Har Martin Whitmarsh fått panik?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Man kan inte döma regeländringen än efter ett lopp som var som ett test med ovana team och förare som har växt upp med att det är i depån man ska köra om.

Jag kan fortfarande tänka mig att det kan bli väldigt bra racing i år när de vänjer sig. Kan även tycka att envarvskvalen borde tas tillbaka - tyckte det var otroligt intressant att följa.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Ok, de flesta är överens om att första racet var tråkigt, även om det med jämna mellan rum har funnits tråkigare race.

Det verkar också som att de flesta vill ge reglementet en chans fram till Spanien? Sen kan vi i princip enhälligt döma ut systemet? Vad det nu hjälper :roll:
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Silverkatten skrev:Det verkar också som att de flesta vill ge reglementet en chans fram till Spanien? Sen kan vi i princip enhälligt döma ut systemet?
Nej.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Problemet som ska lösas i F1 är inte om det ska tankas eller inte tankas under racen.

Därför är det egentligen skitsamma om vi dömer ut nuvarande regler med att tanka eller inte tanka nu, gå i depå obligatoriskt X antal gånger eller inte etc. etc. så länge de riktiga problemen i F1 inte blir lösta.

Inför tankning igen och lika tråkiga race som det vi såg i söndags kommer att inträffa - om man nu tycker det i Bahrain var så himla tråkigt. Jag tycker inte det var ett så förfärligt tråkigt race, det var väl ett ganska ordinärt F1-race i Bahrain där inte så mycket händer. Jag har sett betydligt tråkigare race än det i Bahrain trots att man i de racen gick i depå och tankade både en och två gånger under racet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

LuckyStrike1 skrev: Jag har sett betydligt tråkigare race än det i Bahrain trots att man i de racen gick i depå och tankade både en och två gånger under racet.
Ja 91st :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

LuckyStrike1 skrev:Jag tycker inte det var ett så förfärligt tråkigt race, det var väl ett ganska ordinärt F1-race i Bahrain där inte så mycket händer. Jag har sett betydligt tråkigare race än det i Bahrain trots att man i de racen gick i depå och tankade både en och två gånger under racet.
Måste vi inte, innan vi diskuterar vidare, ventilera vad som är ett tråkigt race? Måste det vara flera förare som ligger som ledare under loppet?
Vill vi se hjul mot hjul? Avkörningar? Haveri? När är ett lopp att beteckna som spännande och "bra"?
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Hjul mot hjul är alltid intressant, gärna riktiga chiken race.
Lopp där banan omväxlande är våt och torr har lämnat spår i minnet.
Hill i Ungern 97 är också en klassiker.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Fredrik i Trollhättan skrev:Måste vi inte, innan vi diskuterar vidare, ventilera vad som är ett tråkigt race? Måste det vara flera förare som ligger som ledare under loppet?
Vill vi se hjul mot hjul? Avkörningar? Haveri? När är ett lopp att beteckna som spännande och "bra"?
Ett lopp som innehåller allt det där har alla förutsättningar att bli ett bra lopp.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Here’s the proof – if downforce prevented overtaking, historically the races with the fewest overtaking manoeuvres would have been the wet races, where maximum downforce settings are used… Why anybody still thinks a reduction in downforce is the solution when faced with the facts has been a consistent mystery and frustration to me.

...

Most overtakes took place in the past when a driver made a mistake due to poor grip or missed a gear.
Han må ha rätt men att ta med de här båda meningarna var lite roligt.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

PeppeF1 skrev:
Here’s the proof – if downforce prevented overtaking, historically the races with the fewest overtaking manoeuvres would have been the wet races, where maximum downforce settings are used… Why anybody still thinks a reduction in downforce is the solution when faced with the facts has been a consistent mystery and frustration to me.

...

Most overtakes took place in the past when a driver made a mistake due to poor grip or missed a gear.
Han må ha rätt men att ta med de här båda meningarna var lite roligt.
Regnlopp var inte världens bästa exempel, nej. Men va fan, har man svårt att styrka en tes så får man vara lite kreativ! :D
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Silverkatten skrev: Det verkar också som att de flesta vill ge reglementet en chans fram till Spanien? Sen kan vi i princip enhälligt döma ut systemet?
Om man ger det åtminstone till Spanien så innebär det per definition att man inte säger vare sig bu eller bä förrän dess. Sannolikt blir kommande race mer händelserika, eller för den delen mindre händelserika.

Grejen är att man måste låta reglementet sätta sig innan man bestämmer vad man tycker, och jag tror att de flesta kommer att vara rätt nöjda när stallen lärt sig vad man kan pressa ur bilarna med gällande reglemente.

Det största problemet är inte depåstopp eller ej, utan det fundamentala problemet att ligga nära bilen framför. Det är snudd på omöjligt att komma i läge för omkörning om inte bilen framför gör en miss.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

ANFRAN skrev:
PeppeF1 skrev:
Here’s the proof – if downforce prevented overtaking, historically the races with the fewest overtaking manoeuvres would have been the wet races, where maximum downforce settings are used… Why anybody still thinks a reduction in downforce is the solution when faced with the facts has been a consistent mystery and frustration to me.

...

Most overtakes took place in the past when a driver made a mistake due to poor grip or missed a gear.
Han må ha rätt men att ta med de här båda meningarna var lite roligt.
Regnlopp var inte världens bästa exempel, nej. Men va fan, har man svårt att styrka en tes så får man vara lite kreativ! :D
Han har dock en poäng med regnlopp. När det blir sämre grepp och blött kan man med fördel använda alternativa linjer utan att sabba däcken för ett par varv framöver, och har därmed lättare att komma i läge för omkörning. Trots att alla kör med mer downforce.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jögga skrev:
ANFRAN skrev:Regnlopp var inte världens bästa exempel, nej. Men va fan, har man svårt att styrka en tes så får man vara lite kreativ! :D
Han har dock en poäng med regnlopp. När det blir sämre grepp och blött kan man med fördel använda alternativa linjer utan att sabba däcken för ett par varv framöver, och har därmed lättare att komma i läge för omkörning. Trots att alla kör med mer downforce.
Det är sant...
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

PeppeF1 skrev:
Here’s the proof – if downforce prevented overtaking, historically the races with the fewest overtaking manoeuvres would have been the wet races, where maximum downforce settings are used… Why anybody still thinks a reduction in downforce is the solution when faced with the facts has been a consistent mystery and frustration to me.

...

Most overtakes took place in the past when a driver made a mistake due to poor grip or missed a gear.
Han må ha rätt men att ta med de här båda meningarna var lite roligt.
Roligt och roligt, han bevisar ju bara en teori som går rak emot den linje som har misslyckats under de senaste 15 åren.
När det regnar så har förarna mer downforce och mindre fäste. Och de flesta omkörningar sker när förarna har dåligt fäste.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Silverkatten skrev:
PeppeF1 skrev:
Here’s the proof – if downforce prevented overtaking, historically the races with the fewest overtaking manoeuvres would have been the wet races, where maximum downforce settings are used… Why anybody still thinks a reduction in downforce is the solution when faced with the facts has been a consistent mystery and frustration to me.

...

Most overtakes took place in the past when a driver made a mistake due to poor grip or missed a gear.
Han må ha rätt men att ta med de här båda meningarna var lite roligt.
Roligt och roligt, han bevisar ju bara en teori som går rak emot den linje som har misslyckats under de senaste 15 åren.
När det regnar så har förarna mer downforce och mindre fäste. Och de flesta omkörningar sker när förarna har dåligt fäste.
Visst sker fler och större misstag när greppet är så dåligt som i regn vilket i sin tur leder till omkörningar, men att genom detta tycka sig bevisa att mycket aerodynmisk downforce inte alls är boven tycker jag är lite lustigt. Då skulle man kunna motbevisa honom med att ta fram omkörningsstatistik för Monaco där man också kör med maximal downforce men det är knappt någon som kan köra om, det är två extrema fall och hör inte till resonemanget kan jag tycka.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

ANFRAN skrev:
PeppeF1 skrev:
Here’s the proof – if downforce prevented overtaking, historically the races with the fewest overtaking manoeuvres would have been the wet races, where maximum downforce settings are used… Why anybody still thinks a reduction in downforce is the solution when faced with the facts has been a consistent mystery and frustration to me.

...

Most overtakes took place in the past when a driver made a mistake due to poor grip or missed a gear.
Han må ha rätt men att ta med de här båda meningarna var lite roligt.
Regnlopp var inte världens bästa exempel, nej. Men va fan, har man svårt att styrka en tes så får man vara lite kreativ! :D
En känsla som kan vara lätt att känna igen.
Men ni skulle hata mig om jag sa det jag tänkte när jag började med den här posten...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!