iRacing
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Att köra om på Limerock är inte lätt. Har jag bil framför
mig och märker att han kör bra så det inte finns någon
möjlighet att köra om så brukar jag lägga mig lite som om jag
ska göra ett försök till omkörning (visa mig i backspegeln).
Ibland blir folk lite stirriga och har man gjort samma manöver några
gånger så brukar dom göra ett litet misstag och vips så kör
jag om . Lotus på Limerock är helt galet man kör plattan
i mattan nästan runt hela banan. Bara man har värmt upp däcken
i några varv så är det flat out som gäller. Folk är grymt duktiga på racen
så precis som Tärnström skrev, man kör kvalvarvs tempo hela tiden
,finns inga direkt marginaler. Men det är väl så i riktig racing.
Räikkönen sa i något race för ett tag sedan att han kör plattan i mattan hela tiden och ändå kommer han inte ikapp.
Man känner igen sig
Mvh
mig och märker att han kör bra så det inte finns någon
möjlighet att köra om så brukar jag lägga mig lite som om jag
ska göra ett försök till omkörning (visa mig i backspegeln).
Ibland blir folk lite stirriga och har man gjort samma manöver några
gånger så brukar dom göra ett litet misstag och vips så kör
jag om . Lotus på Limerock är helt galet man kör plattan
i mattan nästan runt hela banan. Bara man har värmt upp däcken
i några varv så är det flat out som gäller. Folk är grymt duktiga på racen
så precis som Tärnström skrev, man kör kvalvarvs tempo hela tiden
,finns inga direkt marginaler. Men det är väl så i riktig racing.
Räikkönen sa i något race för ett tag sedan att han kör plattan i mattan hela tiden och ändå kommer han inte ikapp.
Man känner igen sig
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jo, i de lite lägre "divisionerna" i GPL räckte det att vara ett par tiondelar långsammare än de framför så länge man var stabil. Förr eller senare brukade de snurra eller göra ett misstag (jag också för den delen! ). Tycker inte det är samma i iRacing, folk är mer stabila.
Det kanske blir annorlunda i lite snabbare bilar dock.
Det kanske blir annorlunda i lite snabbare bilar dock.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad gäller online-racing så är iRacing det svåraste jag har varit med om. Och det är väl det som gör det kul, antar jag.
Ikväll ska jag kapa min kvaltid. Jag har gjort 59,6 på test men i kvalen har jag inte lyckats. Under 59,5 är målet. Det ruskiga är att andra kapar sina tider med mer. Med tanke på diskussionen om stabilitet och omkörningssvårigheter på Lime Rock så är startrutan rätt så avgörande för slutresultatet.
Ikväll ska jag kapa min kvaltid. Jag har gjort 59,6 på test men i kvalen har jag inte lyckats. Under 59,5 är målet. Det ruskiga är att andra kapar sina tider med mer. Med tanke på diskussionen om stabilitet och omkörningssvårigheter på Lime Rock så är startrutan rätt så avgörande för slutresultatet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Martin_Granberg skrev:Jag gillar SpecRacern men funderar på att gå över till Skip Barber. Det finns en "testversion" av iRacing på tpb där man kan testa olika bilar, kanske SkipBarber är med där - vet ej.
/Martin
Jag körde hela skippy säsongen förut. Det var skitkul.
känslan var ungefär som GPL med powerslides etc
lite mindre kräm i motorn ,men har man fått upp farten
så är det grymt kul. Tycker forcefeedbacken med den bilen
är helt suverän,samma gäller Lotus.
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Testade lite bilar för att utröna vilket karriärsval man ska göra. Skippy var riktigt skön efter ett kort test. Inte mycket snabbare än SpecRacer dock.
Star Mazda var lite för mycket aerodynamiskt grepp tycker jag. Hur mycket grepp som helst tills det försvann och då var det för sent. Radical skön, men gillar inte att inte sitta i mitten. Lotusen eller indycar kunde jag inte testa.
Blev inte mycket klokare egentligen. Kör nog specracer ett tag till då.
Star Mazda var lite för mycket aerodynamiskt grepp tycker jag. Hur mycket grepp som helst tills det försvann och då var det för sent. Radical skön, men gillar inte att inte sitta i mitten. Lotusen eller indycar kunde jag inte testa.
Blev inte mycket klokare egentligen. Kör nog specracer ett tag till då.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, herrejösses! Har jag inte förorsakat någon annan avdrag på Safety Ratingen tidigare så kompenserade jag för det igår. Tappade blien ut ur den första snabba högern på Lime Rock vilket triggade en masskrasch med en sju, åtta bilar. Och tur var väl det. Annars hade jag inte slutat femma.
Jag testade defaultsetupen på Lime Rock. Är det den du har lyckats köra så snabbt med, Martin? Jag kom knappt ett varv med den. För överstyrd. Jag ska testa att fippla lite med känsligheten på ratten. Jag minns att i GPL var det en del setuper som var närmast okörbara tills jag justerade ratteländet.
Jag testade defaultsetupen på Lime Rock. Är det den du har lyckats köra så snabbt med, Martin? Jag kom knappt ett varv med den. För överstyrd. Jag ska testa att fippla lite med känsligheten på ratten. Jag minns att i GPL var det en del setuper som var närmast okörbara tills jag justerade ratteländet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag sa ju att SpecRacern var oversteer galore när de ändrade fysiken på bilen Jo, jag har bara kört med defaultsetup i alla bilar på alla banor.
Har också minne av det där med rattkänsligheten och att det var jätteviktigt i GPL, men kommer inte ihåg vad det var man skulle fippla med...
Körde ett race igår, eller rättare sagt ett racevarv igår. Ngn hetsporre tyckte det var läge att köra om mig in i näst sista böjen på Lime och ansåg att han hade kurvan när han stuckit in sitt framhjul innanför mitt bakhjul.
Man börjar iaf känna igen vissa namn nu som man får passa sig lite extra för, det var tredje gången han och jag är ihop.
I mitt race igår hade alla utom en kvalat in under minuten - ruggigt jämnsnabba förare!
Edit: Men jag tycker inte den är så överstyrd nu längre egentligen. Skulle gärna ha lite mer överstyrning i vissa kurvor. Snap oversteer kommer nästan bara när jag måste lätta på gasen för snabbt.
/Martin
Har också minne av det där med rattkänsligheten och att det var jätteviktigt i GPL, men kommer inte ihåg vad det var man skulle fippla med...
Körde ett race igår, eller rättare sagt ett racevarv igår. Ngn hetsporre tyckte det var läge att köra om mig in i näst sista böjen på Lime och ansåg att han hade kurvan när han stuckit in sitt framhjul innanför mitt bakhjul.
Man börjar iaf känna igen vissa namn nu som man får passa sig lite extra för, det var tredje gången han och jag är ihop.
I mitt race igår hade alla utom en kvalat in under minuten - ruggigt jämnsnabba förare!
Edit: Men jag tycker inte den är så överstyrd nu längre egentligen. Skulle gärna ha lite mer överstyrning i vissa kurvor. Snap oversteer kommer nästan bara när jag måste lätta på gasen för snabbt.
/Martin
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Näe, jag har inte hittat nån site med setuper. Eller, ja, jag hittade en eller två setuper men ingen som funkade. Som vanligt, är jag nog benägen att säga. Det är sällan andras setuper funkar för mig. Ibland kan de duga som utgångspunkter men aldrig annars.
Förresten, jag har inte hittat några uppgifter om vilken den optimala arbetstemperaturen är för däcken. Någon som vet?
Jag försökte med en assymetrisk setup, Lime Rock är ju nästan att betrakta som en oval med nästan enbart högerkurvor, men det funkade inte heller. Jag är kvar på mina 59,6 som jag har gjort på test. Återstår att upprepa det på kval. Känns obegripligt att en del är nere och nosar på att spräcka 59,0. Vad är det de gör och hur ser deras setuper ut?
Förresten, jag har inte hittat några uppgifter om vilken den optimala arbetstemperaturen är för däcken. Någon som vet?
Jag försökte med en assymetrisk setup, Lime Rock är ju nästan att betrakta som en oval med nästan enbart högerkurvor, men det funkade inte heller. Jag är kvar på mina 59,6 som jag har gjort på test. Återstår att upprepa det på kval. Känns obegripligt att en del är nere och nosar på att spräcka 59,0. Vad är det de gör och hur ser deras setuper ut?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En sak som jag har försökt är att få till en setup med främre krängaren på medium, men det verkar vara lögn i helvete att komma fram till något som funkar i mer än ett varv. Nu kör jag med hårdaste inställningen och det plogar för mycket från apex till utgången. Kunde jag komma på något som löste den ekvationen så vore många tiondelar vunna där.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Fasen vad surt.
Har inte haft möjlighet att rajsa på flera dagar.
Igår tänkte jag att nä nu fasen ska jag köra mitt race på Limerock med lotus.
kom igång en halvtimme innan race och körde practise.
Satte pb med race setup och fulltank. Lärde mig att ta näst sista
kurvan men fullgas och sänkte därmed min pb med över en halvsekund.
När väl racet skulle köras (22.45) så var det bara 3 deltagare .
Därmed räknas inga poäng ,har för mig att det ska vara minst
7-8 pers för att det ska ge något . Vi alla 3 hoppade av racet.
Alla verkar blivit helt fixerade vid indycar av någon anledning
TRIST !.
Mvh
Har inte haft möjlighet att rajsa på flera dagar.
Igår tänkte jag att nä nu fasen ska jag köra mitt race på Limerock med lotus.
kom igång en halvtimme innan race och körde practise.
Satte pb med race setup och fulltank. Lärde mig att ta näst sista
kurvan men fullgas och sänkte därmed min pb med över en halvsekund.
När väl racet skulle köras (22.45) så var det bara 3 deltagare .
Därmed räknas inga poäng ,har för mig att det ska vara minst
7-8 pers för att det ska ge något . Vi alla 3 hoppade av racet.
Alla verkar blivit helt fixerade vid indycar av någon anledning
TRIST !.
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Dallaran är ju grym, plus att jag tror att de flesta är mer intresserade av att köra i en klass som finns irl.thedude skrev:Fasen vad surt.
Har inte haft möjlighet att rajsa på flera dagar.
Igår tänkte jag att nä nu fasen ska jag köra mitt race på Limerock med lotus.
kom igång en halvtimme innan race och körde practise.
Satte pb med race setup och fulltank. Lärde mig att ta näst sista
kurvan men fullgas och sänkte därmed min pb med över en halvsekund.
När väl racet skulle köras (22.45) så var det bara 3 deltagare .
Därmed räknas inga poäng ,har för mig att det ska vara minst
7-8 pers för att det ska ge något . Vi alla 3 hoppade av racet.
Alla verkar blivit helt fixerade vid indycar av någon anledning
TRIST !.
Mvh
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Pepparkvarnen skrev:Dallaran är ju grym, plus att jag tror att de flesta är mer intresserade av att köra i en klass som finns irl.thedude skrev:Fasen vad surt.
Har inte haft möjlighet att rajsa på flera dagar.
Igår tänkte jag att nä nu fasen ska jag köra mitt race på Limerock med lotus.
kom igång en halvtimme innan race och körde practise.
Satte pb med race setup och fulltank. Lärde mig att ta näst sista
kurvan men fullgas och sänkte därmed min pb med över en halvsekund.
När väl racet skulle köras (22.45) så var det bara 3 deltagare .
Därmed räknas inga poäng ,har för mig att det ska vara minst
7-8 pers för att det ska ge något . Vi alla 3 hoppade av racet.
Alla verkar blivit helt fixerade vid indycar av någon anledning
TRIST !.
Mvh
Smaken är som baken ,delad. Än så länge har jag inte fastnat för
Dallaran, fast jag kört den en del. Verkligen ansträngt mig att gilla
bilen . Men nej jag får inga "kickar" ,upplever den alltför sofistikerad.
Lotusen ger mer av allt och har en grym känsla i FF som jag tycker
saknas i Dallaran. Indycar är ju stort i jänke landet så det är klart
många som kör den för det ,samt att det är en ny bil och jag tror det
är den första serien man måste tanka, byta däck och det är alltid kul.
Jag kommer nog en ge den en chans längre fram,men fram till dess
gasar jag med min lotus.
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag har köpt ny bil nu - en Skippy. Riktigt kul att köra, men kräver mer än SpecRacern. Känns som om SR kan bli lidande utan en hel del träning
thedude: Du hade ju kört den en del. Går det inte att starta med hjulspinn med den bilen? Jag får nästan kärringstopp varje gång jag ska dra iväg, känns som om jag saknar en analog koppling...
thedude: Du hade ju kört den en del. Går det inte att starta med hjulspinn med den bilen? Jag får nästan kärringstopp varje gång jag ska dra iväg, känns som om jag saknar en analog koppling...
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Martin_Granberg skrev:Jag har köpt ny bil nu - en Skippy. Riktigt kul att köra, men kräver mer än SpecRacern. Känns som om SR kan bli lidande utan en hel del träning
thedude: Du hade ju kört den en del. Går det inte att starta med hjulspinn med den bilen? Jag får nästan kärringstopp varje gång jag ska dra iväg, känns som om jag saknar en analog koppling...
He hee jag håller med,känns lite avigt i början,om du har en logitech g25
så kan du ju använda den analoga kopplingen.Själv så hade jag plattan
i mattan vid starten strax innan det slog om till grönt. Skippyn är helt klart rolig bil att köra mkt sladdande blir det. Ingen direkt downforce på baken.
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Har en gammal Logitech Wingman FF, den hederliga gamla röda från 90-talet Tom 2st - en extra i garderoben!thedude skrev:He hee jag håller med,känns lite avigt i början,om du har en logitech g25 så kan du ju använda den analoga kopplingen.Själv så hade jag plattan i mattan vid starten strax innan det slog om till grönt. Skippyn är helt klart rolig bil att köra mkt sladdande blir det. Ingen direkt downforce på baken.
Mvh
tappar man inte som tusan i starten jämfört med de som kör analog koppling?
/Martin
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Tjena Martin.Martin_Granberg skrev:Har en gammal Logitech Wingman FF, den hederliga gamla röda från 90-talet Tom 2st - en extra i garderoben!thedude skrev:He hee jag håller med,känns lite avigt i början,om du har en logitech g25 så kan du ju använda den analoga kopplingen.Själv så hade jag plattan i mattan vid starten strax innan det slog om till grönt. Skippyn är helt klart rolig bil att köra mkt sladdande blir det. Ingen direkt downforce på baken.
Mvh
tappar man inte som tusan i starten jämfört med de som kör analog koppling?
/Martin
Nej man tappar ingen tid,alla har samma slöa start tycker jag
så det behöver du inte oroa dig om och default setuperna
dom som heter advanced är helt ok,dock har jag kört med
lite andra setups.
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Nä, i skippy kör jag inte default setups. Körde ett race innan - var lovande tills en framför spann och jag inte kunde undvika. Den är på ett sätt lättare än specracern - när det släpper går det att hämta upp.
Lyckades också få min första racevinst idag - i specracern. Pole, snabbaste varv och ledning från start till mål - utan en enda incident! Men startfältet var inget att ha. Blev close finish eftersom tre varvade bilar fightades framför mig utan att ge plats - jag avvaktade då det verkade som om killen bakom mig var en försiktig och sansad general.
Lyckades också få min första racevinst idag - i specracern. Pole, snabbaste varv och ledning från start till mål - utan en enda incident! Men startfältet var inget att ha. Blev close finish eftersom tre varvade bilar fightades framför mig utan att ge plats - jag avvaktade då det verkade som om killen bakom mig var en försiktig och sansad general.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Grattis, MArtin! Jag såg att du hittade farten på Summit Jefferson betydligt snabbare än vad jag gjorde. Jäkligt svår bana. Idag på förmiddagen lyckades jag hitta en setup och lite nya spårval som gjorde att jag kunde sänka till 55,9 på test, men det är en helt annan sak att lyckas med den saken i ett kval. Jag kanske prickar ett varv av 20. Att det sedan finns de som är nästan sekunden snabbare ändå är helt otroligt. Var hittar de tiden?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det är både en svår och en lätt bana. När man väl lärt sig den snurrar man inte av så ofta, men den är ruggigt svår att få till ett snabbt varv på. Lägger man ihop mina bästa splittimes blev tiden 55.7 tror jag, men att få till det kompletta varvet är verkligen inte lätt. Den snabba vänstern är A och O och även bra linje genom de första S:en.
Märker när jag kollar på tidsdeltat att jag ibland tjänar massvis med tid i en viss passage men att få till det över ett varv är värre. Rätt linje är verkligen viktigt.
Edit: För splittimes, speeddelta etc använder jag detta: http://www.nessoft.com/ispeed/
/Martin
Märker när jag kollar på tidsdeltat att jag ibland tjänar massvis med tid i en viss passage men att få till det över ett varv är värre. Rätt linje är verkligen viktigt.
Edit: För splittimes, speeddelta etc använder jag detta: http://www.nessoft.com/ispeed/
/Martin
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Körde just ett kval med samma setup som jag har gjort 55,9 med. Jag var inte i närheten. Landade på 56,6. HIttils den bana som har varit mest frustrerande.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Tror jag nått maxgränsen på defaultsetupen på SPecRacern, går inte att förbättra sig mer
Körde ett Skippyrace innan. Låg 2:a med några varv kvar men då började motorn hacka - på väg att få soppatorsk! Den dricker bra mycket mer än vad som anges inne i bilen (projected laps stämmer inte, för mig iaf). Lite surt att man fick överge en säker andraplats och gå i depå
Körde rent iaf så nu fick jag en C-licens och kan därmed ratta Lotus när jag fått upp SR en del igen. Måste nog testa iaf.
Körde ett Skippyrace innan. Låg 2:a med några varv kvar men då började motorn hacka - på väg att få soppatorsk! Den dricker bra mycket mer än vad som anges inne i bilen (projected laps stämmer inte, för mig iaf). Lite surt att man fick överge en säker andraplats och gå i depå
Körde rent iaf så nu fick jag en C-licens och kan därmed ratta Lotus när jag fått upp SR en del igen. Måste nog testa iaf.
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Till Skippy racen räcker 11.7 liter till alla racen,fick dock hosta på sista varvet tror det var på Summit Long men kom iaf i mål =Martin_Granberg skrev:Tror jag nått maxgränsen på defaultsetupen på SPecRacern, går inte att förbättra sig mer
Körde ett Skippyrace innan. Låg 2:a med några varv kvar men då började motorn hacka - på väg att få soppatorsk! Den dricker bra mycket mer än vad som anges inne i bilen (projected laps stämmer inte, för mig iaf). Lite surt att man fick överge en säker andraplats och gå i depå
Körde rent iaf så nu fick jag en C-licens och kan därmed ratta Lotus när jag fått upp SR en del igen. Måste nog testa iaf.
Välj 11.x liter till racet. Vill du köra safe så ta 14.x
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Du får kolla i options menyns och välja others.Martin_Granberg skrev:Liter säger du... Alla mina enheter är "icke-metriska". Har letat efter inställning för detta men inte hittat - får leta mer!
Tackar för tipset om bränslet!
Överst på den listen kan man ändra till metric .Då får du liter på soppan.
Tror det var något sånt för att ändra, har inte spelet igång.
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
iRacing är jäkligt kul men det tar mycket tid i anspråk. För egen del kommer det att gå i vågor hur mycket jag kommer att köra och då kommer kostnaden in i bilden. Om jag vore lika engagerad som på GPL-tiden, då vore det inget problem, men idag, med två barn, så känns det som om iRacingen tar lite för mycket tid. Jag kommer att köra klart den här säsongen och sedan testa Skippyn, men om det kommer att fortsätta som veckan som var, med enbart frustration som en konsekvens av att tiden inte räcker till, då säger jag nog ajöss. Jag har annars ingen som helst kritik mot iRacing. Det är helt enkelt ett fruktansvärt bra koncept om man bara kan lägga krut på det. Det är ingen sim som man bara hoppar in i och kör ett par race för skojs skull, inte om man har den minsta tävlingsinstinkt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Djävlar vilket race jag körde alldeles nyss, helt otroligt, det var bara jag och en till som fick plus på SR'en. Det var som ett slagfält, rökmoln och bilvrak överallt.
Och så gjorde jag en ganska bra start från tredje rutan, tappade bara nån position, som jag tog igen och slutade trea.
Hur får man upp såna här race på youtube?
Och så gjorde jag en ganska bra start från tredje rutan, tappade bara nån position, som jag tog igen och slutade trea.
Hur får man upp såna här race på youtube?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Vilken tur jag har som har en kärring som jobbar mycket kvällar och helger och en unge som inte har tid med mig.JTarnstrom skrev:iRacing är jäkligt kul men det tar mycket tid i anspråk. För egen del kommer det att gå i vågor hur mycket jag kommer att köra och då kommer kostnaden in i bilden. Om jag vore lika engagerad som på GPL-tiden, då vore det inget problem, men idag, med två barn, så känns det som om iRacingen tar lite för mycket tid. Jag kommer att köra klart den här säsongen och sedan testa Skippyn, men om det kommer att fortsätta som veckan som var, med enbart frustration som en konsekvens av att tiden inte räcker till, då säger jag nog ajöss. Jag har annars ingen som helst kritik mot iRacing. Det är helt enkelt ett fruktansvärt bra koncept om man bara kan lägga krut på det. Det är ingen sim som man bara hoppar in i och kör ett par race för skojs skull, inte om man har den minsta tävlingsinstinkt.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
JTarnstrom skrev:iRacing är jäkligt kul men det tar mycket tid i anspråk. För egen del kommer det att gå i vågor hur mycket jag kommer att köra och då kommer kostnaden in i bilden. Om jag vore lika engagerad som på GPL-tiden, då vore det inget problem, men idag, med två barn, så känns det som om iRacingen tar lite för mycket tid. Jag kommer att köra klart den här säsongen och sedan testa Skippyn, men om det kommer att fortsätta som veckan som var, med enbart frustration som en konsekvens av att tiden inte räcker till, då säger jag nog ajöss. Jag har annars ingen som helst kritik mot iRacing. Det är helt enkelt ett fruktansvärt bra koncept om man bara kan lägga krut på det. Det är ingen sim som man bara hoppar in i och kör ett par race för skojs skull, inte om man har den minsta tävlingsinstinkt.
Håller med dig.
Man ska vara glad om man har tid att köra en serie. Precis som med
GPL så krävs det minst 1-2 timmars rattande om dagen för att hålla
sig i form. Folk är väldigt duktiga i racen så det är inte kul att köra
om man inte har tränat tillräckligt och inte kan hänga med tempot.
Själv vill jag kunna banan till 100% och att man hittar gränserna
då blir det roligaste racen. Provade Dallaran igen i helgen
Det var fun racing som gällde utan sr påverkan.
Vi körde på Indy banan "road course". Det var faktiskt kul.
Vann ena racet och på det andra var jag 3:a tills jag fick punktering.
Börjar gilla bilen , dock tycker jag ff är inte av samma höga kvalite
som med de flesta andra bilarna. Kör denna säsong med Lotus Och
nästa blir Indycar. Eventuellt gör jag några inhopp med indycar för
att få upp min SR. Har A licens och tror det är en nackdel att köra
Lotus ,som kräver B licens . Tror inte min sr går upp i de racen.
Däremot går minSR ner om jag får många incidenter.Har inte kollat
upp detta men tror det är så.
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Körde alldeles nyss mitt första Truck race, på Michigan. Åttio varv med gulflagg och depåstopp, skitkul. Det tog en timme så jag är helt slut nu. Att köra de där bilarna är som balansera på slak lina, minsta lilla tapp av koncentrationen så snurrar man.
Slutade åtta.
Slutade åtta.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jo, iRacing tar mycket tid om man vill ligga på toppen av sin förmåga. Säkert ett par timmar om dagen för att nå/upprätthålla detta.
Men det är inget alternativ för mig i nuläget med småungar och allt annat. Frugan tittade lite snett när hon såg att ratten var framplockad igen (hon har inte glömt GPL-tiden uppenbarligen ).
Jag kommer att försöka hålla det på en "fun-nivå", finns inte möjlighet till annat i nuläget. Och när ljuset återvänder framåt våren räcker det kanske inte till det heller ens.
Pyntade dock ut för en årslicens för att jag skulle slippa fundera över om jag skulle förlänga eller ej. Kan ta smällen att inte utnyttja den om det nu blir så.
Borde gå att ha kul även om man bara kör lite eftersom man racar mot jämnsnabba förare. Gäller bara att trycka in hornen i pannan när de sticker ut och tagga ner på tävlingsinstinkten en del. Är fortfarande på den låga nivån att jag inte jagar vinster/omkörningar utan är nöjd om jag kan kontrollera bilen ett helt race.
Tärnström: Tycker du ska ge Skippyn en chans, den är klart roligare än SpecRacern IMO. Dock inte på LimeRock där den är svårrattad... "Demo" finns på tpb
/Martin
Men det är inget alternativ för mig i nuläget med småungar och allt annat. Frugan tittade lite snett när hon såg att ratten var framplockad igen (hon har inte glömt GPL-tiden uppenbarligen ).
Jag kommer att försöka hålla det på en "fun-nivå", finns inte möjlighet till annat i nuläget. Och när ljuset återvänder framåt våren räcker det kanske inte till det heller ens.
Pyntade dock ut för en årslicens för att jag skulle slippa fundera över om jag skulle förlänga eller ej. Kan ta smällen att inte utnyttja den om det nu blir så.
Borde gå att ha kul även om man bara kör lite eftersom man racar mot jämnsnabba förare. Gäller bara att trycka in hornen i pannan när de sticker ut och tagga ner på tävlingsinstinkten en del. Är fortfarande på den låga nivån att jag inte jagar vinster/omkörningar utan är nöjd om jag kan kontrollera bilen ett helt race.
Tärnström: Tycker du ska ge Skippyn en chans, den är klart roligare än SpecRacern IMO. Dock inte på LimeRock där den är svårrattad... "Demo" finns på tpb
/Martin
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag trodde också det var så ett tag, men tror inte det längre. Det har nog mer att göra med att du har A-licens och att det är svårare pga det snarare än att du kör B-bilar med A-licens.thedude skrev:Har A licens och tror det är en nackdel att köra
Lotus ,som kräver B licens . Tror inte min sr går upp i de racen.
Däremot går minSR ner om jag får många incidenter.Har inte kollat
upp detta men tror det är så.
Mvh
Man måste köra flera incidentfria varv för att behålla sin SR när man är A kontra B (etc) om jag förstått det rätt.
Men jag vet ej. Försökte gräva info men blev aldrig riktigt klok på det.
Egentligen borde man kört upp SR ordentligt med Rookie eller D-licens innan man tog C-licens. SR droppar alltid 1.0 vid promotion tror jag.
/Martin
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Det verkar bra snurrigt det där med licensernaMartin_Granberg skrev:Jag trodde också det var så ett tag, men tror inte det längre. Det har nog mer att göra med att du har A-licens och att det är svårare pga det snarare än att du kör B-bilar med A-licens.thedude skrev:Har A licens och tror det är en nackdel att köra
Lotus ,som kräver B licens . Tror inte min sr går upp i de racen.
Däremot går minSR ner om jag får många incidenter.Har inte kollat
upp detta men tror det är så.
Mvh
Man måste köra flera incidentfria varv för att behålla sin SR när man är A kontra B (etc) om jag förstått det rätt.
Men jag vet ej. Försökte gräva info men blev aldrig riktigt klok på det.
Egentligen borde man kört upp SR ordentligt med Rookie eller D-licens innan man tog C-licens. SR droppar alltid 1.0 vid promotion tror jag.
/Martin
Jag låg på 4.99 på D licens. Har läst lite i forumet att SR går uppåt i bakgrunden och tror det stämmer för när jag fick c licensen så tror jag hamnade på 4.8 typ något sådant och efter ett par race så fick jag
b licens och tror jag hamnade på 4.4 och efter ett par race så hade
jag a licens som låg på 3.6 typ något sådant nu rasade den ner
till 3.38 efter 7 inc som jag fick i mitt förra race. Få se under
veckan när jag kör lotus på Silverstone och se om den går upp.
Satsar på ett incident fritt race som vanligt .
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Bra nyheter och dåliga.
När jag kvalade så gick min sr upp. Så man kan köra
en klass lägre än den licens man har och få upp sr.
Eventuellt så ökar den mera om man kör i den licens klass som man har.
Tråkiga för mig var att jag låg på en fin 4:e plats och var precis bakom
3:an och vid en omvaring in mot första kurvan på silverstone
så slipstreamar bakom varande mig, jag håller min linje helt rakt och fint
och stollen svänger höger för att ta första böj och han gör det alldeles
förtidigt och kör in i mig på sidan,KRASCH. Det var bara flisor kvar av bilen och 4X på incindent.Så grymt surt så jag tror håret ska ramla av
Mvh
När jag kvalade så gick min sr upp. Så man kan köra
en klass lägre än den licens man har och få upp sr.
Eventuellt så ökar den mera om man kör i den licens klass som man har.
Tråkiga för mig var att jag låg på en fin 4:e plats och var precis bakom
3:an och vid en omvaring in mot första kurvan på silverstone
så slipstreamar bakom varande mig, jag håller min linje helt rakt och fint
och stollen svänger höger för att ta första böj och han gör det alldeles
förtidigt och kör in i mig på sidan,KRASCH. Det var bara flisor kvar av bilen och 4X på incindent.Så grymt surt så jag tror håret ska ramla av
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jag har haft några incidentfria truckrace så nu poppade min sr upp till B 3.52 tvärr saknar jag fortfarande speeden så jag kan vara med och slåss i toppen.
Det lutar åt att jag måste krypa till korset och lära mig att ställa in bilen.
Det lutar åt att jag måste krypa till korset och lära mig att ställa in bilen.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag har haft ruggiga problem med att hålla Skippyn på banan på LimeRock i mer än två varv innan jag krashar av hårt. Sänkte SR mycket på mina få kvalvarv... Beslöt mig ändå för att köra ett race igår och bocka av den banan för att inte återvända dit i den bilen på ett tag. Men otroligt nog körde jag helt incidentfritt och ledde större delen av racet, dock tätt förföljd.
Med ett par varv kvar stack killen bakom in nosen och även om jag kunde blockat safade jag och släppte förbi honom då jag var i chock över att inte redan ha krashat ett otal gånger. Så nu när det gick så pass bra kanske man ska ta några race till där.
Får se om jag ger mig på SpecRacern denna vecka.
Med ett par varv kvar stack killen bakom in nosen och även om jag kunde blockat safade jag och släppte förbi honom då jag var i chock över att inte redan ha krashat ett otal gånger. Så nu när det gick så pass bra kanske man ska ta några race till där.
Får se om jag ger mig på SpecRacern denna vecka.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag har haft ruggiga problem att ens hinna med att köra ett varv. iRacing är för dyrt för mig med tanke på hur lite jag kommer att kunna köra. Nu har jag sagt upp abonnemanget. Det får bli lite GTR och Nascar 2003 istället när andan faller på.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Men du kan ju inte lägga av nu. du skullle ju inte ge dig innan du blev PRO? Vad gör du egentligen eftersom du inte har tid att köra några timmar i veckan?JTarnstrom skrev:Jag har haft ruggiga problem att ens hinna med att köra ett varv. iRacing är för dyrt för mig med tanke på hur lite jag kommer att kunna köra. Nu har jag sagt upp abonnemanget. Det får bli lite GTR och Nascar 2003 istället när andan faller på.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Försöker sova, jobba, ta hand om familjen å sånt dära. Med tanke på hur mycket hårdare motståndet blev redan efter rookie-stadiet känns Pro som en utopi. Det lär ryka rätt många tusenlappar innan man har uppnått det målet.Pepparkvarnen skrev:Men du kan ju inte lägga av nu. du skullle ju inte ge dig innan du blev PRO? Vad gör du egentligen eftersom du inte har tid att köra några timmar i veckan?JTarnstrom skrev:Jag har haft ruggiga problem att ens hinna med att köra ett varv. iRacing är för dyrt för mig med tanke på hur lite jag kommer att kunna köra. Nu har jag sagt upp abonnemanget. Det får bli lite GTR och Nascar 2003 istället när andan faller på.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Och du skulle säkerligen ha jäkligt skoj under tiden Visst kostar det mer än andra sims, men av det jag sett hittills tycker jag det är värt det.JTarnstrom skrev:Försöker sova, jobba, ta hand om familjen å sånt dära. Med tanke på hur mycket hårdare motståndet blev redan efter rookie-stadiet känns Pro som en utopi. Det lär ryka rätt många tusenlappar innan man har uppnått det målet.Pepparkvarnen skrev:Men du kan ju inte lägga av nu. du skullle ju inte ge dig innan du blev PRO? Vad gör du egentligen eftersom du inte har tid att köra några timmar i veckan?JTarnstrom skrev:Jag har haft ruggiga problem att ens hinna med att köra ett varv. iRacing är för dyrt för mig med tanke på hur lite jag kommer att kunna köra. Nu har jag sagt upp abonnemanget. Det får bli lite GTR och Nascar 2003 istället när andan faller på.
Nåja, du får tid att ändra dig innan abbet går ut antar jag?
/Martin
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jag har också sambo, barn, eget företag och massa annat som jag måste göra, men planerar man så går det att ordna så man får tid över att köra.JTarnstrom skrev:Försöker sova, jobba, ta hand om familjen å sånt dära. Med tanke på hur mycket hårdare motståndet blev redan efter rookie-stadiet känns Pro som en utopi. Det lär ryka rätt många tusenlappar innan man har uppnått det målet.Pepparkvarnen skrev:Men du kan ju inte lägga av nu. du skullle ju inte ge dig innan du blev PRO? Vad gör du egentligen eftersom du inte har tid att köra några timmar i veckan?JTarnstrom skrev:Jag har haft ruggiga problem att ens hinna med att köra ett varv. iRacing är för dyrt för mig med tanke på hur lite jag kommer att kunna köra. Nu har jag sagt upp abonnemanget. Det får bli lite GTR och Nascar 2003 istället när andan faller på.
Tex så ställde jag min racingsimulator i tv-rummet så jag kan sitta och träna samtidigt som jag ser foxnews och pratar med min sambo.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag äger inte samma simultanförmågor som du verkar besitta. Jag är som regel klar med efter nattningar och annat vid tiotiden på kvällen. Den lilla timmen som min fru är vaken försöker jag ägna tillsammans med henne. Sedan ska det tränas och så ska man sitta och vänta en halvtimme på att racet ska starta och sedan dröjer det ytterligare en halvtimme innan racet är klart. Då är klockan ett på natten och pappa kommer att vakna med ett sömnminus. Jag är inte så stryktålig längre, tyvärr.Pepparkvarnen skrev:Jag har också sambo, barn, eget företag och massa annat som jag måste göra, men planerar man så går det att ordna så man får tid över att köra.JTarnstrom skrev:Försöker sova, jobba, ta hand om familjen å sånt dära. Med tanke på hur mycket hårdare motståndet blev redan efter rookie-stadiet känns Pro som en utopi. Det lär ryka rätt många tusenlappar innan man har uppnått det målet.Pepparkvarnen skrev:Men du kan ju inte lägga av nu. du skullle ju inte ge dig innan du blev PRO? Vad gör du egentligen eftersom du inte har tid att köra några timmar i veckan?
Tex så ställde jag min racingsimulator i tv-rummet så jag kan sitta och träna samtidigt som jag ser foxnews och pratar med min sambo.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jo, det är ett problem att det bara är race varannan timme i varje serie (förutom kanske rookiebilarna?). Men det är väl en följd av att det inte är tillräckligt med racers för att fylla jämnsnabba race varje timme antar jag.
Och den där simultankapaciteten har inte jag heller Fox News dessutom!
Kan svara på tilltal när jag tränar, men inte mycket mer. Vid race eller kval är det stängd dörr (om ngn annan är vaken)
/Martin
Och den där simultankapaciteten har inte jag heller Fox News dessutom!
Kan svara på tilltal när jag tränar, men inte mycket mer. Vid race eller kval är det stängd dörr (om ngn annan är vaken)
/Martin
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Ungar ska sova senast klockan åtta så där kan du tjäna två timmar.JTarnstrom skrev:Jag äger inte samma simultanförmågor som du verkar besitta. Jag är som regel klar med efter nattningar och annat vid tiotiden på kvällen. Den lilla timmen som min fru är vaken försöker jag ägna tillsammans med henne. Sedan ska det tränas och så ska man sitta och vänta en halvtimme på att racet ska starta och sedan dröjer det ytterligare en halvtimme innan racet är klart. Då är klockan ett på natten och pappa kommer att vakna med ett sömnminus. Jag är inte så stryktålig längre, tyvärr.Pepparkvarnen skrev:Jag har också sambo, barn, eget företag och massa annat som jag måste göra, men planerar man så går det att ordna så man får tid över att köra.JTarnstrom skrev: Försöker sova, jobba, ta hand om familjen å sånt dära. Med tanke på hur mycket hårdare motståndet blev redan efter rookie-stadiet känns Pro som en utopi. Det lär ryka rätt många tusenlappar innan man har uppnått det målet.
Tex så ställde jag min racingsimulator i tv-rummet så jag kan sitta och träna samtidigt som jag ser foxnews och pratar med min sambo.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Pratar hon med mig så låtsas jag bara att hon är min crewchief.Martin_Granberg skrev:Jo, det är ett problem att det bara är race varannan timme i varje serie (förutom kanske rookiebilarna?). Men det är väl en följd av att det inte är tillräckligt med racers för att fylla jämnsnabba race varje timme antar jag.
Och den där simultankapaciteten har inte jag heller Fox News dessutom!
Kan svara på tilltal när jag tränar, men inte mycket mer. Vid race eller kval är det stängd dörr (om ngn annan är vaken)
/Martin
Så om hon frågar mig "ska vi åka till IKEA imorgon?" så svarar jag "im loose comming in, tight in the center and loose comming off, maybe we should take off some wedge".
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00