Kimi slutade men börjar igen!

Kungaklassen av motorsport...
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Pepparkvarnen skrev:
PerP skrev:Baktanken är nog att om Massa inte kan köra har de Fishi redo. Om Massa är indisponabel får Fishi köra säsongen ut och därefter tar in tex Kubica. Har för övrigt tänkt på, varför tror alla Alonso var problemet när han var i McLaren? Jag tror problemet satt någonannastans...
Så lättad som Alonso var på presskonferensen efter Brasiliens GP 2007 när Hamilton precis hade missat VM-titeln tycker jag talar för att Alonso inte är nån teamplayer, i alla fall om det inte är han som är #1.
Som sagt jag tror att Alonso var extremt frustrerad över teamets agerande, som ingen kan påstå vara lyckat.

Dessutom värt att komma ihåg, Alonso är god vän med istortsett alla förare medan Hamilton enbart har en riktig vän, Sutil.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

TurboF1 skrev:Det ser ut som att det blir Kimi och McLaren som blir vinnare på hela den här historien. Kimi får en bättre bil och kommer till ett bättre team. McLaren får de två bästa förarna i F1.
Har Kimi skrivit på för McLaren?

Dom två bästa förarna i F1 är Alonso och Hamilton. Finns även några till som är snäppet vassare än Kimi.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

PerP skrev:
Pepparkvarnen skrev:
PerP skrev:Baktanken är nog att om Massa inte kan köra har de Fishi redo. Om Massa är indisponabel får Fishi köra säsongen ut och därefter tar in tex Kubica. Har för övrigt tänkt på, varför tror alla Alonso var problemet när han var i McLaren? Jag tror problemet satt någonannastans...
Så lättad som Alonso var på presskonferensen efter Brasiliens GP 2007 när Hamilton precis hade missat VM-titeln tycker jag talar för att Alonso inte är nån teamplayer, i alla fall om det inte är han som är #1.
Som sagt jag tror att Alonso var extremt frustrerad över teamets agerande, som ingen kan påstå vara lyckat.

Dessutom värt att komma ihåg, Alonso är god vän med istortsett alla förare medan Hamilton enbart har en riktig vän, Sutil.
Det är inte så att jag har nåt emot Alonso, snarare tvärt om. Det ska bli kul med honom i Ferrari.
Det är bara det att jag är säker på att det krävs vissa förutsättningar för att det ska fungera, och jag tror att det kan bli problem med kombinationen Alonso - Massa.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

TurboF1 skrev:Bank Santander satte en pistol mot tinningen på Ferrari med hot om att dra tillbaka finansiellt stöd och tvingade dem att säga upp Kimis avtal.
Jösses, var har du fått den informationen ifrån? :o Skulle ge mitt ena lillfinger för att få ta del av dina hemliga källor.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Det skulle kunna vara så att Alonso och Massa passar ihop. Om en av förarna är försiktig och inåtvänd medan den andra är hetlevrad så kan det nog bli djupare konflikter/samarbetssvårigheter. Sen måste ju Alonso förstå att när man kör för stall som Ferrari och McLaren så får man räkna med att stallkamraten är ruskigtsnabb.
Användarens profilbild
Dawe
Inlägg: 66
Blev medlem: mån jul 14, 2008 15:45

Inlägg av Dawe »

EnzoF1 skrev:Det är härliga tider som stundar för oss som gillar racing och inte bara vill se inkvotering av finnar på bekostnad av verkliga talanger.
EnzoF1 skrev:Redan att du avslöjar att du är fotbollsfan gör att det mesta av din kredibilitet här försvinner, i den mån du haft någon.
EnzoF1 skrev:Ja, man förstår ju hur sugen han var på att komma tillbaka och köra arslet av den lille rödnosige etylikern...
Finns det ingen gräns för hur mycket skit en person får rapa ur sig på detta forum? detta är saxat endast från denna tråd under de senaste 24 timmarna.. vågar knappt se på dom andra trådarna...
Användarens profilbild
TurboF1
Inlägg: 102
Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
Ort: Stockholm

Inlägg av TurboF1 »

PS skrev:
TurboF1 skrev:Bank Santander satte en pistol mot tinningen på Ferrari med hot om att dra tillbaka finansiellt stöd och tvingade dem att säga upp Kimis avtal.
Jösses, var har du fått den informationen ifrån? :o Skulle ge mitt ena lillfinger för att få ta del av dina hemliga källor.
Jösses, om du inte visste att det var Bank Santander som ville ha in Alonso i Ferrari-teamet så ligger du rejält på efterkälken när det gäller att inhämta information. Men nu fick du reda på det.
Användarens profilbild
Slusk
Inlägg: 177
Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
Ort: Västgöte.

Inlägg av Slusk »

Det finns en uppenbar risk för friktion mellan Alonso och Massa nästa år, jag har färskt i minnet hur dom fräste åt varandra efter ett lopp med lite närkontakt för ett par år sedan.
http://www.youtube.com/watch?v=XWRvhA0YPgY

"Alonso: You did it on purpose!You broke my deflector!
Massa.Fuck you!
Alonso: Go to watch from the video!
Massa:Fuck you!You win and you say something like this!You're an idiot!
Massa:you win and you say something like this!you win and you say something like this!
Alonso:You wanted to provoke the beat!This can not be done!
Alonso:this can not be done!
Massa: Try to learn!
Alonso:You try to learn!
Massa:try to learn!
"

//S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jojo, det blir ett riktigt dreamteam nästa år i Fellali.
Jag ska ha så rooolit i alla fall.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

TurboF1 skrev:
PS skrev:
TurboF1 skrev:Bank Santander satte en pistol mot tinningen på Ferrari med hot om att dra tillbaka finansiellt stöd och tvingade dem att säga upp Kimis avtal.
Jösses, var har du fått den informationen ifrån? :o Skulle ge mitt ena lillfinger för att få ta del av dina hemliga källor.
Jösses, om du inte visste att det var Bank Santander som ville ha in Alonso i Ferrari-teamet så ligger du rejält på efterkälken när det gäller att inhämta information. Men nu fick du reda på det.
Men du skrev att det var pistolhot och tvång inblandat?
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Pepparkvarnen skrev:
PerP skrev:
Pepparkvarnen skrev: Så lättad som Alonso var på presskonferensen efter Brasiliens GP 2007 när Hamilton precis hade missat VM-titeln tycker jag talar för att Alonso inte är nån teamplayer, i alla fall om det inte är han som är #1.
Som sagt jag tror att Alonso var extremt frustrerad över teamets agerande, som ingen kan påstå vara lyckat.

Dessutom värt att komma ihåg, Alonso är god vän med istortsett alla förare medan Hamilton enbart har en riktig vän, Sutil.
Det är inte så att jag har nåt emot Alonso, snarare tvärt om. Det ska bli kul med honom i Ferrari.
Det är bara det att jag är säker på att det krävs vissa förutsättningar för att det ska fungera, och jag tror att det kan bli problem med kombinationen Alonso - Massa.
Det jag försökt få fram är den andra åsikten som är i minoritet att McLarens problem 07 inte var Alonsos fel, åtminstonde inte enbart. Skall bli spännande nästa år, om Kimí och Lewis kör i samma stall, vem som kan samarbeta med vem, känner på mig att Kimi kan få problem, inte för att han är sämre än Lewis utan för att Lewis är britt. Men vem vet de kanske fungerar ypperlig. Spännande blir det iallafall.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Till skillnad mot många andra barnrumpor i branschen idag så är Kimi så mycket proffs att det är helt egalt vem han jobar med i stallet. Han är där för att köra bil och fullgöra de andra sponsoruppdrag han åläggs av sin arbetsgivare. Inte vara pladdertacka eller clown som gör fjollhopp eller låtsassnubblar så fort en kamera riktas emot honom.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Jari skrev:Till skillnad mot många andra barnrumpor i branschen idag så är Kimi så mycket proffs att det är helt egalt vem han jobar med i stallet. Han är där för att köra bil och fullgöra de andra sponsoruppdrag han åläggs av sin arbetsgivare. Inte vara pladdertacka eller clown som gör fjollhopp eller låtsassnubblar så fort en kamera riktas emot honom.
Om Kimi får problem behöver det inte vara hans fel. Man vet aldrig vad Lewisklanen hittar på i det där stallet. Det är också vad som skrämmer mig. Men, men vi får se.
waingro74
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 14, 2008 20:30

Inlägg av waingro74 »

PerP skrev:
Jari skrev:Till skillnad mot många andra barnrumpor i branschen idag så är Kimi så mycket proffs att det är helt egalt vem han jobar med i stallet. Han är där för att köra bil och fullgöra de andra sponsoruppdrag han åläggs av sin arbetsgivare. Inte vara pladdertacka eller clown som gör fjollhopp eller låtsassnubblar så fort en kamera riktas emot honom.
Om Kimi får problem behöver det inte vara hans fel. Man vet aldrig vad Lewisklanen hittar på i det där stallet. Det är också vad som skrämmer mig. Men, men vi får se.
Å läser man nu på F1-live så verkar klanen Hamilton lite lätt nervösa för att Kimi skulle hamna i McLaren...

"Hamilton, managed by his father Anthony, has suggested publicly on a number of occasions that he would like to keep Kovalainen as his team-mate."

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 1133.shtml
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Föga oväntat.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Kovalainen har ju inte utgjort något hot mot Hamilton på något sätt, å andra sidan har han varit för dålig för att utgöra ett stöd. McLaren behöver en bättre andreförare till Hamilton. Barrichello vore perfekt (om det inte vore för att han numer ser sig som en titelutmanare). Om Mclaren kontrakterar Kimi lär nog stallets sammantagna resultat bli betydligt bättre men samtidigt kommer han tidvis att utgöra ett hot mot Hamilton och som stöd är han inte att räkna med öht.

Andra lämpliga förare till McLaren:

Heidfeld - kör med insidan av huvudet och är kapabel till bra placeringar om materialet tillåter. Han klarar precis det som Kovalainen har misslyckats med - förmågan att maximera resultatet utifrån förutsättningarna. Inget hot mot Hamilton.

Webber - bättre än Kova. Kämpar sig ofta i mål på hyggliga placeringar. Går ofta i mål på en bättre placering än vad förutsättningarna lovar. Lite tvärtom mot Kova som sjunker tillbaka genom fältet. Har pretentioner på att vara en bättre förare än han är. Kanske inte helt medgörlig som backup till Hamilton.

Sutil - snabb och lovande, dock har han fått stryk av Hamilton i F3 och vet sin plats i förhållande till honom. Formbar och finner sig nog gärna i andreförarrollen om det innebär att han får bättre förutsättningarna än hos Force India. God vän med Hamilton.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Helst ser jag Kimi i McLaren. Dom behöver en bättre andreförare :wink:

Annars tycker jag Timo Glock vore ett alternativ, och Kimi till Toyota..
Saknar de gamla mästarna...
aikaik
Inlägg: 149
Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
Ort: Rotebro

Ingen hade gjort ett bättre jobb en Kimi

Inlägg av aikaik »

Kimi har gjort ett bra jobb 07 när Todht o gamla gänget var kvarÄven med 08 var enl mig ok.Tyvär angriper ni förarna för sämre resultat 09.Misstaget var enl mig att Montezemolo inte tog in gamla rävar från Slickstiden.Kers-systemet vägde för mycket vintern o våren och i komb med växel-låda o motor vägde bilen 30-40kg för mycket.Men senare kunde man lösa problemet men ligger pga detta 3-4mån efter Brawn ,Red bull o Mclaren.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Kimi har svarat på frågor om framtiden och inget i svaren tyder på att McLaren har honom som förstaval. I så fall hade de väl redan erbjudit honom ett kontrakt.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/79284
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tycker att intervjun med Kimi visar vad som är problemet (och som jag påpekade när han gick till Ferrari). Han förlägger ansvaret utanför sig själv och det funkar inte i långa loppet. Man måste ha tålamod, vara med och försöka föra teamet framåt, både i med- och motgång, för att få den där vinnarbilen. Föraren har ett visst inflytande. Ju bättre ingenjörerna känner föraren, desto lättare har de att ge honom en bra bli.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

JTarnstrom skrev:Tycker att intervjun med Kimi visar vad som är problemet (och som jag påpekade när han gick till Ferrari). Han förlägger ansvaret utanför sig själv och det funkar inte i långa loppet. Man måste ha tålamod, vara med och försöka föra teamet framåt, både i med- och motgång, för att få den där vinnarbilen. Föraren har ett visst inflytande. Ju bättre ingenjörerna känner föraren, desto lättare har de att ge honom en bra bli.

Håller med till fullo .
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Oldtimer skrev:
JTarnstrom skrev:Tycker att intervjun med Kimi visar vad som är problemet (och som jag påpekade när han gick till Ferrari). Han förlägger ansvaret utanför sig själv och det funkar inte i långa loppet. Man måste ha tålamod, vara med och försöka föra teamet framåt, både i med- och motgång, för att få den där vinnarbilen. Föraren har ett visst inflytande. Ju bättre ingenjörerna känner föraren, desto lättare har de att ge honom en bra bli.

Håller med till fullo .
Jag håller också med, han säger rent ut att han inte kan påverka ett stalls utveckling i rätt riktning. Att vara snabb i en bra bil kan de flesta vara, även om Kimi är bland de bästa när han är som bäst. Tyvärr är han ingen ledare.
Bild
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

Pastis skrev:
Oldtimer skrev:
JTarnstrom skrev:Tycker att intervjun med Kimi visar vad som är problemet (och som jag påpekade när han gick till Ferrari). Han förlägger ansvaret utanför sig själv och det funkar inte i långa loppet. Man måste ha tålamod, vara med och försöka föra teamet framåt, både i med- och motgång, för att få den där vinnarbilen. Föraren har ett visst inflytande. Ju bättre ingenjörerna känner föraren, desto lättare har de att ge honom en bra bli.

Håller med till fullo .
Jag håller också med, han säger rent ut att han inte kan påverka ett stalls utveckling i rätt riktning. Att vara snabb i en bra bil kan de flesta vara, även om Kimi är bland de bästa när han är som bäst. Tyvärr är han ingen ledare.

Varför har inte jag talets gåva :D

Synd att inte jag kan uttala mig som du då hade du varigt över flödig :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag vill bara säga att jag inte håller med någon av er.
Ingen av förarna bygger vinnarbilar. Det är därför de är flera hundra man om det på fabriken, av vilka ingen kan köra bra nog för att vinna med skitet.
Det han säger med andra ord är att han inte vill gå till något litet skitstall, för kan man inte vinna i bilen är det inte intressant. Då kan han lika gärna göra något annat. Han vill aldrig bli en "also ran", som han tvingats til med årets Ferrari och sen får ta skulden för att de totalt misslyckats vid konverteringen till KERS:
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Så det lutar alltså allt mer åt att jag slipper se Kimis nuna i en F1:a nästa år?
En plats ledig i McLaren alltså, för Kovalainen har jag svårt att tänka mig att någon vill ha, om han inte puttar in en himla massa pengar, så det kan kanske bli ett trevligt F1-år på Forza 2010. :)

Däremot skulle jag faktiskt vilja se Kimi i Indycar.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Alla har missat det uppenbara: Det blir så klart DTM för Kimi nästa år, i en fjolårsbil...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
arska
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jul 07, 2005 23:00

Inlägg av arska »

Rally i en Fiat, teamkompis blir Marcus Grönholm. Ett av alla rykten.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Jag tror nog att Kimi kommer att vara med nästa år. Om det blir McLaren så kommer dom bli oslagbara med två superförare. Blir det Toyota så kommer dom att ha sin första seger snart.
Kimi är en förare som går ut och gör ett så bra jobb som det bara är möjligt i det material han sitter i. Politik och humörsvängningar tycks inte påverka honom. Ett riktigt proffs med andra ord.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Christoffer skrev:Jag tror nog att Kimi kommer att vara med nästa år. Om det blir McLaren så kommer dom bli oslagbara med två superförare. Blir det Toyota så kommer dom att ha sin första seger snart.
Kimi är en förare som går ut och gör ett så bra jobb som det bara är möjligt i det material han sitter i. Politik och humörsvängningar tycks inte påverka honom. Ett riktigt proffs med andra ord.
Hm... men är det verkligen det som F1-stall eftersträvar: "proffs" som bara ska komma till banan, få en bra bil och sedan köra?

Är inte Kimis år i Ferrari ett bra bevis på att det inte är så? Se på toppförare i andra stall, de arbetar inte så. Alonso, Hamilton och Massa t.ex. De har alla bra samarbete med teknikerna, kommunicerar bra etc. För att inte tala om Schumacher, som ju måste anses vara en riktig måttstock i branschen.

Och jag håller verkligen inte med om det där med humörsvängningar, vi har ju sett långa perioder av Kimi där han verkat helt under isen.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
CYD
Inlägg: 28
Blev medlem: tis jan 13, 2009 16:10

Inlägg av CYD »

Att Kimi får en styrning om han vill är ju solklart -men för hans egen del så måste det vara i något av toppstallen med rätt förutsättningar och ett bra avtal som han trivs med. Annars skiter han hellre i det! Bara ryktet om Kimi i McLaren har fått klanen Hamilton att så splittring i stallet, varför -jo medelmåttan Heikki har fått Hamilton att framstå som ett geni bakom ratten i jämförelse... de ser Kimi som ett potentiellt hot mot Lewis "försteförar-status" naturligtvis.

http://www.planetf1.com/story/0,18954,3 ... 54,00.html
http://www.planetf1.com/story/0,18954,3 ... 25,00.html

Både McLaren och Kimi har som av en händelse ingen brådska att berätta vad som händer nästa år... Att Kimi inte har bråttom beror på att han sitter med essen uppstoppad i rockärmen, han är dessutom inte desperat efter en styrning och han kan lugnt låta förhandlingarna fortgå.... alla ni "Kimi-hatare" (i brist på annat lämpligt uttryck) får inse att det nu är Kimi som styr utvecklingen på förarmarknaden när nu Alonso är bekräftad och Massa och Hamilton sitter kvar. Toyota säger att Kimi ALLTID är intressant, McLaren är uppenbart intresserad och de väntar bara på att Kimi ska bestämma sig, när han gjort det så kommer McLaren och övriga eventuellt "väntande" också att meddela föraruppställningen för nästa år.

Massa har nog för övrigt gjort sitt främsta i F1 nu tror jag, hans chans till en titel var -08. Jag hoppas att jag har fel, men tror att det kan bli svårare att komma tillbaka än både han, hans fans och Ferrari hoppas.

När blev för övrigt Massa en "toppförare" EnzoF1? Möjligtvis har han den potentialen men han har då inte visat sig värdig en sådan titel ännu tycker jag. Massa är snabb, ruskigt snabb ibland... men han har uppenbart haft svårt att hålla ihop det över en hel tävlingshelg, än mindre över ett mästerskap... inte ens en stint var kort nog för att hålla ihop det för Massa för nåt år sedan. Han har fortfarande saker att bevisa. Att han klarar en hel säsong med lite knepiga förhållanden tvekar jag fortsatt på. Och varför skulle ett team vilja ha 2 sådana likadana ledar/förarrtyper (som du tycker/tror att de är)? Låter helt ologiskt och orimligt i mina öron och som gjort för interna stridigheter! Kimi valdes av Ferrari för hans "naturliga snabbhet", inte för hans ledaregenskaper. I Massa och Kimi har de haft två potentiellt snabba förare, men ingen ledare -DÄR kommer Alonso in i bilden! (Tillsammans med en massa pengar från Santander).

För övrigt har McLaren sagt att teknikerna där var mycket nöjda med Kimis arbete med bilen. Kimi sa vad som var "fel", de fixade -och Kimi levererade jämna/snabba varvtider. I övrigt är ju Kimi en man av få ord som uppenbarligen ej passat i Ferraris organisation av någon/flera anledningar. Bland annat ett kyligt förhållande till "fel personer" i Ferrari, sen är MS också antagligen en stor anledning till att FA sitter i den röda bilen för -10 istället för Kimi för övrigt.
Senast redigerad av CYD den tis okt 06, 2009 11:02, redigerad totalt 4 gånger.
Användarens profilbild
TurboF1
Inlägg: 102
Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
Ort: Stockholm

Inlägg av TurboF1 »

EnzoF1 skrev: Är inte Kimis år i Ferrari ett bra bevis på att det inte är så? Se på toppförare i andra stall, de arbetar inte så. Alonso, Hamilton och Massa t.ex. De har alla bra samarbete med teknikerna, kommunicerar bra etc. För att inte tala om Schumacher, som ju måste anses vara en riktig måttstock i branschen.

Och jag håller verkligen inte med om det där med humörsvängningar, vi har ju sett långa perioder av Kimi där han verkat helt under isen.
Måhända samarbetar Alonso med teknikerna. Men jag undrar hur bra han kommer att samarbeta med Massa när det går upp för honom (Alonso) att han har en konkurrent i stallet. Att ha Alonso i samma stall kommer att bli en mardröm för Massa.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Det är nog inte alls så självklart att Kimi har en styrning om han vill.

Som han själv skriver, han vill komma till ett toppstall, vilka finns det då?
Renault (som väl får klassas till stall med toppstallskapacitet) ska ju bekräfta Kubica i dagarna.

McLaren, javisst, det kanske bästa alternativet, men kommer de verkligen att ta in Kimi bredvid Hamilton. Samarbetet har varit dåligt innan, Kimi lämnade stallet och Kimi är inte den perfekte andreföraren.

Toyota då? Vinnarstall från början? Nej, det låter inte vettigt...

Vilka finns då kvar?

Som jag ser det så är det som sagt bara Renault och McLaren som skulle vara vettiga alternativ, och det är ganska osäkert om de egentligen tar in honom, så att välja och vraka, nej, så är det knappast för Kimi.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Och självklart hör Massa till toppförarna.
Han har ju som bekant varit den bättre i Ferrari under de senaste tre åren, förlorade titeln av div. anledningar förra året och hade utan dessa framstått som en betydligt mer självklar mästare än ex. Kimi, eller Hamilton.

Bara det faktum att Ferrari väljer att behålla Massa före Kimi är ett tecken så gott som något.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
CYD
Inlägg: 28
Blev medlem: tis jan 13, 2009 16:10

Inlägg av CYD »

I mina ögon är Toyota faktiskt ett intressant alternativ, de har potential, de har resurser och organisation. Årets resultat visar inte bilens kapacitet, med snabbare förare så hade de nog nosat strax efter de 2 toppteamen i år tror jag. De har uppvisat att bilen är snabb, men de har inte fått till det. Måhända är teamet inte tillräckligt starkt för att vara med och slåss ända där uppe, men jag är övertygad om att de kan bygga tillräckligt bra bilar.

Renault tror jag inte kommer att studsa tillbaka så snart... Toyota har i dagsläget större potential tycker jag, hur man förvaltar det är ju en annan bedömningssak förvisso.

Hur kan Massa ha varit bättre än Kimi när Kimi tog titeln sitt första år i Ferrari -07??? Massa är duktigt, men inte att jämföra med ledartyper som MS eller FA. Kimi presterade bättre än Massa fram till typ nånstans runt tiden för Frankrikes GP -08 (ur minnet, kan ha fel där), sen har Massa haft bättre form fram till skadan sett över den tiden... Vi måste också vara medveten om att olika banor passar olika förare och olika bilar, det kan man tydligt se i statistiken så -09 kan man tyvärr inte dra några större slutsatser av i frågan Kimi vs Massa. Det är en säsong som räknas för att vinna titeln, och således bör ligga till grund för statistisk bedömning. 07 och 08 kan man alltås jämföra, och där skiljer det 6 poäng till Massas fördel, en mer vinst, men Kimi har en mer träff på podium. Ganska jämnt dem emellan alltså.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Renault kan nog uteslutas, om de inte har tänkt köra med två toppförare nästa år, Kimi och Kubica. Som jag förstår det är det klart med Kubica för nästa år. Återstår Toyota och McLaren. Det är stora frågetecken runt Toyota och deras budget för nästa år. Frågan är vilka möjligheter de har att ta fram en bra bil och att betala Kimi en hyfsad lön. De har ju inte lyckats hittills. Toyota måste vara det minst attraktiva alternativet för Kimi. I McLaren finns det hårt motstånd från Hamilton-klanen. Förståeligt, eftersom det enda Kimi kommer att bidra med är att stjäla poäng från Hamilton.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

I övrigt kan man konstatera att Ferrari föredrar en skadad Massa framför Kimi. Det säger ju en hel del.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

JTarnstrom skrev:I övrigt kan man konstatera att Ferrari föredrar en skadad Massa framför Kimi. Det säger ju en hel del.
Det säger i alla fall att de satsar på Alonso. Något säger mig att Ferrari tror att han ska stiga ner och frälsa alla ingenjörer på en gång så att Ferrari får en vinnarbil igen.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

CYD skrev:I mina ögon är Toyota faktiskt ett intressant alternativ, de har potential, de har resurser och organisation. Årets resultat visar inte bilens kapacitet, med snabbare förare så hade de nog nosat strax efter de 2 toppteamen i år tror jag. De har uppvisat att bilen är snabb, men de har inte fått till det. Måhända är teamet inte tillräckligt starkt för att vara med och slåss ända där uppe, men jag är övertygad om att de kan bygga tillräckligt bra bilar.

Renault tror jag inte kommer att studsa tillbaka så snart... Toyota har i dagsläget större potential tycker jag, hur man förvaltar det är ju en annan bedömningssak förvisso.

Hur kan Massa ha varit bättre än Kimi när Kimi tog titeln sitt första år i Ferrari -07??? Massa är duktigt, men inte att jämföra med ledartyper som MS eller FA. Kimi presterade bättre än Massa fram till typ nånstans runt tiden för Frankrikes GP -08 (ur minnet, kan ha fel där), sen har Massa haft bättre form fram till skadan sett över den tiden... Vi måste också vara medveten om att olika banor passar olika förare och olika bilar, det kan man tydligt se i statistiken så -09 kan man tyvärr inte dra några större slutsatser av i frågan Kimi vs Massa. Det är en säsong som räknas för att vinna titeln, och således bör ligga till grund för statistisk bedömning. 07 och 08 kan man alltås jämföra, och där skiljer det 6 poäng till Massas fördel, en mer vinst, men Kimi har en mer träff på podium. Ganska jämnt dem emellan alltså.
Jag tycker en mer intressant bedömningsgrund är nästan tre år i samma stall, och under den tiden har ju Massa presterat bättre än Kimi, måhånda inte revolutionerande mycket bättre, men i runda slängar tio procent fler poäng. Så ska Kimi klassas som toppförare, så hör Massa def dit, i synnerhet som Kimi inte hade fått titeln om inte Massa offrat sitt sista lopp, och ännu mer i synnerhet om man ser till under vilka omständigheter Massa förlorade titeln med en poäng. Och hur Massa bara blivit bättre och bättre medans Kimi i bästa fall står och stampar på samma fläck.

nog om det, min poäng var hur som helst att jag inte tror Kimi har så många alternativ om han ska uppfylla sin kravlista på att komma till en toppbil med en gång, ev. har han inga alls, och chansen att han inte kör nästa år är inte försumbar.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
CYD
Inlägg: 28
Blev medlem: tis jan 13, 2009 16:10

Inlägg av CYD »

JTarnstrom skrev:I övrigt kan man konstatera att Ferrari föredrar en skadad Massa framför Kimi. Det säger ju en hel del.
Alldeles uppenbart är det så! Sen är det en helt annan sak varför det är så! Jag är övertygad om att de två förarnas "driving skills" inte har mycket med avgörandet i den frågan att göra dock, så att påskina nåt om vad Ferrari tycker om deras olika "körkunskaper" är irrelevant. Det har inte varit avgörande i den frågan. Snarare handlar det då om deras olika personligheter. Det har man även från Ferrari antytt i uttalanden. Helt klart är dock att Massa passar bättre i Ferraris organisation än Kimi, antagligen Alonso också skulle jag säga. Alonsos personlighet var kanske däremot INTE så bra i ett stall som McLaren, han fick ju "sparken" från dem, och inte var det samma "smutskatnings-kampanj" av honom då som det ibland tenderar att bli mot Kimi nu (iaf här). Finns ju ingen objektivitet från vissa håll. kimi har en "svår" attityd, är inte någons "gullegris", inte medias framförallt -han måste leverera mera än andra för att inte ifrågasättas ter det sig som.

Vad beträffar Toyota så är det väl en fråga om de är villiga att spendera de pengar det handlar om, de har dock en gigantisk elefant bakom sig, så ekonomiska möjligheter finns 'även om det i dagsläget är lite "svajigt". Man har dock sagt från teamet att man skall satsa för nästa år, frågan är om man får med sig de som ska betala kalaset. Naturligvis blir det inget för Kimi i Toyota om inte detta är klart innan han skriver på. McLaren är absolut det troligaste, bara hamilton-klanen kan sätta stopp för det då de är rädda för intern konkurrens. Eller påstår du att Heikki skulle vara en bättre förare i teamet för deras strävan att vinna märkestitel, och för att bidra till att utveckla McLarenbilen bättre än Kimi?

Renault och Kubica verkar ju rätt klart, men Kubica har mycket att bevisa -en av de mer överskattade förarna på marknaden just nu!
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

JTarnstrom skrev:I McLaren finns det hårt motstånd från Hamilton-klanen. Förståeligt, eftersom det enda Kimi kommer att bidra med är att stjäla poäng från Hamilton.
Samtidigt finns det väl en chans att Kimi kan norpa poäng av Lewis utmanare vilket Kovalainen gjort ett sisådär jobb med. Ligger väl ett visst intresse i att vinna WCC för McLaren också kan jag tro. Frågan är hur mycket "Daddy" har att säga till om.

Har lite svårt att förstå Whitmarsh bemötande av BBC:s frågor om Kimi skulle köra för dem nästa år, om det nu inte skulle vara något på gång.
CYD
Inlägg: 28
Blev medlem: tis jan 13, 2009 16:10

Inlägg av CYD »

För övrig vet jag inte hur EnzoF1 får 185 kontra 191 poäng på 2 säsonger till 10 % bättre resultat -men vad vet jag, matematik är inte min starkare sida. 3 säsonger har de inte kört ihop eftersom Massa försvann i Ungern, så jag förstod inte den delen av matematiken heller....

Under två säsonger har Kimi VUNNIT titeln vid 1 tillfälle, inte Massa kan vi olyckligtvis konstatera. Hamilton darrade -07 och Kimi och teamet bet ihop och levererade när det som mest behövdes. Massa gav segern till Kimi i Brasilien annars hade Kimit slutat 1 poäng bakom Hamilton med facit i hand, men Massa var ju inte själv titelutmanare i det skedet så det var väl en självklar grej som hade skett i vilket stall som helst. För övrigt hade han nog inte ens varit kvar i Ferrari om han inte gjort det självklara. Under senare delen av -08 så agerade uppenbart Kimi hjälpryttare åt Massa. Hamilton lyckades den gången att knipa de poäng som var nödvändiga i slutet av säsongen. Det är inte så att jag inte led med Massa eftersom han under ett antal sekunder var mästare, men det är inte över föränn det är över och uppenbart så var Hamilton vinnaren eftersom han hade flest poäng efter avslutad säsong. Massa gjorde det så bra det gick, men det räckte inte den gången, avgörandet låg i McLaren och Hamiltons händer, liksom -07 då man själva ställde till det i McLaren-stallet. Då gjorde Kimi och teamet vad de kunde, den gången räckte det med minsta möjliga marginal.

Som jag ser det så var Kimi den mer lyckade av de två under -07 samt första delen av -08 (om vi ser till statistiken) Sen har Massa presterat bättre senare delen av -08 samt början av -09 (sen kan de ju inte jämföras längre på grund av Massas olyckliga skada) -men hur i hela friden kan någon få det till att Massa "varit bättre" under 3 säsonger???? Kanske är det min svaga matematik som gör sig påmind igen :lol: :lol:

Jag är inte den som säger att Kimi är bättre än Massa, eller vice versa -de är bägge kompetenta förare i mina ögon som har levererat ett relativt likvärdigt resultat i samma material under 2 säsonger. Att någon av dem skulle kunna sägas vara så mkt bättre än den andra, oaktat rikning, är BS och vittnar bara om svag verklightsuppfattning. Sett över "karriär" har dock Kimi varit den klart mest lysande av dem två (statistiskt), men en karriär är inte över föränn den är över heller så det hinner ändras....

Massa har absolut utvecklats, en klar förbättring bara från -07 till -08. Tidigare år underpresterade han ju i rätt gott material tycker jag nog. Han blixtrade till ibland, men hade svårt att hålla ihop det. Där har han förbättrat sig avsevärt.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

CYD skrev:För övrig vet jag inte hur EnzoF1 får 185 kontra 191 poäng på 2 säsonger till 10 % bättre resultat -men vad vet jag, matematik är inte min starkare sida. 3 säsonger har de inte kört ihop eftersom Massa försvann i Ungern, så jag förstod inte den delen av matematiken heller....

Under två säsonger har Kimi VUNNIT titeln vid 1 tillfälle, inte Massa kan vi olyckligtvis konstatera. Hamilton darrade -07 och Kimi och teamet bet ihop och levererade när det som mest behövdes. Massa gav segern till Kimi i Brasilien annars hade Kimit slutat 1 poäng bakom Hamilton med facit i hand, men Massa var ju inte själv titelutmanare i det skedet så det var väl en självklar grej som hade skett i vilket stall som helst. För övrigt hade han nog inte ens varit kvar i Ferrari om han inte gjort det självklara. Under senare delen av -08 så agerade uppenbart Kimi hjälpryttare åt Massa. Hamilton lyckades den gången att knipa de poäng som var nödvändiga i slutet av säsongen. Det är inte så att jag inte led med Massa eftersom han under ett antal sekunder var mästare, men det är inte över föränn det är över och uppenbart så var Hamilton vinnaren eftersom han hade flest poäng efter avslutad säsong. Massa gjorde det så bra det gick, men det räckte inte den gången, avgörandet låg i McLaren och Hamiltons händer, liksom -07 då man själva ställde till det i McLaren-stallet. Då gjorde Kimi och teamet vad de kunde, den gången räckte det med minsta möjliga marginal.

Som jag ser det så var Kimi den mer lyckade av de två under -07 samt första delen av -08 (om vi ser till statistiken) Sen har Massa presterat bättre senare delen av -08 samt början av -09 (sen kan de ju inte jämföras längre på grund av Massas olyckliga skada) -men hur i hela friden kan någon få det till att Massa "varit bättre" under 3 säsonger???? Kanske är det min svaga matematik som gör sig påmind igen :lol: :lol:

Jag är inte den som säger att Kimi är bättre än Massa, eller vice versa -de är bägge kompetenta förare i mina ögon som har levererat ett relativt likvärdigt resultat i samma material under 2 säsonger. Att någon av dem skulle kunna sägas vara så mkt bättre än den andra, oaktat rikning, är BS och vittnar bara om svag verklightsuppfattning. Sett över "karriär" har dock Kimi varit den klart mest lysande av dem två (statistiskt), men en karriär är inte över föränn den är över heller så det hinner ändras....

Massa har absolut utvecklats, en klar förbättring bara från -07 till -08. Tidigare år underpresterade han ju i rätt gott material tycker jag nog. Han blixtrade till ibland, men hade svårt att hålla ihop det. Där har han förbättrat sig avsevärt.
Jag tror du knäcker det där om du försöker...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Nigel
Inlägg: 299
Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
Ort: Stockholms utmarker

Inlägg av Nigel »

CYD skrev:För övrig vet jag inte hur EnzoF1 får 185 kontra 191 poäng på 2 säsonger till 10 % bättre resultat -men vad vet jag, matematik är inte min starkare sida. 3 säsonger har de inte kört ihop eftersom Massa försvann i Ungern, så jag förstod inte den delen av matematiken heller....

Under två säsonger har Kimi VUNNIT titeln vid 1 tillfälle, inte Massa kan vi olyckligtvis konstatera. Hamilton darrade -07 och Kimi och teamet bet ihop och levererade när det som mest behövdes. Massa gav segern till Kimi i Brasilien annars hade Kimit slutat 1 poäng bakom Hamilton med facit i hand, men Massa var ju inte själv titelutmanare i det skedet så det var väl en självklar grej som hade skett i vilket stall som helst. För övrigt hade han nog inte ens varit kvar i Ferrari om han inte gjort det självklara. Under senare delen av -08 så agerade uppenbart Kimi hjälpryttare åt Massa. Hamilton lyckades den gången att knipa de poäng som var nödvändiga i slutet av säsongen. Det är inte så att jag inte led med Massa eftersom han under ett antal sekunder var mästare, men det är inte över föränn det är över och uppenbart så var Hamilton vinnaren eftersom han hade flest poäng efter avslutad säsong. Massa gjorde det så bra det gick, men det räckte inte den gången, avgörandet låg i McLaren och Hamiltons händer, liksom -07 då man själva ställde till det i McLaren-stallet. Då gjorde Kimi och teamet vad de kunde, den gången räckte det med minsta möjliga marginal.

Som jag ser det så var Kimi den mer lyckade av de två under -07 samt första delen av -08 (om vi ser till statistiken) Sen har Massa presterat bättre senare delen av -08 samt början av -09 (sen kan de ju inte jämföras längre på grund av Massas olyckliga skada) -men hur i hela friden kan någon få det till att Massa "varit bättre" under 3 säsonger???? Kanske är det min svaga matematik som gör sig påmind igen :lol: :lol:

Jag är inte den som säger att Kimi är bättre än Massa, eller vice versa -de är bägge kompetenta förare i mina ögon som har levererat ett relativt likvärdigt resultat i samma material under 2 säsonger. Att någon av dem skulle kunna sägas vara så mkt bättre än den andra, oaktat rikning, är BS och vittnar bara om svag verklightsuppfattning. Sett över "karriär" har dock Kimi varit den klart mest lysande av dem två (statistiskt), men en karriär är inte över föränn den är över heller så det hinner ändras....

Massa har absolut utvecklats, en klar förbättring bara från -07 till -08. Tidigare år underpresterade han ju i rätt gott material tycker jag nog. Han blixtrade till ibland, men hade svårt att hålla ihop det. Där har han förbättrat sig avsevärt.
Välformulerat och välbalanserat! :up:
CYD
Inlägg: 28
Blev medlem: tis jan 13, 2009 16:10

Inlägg av CYD »

I övrigt håller jag dock med dig EnzoF1 i att det finns en risk (eller chans om man så föredrar) att Kimi ej kör F1 nåt mer. Det krävs rätt avtal med rätt aktör... jag är dock förvissad om att det håller på att förhandlas i detta nu!

Jag tycker dock generellt att föraruppställningen i F1 idag inte är så stark att vi har råd att förlora Kimi på startlinjen riktigt ännu. Jag vill ha så många och snabba förare där som det bara går inför nästa säsong! Detta oaktat jag gillar dem eller ej personligen...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

CYD skrev:I övrigt håller jag dock med dig EnzoF1 i att det finns en risk (eller chans om man så föredrar) att Kimi ej kör F1 nåt mer. Det krävs rätt avtal med rätt aktör... jag är dock förvissad om att det håller på att förhandlas i detta nu!

Jag tycker dock generellt att föraruppställningen i F1 idag inte är så stark att vi har råd att förlora Kimi på startlinjen riktigt ännu. Jag vill ha så många och snabba förare där som det bara går inför nästa säsong! Detta oaktat jag gillar dem eller ej personligen...
Klart förhandlingar pågår, men som nån skrev, att Kimi skulle kunna välja och vraka, det tror jag knappast. I praktiken så är det väl bara McLaren kvar som uppfyller hans krav, ja och möjligen Brawn då, men jag håller inte Brawn som så sannolikt.

Tvärtom skulle jag vilja säga att föraruppställningen idag är starkare (eller kanske jämnare) än på många år. Vi har i mitt tycke runt 8-10 förare som inte skiljer sig sååå mkt åt, där en eller ev två är något extra, där två till tre kommer att bli nåt extra inom nåt år... och resterande fyra-fem rätt nära efter...

Om inte McLaren tar Kimi, ja det är dem det hänger på, så tror jag inte Kimi kör nästa år. Så jag hoppas så klart det blir Rosberg till McLaren...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

Att blint titta på poäng i efterhand för att kora bästa föraren är väl bara ett fenomen som sker på internet forum hoppas jag.

Annars betyder det att kimi var en lika dålig förare när han blev påkörd av Hamilton i Kanada och nollade, som när Massa halkade runt på Silverstone och snurrade fler varv än en karusell på anabola.

Eller tvärtom när Massa fick grönt i Singapore och körde iväg med tankriggen va lika dåligt som när Kimi bromsade på sig i Monaco och torpederade Sutil.

Jag var skeptisk till Massa i början, men han har förtjänat sin plats till slut, samtidigt som jag tycker Kimi har gjort mig besviken de senare åren med sin aningen "loja" attityd, att inte ge det lilla extra som en del andra gör.

Sen läste jag att Jenson kanske blir tillgänglig som förare om de inte kan komma överens om hans lön efter säsongen, McLaren skulle nog inte vara helt aviga att han honom jämte Hemilton heller.

mvh. Fredrik
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

FredrikE skrev:Att blint titta på poäng i efterhand för att kora bästa föraren är väl bara ett fenomen som sker på internet forum hoppas jag.

Annars betyder det att kimi var en lika dålig förare när han blev påkörd av Hamilton i Kanada och nollade, som när Massa halkade runt på Silverstone och snurrade fler varv än en karusell på anabola.

Eller tvärtom när Massa fick grönt i Singapore och körde iväg med tankriggen va lika dåligt som när Kimi bromsade på sig i Monaco och torpederade Sutil.

Jag var skeptisk till Massa i början, men han har förtjänat sin plats till slut, samtidigt som jag tycker Kimi har gjort mig besviken de senare åren med sin aningen "loja" attityd, att inte ge det lilla extra som en del andra gör.

Sen läste jag att Jenson kanske blir tillgänglig som förare om de inte kan komma överens om hans lön efter säsongen, McLaren skulle nog inte vara helt aviga att han honom jämte Hemilton heller.

mvh. Fredrik
Menar du t.ex. att Kimi när han torpederade Sutil i Monaco gjorde det i ledning? Och att den händelsen kan jämföras med tankriggsgrejen?

Jag menar, Massa låg på 10p när det hände... det gjorde inte Kimi.

Den bäste för McLaren tror jag är Rosberg.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

CYD skrev:Det är inte så att jag inte led med Massa eftersom han under ett antal sekunder var mästare,
Bild
Vad är det man säger lyckan kommer lyckan går :wink:

Hamilton klanen vill definitivt inte ha Kimi i stallet då glorian runt Hamilton lätt kan skadas men McLarens chans i konstruktörsmästerskapet ökar lavinartat om de väljer Kimi.

Hamilton och Alonso var näst intill oslagbara på banan men slogs desto mer utanför. Två stora ego är ett för mycket båda behöver en stallkamrat som de kan överglänsa med lätthet annars så blir de tjuriga :roll:

Men jag tror inte Kimi blir ett lika stort problem för Whitmarsh som Alonso blev för Dennis. Kimi har liksom inte det sydlänka temperamentet som Alonso, och som några skrivit tidigare Massa och Alonso det är vågligt det kan sluta lika illa som med Hamilton.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

EnzoF1 skrev:
FredrikE skrev:Att blint titta på poäng i efterhand för att kora bästa föraren är väl bara ett fenomen som sker på internet forum hoppas jag.

Annars betyder det att kimi var en lika dålig förare när han blev påkörd av Hamilton i Kanada och nollade, som när Massa halkade runt på Silverstone och snurrade fler varv än en karusell på anabola.

Eller tvärtom när Massa fick grönt i Singapore och körde iväg med tankriggen va lika dåligt som när Kimi bromsade på sig i Monaco och torpederade Sutil.

Jag var skeptisk till Massa i början, men han har förtjänat sin plats till slut, samtidigt som jag tycker Kimi har gjort mig besviken de senare åren med sin aningen "loja" attityd, att inte ge det lilla extra som en del andra gör.

Sen läste jag att Jenson kanske blir tillgänglig som förare om de inte kan komma överens om hans lön efter säsongen, McLaren skulle nog inte vara helt aviga att han honom jämte Hemilton heller.

mvh. Fredrik
Menar du t.ex. att Kimi när han torpederade Sutil i Monaco gjorde det i ledning? Och att den händelsen kan jämföras med tankriggsgrejen?

Jag menar, Massa låg på 10p när det hände... det gjorde inte Kimi.

Den bäste för McLaren tror jag är Rosberg.
Massa snurrar 1000ggr = Kimi kör in i Sutil = Egna fel
Raikkonen påkörd av Hamilton = Massa tankrigg = Andras fel

Alla resulterade i 0 poäng, men bara hälften av incidenterna hade ferrariförarna kunnat undvika, varsin incident till och med.

Vi kan lägga till andra saker som tex när avgasröret på Kimis bil pajade i Frankrike och han fick släppa förbi Massa, detta i ledning och Massa fick den vinsten.

Bara exempel på att noll poäng inte automatiskt betyder en kass förare.

mvh. fredrik
CYD
Inlägg: 28
Blev medlem: tis jan 13, 2009 16:10

Inlägg av CYD »

Helt rätt där FredrikE... poäng är nödvändigtvis inte en "rättvis" parameter (framförallt inte i ett kortare perspektiv). Poäng i förhållande till antal körda lopp där man gått i mål utan tekniska fel på bilen, samt poängförlust pga av andras förtjänst inkluderat är mer rättvist, men ändå inte samma sak som att sätta likhetstecken till "förarduglighet". Sen måste man ju väga tekniska fel mot förare, om det tekniska felet kan ha koppling till föraren (indirekt o förarrelaterat).

Tillfälligheter som när man får sitt tekniska fel, eller när man gör sitt förarmisstag påverkar ju i allra högsta grad på poängskörden ibland i förhållande till någon annan. En satans skillnad att ha 2 tekniska fel i ledning på en säsong mot att få dem när man ligger längst bak i kön. Tillfälligheter kan spela in här också.
Senast redigerad av CYD den tis okt 06, 2009 16:06, redigerad totalt 1 gång.