Motormännens nybilsenkät
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De gånger jag har varit i London på vintern, har det varit betydligt varmare än i Stockholm.
Alla de gånger jag har varit i London under vintertid, februari resp. december, har det alltid varit runt 10 plusgrader.
Jag kommer framför allt ihåg en gång, då jag lämnade Stockholm i snöstorm och - 20 och anlände till London där det under fyra dagar var 10-15 grader varmt och solsken - vinterjackan blev hängande på hotellet ...
Alla de gånger jag har varit i London under vintertid, februari resp. december, har det alltid varit runt 10 plusgrader.
Jag kommer framför allt ihåg en gång, då jag lämnade Stockholm i snöstorm och - 20 och anlände till London där det under fyra dagar var 10-15 grader varmt och solsken - vinterjackan blev hängande på hotellet ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
- Ort: Boden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nää - möjligen i Skottlands Highlands, eller i norra England.
Men i London i Syd-England behövs det inga vinterdäck.
Och jag menar att dubbdäck i Stockholm inte heller behövs, men sådant där brukar i sig skapa debatter där känslorna får styra en hel del.
Men i London i Syd-England behövs det inga vinterdäck.
Och jag menar att dubbdäck i Stockholm inte heller behövs, men sådant där brukar i sig skapa debatter där känslorna får styra en hel del.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nej visst, oftast behövs inte dubbdäck. Men i 10-20 dagar per vinter är de de enda som fungerar.Jari skrev:Stockholm har en av europas absolut sämsta luft vintertid tack vare att stockholmarna envisas att köra med dubbdäck som inte behövs.
Dubbdäk är det enda raka och om ingen körd på dubbdäck så skulle inte dubbfria fungera. Så enkelt är det!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det är ingen hemlighet att dubben river upp partiklar som förstör vår miljö här i stan och det är heller ingen hemlighet att saltet både är skadligt för miljön och våra bilar. Dessutom är det så att Enzos 20 -30 dagar per vinter kan begränsas till 2-3 timmar då de flesta av er inte ens är vakna ännu. Det är heller ingen hemlighet att dubbdäcken varje år skapar djupa fåror på våra genomfartsleder som i sin tur kräver omasfalteringar för hundratals miljoner varje sommar.
Såvida ni inte kör på hemliga vägar som jag aldrig vistas på då. Hade vi haft skalle-is som skogslänen har på sina grusvägar under våren hade jag vart av en helt annan åsikt.
Jag har inte köpt ett enda dubbdäck på 10 år och tänker inte börja så länge de dubbfria blir bättre och bättre.
Såvida ni inte kör på hemliga vägar som jag aldrig vistas på då. Hade vi haft skalle-is som skogslänen har på sina grusvägar under våren hade jag vart av en helt annan åsikt.
Jag har inte köpt ett enda dubbdäck på 10 år och tänker inte börja så länge de dubbfria blir bättre och bättre.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det är lönlöst. Jari har inte en susning om hur dubbfria vinterdäck fungerar. Dubbdäck är bättre på i princip alla underlag. Nu blandar jag inte in miljömässiga argument här, utan håller mig till trafiksäkerheten och där är dubbdäcken överlägsna dubbfria, ja till och med på torr asfalt.
Vill man sedan byta miljömässiga fördelar mot ett antal döda varje år så, tja, man kan väl räkna på det, men det låter jag bli. Jag nöjer mig med att dubbdäcken som sagt är överlägsna dubbfria däck på vintern.
Vill man sedan byta miljömässiga fördelar mot ett antal döda varje år så, tja, man kan väl räkna på det, men det låter jag bli. Jag nöjer mig med att dubbdäcken som sagt är överlägsna dubbfria däck på vintern.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Detta inlägg av en som aldrig använder bilbälte och som dömts för rattfylleri!Jari skrev:Det är ingen hemlighet att dubben river upp partiklar som förstör vår miljö här i stan och det är heller ingen hemlighet att saltet både är skadligt för miljön och våra bilar. Dessutom är det så att Enzos 20 -30 dagar per vinter kan begränsas till 2-3 timmar då de flesta av er inte ens är vakna ännu. Det är heller ingen hemlighet att dubbdäcken varje år skapar djupa fåror på våra genomfartsleder som i sin tur kräver omasfalteringar för hundratals miljoner varje sommar.
Såvida ni inte kör på hemliga vägar som jag aldrig vistas på då. Hade vi haft skalle-is som skogslänen har på sina grusvägar under våren hade jag vart av en helt annan åsikt.
Jag har inte köpt ett enda dubbdäck på 10 år och tänker inte börja så länge de dubbfria blir bättre och bättre.
Jag vilar min väska!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
Jepp. Det är bara en tidsfråga innan Bridgestone försöker med det tricket på de röda bilarna.EnzoF1 skrev: Dubbdäck är bättre på i princip alla underlag.
Mer seriöst så varnar Danska trafiksäkerhetsverket för vissa typer av däck för vinterkörning. Där ingår dubbfria dito. Det är bättre med bra sommardäck då enligt deras undersökningar i det klimat som oftast råder där.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det får inte bli för kallt för då hårdnar gummit i sommardäcken.... redan vid +5 börjar detta märkas av markant.GPWC skrev:Jepp. Det är bara en tidsfråga innan Bridgestone försöker med det tricket på de röda bilarna.EnzoF1 skrev: Dubbdäck är bättre på i princip alla underlag.
Mer seriöst så varnar Danska trafiksäkerhetsverket för vissa typer av däck för vinterkörning. Där ingår dubbfria dito. Det är bättre med bra sommardäck då enligt deras undersökningar i det klimat som oftast råder där.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
Och ändå är det säkrare än många dubbfria vinterdäck på vintern enligt deras undersäkningar. Där alltså. Resultatet garanteras inte norr om Hässlehåla..EnzoF1 skrev:Det får inte bli för kallt för då hårdnar gummit i sommardäcken.... redan vid +5 börjar detta märkas av markant.GPWC skrev:Jepp. Det är bara en tidsfråga innan Bridgestone försöker med det tricket på de röda bilarna.EnzoF1 skrev: Dubbdäck är bättre på i princip alla underlag.
Mer seriöst så varnar Danska trafiksäkerhetsverket för vissa typer av däck för vinterkörning. Där ingår dubbfria dito. Det är bättre med bra sommardäck då enligt deras undersökningar i det klimat som oftast råder där.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Två saker:Jari skrev:Det är ingen hemlighet att dubben river upp partiklar som förstör vår miljö här i stan och det är heller ingen hemlighet att saltet både är skadligt för miljön och våra bilar. Dessutom är det så att Enzos 20 -30 dagar per vinter kan begränsas till 2-3 timmar då de flesta av er inte ens är vakna ännu. Det är heller ingen hemlighet att dubbdäcken varje år skapar djupa fåror på våra genomfartsleder som i sin tur kräver omasfalteringar för hundratals miljoner varje sommar.
Såvida ni inte kör på hemliga vägar som jag aldrig vistas på då. Hade vi haft skalle-is som skogslänen har på sina grusvägar under våren hade jag vart av en helt annan åsikt.
Jag har inte köpt ett enda dubbdäck på 10 år och tänker inte börja så länge de dubbfria blir bättre och bättre.
Dessa partiklarna du skriver om finns visserligen och anses av många forskare vara för stora för att göra oss männskor någon skada. Det hörde jag på SR P1 någon gång. Minns ej när och vilket program.
Trafikforskare anger användande av dubbdäck i bl. a. stockholmstrafiken som en förutsättning för att sk. dubbfria däck ska fungera. Detta för att greppet förbättras i asfalten då dubben "ruggar upp dem"
/Jan
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag vågar lugnt påstå att jag vet mer om både dubb- och dubbfria däck än du, så skärp dig lite.EnzoF1 skrev:Det är lönlöst. Jari har inte en susning om hur dubbfria vinterdäck fungerar. Dubbdäck är bättre på i princip alla underlag. Nu blandar jag inte in miljömässiga argument här, utan håller mig till trafiksäkerheten och där är dubbdäcken överlägsna dubbfria, ja till och med på torr asfalt.
Vill man sedan byta miljömässiga fördelar mot ett antal döda varje år så, tja, man kan väl räkna på det, men det låter jag bli. Jag nöjer mig med att dubbdäcken som sagt är överlägsna dubbfria däck på vintern.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Men som kör mellan fem och tio gånger mer än dig varje år.EnzoF1 skrev:Detta inlägg av en som aldrig använder bilbälte och som dömts för rattfylleri!Jari skrev:Det är ingen hemlighet att dubben river upp partiklar som förstör vår miljö här i stan och det är heller ingen hemlighet att saltet både är skadligt för miljön och våra bilar. Dessutom är det så att Enzos 20 -30 dagar per vinter kan begränsas till 2-3 timmar då de flesta av er inte ens är vakna ännu. Det är heller ingen hemlighet att dubbdäcken varje år skapar djupa fåror på våra genomfartsleder som i sin tur kräver omasfalteringar för hundratals miljoner varje sommar.
Såvida ni inte kör på hemliga vägar som jag aldrig vistas på då. Hade vi haft skalle-is som skogslänen har på sina grusvägar under våren hade jag vart av en helt annan åsikt.
Jag har inte köpt ett enda dubbdäck på 10 år och tänker inte börja så länge de dubbfria blir bättre och bättre.
Jag vilar min väska!
Senast redigerad av Jari den lör sep 03, 2005 01:52, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Kvalificerat skitsnack.jajo skrev:Två saker:Jari skrev:Det är ingen hemlighet att dubben river upp partiklar som förstör vår miljö här i stan och det är heller ingen hemlighet att saltet både är skadligt för miljön och våra bilar. Dessutom är det så att Enzos 20 -30 dagar per vinter kan begränsas till 2-3 timmar då de flesta av er inte ens är vakna ännu. Det är heller ingen hemlighet att dubbdäcken varje år skapar djupa fåror på våra genomfartsleder som i sin tur kräver omasfalteringar för hundratals miljoner varje sommar.
Såvida ni inte kör på hemliga vägar som jag aldrig vistas på då. Hade vi haft skalle-is som skogslänen har på sina grusvägar under våren hade jag vart av en helt annan åsikt.
Jag har inte köpt ett enda dubbdäck på 10 år och tänker inte börja så länge de dubbfria blir bättre och bättre.
Dessa partiklarna du skriver om finns visserligen och anses av många forskare vara för stora för att göra oss männskor någon skada. Det hörde jag på SR P1 någon gång. Minns ej när och vilket program.
Trafikforskare anger användande av dubbdäck i bl. a. stockholmstrafiken som en förutsättning för att sk. dubbfria däck ska fungera. Detta för att greppet förbättras i asfalten då dubben "ruggar upp dem"
/Jan
Varken du eller någon av dina citerade experter behöver tala om för mig vilka förutsättningar som råder i Stockholmsområdet, eller vilka väglag vi har.
Få är mer kvalificerade än mig att ens tala om det.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
- Ort: Boden
Hmm, även på isiga norrlandsvägar häruppe har jag alltså kört med dubbfritt, och jag anser att det går hur bra som helst.. Det är inte samma grepp som dubb, men man får helt enkelt anpassa sig efter det! Jag är ju yrkeschaufför, jag ser att vissa väljer dubbfritt på Taxibilarna jag kört förut.. Men som sagt, man får anpassa sig.
Och om ni kört uppe i norr vet ni vad för sorts klimat det är här. Saltet har ju inte kommit riktigt ännu. Så det är is och snö i en härlig blandning.. Dock ser jag det som roligt, eftersom jag alltid älskat att köra. Jag tycker det är utmanande och kul med riktig halka på vägarna, eftersom då kommer det verkligen fram hur viktigt det är med mjuk och framförhållande körning, något som jag tror många av bilförarna inte har känts vid.. Dock är det sällan som jag verkligen tycker det är för halt, jag ser inga problem i halka överhuvudtaget.. Sen kör jag 8000-10000 mil på snö varje år.
Och om ni kört uppe i norr vet ni vad för sorts klimat det är här. Saltet har ju inte kommit riktigt ännu. Så det är is och snö i en härlig blandning.. Dock ser jag det som roligt, eftersom jag alltid älskat att köra. Jag tycker det är utmanande och kul med riktig halka på vägarna, eftersom då kommer det verkligen fram hur viktigt det är med mjuk och framförhållande körning, något som jag tror många av bilförarna inte har känts vid.. Dock är det sällan som jag verkligen tycker det är för halt, jag ser inga problem i halka överhuvudtaget.. Sen kör jag 8000-10000 mil på snö varje år.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag är lite nyfiken i dina kvalifikationer i ämnet, ja förutom att du råkar köra en hel del bil i Stockholmsområdet. Men du får gärna redogöra för dina kunskaper i ämnet asfaltsbeståndsdelar, olycksprogonoser etc etc för Stockholmsområdet.Jari skrev:Kvalificerat skitsnack.jajo skrev:Två saker:Jari skrev:Det är ingen hemlighet att dubben river upp partiklar som förstör vår miljö här i stan och det är heller ingen hemlighet att saltet både är skadligt för miljön och våra bilar. Dessutom är det så att Enzos 20 -30 dagar per vinter kan begränsas till 2-3 timmar då de flesta av er inte ens är vakna ännu. Det är heller ingen hemlighet att dubbdäcken varje år skapar djupa fåror på våra genomfartsleder som i sin tur kräver omasfalteringar för hundratals miljoner varje sommar.
Såvida ni inte kör på hemliga vägar som jag aldrig vistas på då. Hade vi haft skalle-is som skogslänen har på sina grusvägar under våren hade jag vart av en helt annan åsikt.
Jag har inte köpt ett enda dubbdäck på 10 år och tänker inte börja så länge de dubbfria blir bättre och bättre.
Dessa partiklarna du skriver om finns visserligen och anses av många forskare vara för stora för att göra oss männskor någon skada. Det hörde jag på SR P1 någon gång. Minns ej när och vilket program.
Trafikforskare anger användande av dubbdäck i bl. a. stockholmstrafiken som en förutsättning för att sk. dubbfria däck ska fungera. Detta för att greppet förbättras i asfalten då dubben "ruggar upp dem"
/Jan
Varken du eller någon av dina citerade experter behöver tala om för mig vilka förutsättningar som råder i Stockholmsområdet, eller vilka väglag vi har.
Få är mer kvalificerade än mig att ens tala om det.
Jag tror du bara gissar med bergsäkert tonfall jag. I själva verket har du ingen aning om hur dubbfria vinterdäck fungerar och vad de ställer för krav. Det är precis som vanligt med andra ord!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jo, dubbfria däck bygger på att nån annan ruggar upp isytan, främst dubbdäck. Utan denna uppruggning skulle sajpningarna i de dubbfria däcken inte få nån nämnvärd friktion. Tvärtom skulle användningen av enbart dubbfria däck polera upp vägen till renodlad isgata. Dessutom fungerar ju däbbdäcken till och med bättre på bar asfalt än dubbfria.Tomas_Boden skrev:Hmm, även på isiga norrlandsvägar häruppe har jag alltså kört med dubbfritt, och jag anser att det går hur bra som helst.. Det är inte samma grepp som dubb, men man får helt enkelt anpassa sig efter det! Jag är ju yrkeschaufför, jag ser att vissa väljer dubbfritt på Taxibilarna jag kört förut.. Men som sagt, man får anpassa sig.
Och om ni kört uppe i norr vet ni vad för sorts klimat det är här. Saltet har ju inte kommit riktigt ännu. Så det är is och snö i en härlig blandning.. Dock ser jag det som roligt, eftersom jag alltid älskat att köra. Jag tycker det är utmanande och kul med riktig halka på vägarna, eftersom då kommer det verkligen fram hur viktigt det är med mjuk och framförhållande körning, något som jag tror många av bilförarna inte har känts vid.. Dock är det sällan som jag verkligen tycker det är för halt, jag ser inga problem i halka överhuvudtaget.. Sen kör jag 8000-10000 mil på snö varje år.
På packad snöväg kan dock dubbfria däck ha en liten fördel gentemot dubbdäck, men det är också den enda. På alla andra underlag är dubbdäcken bättre.
Men självklart så medför dubbdäck att asfalten rivs upp med efterföljande utsläpp... men detta står som sagt i förhållande till ett betydande antal räddade liv...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ni får gärna försöka hänga med i den allmänna debatten då den förs.
Jag lyssnar en hel del på radio på förekommen anledning och registrerar det som sägs. Speciellt som det handlar om expertutlåtanden. Ni får gärna klargöra för era meriter och expertis på området och varför just era åsikter i ämnena skulle väga tyngre.
Enzo, när såg du isgata i Stockholm senast?
Jag lyssnar en hel del på radio på förekommen anledning och registrerar det som sägs. Speciellt som det handlar om expertutlåtanden. Ni får gärna klargöra för era meriter och expertis på området och varför just era åsikter i ämnena skulle väga tyngre.
Enzo, när såg du isgata i Stockholm senast?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
- Ort: Boden
Ja visst, människoliv kommer alltid att betyda mer än mijlön, något som tex miljöpartiet har svårt att se.. Ja dubbdäck har ju alltid det överhängande övertaget om man säger så. Och ja, på snöväg upplever jag dem kanonfina.. Men som sagt på is får man ju ta det varsammare helt enkelt.EnzoF1 skrev:Jo, dubbfria däck bygger på att nån annan ruggar upp isytan, främst dubbdäck. Utan denna uppruggning skulle sajpningarna i de dubbfria däcken inte få nån nämnvärd friktion. Tvärtom skulle användningen av enbart dubbfria däck polera upp vägen till renodlad isgata. Dessutom fungerar ju däbbdäcken till och med bättre på bar asfalt än dubbfria.Tomas_Boden skrev:Hmm, även på isiga norrlandsvägar häruppe har jag alltså kört med dubbfritt, och jag anser att det går hur bra som helst.. Det är inte samma grepp som dubb, men man får helt enkelt anpassa sig efter det! Jag är ju yrkeschaufför, jag ser att vissa väljer dubbfritt på Taxibilarna jag kört förut.. Men som sagt, man får anpassa sig.
Och om ni kört uppe i norr vet ni vad för sorts klimat det är här. Saltet har ju inte kommit riktigt ännu. Så det är is och snö i en härlig blandning.. Dock ser jag det som roligt, eftersom jag alltid älskat att köra. Jag tycker det är utmanande och kul med riktig halka på vägarna, eftersom då kommer det verkligen fram hur viktigt det är med mjuk och framförhållande körning, något som jag tror många av bilförarna inte har känts vid.. Dock är det sällan som jag verkligen tycker det är för halt, jag ser inga problem i halka överhuvudtaget.. Sen kör jag 8000-10000 mil på snö varje år.
På packad snöväg kan dock dubbfria däck ha en liten fördel gentemot dubbdäck, men det är också den enda. På alla andra underlag är dubbdäcken bättre.
Men självklart så medför dubbdäck att asfalten rivs upp med efterföljande utsläpp... men detta står som sagt i förhållande till ett betydande antal räddade liv...
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag skrev "i princip alla", med det avses de allra flesta. I ett senare inlägg redogjorde jag för ett möjligt undantag.Jacob skrev:Jag har i stillhet läst debatten om dubbfritt vs dubbar och jag kan bara konstatera att Enzo först skriver att dubbat är bättre på ALLA underlag men sedan skriver han att dubbfritt kan vara bättre på snö! Jag förstår inte...
Är du dum i hela huvudet? Jag inser att du inte förstår, och det är beklagligt!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, men jag kör mer än dig på snö och is, så jag lär ju veta mer om de underlagen! Dessutom har jag sett vad du presterar på torr asfalt med gokart, så dina 5-10 ggr verkar inte lära dig nåt! Men som sagt, jag har ju mycket mer erfarenhet än dig av vinterväglag (snö och is) samt bättre teoretiska kunskaper så jag vilar återigen min väska.Jari skrev:Men som kör mellan fem och tio gånger mer än dig varje år.EnzoF1 skrev:Detta inlägg av en som aldrig använder bilbälte och som dömts för rattfylleri!Jari skrev:Det är ingen hemlighet att dubben river upp partiklar som förstör vår miljö här i stan och det är heller ingen hemlighet att saltet både är skadligt för miljön och våra bilar. Dessutom är det så att Enzos 20 -30 dagar per vinter kan begränsas till 2-3 timmar då de flesta av er inte ens är vakna ännu. Det är heller ingen hemlighet att dubbdäcken varje år skapar djupa fåror på våra genomfartsleder som i sin tur kräver omasfalteringar för hundratals miljoner varje sommar.
Såvida ni inte kör på hemliga vägar som jag aldrig vistas på då. Hade vi haft skalle-is som skogslänen har på sina grusvägar under våren hade jag vart av en helt annan åsikt.
Jag har inte köpt ett enda dubbdäck på 10 år och tänker inte börja så länge de dubbfria blir bättre och bättre.
Jag vilar min väska!
Och som sagt, jag varken kör full eller kör utan bilbälte!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Senast tidigare i år... jag hjälpte även en BMW uppför backen som han inte klarade med sina friktionsdäck och bakhjulsdrift, men som jag utan tvivel forcerade med mina Gislaved NordFrost 3 plus en 525 på släp...Jari skrev:Ni får gärna försöka hänga med i den allmänna debatten då den förs.
Jag lyssnar en hel del på radio på förekommen anledning och registrerar det som sägs. Speciellt som det handlar om expertutlåtanden. Ni får gärna klargöra för era meriter och expertis på området och varför just era åsikter i ämnena skulle väga tyngre.
Enzo, när såg du isgata i Stockholm senast?
Jag har även flera gånger dragit upp bilar ur diket med mina dubbdäck...
Klargör en sak, snackar vi miljö eller trafiksäkerhet och framkomlighet här? Jag lägger inte in några miljöaspekter i debatten.
Du som ju även är världsmästare i rally, körs många vinterlopp med dubbfria däck eller har de motsvarande fyrtumsspik i däcken?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
EnzoF1 skrev:
Jag skrev "i princip alla", med det avses de allra flesta. I ett senare inlägg redogjorde jag för ett möjligt undantag.
Är du dum i hela huvudet? Jag inser att du inte förstår, och det är beklagligt!
Hmm jo jag är i princip dum i huvudet men jag redogör på en gång att jag för undantaget att jag är jävligt komplett i jämförelse med Dig
Men en fråga bara:
Varför är Du så arg jämt? Det känns som Du är som ett litet barn som alltid känner sig missförståd. Va fan slappna av och inse att Ferrari är skit i år och att man inte alltid kan ha rätt!!
Lite äldre, lite långsammare
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
[quote="EnzoF1"]
Jag har även flera gånger dragit upp bilar ur diket med mina dubbdäck...
quote]
Hahaha Du är för skön Enzo! Jag kan inte sluta flina åt synen. Jag kommer ihåh att jag drog upp mina svärföräldrar med en bogserlina fäst mellan deras SAAB 9000 och min Audi A4.
Men hur fan betdde Du Dig när Du drog upp en bil med dina dubbdäck?? Satt Du dom som en badring runt Dig själv eller hur gick det till.
Du borde ringa assistacekåren och och be dom sälja alla deras bärgare och köpa in Dina dubbdäck istället!!!
Jag har även flera gånger dragit upp bilar ur diket med mina dubbdäck...
quote]
Hahaha Du är för skön Enzo! Jag kan inte sluta flina åt synen. Jag kommer ihåh att jag drog upp mina svärföräldrar med en bogserlina fäst mellan deras SAAB 9000 och min Audi A4.
Men hur fan betdde Du Dig när Du drog upp en bil med dina dubbdäck?? Satt Du dom som en badring runt Dig själv eller hur gick det till.
Du borde ringa assistacekåren och och be dom sälja alla deras bärgare och köpa in Dina dubbdäck istället!!!
Lite äldre, lite långsammare
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är som den där om Lexus och det urladdade batteriet ....EnzoF1 skrev:Senast tidigare i år... jag hjälpte även en BMW uppför backen som han inte klarade med sina friktionsdäck och bakhjulsdrift, men som jag utan tvivel forcerade med mina Gislaved NordFrost 3 plus en 525 på släp...Jari skrev:Ni får gärna försöka hänga med i den allmänna debatten då den förs.
Jag lyssnar en hel del på radio på förekommen anledning och registrerar det som sägs. Speciellt som det handlar om expertutlåtanden. Ni får gärna klargöra för era meriter och expertis på området och varför just era åsikter i ämnena skulle väga tyngre.
Enzo, när såg du isgata i Stockholm senast?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jul 14, 2005 18:49
Enzos ödmjukhetEnzoF1 skrev:Jag skrev "i princip alla", med det avses de allra flesta. I ett senare inlägg redogjorde jag för ett möjligt undantag.Jacob skrev:Jag har i stillhet läst debatten om dubbfritt vs dubbar och jag kan bara konstatera att Enzo först skriver att dubbat är bättre på ALLA underlag men sedan skriver han att dubbfritt kan vara bättre på snö! Jag förstår inte...
Är du dum i hela huvudet? Jag inser att du inte förstår, och det är beklagligt!
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej det gör du inte!EnzoF1 skrev:Ja, men jag kör mer än dig på snö och is, så jag lär ju veta mer om de underlagen! Dessutom har jag sett vad du presterar på torr asfalt med gokart, så dina 5-10 ggr verkar inte lära dig nåt! Men som sagt, jag har ju mycket mer erfarenhet än dig av vinterväglag (snö och is) samt bättre teoretiska kunskaper så jag vilar återigen min väska.Jari skrev:Men som kör mellan fem och tio gånger mer än dig varje år.EnzoF1 skrev: Detta inlägg av en som aldrig använder bilbälte och som dömts för rattfylleri!
Jag vilar min väska!
Och som sagt, jag varken kör full eller kör utan bilbälte!
Varken på snö eller is.
Du får gärna också redogöra för dina överlägsna teoretiska kunskaper och vad de är bra för.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Du har aldrig hjälpt mig upp för nån backe och det har ingen annan heller, varken på friktionsdäck eller något annat. De däck som används på säsongens enda vinterrally är olagliga att köra på på allmän väg för dig och mig. När de däremot kör I Monte Carlo, som också kan vara väl så snörik använder de sig av helt andra däck.EnzoF1 skrev:Senast tidigare i år... jag hjälpte även en BMW uppför backen som han inte klarade med sina friktionsdäck och bakhjulsdrift, men som jag utan tvivel forcerade med mina Gislaved NordFrost 3 plus en 525 på släp...Jari skrev:Ni får gärna försöka hänga med i den allmänna debatten då den förs.
Jag lyssnar en hel del på radio på förekommen anledning och registrerar det som sägs. Speciellt som det handlar om expertutlåtanden. Ni får gärna klargöra för era meriter och expertis på området och varför just era åsikter i ämnena skulle väga tyngre.
Enzo, när såg du isgata i Stockholm senast?
Jag har även flera gånger dragit upp bilar ur diket med mina dubbdäck...
Klargör en sak, snackar vi miljö eller trafiksäkerhet och framkomlighet här? Jag lägger inte in några miljöaspekter i debatten.
Du som ju även är världsmästare i rally, körs många vinterlopp med dubbfria däck eller har de motsvarande fyrtumsspik i däcken?
I Norge koster det runt en tusenlapp per vinter att få köra på dubbdäck i Oslo och i mellaneuropa är de tvärt förbjudna.
Undrar hur de klarar sig med sina BMW-bilar i alperna och bajern varje år ut och år in...
Senast redigerad av Jari den lör sep 03, 2005 20:44, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
Jari skrev:Du har aldrig hjälpt mig upp för nån backe och det har ingen annan heller, varken på friktionsdäck eller något annat. De däck som används på säsongens enda vinterrally är olagliga att köra på på allmän väg för dig och mig. När de däremot kör I Monte Carlo, som också kan vara väl så snörik använder de sig av helt andra däck.EnzoF1 skrev:Senast tidigare i år... jag hjälpte även en BMW uppför backen som han inte klarade med sina friktionsdäck och bakhjulsdrift, men som jag utan tvivel forcerade med mina Gislaved NordFrost 3 plus en 525 på släp...Jari skrev:Ni får gärna försöka hänga med i den allmänna debatten då den förs.
Jag lyssnar en hel del på radio på förekommen anledning och registrerar det som sägs. Speciellt som det handlar om expertutlåtanden. Ni får gärna klargöra för era meriter och expertis på området och varför just era åsikter i ämnena skulle väga tyngre.
Enzo, när såg du isgata i Stockholm senast?
Jag har även flera gånger dragit upp bilar ur diket med mina dubbdäck...
Klargör en sak, snackar vi miljö eller trafiksäkerhet och framkomlighet här? Jag lägger inte in några miljöaspekter i debatten.
Du som ju även är världsmästare i rally, körs många vinterlopp med dubbfria däck eller har de motsvarande fyrtumsspik i däcken?
I Norge koster det runt en tusenlapp per vinter att få köra på dubbdäck i Oslo och i mellaneuropa är de tvärt förbjudna.
Undrar hur de klarar sig med sina BMW-bilar i alperna och bajern varje år ut och år in...
jag vet hur de klarar sig!!
Enzo är ju där och drar dem med sina vinterpuckar!
Lite äldre, lite långsammare
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Å andra sidan så har engelsmännen vattenledningsrören på utsidan av husen. Därför att det är så enkelt att byta dom när dom fryserTomas_Boden skrev:Aaaha! På så sätt... Jag tycker London verkar ha en jäkla luft också.. När jag snackade med några engelsmän för ett tag sen om olika klimat, visste de inte ens att det fanns vinterdäck överhuvudtaget... De sket bara i dem på vintern helt enkelt...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Absolut. Man trodde ju att han skulle skryta med att han har en riktig Bolinder Munktell-traktor till ändamålet med fyrhjulsdrift och grejer, men som du säger.Jacob skrev:jag kan fortfarande inte släppa att enzo drar upp bilar med sina dubbdäck och inte med en annan bil!!
Han fixar det med enbart dubbdäcken.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kaha skrev:Å andra sidan så har engelsmännen vattenledningsrören på utsidan av husen. Därför att det är så enkelt att byta dom när dom fryserTomas_Boden skrev:Aaaha! På så sätt... Jag tycker London verkar ha en jäkla luft också.. När jag snackade med några engelsmän för ett tag sen om olika klimat, visste de inte ens att det fanns vinterdäck överhuvudtaget... De sket bara i dem på vintern helt enkelt...
Engelsk ingenjörskonst
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ingen ödmjukhet här heller. När diplomatins portföljer är uttömda återstår bara den rena och raka sanningen!minna skrev:Enzos ödmjukhetEnzoF1 skrev:Jag skrev "i princip alla", med det avses de allra flesta. I ett senare inlägg redogjorde jag för ett möjligt undantag.Jacob skrev:Jag har i stillhet läst debatten om dubbfritt vs dubbar och jag kan bara konstatera att Enzo först skriver att dubbat är bättre på ALLA underlag men sedan skriver han att dubbfritt kan vara bättre på snö! Jag förstår inte...
Är du dum i hela huvudet? Jag inser att du inte förstår, och det är beklagligt!
Jag skriver ju dessutom att det är beklagligt. Jag trodde i mitt enfald att det var vuxna människor med i alla fall hyfsad intelligens jag diskuterade med, men jag har uppenbarligen fel.
Samtidigt är det skönt att se att varken Jacob eller Minna kommit med ett enda fungerande argument i däckdebatten. Eller Jari med för den delen som nu försöker skjuta platsen från Sverige och Stockholm till Alperna.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kan inte släppa att du drog upp en SAAB 9000 själv!Jacob skrev:Jag kommer ihåh att jag drog upp mina svärföräldrar med en bogserlina fäst mellan deras SAAB 9000 och min Audi A4.
Du måste vara jättestark!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
- Ort: Boden
He he.. Jag monterar ibland snökedjor på min sommarbil för att köra honom ett varv runt kvarteret på vintern då och då... Blankslitna bakdäck, 235or, och automat monterad på en V8 är inte bästa ingredienserna på vinternJari skrev:Jo, jag vet att de har snökedjor, men de kör "dubbfritt" och hakar på kedjor när det behövs och det skulle vi i Sthlm klara oss utmärkt med..
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
Det jag vet är att jag kör 7000 mil årligen i tjänsten och har klarat mig utmärkt med friktionsdäck, dubb och 4 hjulsdrift är för idioter som inte kan köra bil (enkel enzo logik)
Enzo:
Behöver inte komma med "bevis" eller hållande argument då jag ej känner mig kallad till förhör.
Alla har olika åstikter men jag rekomenderar Dig starkt att flytta till någon kommunsit stat där alla kan tycka som Du!
Enzo:
Behöver inte komma med "bevis" eller hållande argument då jag ej känner mig kallad till förhör.
Alla har olika åstikter men jag rekomenderar Dig starkt att flytta till någon kommunsit stat där alla kan tycka som Du!
Lite äldre, lite långsammare