Indy & Diamantslipad beläggning
-
schysst teamorder av Ferrari
"We held Rubens back so you could get out in front" eller vad sa de på radion?
Som av en slump tappade Rubens helt plötsligt massor av tempo .... Han måste ha kört slut på däcken ...
"We held Rubens back so you could get out in front" eller vad sa de på radion?
Som av en slump tappade Rubens helt plötsligt massor av tempo .... Han måste ha kört slut på däcken ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
-
-
Det är utan tvekan så att Michelin gjort en tekniskt tabbe, vilket de flesta stall gjort någon gång under åren. Oftast är kanske inte stallens tekniska tabbar lika säkerhetwsmässigt farliga, men ibland har de ju dragit tillbaks sina bilar.
Men när det väl hade hänt, hur kunde de ha löst problemet och även i fortsättningen sett till att F1 varit välkommen till USA?
Det enda förslaget jag sett är att de infört en chikan i sista kurvan. För det krävdes dumt nog att alla stallen var överrens om det och det var alla utom Ferrari. Det hade de all formell rätt till och inget fusk eller annat regelvidrigt inblandat i det. De fick dessutom en gratis dubbelseger. Men gynnar det verkligen Ferrari i det långa loppet om det medför att F1 aldrig mer är välkomna tillbaks till USA och att F1:s anseende är skadat?
Fanns det några andra sätt att lösa problemet när det väl uppstått?
Att be förarna köra saktare kan ju ingen mena på allvar, eftersom det inte ens skulle hålla i ett varv. Det är ju tävlingsförare det handlar om. Kimi höll fullt i förra loppet när ratten sakta flyttade på sig och något var uppenbart fel i styrningen, trots att hjulupphängningen gått i bitar i tävlingen innan. De andra är säkert likadana. Tror någon verkligen att de hade tagit det lugnt genom kurva 13 om de ser chansen att köra om den framför? Aldrig!
Men när det väl hade hänt, hur kunde de ha löst problemet och även i fortsättningen sett till att F1 varit välkommen till USA?
Det enda förslaget jag sett är att de infört en chikan i sista kurvan. För det krävdes dumt nog att alla stallen var överrens om det och det var alla utom Ferrari. Det hade de all formell rätt till och inget fusk eller annat regelvidrigt inblandat i det. De fick dessutom en gratis dubbelseger. Men gynnar det verkligen Ferrari i det långa loppet om det medför att F1 aldrig mer är välkomna tillbaks till USA och att F1:s anseende är skadat?
Fanns det några andra sätt att lösa problemet när det väl uppstått?
Att be förarna köra saktare kan ju ingen mena på allvar, eftersom det inte ens skulle hålla i ett varv. Det är ju tävlingsförare det handlar om. Kimi höll fullt i förra loppet när ratten sakta flyttade på sig och något var uppenbart fel i styrningen, trots att hjulupphängningen gått i bitar i tävlingen innan. De andra är säkert likadana. Tror någon verkligen att de hade tagit det lugnt genom kurva 13 om de ser chansen att köra om den framför? Aldrig!
-
Och vems fel är det då?GMD skrev:
F1 behövde idag ett starkt ledarskap. Det fanns inte där och nu är F1 ett stort jävla skämt, vilket inte på något sätt är michelins fel.
Hade Michelin varit ett ansvarsfullt och seriöst företag så hade dom byggt ett fungerande däck och inte lämnat sina stall i sticket. Dom ville ligga på marginalen och gick över och halkade utför stupet. Nu vill man klandra ett FIA och Ferrari för att man inte ändrade på reglerna för att rädda deras skinn.
Som tur är så är vi av med Michelin nästa år och ansvarsfulla och seriösa däcksleverantörer tar över.
Bra courage både från FIA och Bridgstonestallen som gjorde sitt bästa för att ge publiken det lilla underhållning man kunde ge och samtidigt visade Michelin att man inte böjer sig för hot.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Lösningen fanns där. FIA fjollade runt och förstörde eftermiddagen för 120 000 betalande människor samt förstörde F1's anseende över hela världen för en lång tid framöver.AndersF1 skrev: Det enda förslaget jag sett är att de infört en chikan i sista kurvan. För det krävdes dumt nog att alla stallen var överrens om det och det var alla utom Ferrari.
F1 är för mig inte längre motorsportens kungaklass.
-
-
Michelin gjorde ett stort jävla misstag, men de var ansvarsfulla och seriösa nog att gå ut och medge detta samt att de prioriterade förarnas, funktionärernas och publikens säkerhet. De vädjade sedan till FIA att de skulle göra det bästa av situationen och att försöka lösa problemet så att sporten inte skulle ta allt för stor skada.Gösta skrev:Hade Michelin varit ett ansvarsfullt och seriöst företag så hade dom byggt ett fungerande däck och inte lämnat sina stall i sticket. Dom ville ligga på marginalen och gick över och halkade utför stupet. Nu vill man klandra ett FIA och Ferrari för att man inte ändrade på reglerna för att rädda deras skinn.
Vems fel är då det här skämten?
Kunde problemet lösas? Ja det kunde det.
-
Detta bekräftar bara teorin om "Pöbelns skri från okunnighetens träsk".Nisse skrev:Oavsett vems nu felet var så vet jag vem som är den mest utbuade segraren genom tiderna och vilket stall han kör för
Varje människa som är lite insatt i F1 vet bättre än så Nisse, det går hem hos aftonbladets läsare, okunniga åskådare, Jari och svennson i stugan, men inte hos den seriösa och kunniga publiken.
-
Det fanns fungerande däck på plats. Stallen kunde bytt till dessa och tagit de konsikvenser det medfört enligt regelboken. Man trodde att loppet skulle avbrytas och att chickanen skulle byggas, vilket skulle ha medfört en nackdel för Ferrari (som ju utmanar om WDC / WCC) . Man spelade högt och förlorade. Hu vill man skylla ifrån sig.GMD skrev:Michelin gjorde ett stort jävla misstag, men de var ansvarsfulla och seriösa nog att gå ut och medge detta samt att de prioriterade förarnas, funktionärernas och publikens säkerhet. De vädjade sedan till FIA att de skulle göra det bästa av situationen och att försöka lösa problemet så att sporten inte skulle ta allt för stor skada.Gösta skrev:Hade Michelin varit ett ansvarsfullt och seriöst företag så hade dom byggt ett fungerande däck och inte lämnat sina stall i sticket. Dom ville ligga på marginalen och gick över och halkade utför stupet. Nu vill man klandra ett FIA och Ferrari för att man inte ändrade på reglerna för att rädda deras skinn.
Skitdåligt.
-
Nej, det fanns inte fungerande däck på plats.Gösta skrev:Det fanns fungerande däck på plats. Stallen kunde bytt till dessa och tagit de konsikvenser det medfört enligt regelboken. Man trodde att loppet skulle avbrytas och att chickanen skulle byggas, vilket skulle ha medfört en nackdel för Ferrari (som ju utmanar om WDC / WCC) . Man spelade högt och förlorade. Hu vill man skylla ifrån sig.GMD skrev:Michelin gjorde ett stort jävla misstag, men de var ansvarsfulla och seriösa nog att gå ut och medge detta samt att de prioriterade förarnas, funktionärernas och publikens säkerhet. De vädjade sedan till FIA att de skulle göra det bästa av situationen och att försöka lösa problemet så att sporten inte skulle ta allt för stor skada.Gösta skrev:Hade Michelin varit ett ansvarsfullt och seriöst företag så hade dom byggt ett fungerande däck och inte lämnat sina stall i sticket. Dom ville ligga på marginalen och gick över och halkade utför stupet. Nu vill man klandra ett FIA och Ferrari för att man inte ändrade på reglerna för att rädda deras skinn.
Skitdåligt.
Det kom i sista sekund otestade däck som man inte visste hur de skulle fungera på Indy. Att köra på dem hade varit livsfarligt, och ett stort frågetecken.
Så tyvärr var inte det ett alternativ
-
Vad tråkigt att den seriösa F1 publiken som du tydligen tillhör inte lyckas göra er hörda A1x2 + Indyx2 Men det var ju nästan det ultimata 33% röda bilar och en som fick vinnaGösta skrev:Detta bekräftar bara teorin om "Pöbelns skri från okunnighetens träsk".Nisse skrev:Oavsett vems nu felet var så vet jag vem som är den mest utbuade segraren genom tiderna och vilket stall han kör för
Varje människa som är lite insatt i F1 vet bättre än så Nisse, det går hem hos aftonbladets läsare, okunniga åskådare, Jari och svennson i stugan, men inte hos den seriösa och kunniga publiken.
-
LuckyStrike1 skrev:Nej, det fanns inte fungerande däck på plats.Gösta skrev:Det fanns fungerande däck på plats. Stallen kunde bytt till dessa och tagit de konsikvenser det medfört enligt regelboken. Man trodde att loppet skulle avbrytas och att chickanen skulle byggas, vilket skulle ha medfört en nackdel för Ferrari (som ju utmanar om WDC / WCC) . Man spelade högt och förlorade. Hu vill man skylla ifrån sig.GMD skrev: Michelin gjorde ett stort jävla misstag, men de var ansvarsfulla och seriösa nog att gå ut och medge detta samt att de prioriterade förarnas, funktionärernas och publikens säkerhet. De vädjade sedan till FIA att de skulle göra det bästa av situationen och att försöka lösa problemet så att sporten inte skulle ta allt för stor skada.
Skitdåligt.
Det kom i sista sekund otestade däck som man inte visste hur de skulle fungera på Indy. Att köra på dem hade varit livsfarligt, och ett stort frågetecken.
Eje sa att däcken med "Barcelona specifikation" fanns på plats!!!!!!
-
-
JA, men du skrev själv fungerande däck. Det fanns ingen som helst möjlighet att veta om detta däck skulle fungera på Indianapolis. Det hade varit livsfarligt att testa dem i racetrim.Gösta skrev:LuckyStrike1 skrev:Nej, det fanns inte fungerande däck på plats.Gösta skrev: Det fanns fungerande däck på plats. Stallen kunde bytt till dessa och tagit de konsikvenser det medfört enligt regelboken. Man trodde att loppet skulle avbrytas och att chickanen skulle byggas, vilket skulle ha medfört en nackdel för Ferrari (som ju utmanar om WDC / WCC) . Man spelade högt och förlorade. Hu vill man skylla ifrån sig.
Skitdåligt.
Eje sa att däcken med "Barcelona specifikation" fanns på plats!!!!!!
Michelin, som tabbade sig enormt, sa att de under de förutsättningar de själva bar skulden till bara kunde låta sina stall tävla om det fanns en chikan i kurva 13.
En sån byggdes inte, och så blev det inte ngt race med den inblandade.
Vilka hade kunnat se till att det blev en chikan i kurva 13?
-
The Michelin teams deeply regret the position that they have been put in today and would like to apologise to all the spectators, TV viewers, Formula One fans and sponsors for not being able to take part in today's USA Grand Prix.
Following Ralf Schumacher's accident on Friday morning, we were advised by Michelin that none of the tyres that were available to the teams could be used unless the vehicle speed in Turn 13 was reduced. Without this Michelin did not consider the tyre to be safe to be used for the race.
All the teams are confident in Michelin and trust their advice as we know they are competent and responsible and their written instruction to us not to race unless changes to the circuit were made was accepted.
After final data from Michelin became available at 06.30 on Sunday morning it became clear that Michelin were not able to guarantee the safety of the drivers. Numerous discussions and meetings took place to find a safe solution to the problem. Every possibility for the race to go ahead in a safe manner was explored. The only practical solution was for a chicane to be installed prior to Turn 13 and nine of the teams were prepared to run under these conditions even forgoing championship points or by allowing non-Michelin teams to take top positions on the grid.
Unfortunately all proposals were rejected by the FIA.
Safety is always the first concern of any team and the FIA. Regrettably the teams were obliged to follow Michelin's requirements not to race.
We are totally aware that the USA is an important market for Formula One and there is an obligation for Formula One to promote itself in a positive and professional manner. It is sad that we couldn't showcase Formula One in the manner we would have liked today.
-
Om vi utgår från att du har rätt så är det isåfall helt monumentalt korkat att flyga dit ett antal däck iallafall (vilket antagligen inte är gratis). Hur kan det vara ekonomiskt och praktiskt försvarsbart i en så stor organsiation som Michelin? Sådant trodde jag inte ens var möjligt men där ser man. I mina öron låter Michelin som ett företag med stora problem inom hur man uppträder professionellt och PR-effektivt.LuckyStrike1 skrev: Det kom i sista sekund otestade däck som man inte visste hur de skulle fungera på Indy. Att köra på dem hade varit livsfarligt, och ett stort frågetecken.
Forza Il Tempo Gigante
-
De som inte ville ha en och hade lagen på sin sida att förhindra att det byggdes en.LuckyStrike1 skrev:
Tack för att det finns ett fungerande regelverk.
-
Michelin klantade sig och byggde däck som visade sig vara riskbla att använda och rekomenderade sina team att inte tävla om det inte las in en chikan i kurva 13. Felet liggergivetvis hos Michelin och ingen annan.
I det läget fanns en lösning som hade kunnat ge en tävling för publiken på plats och tv-tittarna. Men den lösningen accepterades inte av alla stallen och stallet i fråga har ju tidigare visat att de struntar i alla. Huvudsaken är att deras stora stjärna får så många segrar som möjligt uppkörda.
I det läget fanns en lösning som hade kunnat ge en tävling för publiken på plats och tv-tittarna. Men den lösningen accepterades inte av alla stallen och stallet i fråga har ju tidigare visat att de struntar i alla. Huvudsaken är att deras stora stjärna får så många segrar som möjligt uppkörda.
-
Ett sådant brev är lätt att skriva för att försöka rädda sitt skinn.LuckyStrike1 skrev:The Michelin teams deeply regret the position that they have been put in today and would like to apologise to all the spectators, TV viewers, Formula One fans and sponsors for not being able to take part in today's USA Grand Prix.
Following Ralf Schumacher's accident on Friday morning, we were advised by Michelin that none of the tyres that were available to the teams could be used unless the vehicle speed in Turn 13 was reduced. Without this Michelin did not consider the tyre to be safe to be used for the race.
All the teams are confident in Michelin and trust their advice as we know they are competent and responsible and their written instruction to us not to race unless changes to the circuit were made was accepted.
After final data from Michelin became available at 06.30 on Sunday morning it became clear that Michelin were not able to guarantee the safety of the drivers. Numerous discussions and meetings took place to find a safe solution to the problem. Every possibility for the race to go ahead in a safe manner was explored. The only practical solution was for a chicane to be installed prior to Turn 13 and nine of the teams were prepared to run under these conditions even forgoing championship points or by allowing non-Michelin teams to take top positions on the grid.
Safety is always the first concern of any team and the FIA. Regrettably the teams were obliged to follow Michelin's requirements not to race.
We are totally aware that the USA is an important market for Formula One and there is an obligation for Formula One to promote itself in a positive and professional manner. It is sad that we couldn't showcase Formula One in the manner we would have liked today.
Man bluffade, FIA synade och vann.
HURRA FÖR RÄTTVISAN.
-
Gösta skrev:De som inte ville ha en och hade lagen på sin sida att förhindra att det byggdes en.LuckyStrike1 skrev:
Tack för att det finns ett fungerande regelverk.
Michelin orsakade den uppkommna situationen
FIA hade kunnat lösa den
För övrigt har inget olagligt skett Gösta. F1 körs däremot efter ett reglemente, men inte efter ngn lag. Inget brott mot reglementet förekom idag.
-
-
Vem bluffade vem egentligen?Gösta skrev:Ett sådant brev är lätt att skriva för att försöka rädda sitt skinn.LuckyStrike1 skrev:The Michelin teams deeply regret the position that they have been put in today and would like to apologise to all the spectators, TV viewers, Formula One fans and sponsors for not being able to take part in today's USA Grand Prix.
HURRA FÖR RÄTTVISAN.
FIA bluffade och förlorade kan man säga, men det var fansen som fick betala.
För Michelin sa från början:
"Vi har gjort ett misstag, ett grovt misstag. Vi har tagit med oss däck som inte går att använda på den här banan och kan därför inte köra. Det går inte av säkerhetsskäl. Vi kan köra, om det är så att det sätts upp en chikan i kurva 13 som är den kurva våra däck inte klarar av. Utan chikan kommer vi däremot inte att kunna köra loppet"
FIA trodde det var en bluff, synade den genom att inte sätta in en chikan. Michelin visade sina kort på formationsvarvet när 14 bilar gick i depå och parkerade.
Ett slags pokerparti där två deltagande spelar och bluffar, men det är de vid sidan om somfår betala.
Jag hytter med näven åt Michelin, FIA och Bernie
-
- Varnad
-
Jag tycker att det är riktigt dåligt av FIA att låta Bridgestoneteamen få avgöra det här.
Det är FIA som är ansvariga för reglerna och dom skulle aldrig ha frågat dom teamen utan tagit beslutet att inte bygga chikanen själva.
Det är FIA som är ansvariga för reglerna och dom skulle aldrig ha frågat dom teamen utan tagit beslutet att inte bygga chikanen själva.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
-
Michelin är ett av världens äldsta däckstillverkare. Man är ingen nybörjare. Hade dom velat att ha en säkerhetsmarginal på sina däck så hade dom mycket enkelt kunnat bygga ett däck som klarar i princip vilka farter och förutsättningar som helst. Man bygger bla däck till flygplansindustrin som skall klara en acceleration från 0-370 på under 1 sek. Man låg på marginalen hela tiden, det visste man. Man tog en rövare i USA och tänkte förmodligen "vi blir oslagbara i USA om vi bara slipper den där bankningen som ger en för stor påfrestning på våra däck. Men vi tar med dessa däck och ställer ultimatum till FIA och de övriga stallen. Dom kan ju inte gärna säga nej när publiken redan finns på plats, det skulle bli en jätteskandal".LuckyStrike1 skrev:Vem bluffade vem egentligen?Gösta skrev:Ett sådant brev är lätt att skriva för att försöka rädda sitt skinn.LuckyStrike1 skrev:
HURRA FÖR RÄTTVISAN.
FIA bluffade och förlorade kan man säga, men det var fansen som fick betala.
För Michelin sa från början:
"Vi har gjort ett misstag, ett grovt misstag. Vi har tagit med oss däck som inte går att använda på den här banan och kan därför inte köra. Det går inte av säkerhetsskäl. Vi kan köra, om det är så att det sätts upp en chikan i kurva 13 som är den kurva våra däck inte klarar av. Utan chikan kommer vi däremot inte att kunna köra loppet"
FIA trodde det var en bluff, synade den genom att inte sätta in en chikan. Michelin visade sina kort på formationsvarvet när 14 bilar gick i depå och parkerade.
Ett slags pokerparti där två deltagande spelar och bluffar, men det är de vid sidan om somfår betala.
Jag hytter med näven åt Michelin, FIA och Bernie
Jag tyckte FIA skötte sig väl. Man satte stopp för denna typ av utpressning och tvingar michelin att ha en säkerhetsmarginal på sina däck.
-
Menar du att Michelin som företag har samvete???Jari skrev:Rädda sitt skinn eller ta sitt ansvar för att ens produkt kan visa sig vara livsfarlig?
Sluta nu Gösta! Du hade inte velat ha någons liv på ditt samvete i samma läge.
"jag e inte naiv"
-
För några år sedan när det bara var tillåtet med en variant av regndäck så hade Ferrari något som närmast kunde kallas intermedium på och halkade runt på. Men då löste man det praktiskt med PC-car.Bernie skrev:man undrar ju hur snacket hade gått i framtida lopp där bridgestone hade haft kassa däck, om en chikan hade byggs.....
-
Jag är övertygad om att Ferrari hade gått med på att ha en "pace car" för michelinbilarna.Nisse skrev:För några år sedan när det bara var tillåtet med en variant av regndäck så hade Ferrari något som närmast kunde kallas intermedium på och halkade runt på. Men då löste man det praktiskt med PC-car.Bernie skrev:man undrar ju hur snacket hade gått i framtida lopp där bridgestone hade haft kassa däck, om en chikan hade byggs.....
-
[quote="Gösta]
Ett sådant brev är lätt att skriva för att försöka rädda sitt skinn.
HURRA FÖR RÄTTVISAN. [/quote]
Vann?? Jo det beror ju på hur man ser det. Tupparna eller slipsarna inom FIA vann prestige gentemot Michelin och deras stall. Ingen ska ju komma här och berätta för FIA hur dom ska göra. Men ser man längre så har dom nog lidit ett stort nederlag idag. Oavsett med vilka ögon man ser det.
HURRA FÖR RÄTTVISAN. [/quote]
Vann?? Jo det beror ju på hur man ser det. Tupparna eller slipsarna inom FIA vann prestige gentemot Michelin och deras stall. Ingen ska ju komma här och berätta för FIA hur dom ska göra. Men ser man längre så har dom nog lidit ett stort nederlag idag. Oavsett med vilka ögon man ser det.
-
Vann?? Jo det beror ju på hur man ser det. Tupparna eller slipsarna inom FIA vann prestige gentemot Michelin och deras stall. Ingen ska ju komma här och berätta för FIA hur dom ska göra. Men ser man längre så har dom nog lidit ett stort nederlag idag. Oavsett med vilka ögon man ser det.[/quote]BlackhawkMTV skrev:[quote="Gösta]
HURRA FÖR RÄTTVISAN.
Inte alls. Dom har visat att regler är till för att följas och att man inte ger efter för påtryckningar.
Michelin är förloraren. Man har lurat både F1 publiken, sina stall och sina kunder.
-
Tycker själv att det är ganska kul att ha sett det här loppet och en del andra där schummie stått som segrare För varje sådan här seger han tar så devalverar han värdet av sina andra segrar Det här var väl det motstånd han är kapabel att slå i dagsläget Kul att de segrar man kommer komma ihåg karln för är historiens mest uppkördaGösta skrev:Jag är övertygad om att Ferrari hade gått med på att ha en "pace car" för michelinbilarna.Nisse skrev:För några år sedan när det bara var tillåtet med en variant av regndäck så hade Ferrari något som närmast kunde kallas intermedium på och halkade runt på. Men då löste man det praktiskt med PC-car.Bernie skrev:man undrar ju hur snacket hade gått i framtida lopp där bridgestone hade haft kassa däck, om en chikan hade byggs.....
-
Underbart att han fortfarande har förmågan att glädja dig.Nisse skrev:Tycker själv att det är ganska kul att ha sett det här loppet och en del andra där schummie stått som segrare För varje sådan här seger han tar så devalverar han värdet av sina andra segrar Det här var väl det motstånd han är kapabel att slå i dagsläget Kul att de segrar man kommer komma ihåg karln för är historiens mest uppkördaGösta skrev:Jag är övertygad om att Ferrari hade gått med på att ha en "pace car" för michelinbilarna.Nisse skrev: För några år sedan när det bara var tillåtet med en variant av regndäck så hade Ferrari något som närmast kunde kallas intermedium på och halkade runt på. Men då löste man det praktiskt med PC-car.
-
Ja men det satt hårt åt idagGösta skrev:Underbart att han fortfarande har förmågan att glädja dig.Nisse skrev:Tycker själv att det är ganska kul att ha sett det här loppet och en del andra där schummie stått som segrare För varje sådan här seger han tar så devalverar han värdet av sina andra segrar Det här var väl det motstånd han är kapabel att slå i dagsläget Kul att de segrar man kommer komma ihåg karln för är historiens mest uppkördaGösta skrev: Jag är övertygad om att Ferrari hade gått med på att ha en "pace car" för michelinbilarna.
-
Du tror väl inte på fullaste allvar på det själv? Att dom har gjort en dundertabbe är det inget snack om men att dom medvetet tog med däck som dom visste inte skulle hålla är ju löjligt att påstå.Gösta skrev: Man tog en rövare i USA och tänkte förmodligen "vi blir oslagbara i USA om vi bara slipper den där bankningen som ger en för stor påfrestning på våra däck. Men vi tar med dessa däck och ställer ultimatum till FIA och de övriga stallen. Dom kan ju inte gärna säga nej när publiken redan finns på plats, det skulle bli en jätteskandal".
-
- Moderator
Det Gösta skriver ser ut som ett skämt men han vet inte hur rätt han har. Det scenario han beskriver är FIA:s argument för att inte göra några eftergifter och bygga chikaner. Hade de gått med på det hade de underminerat integriteten i sporten och vi hade kunnat få se ett scenario där olika leverantörer i framtiden till och med skulle kunna utnyttja detta prejudikat.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
Klart FIA gjort helt rätt. Hade de givit efter hade som Tärnström skriver ett prejudikat skapats som skulle kunna utnyttjas fel i framtiden.
Tar man med sockeplast när man ska ha skruvdobbar för att få fäste i gräset får man väl ta det lugnt i vändningarna... Eller byta sockeplasten ofta.
Jä*la skandal, aldrig att jag sätter ett Michelindäck på bilen!
/Martin
Tar man med sockeplast när man ska ha skruvdobbar för att få fäste i gräset får man väl ta det lugnt i vändningarna... Eller byta sockeplasten ofta.
Jä*la skandal, aldrig att jag sätter ett Michelindäck på bilen!
/Martin
-
-
-
- Varnad
-
Jag tycker FIA är skithögar. Jag tycker Ferrari är ett jävla pissteam.
Med det sagt - ja - jag tycker Michelin har varit förbannat jävla dåliga som inte har kunnat göra ett litet jävla däck som håller för en bankning, men FIA hade kunnat hitta nåt annat sätt att "straffa" Michelinstallen på..och Ferrari kunde ha tänkt en enda gång på sporten i stället för sina egna jävla tråkiga bilar en enda gång - för deras inställning igår sparkade F1 halvvägs ut i Atlanten igår och man kommer skratta åt F1 länge i Indianapolis.
Men storhakan han fattade inte det där..och inte Ross..eller Jean..de tyckte de gjorde ett bra lopp och förstår inte hur bräckligt ett mästerskap kan vara. De fattade ingenting..stå på podiet i Indianapolis och pissa på motorsporthistoria..var ungefär vad de gjorde.
Med det sagt - ja - jag tycker Michelin har varit förbannat jävla dåliga som inte har kunnat göra ett litet jävla däck som håller för en bankning, men FIA hade kunnat hitta nåt annat sätt att "straffa" Michelinstallen på..och Ferrari kunde ha tänkt en enda gång på sporten i stället för sina egna jävla tråkiga bilar en enda gång - för deras inställning igår sparkade F1 halvvägs ut i Atlanten igår och man kommer skratta åt F1 länge i Indianapolis.
Men storhakan han fattade inte det där..och inte Ross..eller Jean..de tyckte de gjorde ett bra lopp och förstår inte hur bräckligt ett mästerskap kan vara. De fattade ingenting..stå på podiet i Indianapolis och pissa på motorsporthistoria..var ungefär vad de gjorde.
-
-
- Varnad
Ja, och jag menar att de stall som körde i går inte har det för sporten F1.Gösta skrev:Menar du att Michelin som företag har samvete???Jari skrev:Rädda sitt skinn eller ta sitt ansvar för att ens produkt kan visa sig vara livsfarlig?
Sluta nu Gösta! Du hade inte velat ha någons liv på ditt samvete i samma läge.
"jag e inte naiv"
Som bussiness gjorde de rätt, men på bekostnad av alla andra värden.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
-
Tycker du seriöst menat att man borde bygga om banan för att Michelin klantat till det och inte gjort ett hållbart däck? Detta alternativ var ju löjligt.
Ett sätt att lösa problemet hade varit att Michelinstallen kört loppet, men gått in och bytt höger bak ofta och genom depån när de inte längre hade fler däck att byta till. Alternativt kört genom depån hela tiden.
Visst, det hade varit en parodi. Men en fan så mycket mindre parodi än vad fallet blev igår.
Otroligt hur lätt det är att skylla på Ferrari så fort något går F1 emot. De har ställt F1 i löjeväckande skimmer förut men i detta fall kan jag inte se att de gjort något fel alls.
/Martin
Ett sätt att lösa problemet hade varit att Michelinstallen kört loppet, men gått in och bytt höger bak ofta och genom depån när de inte längre hade fler däck att byta till. Alternativt kört genom depån hela tiden.
Visst, det hade varit en parodi. Men en fan så mycket mindre parodi än vad fallet blev igår.
Otroligt hur lätt det är att skylla på Ferrari så fort något går F1 emot. De har ställt F1 i löjeväckande skimmer förut men i detta fall kan jag inte se att de gjort något fel alls.
/Martin
-
- Varnad