallafall vara över 100 000 åskådare på många race, om jag kommer ihåg rätt. Hur många har ETCC?
Motorerna i DTM är väl fortfarande tillverkade av resp. tillverkare, eller? Hur standard är förresten växellådorna i STCC och i vilka modeller sitter de i så fall? Samma gäller väl bromsar och en massa andra komponenter. Även om motorerna utgår ifrån standard så är det ju inte precis fullt ut samma komponenter och konfigurering som sitter i en standardbil som vem som helst kan köpa, så vad är skillnaden, utom lite nyanser? Likheten med din egen bil är ju ändå främst i karossen, om antalet motorkomponenter sedan skiljer till 90% eller 25% spelar ju ingen större roll för de flesta åskådare som vill identifiera sig med sin egen bil.
Bakhjulsdrift kan i och för sig vara en avgörande skillnad, men det är inte helt lyckat med olika vikt heller, för frågan är vad som är en rättvis skillnad mellan en bakhjulsdriven bil och en framhjulsdriven? Det lär ju till stora delar bero på vilken bana man kör på. Dessutom vore det kanske klokt att köra med rullande start så inte startskillnaden blir så stor.
Den serie som för stunden är populärast brukar till stora delar styras av var biltillverkarna och andra stora sponsorer satsar sina pengar. Där hamnar även de bästa förarna och de bästa stallen, vilket ger högre status, mer reklam/uppmärksamhet och därmed mer sponsorer och pengar. Jag tror inte det är så jättemånga biltillverkare som vill satsa pengar i Camaro Cup.
Om man går utomlands så är väl NASCAR en "siluettserie" som inte direkt saknar anhängare, så nog går det att göra en serie baserad på DTM-liknande reglemente populär. Om man verkligen vill tävla med standardbilar så kan man väl tvinga dem att köra med helt standard bromsar, däck, etc., men hur kul är det? 1,5 tons kolosser på 200 hk som segar sig runt banan och vars bromsar och däck är helt slut efter några varv. Då är det roligare med lite fart och proffsig racing a la DTM där ett däcksbyte går på under 5 s. och bilarna med kolfiberkaross är på närmare 500 hk.
Motorerna i DTM är väl fortfarande tillverkade av resp. tillverkare, eller? Hur standard är förresten växellådorna i STCC och i vilka modeller sitter de i så fall? Samma gäller väl bromsar och en massa andra komponenter. Även om motorerna utgår ifrån standard så är det ju inte precis fullt ut samma komponenter och konfigurering som sitter i en standardbil som vem som helst kan köpa, så vad är skillnaden, utom lite nyanser? Likheten med din egen bil är ju ändå främst i karossen, om antalet motorkomponenter sedan skiljer till 90% eller 25% spelar ju ingen större roll för de flesta åskådare som vill identifiera sig med sin egen bil.
Bakhjulsdrift kan i och för sig vara en avgörande skillnad, men det är inte helt lyckat med olika vikt heller, för frågan är vad som är en rättvis skillnad mellan en bakhjulsdriven bil och en framhjulsdriven? Det lär ju till stora delar bero på vilken bana man kör på. Dessutom vore det kanske klokt att köra med rullande start så inte startskillnaden blir så stor.
Den serie som för stunden är populärast brukar till stora delar styras av var biltillverkarna och andra stora sponsorer satsar sina pengar. Där hamnar även de bästa förarna och de bästa stallen, vilket ger högre status, mer reklam/uppmärksamhet och därmed mer sponsorer och pengar. Jag tror inte det är så jättemånga biltillverkare som vill satsa pengar i Camaro Cup.
Om man går utomlands så är väl NASCAR en "siluettserie" som inte direkt saknar anhängare, så nog går det att göra en serie baserad på DTM-liknande reglemente populär. Om man verkligen vill tävla med standardbilar så kan man väl tvinga dem att köra med helt standard bromsar, däck, etc., men hur kul är det? 1,5 tons kolosser på 200 hk som segar sig runt banan och vars bromsar och däck är helt slut efter några varv. Då är det roligare med lite fart och proffsig racing a la DTM där ett däcksbyte går på under 5 s. och bilarna med kolfiberkaross är på närmare 500 hk.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
DTM är stort i Tyskland men ETCC är störst i europa, på Anderstorp var det 17.000 i ösregn i Falkenberg under söndagen var det runt 20.000 om DTM kom till Sverige så tvivlar jag på 100.000.On 2002-07-15 15:49, AndersF1 wrote:
DTM är väl inte direkt en serie som saknar åskådare och anhängare. Det brukar väl iallafall vara över 100 000 åskådare på många race, om jag kommer ihåg rätt. Hur många har ETCC?
Motorerna i DTM är väl fortfarande tillverkade av resp. tillverkare, eller?
Motorn byggs efter ett bestämt reglemente så du kan inte ta vad du har utan bygger en DTM motor efter de fast regler som finns vilket blir ganska snarlikt varandra. Lådorna är enhetslådor.
Hur standard är förresten växellådorna i STCC och i vilka modeller sitter de i så fall?
Utseendet på växellådshuset är det samma som motsvarande standard modell, men detta är ett reglemente från mitten av 90-talet i ETCC så är betydligt mer standard.
Jag tycker det är stor skillnad när man tittar under huven så skall det finnnas en motor som en lekman känner från sin egen bil. När det gäller bromsarna så är det bara att titta på S60 Challenger hur det gick när man inte skulle ändra på bromsarna.Samma gäller väl bromsar och en massa andra komponenter. Även om motorerna utgår ifrån standard så är det ju inte precis fullt ut samma komponenter och konfigurering som sitter i en standardbil som vem som helst kan köpa, så vad är skillnaden, utom lite nyanser?
Här kan jag inget annat än hålla med digBakhjulsdrift kan i och för sig vara en avgörande skillnad, men det är inte helt lyckat med olika vikt heller, för frågan är vad som är en rättvis skillnad mellan en bakhjulsdriven bil och en framhjulsdriven? Det lär ju till stora delar bero på vilken bana man kör på. Dessutom vore det kanske klokt att köra med rullande start så inte startskillnaden blir så stor.
Om man går utomlands så är väl NASCAR en "siluettserie" som inte direkt saknar anhängare, så nog går det att göra en serie baserad på DTM-liknande reglemente populär.
Vad som är populärt inom racing i USA är oftast inte så lyckat i Europa.
Men den klassen har vi ju redan GT kör ju tillsammans med STCC och ETCC. Och kan du gissa vilken som är populärast bland åskådarnaDå är det roligare med lite fart och proffsig racing a la DTM där ett däcksbyte går på under 5 s. och bilarna med kolfiberkaross är på närmare 500 hk.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu kan man väl knappast jämföra DTM bilar med Camarobilar, GT bilar och annat skräp heller ...
Jag tror att det skulle komma mer publik om det kördes med bilar liknande DTM reglementet än om man kör med bilar a lá Super Production eller ETCC. De bilarna är ju varken så mycket snabbare eller så mycket roligare att titta på än S60 Challenge bilarna och den klassen drar ju inte direkt storpublik.
Ett internationellt reglemente som låg mer åt DTM hållet så tror ajg vi skulle få se intressanta STCC, BTCC och ETCC serie med mycket publik och TV.
Jag tror att det skulle komma mer publik om det kördes med bilar liknande DTM reglementet än om man kör med bilar a lá Super Production eller ETCC. De bilarna är ju varken så mycket snabbare eller så mycket roligare att titta på än S60 Challenge bilarna och den klassen drar ju inte direkt storpublik.
Ett internationellt reglemente som låg mer åt DTM hållet så tror ajg vi skulle få se intressanta STCC, BTCC och ETCC serie med mycket publik och TV.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Varför inte? Camarobilarna har V8, bakhjulsdrift och samma växellåda och det stämmer ganska bra med DTMOn 2002-07-15 17:36, LuckyStrike1 wrote:
Nu kan man väl knappast jämföra DTM bilar med Camarobilar, GT bilar och annat skräp heller ...
Jag är inte lika säker på det om vi ser till svenska förhållande, det finns en begränsad mäng folk som är intresserade att aktivt ta sig till en motortävling och om som STCC senast drog runt 20.000 det är nog ungefär max för en SM serie oavsett vad man kör med för bilar.Jag tror att det skulle komma mer publik om det kördes med bilar liknande DTM reglementet än om man kör med bilar a lá Super Production eller ETCC. De bilarna är ju varken så mycket snabbare eller så mycket roligare att titta på än S60 Challenge bilarna och den klassen drar ju inte direkt storpublik.
Och när det gäller S60 Challenge så är det en enhetsklass och fler än 5-6000 Volvoägare kan man knappast locka till banorna ens om man delar ut biljetterna.
Kunde man hitta ett mellanting som så skulle det säkert på europanivå och även vid den enskilda svenska tävlingen locka en större publik än de 17000 som trotsade regnet på Anderstorp men ETCC reglementet är omskrivet till ett enklare mer standar betonat reglemente för att kostnaderna rusade iväg och bland annat BMW tyckte sig inte ha råd.Ett internationellt reglemente som låg mer åt DTM hållet så tror ajg vi skulle få se intressanta STCC, BTCC och ETCC serie med mycket publik och TV.
_________________
E' uno scandalo, una negazione dello spirito sportivo.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Salo den 2002-07-15 21:55 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Skitsnack i Formelbilsracing så ok men en av de mest vinstrika bilarna inom standardvagns racing var framhjulsdriven och det var redan i början på 60-taletOn 2002-07-16 18:05, regenmeister wrote:AmenOn 2002-07-16 09:57, LuckyStrike1 wrote:
Framhjulsdrift hör inte hemma på racingbilar
För att få ett extra poäng och ev. en vänlig kommentar så nämn rätt bilmodell
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Poängen kan du ge mig på en gång. Det var den där shoppingbilen för hemmafruar som de spände fast Picko i och sen pekade ut var racingbanan låg. Bilen kallades hundkoja och hej på digOn 2002-07-16 21:30, Salo wrote:
Skitsnack i Formelbilsracing så ok men en av de mest vinstrika bilarna inom standardvagns racing var framhjulsdriven och det var redan i början på 60-talet
För att få ett extra poäng och ev. en vänlig kommentar så nämn rätt bilmodell
Standardvagnsracing ska vara enligt DTM reglementet punkt slut.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Fan ni är ju riktigt duktiga när det gäller standardvagns racingOn 2002-07-17 09:34, LuckyStrike1 wrote:
Bilen kallades hundkoja och hej på dig
Nu var jag snäll va
Men nu är det slut med det, om du funderar lite över vad ordet standard betyder tycker du då det är passande för DTM.
Humm vad skall jag svara på detta, jo i vissa speciella fall så kan det lämpa sig på typ billiga sunkbilar eller småbilar så är det en lämplig drivningOn 2002-07-17 00:19, AndersF1 wrote:
Framhjulsdrift hör inte hemma på bilar, heter det.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Standard är lika passande för DTM somdet är för STCC ... inte mycket standard över något av det. Men serierna är ändå populära.
ETCC och Super Production reglementet är däremot standard, eller mera standard, men tråkigare att se på. I Sverigen kommer vi inte att han något annat så jag tror nog att publik kommer att komma ändå men inte i samma omfattning som när STCC var på topp. Det är nämligen inte lika kul att se bilar på bana som har lika mycket effekt under huven som ens egen bli ute på parkeringen. Super Touring konceptet var bra (även om jag fortfarande inte gillar framhjulsdrift på racingbilar) - det hade desstuom styrkan av att vara internationellt så det fanns flera serier och därmed många bilar vilket ju var grunden till STCC. Jag skulle vilja se ett nytt internationellt reglemente baserat mer på DTM reglementet så att det skulle finnas mer sådana bilar till hands så att en ny svensk standardvagnsserie skulle kunna uppstå med årsgamla DTM bilar. Lagom mycket effekt (450 hk), bakhjusldrift, karosser man känner igen, vissa komponenter enhetsspecifierade för att hålla kostnaderna i schack o.s.v. Tänk att få se DTM bilar dels på de brittiska banorna i BTCC, dels på internationella banor som Spa, Monza etc a lá ETCC idag och dels i DTM. Som kryddan på verket kan man sen få se de i Norden på Anderstorp, Mantorp, Gelleråsen, Mo i Rana, Falkenberg med namnkunniga förare i. Det är min önskan.
Super Production i all ära men det är inte så mycket mer spännande än S60 Challenge och det är en serie som får folk att köa till glass- och korvstånden istället för till läktaren.
ETCC och Super Production reglementet är däremot standard, eller mera standard, men tråkigare att se på. I Sverigen kommer vi inte att han något annat så jag tror nog att publik kommer att komma ändå men inte i samma omfattning som när STCC var på topp. Det är nämligen inte lika kul att se bilar på bana som har lika mycket effekt under huven som ens egen bli ute på parkeringen. Super Touring konceptet var bra (även om jag fortfarande inte gillar framhjulsdrift på racingbilar) - det hade desstuom styrkan av att vara internationellt så det fanns flera serier och därmed många bilar vilket ju var grunden till STCC. Jag skulle vilja se ett nytt internationellt reglemente baserat mer på DTM reglementet så att det skulle finnas mer sådana bilar till hands så att en ny svensk standardvagnsserie skulle kunna uppstå med årsgamla DTM bilar. Lagom mycket effekt (450 hk), bakhjusldrift, karosser man känner igen, vissa komponenter enhetsspecifierade för att hålla kostnaderna i schack o.s.v. Tänk att få se DTM bilar dels på de brittiska banorna i BTCC, dels på internationella banor som Spa, Monza etc a lá ETCC idag och dels i DTM. Som kryddan på verket kan man sen få se de i Norden på Anderstorp, Mantorp, Gelleråsen, Mo i Rana, Falkenberg med namnkunniga förare i. Det är min önskan.
Super Production i all ära men det är inte så mycket mer spännande än S60 Challenge och det är en serie som får folk att köa till glass- och korvstånden istället för till läktaren.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish