Säsongen 2012

Kungaklassen av motorsport...
ALF
Inlägg: 11
Blev medlem: fre feb 29, 2008 08:31

Inlägg av ALF »

Kom hem ifrån Melbourn i måndags, om det är någon som är intresserad av att se hur det såg ut,så filmade vi den delen som fortfarande gick att köra och la upp på youtube.

[/url]http://www.youtube.com/watch?v=IZKnvu23 ... R7GQqFrbo=
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ja men frågan är ju om de verkligen började om från skratch, jag tycker att det varje år heter, Ny bil hit och ny bil dit och sen så är det inte så stor skillnad. Nu vet jag ju inte hur det ser ut i designerverkstaden och i datorerna men ändå.

Men visst, det var inte långt borta att de tog en titel med den bilen de hade 2010 men i ärlighetens namn så berodde det ju mer på att RB klantade sig än att Ferrari var jättesnabba.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ojdå, det tog visst rätt lång tid att köra start och målrakan :D

Och jag som alltid gnällt över att den är så himla kort så att man inte hinner köra om där :)
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Fp730a skrev:Läste att dom siktade in sig i år på att "kunna ta poäng" ? Känns väll som en skandalöst dålig målsättning för att vara Ferrari...?!..
Ja, det var ju aningen högre ambitioner direkt efter säsongen ifjol då dom slog på stora trumman och talade vitt och brett om hur snabba dom skulle vara i år. Det brukar ha en tendens att bita en i röven med såna uttalanden.

Återstår att se hur det går för Ferrari i år.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Ja men frågan är ju om de verkligen började om från skratch, jag tycker att det varje år heter, Ny bil hit och ny bil dit och sen så är det inte så stor skillnad. Nu vet jag ju inte hur det ser ut i designerverkstaden och i datorerna men ändå.

Men visst, det var inte långt borta att de tog en titel med den bilen de hade 2010 men i ärlighetens namn så berodde det ju mer på att RB klantade sig än att Ferrari var jättesnabba.
Dom börjar ju inte med ett blankt papper förstås, men när dom säger att dom börjar från scratch så är det ju stora förändringar som görs. När Ferrari var som starkast så var det evolution och inte revolution, precis som RBR gör nu.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

ALF skrev:Kom hem ifrån Melbourn i måndags, om det är någon som är intresserad av att se hur det såg ut,så filmade vi den delen som fortfarande gick att köra och la upp på youtube.

[/url]http://www.youtube.com/watch?v=IZKnvu23 ... R7GQqFrbo=
Najs, blir lite sugen att åka dit faktiskt. :up:
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:När Ferrari var som starkast så var det evolution och inte revolution, precis som RBR gör nu.
Om man slutar en säsong med den bästa bilen så kanske det är lättare att jobba vidare på den bilen (evulotion) än om man har en bil som är mycket sämre än de mål man har satt upp. Evolution ger oftast mindre pendlingar än om man väljer att göra större förändringar (det som de kallar från scratch). ju större förändringar ju större chansning, eller?

jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Krassegrand skrev:
Jögga skrev:När Ferrari var som starkast så var det evolution och inte revolution, precis som RBR gör nu.
Om man slutar en säsong med den bästa bilen så kanske det är lättare att jobba vidare på den bilen (evulotion) än om man har en bil som är mycket sämre än de mål man har satt upp. Evolution ger oftast mindre pendlingar än om man väljer att göra större förändringar (det som de kallar från scratch). ju större förändringar ju större chansning, eller?

jörgen
Ja självklart. Men slutet av 2010 så var det jämnt skägg mellan RBR och Ferrari, men så kom man på att man skulle vara aggressiv och byggde en bil från scratch som vi såg resultatet av ifjol.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Ja det tänkte jag inte på men så var det nog. Det är nästan som att bita över för mycket men det tog ju några säsonger för Ferrari att komma i form efter att Schumi kom dit också. Jag tycker lite synd om Alonso men om han kan repetera vad Schumacher gjorde så har han valt rätt.

Jörgen

PS
Hur tror Ni det går för Räikkönen i år?
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det som är mest synd är att Ferrari var bäst tillsammans med McLaren 2007-2009 men har tappat till både McL och RBR sen dess. Andra halvan av 2010 var dom också starka, men sen gick det som det gick.

Räikkönen lär vara med där uppe förutsatt att Lotus har en bra bil, men går det emot tror jag att han kan få det jobbigt.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:Räikkönen lär vara med där uppe förutsatt att Lotus har en bra bil
Hoppas det!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jögga skrev:Det som är mest synd är att Ferrari var bäst tillsammans med McLaren 2007-2009 men har tappat till både McL och RBR sen dess. Andra halvan av 2010 var dom också starka, men sen gick det som det gick.

Räikkönen lär vara med där uppe förutsatt att Lotus har en bra bil, men går det emot tror jag att han kan få det jobbigt.
Tufft för Italienarna att medge att det var Kimi som var snabb och inte bilen?
Vi lär se det i Renaulten redan från början där jag gissar Kimi i topp 6.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:
Jögga skrev:Det som är mest synd är att Ferrari var bäst tillsammans med McLaren 2007-2009 men har tappat till både McL och RBR sen dess. Andra halvan av 2010 var dom också starka, men sen gick det som det gick.

Räikkönen lär vara med där uppe förutsatt att Lotus har en bra bil, men går det emot tror jag att han kan få det jobbigt.
Tufft för Italienarna att medge att det var Kimi som var snabb och inte bilen?
Vi lär se det i Renaulten redan från början där jag gissar Kimi i topp 6.
Hehe, ja han var ju så snabb så han hade kört färdigt för stallet med ett år kvar på kontraktet :D
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

:D :D :D

Och nu vet han inte vilket stall han kör för... "Renualt... Lotus... no..." Top Gear intervjun. Tror inte stallet är så nöjda med att han inte vet att det är Lotus han kör för och att det andra stallet heter Caterham.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Ja, fast han gjorde bättre ifrån sig än jag väntat mig.

Å träffat The Stig i Monaco också....vilken kille :D
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:Hehe, ja han var ju så snabb så han hade kört färdigt för stallet med ett år kvar på kontraktet :D
Ja det måste väl ha varit en av de bästa avtalen i F1 Bäst betald av alla förare utan att köra!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Dags för lite spekulationer..


Tror att RedBullarna har lite övertag i början,,

,,men om de främsta stallen är lite jämnare i år, så förväntar jag mig att Hamilton kommer dominera ungefär som Vettel gjorde förra säsongen,,

,,inte för att han sitter i en McLaren, utan för att han helt enkelt är lite snabbare än dom andra..

Som Alonso sa,, den ende som kan vinna utan att ha den bästa bilen..


Sen tror jag (och hoppas) Schumi kommer blomma upp en aning i en lite bättre bil i år. :wink:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Vad det gäller Hamilton så tycker jag att Button (i samma stall) gjorde bättre från sig förra året än Hamilton! Det är ju i och för sig inte Du som säger det utan du citerar Alonso men hur kan han vara den ende om hans teamkamrat är bättre än honom?

Jörgen

PS
Jag hoppas på Kimi!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Poängsumman säger långt ifrån allt..

Button kör smart och är rädd om "bitarna",,
,,samlar många poäng på det viset,,

,,en perfekt andreförare.


,,en Webber..

"Bättre" förra året ??,, inte i min värld i vart fall.
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Trodde i min enfald att McLaren kommit med någon ny uppgradering på sin diffusor...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 4522853.ab
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Lenny skrev:Poängsumman säger långt ifrån allt..

Button kör smart och är rädd om "bitarna",,
,,samlar många poäng på det viset,,

,,en perfekt andreförare.


,,en Webber..

"Bättre" förra året ??,, inte i min värld i vart fall.
Handlar det inte om att samla poäng?

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Vad är det för F-DUCT system som Merceders kör med, det verkar vara något som de andra inte har och jag fattar inte vad det gör?
Är det inte olagligt?
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Vad är det för F-DUCT system som Merceders kör med, det verkar vara något som de andra inte har och jag fattar inte vad det gör?
Är det inte olagligt?
Här är något om det!
http://en.espnf1.com/mercedes/motorspor ... 72993.html
Vi får väl se till helgen!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Hm ja , det verkar som de dock bara tjänar på det då de kör med DRS så det är ju nästan bara i kvaltrim som de vinner på det. Det hade varit en annan sak om de ökat sin toppfart utan DRS. Fast schumi lär ju behöva all extrahjälp han kan få i kval :wink:
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Det var ju inte alltid som bilar kom om med DRS så det är säkert bra att ha extra fart där också.
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Lite teorier..

http://scarbsf1.wordpress.com/2012/03/1 ... -wing-drs/

Kanske har vi Nico och Schumi i första startled på Söndag,, :wink:
,,om något, borde ju detta vara en fördel under kvalet..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jag har lite svårt att begripa vilken sportslig nytta en "omkörningsknapp" fyller när man kör för snabbast tid. Det är ju inte den inbördes position som man korsar mållinjen som avgör kvalet...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

PC: skrev:Jag har lite svårt att begripa vilken sportslig nytta en "omkörningsknapp" fyller när man kör för snabbast tid. Det är ju inte den inbördes position som man korsar mållinjen som avgör kvalet...
Tycker också det mest är en säkerhetsrisk under kval,,

,,för övrigt anser jag att en "omkörningsknapp" mest gör "sportslig skada"..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:Jag har lite svårt att begripa vilken sportslig nytta en "omkörningsknapp" fyller när man kör för snabbast tid. Det är ju inte den inbördes position som man korsar mållinjen som avgör kvalet...
Om andra trycker på knappen så måste ju jag också trycka på knappen för att inte få en sämre tid, oavsett om jag är före eller efter i mål. Så den gör att man kan köra med aningen mer vinge utan att det kostar på rakorna skulle jag vilja påstå, antagligen lite säkrare i kurvor med andra ord.

Särskilt för Mercedes om nu deras F-duct funkar som planerat. Men den inbördes ordningen skulle nog inte skilja nämnvärt om FIA beslöt att DRS inte fick användas under kval.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jögga skrev:
PC: skrev:Jag har lite svårt att begripa vilken sportslig nytta en "omkörningsknapp" fyller när man kör för snabbast tid. Det är ju inte den inbördes position som man korsar mållinjen som avgör kvalet...
Om andra trycker på knappen så måste ju jag också trycka på knappen för att inte få en sämre tid, oavsett om jag är före eller efter i mål. Så den gör att man kan köra med aningen mer vinge utan att det kostar på rakorna skulle jag vilja påstå, antagligen lite säkrare i kurvor med andra ord.

Särskilt för Mercedes om nu deras F-duct funkar som planerat. Men den inbördes ordningen skulle nog inte skilja nämnvärt om FIA beslöt att DRS inte fick användas under kval.
Om nu alla kan använda DRS obegränsat, så vad gör det då för nytta?
Sen förstår jag inte vad du menar med mer vinge... bilen får väl inte ställas om mellan kval och race?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:
Jögga skrev:
PC: skrev:Jag har lite svårt att begripa vilken sportslig nytta en "omkörningsknapp" fyller när man kör för snabbast tid. Det är ju inte den inbördes position som man korsar mållinjen som avgör kvalet...
Om andra trycker på knappen så måste ju jag också trycka på knappen för att inte få en sämre tid, oavsett om jag är före eller efter i mål. Så den gör att man kan köra med aningen mer vinge utan att det kostar på rakorna skulle jag vilja påstå, antagligen lite säkrare i kurvor med andra ord.

Särskilt för Mercedes om nu deras F-duct funkar som planerat. Men den inbördes ordningen skulle nog inte skilja nämnvärt om FIA beslöt att DRS inte fick användas under kval.
Om nu alla kan använda DRS obegränsat, så vad gör det då för nytta?
Sen förstår jag inte vad du menar med mer vinge... bilen får väl inte ställas om mellan kval och race?
Jag tänker såhär; Alla får använda DRS obegränsat under kval, om du har bättre effekt i din DRS än konkurrenten så kan du vinkla på lite mer vinge utan att tappa tid på rakorna och därmed sannolikt tjäna varvtid. Resultatet bör då bli att du startar längre fram.

Och nej, man får inte ändra mellan kval och rejs. Men om du ska köra med fixerad vinge så blir kompromissen en lite annan jämfört med om du får öppna vingen på rakorna, så det bör innebära att man kan lägga på lite mer än annars.

Huruvida jag har rätt vet jag inte, men så uppfattar jag det i alla fall.

Min aldeles privata åsikt är att om man får ha det på bilen bör det vara förarens/stallets sak att bestämma om och när det ska användas. Den "omkörningsknapp" man har nu med avgränsat användningsområde är rätt löjlig och konstlad. Samma åsikt har jag om att det är obligatoriskt att köra på båda blandningarna.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:
PC: skrev:Samma åsikt har jag om att det är obligatoriskt att köra på båda blandningarna.
Det tycker jag också är vansinnigt!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Bopper skrev:
Krassegrand skrev:
Jögga skrev:...som inte klarat 107% på något pass men ändå får dispens.
Har det hänt? Då har jag missat det, och då håller jag med Dig! Finns det en regel där så ska den gälla!

Jörgen
I Australien körde HRT knappt några träningar och klarade därmed inte 107% på någon träning, men man fick heller inte starta i racet.

Nåt liknande hände i Monaco, där de var sämre än 107% på alla träningar, men kunde inte köra kvalet pga. tekniska problem och fick ändå starta.

I övrigt tror jag alla som startat i race under 2011 klarat 107% i kval ELLER under träning.
Då kanske de har skärpt sig nu
HRT fick inte starta.

Jörgen
Senast redigerad av Krassegrand den sön mar 18, 2012 17:20, redigerad totalt 1 gång.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ja idag såg vi att Merceders konstruktion var bra i kval då denkan användas men annars har de inte mycket glädje av den och frågan r om de andra teamen bryr sig om att kopiera den. Att bara vara 3 tiondelar från 2aplatsen av schumi är ju skitbra visserligen men eftersom det inte går att hålla någon bakom sig alltför länge om man är långsammare så kanske det inte har så stor betydelse med någon extra km/h här och där fast om man kan välja så är det klart att man föredrar mer fart.

Vi ska nog ge det några lopp till innan vi ser en klar bild, jag tror att RB kommer att slå tillbaka men de kommer få det stentufft av maccarna i år. Sen kommer väl Lotus och Merceders vara där och ta några poduim när de stora har problem.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Krassegrand skrev:
Bopper skrev:
Krassegrand skrev: Har det hänt? Då har jag missat det, och då håller jag med Dig! Finns det en regel där så ska den gälla!

Jörgen
I Australien körde HRT knappt några träningar och klarade därmed inte 107% på någon träning, men man fick heller inte starta i racet.

Nåt liknande hände i Monaco, där de var sämre än 107% på alla träningar, men kunde inte köra kvalet pga. tekniska problem och fick ändå starta.

I övrigt tror jag alla som startat i race under 2011 klarat 107% i kval ELLER under träning.
Då kanske de har skärpt sig nu
HRT fick inte starta.

Jörgen
Tror vi får vänta några kval/race innan man gör den bedömningen. Årets första kval/race var ju ganska likt förra årets (och då menar jag HRT och 107%).
Keep on Boppin´