Mclaren MP4-19
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
- Ort: Luleå
Australiens GP 2003/03/09 - Snabbaste varv i loppet
D.Coulthard McLaren-Mercedes M 1.28,272 (028)
i samma lopp M.Schumacher Ferrari B 1.27,759 (027)
Men snabbast var
K.Räikkönen McLaren-Mercedes M 1.27,724 (032)
I år:
D.Coulthard McLaren-Mercedes M 1.26,328 (013)
snabbast var
M.Schumacher Ferrari B 1.24,125 (029)
Källa:forza-motorsport.se
Vet ej om de gjort förändringar på banan mellan de två åren, men det tror jag inte. Om banab är likadan stämmer alltså Wurz uttalande bra
D.Coulthard McLaren-Mercedes M 1.28,272 (028)
i samma lopp M.Schumacher Ferrari B 1.27,759 (027)
Men snabbast var
K.Räikkönen McLaren-Mercedes M 1.27,724 (032)
I år:
D.Coulthard McLaren-Mercedes M 1.26,328 (013)
snabbast var
M.Schumacher Ferrari B 1.24,125 (029)
Källa:forza-motorsport.se
Vet ej om de gjort förändringar på banan mellan de två åren, men det tror jag inte. Om banab är likadan stämmer alltså Wurz uttalande bra
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
P2/P1 = (m2*19000/a) / (m1*17000/a) = m2*19000 / m1*17000 = (samma vridmoment, dvs m1=m2) = 19000/17000 = 1.117... = 12%
Det här med effektförlust med 2000 varv mindre kan ju knappast stämma? Den funktionen kan väll knappast vara linjär det måste ju finnas någonstans där det är mer effekt (är HK så intressant egentligen borde inte NM vara mer eftersträvansvärt) ? :O!
Vad jag vill komma fram till med mitt osammanhängande virr är: Det där MÅSTE i min mening vara rena spekulationer och vilda gissningar!
Det här med effektförlust med 2000 varv mindre kan ju knappast stämma? Den funktionen kan väll knappast vara linjär det måste ju finnas någonstans där det är mer effekt (är HK så intressant egentligen borde inte NM vara mer eftersträvansvärt) ? :O!
Vad jag vill komma fram till med mitt osammanhängande virr är: Det där MÅSTE i min mening vara rena spekulationer och vilda gissningar!
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
Dels är effektökningen inte helt linjär vid de höga varvtalen och sen är det inte samma motor vi snackar om. Beräkningen är bara någor lunda korrekt riktig vid jämnförandet av samma motor vid olika varvtal.
Men... om de var väldigt snarlika, vilket de troligen är till viss del så är beräkningen, tankegången bakom denna, korrekt och ger iaf en uppskattning av effektskillnaderna. Vi snackar säkerligen om åtminstone hälften av 12%...
Men... om de var väldigt snarlika, vilket de troligen är till viss del så är beräkningen, tankegången bakom denna, korrekt och ger iaf en uppskattning av effektskillnaderna. Vi snackar säkerligen om åtminstone hälften av 12%...
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån aug 25, 2003 15:51
Som jag sa förutsätter beräkningen att vridmomentet är identiskt vid de båda varvtalen och det är inte speciellt sannorlikt (läs: så är det inte). Effekten ökar linjärt med både varvtal och vridmoment men en vridmomentkurva varierar rätt mycket med varvtalet så det ska man ha i bakhuvudet.Fp730a skrev:Det här med effektförlust med 2000 varv mindre kan ju knappast stämma? Den funktionen kan väll knappast vara linjär det måste ju finnas någonstans där det är mer effekt (är HK så intressant egentligen borde inte NM vara mer eftersträvansvärt) ? :O!
Vad jag vill komma fram till med mitt osammanhängande virr är: Det där MÅSTE i min mening vara rena spekulationer och vilda gissningar!
Precis som du säger är NM, dvs vridmoment, egentligen mer intressant för att veta hur mycket kraft en motor levererar. Men ju högre upp i varvtalsregistret man kan ha vridmomenttopppen desto bättre och desto mer effekt.
Det stämmer bra, effektökningen är sällan linjär och det beror just på det jag sa ovan, att vridmomentet inte är det.Dels är effektökningen inte helt linjär vid de höga varvtalen och sen är det inte samma motor vi snackar om.
Detta är i princip aldrig fallet då man förlorar bredd i varvtalsregistret.Sen är det ju inte säkert att max effekten ligger vid max varv heller...
-- The Dude
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Precis, jag ser inte heller utgångsläget som nån katastrof eller ens dåligt.Sami skrev:McLaren har i alla fall ryckt upp sig lite
P5 för Räikkönen
P9 för Coulthard
Man får ju hoppas att däcken har en positiv inverkan på morgondagens race.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
- Ort: Luleå
Varför ser dom inte till att få lite mer hästar i motorn så de kan ta en topp tre-placering i kvalet för att därefter byta motor och ta straffet? mclaren kvalar ju ändå inte så bra nu och en 7-placering på gridden mot en 12-placering har inte så stor betydelse om de ändå har lite mer att åka med under loppet.
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
- Ort: Rymden
Varför är alla så oroliga för avsaknaden av kusar i Mclarens mercedesmotor? Man behöver ingen stark motor om man vet hur man bygger en bra bil! Vill ni ha ett prejudicerande fall så ta en koll på Renaults fjolårsbil. 80 hästar efter och hänger med lätthet med de andra, tack vare sitt välbalanserade chassi, samt ett bra samarbete med däckstillverkaren.
Det är Newey som ska ha en spark i baken! Sen så kan man ju iofs begära att den något svaga motorn håller distansen ut.
Det är Newey som ska ha en spark i baken! Sen så kan man ju iofs begära att den något svaga motorn håller distansen ut.
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Speedster skrev:Varför är alla så oroliga för avsaknaden av kusar i Mclarens mercedesmotor? Man behöver ingen stark motor om man vet hur man bygger en bra bil! Vill ni ha ett prejudicerande fall så ta en koll på Renaults fjolårsbil. 80 hästar efter och hänger med lätthet med de andra, tack vare sitt välbalanserade chassi, samt ett bra samarbete med däckstillverkaren.
Det är Newey som ska ha en spark i baken! Sen så kan man ju iofs begära att den något svaga motorn håller distansen ut.
Väl talat! Fast jag skulle vilja lägga till BMW också. Förmodligen starkaste motor men ingen fart för det?!
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
- Ort: Rymden
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Jag tror inte utan vet att både Williams och Mclaren kan bygga vinnarbilar. Det är ingen som helst snack om saken. Problemet är förarna. Det är dom som måste se till att deras respektive bilar utvecklas enligt deras egna önskemål. Att enbart kunna köra snabbt räcker inte långt. Pengarna och potencial har dom bägge stallen så det räcker till en vinnarbil så det är inte heller där det felar.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Nja, nu vann ju inte Renault VM förra året, så det räcker inte med enbart en bra och lättkörd bil. Även om det inte gick så bra idag så var det ändå ett steg framåt.Speedster skrev:Varför är alla så oroliga för avsaknaden av kusar i Mclarens mercedesmotor? Man behöver ingen stark motor om man vet hur man bygger en bra bil! Vill ni ha ett prejudicerande fall så ta en koll på Renaults fjolårsbil. 80 hästar efter och hänger med lätthet med de andra, tack vare sitt välbalanserade chassi, samt ett bra samarbete med däckstillverkaren.
Det är Newey som ska ha en spark i baken! Sen så kan man ju iofs begära att den något svaga motorn håller distansen ut.
Mercedes samt Newey och Co behöver skärpa till sig rejält.
Det börjar bli tjatigt med bräckliga McLaren bilar.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Det låter lite långsökt. Hela poängen med att vara med i F1 är väl att visa hur duktiga man är.jajo skrev:Det är väl så att Daimler-Chrysler vill köpa resten av McLaren men kanske tycker att det är för dyrt. Kanske tycker de att stallet är övervärderat? Hur sänker man värdet på ett F1-stall?
/Jan
Är verkligen Daimler-Chrysler beredda att få mycket dålig PR under än längre tid enbart för att kunna köpa ut Ron Dennis del av stallet till ett lägre pris?
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 20:58
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
Läste i aftonbladet att Mclarens- Mercedes motorchef Dr. Werner laurenz har fått sparken efter Malaysia och sportchefen Norbert Haug tror att det finns mer att få ut av motorerna. Det får man ju hoppas på. hoppas att den nya motorchefen kan finna fler hästkrafter och mer fart på bilen nu då eller hoppas man för mycket nu igen då
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Va f_n liknar det här: McLucas kör tillsammans 61 varv påp testet........Mucho Problemas:
Paul Ricard: Jenson Button BAR 1.11,047 (119 ),
2) Antonio Pizzonia Williams 1.11,211 (129),
3) Pedro de la Rosa McLaren 1.11,390 (30),
4) Takuma Sato BAR 1.11,427 (80),
5) Ralf Schumacher Williams 1.11,520 (104),
6) Alex Wurz McLaren 1.12,358 (31),
7) Franck Montagny Renault 1.12,468 (134),
8 ) Ricardo Zonta Toyota 1.12,585 (94),
9) Ryan Briscoe Toyota 1.12,641 (110).
Fiasko.
Paul Ricard: Jenson Button BAR 1.11,047 (119 ),
2) Antonio Pizzonia Williams 1.11,211 (129),
3) Pedro de la Rosa McLaren 1.11,390 (30),
4) Takuma Sato BAR 1.11,427 (80),
5) Ralf Schumacher Williams 1.11,520 (104),
6) Alex Wurz McLaren 1.12,358 (31),
7) Franck Montagny Renault 1.12,468 (134),
8 ) Ricardo Zonta Toyota 1.12,585 (94),
9) Ryan Briscoe Toyota 1.12,641 (110).
Fiasko.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
De la rosa testade McLarens nya låda - kolfiber.
Det kan hända att testet för nya lådan gällde sista dagens test.
1 J. Button BAR 01:10:887 80
2 R. Schumacher Williams 01:11:300 134
3 A. Davidson BAR 01:11:623 48
4 S. Dixon Williams 01:11:753 59
5 R. Zonta Toyota 01:12:427 55
6 A. Wurz McLaren 01:12:256 22
7 P. de la Rosa McLaren 01:12:533 96
8 F. Montagny Renault 01:12:733 141
(Försöker hålla det här forumet vid liv - inte mycket intresse här inte.)
Det kan hända att testet för nya lådan gällde sista dagens test.
1 J. Button BAR 01:10:887 80
2 R. Schumacher Williams 01:11:300 134
3 A. Davidson BAR 01:11:623 48
4 S. Dixon Williams 01:11:753 59
5 R. Zonta Toyota 01:12:427 55
6 A. Wurz McLaren 01:12:256 22
7 P. de la Rosa McLaren 01:12:533 96
8 F. Montagny Renault 01:12:733 141
(Försöker hålla det här forumet vid liv - inte mycket intresse här inte.)
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Arvika
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Mercedes kommer inte låta detta gå dem obemärkt förbi!!!!!
Detta att både vara underlägsen sin stora tyska konkurrent BMW och att deras namn kopplas ihop med havererade motorer ideligen kan inte vara bra för Mercedes försäljningssiffror.
De misslyckas på världens främsta motorsportsskyltfönster......inte bra.
Hur stort tålamod har Mercedes tro ?????
Detta att både vara underlägsen sin stora tyska konkurrent BMW och att deras namn kopplas ihop med havererade motorer ideligen kan inte vara bra för Mercedes försäljningssiffror.
De misslyckas på världens främsta motorsportsskyltfönster......inte bra.
Hur stort tålamod har Mercedes tro ?????
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån apr 22, 2002 02:00
- Ort: Luleå
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre jan 23, 2004 22:25
- Ort: Virginia
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Adrian har gjort ett uttalande om att Mclaren kommer att bli konkurenskraftiga först 2006.
Tack och gonatt för mej...
Vi synes 2006.
Tack och gonatt för mej...
Vi synes 2006.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
Nya bilen.. PÅ silverstenen.. Rätta mig om jag har fel men ser den inte ut som en grävskopa?
Jag vart osäker om den första var.. Deras 19B... Men.. Det är ju onekligen en lite annorlunda framvinge än vad dem kör med nu.
Det här är i alla fall B versionen av 19... Hoppas den kommer briljera!
Ni får klicka på bidlerna. JAg förstår mig inte på Forumets bildhantering
Jag vart osäker om den första var.. Deras 19B... Men.. Det är ju onekligen en lite annorlunda framvinge än vad dem kör med nu.
Det här är i alla fall B versionen av 19... Hoppas den kommer briljera!
Ni får klicka på bidlerna. JAg förstår mig inte på Forumets bildhantering
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Länkade till den andra bilden pga. storlekFp730a skrev:Nya bilen.. PÅ silverstenen.. Rätta mig om jag har fel men ser den inte ut som en grävskopa?
Jag vart osäker om den första var.. Deras 19B... Men.. Det är ju onekligen en lite annorlunda framvinge än vad dem kör med nu.
http://www.motorsport.stealth-aircraft. ... MP419B.jpg
Det här är i alla fall B versionen av 19... Hoppas den kommer briljera!
Ni får klicka på bidlerna. JAg förstår mig inte på Forumets bildhantering
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Måste nog rätta dig är jag rädd. Så här ser en grävskopa ut:Fp730a skrev:Nya bilen.. PÅ silverstenen.. Rätta mig om jag har fel men ser den inte ut som en grävskopa?
Ja, men en ny framvinge lär inte hjälpa mot en kass Merca-spis...Fp730a skrev:Det är ju onekligen en lite annorlunda framvinge än vad dem kör med nu.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Hoppas du var ironisk för bilden illustrerar ett pågående folkmord i Palestina!
Angående McLaren så tror jag det tar ett par år till innan motorn blir tillräckligt bra för att de skall vara med i toppstriderna. Det blir väl ett nytt motorreglemente inom de närmaste åren och då får mercedes börja om på nytt med nya motorras som följd.
Skrev i vintras att detta kommer bli en katastrofal säsong för McLaren då motorerna inte kommer att hålla. Känns tråkigt att ha fått rätt.... :/
Angående McLaren så tror jag det tar ett par år till innan motorn blir tillräckligt bra för att de skall vara med i toppstriderna. Det blir väl ett nytt motorreglemente inom de närmaste åren och då får mercedes börja om på nytt med nya motorras som följd.
Skrev i vintras att detta kommer bli en katastrofal säsong för McLaren då motorerna inte kommer att hålla. Känns tråkigt att ha fått rätt.... :/
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån aug 25, 2003 15:51
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen