Ja, vist tusan ser det ut som om han snusar... någon som har kontakt med Swedish Match och kan få dem att slänga upp 40-50millar till en plats i Jordan (kan inte tänka mig att BW behöver betala lika mycke som Vertokraschen)Bernie skrev:Om han snusar finns ju alltid sponsorer som Swedish Match
Björn F1 2004?
-
-
Jo Swedish match borde kunna lägga upp en slant, dom brukar ju sponsra segelbåtar så varför inte F1 och speciellt nu när vi kanske, med en massa tur och en del om och men, har en svensk förare?
Bara han inte får taskig kondis av det. (Fritt taget från JQ's funderingar).
Bara han inte får taskig kondis av det. (Fritt taget från JQ's funderingar).
Jari, HELA Karelen har ALDRIG tillhört Finland.
Jari skrev:Vem har påstått att "hela karelen" har varit finskt?
Jari skrev:till och med östkarelen har hört till finland långt efter Nöteborg.
-
Skulle förvåna mig om han snusar, eftersom han är så seriös med allt annat. Dock så hörde jag nån ljudupptagning med Bräck för ett tag sen, "...det ä skönt o komma tillbaka till Sverige, tare lungt, snusa och supa lite..." nåt sånt.
Nicotinet drar ju ihop blodkärlen så att man tappar runt 10-15% av sin maximala kapacitet.
Nicotinet drar ju ihop blodkärlen så att man tappar runt 10-15% av sin maximala kapacitet.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
-
10-15%???? yeah, right!
"I en broschyr som man delade ut gratis på apoteken 1994 kunde man läsa att den som snusar blir fort trött, andfådd och orkeslös. Det kan jag inte förstå. Tre kronor vann guld i OS och inte var de tröttare, mer andfådda och orkeslösa ut än spelarna i de lag de besegrade."
Källa: http://www.danberg.se/prylboden/omsnus.html
"I en broschyr som man delade ut gratis på apoteken 1994 kunde man läsa att den som snusar blir fort trött, andfådd och orkeslös. Det kan jag inte förstå. Tre kronor vann guld i OS och inte var de tröttare, mer andfådda och orkeslösa ut än spelarna i de lag de besegrade."
Källa: http://www.danberg.se/prylboden/omsnus.html
-
Min mor kom förra året med en broshyr från apoteket, hon själv är även inom sjukvården och i den broshyren stod det så.
1994 fick fortfarande småbarn gå till kiosken såsom cigg och snus, typ kalle 8 år. Lagen om åldersgräns kom tillkom 1995.
1994 fick fortfarande småbarn gå till kiosken såsom cigg och snus, typ kalle 8 år. Lagen om åldersgräns kom tillkom 1995.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
Menar du att din mor fick en broschyr där det stog att man förlorar 10-15% i arbetskapacitet pga snusning????
Det var nästan den sämsta källhänvisning jag varit med om!
Det var nästan den sämsta källhänvisning jag varit med om!
-
-
-
-
-
-
Om nu snuset skulle ta ner prestationen 10-15% få man väl se till att höja prestationsnivån 10-15%... Ska det va så svårt?
Jag har snusat mer än halva mitt liv (jag är 26), jag är dessutom astmatiker, och har under min handbollskarriär, fotbollskarriär m.m. inte haft speciellt svårt att hänga med eller t.o.m. orka mer än mina ickesnusande och friska lagkamrater. Snarare tvärtom!
/gringo
Jag har snusat mer än halva mitt liv (jag är 26), jag är dessutom astmatiker, och har under min handbollskarriär, fotbollskarriär m.m. inte haft speciellt svårt att hänga med eller t.o.m. orka mer än mina ickesnusande och friska lagkamrater. Snarare tvärtom!
/gringo
-
-
-
ja...OK?
Usch vilken rent av trist snustopic detta blev
Så ett sista försök att få denna tråd tillbaka till topic.
"Autosport magazine has confirmed reports from the weekend that F3000 champion Bjorn Wirdheim is to drive for Jaguar this season.
The magazine says the deal, for Wirdheim to drive the Jaguar F1 car in the Friday test sessions, means the Swede will no longer take part in a test for Champ Car team PK racing next month. "
Det vore väl trevligt....
/
"Autosport magazine has confirmed reports from the weekend that F3000 champion Bjorn Wirdheim is to drive for Jaguar this season.
The magazine says the deal, for Wirdheim to drive the Jaguar F1 car in the Friday test sessions, means the Swede will no longer take part in a test for Champ Car team PK racing next month. "
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
Som sagt, General-sponsrad bil vore hur coolt som hellst. Lär knappast vara aktuellt så länge Snus inte får säljas inom EU, men tänk vad snygg bilen skulle bli, samtidigt som den knyter an till Ronnie Petterson traditionen med guld-svart bil.
För er som inte vet hur en dosa General ser ut (fast det kanske alla vet?):
Och sen då "Catch" på bakvingen.
För er som inte vet hur en dosa General ser ut (fast det kanske alla vet?):
Och sen då "Catch" på bakvingen.
-
-
Ursäkta, jag postade mitt inlägg två minuter efter ditt (vilket betyder att med alla bild-länkar så började jag skriva innan du postade ditt inlägg).
Hur som hellst, med den extrema lönsamhet (år 2000 954 miljoner vinst på 1,6 miljarde omsättning = 60%!) som Swedish Match har på snus, en planerad expansion av marknaden samtidigt som Björn behöver en sponsor så är det väl inte en helt irrelevant diskussion.
Hur som hellst, med den extrema lönsamhet (år 2000 954 miljoner vinst på 1,6 miljarde omsättning = 60%!) som Swedish Match har på snus, en planerad expansion av marknaden samtidigt som Björn behöver en sponsor så är det väl inte en helt irrelevant diskussion.
Fast Swedish Match som huvudsponsor är det kanske lite väl långsökt. Åter till verkligheten...Swedish Match skrev:Snuset är vår spjutspets för framtiden. Denna produkt har såväl mycket goda marginaler som starka kassaflöden samt en betydande tillväxt. /.../ Vi arbetar målmedvetet och systematiskt för att successivt bygga upp en global position. Vårt portionssnus har revolutionerat snusandet. En rad nya produkter har lanserats. Vårt snus säljs på allt fler marknader och våra marknadsframgångar har fortsatt i USA, världens största snusmarknad.
-
Det låter mycket lovande!!!!LOL skrev:ja...OK?
/
Vi håller tummarna.......
-
Tycker fortfarande att snus inte har med BW F1 karriär att göra då det i dagens läge finns noll indikation på att så vore fallet, lika lite som abbas fiskbullar skulle kunna sponsra BW.
Lite info från Örnulf Wirdheim (saxade från f1bb.com) gällandes testet i Valencia:
För att skingra alla eventuella spekulationer om vilka tider som är korrekta från Björns Jaguartest så vill jag härmed bara kort informera om att Björn var snabbare än Webber både under förmiddags respektive eftermiddagspasset enligt Jaguars egen tidtagning. Björn satte sin snabbaste tid när det endast var två minuter kvar av testen på eftermiddagen så alla team fick nog inte med den tiden. Autosports tid på 1.11.802 verkar vara den tid som Björn satte med sitt näst sista set däck och den sattes redan vid fyratiden alltså en timme tidigare på dagen och var enligt min egen klocka 1.11.72. Den tid Björn satte på sitt sista set däck två minuter innan testdagens slut var bättre men jag fick aldrig den tiden bekräftad från teamet och kan därför varken dementera eller verifiera den tiden. Björn körde under hela dagen med 60 kg soppa och fick nyttja fem set nya däck. R5:an är en snabbare bil i grunden och Mark körde under slutet av dagen på nya däck och nästan tom tank ett "flying lap" var som han enlig en tidigare tagen strategi avbröt kort innan mållinjen för att göra en utvärdering av bilens kvalpotential. Man kunde efter det varvet konstatera på dataloggingen att det skulle ha varit ett högt 9 varv eller alltså något sämre än vad BMW och Ferrari presterat som bäst i Valencia.
Hans privata åsikt om varvtiderna där:
Dessutom, inbilla er inte att de tider som presterats av Pizzonia,Shumacher och Montoya är satta med 60 kg soppa. icke sa Nicke dom är garanterat satta med max 20 kg och kvaldäck. Alla de tidigare Jaguar tider som jämförs på det här forumet med Björns tider från i onsdags är också satta på "low fuel". Björn hade på sin sista outing ca 45 kg soppa eftersom man aldrig toppade up till 60 kg efter outingen dessförinnan som var två varv.
Så var det med det.
/
Lite info från Örnulf Wirdheim (saxade från f1bb.com) gällandes testet i Valencia:
För att skingra alla eventuella spekulationer om vilka tider som är korrekta från Björns Jaguartest så vill jag härmed bara kort informera om att Björn var snabbare än Webber både under förmiddags respektive eftermiddagspasset enligt Jaguars egen tidtagning. Björn satte sin snabbaste tid när det endast var två minuter kvar av testen på eftermiddagen så alla team fick nog inte med den tiden. Autosports tid på 1.11.802 verkar vara den tid som Björn satte med sitt näst sista set däck och den sattes redan vid fyratiden alltså en timme tidigare på dagen och var enligt min egen klocka 1.11.72. Den tid Björn satte på sitt sista set däck två minuter innan testdagens slut var bättre men jag fick aldrig den tiden bekräftad från teamet och kan därför varken dementera eller verifiera den tiden. Björn körde under hela dagen med 60 kg soppa och fick nyttja fem set nya däck. R5:an är en snabbare bil i grunden och Mark körde under slutet av dagen på nya däck och nästan tom tank ett "flying lap" var som han enlig en tidigare tagen strategi avbröt kort innan mållinjen för att göra en utvärdering av bilens kvalpotential. Man kunde efter det varvet konstatera på dataloggingen att det skulle ha varit ett högt 9 varv eller alltså något sämre än vad BMW och Ferrari presterat som bäst i Valencia.
Hans privata åsikt om varvtiderna där:
Dessutom, inbilla er inte att de tider som presterats av Pizzonia,Shumacher och Montoya är satta med 60 kg soppa. icke sa Nicke dom är garanterat satta med max 20 kg och kvaldäck. Alla de tidigare Jaguar tider som jämförs på det här forumet med Björns tider från i onsdags är också satta på "low fuel". Björn hade på sin sista outing ca 45 kg soppa eftersom man aldrig toppade up till 60 kg efter outingen dessförinnan som var två varv.
Så var det med det.
/
Senast redigerad av LOL den lör jan 31, 2004 12:59, redigerad totalt 1 gång.
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
Klart att man läser allt man ser med svenska ögon, men jag tycker i alla fall att det inte finns någonting som talar mot att Björn är en supertallang i F1. Han är egentligen överkvalificerad för en testsits i Jaguar.
Vad tror ni hyptetiskt skulle hända om Björn under säsongen konstant visar sig vara betydligt snabbare än de ordinarie förarna?
Vad tror ni hyptetiskt skulle hända om Björn under säsongen konstant visar sig vara betydligt snabbare än de ordinarie förarna?
-
Han kommer ha ett förarkontrakt till säsong 2005 på fickan i ett bättre stall, som bäst! Om framförallt Klein underpresterar markant så kan ju Jaguar fundera på att peta honom under säsongen, men allt talar emot en sån utveckling, dels för att Klein verkar jämförelsevis snabb och dels för att de behöver sponsorpengarna samt att det inte skulle se allt för bra ut att kicka förare hela tiden. Att Webber har bevisat sig vara snabb det vet vi redan. Thats my opinion.
-
Hoppsan, på autosport.com står följande om man titta på Jaguar som team:
Model: Jaguar R5
Founded: 2000
Championships: 0
Drivers:
B.Wirdheim
C.Klien
M.Webber
Låt detta vara sant nu!
/
Model: Jaguar R5
Founded: 2000
Championships: 0
Drivers:
B.Wirdheim
C.Klien
M.Webber
Låt detta vara sant nu!
/
-
-
- Utvisad
Detta kan föra med sig att svensk tv äntligen börjar intressera sig (på riktigt) för Formel 1 - och det skulle vara på tiden.
Jag förringar inte tv4 men det är lite halvhjärtat från deras sida.
Jag förringar inte tv4 men det är lite halvhjärtat från deras sida.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
-
-
- Utvisad
Precis, det var dit jag också ville komma - men tänk om Formel1 skulle få lika mycket "back up" som Farmen och annat likadant sk_t på TV4. Jag TROR att exempelvis Farmen är ett jättedyrt program att köra.El Scorcho skrev:SVT-sporten är ett gäng nissar som inte fattar motorsport så de kan faktiskt dra åt h-e..de är bara intresserade i medgång..heder åt TV4 som ändå har kört F1 i rutan medan TV-sporten har gjort allt för att tiga ihjäl att motorsport finns..så är det faktiskt.
Ettan och Tvåan följer precis det mönstret som du säger
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
Ett litet klipp från Jaguars sida!
The Jaguar Racing team continued its busy pre-season testing schedule by wrapping up a three-day test session in Valencia.
On the back of a three-day test following the launch of the R5 at the Circuit de Catalunya, Jaguar Racing invited reigning F3000 champion Bjorn Wirdheim to join Mark Webber and Christian Klien at the track.
"Our three day test could have begun better but had ended well," commented Nav Sidhu, Jaguar Racing's head of communications. "We lost some mileage during the first two days but more than made up for it on the third with 104 laps yesterday in the new R5.
Mark Webber began proceedings on Tuesday before Wirdheim joined the Australian for a trouble free day of running on Tuesday.
"Mark and Christian have undertaken the bulk of the work during the past three days but Bjorn Wirdheim must also be credited for his good contribution," added Sidhu. "He managed over a 100 laps in a revised version of last year's car."
The Jaguar Racing team continued its busy pre-season testing schedule by wrapping up a three-day test session in Valencia.
On the back of a three-day test following the launch of the R5 at the Circuit de Catalunya, Jaguar Racing invited reigning F3000 champion Bjorn Wirdheim to join Mark Webber and Christian Klien at the track.
"Our three day test could have begun better but had ended well," commented Nav Sidhu, Jaguar Racing's head of communications. "We lost some mileage during the first two days but more than made up for it on the third with 104 laps yesterday in the new R5.
Mark Webber began proceedings on Tuesday before Wirdheim joined the Australian for a trouble free day of running on Tuesday.
"Mark and Christian have undertaken the bulk of the work during the past three days but Bjorn Wirdheim must also be credited for his good contribution," added Sidhu. "He managed over a 100 laps in a revised version of last year's car."
-
- Utvisad
Goda nyheter från Guubens källa :
Björn Wirdheim har indertecknat kontrakt med Jaguar.
Amerikanen Bell och Syd-afrikanen van der Merwe var konkurenterna på slutrakan.
(Denna grej kan ni inte läsa annanstans på internet - ännu i.a.f )
(Denna grej kan ni inte läsa annanstans på internet - ännu i.a.f )
-
Fast det där har ju gått att läsa ett bra tag nu ....
Expressen, Aftonbladet, DN, pitpass.com., Autosport, Autosport.com, itv-f1, planet-F1, grandprix.com, AtlasF1.com .... m.m m.m.
Expressen, Aftonbladet, DN, pitpass.com., Autosport, Autosport.com, itv-f1, planet-F1, grandprix.com, AtlasF1.com .... m.m m.m.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Guuben kanske skrev fel, det kanske var hans källare, där han förvarar gamla nyheter?
För övrigt Guuben, Farmen är en guldgruva, massor av tittare = massor av reklampengar, alltså inte alls"jättedyrt".
Och om du tänker dig att du skall betala ett par skådisar för den tiden programmet tar att göra så fattar du att det även är billigt i löneavseende.
F1 är en helt annan sak, där måste man köpa in svindyr sändningsrättighet och tittarsiffrorna är nog ingen höjdare.
För övrigt Guuben, Farmen är en guldgruva, massor av tittare = massor av reklampengar, alltså inte alls"jättedyrt".
Och om du tänker dig att du skall betala ett par skådisar för den tiden programmet tar att göra så fattar du att det även är billigt i löneavseende.
F1 är en helt annan sak, där måste man köpa in svindyr sändningsrättighet och tittarsiffrorna är nog ingen höjdare.
-
- Utvisad
Jag visste faktist inte att det VAR underskrivet (jag trodde det var nästan föärdigt)..........hooooppsss en blamage. Och ändå kollade jag in endel större formel1-siter men inte märkte jag nån "confirmed sign"....ojojoj.
"F1 är en helt annan sak, där måste man köpa in svindyr sändningsrättighet och tittarsiffrorna är nog ingen höjdare."
Guuben: Tyvärr inte i Sverige men nog i Stora Världen utom USA.
"F1 är en helt annan sak, där måste man köpa in svindyr sändningsrättighet och tittarsiffrorna är nog ingen höjdare."
-
Så du menar att TV4 sänder F1 gratis eller är det tittarsiffrorna du menar?guuben skrev:"F1 är en helt annan sak, där måste man köpa in svindyr sändningsrättighet och tittarsiffrorna är nog ingen höjdare."
-
Varken Jaguar, Cosworth, någon av stallets sponsorer eller Björn W. har bekräftat att något kontrakt skulle vara underskrivet.
Alltså är allting om ett underskrivet kontrakt bara ett av många obekräftade rykten, och det obekräftade ryktet har publiceras i både tidningar och på diverse nyhetssites sedan det blev klart med Björns första test för Jaguar för ett par veckor sen.
Enligt Nicolas Kiesa som pratat med Jaguar om en testroll i någon form så har inget kontrakt skrivits på, men Björn är Jaguars förstaval för tredjeförarrollen. Det sa han i en intervju i danska tidningen BT.
Alltså är allting om ett underskrivet kontrakt bara ett av många obekräftade rykten, och det obekräftade ryktet har publiceras i både tidningar och på diverse nyhetssites sedan det blev klart med Björns första test för Jaguar för ett par veckor sen.
Enligt Nicolas Kiesa som pratat med Jaguar om en testroll i någon form så har inget kontrakt skrivits på, men Björn är Jaguars förstaval för tredjeförarrollen. Det sa han i en intervju i danska tidningen BT.
-
- Utvisad
Så jag hade kanske rätt ändå - uffffffff, jag tänkte att jag publicerat desinformation.
Alltså på alla de där siterna så är det bara spekulation att han KANSKE/TROLIGEN gör kontrakt?
Alltså på alla de där siterna så är det bara spekulation att han KANSKE/TROLIGEN gör kontrakt?
-
- Utvisad
Luckystrike:"Expressen, Aftonbladet, DN, pitpass.com., Autosport, Autosport.com, itv-f1, planet-F1, grandprix.com, AtlasF1.com .... m.m m.m."
Kilroyx:"Guuben kanske skrev fel, det kanske var hans källare, där han förvarar gamla nyheter?"
-----------------------------------------------------------------
Så jag hade kanske rätt ändå - uffffffff, jag tänkte att jag publicerat desinformation.
Kanske ni ropade hej förrän ni var över bron när ni trodde att ni "satt dit mig"
Kilroyx:"Guuben kanske skrev fel, det kanske var hans källare, där han förvarar gamla nyheter?"
-----------------------------------------------------------------
Kanske ni ropade hej förrän ni var över bron när ni trodde att ni "satt dit mig"
Senast redigerad av guuben den tor feb 05, 2004 15:33, redigerad totalt 2 gånger.
-
Jag skulle kalla det obekräftade rykten eftersom varken Jaguar eller Wirdheim har bekräftat några kontrakt. Vad jag har sett har det t.o.m. dementerats att ett kontrakt skulle vara skrivet och klart ....
Det är tyvärr ett problem med många av alla dessa nyhetssites - de publicerar rykten som nyheter utan att nämna att det är just rykten och inte bekräftade nyheter.
Det är tyvärr ett problem med många av alla dessa nyhetssites - de publicerar rykten som nyheter utan att nämna att det är just rykten och inte bekräftade nyheter.
-
- Utvisad
Menar du att dom måste ge bekräftelse till dig eller till såna källor du anlitar/läser förrän det kan godtas som bekräftatLuckyStrike1 skrev:Jag skulle kalla det obekräftade rykten eftersom varken Jaguar eller Wirdheim har bekräftat några kontrakt. Vad jag har sett har det t.o.m. dementerats att ett kontrakt skulle vara skrivet och klart ....
Hela poängen var det att jag inte hade plockat nyheten nånstansifrån utan det kom från (se nedan) .....hitills alltid rättinformerad. och jag tyckte det var roligt att publicera s.f.s. möjligt en så positiv nyhet.
Men ingen regel utan undantag....
-
Okay, då förstår jag.
Du hittade på att det var klart utan att veta att det var klart men skrev att det var klart, eftersom du tror att det kommer att skrivas under ett kontrakt mellan de två. Du tror också att det var Bell och van der Merve som var hans konkurrenter om en sits, men du vet det inte.
Alltså spekulerade du bara i att ett kontrakt redan kan vara underskrivet ... dvs du citerade vad som har stått på flera ställen de senaste två veckorna, men la till att det var ett faktum istället för en spekulation eller ett rykte?
Hoppas du inte tycker jag är elak nu, men jag vill ju gärna veta vad som är sant och vad som bara är spekulation. Särskilt som det skulle vara en ganska stor nyhet om det gick att få bekräftat eller bevis för att kontraktet redan är klart och underskrivet ....
Du hittade på att det var klart utan att veta att det var klart men skrev att det var klart, eftersom du tror att det kommer att skrivas under ett kontrakt mellan de två. Du tror också att det var Bell och van der Merve som var hans konkurrenter om en sits, men du vet det inte.
Alltså spekulerade du bara i att ett kontrakt redan kan vara underskrivet ... dvs du citerade vad som har stått på flera ställen de senaste två veckorna, men la till att det var ett faktum istället för en spekulation eller ett rykte?
Hoppas du inte tycker jag är elak nu, men jag vill ju gärna veta vad som är sant och vad som bara är spekulation. Särskilt som det skulle vara en ganska stor nyhet om det gick att få bekräftat eller bevis för att kontraktet redan är klart och underskrivet ....
-
- Utvisad
I motsats till NN så hittar jag inte på utan vidarebefordrar hit till forumet grejer som torde intressera de flesta och inte finns på nätet. denna gång gällde det kontraktet.LuckyStrike1 skrev:Okay, då förstår jag.
Det är få saker vi kan BEVISA här i världen men vi brukar lita på källor som förut har visat sig sanna...men som sagt, ingen regel utan undantag.
Spricker du av avund om min källa har/hade rätt ..förstås så hoppas jag att även du hoppas att jag har rätt......BW har ett UNDERSKRIVET kontrakt.
Visa en endaste sak som jag "har hört" som inte skulle stämt hittills!
Senast redigerad av guuben den tor feb 05, 2004 16:06, redigerad totalt 1 gång.
-
Det här är ingen nyhet, utan ett rykte alt. spekulation. Det var det enda jag ville förtydliga så det inte skulle råda några missförstånd kring fakta om Björn Wirdheims framtid.Goda nyheter från Guubens källa :
Senast redigerad av LuckyStrike1 den tor feb 05, 2004 16:09, redigerad totalt 1 gång.
-
- Utvisad
Ett klarare förtydligande: Min källa säger nåt annat - det finns ett undertecknat kontrakt. "Just wait and see "LuckyStrike1 skrev:Det här är ingen nyhet, utan ett rykte alt. spekulation. Det var det enda jag ville förtydliga så det inte skulle råda några missförstånd.Goda nyheter från Guubens källa :
-
Din mormor ja ...
Då var det ju inget nytt, utan bara det man som sagt har kunnat läsa överallt den senaste tiden. Det var bara det jag ville kolla och få förtydligat och det har jag fått nu.
Då var det ju inget nytt, utan bara det man som sagt har kunnat läsa överallt den senaste tiden. Det var bara det jag ville kolla och få förtydligat och det har jag fått nu.
-
Dett är taget från apotekets hemsida:
Det va de som morsan kom med, siffrorna fick jag hos doktorn.Vad gör nikotinet mer i kroppen?
Om du får rosiga kinder en kall dag beror det bara indirekt på kylan. Det rosiga kommer av blodet som cirkulerar i huden. Om du röker eller snusar, får du sämre blodcirkulation på grund av att nikotinet drar samman blodkärlen. Det yttrar sig i att hyn blir gråare och blekare, men också i att du lättare fryser och ofta känner dig kall om händer och fötter.
Nikotin har fler effekter på kroppen. Bland annat sätter nikotinet både från rök och snus fart på hjärtat så att det slår fortare än vanligt. Det gör att hjärtat får arbeta hårdare och att det slits onödigt mycket, precis som en motor som får gå på fullvarv hela tiden.
Publicerad: 2001-11-15
-