Om han kunde låta bli att slå på funktionärer och snurra på uppvärmningsvarven (har Coulthard lärt honom det?) så skulle det definitivt se bättre ut.LOL skrev:Ordet stavas loser på engelska.....
Jag menar det är bara 2 tävlingar in i säsongen och han blir lite sur, inte slogs MS förra året när det gick risigt i början, det gäller att fokusera på rätt saker.
M A L A Y S I A
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Visst var det lite lustigt att Kimi the Iceman knuffade till funktionären med tanke på att Kimi oftast framställs som lugn och känslokall, men rent generellt tycker jag inte att det är så konstigt om en förare blir lite irriterad av "hjälpsamma" funktionärer när man nyss har brutit ett lopp och antagligen kokar av ilska inombords.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag hade ett möte i fredags med en i mitt tyckte idiot, som kom med korkade förslag och synpunkter jag inte höll med om.
Jag kan väl säga att jag var ganska ilsken efteråt, rent av kokade. Så jag undrar vem jag borde ha slagit till i fredags? Sambon, kassören på ICA, virrpellen i trafiken som inte visste vart han skulle eller hur han skulle köra, grannen som tagit min parkeringsplats hemma ...
Nu slog jag inte till någon.
Jag kan väl säga att jag var ganska ilsken efteråt, rent av kokade. Så jag undrar vem jag borde ha slagit till i fredags? Sambon, kassören på ICA, virrpellen i trafiken som inte visste vart han skulle eller hur han skulle köra, grannen som tagit min parkeringsplats hemma ...
Nu slog jag inte till någon.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Och så går det förmodligen bättre för dig på ditt jobb än detgår för Kimi...
Våld löser inga problem och jag tycker mig mer och mer se Kimis fasad rämna. Jag ha rlänge sagt att Kimi inte har psyket för detta och att vi sett hans topp förra året. Det blir inte bättre än så och nu kommer det bara att gå nedåt för honom...
Våld löser inga problem och jag tycker mig mer och mer se Kimis fasad rämna. Jag ha rlänge sagt att Kimi inte har psyket för detta och att vi sett hans topp förra året. Det blir inte bättre än så och nu kommer det bara att gå nedåt för honom...
LuckyStrike1 skrev:Jag hade ett möte i fredags med en i mitt tyckte idiot, som kom med korkade förslag och synpunkter jag inte höll med om.
Jag kan väl säga att jag var ganska ilsken efteråt, rent av kokade. Så jag undrar vem jag borde ha slagit till i fredags? Sambon, kassören på ICA, virrpellen i trafiken som inte visste vart han skulle eller hur han skulle köra, grannen som tagit min parkeringsplats hemma ...
Nu slog jag inte till någon.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tor feb 12, 2004 22:08
- Ort: Örebro
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
För det första så slog inte Kimi någon. Han knuffade däremot bort en funktionär. Han var förmodligen förbannat över att bilen gått sönder igen och knuffade irriterat bort funktionären som kom och tog tag i honom. Det är lätt hänt att man knuffar till någon lite hårdare än man tänkt när man är irriterad och Kimi är inte den förste som gjort det. Inte bra att han gjorde det men knappast något man behöver hänga upp sig på.
Fånig diskussion fast det är klart, vissa här missar väl inga chanser till att klanka ner på Kimi eller McLaren.
Fånig diskussion fast det är klart, vissa här missar väl inga chanser till att klanka ner på Kimi eller McLaren.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu har de för faan betalt för att hålla sig kalla och den stackars funktionären har ju inget med det att göra. Jag kan förstår om en förare ger sig på en annan förare som satt av en av banan, men detta är andra gången som Kimi beter sig på det här sättet och inget man förväntar sig av en i den klassen. Har han den minsta heder i kroppen ber han offentligt om ursäkt...
/Tridenzo
/Tridenzo
PS skrev:Hmmm... det ligger något i vad Enzo och LS1 (eller ska jag skriva Trident och JC? ) säger. Jag brukar inte heller gå omkring och slå till folk utan anledning men en F1-förare har nog lite mer press på sig än vad jag har.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du kanske inte ska vara så snabb på att döma andra som klankar ned på McLaren och Kimi med din signatur...
Hampus skrev:För det första så slog inte Kimi någon. Han knuffade däremot bort en funktionär. Han var förmodligen förbannat över att bilen gått sönder igen och knuffade irriterat bort funktionären som kom och tog tag i honom. Det är lätt hänt att man knuffar till någon lite hårdare än man tänkt när man är irriterad och Kimi är inte den förste som gjort det. Inte bra att han gjorde det men knappast något man behöver hänga upp sig på.
Fånig diskussion fast det är klart, vissa här missar väl inga chanser till att klanka ner på Kimi eller McLaren.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Schumacher går inte runt och slår på funktionärer - tror aldrig jag har sett honom göra det. Så när han fastnar i grusfållan med gående motor så får han snabb hjälp av funktionärerna att komma upp på banan och rädda viktiga poäng - poäng som blev avgörande för VM faktiskt.
Efteråt sökte Schumacher upp funktionärerna, tackade dem och de fotades tillsammans vilket jag som funktionär nog skulle betrakta som ett riktigt höjdarminne.
Jag undrar om Kimi får lika snabb service om han skulle hamna i grusfållan. Om de inte lyckas putta ut hans bil är ju risken överhängande för att det kommer en knytnäve ...
Det är de små detaljerna som är avgörande - det kan vara skillnaden mellan att komma etta och tvåa i förar-VM ... Så även om man tycker det är helt ok att knuffa funktionärer i frustrerande ögonblick, eller att det kan vara förståeligt så kan det ändå vara rätt smart för ens egen framgång och karriär att tänka till ett par extra gånger först - det kan vara ett VM man slår bort på det sättet ...
Efteråt sökte Schumacher upp funktionärerna, tackade dem och de fotades tillsammans vilket jag som funktionär nog skulle betrakta som ett riktigt höjdarminne.
Jag undrar om Kimi får lika snabb service om han skulle hamna i grusfållan. Om de inte lyckas putta ut hans bil är ju risken överhängande för att det kommer en knytnäve ...
Det är de små detaljerna som är avgörande - det kan vara skillnaden mellan att komma etta och tvåa i förar-VM ... Så även om man tycker det är helt ok att knuffa funktionärer i frustrerande ögonblick, eller att det kan vara förståeligt så kan det ändå vara rätt smart för ens egen framgång och karriär att tänka till ett par extra gånger först - det kan vara ett VM man slår bort på det sättet ...
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tor feb 12, 2004 22:08
- Ort: Örebro
McLarens föraruppställning 2005 kan bli riktigt laddad.
Montoya har ju fäktat mot en lite för närgången fotograf...som säkert i sin profession vill sprida F1 till de stora massorna och därmed öka Montoyas lön...
"Melting Iceman" har numera börjat med matcher mot lättare motstånd inför den stora fighten med Monty.
Vad tror ni? Går de alla ronder eller lyckas någon knocka innan kontraktstiden går ut?
Montoya har ju fäktat mot en lite för närgången fotograf...som säkert i sin profession vill sprida F1 till de stora massorna och därmed öka Montoyas lön...
"Melting Iceman" har numera börjat med matcher mot lättare motstånd inför den stora fighten med Monty.
Vad tror ni? Går de alla ronder eller lyckas någon knocka innan kontraktstiden går ut?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Med tanke på hur små F1-förare i allmänhet är är risken snarare överhängade att de åker på en rejäl vinge om de fortsätter så där...
500 Mondial skrev:McLarens föraruppställning 2005 kan bli riktigt laddad.
Montoya har ju fäktat mot en lite för närgången fotograf...som säkert i sin profession vill sprida F1 till de stora massorna och därmed öka Montoyas lön...
"Melting Iceman" har numera börjat med matcher mot lättare motstånd inför den stora fighten med Monty.
Vad tror ni? Går de alla ronder eller lyckas någon knocka innan kontraktstiden går ut?
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre jan 23, 2004 22:25
- Ort: Virginia
Speed channels David Hobbs och Steve Pratchett tyckte att Kimi skulle ha riktat knytnävsslagen åt Ron Dennis och Norbert Haug istället, heh.
Håller med andras kritik. Sparka på bilen eller kasta hjälmen men funktionärerna förtjänar bättre än så här, även om de i upphetsningen drar lite i ärmen.
Hej förresten, ny här.
Håller med andras kritik. Sparka på bilen eller kasta hjälmen men funktionärerna förtjänar bättre än så här, även om de i upphetsningen drar lite i ärmen.
Hej förresten, ny här.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre jan 23, 2004 22:25
- Ort: Virginia
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Tafsade han på dig då?LuckyStrike1 skrev:Jag hade ett möte i fredags med en i mitt tyckte idiot, som kom med korkade förslag och synpunkter jag inte höll med om.
Jag kan väl säga att jag var ganska ilsken efteråt, rent av kokade. Så jag undrar vem jag borde ha slagit till i fredags? Sambon, kassören på ICA, virrpellen i trafiken som inte visste vart han skulle eller hur han skulle köra, grannen som tagit min parkeringsplats hemma ...
Nu slog jag inte till någon.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Dupasquier blamed the teams his company supplies for the shortfall in performance between them and Ferrari, and said Michelin is doing just as good a job as Bridgestone.
"Bridgestone will never be ahead of us," he declared. "Do not confuse Ferrari and Bridgestone. If they had Michelin tyres on their car, there would be no championship any more. We are not at fault, but everyone has to push. It is a total. If you have one weak point anywhere, it doesn't work."
Han är rätt bra kaxig Dupasquier!
I debatten om Rubens och Montoya tycker jag att Monty verkade inte ens att försöka att sätta press på Rubens.
Han verkar att ha gett upp redan eller så ville han inte köra av Rubens som han gjorde ifjol.
Sen tycker han att Massa inte flyttade sig tillräckligt snabbt och kallar Sauber för den blåa Ferrarin.
Har inte gillat Montoya förut och han gör då sannerligen inget för att förbättra det.
Tyckte samma som Eje och Blomman att Michael verkade förlora mest på att varva bilar.
Montoya tog ju in sekunder när Michael varvade bilar.
"Bridgestone will never be ahead of us," he declared. "Do not confuse Ferrari and Bridgestone. If they had Michelin tyres on their car, there would be no championship any more. We are not at fault, but everyone has to push. It is a total. If you have one weak point anywhere, it doesn't work."
Han är rätt bra kaxig Dupasquier!
I debatten om Rubens och Montoya tycker jag att Monty verkade inte ens att försöka att sätta press på Rubens.
Han verkar att ha gett upp redan eller så ville han inte köra av Rubens som han gjorde ifjol.
Sen tycker han att Massa inte flyttade sig tillräckligt snabbt och kallar Sauber för den blåa Ferrarin.
Har inte gillat Montoya förut och han gör då sannerligen inget för att förbättra det.
Tyckte samma som Eje och Blomman att Michael verkade förlora mest på att varva bilar.
Montoya tog ju in sekunder när Michael varvade bilar.
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
But Ferrari have given the Colombian's comments short shrift.
"I don't know where it's coming from because I had Zsolt Baumgartner in front of me and we lost three seconds," an apparently outraged Barrichello said. "Juan was behind me and so he lost time as well. Maybe that's why Juan is pi**ed off, because there was no way he made any attempt to overtake."
Rubens' views were supported by Technical Director Ross Brawn.
"We didn't do anything intentionally," he told Autosport. "On the other hand Rubens was second and Montoya was third, so we're not going to wave him past.
"But there was no attempt by us to ask Rubens to deliberately hold up Montoya. The lap times during that period were pretty comparable. Juan was just frustrated and maybe a little emotional."
Källa: Planet f1
Som jag tänkte, Montoya är en tjurig looser
"I don't know where it's coming from because I had Zsolt Baumgartner in front of me and we lost three seconds," an apparently outraged Barrichello said. "Juan was behind me and so he lost time as well. Maybe that's why Juan is pi**ed off, because there was no way he made any attempt to overtake."
Rubens' views were supported by Technical Director Ross Brawn.
"We didn't do anything intentionally," he told Autosport. "On the other hand Rubens was second and Montoya was third, so we're not going to wave him past.
"But there was no attempt by us to ask Rubens to deliberately hold up Montoya. The lap times during that period were pretty comparable. Juan was just frustrated and maybe a little emotional."
Källa: Planet f1
Som jag tänkte, Montoya är en tjurig looser
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Citerar gärna Bira på AtlasF1, redaktör för AtlasF1 med stor insikt i depån och närvarande på alla lopp varje år som en av AtlasF1:s många journalister på plats.
Rubens saktade fullt medvetet och fullkomligt regelenligt ... Varför förneka att det inte inträffade när det är helt tillåtet att använda sig av sådan teamstrategi?
Instämmer fullkomligt ... det var ingen slump att Rubens varvtider sjönk så dramatiskt just när Montoya kom ut bakom honom. Om det berodde på trafik - med de ny strängare reglerna om varvningar i år: VArför har inte Ferrari protesterat? Varför gjorde tävlingschefen Charlie Whiting ingenting? Varför har inte GPDA protesterat mot att de varvade bilarna hindrade tätbilarna just då?Take a look at Barrichello's laptimes from the beginning of the race. Setting aside the first 4 laps, were it was raining and Barrichello was struggling for grip and was overtaken by Montoya and Raikkonen - so you got a total of 32 laps from lap 5 (including) to lap 40 (including). This, without the in/out laps of his 2 pitstops in that timeframe.
Now here are a few facts about Barrichello's speed in those 32 laps:
* His fastest lap in that timeframe was 1:35.350
* His slowest lap in that timeframe was 1:36.908
* His average laptime in that timeframe was 1:36.180
Now, during those 32 laps he has lapped several times. And yet, you wish us to believe that it's purely coincidental that his worst laptimes - 1:37.282 and 1:37.982 - which are 1.1 second and 1.8 seconds slower than his average time - happened to take place when Montoya came out behind him? You wish us to believe that Barrichello was faced with such atrocious traffic in those two laps to have made him lose a total of 3 seconds? I'm surprised Ross Brawn didn't complain about backmarkers, really. I'm surprised the GPDA hasn't complained to Charlie Whiting.
The point is? The point is Barrichello slowed down to hinder Montoya's charge against Schumacher. Now you can argue that it's a perfectly valid strategy, but don't try and argue that it never happened.
Rubens saktade fullt medvetet och fullkomligt regelenligt ... Varför förneka att det inte inträffade när det är helt tillåtet att använda sig av sådan teamstrategi?
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Vad hade JPM väntat sig, Barrichello kör en "röd" Ferrari!LuckyStrike1 skrev:Rubens saktade fullt medvetet och fullkomligt regelenligt ... Varför förneka att det inte inträffade när det är helt tillåtet att använda sig av sådan teamstrategi?
Varför är Montoya så upprörd egentligen???
Även om JPM kommit förbi Barri så hade han inte haft stor chans att komma förbi MS.
Det är bara till att knyta handen i fickan och försöka nästa gång, Allt det här tjafset som media rapporter det får han bara emot sig!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
1: Adrenalinet pumpar direkt efter målgång och många säger många saker ... fråga bara Ross Brawn
2: Effekten förstärks om det är en människa med mycket känslor ... som Montoya
3: Lite hederlig psykologisk krigsföring kan aldrig skada. Ferrari och särskilt Rubens går ut för fullt och dementerar. I sämsta, för Montoya, fall påverkar det inte Ferrari alls. I bästa, för Montoya, fall så är det alltid någon hos Ferrari som tappar lite fokus på ett tag. Eller så tvekar kanske Ferrari eller framför allt Rubens nästa gång de hamnar i en liknande situation och som Montoya kan dra nytta av ...
Faktum är dock att Rubens saktade ner, helt enligt reglerna, och körde för stallet och Schumacher så förstaplatsen verkligen skulle vara säker och de inte skulle behöva pressa motorn över mål (som de hade behövt om Montoya hade legat några sekunder bakom Schumacher). Helt okay stalltaktik.
Efterspelet ser jag som en blandning av de tre punkterna ovan - pumpande adrenalin, känslosam förare och hederlig psykologisk krigsföring a lá F1.
Lite småtrevligt så här i början av säsongen med andra ord
2: Effekten förstärks om det är en människa med mycket känslor ... som Montoya
3: Lite hederlig psykologisk krigsföring kan aldrig skada. Ferrari och särskilt Rubens går ut för fullt och dementerar. I sämsta, för Montoya, fall påverkar det inte Ferrari alls. I bästa, för Montoya, fall så är det alltid någon hos Ferrari som tappar lite fokus på ett tag. Eller så tvekar kanske Ferrari eller framför allt Rubens nästa gång de hamnar i en liknande situation och som Montoya kan dra nytta av ...
Faktum är dock att Rubens saktade ner, helt enligt reglerna, och körde för stallet och Schumacher så förstaplatsen verkligen skulle vara säker och de inte skulle behöva pressa motorn över mål (som de hade behövt om Montoya hade legat några sekunder bakom Schumacher). Helt okay stalltaktik.
Efterspelet ser jag som en blandning av de tre punkterna ovan - pumpande adrenalin, känslosam förare och hederlig psykologisk krigsföring a lá F1.
Lite småtrevligt så här i början av säsongen med andra ord
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Jodå, jag vet vad latinskt blod i ådrorna innebär, tro mig. Jag brukar säga såhär, man får mycket av allting! Summa summarum helt ok, men man måste vara berdedd på att åka en känslomässig berg o dalbana och vad det innebär. Det är väl det vi ser hos Montoya, konsekvenserna av hans berg o dalbana!
Av orsakerna 1. och 2. så tror jag inte JPM förmår föra någon psykologisk krigsföring, han verkar inte vara en person som noga tänker igenom vad han ska säga utan det blir som det blir.
Och en ev. psykologisk krigsföring av denna simpla typ betyder ingenting för perfektionisterna i Ferrari, de lämnar inget åt slumpen.
Risken är nog den att folk tröttnar på hans gnällande istället, och att han så småningom kommer uppfattas som en "omöjlig" talang!
Jag tror orsaken till JPM's lite desperata uttalanden beror på flera olika anledningar, b la de som följer.
Jag skulle vilja lägga till punkter i din lista.
4. [Teamet] Situationen han befinner sig i just nu! Hur mycket Williams än säger att de är opåverkade av JPM's flytt i höst och att de satsar vidare som vanligt så tror i vart fall inte jag på att de lyckas tillräckligt bra för att hålla teamet harmoniskt. RS kontraktstrassel spär bara på problemen. Jag tror harmoni är mycket viktigt för att få ut max. Förutsättningarna är inte de bästa just nu.
5. [Frustration] Williamsstallet och förarna hade nog mer eller mindre räknat med att vara i den absoluta toppen, Melbourne var en besvikelse, Malaysia var ett fall framåt men fortfarande finns frustrationen där. Hur mycket JPM än tog i så kom han inte ikapp MS, sen att RB (JPM's "tidigare" kompis) dessutom kom och la sig ivägen, då blev det helt enkelt för mycket.
6. [Kollega] Jag tror inte JPM lider personligen så mycket av kontroverserna med RS men däremot kan utveklingen av bilen bli svårare om förarna aldrig diskuterar bilens egenskaper med varandra(hur det är med den saken vet jag dock inte), dessutom kan han inte räkna med att RS lägger sig ivägen för någon för hans skull.
7. [Framtid] Kan JPM ha börjat tvivla på McLaren's utveckling, kanske han skulle stannat eller försökt ta sig till något annat coming team, framtiden är inte kanske inte så utstakad som den kanske verkat, och som sagt han är ingen is-man!
Av orsakerna 1. och 2. så tror jag inte JPM förmår föra någon psykologisk krigsföring, han verkar inte vara en person som noga tänker igenom vad han ska säga utan det blir som det blir.
Och en ev. psykologisk krigsföring av denna simpla typ betyder ingenting för perfektionisterna i Ferrari, de lämnar inget åt slumpen.
Risken är nog den att folk tröttnar på hans gnällande istället, och att han så småningom kommer uppfattas som en "omöjlig" talang!
Jag tror orsaken till JPM's lite desperata uttalanden beror på flera olika anledningar, b la de som följer.
Jag skulle vilja lägga till punkter i din lista.
4. [Teamet] Situationen han befinner sig i just nu! Hur mycket Williams än säger att de är opåverkade av JPM's flytt i höst och att de satsar vidare som vanligt så tror i vart fall inte jag på att de lyckas tillräckligt bra för att hålla teamet harmoniskt. RS kontraktstrassel spär bara på problemen. Jag tror harmoni är mycket viktigt för att få ut max. Förutsättningarna är inte de bästa just nu.
5. [Frustration] Williamsstallet och förarna hade nog mer eller mindre räknat med att vara i den absoluta toppen, Melbourne var en besvikelse, Malaysia var ett fall framåt men fortfarande finns frustrationen där. Hur mycket JPM än tog i så kom han inte ikapp MS, sen att RB (JPM's "tidigare" kompis) dessutom kom och la sig ivägen, då blev det helt enkelt för mycket.
6. [Kollega] Jag tror inte JPM lider personligen så mycket av kontroverserna med RS men däremot kan utveklingen av bilen bli svårare om förarna aldrig diskuterar bilens egenskaper med varandra(hur det är med den saken vet jag dock inte), dessutom kan han inte räkna med att RS lägger sig ivägen för någon för hans skull.
7. [Framtid] Kan JPM ha börjat tvivla på McLaren's utveckling, kanske han skulle stannat eller försökt ta sig till något annat coming team, framtiden är inte kanske inte så utstakad som den kanske verkat, och som sagt han är ingen is-man!
Senast redigerad av Gonzo den tis mar 23, 2004 00:42, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om du och jag, F1-amatörer på ett svenskt forum, kan tänka ut lite psykologiska knep så kan du räkna med att alla förarna har glömt mer om psykologiska knep och rackarspel i racing än vad du och jag någonsin kommer att lära oss.
Särskilt förare som de i toppstallen - som har hållit på med racing sedan de kunde gå, och inte kan något annat i livet. Psykologiska knep är vardagsmat bland go-kart juniorer i femårsåldern idag - det är något de växer upp med. För alla racingförare är det något helt naturligt.
Så jag tror nog du kan vara ganska säker på att Montoya vet bra mycket mer om sådant än vi. Särskilt när det gäller att skaka om hans och familjens gamla kompis Barrichello. Montoya vet nog precis vad han ska säga och göra för att få Rubens ur balans, liksom Rubens säkert vet vad han ska göra för att få Montoya ur balans.
Vi har alla konstaterat att Ferrari är stallet att besegra i år. Med kommentarer som de nu så flitigt diskuterade, samt små skämtsamma formuleringar som "the blue Ferrari" kan det inte skada - går det så går det, och som sagt: påverkas de inte av det så skitsamma. Påverkas någon i stallet det allra minsta av det, så var det värt det. Alltid kan det leda till något. Vi såg ifjol hur lite som kan avgöra en VM-strid: det kan avgöras av hur fort tre funktionärer puttar ut en bil t.ex ... eller av att en förare i det ledande stallet tvekar en tiondel över om han verkligen ska sakta in och kompromissa sitt eget lopp för stallkamratens ledning nästa gång ... den tiondelen kan vara skillnad på att komma etta eller tvåa i förarmästerskapet...
Särskilt förare som de i toppstallen - som har hållit på med racing sedan de kunde gå, och inte kan något annat i livet. Psykologiska knep är vardagsmat bland go-kart juniorer i femårsåldern idag - det är något de växer upp med. För alla racingförare är det något helt naturligt.
Så jag tror nog du kan vara ganska säker på att Montoya vet bra mycket mer om sådant än vi. Särskilt när det gäller att skaka om hans och familjens gamla kompis Barrichello. Montoya vet nog precis vad han ska säga och göra för att få Rubens ur balans, liksom Rubens säkert vet vad han ska göra för att få Montoya ur balans.
Vi har alla konstaterat att Ferrari är stallet att besegra i år. Med kommentarer som de nu så flitigt diskuterade, samt små skämtsamma formuleringar som "the blue Ferrari" kan det inte skada - går det så går det, och som sagt: påverkas de inte av det så skitsamma. Påverkas någon i stallet det allra minsta av det, så var det värt det. Alltid kan det leda till något. Vi såg ifjol hur lite som kan avgöra en VM-strid: det kan avgöras av hur fort tre funktionärer puttar ut en bil t.ex ... eller av att en förare i det ledande stallet tvekar en tiondel över om han verkligen ska sakta in och kompromissa sitt eget lopp för stallkamratens ledning nästa gång ... den tiondelen kan vara skillnad på att komma etta eller tvåa i förarmästerskapet...
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Jag är övertygad om att JPM kan en massa knep på banan som jag inte har en aning om. Men om hans psykningar skulle vara ett bevis för hans psykologiska kunskaper så får han underbetyg av mig iaf. Men visst han kanske vet vilka som tar åt sig, ungefär som här på forumet...
Ärligt talat LS1 så tycker jag att han har ett stort underhållningsvärde, ofta är den dock till hans egna nackdel.
Ärligt talat LS1 så tycker jag att han har ett stort underhållningsvärde, ofta är den dock till hans egna nackdel.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det finns väl bara ett svar på den frågan. Anledningen att de ljuger är förstås att det inte är tillåtet med sådana teamorder. Varför annars ljuga?LuckyStrike1 skrev:
Rubens saktade fullt medvetet och fullkomligt regelenligt ... Varför förneka att det inte inträffade när det är helt tillåtet att använda sig av sådan teamstrategi?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det finns väl flera svar:
ett är att stallet vill upprätthålla skenet att förarna kör på mer eller mindre lika villkor,
ett annat att de inte vill generera nån badwill alls
ett tredje att det blir bättre med att JPM framstår som en gnällspik...
Du är ganska säker på ditt påstående nedan (förstås)...
Vem är det som du anser ljuger. RB säger bara att de inte bad Rubens köra långsammare... det kan mycket väl ha varit Rubens eget beslut...
Jag tycker bara hela situationen småluktar lite dålig förlorare från JPM och hans fans... det är som sagt bara att köra om... racing är racing och Rubens försvarade sin position - helt enligt reglerna...
ett är att stallet vill upprätthålla skenet att förarna kör på mer eller mindre lika villkor,
ett annat att de inte vill generera nån badwill alls
ett tredje att det blir bättre med att JPM framstår som en gnällspik...
Du är ganska säker på ditt påstående nedan (förstås)...
Vem är det som du anser ljuger. RB säger bara att de inte bad Rubens köra långsammare... det kan mycket väl ha varit Rubens eget beslut...
Jag tycker bara hela situationen småluktar lite dålig förlorare från JPM och hans fans... det är som sagt bara att köra om... racing är racing och Rubens försvarade sin position - helt enligt reglerna...
AndersF1 skrev:Det finns väl bara ett svar på den frågan. Anledningen att de ljuger är förstås att det inte är tillåtet med sådana teamorder. Varför annars ljuga?LuckyStrike1 skrev:
Rubens saktade fullt medvetet och fullkomligt regelenligt ... Varför förneka att det inte inträffade när det är helt tillåtet att använda sig av sådan teamstrategi?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Klart det är smart, kanske inte speciellt kul för tävlingen men endå en nödvändighet rent stallstrategiskt. Säg mig något stall som inte skulle agerat på samma vis. Det som är lite tråkigt är att JPM inte ens försöker ta sig fram och förbi hans kommentar på presskonferensen stärker detta antagande.
Jag vill menat att för att totalt förhindra liknande händelser i framtiden så finns det bara en lösning:
Det är att en bil i taget kör alla sina på banan och att den bästa sluttiden vinner. Kul - Nepp, men rättvist....
Så det är bara att se framåt och inse att detta är knappast sista gången vi kommer se denna manöver.
Såg artikeln om Ross B´s kommentar om motorbytet av Renault, tanken om konstigt ställningstagande kommer upp....
Tycker trots att han(RB) besitter verkliga kunskaper om strategi och ett fantastisk team som han ingår i, är en liten surgubbe......
Jag vill menat att för att totalt förhindra liknande händelser i framtiden så finns det bara en lösning:
Det är att en bil i taget kör alla sina på banan och att den bästa sluttiden vinner. Kul - Nepp, men rättvist....
Så det är bara att se framåt och inse att detta är knappast sista gången vi kommer se denna manöver.
Såg artikeln om Ross B´s kommentar om motorbytet av Renault, tanken om konstigt ställningstagande kommer upp....
Tycker trots att han(RB) besitter verkliga kunskaper om strategi och ett fantastisk team som han ingår i, är en liten surgubbe......
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hade inte Ralf chansen att sakta ned brorsan ett tag i loppet, i samband med depåstoppen? Men att han skulle göra det för att hjälpa JPM är ju inte överdrivet stor, även om Williams mot förmodan skulle ge en sån order.LOL skrev:Klart det är smart, kanske inte speciellt kul för tävlingen men endå en nödvändighet rent stallstrategiskt. Säg mig något stall som inte skulle agerat på samma vis.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men varför då ljuga om det, ifall det var enligt regelboken? Rubens hade väl kunnat haft en chans att ramla upp ett pinnhål om han inte saktat ned. Kanske inte så troligt, men en chans.LuckyStrike1 skrev:Eller så är skälet så enkelt som att de ville vinna loppet, försäkra sig om att inte behöva stressa motorn i Schumachers bil i onödan och använde sig av Rubens som inte hade något att förlora...
Smart drag helt enkelt.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Image! Men vem är det egentligen som belagts med lögn i detta fall???
Jag menar, vem har ljugit och om vad? Finns det nån inspelad radiotrafik som motbevisar påståendena eller?
Jag förstår överhuvudtaget inte problemet. Detta liknar lite Clintons avsugningsaffär... Ferrari har möjligen, repeterar möjligen, ljugit om något som inte är ett brott...
Jag menar, vem har ljugit och om vad? Finns det nån inspelad radiotrafik som motbevisar påståendena eller?
Jag förstår överhuvudtaget inte problemet. Detta liknar lite Clintons avsugningsaffär... Ferrari har möjligen, repeterar möjligen, ljugit om något som inte är ett brott...
AndersF1 skrev:Men varför då ljuga om det, ifall det var enligt regelboken? Rubens hade väl kunnat haft en chans att ramla upp ett pinnhål om han inte saktat ned. Kanske inte så troligt, men en chans.LuckyStrike1 skrev:Eller så är skälet så enkelt som att de ville vinna loppet, försäkra sig om att inte behöva stressa motorn i Schumachers bil i onödan och använde sig av Rubens som inte hade något att förlora...
Smart drag helt enkelt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jo kanske, men risken hade nog varit större att MS brutit pga skjuten motor eller sammanstötning med JPM... dvs, hellre 15 säkra poäng än risken som uppstår av möjligheten till 16 poäng...
AndersF1 skrev:Men varför då ljuga om det, ifall det var enligt regelboken? Rubens hade väl kunnat haft en chans att ramla upp ett pinnhål om han inte saktat ned. Kanske inte så troligt, men en chans.LuckyStrike1 skrev:Eller så är skälet så enkelt som att de ville vinna loppet, försäkra sig om att inte behöva stressa motorn i Schumachers bil i onödan och använde sig av Rubens som inte hade något att förlora...
Smart drag helt enkelt.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
På grund av resa så kommer min kommentar så här i efterhand:
Sånt skenheligt trams man får läsa här.
Det som Hampus skrev stämmer precis: man missar ínte ett tillfälle till att klanka på KIMI...
...fy fan.
Och sen det här av LS (D?):"Det minsta man kan begära av dessa 20-åriga mångmiljonärer som har sin hobby som yrke är att inte slå de ideellt arbetande funktionärerna på käften när föraren råkar ha haft en dålig dag på arbetet."
Jag säger bara: du är en verkligt stor hycklare och lögnare.
Och sen får man ytterligare läsa om hu väldigt iskall Skummen är..........hur iskall var han när han sprang i depåområdet efter Kuben och det behövdes massor med gubbar att lugna ner honom.
Allt det här skitpratet måste bottna i att det finns en enorm jantelag mot finländska förare..........är det inte Mika förr så är det KIMI nu.
Kan vi aldrig bli av med den svenska avundsjukan.
Fakta: titta på bandet en gång till - KIMI ger en knuff med handen eftersom han inte behövde hjälp av funktionären och han var dessutom på rak väg till "rätta utgången".
HYCKLARE OCH SKENHELIGA MORALVÄKTARE - det är vad ni är.
Det skulle säkert mormor även tycka.
Sånt skenheligt trams man får läsa här.
Det som Hampus skrev stämmer precis: man missar ínte ett tillfälle till att klanka på KIMI...
...fy fan.
Och sen det här av LS (D?):"Det minsta man kan begära av dessa 20-åriga mångmiljonärer som har sin hobby som yrke är att inte slå de ideellt arbetande funktionärerna på käften när föraren råkar ha haft en dålig dag på arbetet."
Jag säger bara: du är en verkligt stor hycklare och lögnare.
Och sen får man ytterligare läsa om hu väldigt iskall Skummen är..........hur iskall var han när han sprang i depåområdet efter Kuben och det behövdes massor med gubbar att lugna ner honom.
Allt det här skitpratet måste bottna i att det finns en enorm jantelag mot finländska förare..........är det inte Mika förr så är det KIMI nu.
Kan vi aldrig bli av med den svenska avundsjukan.
Fakta: titta på bandet en gång till - KIMI ger en knuff med handen eftersom han inte behövde hjälp av funktionären och han var dessutom på rak väg till "rätta utgången".
HYCKLARE OCH SKENHELIGA MORALVÄKTARE - det är vad ni är.
Det skulle säkert mormor även tycka.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det är väl ändå en d-a skillnad på att bli förbannad på en motståndare än på en ideellt arbetande funktionär...
det kanske är denna "finska" attityd som gör att många ogillar Kimi... funtkionären kanske hade tur att Kimi inte hade niiven på sig...
det är ju som sagt inte första gången Kimi gör så här...
det kanske är denna "finska" attityd som gör att många ogillar Kimi... funtkionären kanske hade tur att Kimi inte hade niiven på sig...
det är ju som sagt inte första gången Kimi gör så här...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kära guuben:
Jag har en ganska enkel värdering: Man tar inte och får utlopp för sin egen frustration genom att bruka våld på andra - det är för mig förkastligt. "Knuffen" eller "slaget" kan tyckas lindrigt, men det är principen och signalerna jag retar mig på. Kimi och hans kollegor har fantastiskt bra betalt för att utföra ett drömyrke. Deras personliga säkerhet är beroende av alla de stora insatser ideelt arbetande funktionärer utför. Utan dem skulle racingen vara mycket, mycket farligare för förarna. Det minsta man då kan begära är att en förare åtminstone inte tar ut sin frustration ens med en oskyldig knuff på funktionären. Det är, tycker jag, oförskämt. Nu kommer säkert Kimi att lära sig och växa upp, men det här är ett tecekn på omognad som man aldrig såg hos Mika Häkkinen t.ex. Kimi borde lära sig av det. För något år sen var det en funktionär som bad Pedro de la Rosa hoppa över muren på Indy för att sätta sig i säkerhet efter ett motorhaveri. De la Rosa gjorde som funktionären sa, och på andra sidan muren var det ett vå meter fall ner i en liten flod. Jag kan tänka mig att de la Rosa var ganska sur över att inte fått veta det ... men inte slog han till funktionären för det. Han vände sig faktiskt om och skrattade lite generat åt funktionären, som säkert var rätt nervös över vad han hade gjort mot denna förare.
Jag hade gärna sett ett liknande beteende från Kimi i söndags. Det kan tyckas vara en skitsak, men det sänder en mindre trevlig signal och det är inte första gången Kimi gör så här.
Nu kanske du har andra värderingar guuben - du kanske tycker det är ok att ta ut sin frustration på andra människor. I så fall hoppas jag att jag aldrig kommer att träffa dig i frustrerat tillstånd. Risken för att få en smäll på käften känns överhängande, om det är sådana värderingar du har.
Jag har en ganska enkel värdering: Man tar inte och får utlopp för sin egen frustration genom att bruka våld på andra - det är för mig förkastligt. "Knuffen" eller "slaget" kan tyckas lindrigt, men det är principen och signalerna jag retar mig på. Kimi och hans kollegor har fantastiskt bra betalt för att utföra ett drömyrke. Deras personliga säkerhet är beroende av alla de stora insatser ideelt arbetande funktionärer utför. Utan dem skulle racingen vara mycket, mycket farligare för förarna. Det minsta man då kan begära är att en förare åtminstone inte tar ut sin frustration ens med en oskyldig knuff på funktionären. Det är, tycker jag, oförskämt. Nu kommer säkert Kimi att lära sig och växa upp, men det här är ett tecekn på omognad som man aldrig såg hos Mika Häkkinen t.ex. Kimi borde lära sig av det. För något år sen var det en funktionär som bad Pedro de la Rosa hoppa över muren på Indy för att sätta sig i säkerhet efter ett motorhaveri. De la Rosa gjorde som funktionären sa, och på andra sidan muren var det ett vå meter fall ner i en liten flod. Jag kan tänka mig att de la Rosa var ganska sur över att inte fått veta det ... men inte slog han till funktionären för det. Han vände sig faktiskt om och skrattade lite generat åt funktionären, som säkert var rätt nervös över vad han hade gjort mot denna förare.
Jag hade gärna sett ett liknande beteende från Kimi i söndags. Det kan tyckas vara en skitsak, men det sänder en mindre trevlig signal och det är inte första gången Kimi gör så här.
Nu kanske du har andra värderingar guuben - du kanske tycker det är ok att ta ut sin frustration på andra människor. I så fall hoppas jag att jag aldrig kommer att träffa dig i frustrerat tillstånd. Risken för att få en smäll på käften känns överhängande, om det är sådana värderingar du har.
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Absolut!EnzoF1 skrev:Det är väl ändå en d-a skillnad på att bli förbannad på en motståndare än på en ideellt arbetande funktionär...
Om man nu skall rikta sin ilska mot någon så är det väl bättre att göra det mot orsakande part än mot en oskyldig människa som är där för att hjälpa till?
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu är det här förstås inget större problem med den här incidenten, men Lucy och Enzo har ett speciellt hat mot Kimi och tar varje tillfälle de kan för att klanka ned på honom och förstora upp allt han varit inblandad i. Lite som att vi objektiva F1-älskare inte gärna ser helt positivt på Skummis div. förehavanden, då han pga sitt beteende har gett oss en viss, berättigad, aversion mot honom.
Jag tycker också det är fascinerande hur ofta det är som funktionärerna skall dra i förarna, trots att de som i Kimis fall är på väg åt rätt håll. Som sagt, varför inte bara peka ut riktningen? Jag skulle inte heller vilja att någon drog i mig. Nu reagerade väl Kimi lite bryskt och är inte den första eller siste att göra det. Big deal.
Man får lätt för sig att det är lite ta-i-en-F1-förare syndrom över en del funktionärer.
Visst jobbar funktionärerna ofta ideellt, men just i F1 tycker jag nog inte så synd om dem. De står många ggr på bästa publikplats och slipper betala 3000:- för att få se F1. Tror knappast det är särskilt svårt att få ihop funktionärer till det uppdraget. Kan tänka mig en och annan här som skulle ställa upp... I andra sammanhang med t.ex. klubbracing är det däremot beundransvärt att de vill ställa upp för att andra skall roa sig.
Jag tycker också det är fascinerande hur ofta det är som funktionärerna skall dra i förarna, trots att de som i Kimis fall är på väg åt rätt håll. Som sagt, varför inte bara peka ut riktningen? Jag skulle inte heller vilja att någon drog i mig. Nu reagerade väl Kimi lite bryskt och är inte den första eller siste att göra det. Big deal.
Man får lätt för sig att det är lite ta-i-en-F1-förare syndrom över en del funktionärer.
Visst jobbar funktionärerna ofta ideellt, men just i F1 tycker jag nog inte så synd om dem. De står många ggr på bästa publikplats och slipper betala 3000:- för att få se F1. Tror knappast det är särskilt svårt att få ihop funktionärer till det uppdraget. Kan tänka mig en och annan här som skulle ställa upp... I andra sammanhang med t.ex. klubbracing är det däremot beundransvärt att de vill ställa upp för att andra skall roa sig.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jaha, så att Kimi två gånger betett sig lite uselt mot oskyldiga funktionärer, det är då ingen berättigad orsak till att tycka lite sämre om honom. Det är dessutom, antyder du, inte objektivt, utan bara pga vårt ensidiga hat mot honom.
Vad gäller det där med att förstora upp så kan man väl ta dina egna resonemang om bl a upputtningen på banan och Rubens långsamhet som exempel. Jag har inte sett dig gå i taket när DC släppte förbi Kimi förra året eller när JPM torpederade Rubens (samma lopp va).
Det verkar som din objektivitet inom F1 inte innefattar vare sig blåvita eller röda bilar (dock åt helt diametralt olika håll).
Jag har inget emot Kimi personligen. Tvärtom var jag imponerade under hans första säsong i Sauber. Därefter har det förekommit en så oändlig mängd finnpajsarsmörja så idag njuter jag av varje sekund som det går åt helvete för honom och hans stall... Till skillnad mot JPM så har jag inget direkt negativt att säga om Kimis beteende på banan. Han kör tufft och regelmässigt, till skillnad mot JPM.
Det verkar f ö som det största problem "ni objektiva F1-älskare" har är att Schumi vinner lite för mycket. Måhända ett svenskt (jante) fenomen...
Vad gäller det där med att förstora upp så kan man väl ta dina egna resonemang om bl a upputtningen på banan och Rubens långsamhet som exempel. Jag har inte sett dig gå i taket när DC släppte förbi Kimi förra året eller när JPM torpederade Rubens (samma lopp va).
Det verkar som din objektivitet inom F1 inte innefattar vare sig blåvita eller röda bilar (dock åt helt diametralt olika håll).
Jag har inget emot Kimi personligen. Tvärtom var jag imponerade under hans första säsong i Sauber. Därefter har det förekommit en så oändlig mängd finnpajsarsmörja så idag njuter jag av varje sekund som det går åt helvete för honom och hans stall... Till skillnad mot JPM så har jag inget direkt negativt att säga om Kimis beteende på banan. Han kör tufft och regelmässigt, till skillnad mot JPM.
Det verkar f ö som det största problem "ni objektiva F1-älskare" har är att Schumi vinner lite för mycket. Måhända ett svenskt (jante) fenomen...
AndersF1 skrev:Nu är det här förstås inget större problem med den här incidenten, men Lucy och Enzo har ett speciellt hat mot Kimi och tar varje tillfälle de kan för att klanka ned på honom och förstora upp allt han varit inblandad i. Lite som att vi objektiva F1-älskare inte gärna ser helt positivt på Skummis div. förehavanden, då han pga sitt beteende har gett oss en viss, berättigad, aversion mot honom.
Jag tycker också det är fascinerande hur ofta det är som funktionärerna skall dra i förarna, trots att de som i Kimis fall är på väg åt rätt håll. Som sagt, varför inte bara peka ut riktningen? Jag skulle inte heller vilja att någon drog i mig. Nu reagerade väl Kimi lite bryskt och är inte den första eller siste att göra det. Big deal.
Man får lätt för sig att det är lite ta-i-en-F1-förare syndrom över en del funktionärer.
Visst jobbar funktionärerna ofta ideellt, men just i F1 tycker jag nog inte så synd om dem. De står många ggr på bästa publikplats och slipper betala 3000:- för att få se F1. Tror knappast det är särskilt svårt att få ihop funktionärer till det uppdraget. Kan tänka mig en och annan här som skulle ställa upp... I andra sammanhang med t.ex. klubbracing är det däremot beundransvärt att de vill ställa upp för att andra skall roa sig.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Och oavsett om funktionärerna arbetar ideellt så ska de ändock behandlas med respekt av förarna. Det var trots allt inte deras fel att Kimi bröt... men här är vi återigen inne på en av anledningarna till att MS fick så snabb hjälp ut på banan...
Kimi framstår som en oborstad snorunge och allt snack och iceman motsägs mer och mer av hans agerande och körning...
Kimi framstår som en oborstad snorunge och allt snack och iceman motsägs mer och mer av hans agerande och körning...
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Missriktad aggretion har väl alla förare sysslat med lite till mans. Men jag tycker nog Kimi i övrigt är en kontrollerad kille som inte i frustration öser skitsnack omkring sig och uppträder allmänt irriterat. Denna händelse har växt ut till en höna och är inte representativ för honom. Det är min uppfattning iaf.
Men visst skall funktionärer och andra behandlas med respekt så jag hoppas hans flickvän läxar upp honom lite!
Men visst skall funktionärer och andra behandlas med respekt så jag hoppas hans flickvän läxar upp honom lite!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det speciella "hat" som du kallar det (jag hatar inte någon inom F1, inte ens Ralf ...) och vilja att klanka ned på Kimi upplever jag inte som lika stort som din vilja att klanka ner på och ditt ogillande mot M. Schumacher ...AndersF1 skrev:Nu är det här förstås inget större problem med den här incidenten, men Lucy och Enzo har ett speciellt hat mot Kimi och tar varje tillfälle de kan för att klanka ned på honom och förstora upp allt han varit inblandad i. Lite som att vi objektiva F1-älskare inte gärna ser helt positivt på Skummis div. förehavanden, då han pga sitt beteende har gett oss en viss, berättigad, aversion mot honom.
Kimis handviftande, eller knuffande, eller slag mot funktionären har inte ens kommit i närheten av att förstoras upp lika mycket som Montoyas omedelbara reaktion efter loppet mot Ferraris taktik och framför allt Rubens körning. Jag tycker åtminstone själv att även om båda incidenterna är små, så är ändå Kimis uppträdande mot funktionären värre.
Det enda Montoya har gjort är det han bland annat har betalt av Frank Williams för att göra: göra allt i hans makt för att besegra motståndarna, på och av banan. Precis som Ross Brawn ifrågasätter Renaults motorbyte i Alonsos bil, som är helt enlgit reglerna för övrigt, så ifrågasätter Montoya Ferraris och Rubens sätt att genomföra loppet på, vilket också är enligt reglerna. Det kan väl knappast komma som en nyhet för någon att inom racing gör man allt för att få motståndaren ur balans, och gärna framhäver sig själv på kuppen. T.o.m. jag gör mina patetiska försök till det när jag kör hyrkart ... det hör till spelets regler och showen.
Kimi däremot har knappast betalt för att gå omkring och knuffa på funktionärer, som klumpigt eller ej, faktiskt bara vill hjälpa honom av banan så fort det bara går .. för Kimis egna säkerhet.
Nu har två relativt stora fjädrar helt plötsligt, åtminstone här, blivit till tåv enorma hönsfarmar ... men så går det ju, när man är entusiastisk och brinner för något och har en internettillgång.
Skål på er
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Storm i ett vattenglas, höna av en fjäder...ja allt på en gång.
Jag är inget fan av Kimi men herrejösses, han slog ju inte direkt funktionären på käften. Och det var ju inte direkt så att han var i "fara" där han gick raka vägen till utgången. Visst kan det tyckas onödigt men hallå!?
För det andra så är det inget att gnälla om att Barri hjälper schumi på det sättet han gjorde, visst de kunde ju gott erkänna att så var fallet, men....jag fattar inte att ni orkar engagera er så i denna obetydliga händelse som inte hade någon som helst inverkan på slutställningen. Montoya är nog bara tacksam innerst inne att han fick något att skylla på. Han hade ju hela loppet på sig att komma ifatt schumi, och om han inte lyckats på de första 50 varven hade han knappast lyckats de sista heller och dessutom köra om...
Jag är inget fan av Kimi men herrejösses, han slog ju inte direkt funktionären på käften. Och det var ju inte direkt så att han var i "fara" där han gick raka vägen till utgången. Visst kan det tyckas onödigt men hallå!?
För det andra så är det inget att gnälla om att Barri hjälper schumi på det sättet han gjorde, visst de kunde ju gott erkänna att så var fallet, men....jag fattar inte att ni orkar engagera er så i denna obetydliga händelse som inte hade någon som helst inverkan på slutställningen. Montoya är nog bara tacksam innerst inne att han fick något att skylla på. Han hade ju hela loppet på sig att komma ifatt schumi, och om han inte lyckats på de första 50 varven hade han knappast lyckats de sista heller och dessutom köra om...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är lite kul att läsa reaktionerna på andra F1-forums runt om i världen.
Där är det just dessa två händelser som diskuteras mest och flitigast och med i stort sett samma resultat och åsikter.
Så uppenbart har båda incidenterna/händelserna väckt mycket intresse och åsikter ialla fall.
Ett bevis så gott som något att nya, fräscha talanger som Kimi och Montoya behövs i F1 om inte annat för att skapa lite drag kring sporten.
Där är det just dessa två händelser som diskuteras mest och flitigast och med i stort sett samma resultat och åsikter.
Så uppenbart har båda incidenterna/händelserna väckt mycket intresse och åsikter ialla fall.
Ett bevis så gott som något att nya, fräscha talanger som Kimi och Montoya behövs i F1 om inte annat för att skapa lite drag kring sporten.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Det var väl det han var och därför funktionären ville få ut honom så fort som möjligt - vilket faktiskt var hans jobb.manson skrev:Och det var ju inte direkt så att han var i "fara" där han gick raka vägen till utgången.
Obetydlig? Inte vet, loppet "dog" ju och det tycker jag har viss betydelsemanson skrev: För det andra så är det inget att gnälla om att Barri hjälper schumi på det sättet han gjorde, visst de kunde ju gott erkänna att så var fallet, men....jag fattar inte att ni orkar engagera er så i denna obetydliga händelse som inte hade någon som helst inverkan på slutställningen.
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12