Jari skrev:
Du är snart helt ensam om din förlegade syn på dubbdäck.
Test efter test visar att de dubbfria utvecklats till den grad att de kan ge dubbdäck en match på i stort sett alla underlag vi kan tänkas möta på våra breddgrader. När man dessutom väger in buller och miljöaspekterna i ekvationen får man vara på gränsen till åsna för att hålla fast vid de gamla dubbdäcken.
Klarar man inte av att köra utan dubb och fyrhjulsdrift i sthlmstrakten kanske man borde hålla sig till taxi i stället?
Jaha, och det är därför det fortfarande säljs ca. 75% dubbat då?
Vilka tester hänvisar du till. Även i år är det dubbdäck som anses vara bäst. Och du glömmer dessutom det viktiga faktumet att dubbfritt bara fungerar på is för att dubbdäcken ruggar upp isen. Hur det skulle gå med enbart dubbfritt är jag rädd för att du inte kan räkna ut ensam, inte ens med en kritbit och din hjärna.
Buller och miljö diskuterar jag inte. Där håller jag med er. Dubbfria däck är tystare. Det argumentet behöver du inte dra upp.
Det är synd att okunskapen fortfarande florerar bland vissa. Att Jari bara är dumtjurig vet ju alla, men resten (Gösta och Lucy) då?
Mer än 75% av landets befolkning bor inte i sthlm, för det första.
Dubbdäck är bara marginellt bättre på mycket få områden, områden som vi sällan eller aldrig möter i sthlmstrafiken.
De få fläckar av is som behöver ruggas upp av dubbdäck för att de dubbfria skall fungera finns bara på vägar där absolut inget vinterunderhåll gjorts och för de ställena gäller det för de med dubbfria däck att hålla 5-10 km/h långsammare fart de tio metrarna och sen är det det fritt fram att gasa igen. (Det finns några enstaka smågator i villaområdena i Bromma där man har så många gupp att plogkillarna inte vill förstöra sina blad och därför skiter i det kvarteret) OBS, snitthastigheten på dessa gator är redan 10 km/h, så skillnaden mellan dubbdäck och dubbfritt är noll och intet.
Jaha, men varför ska i så fall alla få betala straffskatt för dubbdäck, även de som bor i de fåtal avkrokar där du påstår dubbdäck ibland behövs?
Fö så är det ju fortfarande i södre och mellersta Sverige somdubbdäck har sitt största berättigande.
"Få fläckar av is"??? Du måste vara helt olämplig som bilförare som inte känner isen mer. Iofs har jag redan sett tecknen på din oförmåga att avläsa väggreppet, men såhär illa trodde jag inte att det var.
För din skull hoppas jag man inte inför regelbundna tester av körkortsinnehavare, för du lär inteklara ett sådant...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
EnzoF1 skrev:
Är det därför Finland nyligen slagit fast att dubbdäcken måste finnas kvar för att trafikolyckorna inte ska öka.
Så, antingen är finnarna åsnor, eller så kan de inte köra bil, eller så är det så att dubbdäcken är överlägsna de dubbfria...
Det bär emot, men jag tror på alternativ 3.
Är det en av Aftonbladets avslöjanden om hur Finland kommer besluta igen?
Det finska vägunderhållet skiljer sig ganska markant från det vi har i huvudstaden. Hela vägnätet är förresten ganska annorlunda.
Hade jag bott i mellersta Finland hade jag kört på dubbdäck förmodligen, för att de behövs betydligt mer än här.
"I Finland har man övervägt just denna problemställning. Partikelproblemet har utretts av Finlands motsvarighet till Vägverket och där bedömer man hälsoriskerna med vägdammet som mycket små, avgaserna anses faktiskt vara ett större problem i sammanhanget.
Däremot konstaterar man i en studie med olika förargrupper att olycksriskerna med odubbade däck är betydligt högre än med dubbdäck.
Mot den bakgrunden är avgiftsfrågan över huvud taget inte på tapeten i vårt östra grannland."
Vilket alternativ blir det nu Jari?
A. Du anger fortfarande ingen källa.
B. Du har tagit text ur sitt sammanhang utan återkoppling till hur frågan ställts.
C. Det finska vägnätet överlag ser ganska annorlunda ut jämfört med a) Sverige och b) Stockholm. Både ur underhållssynpunkt och trafiktäthet.
Som sagt. Hade jag bott i mellersta Finland, som jag gjorde mellan 83 och 85, då jag körde yrkesmässig trafik mellan södra och norra Finland med bl.a lastbilar hade jag med stor sannolikhet valt dubbdäck framför de dubbfria.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Bytte häromdan mina dubbfria Nokian WR mot nya Nokian Hakka 4 (båda 17").
Vilken skillnad! Plötsligt kan jag nudda gasen när jag kör i snö utan att ESP-traingeln blinkar, och jag slipper skotta fram bilen + be om putt-hjälp när jag står parkerad på plant underlag i en decimeter snö. Och så går bilen så mycket stabilare, känslan av att "flyta" ovanpå snön är helt borta.
Jag säger bara det, aldrig mer att jag köper dubbfria högfartsdäck!
Skall dock säga till dubbdäcksmotståndarnas försvar att det finns bättre dubbfria däck än Nokian WR.
Jag har trots det svårt att se vitsen att köra dubbfritt. Skall vara för miljöns skull då. Men annars ser jag bara fördelar med dubb. De kanske bullrar något mer, men jag märker knappt någon skillnad (kanske för att jag kör Merca ).