STORBRITANNIENS GP 2010 - SILVERSTONE. Lopp 10 av 19
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den typen av skada som Massa råkade ut för är nog ingenting man skakar av sig så där bara. De som har drabbats av hjärnskador, blödningar, stroke, eller andra neurologiska problem som yrsel, perceptionsstörningar etc. upplever ofta en ganska lång period innan systemet är återställt. Det tog ju ett tag innan Massa ansågs återställd så jag antar att det har varit ett gradvis tillfrisknande. De problem som uppstår efter dylika skador ligger ofta på ett psykologiskt plan. Den drabbade kan uppleva overklighetskänslor, de litar inte riktigt på sina sensoriska system, övertolkar kroppens signaler, även fast de kan vara fullt friska. Det smyger sig in ett tvivel om man verkligen fungerar likadant som man gjorde innan olyckan. Massa är ju också en tävlingsmänniska och han har bestämt sig för att komma tillbaka och jag tror inte att han skulle medge för någon att han inte är fullt återställd mentalt eftersom han då skulle riskera att bli av med styrningen.Crazy F1 skrev:Tärnstrom, tror du verkligen det? Borde han inte skakat av sig den nu?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ett benbrott är inte riktigt samma sak, men Mikas smäll i Adelaide går nog att jämföra. Det tog Mika kanske 4 år innan han var på topp igen, men även i hans prestationer insmög sig lite... Alltså ibland är han ju inte riktigt hundra ännu. Det är något i skärpan, som hos ett objektiv som fått en törn liksom.Crazy F1 skrev:De må va sant, men schumi kom ju tillbaka efter silverstone 99 men då slog han väl inte i huvudet...Men massa har inte gått att känna igen o om de beror på bilen eller han själv e svårt att veta.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Tycker det var ett små spännande lopp.
Alonso fick ett befogat straff, då man inte får gena.
Om han nu kände att det inte fanns något val
i det läget än att gena för att inte skapa en incident ,skulle han släppt förbi sin motståndare på rakan. Vettel tyckte jag bra om i början av säsongen.
Tyckte han verkade vara en reko kille,men nu är jag inte så imponerad
av hans fasoner på banan. Han börjar få "jag är en kung" mentalitet.
Hamilton tycker jag har ryckt upp sig. Button tycker jag också håller måttet,trodde inte han skulle ha han något att göra i toppen. men
hans körstil verkar passa de nya reglerna. Kubica tycker jag är
en bra förrare,en lite bättre bil och han skulle plocka titeln.
Massa är en små sopa,visst att smällen som han var med om
inte gynnar honom det minsta,men jag tycker han kör ungefär som han
alltid har gjort = grymt bra när bilen/banan är i toppform , vid andra
förutsättningar harvar han runt. Massa kommer aldrig plocka VM
titeln. Han hade sin chans för något år sedan men tog den inte.
Mvh
Alonso fick ett befogat straff, då man inte får gena.
Om han nu kände att det inte fanns något val
i det läget än att gena för att inte skapa en incident ,skulle han släppt förbi sin motståndare på rakan. Vettel tyckte jag bra om i början av säsongen.
Tyckte han verkade vara en reko kille,men nu är jag inte så imponerad
av hans fasoner på banan. Han börjar få "jag är en kung" mentalitet.
Hamilton tycker jag har ryckt upp sig. Button tycker jag också håller måttet,trodde inte han skulle ha han något att göra i toppen. men
hans körstil verkar passa de nya reglerna. Kubica tycker jag är
en bra förrare,en lite bättre bil och han skulle plocka titeln.
Massa är en små sopa,visst att smällen som han var med om
inte gynnar honom det minsta,men jag tycker han kör ungefär som han
alltid har gjort = grymt bra när bilen/banan är i toppform , vid andra
förutsättningar harvar han runt. Massa kommer aldrig plocka VM
titeln. Han hade sin chans för något år sedan men tog den inte.
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om ni har missat denna, en bra tv-krönika och till fördel för F1 och dessutom hyllas Janne och Eje, inte illa
http://www.svd.se/kulturnoje/tv/mediekr ... 984049.svd
http://www.svd.se/kulturnoje/tv/mediekr ... 984049.svd
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Inte så självklart i alla fall!
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85320
Jag tyckte efter att Whiting sagt att de varnade Ferrari att det förändrade saken men detta verkar väldigt amatömässigt. Under direktsändningen var där bilder på Nigel Mansel när beskedet kom. Hur mycket bestämmer de gamla förarna av dessa beslut. Nigel kan ofta ha ganska mycket otur när han tänker.
Jörgen
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85320
Jag tyckte efter att Whiting sagt att de varnade Ferrari att det förändrade saken men detta verkar väldigt amatömässigt. Under direktsändningen var där bilder på Nigel Mansel när beskedet kom. Hur mycket bestämmer de gamla förarna av dessa beslut. Nigel kan ofta ha ganska mycket otur när han tänker.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jaha. Antingen har bandomarna väääldigt mycket att göra eller så har de svårt att få tummen ur arslet. Oavsett vilket borde det inte få fortsätta såhär. Det är inget beslut alltså, det är bara så jag ser på saken...Krassegrand skrev:Inte så självklart i alla fall!
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85320
Jag tyckte efter att Whiting sagt att de varnade Ferrari att det förändrade saken men detta verkar väldigt amatömässigt. Under direktsändningen var där bilder på Nigel Mansel när beskedet kom. Hur mycket bestämmer de gamla förarna av dessa beslut. Nigel kan ofta ha ganska mycket otur när han tänker.
Jörgen
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Man väll inte köra om och SEN fråga dommaren om det var en godkänd omkörning!!!ANFRAN skrev:Jaha. Antingen har bandomarna väääldigt mycket att göra eller så har de svårt att få tummen ur arslet. Oavsett vilket borde det inte få fortsätta såhär. Det är inget beslut alltså, det är bara så jag ser på saken...Krassegrand skrev:Inte så självklart i alla fall!
http://www.autosport.com/news/report.php/id/85320
Jag tyckte efter att Whiting sagt att de varnade Ferrari att det förändrade saken men detta verkar väldigt amatömässigt. Under direktsändningen var där bilder på Nigel Mansel när beskedet kom. Hur mycket bestämmer de gamla förarna av dessa beslut. Nigel kan ofta ha ganska mycket otur när han tänker.
Jörgen
Redan där är det fel.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tror inte du har fattat riktigt vad problemet är olaq.
Omkörningen som sådan var speciellt och det verkar ju som Ferrari från början frågat domarna om den var ok eller inte. De har inte kunna ta något beslut trots påtryckningar och när de väl tog beslutet så hade mycket ändrats. Domarna verkar ha klantat till det precis som de gjorde i Valencia och dröjt alltför länge med ett beslut som i slutändan tydligen var lätt att fatta.
I det här fallet inte bara kan utan ska man fråga domarna om det där var ok eller om man ska ge tillbaka platsen.
Domarna ska då ge ett snabbt svar på om det är ok eller inte så saken snabbt är ur världen.
Omkörningen som sådan var speciellt och det verkar ju som Ferrari från början frågat domarna om den var ok eller inte. De har inte kunna ta något beslut trots påtryckningar och när de väl tog beslutet så hade mycket ändrats. Domarna verkar ha klantat till det precis som de gjorde i Valencia och dröjt alltför länge med ett beslut som i slutändan tydligen var lätt att fatta.
I det här fallet inte bara kan utan ska man fråga domarna om det där var ok eller om man ska ge tillbaka platsen.
Domarna ska då ge ett snabbt svar på om det är ok eller inte så saken snabbt är ur världen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Håller med att dommarna är långsamma med besluten. Men redan efter omkörningen bölade Alonso till depån att han inte kunde ta vägen någonstands. Men jag kan ha fel men jag trode det var glasklart att om man genar över en chikan och på det sättet kan köra om en annan så är det en felaktig omkörning.LuckyStrike1 skrev:Tror inte du har fattat riktigt vad problemet är olaq.
Omkörningen som sådan var speciellt och det verkar ju som Ferrari från början frågat domarna om den var ok eller inte. De har inte kunna ta något beslut trots påtryckningar och när de väl tog beslutet så hade mycket ändrats. Domarna verkar ha klantat till det precis som de gjorde i Valencia och dröjt alltför länge med ett beslut som i slutändan tydligen var lätt att fatta.
I det här fallet inte bara kan utan ska man fråga domarna om det där var ok eller om man ska ge tillbaka platsen.
Domarna ska då ge ett snabbt svar på om det är ok eller inte så saken snabbt är ur världen.
Men dommarkåren behöver bli snabbare.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tycker att det hade varit ett lika rätt beslut att godkänna omkörningen som att inte godkänna den, bara beslutet hade kommit snabbt.
Man ger ju inte bort platser i F1 eller någon annan motorsport "för säkerhets skull" utan bara om man måste.
Domarnas sena reaktion innebar att Alonso hade varit tvungen att släppa ifrån sig inte en utan ytterligare tre platser eftersom domarna tog sådan tid på sig att ge besked att Alonso hann köra om fler bilar - och Kubica bryta racet - innan de hade bestämt sig.
Frågan är om det i det läget inte hade varit mer korrekt att säga "låt gå för denna gång" och ge Alonso en varning, en sådan Hamilton fått så många av i år. Nu påverkade ju domarna racet onödigt mycket - precis så som en domare inte ska göra.
Man vill ju inte gärna tro att FIA dröjde med beslutet med flit som ett straff och slag på fingarna för att Alonso, rätt eller fel, var kritisk till FIA efter Europas GP....
Man ger ju inte bort platser i F1 eller någon annan motorsport "för säkerhets skull" utan bara om man måste.
Domarnas sena reaktion innebar att Alonso hade varit tvungen att släppa ifrån sig inte en utan ytterligare tre platser eftersom domarna tog sådan tid på sig att ge besked att Alonso hann köra om fler bilar - och Kubica bryta racet - innan de hade bestämt sig.
Frågan är om det i det läget inte hade varit mer korrekt att säga "låt gå för denna gång" och ge Alonso en varning, en sådan Hamilton fått så många av i år. Nu påverkade ju domarna racet onödigt mycket - precis så som en domare inte ska göra.
Man vill ju inte gärna tro att FIA dröjde med beslutet med flit som ett straff och slag på fingarna för att Alonso, rätt eller fel, var kritisk till FIA efter Europas GP....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Håller med helt och hållet!TurboF1 skrev:I 95 % av sådana här fall när en förare genar över en chikan och tjänar en plats, så ger föraren direkt tillbaka platsen. Det gjorde inte Alonso. Då får han skylla sig själv. Det är dock svagt av domarna att det tar så lång tid att utdöma det självklara straffet.
Självklart borde Alonso släppt Kubica direkt, genar man i en chickan så måste man ge tillbaka vunna platser.
Naturligtvis borde dommarna varit gett domslutet direkt, så svårt kan det inte vara.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
NEJ, den var inte okej! hade varit ett snabbt och ganska givet svar. Jag behövde inte ens en repris för att komma fram till det svaret, och det var jag väl inte ensam om.LuckyStrike1 skrev:I det här fallet inte bara kan utan ska man fråga domarna om det där var ok eller om man ska ge tillbaka platsen.
Domarna ska då ge ett snabbt svar på om det är ok eller inte så saken snabbt är ur världen.
Däremot blev det bara fånigt att utdöma bestraffning när Kubica hade brutit; då fanns det inte längre någon ordning att återställa ens med tidstillägg.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Man kan göra som man gjorde mot Hamilton i kvalet i Kanada eller vinglandet i Malaysia också ...
Hade varit en superbra lösning för alla i det här fallet, så som det nu utvecklade sig.
Hade varit en superbra lösning för alla i det här fallet, så som det nu utvecklade sig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Förtydliga dom inte reglerna efter kvalet?LuckyStrike1 skrev:Man kan göra som man gjorde mot Hamilton i kvalet i Kanada eller vinglandet i Malaysia också ...
Hade varit en superbra lösning för alla i det här fallet, så som det nu utvecklade sig.
Vad ska dom förtydliga när det gäller gena i chikanen?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag avsåg straffet Hamilton fick. Regelförtydliganden eller regeländringar är inget straff.olag skrev:Förtydliga dom inte reglerna efter kvalet?LuckyStrike1 skrev:Man kan göra som man gjorde mot Hamilton i kvalet i Kanada eller vinglandet i Malaysia också ...
Hade varit en superbra lösning för alla i det här fallet, så som det nu utvecklade sig.
Vad ska dom förtydliga när det gäller gena i chikanen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
För en gångs skull håller jagmed dig till 100% Alonso är en frusterad förare just nu...TurboF1 skrev:I 95 % av sådana här fall när en förare genar över en chikan och tjänar en plats, så ger föraren direkt tillbaka platsen. Det gjorde inte Alonso. Då får han skylla sig själv. Det är dock svagt av domarna att det tar så lång tid att utdöma det självklara straffet.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Jag kommer ihåg Ungern 2006 när en viss Schumacher hindrade Kubica i flera varv genom att gena ett par gånger per varv och när Schumi till sist i alla fall fick släppa fram Kubica så gick den gamle i depå och bröt från 9e plats. Sedan diskades Kubica för att bilen var 1.5kg för lätt vilket berodde på att däcken var nästan lika slitna som de på Schumis Ferrari och den ärade Schumacher flyttades upp till 8e plats och fick 1 poäng. Jag är säker på att Ferrarin inte vägdes!
Så dömdes Schumi och så som i senaste loppet döms Alonso!
Jörgen
Så dömdes Schumi och så som i senaste loppet döms Alonso!
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Han fuskade till sig en plats varje gång han genade för att han såg att han inte skulle kunna behålla platsen utan att fuska. Om det är förbjudet att gena så är det det även för den som ligger före.Crazy F1 skrev:Den enda skillnaden i det fallet var att schumi då låg FÖRE o då kanske domarna har svårare eftersom de e svårt att visa på att föraren tjänat enplats då.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Silverkatten skrev:Har ju alltid varit så att en förare som ligger framför inte behöver släppa några platser. Det heter väl att du inte ska tjäna några plaseringar på geningen, och det gör man inte eftersom man behåller platsen.
Då skulle man kunna köra rakt igenom alla chikaner för att hålla någon bakom?
Det finns de som har fått sin kvaltid struken för att ha genat under det snabba varvet.
Jag tror dessutom om man tittar på Ungern 2006 att Kubica var förbi nårga cm ett par gånger när Schumi genade.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
För det första var det De La Rosa och Schumacher som slogs om andraplatsen i chikanen - inte Kubica.Krassegrand skrev:Jag kommer ihåg Ungern 2006 när en viss Schumacher hindrade Kubica i flera varv genom att gena ett par gånger per varv och när Schumi till sist i alla fall fick släppa fram Kubica så gick den gamle i depå och bröt från 9e plats. Sedan diskades Kubica för att bilen var 1.5kg för lätt vilket berodde på att däcken var nästan lika slitna som de på Schumis Ferrari och den ärade Schumacher flyttades upp till 8e plats och fick 1 poäng. Jag är säker på att Ferrarin inte vägdes!
Så dömdes Schumi och så som i senaste loppet döms Alonso!
Jörgen
För det andra tvingades ju Schumacher bryta efter en sammanstötning med Nick Heidfeld - i samma chikan. Därmed tjänade väl Schumacher knappast något på att gena och inget straff behövde utdömas.
Hade Alonso tvingats bryta strax efter passagen av Kubica är jag säker på att domarna inte att utdömt något straff heller. Att bryta är väl ett straff nog?
Ferrari.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Jag tror inte vi pratar om samma lopp, kolla resultaten på http://www.formula1.com/results/season/2006/763/ Kubica diskades, Schumacher är noterad som 8a med Track rod som orsak till varför han bröt. De la Rosa blev 2a.
Jag hade loppet på en VHS ganska länge men nu är det borta.
Jörgen
Jag hade loppet på en VHS ganska länge men nu är det borta.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Schumacher bröt p g a att hjulupphängningen pajat efter sammanstötningen med Heidfeld. Jag har även för mig att växellådan inte fungerade som den skulle. Han kunde helt enkelt inte fortsätta - även om han ville.
Dock klassificerades Schumacher som nia, eftersom manfallet var så pass högt. Och för att det var i slutet på tävlingen. Efter att Kubica diskades flyttades han naturligt upp en plats till - nämligen till åttonde och fick med sig en poäng.
De La Rosa slutade tvåa - så långt är jag också med.
Dock klassificerades Schumacher som nia, eftersom manfallet var så pass högt. Och för att det var i slutet på tävlingen. Efter att Kubica diskades flyttades han naturligt upp en plats till - nämligen till åttonde och fick med sig en poäng.
De La Rosa slutade tvåa - så långt är jag också med.
Ferrari.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Nej.
Så här var det.
Räikkönen som ledde tävlingen kraschade in i Vitantonio Liuzzis Toro Rosso. Detta medförde att SC-bilen tvingades ut och samla ihop fältet. Många valde att gå i depå för att byta till torrdäck just då.
Schumacher var inte en av dem, utan fortsatte på sina intermediates. Tack vare detta hade han då tagit sig upp till andraplats bakom Button som hade en liknande taktik.
Dock så gick Schumis intermediates av fortare än Ferrari räknat med, och de bakomvarande körde helt enkelt ikapp Schumacher, där De La Rosa var den som låg närmast bakom. Schumachers och De La Rosas fight pågick i flera varv där De La Rosa slutligen lyckades passera Schumacher.
Litet senare kom även Nick Heidfeld ikapp Schumacher och passerade honom också, varvid de stötte samman och Schumi fick bryta.
Därför blev även slutställningen: Button 1:a, De La Rosa 2:a och Heidfeld 3:a. Det var i den ordningen de låg bakom Schumacher.
Kubica hade inget med den fighten att göra, det enda han hade med saken att göra var att hans diskvalifikation innebar att Schumacher flyttades upp till en poängplats, den åttonde.
Så här var det.
Räikkönen som ledde tävlingen kraschade in i Vitantonio Liuzzis Toro Rosso. Detta medförde att SC-bilen tvingades ut och samla ihop fältet. Många valde att gå i depå för att byta till torrdäck just då.
Schumacher var inte en av dem, utan fortsatte på sina intermediates. Tack vare detta hade han då tagit sig upp till andraplats bakom Button som hade en liknande taktik.
Dock så gick Schumis intermediates av fortare än Ferrari räknat med, och de bakomvarande körde helt enkelt ikapp Schumacher, där De La Rosa var den som låg närmast bakom. Schumachers och De La Rosas fight pågick i flera varv där De La Rosa slutligen lyckades passera Schumacher.
Litet senare kom även Nick Heidfeld ikapp Schumacher och passerade honom också, varvid de stötte samman och Schumi fick bryta.
Därför blev även slutställningen: Button 1:a, De La Rosa 2:a och Heidfeld 3:a. Det var i den ordningen de låg bakom Schumacher.
Kubica hade inget med den fighten att göra, det enda han hade med saken att göra var att hans diskvalifikation innebar att Schumacher flyttades upp till en poängplats, den åttonde.
Ferrari.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Nu har jag sett loppet igen (eller ett sammadrag).Krassegrand skrev:Ni låter så säkra på det att jag börjar tveka. Det hade varit kul att se loppet igen.
Jörgen
Jag är imponerad av Era kumskaper och (antar jag) korrektheten i Era minnen. Efter att heidfeldt kom om, och stötte till Shumis framhjul, så bröt Shumi med en skadad "push rod" (jag antar att det är styrstag).
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Krassegrand skrev:Nu har jag sett loppet igen (eller ett sammadrag).Krassegrand skrev:Ni låter så säkra på det att jag börjar tveka. Det hade varit kul att se loppet igen.
Jörgen
Jag är imponerad av Era kumskaper och (antar jag) korrektheten i Era minnen. Efter att heidfeldt kom om, och stötte till Shumis framhjul, så bröt Shumi med en skadad "push rod" (jag antar att det är styrstag).
Jörgen
Ferrari.