Mclaren MP4-19

Kungaklassen av motorsport...
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

Australiens GP 2003/03/09 - Snabbaste varv i loppet
D.Coulthard McLaren-Mercedes M 1.28,272 (028)
i samma lopp M.Schumacher Ferrari B 1.27,759 (027)
Men snabbast var
K.Räikkönen McLaren-Mercedes M 1.27,724 (032)

I år:
D.Coulthard McLaren-Mercedes M 1.26,328 (013)
snabbast var
M.Schumacher Ferrari B 1.24,125 (029)

Källa:forza-motorsport.se
Vet ej om de gjort förändringar på banan mellan de två åren, men det tror jag inte. Om banab är likadan stämmer alltså Wurz uttalande bra
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

I Australien ifjol körde McLaren inte med MP4-18 utan MP4-17D ...
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

P2/P1 = (m2*19000/a) / (m1*17000/a) = m2*19000 / m1*17000 = (samma vridmoment, dvs m1=m2) = 19000/17000 = 1.117... = 12%

Det här med effektförlust med 2000 varv mindre kan ju knappast stämma? Den funktionen kan väll knappast vara linjär det måste ju finnas någonstans där det är mer effekt (är HK så intressant egentligen borde inte NM vara mer eftersträvansvärt) ? :O!

Vad jag vill komma fram till med mitt osammanhängande virr är: Det där MÅSTE i min mening vara rena spekulationer och vilda gissningar!
Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

Dels är effektökningen inte helt linjär vid de höga varvtalen och sen är det inte samma motor vi snackar om. Beräkningen är bara någor lunda korrekt riktig vid jämnförandet av samma motor vid olika varvtal.
Men... om de var väldigt snarlika, vilket de troligen är till viss del så är beräkningen, tankegången bakom denna, korrekt och ger iaf en uppskattning av effektskillnaderna. Vi snackar säkerligen om åtminstone hälften av 12%...
Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

Sen är det ju inte säkert att max effekten ligger vid max varv heller...
The Dude

Inlägg av The Dude »

Fp730a skrev:Det här med effektförlust med 2000 varv mindre kan ju knappast stämma? Den funktionen kan väll knappast vara linjär det måste ju finnas någonstans där det är mer effekt (är HK så intressant egentligen borde inte NM vara mer eftersträvansvärt) ? :O!

Vad jag vill komma fram till med mitt osammanhängande virr är: Det där MÅSTE i min mening vara rena spekulationer och vilda gissningar!
Som jag sa förutsätter beräkningen att vridmomentet är identiskt vid de båda varvtalen och det är inte speciellt sannorlikt (läs: så är det inte). Effekten ökar linjärt med både varvtal och vridmoment men en vridmomentkurva varierar rätt mycket med varvtalet så det ska man ha i bakhuvudet.

Precis som du säger är NM, dvs vridmoment, egentligen mer intressant för att veta hur mycket kraft en motor levererar. Men ju högre upp i varvtalsregistret man kan ha vridmomenttopppen desto bättre och desto mer effekt.
Dels är effektökningen inte helt linjär vid de höga varvtalen och sen är det inte samma motor vi snackar om.
Det stämmer bra, effektökningen är sällan linjär och det beror just på det jag sa ovan, att vridmomentet inte är det.
Sen är det ju inte säkert att max effekten ligger vid max varv heller...
Detta är i princip aldrig fallet då man förlorar bredd i varvtalsregistret.
-- The Dude
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

DC menar att han blivit felciterad angående begränsningen av rev.

KIMI SNABBAST EFTER ANDRA FRIA! :up:
Vågar man börja hoppas!?
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Mr T skrev:DC menar att han blivit felciterad angående begränsningen av rev.

KIMI SNABBAST EFTER ANDRA FRIA! :up:
Vågar man börja hoppas!?
jag gör det nu iallafall, han var snabbare än MS´s tid i första fria.
Får se vad detta leder???? :up: :rock:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Bara det nu inte kommer regn och förstör alltihopa - efters Malbourne hoppades jag på regn men eftersom MClaren går nu så bra så ...inget regn tack.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

McLaren har i alla fall ryckt upp sig lite :up:
P5 för Räikkönen
P9 för Coulthard
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Sami skrev:McLaren har i alla fall ryckt upp sig lite :up:
P5 för Räikkönen
P9 för Coulthard
Precis, jag ser inte heller utgångsläget som nån katastrof eller ens dåligt.
Man får ju hoppas att däcken har en positiv inverkan på morgondagens race.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Det kanske är lite stor tidsmarginal upp till skomakarsonen. En femte plats är hedersvärt och DC gör ju alltid bättre lopp än kval.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Kanske dags för McLaren att börja köpa motorer av Ferrari istället... :crazy:

Var går smärtgränsen för Mercedes? Imagen kraftlösa och icke hållbara motorer känns nog inte så tillfredställande för dem..(om det nu var motorn denna gång...?)..
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

Varför ser dom inte till att få lite mer hästar i motorn så de kan ta en topp tre-placering i kvalet för att därefter byta motor och ta straffet? mclaren kvalar ju ändå inte så bra nu och en 7-placering på gridden mot en 12-placering har inte så stor betydelse om de ändå har lite mer att åka med under loppet. :quest:
Speedster

Inlägg av Speedster »

Varför är alla så oroliga för avsaknaden av kusar i Mclarens mercedesmotor? Man behöver ingen stark motor om man vet hur man bygger en bra bil! Vill ni ha ett prejudicerande fall så ta en koll på Renaults fjolårsbil. 80 hästar efter och hänger med lätthet med de andra, tack vare sitt välbalanserade chassi, samt ett bra samarbete med däckstillverkaren.

Det är Newey som ska ha en spark i baken! Sen så kan man ju iofs begära att den något svaga motorn håller distansen ut.
Budo

Inlägg av Budo »

Speedster skrev:Varför är alla så oroliga för avsaknaden av kusar i Mclarens mercedesmotor? Man behöver ingen stark motor om man vet hur man bygger en bra bil! Vill ni ha ett prejudicerande fall så ta en koll på Renaults fjolårsbil. 80 hästar efter och hänger med lätthet med de andra, tack vare sitt välbalanserade chassi, samt ett bra samarbete med däckstillverkaren.

Det är Newey som ska ha en spark i baken! Sen så kan man ju iofs begära att den något svaga motorn håller distansen ut.

Väl talat! Fast jag skulle vilja lägga till BMW också. Förmodligen starkaste motor men ingen fart för det?!
Speedster

Inlägg av Speedster »

Budo skrev:

Väl talat! Fast jag skulle vilja lägga till BMW också. Förmodligen starkaste motor men ingen fart för det?!
Williams får väl lära sig att bygga chassin. Head har nog lite att lära sig av Micke G och gänget som knåpade ihop Fjolårets Renå.
Budo

Inlägg av Budo »

Jag tror inte utan vet att både Williams och Mclaren kan bygga vinnarbilar. Det är ingen som helst snack om saken. Problemet är förarna. Det är dom som måste se till att deras respektive bilar utvecklas enligt deras egna önskemål. Att enbart kunna köra snabbt räcker inte långt. Pengarna och potencial har dom bägge stallen så det räcker till en vinnarbil så det är inte heller där det felar.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Speedster skrev:Varför är alla så oroliga för avsaknaden av kusar i Mclarens mercedesmotor? Man behöver ingen stark motor om man vet hur man bygger en bra bil! Vill ni ha ett prejudicerande fall så ta en koll på Renaults fjolårsbil. 80 hästar efter och hänger med lätthet med de andra, tack vare sitt välbalanserade chassi, samt ett bra samarbete med däckstillverkaren.

Nja, nu vann ju inte Renault VM förra året, så det räcker inte med enbart en bra och lättkörd bil. Även om det inte gick så bra idag så var det ändå ett steg framåt.

Mercedes samt Newey och Co behöver skärpa till sig rejält.
Det börjar bli tjatigt med bräckliga McLaren bilar. :wink:
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Det är väl så att Daimler-Chrysler vill köpa resten av McLaren men kanske tycker att det är för dyrt. Kanske tycker de att stallet är övervärderat? Hur sänker man värdet på ett F1-stall?
/Jan
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

jajo skrev:Det är väl så att Daimler-Chrysler vill köpa resten av McLaren men kanske tycker att det är för dyrt. Kanske tycker de att stallet är övervärderat? Hur sänker man värdet på ett F1-stall?
/Jan
Det låter lite långsökt. Hela poängen med att vara med i F1 är väl att visa hur duktiga man är.
Är verkligen Daimler-Chrysler beredda att få mycket dålig PR under än längre tid enbart för att kunna köpa ut Ron Dennis del av stallet till ett lägre pris?
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Mclaren har sparkat sin Motoransvarige (Mercedes) står det på aftonbladet.. Det är aldrig bra när ett F1 team sparkar ansvariga så här tidigit in på säsongen :(
Goran

Inlägg av Goran »

Men om man inte lyckas göra en tillräckligt stark och tillförlitlig motor så är man fan inte värd att jobba för McLaren!
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Läste i aftonbladet att Mclarens- Mercedes motorchef Dr. Werner laurenz har fått sparken efter Malaysia och sportchefen Norbert Haug tror att det finns mer att få ut av motorerna. Det får man ju hoppas på. hoppas att den nya motorchefen kan finna fler hästkrafter och mer fart på bilen nu då eller hoppas man för mycket nu igen då :quest:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Va f_n liknar det här: McLucas kör tillsammans 61 varv påp testet........Mucho Problemas:

Paul Ricard: Jenson Button BAR 1.11,047 (119 ),
2) Antonio Pizzonia Williams 1.11,211 (129),
3) Pedro de la Rosa McLaren 1.11,390 (30),
4) Takuma Sato BAR 1.11,427 (80),
5) Ralf Schumacher Williams 1.11,520 (104),
6) Alex Wurz McLaren 1.12,358 (31),
7) Franck Montagny Renault 1.12,468 (134),
8 ) Ricardo Zonta Toyota 1.12,585 (94),
9) Ryan Briscoe Toyota 1.12,641 (110).

Fiasko.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

De la rosa testade McLarens nya låda - kolfiber.
Det kan hända att testet för nya lådan gällde sista dagens test.

1 J. Button BAR 01:10:887 80
2 R. Schumacher Williams 01:11:300 134
3 A. Davidson BAR 01:11:623 48
4 S. Dixon Williams 01:11:753 59
5 R. Zonta Toyota 01:12:427 55
6 A. Wurz McLaren 01:12:256 22
7 P. de la Rosa McLaren 01:12:533 96
8 F. Montagny Renault 01:12:733 141

(Försöker hålla det här forumet vid liv - inte mycket intresse här inte.)
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Håller med dig Guuben händer inte så mycket nu men vi får hoppas att det blir bättre när vi närmar oss nästa lopp!! :wave:

Mclaren verkar inte kunna göra någon snabb uppryckning.
Verkar ha lite för många bollar i luften.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det känns inte bra att dom nästan alltid kör minst antal varv på testerna. Hur mycket tid kan dom tjäna på den där kolfiberlådan? Vad är fördelen med att ha en växellåda i kolfiber?
Användarens profilbild
Dietrick

Inlägg av Dietrick »

Ja, det kan man undra... :roll:

Varför inte hänga på en M46'a av gjutjärn, dom håller ju i alla fall... :smash:
Ankan

Inlägg av Ankan »

Ja, vad ska man säga. Denna bil börjar likna Mp-18 eller vad ska man säga. :D :lol:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Färden genom mörkrets tunnel fortsätter.
Nu kan det i alla fall inte bli mycket sämre.

Ska bli intressant att följa vad som händer i stallet efter denna mindre lyckade start på säsongen. 8)
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Mercedes kommer inte låta detta gå dem obemärkt förbi!!!!!

Detta att både vara underlägsen sin stora tyska konkurrent BMW och att deras namn kopplas ihop med havererade motorer ideligen kan inte vara bra för Mercedes försäljningssiffror.

De misslyckas på världens främsta motorsportsskyltfönster......inte bra.
Hur stort tålamod har Mercedes tro ?????
ElectroPete

Inlägg av ElectroPete »

I första GTA fanns en bil som hette Flamer, ett namn som McLaren borde söka rättigheterna till :rolling:

// Peter
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Jag kunde inte sova inatt.. Jag har mått illa sen racet (Eller kan det bero på lördagens krogrunda?) Nä! Det måste vara loppet. Fy vad besviken man är. Det enda posetiva var väll att det såg jäkligt häftigt ut när KRs bil började glöda lite lätt :lick:
Mange

Inlägg av Mange »

När var egentligen senaste gången en och samma förare blåste fyra motorer på tre race-helger? Minns ingen dylik incident dom senaste åren i alla fall...

Och att under en race-helg blåsa två motorer i en period när kraven på motorernas livslängd nästan tredubblats är så genant att man baxnar.
Ankan

Inlägg av Ankan »

Vi kan snart börja räkna motorer dom sprängt :D :lol:
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Man får känslan att ju mer Mercedes lagt sig i motorutvecklingen, desto sämre har det gått! Om man jämför med BMW verkar de ha organisation och kunnande på en helt annan nivå.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Adrian har gjort ett uttalande om att Mclaren kommer att bli konkurenskraftiga först 2006.

Tack och gonatt för mej...
Vi synes 2006.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Nya bilen.. PÅ silverstenen.. Rätta mig om jag har fel men ser den inte ut som en grävskopa?

Bild

Jag vart osäker om den första var.. Deras 19B... Men.. Det är ju onekligen en lite annorlunda framvinge än vad dem kör med nu.
Bild
Det här är i alla fall B versionen av 19... Hoppas den kommer briljera!

Ni får klicka på bidlerna. JAg förstår mig inte på Forumets bildhantering :)
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Fp730a skrev:Nya bilen.. PÅ silverstenen.. Rätta mig om jag har fel men ser den inte ut som en grävskopa?

Bild

Jag vart osäker om den första var.. Deras 19B... Men.. Det är ju onekligen en lite annorlunda framvinge än vad dem kör med nu.

http://www.motorsport.stealth-aircraft. ... MP419B.jpg

Det här är i alla fall B versionen av 19... Hoppas den kommer briljera!

Ni får klicka på bidlerna. JAg förstår mig inte på Forumets bildhantering :)
Länkade till den andra bilden pga. storlek :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Fp730a skrev:Nya bilen.. PÅ silverstenen.. Rätta mig om jag har fel men ser den inte ut som en grävskopa?
Måste nog rätta dig är jag rädd. Så här ser en grävskopa ut:
Bild

Fp730a skrev:Det är ju onekligen en lite annorlunda framvinge än vad dem kör med nu.
Ja, men en ny framvinge lär inte hjälpa mot en kass Merca-spis...
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

fast grävskopan hade slagit McLaren i förra loppet.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Bild

Kanske som en bulldozer då?
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

ANFRAN skrev:Bild

Kanske som en bulldozer då?
Vilken härlig bild!
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Hoppas du var ironisk för bilden illustrerar ett pågående folkmord i Palestina!

Angående McLaren så tror jag det tar ett par år till innan motorn blir tillräckligt bra för att de skall vara med i toppstriderna. Det blir väl ett nytt motorreglemente inom de närmaste åren och då får mercedes börja om på nytt med nya motorras som följd.

Skrev i vintras att detta kommer bli en katastrofal säsong för McLaren då motorerna inte kommer att hålla. Känns tråkigt att ha fått rätt.... :/
The Dude

Inlägg av The Dude »

Hampus skrev:Hoppas du var ironisk för bilden illustrerar ett pågående folkmord i Palestina!
Jag håller med. Kommentaren lät så osmaklig som den kan.
-- The Dude
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Hampus skrev:Hoppas du var ironisk för bilden illustrerar ett pågående folkmord i Palestina!
Nej, den var inte ironisk menad. Sen skulle jag vilja påstå att det pågår folkmord på båda sidorna.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Inget politik diskussion här tack!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Om ni inte vill ha politiska diskutioner på det här forumet, varför postar då en medarbetare på Forza en politiskt laddad bild här?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

ANFRAN är ingen medarbetare längre! Han har slutat på Forza.