
"We held Rubens back so you could get out in front" eller vad sa de på radion?
Som av en slump tappade Rubens helt plötsligt massor av tempo ....


Och vems fel är det då?GMD skrev:
F1 behövde idag ett starkt ledarskap. Det fanns inte där och nu är F1 ett stort jävla skämt, vilket inte på något sätt är michelins fel.
Lösningen fanns där. FIA fjollade runt och förstörde eftermiddagen för 120 000 betalande människor samt förstörde F1's anseende över hela världen för en lång tid framöver.AndersF1 skrev: Det enda förslaget jag sett är att de infört en chikan i sista kurvan. För det krävdes dumt nog att alla stallen var överrens om det och det var alla utom Ferrari.
Michelin gjorde ett stort jävla misstag, men de var ansvarsfulla och seriösa nog att gå ut och medge detta samt att de prioriterade förarnas, funktionärernas och publikens säkerhet. De vädjade sedan till FIA att de skulle göra det bästa av situationen och att försöka lösa problemet så att sporten inte skulle ta allt för stor skada.Gösta skrev:Hade Michelin varit ett ansvarsfullt och seriöst företag så hade dom byggt ett fungerande däck och inte lämnat sina stall i sticket. Dom ville ligga på marginalen och gick över och halkade utför stupet. Nu vill man klandra ett FIA och Ferrari för att man inte ändrade på reglerna för att rädda deras skinn.
Detta bekräftar bara teorin om "Pöbelns skri från okunnighetens träsk".Nisse skrev:Oavsett vems nu felet var så vet jag vem som är den mest utbuade segraren genom tiderna och vilket stall han kör för
Det fanns fungerande däck på plats. Stallen kunde bytt till dessa och tagit de konsikvenser det medfört enligt regelboken. Man trodde att loppet skulle avbrytas och att chickanen skulle byggas, vilket skulle ha medfört en nackdel för Ferrari (som ju utmanar om WDC / WCC) . Man spelade högt och förlorade. Hu vill man skylla ifrån sig.GMD skrev:Michelin gjorde ett stort jävla misstag, men de var ansvarsfulla och seriösa nog att gå ut och medge detta samt att de prioriterade förarnas, funktionärernas och publikens säkerhet. De vädjade sedan till FIA att de skulle göra det bästa av situationen och att försöka lösa problemet så att sporten inte skulle ta allt för stor skada.Gösta skrev:Hade Michelin varit ett ansvarsfullt och seriöst företag så hade dom byggt ett fungerande däck och inte lämnat sina stall i sticket. Dom ville ligga på marginalen och gick över och halkade utför stupet. Nu vill man klandra ett FIA och Ferrari för att man inte ändrade på reglerna för att rädda deras skinn.
Vems fel är då det här skämten?
Kunde problemet lösas? Ja det kunde det.
Nej, det fanns inte fungerande däck på plats.Gösta skrev:Det fanns fungerande däck på plats. Stallen kunde bytt till dessa och tagit de konsikvenser det medfört enligt regelboken. Man trodde att loppet skulle avbrytas och att chickanen skulle byggas, vilket skulle ha medfört en nackdel för Ferrari (som ju utmanar om WDC / WCC) . Man spelade högt och förlorade. Hu vill man skylla ifrån sig.GMD skrev:Michelin gjorde ett stort jävla misstag, men de var ansvarsfulla och seriösa nog att gå ut och medge detta samt att de prioriterade förarnas, funktionärernas och publikens säkerhet. De vädjade sedan till FIA att de skulle göra det bästa av situationen och att försöka lösa problemet så att sporten inte skulle ta allt för stor skada.Gösta skrev:Hade Michelin varit ett ansvarsfullt och seriöst företag så hade dom byggt ett fungerande däck och inte lämnat sina stall i sticket. Dom ville ligga på marginalen och gick över och halkade utför stupet. Nu vill man klandra ett FIA och Ferrari för att man inte ändrade på reglerna för att rädda deras skinn.
Vems fel är då det här skämten?
Kunde problemet lösas? Ja det kunde det.
Skitdåligt.
Vad tråkigt att den seriösa F1 publiken som du tydligen tillhör inte lyckas göra er hörda A1x2 + Indyx2Gösta skrev:Detta bekräftar bara teorin om "Pöbelns skri från okunnighetens träsk".Nisse skrev:Oavsett vems nu felet var så vet jag vem som är den mest utbuade segraren genom tiderna och vilket stall han kör för
Varje människa som är lite insatt i F1 vet bättre än så Nisse, det går hem hos aftonbladets läsare, okunniga åskådare, Jari och svennson i stugan, men inte hos den seriösa och kunniga publiken.
LuckyStrike1 skrev:Nej, det fanns inte fungerande däck på plats.Gösta skrev:Det fanns fungerande däck på plats. Stallen kunde bytt till dessa och tagit de konsikvenser det medfört enligt regelboken. Man trodde att loppet skulle avbrytas och att chickanen skulle byggas, vilket skulle ha medfört en nackdel för Ferrari (som ju utmanar om WDC / WCC) . Man spelade högt och förlorade. Hu vill man skylla ifrån sig.GMD skrev: Michelin gjorde ett stort jävla misstag, men de var ansvarsfulla och seriösa nog att gå ut och medge detta samt att de prioriterade förarnas, funktionärernas och publikens säkerhet. De vädjade sedan till FIA att de skulle göra det bästa av situationen och att försöka lösa problemet så att sporten inte skulle ta allt för stor skada.
Vems fel är då det här skämten?
Kunde problemet lösas? Ja det kunde det.
Skitdåligt.
Det kom i sista sekund otestade däck som man inte visste hur de skulle fungera på Indy. Att köra på dem hade varit livsfarligt, och ett stort frågetecken.
Så tyvärr var inte det ett alternativ
JA, men du skrev själv fungerande däck. Det fanns ingen som helst möjlighet att veta om detta däck skulle fungera på Indianapolis. Det hade varit livsfarligt att testa dem i racetrim.Gösta skrev:LuckyStrike1 skrev:Nej, det fanns inte fungerande däck på plats.Gösta skrev: Det fanns fungerande däck på plats. Stallen kunde bytt till dessa och tagit de konsikvenser det medfört enligt regelboken. Man trodde att loppet skulle avbrytas och att chickanen skulle byggas, vilket skulle ha medfört en nackdel för Ferrari (som ju utmanar om WDC / WCC) . Man spelade högt och förlorade. Hu vill man skylla ifrån sig.
Skitdåligt.
Det kom i sista sekund otestade däck som man inte visste hur de skulle fungera på Indy. Att köra på dem hade varit livsfarligt, och ett stort frågetecken.
Så tyvärr var inte det ett alternativ
Eje sa att däcken med "Barcelona specifikation" fanns på plats!!!!!!
The Michelin teams deeply regret the position that they have been put in today and would like to apologise to all the spectators, TV viewers, Formula One fans and sponsors for not being able to take part in today's USA Grand Prix.
Following Ralf Schumacher's accident on Friday morning, we were advised by Michelin that none of the tyres that were available to the teams could be used unless the vehicle speed in Turn 13 was reduced. Without this Michelin did not consider the tyre to be safe to be used for the race.
All the teams are confident in Michelin and trust their advice as we know they are competent and responsible and their written instruction to us not to race unless changes to the circuit were made was accepted.
After final data from Michelin became available at 06.30 on Sunday morning it became clear that Michelin were not able to guarantee the safety of the drivers. Numerous discussions and meetings took place to find a safe solution to the problem. Every possibility for the race to go ahead in a safe manner was explored. The only practical solution was for a chicane to be installed prior to Turn 13 and nine of the teams were prepared to run under these conditions even forgoing championship points or by allowing non-Michelin teams to take top positions on the grid.
Unfortunately all proposals were rejected by the FIA.
Safety is always the first concern of any team and the FIA. Regrettably the teams were obliged to follow Michelin's requirements not to race.
We are totally aware that the USA is an important market for Formula One and there is an obligation for Formula One to promote itself in a positive and professional manner. It is sad that we couldn't showcase Formula One in the manner we would have liked today.
Om vi utgår från att du har rätt så är det isåfall helt monumentalt korkat att flyga dit ett antal däck iallafall (vilket antagligen inte är gratis). Hur kan det vara ekonomiskt och praktiskt försvarsbart i en så stor organsiation som Michelin? Sådant trodde jag inte ens var möjligt men där ser man. I mina öron låter Michelin som ett företag med stora problem inom hur man uppträder professionellt och PR-effektivt.LuckyStrike1 skrev: Det kom i sista sekund otestade däck som man inte visste hur de skulle fungera på Indy. Att köra på dem hade varit livsfarligt, och ett stort frågetecken.
Så tyvärr var inte det ett alternativ
De som inte ville ha en och hade lagen på sin sida att förhindra att det byggdes en.LuckyStrike1 skrev:
Vilka hade kunnat se till att det blev en chikan i kurva 13?
Ett sådant brev är lätt att skriva för att försöka rädda sitt skinn.LuckyStrike1 skrev:The Michelin teams deeply regret the position that they have been put in today and would like to apologise to all the spectators, TV viewers, Formula One fans and sponsors for not being able to take part in today's USA Grand Prix.
Following Ralf Schumacher's accident on Friday morning, we were advised by Michelin that none of the tyres that were available to the teams could be used unless the vehicle speed in Turn 13 was reduced. Without this Michelin did not consider the tyre to be safe to be used for the race.
All the teams are confident in Michelin and trust their advice as we know they are competent and responsible and their written instruction to us not to race unless changes to the circuit were made was accepted.
After final data from Michelin became available at 06.30 on Sunday morning it became clear that Michelin were not able to guarantee the safety of the drivers. Numerous discussions and meetings took place to find a safe solution to the problem. Every possibility for the race to go ahead in a safe manner was explored. The only practical solution was for a chicane to be installed prior to Turn 13 and nine of the teams were prepared to run under these conditions even forgoing championship points or by allowing non-Michelin teams to take top positions on the grid.
Unfortunately all proposals were rejected by the FIA.
Safety is always the first concern of any team and the FIA. Regrettably the teams were obliged to follow Michelin's requirements not to race.
We are totally aware that the USA is an important market for Formula One and there is an obligation for Formula One to promote itself in a positive and professional manner. It is sad that we couldn't showcase Formula One in the manner we would have liked today.
Gösta skrev:De som inte ville ha en och hade lagen på sin sida att förhindra att det byggdes en.LuckyStrike1 skrev:
Vilka hade kunnat se till att det blev en chikan i kurva 13?
Tack för att det finns ett fungerande regelverk.
Vem bluffade vem egentligen?Gösta skrev:Ett sådant brev är lätt att skriva för att försöka rädda sitt skinn.LuckyStrike1 skrev:The Michelin teams deeply regret the position that they have been put in today and would like to apologise to all the spectators, TV viewers, Formula One fans and sponsors for not being able to take part in today's USA Grand Prix.
Following Ralf Schumacher's accident on Friday morning, we were advised by Michelin that none of the tyres that were available to the teams could be used unless the vehicle speed in Turn 13 was reduced. Without this Michelin did not consider the tyre to be safe to be used for the race.
All the teams are confident in Michelin and trust their advice as we know they are competent and responsible and their written instruction to us not to race unless changes to the circuit were made was accepted.
After final data from Michelin became available at 06.30 on Sunday morning it became clear that Michelin were not able to guarantee the safety of the drivers. Numerous discussions and meetings took place to find a safe solution to the problem. Every possibility for the race to go ahead in a safe manner was explored. The only practical solution was for a chicane to be installed prior to Turn 13 and nine of the teams were prepared to run under these conditions even forgoing championship points or by allowing non-Michelin teams to take top positions on the grid.
Unfortunately all proposals were rejected by the FIA.
Safety is always the first concern of any team and the FIA. Regrettably the teams were obliged to follow Michelin's requirements not to race.
We are totally aware that the USA is an important market for Formula One and there is an obligation for Formula One to promote itself in a positive and professional manner. It is sad that we couldn't showcase Formula One in the manner we would have liked today.
Man bluffade, FIA synade och vann.
HURRA FÖR RÄTTVISAN.
Michelin är ett av världens äldsta däckstillverkare. Man är ingen nybörjare. Hade dom velat att ha en säkerhetsmarginal på sina däck så hade dom mycket enkelt kunnat bygga ett däck som klarar i princip vilka farter och förutsättningar som helst. Man bygger bla däck till flygplansindustrin som skall klara en acceleration från 0-370 på under 1 sek. Man låg på marginalen hela tiden, det visste man. Man tog en rövare i USA och tänkte förmodligen "vi blir oslagbara i USA om vi bara slipper den där bankningen som ger en för stor påfrestning på våra däck. Men vi tar med dessa däck och ställer ultimatum till FIA och de övriga stallen. Dom kan ju inte gärna säga nej när publiken redan finns på plats, det skulle bli en jätteskandal".LuckyStrike1 skrev:Vem bluffade vem egentligen?Gösta skrev:Ett sådant brev är lätt att skriva för att försöka rädda sitt skinn.LuckyStrike1 skrev:
Man bluffade, FIA synade och vann.
HURRA FÖR RÄTTVISAN.
FIA bluffade och förlorade kan man säga, men det var fansen som fick betala.
För Michelin sa från början:
"Vi har gjort ett misstag, ett grovt misstag. Vi har tagit med oss däck som inte går att använda på den här banan och kan därför inte köra. Det går inte av säkerhetsskäl. Vi kan köra, om det är så att det sätts upp en chikan i kurva 13 som är den kurva våra däck inte klarar av. Utan chikan kommer vi däremot inte att kunna köra loppet"
FIA trodde det var en bluff, synade den genom att inte sätta in en chikan. Michelin visade sina kort på formationsvarvet när 14 bilar gick i depå och parkerade.
Ett slags pokerparti där två deltagande spelar och bluffar, men det är de vid sidan om somfår betala.
Jag hytter med näven åt Michelin, FIA och Bernie
Menar du att Michelin som företag har samvete???Jari skrev:Rädda sitt skinn eller ta sitt ansvar för att ens produkt kan visa sig vara livsfarlig?
Sluta nu Gösta! Du hade inte velat ha någons liv på ditt samvete i samma läge.
För några år sedan när det bara var tillåtet med en variant av regndäck så hade Ferrari något som närmast kunde kallas intermedium på och halkade runt på. Men då löste man det praktiskt med PC-car.Bernie skrev:man undrar ju hur snacket hade gått i framtida lopp där bridgestone hade haft kassa däck, om en chikan hade byggs.....
Jag är övertygad om att Ferrari hade gått med på att ha en "pace car" för michelinbilarna.Nisse skrev:För några år sedan när det bara var tillåtet med en variant av regndäck så hade Ferrari något som närmast kunde kallas intermedium på och halkade runt på. Men då löste man det praktiskt med PC-car.Bernie skrev:man undrar ju hur snacket hade gått i framtida lopp där bridgestone hade haft kassa däck, om en chikan hade byggs.....
Vann?? Jo det beror ju på hur man ser det. Tupparna eller slipsarna inom FIA vann prestige gentemot Michelin och deras stall. Ingen ska ju komma här och berätta för FIA hur dom ska göra. Men ser man längre så har dom nog lidit ett stort nederlag idag. Oavsett med vilka ögon man ser det.[/quote]BlackhawkMTV skrev:[quote="Gösta]
Ett sådant brev är lätt att skriva för att försöka rädda sitt skinn.
Man bluffade, FIA synade och vann.
HURRA FÖR RÄTTVISAN.
Tycker själv att det är ganska kul att ha sett det här loppet och en del andra där schummie stått som segrareGösta skrev:Jag är övertygad om att Ferrari hade gått med på att ha en "pace car" för michelinbilarna.Nisse skrev:För några år sedan när det bara var tillåtet med en variant av regndäck så hade Ferrari något som närmast kunde kallas intermedium på och halkade runt på. Men då löste man det praktiskt med PC-car.Bernie skrev:man undrar ju hur snacket hade gått i framtida lopp där bridgestone hade haft kassa däck, om en chikan hade byggs.....
Underbart att han fortfarande har förmågan att glädja dig.Nisse skrev:Tycker själv att det är ganska kul att ha sett det här loppet och en del andra där schummie stått som segrareGösta skrev:Jag är övertygad om att Ferrari hade gått med på att ha en "pace car" för michelinbilarna.Nisse skrev: För några år sedan när det bara var tillåtet med en variant av regndäck så hade Ferrari något som närmast kunde kallas intermedium på och halkade runt på. Men då löste man det praktiskt med PC-car.För varje sådan här seger han tar så devalverar han värdet av sina andra segrar
Det här var väl det motstånd han är kapabel att slå i dagsläget
Kul att de segrar man kommer komma ihåg karln för är historiens mest uppkörda
Ja men det satt hårt åt idagGösta skrev:Underbart att han fortfarande har förmågan att glädja dig.Nisse skrev:Tycker själv att det är ganska kul att ha sett det här loppet och en del andra där schummie stått som segrareGösta skrev: Jag är övertygad om att Ferrari hade gått med på att ha en "pace car" för michelinbilarna.För varje sådan här seger han tar så devalverar han värdet av sina andra segrar
Det här var väl det motstånd han är kapabel att slå i dagsläget
Kul att de segrar man kommer komma ihåg karln för är historiens mest uppkörda
![]()
Du tror väl inte på fullaste allvar på det själv? Att dom har gjort en dundertabbe är det inget snack om men att dom medvetet tog med däck som dom visste inte skulle hålla är ju löjligt att påstå.Gösta skrev: Man tog en rövare i USA och tänkte förmodligen "vi blir oslagbara i USA om vi bara slipper den där bankningen som ger en för stor påfrestning på våra däck. Men vi tar med dessa däck och ställer ultimatum till FIA och de övriga stallen. Dom kan ju inte gärna säga nej när publiken redan finns på plats, det skulle bli en jätteskandal".
Ja, och jag menar att de stall som körde i går inte har det för sporten F1.Gösta skrev:Menar du att Michelin som företag har samvete???Jari skrev:Rädda sitt skinn eller ta sitt ansvar för att ens produkt kan visa sig vara livsfarlig?
Sluta nu Gösta! Du hade inte velat ha någons liv på ditt samvete i samma läge.![]()
"jag e inte naiv"