Motormännens nybilsenkät

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ha - jag sa ju att det här med dubbdäck eller inte är en känslomässig fråga!

Jag konstaterar mycket enkelt följande:

För mig har det fungerat utmärkt, hundraprocentigt, att köra på dubbfria vinterdäck de senaste 15 åren på såväl framhjuldrivna som bakhjuldrivna bilar. Greppet och säkerheten på de vägar och delar av landet jag har kört har inte lämnat något mer att önska alls.

Om det beror på att dubbfria däck är suveräna eller på att 50% av bilisterna åker runt på dubbdäck och ruggar upp ytan har ingen betydelse för mig. Så länge det fungear så suveränt med dubbfria däck så fortsätter jag att köra på det. Den dagen det eventuellt inte fungerar, så byter jag bara till dubbdäck. Svårare än så är det inte.

Men än så länge har jag ingen som helst anledning att göra det, utan kör vidare glatt på mina tysta, fina och ypperligt välfungerande dubbfria vinterdäck.

Jag är bara glad att det fungerar så ypperligt, då det händer att jag även på vintern är i Danmark med bil och då gärna kör över gränsen till Tyskland för att köpa öl. Tyskarnas inställning till dubbdäck på deras väger gör att jag med nöje kör där dubbfritt.
Senast redigerad av LuckyStrike1 den sön sep 04, 2005 19:09, redigerad totalt 1 gång.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jacob skrev:Det jag vet är att jag kör 7000 mil årligen i tjänsten och har klarat mig utmärkt med friktionsdäck
Det är ju inget motbevis till att friktionsdäcken är beroende av att dubbdäcksförsedda fordon ruggar upp underlaget.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jacob
Inlägg: 814
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Leksand

Inlägg av Jacob »

Razor skrev:
Jacob skrev:Det jag vet är att jag kör 7000 mil årligen i tjänsten och har klarat mig utmärkt med friktionsdäck
Det är ju inget motbevis till att friktionsdäcken är beroende av att dubbdäcksförsedda fordon ruggar upp underlaget.

haha näää det är sant ju.
Men jag är en idiot och jag är stolt över det!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Har jag sagt att du är en idiot? :o
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Det finns ingenting som säger det motsatta heller i södra Sverige, dvs att det skulle behövas dubbdäck till att rugga upp underlagen. När 95% av våra vägar antingen är snöfria, blöta eller moddbelagda i stort sett hela vintrarna är dubbdäcken till lika stor del bara en belastning för vårt vägnät.
Det borde ju till och med idioter kunna räkna ut.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nu blandar du ihop miljö- och slitageargument med trafiksäkerhet.

I vilken, eller vilka delar av Sverige är risken störst för blixthalka och svartis?
Nästa fråga är på vilket underlag är dubbdäck det enda som fungerar och de s k frikstionsdäcken i stort sett verkningslösa om inte dubbdäcken har slitit upp yten?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Det finns ingenting som säger det motsatta heller i södra Sverige, dvs att det skulle behövas dubbdäck till att rugga upp underlagen. När 95% av våra vägar antingen är snöfria, blöta eller moddbelagda i stort sett hela vintrarna är dubbdäcken till lika stor del bara en belastning för vårt vägnät.
Det borde ju till och med idioter kunna räkna ut.
Jaha, men dubbdäcken är ju bättre på de underlagen än vad friktionsdäcken är, så varför skulle man inte köra på dem då?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Det finns ingenting som säger det motsatta heller i södra Sverige, dvs att det skulle behövas dubbdäck till att rugga upp underlagen. När 95% av våra vägar antingen är snöfria, blöta eller moddbelagda i stort sett hela vintrarna är dubbdäcken till lika stor del bara en belastning för vårt vägnät.
Det borde ju till och med idioter kunna räkna ut.
Var hittar du siffran 95%? Jag ställer mig mycket tveksam till den nämligen!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Ha - jag sa ju att det här med dubbdäck eller inte är en känslomässig fråga!
Nej det är det inte. Man kan enkelt meddelst tester visa vilka däck som är bättre än andra. Om man sedan av känslomässiga skäl väljer det sämre däcket så är det en annan sak.

Men pratar man bromssträcka, undanmanöverkapacitet, riktningsstabilitet etc etc... så finns det fakta i ämnet. Och dessa fakta pekar entydigt åt samma håll.

Det finns de som kört på sommardäck hela vintrar och anser sig klara sig bra med det - gör det sommardäcken till bättre "vinterdäck" då? Men jag köper ett argument, och det är det om man ofta åker till kontinenten där det är förbjudet med dubbdäck. Där har jag förståelse för att man väljer friktionsdäck. Men annars finns det ingen rationell anledning att välja friktionsdäck, särskilt inte i storstadsområden. I alla fall inte ur trafiksäkerhetssynpunkt. En del kan tycka att dubbdäcken bullrar mer, men det är en annan diskussion.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jacob skrev:
Razor skrev:
Jacob skrev:Det jag vet är att jag kör 7000 mil årligen i tjänsten och har klarat mig utmärkt med friktionsdäck
Det är ju inget motbevis till att friktionsdäcken är beroende av att dubbdäcksförsedda fordon ruggar upp underlaget.

haha näää det är sant ju.
Men jag är en idiot och jag är stolt över det!
Självinsikten kan vara grym ibland... ;)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

EnzoF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:Ha - jag sa ju att det här med dubbdäck eller inte är en känslomässig fråga!
Nej det är det inte. Man kan enkelt meddelst tester visa vilka däck som är bättre än andra. Om man sedan av känslomässiga skäl väljer det sämre däcket så är det en annan sak.

Men pratar man bromssträcka, undanmanöverkapacitet, riktningsstabilitet etc etc... så finns det fakta i ämnet. Och dessa fakta pekar entydigt åt samma håll.

Det finns de som kört på sommardäck hela vintrar och anser sig klara sig bra med det - gör det sommardäcken till bättre "vinterdäck" då? Men jag köper ett argument, och det är det om man ofta åker till kontinenten där det är förbjudet med dubbdäck. Där har jag förståelse för att man väljer friktionsdäck. Men annars finns det ingen rationell anledning att välja friktionsdäck, särskilt inte i storstadsområden. I alla fall inte ur trafiksäkerhetssynpunkt. En del kan tycka att dubbdäcken bullrar mer, men det är en annan diskussion.
Bullshit!

De dubblösa vinterdäcken fungerar så bra pga att ytan ruggas upp av dubbdäcken som du själv har skrivit ett flertal gånger. Eller hade du fel?

Det innebär rimligen att de dubbfria däcken fungerar bra under de förhållanden som råder, eller hur - dvs på vägar uppruggade av dubbdäck?

Det är sådana vägar jag kör på, och det duger bra åt mig där jag aldrig någonsin har upplevt att de däck jag har använt gett dåligt grepp.

Som sagt - känslomässig fråga men det är ganska kul att följa debatten :D

Ska jag till Norrland slår jag en signal, så du kan få dra mig uppför backen :D
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jag körde förresten 12 mil till Västerås en sen novembersöndag 1996 på MC. Det blev blixthalka på vägen och det tog sedan 4 timmar att komma fram då jag körde i ca 20 km/h från Kungsängen ungefär. Det hände ingen olycka och allt gick "bra". Var det att rekommendera? Nej!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:
EnzoF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:Ha - jag sa ju att det här med dubbdäck eller inte är en känslomässig fråga!
Nej det är det inte. Man kan enkelt meddelst tester visa vilka däck som är bättre än andra. Om man sedan av känslomässiga skäl väljer det sämre däcket så är det en annan sak.

Men pratar man bromssträcka, undanmanöverkapacitet, riktningsstabilitet etc etc... så finns det fakta i ämnet. Och dessa fakta pekar entydigt åt samma håll.

Det finns de som kört på sommardäck hela vintrar och anser sig klara sig bra med det - gör det sommardäcken till bättre "vinterdäck" då? Men jag köper ett argument, och det är det om man ofta åker till kontinenten där det är förbjudet med dubbdäck. Där har jag förståelse för att man väljer friktionsdäck. Men annars finns det ingen rationell anledning att välja friktionsdäck, särskilt inte i storstadsområden. I alla fall inte ur trafiksäkerhetssynpunkt. En del kan tycka att dubbdäcken bullrar mer, men det är en annan diskussion.
Bullshit!

De dubblösa vinterdäcken fungerar så bra pga att ytan ruggas upp av dubbdäcken som du själv har skrivit ett flertal gånger. Eller hade du fel?

Det innebär rimligen att de dubbfria däcken fungerar bra under de förhållanden som råder, eller hur - dvs på vägar uppruggade av dubbdäck?

Det är sådana vägar jag kör på, och det duger bra åt mig där jag aldrig någonsin har upplevt att de däck jag har använt gett dåligt grepp.

Som sagt - känslomässig fråga men det är ganska kul att följa debatten :D

Ska jag till Norrland slår jag en signal, så du kan få dra mig uppför backen :D
Ja, men dubbade däck funkar ju ändå bättre än dubbfria, så jag undrar varför du väljer dubbfria däck? OK, du kör på kontinenten ibland och jag kan köpa det argumentet. Men för den skull blir ju inte friktionsdäcken bättre? OK, de är tillräckligt bra för dig, men varför inte välja de bättre däcken annars?

Köper du regummerade sommardäck också?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag körde i snöstorm från Örebro till Stockholm en gång på nya dubbdäck.

Det var en helt snöbelagd väg, med is under och det gick inte att hålla mer än 30 km/t och det tog en evighet att komma till Stockholm och det fanns inget grepp.

Jag var inte inblandad i ngn olycka, men stannade och hjälpte några som hade snurrat på sina fina dubbdäck.

Alltså är dubbdäck dåliga .... :roll:

Snurrigt värre när det blir känslosamma debatter
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

EnzoF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:
EnzoF1 skrev: Nej det är det inte. Man kan enkelt meddelst tester visa vilka däck som är bättre än andra. Om man sedan av känslomässiga skäl väljer det sämre däcket så är det en annan sak.

Men pratar man bromssträcka, undanmanöverkapacitet, riktningsstabilitet etc etc... så finns det fakta i ämnet. Och dessa fakta pekar entydigt åt samma håll.

Det finns de som kört på sommardäck hela vintrar och anser sig klara sig bra med det - gör det sommardäcken till bättre "vinterdäck" då? Men jag köper ett argument, och det är det om man ofta åker till kontinenten där det är förbjudet med dubbdäck. Där har jag förståelse för att man väljer friktionsdäck. Men annars finns det ingen rationell anledning att välja friktionsdäck, särskilt inte i storstadsområden. I alla fall inte ur trafiksäkerhetssynpunkt. En del kan tycka att dubbdäcken bullrar mer, men det är en annan diskussion.
Bullshit!

De dubblösa vinterdäcken fungerar så bra pga att ytan ruggas upp av dubbdäcken som du själv har skrivit ett flertal gånger. Eller hade du fel?

Det innebär rimligen att de dubbfria däcken fungerar bra under de förhållanden som råder, eller hur - dvs på vägar uppruggade av dubbdäck?

Det är sådana vägar jag kör på, och det duger bra åt mig där jag aldrig någonsin har upplevt att de däck jag har använt gett dåligt grepp.

Som sagt - känslomässig fråga men det är ganska kul att följa debatten :D

Ska jag till Norrland slår jag en signal, så du kan få dra mig uppför backen :D
Ja, men dubbade däck funkar ju ändå bättre än dubbfria, så jag undrar varför du väljer dubbfria däck? OK, du kör på kontinenten ibland och jag kan köpa det argumentet. Men för den skull blir ju inte friktionsdäcken bättre? OK, de är tillräckligt bra för dig, men varför inte välja de bättre däcken annars?

Köper du regummerade sommardäck också?
För att på de vägar jag kör på är uppruggade av snälla bilister på dubbdäck och då är det dubbfria alternativet det bästa för mig:

De ger utmärkt grepp på de av dubbdäcken uppruggade vägarna, drar mindre bensin, har lägre nivå. Dubbdäcken ger inte bättre grepp på de redan uppruggade vägarna, men drar mer bensin och har en högre ljudnivå.

Varför väljer du det sämre alternativet - för att du gärna vilrugga upp vägarna åt mig ? ;)

Vad gäller regummerade sommardäck har jag noterat att de på de vägar jag kör är ett mycket sämre alterativ än så att säga icke-regummerade. Så jag ser ingen anledning att välja dem. Och då ser jag till totalbilden: ljudnivå, komfort, väggrepp, slitstyrka etc. Så nej, jag kör inte på regummerade sommardäck. Gör du? De kanske ruggar upp sommarvägarna bättre?
Senast redigerad av LuckyStrike1 den sön sep 04, 2005 21:12, redigerad totalt 1 gång.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:
EnzoF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev: Bullshit!

De dubblösa vinterdäcken fungerar så bra pga att ytan ruggas upp av dubbdäcken som du själv har skrivit ett flertal gånger. Eller hade du fel?

Det innebär rimligen att de dubbfria däcken fungerar bra under de förhållanden som råder, eller hur - dvs på vägar uppruggade av dubbdäck?

Det är sådana vägar jag kör på, och det duger bra åt mig där jag aldrig någonsin har upplevt att de däck jag har använt gett dåligt grepp.

Som sagt - känslomässig fråga men det är ganska kul att följa debatten :D

Ska jag till Norrland slår jag en signal, så du kan få dra mig uppför backen :D
Ja, men dubbade däck funkar ju ändå bättre än dubbfria, så jag undrar varför du väljer dubbfria däck? OK, du kör på kontinenten ibland och jag kan köpa det argumentet. Men för den skull blir ju inte friktionsdäcken bättre? OK, de är tillräckligt bra för dig, men varför inte välja de bättre däcken annars?

Köper du regummerade sommardäck också?
För att på de vägar jag kör på är uppruggade av snälla bilister på dubbdäck och då är det dubbfria alternativet det bästa för mig:

De ger utmärkt grepp på de av dubbdäcken uppruggade vägarna, drar mindre bensin, har lägre nivå. Dubbdäcken ger inte bättre grepp på de redan uppruggade vägarna, men drar mer bensin och har en högre ljudnivå.

Varför väljer du det sämre alternativet - för att du gärna vilrugga upp vägarna åt mig ? ;)
Jag väljer det mest trafiksäkra alternativet. Dubbdäck därför att de fungerar bäst på i princip all vinterväglag. Det marginellt ökade bullret är ett billigt pris att betala för den ökade säkerheten. Jag kan skruva upp radion lite till om det stör mig.

Du har fel i ditt resonemang: dubbdäcken ger bättre grepp.

Men visst, de drar marginellt mer bensin och låter lite mer, samt är förbjudna på kontinenten. Men nu pratade vi ju om vilka som gav bäst grepp.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag ser att jag är en sekund långsammare runt isbanan och har drygt två meter längre bromssträcka på is.

Helt ok - enda isen de senaste 5 åren jag kan komma på att jag kört på är lite svart-is i Danmark.

Så länge som du har vänligheten att rugga upp vägarna åt mig, njuter jag av mitt tystare dubbfria däck som då ger ett grepp jag redan sagt inte lämnar något övrigt att önska och skänker mig en större komfort.

Tack för vänligheten att rugga upp åt mig :) :up:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

EnzoF1 skrev:
Jag skriver ju dessutom att det är beklagligt. Jag trodde i mitt enfald att det var vuxna människor med i alla fall hyfsad intelligens jag diskuterade med, men jag har uppenbarligen fel.
Angående nån tidigare diskussion med minna om att skilja på åsikter och person... :roll:
När inte argumenten räcker till...
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

När jag och Anders var på Tuvängen idag så kom GöZZla åkandes förbi vilt sladdande och med breda uppställ. Gjorde t.o.m ett litet hopp på den smala grusvägen där pensionärer, barn och andra rörliga hinder vistades :D
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Och spred en massa damm över oss - totalt ansvarslöst. Jag skulle inte ha avslöjat för Gözta att vi skulle dit. :oops:
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Lemon skrev:När jag och Anders var på Tuvängen idag så kom GöZZla åkandes förbi vilt sladdande och med breda uppställ. Gjorde t.o.m ett litet hopp på den smala grusvägen där pensionärer, barn och andra rörliga hinder vistades :D

:o :o :o :o
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Golfkillen
Inlägg: 572
Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37

Inlägg av Golfkillen »

Jacob skrev: Hahaha Du är för skön Enzo! Jag kan inte sluta flina åt synen. Jag kommer ihåh att jag drog upp mina svärföräldrar med en bogserlina fäst mellan deras SAAB 9000 och min Audi A4.

Men hur fan betdde Du Dig när Du drog upp en bil med dina dubbdäck?? Satt Du dom som en badring runt Dig själv eller hur gick det till.

Du borde ringa assistacekåren och och be dom sälja alla deras bärgare och köpa in Dina dubbdäck istället!!! :D :D :D
Hur drog du upp dina svärföräldrar då? Bogserlinan var fäst mellan bilarna, men vad var fäst mellan er?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

AndersF1 skrev:
EnzoF1 skrev:
Jag skriver ju dessutom att det är beklagligt. Jag trodde i mitt enfald att det var vuxna människor med i alla fall hyfsad intelligens jag diskuterade med, men jag har uppenbarligen fel.
Angående nån tidigare diskussion med minna om att skilja på åsikter och person... :roll:
När inte argumenten räcker till...
Ja, när mina argument inte blir bemötta utan bara min person så ger jag igen med samma mynt.

Jag kom bara med en frågeställning. Har inte anklagat nån... jag kan inte rå för det usla svenska skolsystemet... ;)

Klipp dig och skaffa ett jobb doktorn istället för att utnyttja oss hederliga arbetare... :D

Du kan få bjuda mig på lunch i veckan! Köttbullar blir bra!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Golfkillen skrev:
Jacob skrev: Hahaha Du är för skön Enzo! Jag kan inte sluta flina åt synen. Jag kommer ihåh att jag drog upp mina svärföräldrar med en bogserlina fäst mellan deras SAAB 9000 och min Audi A4.

Men hur fan betdde Du Dig när Du drog upp en bil med dina dubbdäck?? Satt Du dom som en badring runt Dig själv eller hur gick det till.

Du borde ringa assistacekåren och och be dom sälja alla deras bärgare och köpa in Dina dubbdäck istället!!! :D :D :D
Hur drog du upp dina svärföräldrar då? Bogserlinan var fäst mellan bilarna, men vad var fäst mellan er?
Och vad drog han upp svärföräldrarna ur och hur blev bilarna inblandade. Jag ser bara en härlig soppa framför mig med en massa bilar och människor och en Jacob som inte verkar veta vad som hände...

Drog kanske Jacob i linan med två bilar hängandes efter och svärföräldrarna sittandes på biltaken eller???

Humor på hög nivå, särskilt efter att Jacob kritiserat ett liknande inlägg.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:Och spred en massa damm över oss - totalt ansvarslöst. Jag skulle inte ha avslöjat för Gözta att vi skulle dit. :oops:
Du börjar bli gammal, blind och senil. Jag är bevisligen i Malmö (sitter just nu hos LS1 och skriver detta på hans dator).

Det var säkert din sladdande norrländska kollega. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:Jag körde förresten 12 mil till Västerås en sen novembersöndag 1996 på MC. Det blev blixthalka på vägen och det tog sedan 4 timmar att komma fram då jag körde i ca 20 km/h från Kungsängen ungefär. Det hände ingen olycka och allt gick "bra". Var det att rekommendera? Nej!
Det där är ett klart bevis för att du är fullständigt galen.
Det du skulle gjort borde ha varit att du parkerade din riskokare i Kugnsängen och tog tåget i stllet. I stället riskerade du både ditt och en massa andras liv genom att färdas i 20 km/h på motorvägen.
:evil: :down:
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Tomas_Boden
Inlägg: 155
Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
Ort: Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Hmm intressant debatt.. Jag konstaterar bara att jag även häruppe klarat mig utmärkt med dubbfritt på vissa bilar jag haft, och jag anser att de går att utnyttja lika fullt ut om man bara är smidig och mjuk. Kan dra en intressant paralell...

Min bror är löpare, på vintern springer han helst med Aisics skor med väldigt grova dubbfria spår (mycket för lättheten och skonsamheten mot fötter) Men det finns löpare som springer med vinterskor som har minibroddar, och det är klart att på isen och snön går det att kliva ifrån brutalare med "dubb" än icke dubb.. (Han har ju testat "dubb" nån gång)

Min paralell där är väl att brorsan gillar att behärska tekniken att på ett mjukt och fint sätt springa med "dubbfria" skor som självklart känns mjukare och komfortablare just på asfalt fläckarna, men det går att utnyttja dem nästintill lika fullt ut som de andra skorna om man bara tar det varsammare och smidigare...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jag körde en hel vinter på tämligen blankslitna sommardäck till min 142:a när jag i min ungdom bodde på den norrländska vischan och trots fem mils bilresa för att jobba varje dag, plus en massa annat åkande så gick det bra det också, men det var inte säkrare än om jag hade haft bra dubbade vinterdäck (jag behövde pengar för att vässa min MC, så att den gick upp på bakhjulet på gaspådrag även i 100 km/h). Alla händelser går inte att förutse och om man då hastigt behöver bromsa eller väja så är dubbfria däck sämre än dubbade och därför trafikfarligare. Vad som sedan är möjligt eller inte för enstaka personer är totalt ointressant.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Gösta skrev:
AndersF1 skrev:Och spred en massa damm över oss - totalt ansvarslöst. Jag skulle inte ha avslöjat för Gözta att vi skulle dit. :oops:
Du börjar bli gammal, blind och senil. Jag är bevisligen i Malmö (sitter just nu hos LS1 och skriver detta på hans dator).

Det var säkert din sladdande norrländska kollega. :D
Jaha, nu ja, det var väl dit du var på väg när du åkte förbi och sladdade vid banan för att imponera på oss och jävlas lite. Både jag och Lemon konstaterade direkt att det måste vara du.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jamen Gösta har ingen bakhjuldriven bil, vilket vi ju alla vet är detsamma som körglädje. Och eftersom personen ni såg sladdade och Gösta har en framhjuldriven bil som pga detta helt saknar all form av körglädje och knappt går att "sladda med kryckan" så kan det inte ha varit Gösta?

Kan det ha varit Enzo som var ute och körde på dubbfria vinterdäck kanske?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Angående Tuvängen så kommer en reflektion här. Jag har av någon anledning aldrig kört där förut, inte ens med hyrkart.

För mig gick det väl sådär, men jag fick en hel del mekat i varje fall... Sista passet flöt det på bra med jämna tider, om än lite höga. För Lemon gick det desto bättre och han var klart snabb, speciellt med tanke på att det var första gången och slitna däck.

Banan:
Kan tyckas lite tråkig med i stort sett 4 st. 180 graders-kurvor, plus ett par korta chikaner med rakor emellan. Men det är alltid kul med omväxling och dessutom är det lite svårigheter vid varje kurva som gör det svårt att lyckas perfekt.

Start-och-mål-rakan med första 180-kurvan skulle vara roligare/svårare om de hade placerat fullfartschikanen närmare högerkurvan så att det på samma sätt som på Ös-We ring hamnar lite mitt i inbromsningszonen. Det är lite guppigt genom chikananen och går fort, typ 110 km/h, så det gäller att inte ramla upp på kerbsen när man passerar genom chikanen och senare bromsar.

Här fick jag till inbromsningen hyfsat, som går att göra sent, men missade ibland lite vid insvängningen och gick på gas lite sent.

Nästa 180-gradare, inner-hårnålen, hade jag lite problem att få till bromspunkten bra och framförallt tappade jag alldeles för mycket fart genom kurvan för att motorn hamnade för långt ned i varv, så här tappade jag mest tid.
Zonen för bromspunkten kändes märkligt snäv. Jag började med att bromsa där däcksmärkena började, men det kändes som att jag bromsade vansinnigt tidigt och fick nästan rulla i slutet. Med ett par meters framflyttad bromspunkt höll jag på att missa kurvan istället - märkligt. Men det var lite ojämnt där, så det verkade ha betydelse vilket spår man höll.
Som tur var så kom motorn upp i mellanregistret på den åtföljande rakan innan uppförsbacken började, så det blev hyfsat skjut uppför.

Nästa sektion var den roligaste med inbromsning i uppförsbacke och in i velodromkurvan, som direkt åtföljs av en chikan vid utgången och en kort utförsbacke in i en kort chikan som går ut på den sista rakan.

Ingången till chikanen kändes bra med sen trailbraking och lätt sladd in i velodromkurvan. Utgången hade jag ibland lite svårare för då jag missade lite in i utgångschikanen, antingen fartmässigt eller för mycket upp på kerbsen. När jag träffade kerbsen för mycket så hade jag en tendens att komma ut på den korta utförsbacken med orolig bakdel och dumt nog försökte jag klara det utan att släppa gasen vilket oftast ledde till nästa chikan, den ut på sista rakan togs lite med hjärtat i halsgropen och med för låg fart. Men om den första gick bra så gick det att ladda bra ut på den sista rakan, men helt utan att släppa lite kort i utförsbacken lyckades jag inte. Det kändes inte så kul att träffa kerbsen i utgången för hårt, då det säkert skulle leda till ett brutalt besök i däcken.

Inbromsningen till den sista kurvan, depåkurvan, är det egentligen inget problem med, men jag hade en tendens att bromsa lite sent så att det blev en dålig utgång på start-och-mål-rakan. Ytterligare nån missad tiondel.

För övrigt en bra tävlingsbana, då det finns massor av omkörningstillfällen. Men några fler roliga kurvkombinationer hade varit skoj, samt bort med hårnålen, då det inte är så roligt med en oväxlad kart. Greppet kändes klart mindre än på järfällabanan, vilket delvis kan bero på att det inte är lika lätt att få upp tempen i däcken, samt att det är fler bankade kurvor på järfällabanan. Men för någon med usel kondition så är det skönt att den inte är så fysiskt ansträngande. :)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Det finns ingenting som säger det motsatta heller i södra Sverige, dvs att det skulle behövas dubbdäck till att rugga upp underlagen. När 95% av våra vägar antingen är snöfria, blöta eller moddbelagda i stort sett hela vintrarna är dubbdäcken till lika stor del bara en belastning för vårt vägnät.
Det borde ju till och med idioter kunna räkna ut.
Jaha, men dubbdäcken är ju bättre på de underlagen än vad friktionsdäcken är, så varför skulle man inte köra på dem då?
Bättre?
Det handlar om vilka egenskaper hos ett däck man prioriterar för prestandamässigt är skillnaden i södra Sverige högst marginell och förmodligen oftare till fördel för friktionsdäcken. Bekvämlighetsmässigt vinner friktionsdäcken ¨både fram och baklänges.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

En bra beskrivning av Tuvängen Anders.
Vad gjorde ni för tider?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Jag hade 40.28 som bäst, men borde gå att putsa ordentligt med mer träning på banan, bättre puckar, mindre bakdrev och lite andra småjusteringar. Anders körde på 41 någonting.

Lite enkel bana enligt mitt tycke fast kul med långa rakor så man får upp farten ordentligt :up:

Glädjande oxå att få besked att banan ska få vara kvar minst fyra år till. En kartingbana söder om stan behövs verkligen.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Det finns ingenting som säger det motsatta heller i södra Sverige, dvs att det skulle behövas dubbdäck till att rugga upp underlagen. När 95% av våra vägar antingen är snöfria, blöta eller moddbelagda i stort sett hela vintrarna är dubbdäcken till lika stor del bara en belastning för vårt vägnät.
Det borde ju till och med idioter kunna räkna ut.
Jaha, men dubbdäcken är ju bättre på de underlagen än vad friktionsdäcken är, så varför skulle man inte köra på dem då?
Bättre?
Det handlar om vilka egenskaper hos ett däck man prioriterar för prestandamässigt är skillnaden i södra Sverige högst marginell och förmodligen oftare till fördel för friktionsdäcken. Bekvämlighetsmässigt vinner friktionsdäcken ¨både fram och baklänges.
Nej, det är inte alls så att friktionsdäcken "förmodligen" oftare har fördel. Det är helt fel.

Även i södra Sverige är dubbdäcken bättre på vintern.

Och hur man inte kan tycka att det är bekvämt att kunna bromsa hårdare är märkligt?

Men som sagt, jag pratar trafiksäkerhetsmässigt och där är dubbdäcken överlägsna friktionsdäcken på i princip alla underlag i Sverige vintertid. Sedan kan man lägag in känslor i detta om man vill, men det är en annan sak!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Jamen Gösta har ingen bakhjuldriven bil, vilket vi ju alla vet är detsamma som körglädje. Och eftersom personen ni såg sladdade och Gösta har en framhjuldriven bil som pga detta helt saknar all form av körglädje och knappt går att "sladda med kryckan" så kan det inte ha varit Gösta?

Kan det ha varit Enzo som var ute och körde på dubbfria vinterdäck kanske?
Ja hade jag dubbfria däck så är risken stor att jag sladdade. Men eftersom jag bara kör med dubbat så minimerar jag risken för sladdar...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Det handlar om vilka egenskaper hos ett däck man prioriterar för prestandamässigt är skillnaden i södra Sverige högst marginell och förmodligen oftare till fördel för friktionsdäcken.
Det vore intressant om du tog dig tid att tänka efter och kanske t o m svara på de två frågor som jag ställde tidigare.
Bekvämlighetsmässigt vinner friktionsdäcken ¨både fram och baklänges.
Kanske framför allt baklänges...
Jag tycker inte att det är speciellt bekvämt att parkera bilen i ett dike eller mot ett träd, lyktstolpe eller ännu värre, mot ett mötande fordon... Men vi är ju alla olika och har olika preferenser. :roll:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Igår körde jag från Malmö till Stockholm. Det tråkiga var att jag satt i en framhjulsdriven bil. Inte ett enda kast eller sladd som jag behövde parera. Försökte mig på ett bredställ strax norr om Jönköping. Jag hade ca 250 km / h för låg fart för att bredstället skulle fungera. Inte ens ett ryck i handbromsen verkade hjälpa.


Funderar på om jag skall ta en tur till Liseberg eller köpa en beg Ford Sierra. Det är unigefär samma kostnad. Så att man äntligen kan få ha lite roligt. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Lemon skrev:Jag hade 40.28 som bäst, men borde gå att putsa ordentligt med mer träning på banan, bättre puckar, mindre bakdrev och lite andra småjusteringar. Anders körde på 41 någonting.

Lite enkel bana enligt mitt tycke fast kul med långa rakor så man får upp farten ordentligt :up:

Glädjande oxå att få besked att banan ska få vara kvar minst fyra år till. En kartingbana söder om stan behövs verkligen.
Lemon var bland de snabbare av de tiotal S2000 som var på banan, trots Rotax-handikappet, men det var ett par som körde höga 39-tider som var snabbare. Banan verkade ha lite dåligt med fäste, som visst sades bero på mycket damm ifrån crossbanan och grusvägen (som Gözta sladdade på).
Jag körde på 41.2-tider som bäst.
Går att kapa mycket med bättre inställningar och lite mer träning än de 3-4 pass jag hann med nu. Men ned på de 39-tider som jag läst att Jari påstår sig ha kört på vet jag inte om jag klarar, om inte greppet är bättre.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

EnzoF1 skrev:Även i södra Sverige är dubbdäcken bättre på vintern.
Under förutsättning att det inte är barmark för då är de dubbfria bättre.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

...och barmark har vi 95% av tiden.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Lite svårt att sätta på dom de 5 sek de verkligen behövs.

Flygplan har dubbla hydrauliksystem. De används "aldrig" men är väldigt bra att ha om det ena skulle slås ut. Om det är så att dubbdäck räddar 1 (ett ) liv och det sliter för 5 000.000.000 så är det väl investerade pengar. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Eller så saktar man in de fem sekunder det tar...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Salo skrev:
EnzoF1 skrev:Även i södra Sverige är dubbdäcken bättre på vintern.
Under förutsättning att det inte är barmark för då är de dubbfria bättre.
Är du verkligen säker på det?
Jag tycker mig ha läst tester där de dubbade både bromsar bättre och har bättre sidostabilitet på barmark.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:...och barmark har vi 95% av tiden.
Varför inte köra på sommardäck då, eftersom vi har det väglaget en majoritet av tiden?
När det är vinterväglag eller för kallt för sommardäcken kan man sakta ned eller stanna hemma.

Nu handlade det ju som jag förstått det vad som är bästa vinterdäck och inte vad som är bäst på sommaren.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Bra sommardäck är förvisso bättre än dåliga vinterdäck, men de hårdnar lite väl mycket redan vid låga plusgrader och de har inte lamelluppbyggnad nog att klara snö eller modd.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

AndersF1 skrev:
Salo skrev:
EnzoF1 skrev:Även i södra Sverige är dubbdäcken bättre på vintern.
Under förutsättning att det inte är barmark för då är de dubbfria bättre.
Är du verkligen säker på det?
Jag tycker mig ha läst tester där de dubbade både bromsar bättre och har bättre sidostabilitet på barmark.
Japp, AndersF1 har rätt! Ja, självklart finns det nivåer i helvetet också. Ett riktigt bra dubbfritt däck, typ Nokian eller liknande är kanske bättre än värsta sortens dubbat. Men man måste ju jämföra däck i samma klass.

Men allra sämst är i alla fall M+S-däcken som är värdelösa på ungefär allt.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:...och barmark har vi 95% av tiden.
Japp, och genom att köra med dubbädck har du bästa möjliga grepp 99% av tiden. Du offrar med andra ord trafiksäkerheten för att få något tystare gång när du väljer dubbfritt.

Lycka till på Saltarö i vinter...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

När jag kör dubbfritt kör jag de bästa möjliga och som du sa själv så är de bättre än dubbdäck som inte är i samma klass.
När man diskuterar med dig så får man lätt känslan av att det är allt eller inget. Tycker man inte som dig så offrar man hela trafiksäkerheten av fel anledning.
Detta trots att test efter test, år efter år ger mer och mer kredibilitet åt de dubbfria däcken. Skillnaderna i de olika proven är mindre och mindre för varje år och som du säger, så är de absolut bästa dubbfria däcken bättre än sämre dubbdäck.
Det finns ett problem till:
De där testerna körs i Arvidsjaur och jag bor i den mest sydliga tredjedelen. Det enda skäl att köra dubbdäck som finns här är konservatism, okunskap och introversm.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!