För övrig vet jag inte hur EnzoF1 får 185 kontra 191 poäng på 2 säsonger till 10 % bättre resultat -men vad vet jag, matematik är inte min starkare sida. 3 säsonger har de inte kört ihop eftersom Massa försvann i Ungern, så jag förstod inte den delen av matematiken heller....
Under två säsonger har Kimi VUNNIT titeln vid 1 tillfälle, inte Massa kan vi olyckligtvis konstatera. Hamilton darrade -07 och Kimi och teamet bet ihop och levererade när det som mest behövdes. Massa gav segern till Kimi i Brasilien annars hade Kimit slutat 1 poäng bakom Hamilton med facit i hand, men Massa var ju inte själv titelutmanare i det skedet så det var väl en självklar grej som hade skett i vilket stall som helst. För övrigt hade han nog inte ens varit kvar i Ferrari om han inte gjort det självklara. Under senare delen av -08 så agerade uppenbart Kimi hjälpryttare åt Massa. Hamilton lyckades den gången att knipa de poäng som var nödvändiga i slutet av säsongen. Det är inte så att jag inte led med Massa eftersom han under ett antal sekunder var mästare, men det är inte över föränn det är över och uppenbart så var Hamilton vinnaren eftersom han hade flest poäng efter avslutad säsong. Massa gjorde det så bra det gick, men det räckte inte den gången, avgörandet låg i McLaren och Hamiltons händer, liksom -07 då man själva ställde till det i McLaren-stallet. Då gjorde Kimi och teamet vad de kunde, den gången räckte det med minsta möjliga marginal.
Som jag ser det så var Kimi den mer lyckade av de två under -07 samt första delen av -08 (om vi ser till statistiken) Sen har Massa presterat bättre senare delen av -08 samt början av -09 (sen kan de ju inte jämföras längre på grund av Massas olyckliga skada) -men hur i hela friden kan någon få det till att Massa "varit bättre" under 3 säsonger???? Kanske är det min svaga matematik som gör sig påmind igen
Jag är inte den som säger att Kimi är bättre än Massa, eller vice versa -de är bägge kompetenta förare i mina ögon som har levererat ett relativt likvärdigt resultat i samma material under 2 säsonger. Att någon av dem skulle kunna sägas vara så mkt bättre än den andra, oaktat rikning, är BS och vittnar bara om svag verklightsuppfattning. Sett över "karriär" har dock Kimi varit den klart mest lysande av dem två (statistiskt), men en karriär är inte över föränn den är över heller så det hinner ändras....
Massa har absolut utvecklats, en klar förbättring bara från -07 till -08. Tidigare år underpresterade han ju i rätt gott material tycker jag nog. Han blixtrade till ibland, men hade svårt att hålla ihop det. Där har han förbättrat sig avsevärt.