Säsongen 2012
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: fre feb 29, 2008 08:31
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ja men frågan är ju om de verkligen började om från skratch, jag tycker att det varje år heter, Ny bil hit och ny bil dit och sen så är det inte så stor skillnad. Nu vet jag ju inte hur det ser ut i designerverkstaden och i datorerna men ändå.
Men visst, det var inte långt borta att de tog en titel med den bilen de hade 2010 men i ärlighetens namn så berodde det ju mer på att RB klantade sig än att Ferrari var jättesnabba.
Men visst, det var inte långt borta att de tog en titel med den bilen de hade 2010 men i ärlighetens namn så berodde det ju mer på att RB klantade sig än att Ferrari var jättesnabba.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Ja, det var ju aningen högre ambitioner direkt efter säsongen ifjol då dom slog på stora trumman och talade vitt och brett om hur snabba dom skulle vara i år. Det brukar ha en tendens att bita en i röven med såna uttalanden.Fp730a skrev:Läste att dom siktade in sig i år på att "kunna ta poäng" ? Känns väll som en skandalöst dålig målsättning för att vara Ferrari...?!..
Återstår att se hur det går för Ferrari i år.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Dom börjar ju inte med ett blankt papper förstås, men när dom säger att dom börjar från scratch så är det ju stora förändringar som görs. När Ferrari var som starkast så var det evolution och inte revolution, precis som RBR gör nu.Crazy F1 skrev:Ja men frågan är ju om de verkligen började om från skratch, jag tycker att det varje år heter, Ny bil hit och ny bil dit och sen så är det inte så stor skillnad. Nu vet jag ju inte hur det ser ut i designerverkstaden och i datorerna men ändå.
Men visst, det var inte långt borta att de tog en titel med den bilen de hade 2010 men i ärlighetens namn så berodde det ju mer på att RB klantade sig än att Ferrari var jättesnabba.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Najs, blir lite sugen att åka dit faktiskt.ALF skrev:Kom hem ifrån Melbourn i måndags, om det är någon som är intresserad av att se hur det såg ut,så filmade vi den delen som fortfarande gick att köra och la upp på youtube.
[/url]http://www.youtube.com/watch?v=IZKnvu23 ... R7GQqFrbo=
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Om man slutar en säsong med den bästa bilen så kanske det är lättare att jobba vidare på den bilen (evulotion) än om man har en bil som är mycket sämre än de mål man har satt upp. Evolution ger oftast mindre pendlingar än om man väljer att göra större förändringar (det som de kallar från scratch). ju större förändringar ju större chansning, eller?Jögga skrev:När Ferrari var som starkast så var det evolution och inte revolution, precis som RBR gör nu.
jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Ja självklart. Men slutet av 2010 så var det jämnt skägg mellan RBR och Ferrari, men så kom man på att man skulle vara aggressiv och byggde en bil från scratch som vi såg resultatet av ifjol.Krassegrand skrev:Om man slutar en säsong med den bästa bilen så kanske det är lättare att jobba vidare på den bilen (evulotion) än om man har en bil som är mycket sämre än de mål man har satt upp. Evolution ger oftast mindre pendlingar än om man väljer att göra större förändringar (det som de kallar från scratch). ju större förändringar ju större chansning, eller?Jögga skrev:När Ferrari var som starkast så var det evolution och inte revolution, precis som RBR gör nu.
jörgen
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Ja det tänkte jag inte på men så var det nog. Det är nästan som att bita över för mycket men det tog ju några säsonger för Ferrari att komma i form efter att Schumi kom dit också. Jag tycker lite synd om Alonso men om han kan repetera vad Schumacher gjorde så har han valt rätt.
Jörgen
PS
Hur tror Ni det går för Räikkönen i år?
Jörgen
PS
Hur tror Ni det går för Räikkönen i år?
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det som är mest synd är att Ferrari var bäst tillsammans med McLaren 2007-2009 men har tappat till både McL och RBR sen dess. Andra halvan av 2010 var dom också starka, men sen gick det som det gick.
Räikkönen lär vara med där uppe förutsatt att Lotus har en bra bil, men går det emot tror jag att han kan få det jobbigt.
Räikkönen lär vara med där uppe förutsatt att Lotus har en bra bil, men går det emot tror jag att han kan få det jobbigt.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Tufft för Italienarna att medge att det var Kimi som var snabb och inte bilen?Jögga skrev:Det som är mest synd är att Ferrari var bäst tillsammans med McLaren 2007-2009 men har tappat till både McL och RBR sen dess. Andra halvan av 2010 var dom också starka, men sen gick det som det gick.
Räikkönen lär vara med där uppe förutsatt att Lotus har en bra bil, men går det emot tror jag att han kan få det jobbigt.
Vi lär se det i Renaulten redan från början där jag gissar Kimi i topp 6.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Hehe, ja han var ju så snabb så han hade kört färdigt för stallet med ett år kvar på kontraktetJari skrev:Tufft för Italienarna att medge att det var Kimi som var snabb och inte bilen?Jögga skrev:Det som är mest synd är att Ferrari var bäst tillsammans med McLaren 2007-2009 men har tappat till både McL och RBR sen dess. Andra halvan av 2010 var dom också starka, men sen gick det som det gick.
Räikkönen lär vara med där uppe förutsatt att Lotus har en bra bil, men går det emot tror jag att han kan få det jobbigt.
Vi lär se det i Renaulten redan från början där jag gissar Kimi i topp 6.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Dags för lite spekulationer..
Tror att RedBullarna har lite övertag i början,,
,,men om de främsta stallen är lite jämnare i år, så förväntar jag mig att Hamilton kommer dominera ungefär som Vettel gjorde förra säsongen,,
,,inte för att han sitter i en McLaren, utan för att han helt enkelt är lite snabbare än dom andra..
Som Alonso sa,, den ende som kan vinna utan att ha den bästa bilen..
Sen tror jag (och hoppas) Schumi kommer blomma upp en aning i en lite bättre bil i år.
Tror att RedBullarna har lite övertag i början,,
,,men om de främsta stallen är lite jämnare i år, så förväntar jag mig att Hamilton kommer dominera ungefär som Vettel gjorde förra säsongen,,
,,inte för att han sitter i en McLaren, utan för att han helt enkelt är lite snabbare än dom andra..
Som Alonso sa,, den ende som kan vinna utan att ha den bästa bilen..
Sen tror jag (och hoppas) Schumi kommer blomma upp en aning i en lite bättre bil i år.
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Vad det gäller Hamilton så tycker jag att Button (i samma stall) gjorde bättre från sig förra året än Hamilton! Det är ju i och för sig inte Du som säger det utan du citerar Alonso men hur kan han vara den ende om hans teamkamrat är bättre än honom?
Jörgen
PS
Jag hoppas på Kimi!
Jörgen
PS
Jag hoppas på Kimi!
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Trodde i min enfald att McLaren kommit med någon ny uppgradering på sin diffusor...
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 4522853.ab
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 4522853.ab
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Här är något om det!Crazy F1 skrev:Vad är det för F-DUCT system som Merceders kör med, det verkar vara något som de andra inte har och jag fattar inte vad det gör?
Är det inte olagligt?
http://en.espnf1.com/mercedes/motorspor ... 72993.html
Vi får väl se till helgen!
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Lite teorier..
http://scarbsf1.wordpress.com/2012/03/1 ... -wing-drs/
Kanske har vi Nico och Schumi i första startled på Söndag,,
,,om något, borde ju detta vara en fördel under kvalet..
http://scarbsf1.wordpress.com/2012/03/1 ... -wing-drs/
Kanske har vi Nico och Schumi i första startled på Söndag,,
,,om något, borde ju detta vara en fördel under kvalet..
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Tycker också det mest är en säkerhetsrisk under kval,,PC: skrev:Jag har lite svårt att begripa vilken sportslig nytta en "omkörningsknapp" fyller när man kör för snabbast tid. Det är ju inte den inbördes position som man korsar mållinjen som avgör kvalet...
,,för övrigt anser jag att en "omkörningsknapp" mest gör "sportslig skada"..
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Om andra trycker på knappen så måste ju jag också trycka på knappen för att inte få en sämre tid, oavsett om jag är före eller efter i mål. Så den gör att man kan köra med aningen mer vinge utan att det kostar på rakorna skulle jag vilja påstå, antagligen lite säkrare i kurvor med andra ord.PC: skrev:Jag har lite svårt att begripa vilken sportslig nytta en "omkörningsknapp" fyller när man kör för snabbast tid. Det är ju inte den inbördes position som man korsar mållinjen som avgör kvalet...
Särskilt för Mercedes om nu deras F-duct funkar som planerat. Men den inbördes ordningen skulle nog inte skilja nämnvärt om FIA beslöt att DRS inte fick användas under kval.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Om nu alla kan använda DRS obegränsat, så vad gör det då för nytta?Jögga skrev:Om andra trycker på knappen så måste ju jag också trycka på knappen för att inte få en sämre tid, oavsett om jag är före eller efter i mål. Så den gör att man kan köra med aningen mer vinge utan att det kostar på rakorna skulle jag vilja påstå, antagligen lite säkrare i kurvor med andra ord.PC: skrev:Jag har lite svårt att begripa vilken sportslig nytta en "omkörningsknapp" fyller när man kör för snabbast tid. Det är ju inte den inbördes position som man korsar mållinjen som avgör kvalet...
Särskilt för Mercedes om nu deras F-duct funkar som planerat. Men den inbördes ordningen skulle nog inte skilja nämnvärt om FIA beslöt att DRS inte fick användas under kval.
Sen förstår jag inte vad du menar med mer vinge... bilen får väl inte ställas om mellan kval och race?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag tänker såhär; Alla får använda DRS obegränsat under kval, om du har bättre effekt i din DRS än konkurrenten så kan du vinkla på lite mer vinge utan att tappa tid på rakorna och därmed sannolikt tjäna varvtid. Resultatet bör då bli att du startar längre fram.PC: skrev:Om nu alla kan använda DRS obegränsat, så vad gör det då för nytta?Jögga skrev:Om andra trycker på knappen så måste ju jag också trycka på knappen för att inte få en sämre tid, oavsett om jag är före eller efter i mål. Så den gör att man kan köra med aningen mer vinge utan att det kostar på rakorna skulle jag vilja påstå, antagligen lite säkrare i kurvor med andra ord.PC: skrev:Jag har lite svårt att begripa vilken sportslig nytta en "omkörningsknapp" fyller när man kör för snabbast tid. Det är ju inte den inbördes position som man korsar mållinjen som avgör kvalet...
Särskilt för Mercedes om nu deras F-duct funkar som planerat. Men den inbördes ordningen skulle nog inte skilja nämnvärt om FIA beslöt att DRS inte fick användas under kval.
Sen förstår jag inte vad du menar med mer vinge... bilen får väl inte ställas om mellan kval och race?
Och nej, man får inte ändra mellan kval och rejs. Men om du ska köra med fixerad vinge så blir kompromissen en lite annan jämfört med om du får öppna vingen på rakorna, så det bör innebära att man kan lägga på lite mer än annars.
Huruvida jag har rätt vet jag inte, men så uppfattar jag det i alla fall.
Min aldeles privata åsikt är att om man får ha det på bilen bör det vara förarens/stallets sak att bestämma om och när det ska användas. Den "omkörningsknapp" man har nu med avgränsat användningsområde är rätt löjlig och konstlad. Samma åsikt har jag om att det är obligatoriskt att köra på båda blandningarna.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Då kanske de har skärpt sig nuBopper skrev:I Australien körde HRT knappt några träningar och klarade därmed inte 107% på någon träning, men man fick heller inte starta i racet.Krassegrand skrev:Har det hänt? Då har jag missat det, och då håller jag med Dig! Finns det en regel där så ska den gälla!Jögga skrev:...som inte klarat 107% på något pass men ändå får dispens.
Jörgen
Nåt liknande hände i Monaco, där de var sämre än 107% på alla träningar, men kunde inte köra kvalet pga. tekniska problem och fick ändå starta.
I övrigt tror jag alla som startat i race under 2011 klarat 107% i kval ELLER under träning.
HRT fick inte starta.
Jörgen
Senast redigerad av Krassegrand den sön mar 18, 2012 17:20, redigerad totalt 1 gång.
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ja idag såg vi att Merceders konstruktion var bra i kval då denkan användas men annars har de inte mycket glädje av den och frågan r om de andra teamen bryr sig om att kopiera den. Att bara vara 3 tiondelar från 2aplatsen av schumi är ju skitbra visserligen men eftersom det inte går att hålla någon bakom sig alltför länge om man är långsammare så kanske det inte har så stor betydelse med någon extra km/h här och där fast om man kan välja så är det klart att man föredrar mer fart.
Vi ska nog ge det några lopp till innan vi ser en klar bild, jag tror att RB kommer att slå tillbaka men de kommer få det stentufft av maccarna i år. Sen kommer väl Lotus och Merceders vara där och ta några poduim när de stora har problem.
Vi ska nog ge det några lopp till innan vi ser en klar bild, jag tror att RB kommer att slå tillbaka men de kommer få det stentufft av maccarna i år. Sen kommer väl Lotus och Merceders vara där och ta några poduim när de stora har problem.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Tror vi får vänta några kval/race innan man gör den bedömningen. Årets första kval/race var ju ganska likt förra årets (och då menar jag HRT och 107%).Krassegrand skrev:Då kanske de har skärpt sig nuBopper skrev:I Australien körde HRT knappt några träningar och klarade därmed inte 107% på någon träning, men man fick heller inte starta i racet.Krassegrand skrev: Har det hänt? Då har jag missat det, och då håller jag med Dig! Finns det en regel där så ska den gälla!
Jörgen
Nåt liknande hände i Monaco, där de var sämre än 107% på alla träningar, men kunde inte köra kvalet pga. tekniska problem och fick ändå starta.
I övrigt tror jag alla som startat i race under 2011 klarat 107% i kval ELLER under träning.
HRT fick inte starta.
Jörgen
Keep on Boppin´